رواية ملاكي الحارس الفصل الثاني والثلاثون 32 – بقلم روزان مصطفى

رواية ملاكي الحارس – الفصل الثاني والثلاثون

” تمنيت حبآ يدوم طويلآ ، ف أهداني الله قلبك أدامك لي حبيبآ أبديآ ورفيق درب 💍👑”

♡ في متجر المجوهرات ♡

هشام : إختاري إنتي بنفسك

جانيت وهي تنظر إليه : إختارلي إنت نفسي الحاجه اللي ألبسها دايمآ تكون على ذوقك إنت

هشام وهو ينظر إلى فاترينة المجوهرات : ممكن تفرجني الطقم دا من فضلك ؟

أحضر البائع الطقم المرصع بالماس لهشام ف نظر هشام إلى جانيت ثم قال بخفوت : إرفعي شعرك

جانيت وهي تنظر بصدمه : دا غالي اوي اوي !

هشام : دا ميجيش حاجه فيكي ميكفيش جمالك يا جانيت

إحمر وجهها خجلآ وهي ترفع شعرها إلى الأعلى ف ألبسها هشام السلسال ثم قبل عنقها والتفت الى البائع وقال : عايزهم في علبه شيك جداا ودا شيك بالمبلغ عليه تيبس ..

ابتسم البائع وهو يضع باقي المجوهرات في علبه فخمه ف قالت جانيت : مش كتير دا؟

هشام : نهائي ، عمره ما يكون كتير عليكي وع اني أصحى كل يوم الاقيكي في حضني واول ما اصحى اشوف عيونك

نظرت جانيت للبائع ثم نظرت الى هشام وقالت : ومتجر الحلوى ؟

هشام : اقفليه يا جانيت

انتفضت جانيت وهي تنظر له ، رأى هشام علامات الخوف والقلق على وجهها ولم يحب أن يضايقها ف قال : اهدي يا حبيبتي خلاص ، خليه مفتوح بس مش هتقفي فيه

جانيت : امال ايه هيشتغل ازاي روحي هي اللي هتقف فيه !

هشام : روحك وجسمك وكلك هيكون معايا وليا ، اللي هيقف فيه حد محتاج شغل وأمين وهيشتغل برضو ويا ستي لو حبيتي تنزلي ف اي يوم هخليكي تروحي

اقتربت منه جانيت وقبلته على خده وقالت : شكرآ ليك يا ملاكي الحارس

هشام : ملاكي الحارس ؟

جانيت وهي تنظر له بحب : قبل ما اترمي في الشارع كنت ف بيت تيته كلهم كانوا مصممين يرموني الا هي ، كانت دايما تحكيلي حواديت وكنت دايما احكيلها اني بخاف انام لوحدي وبخاف من الضلمه ف طانت دايما تقولي كدا ( يا جانيت اوعي تخافي في ربنا موجود فوق وحامينا كلنا وحاطط ف اوضتك ملاك بأجنحه ذهبيه رقيق معاكي قوي مع غيرك عشان يحميكي دا ملاكك الحارس ، هيرافقك ويكون معاكي دايمآ ظل أجنحته دايما هتحميكي )

هشام : كلامها حلو اوي

جانيت : طبعآ ، اول ما شوفتك عرفت انك انت الملاك المقصود ، حنين معايا وقوي مع غيري عشان تحميني بتحاول تسعدني وتفرحني

البائع : احم ، سيدي ! أخشى انني قاطعتكما ولكنني أنهيت تغليف المجوهرات

هشام : شكرآ لك

التقط هشام العلبه وفتح باب السياره لجانيت ثم ركبت واغلقه وراؤها وركب هو من الجهه الاخرى وانطلقت السياره بهم

♡ في متجر الخياطه الشهير ♡

مارال : انا عايزه افهم احنا لسه جايين من الكافيه حالا وانت قعدت برضو ع ماكينة الخياطه ، شغل ايه اللي عندك هو انت مش خلصت فستان جانيت !

جيمي : وانا يا جاهله لو عملت تصميم واحد ممير وسيبت شغلي عمري ما هرتقي ! لازم اكمل ومقفش

مارال بجديه : انا سيبت شغلي يا جيمي

جيمي : في الصالون بتاع تصفيف الشعر ! ليه يابنتي !

مارال : مش حباه ومش لاقيه نفسي فيه

جيمي : تقومي تسيبيه قبل ما تعرفي نفسك تشتغلي ايه وتكوني ايه ! الله يصبرني

مارال : هوووف وانت متضايق ليه

جيمي : ايه اللي متضايق ليه يا زفته انتي هتجننيني ! هتعملي ايه انتي دلوقتي

مارال : هساعدك طبعا !

جيمي : دا طموحك ؟ تبقي مساعده لشخص !

مارال : ماهو مش اي شخص انت خطيبي يا جيمي

جيمي : طب تعالي اقعدي جمبي ونفكر مع بعض

مارال : لا انا متضايقه منك

جيمي : يا ستار متضايقه ليه ؟

مارال : عشان على طول بتعنفني مش بتشجعني

جيمي : اعقلي يا مارال وشوفي بتقولي ايه ، عمري ما هشجعك ع الفشل

وفجأه فتح باب المحل ودخلت جانيت بسعاده وهي تقول : مساء السعاده

جيمي : أهلا أهلا بعروسة ال ..

نظر لها جيمي بصدمه وهو يقول : في ايه !!

ابتسمت جانيت بينما وضعت مارال يدها على فمها بصدمه

جيمي : انتي بتتكلمي يا جانيت !!

جانيت وهي تضع يدها على رأسها : نسيت أبلغكم والله غصب عني ، انا جيت عشان اخد رأيكم ف حاجه

جيمي : لا ثواني بس من امتى بتتكلمي ! واحنا اخر من يعلم كدا

مارال : مبروك رجوع صوتك يا حلوه

جانيت بخجل : ميرسي ، مش هعرف أتأخر أكتر من كدا لإن هشام في العربيه ، إيه رأيكم في سلسال شبكتي ؟

مارال : واوو يجنن بجد جبتيه من فين

جانيت : اونكل جورج للمجوهرات ، رأيك يا جيمي ؟

جيمي بصدمه : انا مش فاهم حاجه يعني انتي رجعلك صوتك وبتقولي شبكتك !

جانيت : هشام اتقدملي عشان نتجوز

مارال بصدمه : مبرووووووك بجد

جيمي : نعم ! اتقدملك وهو خاطب !

جانيت : لا هو حل موضوع خطوبته متقلقش ، حساك مضايق ليه مش فرحان عشاني

جيمي : عشان متهوره يا جانيت ومش بتفكري

جانيت : صدقني والله بيحبني وهيتجوزني وجابلي الشبكه اهو ، ممكن عشان خاطري تباركلي عشان اعرف افرح ؟

جيمي : ولو اني مش بطيق هشام دا .. بس شايف لمعه ف عيونك يا بنت ، من قلبي مبروك

جانيت بسعاده : عقبالكم يا حلوين

مارال : لا ياختي احنا مخطوبين ، عقبال الفرح بقى اما نشوف اخرتها

جيمي وهو ينظر الى مارال بغيظ : هي بتهزر بس ، روحي انتي ياجانيت عشان متتأخريش

جانيت : حاضر يلا باي

خرجت جانيت ف نظر جيمي الى مارال بغضب ف قالت مارال : مالك في ايه !

جيمي : نا اللي في ايه يا ام لسان عايز قصه !

مارال : انا بتكلم عادي يعني

نظر لها جيمي بغضب بينما هي ابتسمت ثم اكمل عمله

♡ في السينما ♡

كان فؤاد يمسك بعلبة المناديل وباليد الاخرى الفشار وهو يقول : خلاص اهدي يا حبيبتي

بيرلا : شوفت كان فاكر انها هتموت راح هو مات قبلها اهييء

فؤاد وهو يمد يده بعلبة المناديل : دا فيلم يا حبيبي

بيرلا : وإن يكن ! انا عندي مشاعر برضو اهييء

فؤاد : الله ما هاين عليا اشوفك بتعيطي عشان خاطري اهدي

بيرلا : خلاص خلاص ههدى اهو

أحد المشاهدين : هل يمكنكم الالتزام بالصمت قليلا ! انها ليست صالة ديسكو هنا انه فيلم لعين

فؤاد وهو ينظر للرجل : نستطيع ان ناحدث متى شئنا ف الافضل لك انت ان تلتزم الصمت قبل أن أقوم وأضع الفشار في ..

بيرلا وقد احمر وجهها : خلاص يا حبيبي هو فهم مالوش لزوم الكلام الوحش

فؤاد بصوت عال : اتكلمي براحتك وحطي مناديلك ف بوقهم محدش يقدر يكلمك

بيرلا : شششش يا حبيبي اهدى بتزعق كدا ليه

فؤاد : انا اشتريهم بصالة العرض بتاعتهم

بيرلا وهي تنظر للشاشه وتضع يدها على فمها : يا فضيحتي انا الليله يا فضيحتي

أمسك فؤاد بيدها يقبلها ف قالت : يسلام بعد اللي انت عملته عادي كدا !

فؤاد : اهدي طيب مش هزعق تاني

نظر الى الفيلم وهو يبتسم بينما نظرت له بيرلا بصمت وهي تبستم له

♡ في سيارة هشام ♡

توقفت سيارة هشام أمام إحدى المطاعم الراقيه ونزلت جانيت ثم قالت : غالي اوي المطعم دا يا هشام

هشام : هو انتي ليه بتدققي في السعر يا حبيبتي عيشي اللحظه واستمتعي

جانيت : انا بس عشان مصاريف جوازنا

هشام وهو يضع يده بجيبه ويبتسم ثم قال : ليه محسساني انك هتتجوزي موظف بنك مثلا ؟ انتي عارفه انا حسابي فيه كام من العشر سنين ششغل في واشنطن ؟

جانيت بابتسامه : ربنا يزيدك

حمل هشام جانيت ف قالت : لا اوعى تدخلني المطعم بالمنظر دا

هشام : ليه

جاانيت : لا بتكسف لا

دخل هشام المطعم وهو يحمل جانيت وكان الناس ينظرون اليهم في اعجاب ف احمر وجهها ثم قال : انزلك ؟

جانيت : عشان خاطري

أنزلها هشام وقال : وشك احمر عشان شيلتك قدام الناس ؟ امال لو عملت كدا هتعملي ايه

جانيت : عملت ايه ؟ اقترب هشام منها وأمسك برأسها ثم قبلها أمام الناس الذين صفقوا بشده لهم وكانت جانيت تكاد تقع من فرط الخجل ..

رأيكم يا ملائكيين ؟ 🎻🕊

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية ملاكي الحارس) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق