رواية عشق دون بصر الفصل الرابع عشر والاخير 14 – بقلم أرواح تائهة
(البارت الرابع عشر)
رعد راح عند عائشة وقفل الباب واتكلم معاها.
رعد: عائشة مش انا اخوكي.
عائشة: اه طبعا يا رعد ولو كان عندي اخ مكنش هيحبني زيك.
رعد: تمام ردي علي سؤالي انت لسه بتحبيه.
عائشة: هو مين اللي لسه بحبه.
رعد: يامن يا عائشة.
عائشة: لأ هو اهاني وظلم عامر اللي ملهوش ذنب انه يعيش سنتين من غير ام ولا اب.
رعد: عيونك بتقول غير كده.
عائشة: في ستين داهيه عيوني او قلبي كرامتي متسمحليش اسامحه افهم.
رعد: عارف انه ظلمكم انت أو عامر او حتي عشق بس ده غصب عنه هو لسه بيحبك وباين عليه.
عائشة بدأت تبكي: بس ليه ليه انت عارف ماما طول التسع شهور اللي كنت حامل فيهم كانت بتلومني كانت بتقول انها معرفتش تربيني لحد ما ولدت ودخلت مستشفي المجانين.
وبعدين طلعت صورة من كوم الدريس.
عائشة: شايف دي فضلت معايا اكتر من أربع سنين، كنت لازم كل يوم اعاتبه فيها اتحولت لمجنونة لدرجة كنت بكلم صورة.
رعد دموعه نزلت عليها وافتكر عشق وحس بتأنيب ضمير عشانها.
رعد: اهدي يا عائشة لو مش عايزة محدش هيجبرك عليه.
عائشة: يا رعد انا عايزة اجي معاك لي اسبوع هنا والله مفي حاجة.
رعد بحب اخوي: عايزة ترجعي ليه يا نور عيوني.
عائشة: اتوحشت عامر ليا أسبوع مشفتهوش.
رعد بصدمة: مش لسه كنت جايبة امبارح نسيتي.
عائشة: ههه اه صح بس ده روحي مبحبش ابعد عنه خدني معاك وحياة عشق.
رعد بتردد: تمام ولقيتي نقطة ضعفي.
عائشة: ما انت الاهبل متخليهاش نقطة ضعفك خليها مصدر قوتك يا رعد.
رعد: هي الاتنين مع بعض عشق هي عشقي وحياتي.
عائشة: سيبنا من الكلام الفاضي ده ويلي نمشي.
……………………………….
في جامعة عشق…
عشق: مالك يا ملاك.
ملاك: مين مالك ده يا بت.
عشق: انت مالك فيك ايه.
ملاك: انا ملاك مش مالك.
عشق: خلاص يا ستي ايه مزعلك دا انت حتي مسألتيش النقاب مظبوط ولا لأ.
ملاك: عايزين يجوزوني يا عشق.
عشق: نعم انت لسه مخلصتيش تعليم، بس مين تعيس الحظ.
ملاك: ادم يا عشق ادم ولد خالي واخوي.
عشق: مش اللي مجنناني بيه وكل يوم لازم تحكي عنه.
ملاك: اه، بس هو متجوز، وكمان انا عايزة اللي يحبني.
ادم: ومين قالك اني مش هحبك يا ملاكي.
ملاك بصدمة: والصوت ده يشبهلي.
عشق: اه بالضبط ده ادم علي ما أظن.
ملاك قامت من علي الكرسي.
ملاك: انت بتعمل ايه هنا.
ادم: جاي اشوفك يا ملاك.
ملاك: ادم روح نتكلم في البيت.
ادم: انت مش عليكي محضرات تاني وجاي علشان نروح نشتري فستان الفرح.
ملاك بصدمة: نعم، احنا لسه اصلا متخطبناش.
ادم: مفيش خطوبة الخطوبة فترة تعارف وعلي ما أظن بنعرف بعض كويس.
ملاك: طيب ماما عارفة.
ادم: قلت لعمي وعمتي يعني عارفين.
ملاك: طيب عشق هتيجي معانا.
ادم: تنور.
عشق قرصت ملاك وقالت بصوت واطي: كفاية يا بت المجا*نين الواد اتعصب.
ملاك: طيب يلا.
عشق: انا مش هاجي ورايا مشوار صغنن.
ملاك: لأ، قصدي عادي روحي مشوارك.
عشق بخبث: يعني مش محتجاني.
ملاك: لأ خالص.
ملاك وادم طلعوا بس ملاك خبطت في زين ووقع الكتب اللي كان في ايده.
ملاك: آسفة مش قصدي.
زين: انت.
ملاك: دكتور زين مش قصدي بس مستعجلة.
زين: حصل خير.
آدم حس انها اتأخرت وراح يشوفها لقاها بتتكلم مع زين.
ادم بغضب: مين ده.
ملاك بهدوء: ده زين دكتور في الجامعة.
ادم: طيب يلا.
ملاك: سلام يا دكتور.
ادم وملاك طلعوا وهو كان علي آخره منها ركب العربيه وهي ركبت ورا.
ادم: تعالي اقعدي هنا.
ملاك: بس انا مرتاحة في مكاني.
ادم بعصبية: قلت تع….
ملاك نزلت وقعدت جنبه من خوفها منه.
وبعد مده ادم اتكلم.
ادم: والله وبتكلميه ليه يا محترمه.
ملاك:علي مين.
ادم: علي الاستاذ دكتورك ده.
ملاك: كنت بعتذر منه اصل خبط فيه.
ادم: دي كلها انا آسفة محتاجة كله ده.
ملاك: وهي مش محتاجة عصبية.
ادم: لأ محتاجة علشان انت……
ملاك: ادم ايه قول.
ادم: علشان حضرتك منتقبه ازاي تقفي معاه تكلميه.
ملاك: خلاص آخر مرة بس احنا ممكن نروح.
ادم: لأ قولت هنجيب الفستان الأول.
ادم وملاك راحوا وجابوا فستان خرافة كان لايق جدا علي ملاك وجابوا النقاب وكل حاجة وروحوا.
……………………..
: احنا هنفضل كده كتير.
: بص عندي هدف مش هنتجوز الا لما احققه.
: وايه هو الهدف ده بقا زهقت انا عايزك.
: يا زين استنا شويه بس انا لازم انتقم منه.
زين: يا حبيبتي قولي هو مين وانا هنتقملك منه اشد انتقام هخليه ينسي اللبن اللي رضعه.
: رعد الدمنهوري هو اهاني ولازم انتقم.
زين: تمام هنتقملك منه بس بعدها نتجوز.
: طيب سلام لأني اتأخرت.
زين: سلام يا قلبي.
……………………………
عند عشق…..
عشق: واااااارد الحقي يا ورد.
ورد: فيه ايه يا بت المجانين.
عشق: ملاك صحبتي هتتجوز وانا لأ.
ورد: ما انتي متجوزة يا بت.
عشق: خلاص طلقوني منه عايز اتجوز والبس الفستان الأبيض انا.
ورد: خلاص ياختي روحيله وخليه يطلقك.
عشق: لأ لسه مش جاهزة اقابله.
ورد: خلاص اسكتي. ودخلت المطبخ
عشق: ماشي يا ورد.
ورد: علي ايه.
عشق: ماشي علي الشوك لكي اوصل الي جمال الورد.
ورد: والله لو مطلعتي مهيحصل خير روحي ادخلي اوضتك يا بت.
عشق: ماشي يا ورد…. عمو هاني.
عند رعد…..
رعد: ادخلي يا أميرة بيتك.
عائشة: والله يا بيه.
رعد: اه يا روحي.
عائشة دخلت بسرعة وكان عامر بدأ يمشي فهو كان بيمشي تجاها علشان يوصلها.
عائشة: تعال يا قلب ماما.
عامر: ما ما.
عائشة مسكت عامر وحضنته وقعدت تبوس فيه.
عائشة: حبيب قلب ماما بقي يمشي ويتكلم.
عامر: ما ما.
عائشة: عيونها.
رعد: اركبي عند أمي وأمي جميلة عايزين يشوفوكي.
عائشة: رعد هي ماما لسه زعلانة مني.
رعد: لأ مش هتقدر لأنك بنتها يعني حته منها.
عائشة: متأكد.
رعد: بدون شك.
عائشة: تمام انا هطلعلهم.
رعد: وانا هعمل حاجة واركبلكم.
………………………………………
رعد: ايه يا عمي.
: رعد البنت مش عايزاك وعايزة تطلق.
رعد: بس انا قلت اني مش هطلق.
: بس يا رعد هي عايزة تشوف حياتها يعني كلها أربع سنين وهتبقي دكتورة والحياة هتنورلها.
رعد: بس أنا مش هطلقها انت شوفتني مانعها من حاجة.
: لأ.
رعد: خلاص عشق مش هطلقها.
: ليه يا ولدي.
رعد: لأني بحبها ب ح ب ها.
: ربنا يكتبلكم الخير ويجمعكم من تاني.
رعد: سلام يا عمي.
: مع السلامة يا ولدي.
……………………………
: مش عايزة انتقم خلاص.
زين: بس أنا بقيت عايز.
: زين اهدي احنا خلاص هنتجوز ومش عايزين مشاكل.
زين: لأ يا قمر أنا مش هتجوزك خلاص بس.
: زين بطل استهبال.
زين: لأ خلاص انا بجد اعجبت بوحدة تاني بس يعني مش فضلت معاكي سنة ونص ومش استفيد بحاجة.
: وهتستفيد بايه كفاية انك كسرتلي قلبي.
زين: لأ احنا بس هنلعب عريس وعروسة وبعدين افكر اسيبك.
ندي: زين ابعد خلاص ابععععد. وبدأت تصرخ.
زين: تؤ مفيش حد هيسمعك متخافيش.
ندي: زين خلاص مش هقرب منك تاني ولا هتشوف شكلي.
لكن لا حياة لمن تنادي وزين اغتصبها.
………………………………………….
عدي شهر كامل وجه يوم فرح ملاك وآدم.
ملاك: عشق أنا مش عايزة.
عشق: علشان عمر بس.
ملاك: علشانه بس.
أميرة: يلا يا ملاك.
ملاك: يلا يا ماما.
خرجت وتكتب كتابي علي آدم مبقتش حرة بس كله علشان عمر.
خلص الفرح وآخر وحدة كانت تمشي عشق.
عشق: سلام يا ملاك خلي بالك من نفسك.
ملاك: سلام يا عشق.
عشق بابتسامة: مبروك يا أستاذ ادم.
ادم: الله يبارك فيك.
عشق مشيت واحنا روحنا بيت ادم.
ادم: اتفضلي يا ملاك نورتي البيت.
ملاك: منور بنورك.
ملاك دخلت وكانت مكسوفة تقوله اللي هي عايزاه.
ادم: ملاك قولي اللي انت عايزاه.
ملاك: تمام بس انت متعصبش.
ادم: ماشي اتكلمي.
ملاك: ادم انت عارف اننا مش بنحب بعض وكمان انا اتجوزتك علشان عمر فلو ممكن لما احب حد ويمون بيحبني تطلقني.
ادم بجد قلبه اتكسر بس طبعا وافق علي كلامها.
ادم: تمام انت هتفضلي في اوضتنا وانا هنام مع عمر.
ملاك: بس هو فين عمر.
ادم: عمتي مرضتش تخليه يجي معانا.
ملاك: ادم انت عايز حاجة.
ادم: ملاك اقلعي النقاب ده انا علي فكرة جوزك حتي لو هنتطلق.
ملاك قلعت النقاب.ادم اتصدم من جمالها غير لما كانت صغيرة بقت أجمل مليون مرة.
ملاك: مالك البسه تاني.
ادم: لأ طبعاً.
دخلت ملاك وغيرت هدومها ولبست بيجامه بس كانت فضفاضة برضه وخرجت لآدم.
ملاك: ادم اعملك حاجة تاكلها.
ادم: لو تقدري.
ملاك راحت حضرت مكرونة بالصوص الأبيض.
ملاك أول ما خلصت حطت صحنين منه علي السفرة وقعدوا باكلوا مع بعض وحكوا عن حاجات كتير وعن اهتماماتهم.
……………………………………………..
عند عشق ورعد….
كان كل واحد فيهم بيفكر في التاني لحد ما قاطعهم.
عائشة: رعد ممكن تيجي معايا نجيب لعب وهدوم لعامر.
رعد: انت بتسألي، لو جاهزة يلا.
عائشة: يلا.
……………………………….
هاني: عشق.
عشق: نعم يا عمو هاني.
هاني: اقعدي يا بنتي لينا زمان محكناش مع بعض.
يتبع….
عشق دون بصر
تمت بحمد الله واستنوني في روايه جديده ان شاءلله انهارده♥
• تابع الفصل التالى ” رواية عشق دون بصر ” اضغط على اسم الرواية