رواية لسنا ملائكة الفصل الرابع عشر 14 – بقلم سعاد محمد سلامة

رواية لسنا ملائكة – الفصل الرابع عشر

الرابعه عشر# لستى عطر قلبى

الرابعه عشر# لستى عطر قلبى

الرابعه عشر

ابلغه المحامى بضرورة المكوث فى القصر وابلغه أيضا أنه سيصبح الوصى على أخته سلوى لعدم بلوغها السن القانوني

كون انه وافق على تنفيذ الوصية

ليقف ويقول بضيق فهو يكره الإقامة فى ذالك القصر ولكن الضروره حكمت

هرتب أمورى

ليقول المحامى عايز وقت ادايه

ليقول حازم يومين أو تلاته

ليقول المحامى أنا هطلب من الخدم تجهيز غرفه ليك

خرج من غرفة المكتب برفقته سلوى التى تريد التحدث إليه فى بعض شؤنها فوقف يتحدث معهاالى أن جاءتا أختها من امهااليهم فعرفته بهن وحدثهن بلطف رغم نفوره منهن

رن هاتفه لينظر إليه ليرى أسمها فيبتسم فينهى حديثه معهن ويتركهن سريعا منهن من تنظر إليه بشهوه واخري بمشاعر لاتعرفها

وقفهن ينظرن أثره إلى أن قالت لهن سلوى

على فكره هو متجوز والدبله فى أيده يشوفها الأعمى وكمان متجوز عن حب كانت تلميذته وعينها فى شركته ومن كام شهر خطبها والفرح كان من حوالى أسبوعين

لتردملك وإنت أيه عرفك داكله أيه كنتى بترقبيه علشان خاطر ابوكى و عمتا ياختي عارفين

لتقول سلوى لأ انا عرفت داكله من الأكاديمية إلى بدرس فيها لأن معايا بنات تافهة زيكم وبيبقى عنيهم على المدرسين وكان فى واحده حاولت معاه بس هو صدها وقالها أنه عاشق

لتقول هنادى بخبث ماهوالى شديد الجاذبية وسهل أى بنت تعجب بيه وكمان شكل شخصيته قويه والنوعية دى بقت قليله قوى

لتقول سلوى بتعجب وسخريه منهن حازم غيرناظم ومش هيضيع حبه ويرجع يندم عليه بقية عمره وبكره الأيام تثبت كلامى

لتردهنادي واثقه قوى إنت ولماهومش زى ناظم راجع تانى ليه وقبل يكون خليفته هنا

لتضحك ملك وتقول متبقيش واثقه منه قوى كده علشان متنصدميش بعدين علشان هوبيجري فيه دم ناظم ولازم يكون فيه من خصاله السيئه

ليتركا سلوى ويذهبا وهن متشفين منها

***

كانت أريج تجلس بغرفتها تفكر فى من ملك قلبها وسلب عقلها لتجد هاتفها يرن لتردفورابدلال وتقول

على فكره انازعلانه منك ومكنتش هردعليك

ليقول بخبث وهو يضحك على تذمرها طيب رديتى ليه من أول رنه

لتقول بهدوء علشان أنا قلبى طيب وبحبك وبسامحك من غيرماتطلب مع أنك دايما بتتعصب عليا بس اعمل أيه فى قلبى

ليردحازم بعشق مااناعارف ياعطرقلبى

لتسأله وعطرقلبك بتتصل عليك من بدرى مردتش ليه وقفلت فى وشى

ليردحازم كنا بنقرأنص وصية ناظم الغير متوقعه منه إطلاقا

لتقول باستفهام ليه نصها ايه

ليسرد لها ماحدث أثناء وبعدقراءه نص الوصية

لتستعجب وتقول يعنى أنت ليك تلتين املاكه لوحدك وهما التلت بس يتوزع عليهم بحسب الشرع والقانون

لتقول بذهول هوناظم داكان بيفكر ازاى وايه كمية الجبروت الظلم إلى كانت عنده هومكنش عارف ان بكدابيزود الحقد والكراهية فى قلوب إلى حواليه

وبعدين ياحبيبى أنت هتعمل إيه

ليردحازم ببساطه هنفذ وصيته بكل حذافيرها وحققله امنياته

لتنصدم من ردة فعل حازم وتقول له بلطف ليه ياحبيبى إحنا مستغنين عن كل دا

ليقول بقوه اناكنت ناوي استغنى لهم عن ميراثى كمان بس طريقه تعاملهم وكلامهم فى حق امى واتهامهم ليا بالطمع هوالى خلانى أقبل ولازم ادفعهم تمن حزن وكسره قلبى وقلب امى

لتقول له بطيبه حبيبى أنسى كل دا وأرجع وسيبك من الانتقام بيخسرنا وبيعمى قلبنا وأكتر حاجه بنخسرهاهى نفسنا وقلوبنا هى إلى بتدفع التمن سكة الانتقام كلها ألم سواء للى بينتقم اوبيٌِنتقم منه

ليردحازم بقوه وحزم أنا مش هنتقم منهم أنا هربيهم واعلمهم الأدب من جديد ليقول بعدين سيبك منهم انااقدر أتعامل وعارف هعمل معاهم ايه كويس قوى

قولى لى اخبارك النهاردة أيه روحتى لدكتوره علشان الهبوط والدوخة والغثيان الكتير ولا لأ

لتقول اه روحت وادتنى علاج والحمدلله أحسن وبعدين أنا مش عارفه ليه طنط الهام قالتلك دى حاجات طبيعيه يعنى وبعدين هى المفروض تطمنك مش تقلقك

ليقول حازم يعنى تطمنى بالكذب وبعدين طالمافى علاج يخفف الموضوع ليه متستعملهوش ليقول بمزح أناعايزك قويه علشان تجبلى ولد قوي وعضلات زى

لتردبسخريه عضلات زيك داكله نفخ

ليردحازم بوقاحه أنت اكتر واحده عارفه اذاكان نفخ ولا طبيعى ولوكنت عندك كنت اكدلك اكتر بالبرهان

لتخجل من حديثه وتصمت

ليضحك ويقول إيه سكتى ليه

لتقول بخجل خلاص بقي بطل كلامك ده وقولى هتيجى امتى

ليردحازم بخبث أيه وحشتك ولا عايزه حاجه من هنا اجيبها وأنا جاي

لتردفورابدلال أكيد وحشتني بس كمان عايزه حاجه من عندك

ليقول باستعلام وايه هى

لتقول هقولك بس متضحكش اوتتريق عليا

ليردحازم قولى ياستى واوعدك أحاول اتحكم فى نفسى

لتقول أريج عايزه لب وفول سوداني ومكسرات من عندك

ليضحك ويقول والله كنت متأكدانك هتطلبى كداايه خلصتى إلى كان عندك داكله دى ماما قالت لى أنك منعت اى حديمدايده وياخد حبايه ايه هوالقردالى جوه دامش بيشبع ايه مفجوع وبعدين هو مفيش عندك أماكن بتبيعه

لترداريج بتحذير مسمحش لك تقول على إلى فى بطنى قرد اومفجوع وبعدين اناقلتلك أنى حامل فى ملاك صغنون وبعدين إلى عندك طعمه احلى

ليقول وهويضحك حاضر ياام الملاك الصغنون هبعتلك كميه كبيره إياك الملاك بتاعك دايشبع

لتقول له بدلع على فكره بعد كده لوقفلت فى وشى التلفون مش هردعليك

ليردحازم بطلى الدلع دالاتلاقينى فى وشك الصبح

لتقول أريج بحب دايبقى أحلى صباح من أحلى حازم

ليقول حازم أنت إلى أحلى عطر بيملى قلبى

يلا تصبحى على خير ياعطرقلبى

***

فى القصر

كانت هناك من جفاها النوم كيف لم يتذكرها الهذا الحدهولايري غير زوجته مثلما قالت سلوى ولكن بداخلها شعور لاتعرفه اتجاهه هل هو حب ام شىءاخر لتتوعد بالحصول عليه فورا حتى لوفعلت المستحيل وابعاده عن زوجته ليصبح لها

والاخري تحلم به يلبى رغباتها الشهوانيه

*****

أما ساره مازالت تجلس مع ابنتها هند وتقول لها لو سمعتى كلامى وخليتى جوزك الغبى كان سرق الأوراق وسندات الملكيه كان زمان الثروة دى كلها بين أيدينا مش بين ايدين ابن الهام وهو إلى يتحكم فينا وتكمل حديثها اكتر من ألف مره قولت لك خليه يقرب من ناظم اكتر ويعرف أسراره لكن أنتى غبيه دايما معاه وغيرتك عليه من أى واحده مخلياه يبعد عن طريق ابوكى علشان ميعنفوش بسببك

لتردهندباستهزاء مش أما كان يقرب منى أنا الأول كان أقرب من بابا لتكمل حديثها بألم هو اتجوزنى بأمر من بابا بعد ماكان رافض بس علشان خاطر تيتا نرجس وافق وأمره يتجوزنى وعبدالرحمن وافق بس علشان تنفيذ رغبه أمه علشان تناسب ناظم العوادى إنما هوعمره محاول يقرب ولا هيحاول

لتقول ساره بضيق وايه إلى غضبك عليه أن كان على إلى فى بطنك أما تولدى ارميها لكامليا تربيها وشوفى حياتك

لتضع يدها على بطنها المنتفخه وتقول

زى إنت زمان لما رميتى شهد لجدتها ولا زى مابابا رمى حازم

بس باباكان نفسه يرجع حازم لحضنه حتى لوكان مجرد حب تملك فهو حاول

لتردساره بغضب شديد يعنى عاجبك أنك تشحتى منه الحب

لتقول هندبسخريه زى انت ما كنتى بشحتى الحب من بابا

أنا بشحت الحب من عبدالرحمن

يعنى الحال من بعضه

**

بعد مرور ثلاث أيام

بالشركة جلس كارم يحدث حازم على الهاتف ليطمئنه على زوجته

ليقول بمزح طالما وحشتك قوى خليها تقعد عندك جنبك

ليردحازم تعقدجنبى فين انت ناسى انا النهارده هروح أعيش فى القصر مع أنى بكره بس أدخله تخيل لازم أعيش فيه مع العقربه ساره وبناتها غير نرجس طبعا داانا حاسس زى ماما بتقول عليهم وكر عقارب وزد كمان افاعي

دانا نفسى أخلص منهم كلهم بصاعقه واحده

ليقول كارم ربنا يسهل والمده متطولش ومتنساش تبعتلى رسومات المشروع الجديد

ليقول حازم بتمنى يارب وأنشأ الله هبعتهملك على الايميل الليله

بمجردان أنهى الاتصال مع حازم وجد نهى تدخل عليه بابتسامتها التى أصبح يحبها لتعطيه أحد

الملفات

ليبتسم ويقول كنت لسه هتصل عليكى كان يقول وهو يقترب منها وقبل أن يكمل اقترابه كان باب مكتبه يفتح وتدخل منه من كانت السبب فى بعده عنها فى السابق

لتقول ازيك يا كارم اخبارك ايه

ليردبذهول ويقول شاهنده

أما نهى بمجردان نطق اسمها لاتعرف لما ارتجف قلبها خوفا أن يعودالماضى

*

دخلت إلى غرفه أمها تقول بلؤم

الخدامين خلاص انتهوا من فرش وتنظيف الاوضه إلى حازم هيعقد فيها

لتردساره بغيظ انشالله مايلحق يقعد فيها وتجى قنبله تاخده من هنا وتكمل حديثا بشر وتقول ادفع أغلى حاجه لأى حد يخليه يبعد عن هنا

لتقول ابنتها بخبث وحقد دفين وتدفعى لحدليه انا ببساطه ممكن أبعده من هنا ومن الدنيا كلها وكل إلى كتبو ناظم له يرجع لنا من تانى

لتنظر ساره لها بشغف وتقول بترقب ازاى

لتقول ابنتها انى اتجوزه واخلف منه وهو يتقتل

لتقول ساره بذهول ودا هيتم ازاى اذاكان مش بيطيق حتى اخواته يبقى هيجوزك ازاى ومن الأساس انت ناسيه انه متجوز

لتقول لهابدهاء لأ مش ناسيه بس هو هيتجوزنى مجبر ومراته أما تعرف أنه خانها وتجوز عليها أكيد هتسيبه

لتنظر ساره اليها بتفكير لتقول وأنا موافقه اساعدك بس لازم التنفيذ يكون فى أقرب وقت

لتقول لها التنفيذ هيكون الليله

***

فى الليل لم يستطع النوم فقام يرسم رسومات المشروع

ليشعر بصداع

لينادى على إحدى الخادمات ويأمرها بعمل قهوه له

بعدقليل دخلت عليه الخادمه بالقهوه

احتسى القهوه وبعدها لم يستطيع التحكم بجسده

ليجدمن تدخل عليه ترتدى زيا مثيرا للغايه وتقترب منه وتحاول اغوائه ولكن عقله كاد أن يتقبلها وهو يصور له أنها زوجته ولكنه رفضها بعقله فزوجته ليست بتلك الجراءه وتستحي من إرتداء هذا الزى المثير

لكن كان لجسده الذى كان تحت تأثير منشط قوى رأى آخر وكانت آخر كلمه له قبل أن يقع فى بئرالخطيئه هى

انت لست عطر قلبى

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية لسنا ملائكة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق