رواية آثار الحب الفصل العشرون 20 – بقلم شهد عبدالحليم

رواية آثار الحب – الفصل العشرون

الفصل العشرين ✍✌

الفصل العشرين ✍✌

محمد ….. مراتى

شهد بسخريه …… مراتك من أمته

محمد   ……. من النهارده

شهد وهى تستخف بكلامه  ….  اممم ماشى لما ابقا مراتك الى هو فى المشمش طبعا ابقا ابعتلى ميز ديكول .

محمد …. قريب أوى هبعتلك .

وبعد مرور اسبوع لم تذهب فيهم شهد الى العمل ولا لكنها تذهب الا الجامعه ومحمد كل يوم ينتظرها من بعيد حتى يملى عينه من رؤيتها .

دانه الأمور مستقره الى حدا ما معها ومع اسر ولكن لن تخلوا من عناد دانه وشدة اسر

ادم لم يدرى لما يريد أو ماذا يريد فهو مهتم بخلود ولكن من دون هى أن تحس فلم يبين لها ولكنه يريد أن تصبح بينهم علاقه قويه اكثر من ذلك

يزيد ….. غارق فى حب نور ولكنه لم يعترف لها ولم يعرف أحد بذلك فهذا عذاب وحيدا.

فى يوم جاءت شهد من الجامعه فدخلت المنزل رأت والدتها تستقبلها بحفاوه وكأنها قادمه من سفر أو مثل هذا فقالت لها بإستغراب. … ايه يا ماما انتى اول مره تشوفينى

الام بإبتسامة فرحه … خشى البسى فستان كده ولا اي حاجه فى عريس جايلك

لم تدرى لماذا وقع قلبها عندما سمعت اسم عريس افتكرت محمد وقلبها اخذ يدق لا تدرى لما ذلك .

شهد …. ياماما منا لبسى كويس وبعدين مين ده الى جاى يتقدملى .

الام ….. تعالى ورايا وانتى هتعرفى .

وما أن دخلت ورفعت وجهها رأت محمد يجلس وهو فى ابهه حالته وينظر لها بإبتسامة خبث وانتصار .

زهلت دانه وظلت صامته فى مكانها

الاب …. تعالى يا بنتى اعدى جمبى

ذهبت الى والدها ومازالت مذهوله ايعقل أن ينفذ كلامه بهذه الطريقه .

الاب …. الاستاذ محمد عز الدين بيقول أنه شافك فى الشركه وجاى يطلب ايدك

شهد ….. ؟

الاب …. ايه يا شهد مالك

فاقت شهد على نفسها ….وقالت ايوه ايوه كنت بتقول ايه

محمد بإبتسامه خبيثه …. بيقولك انا جاى اطلب ايدك .

فتحدثت بضيق ….تشرفنا

محمد بإبتسامه خبيثه ….  وانتى ايه رأيك

سكتت شهد فقال الاب …. اكيد مكسوفه ترد عليك

محمد …. طب انا استسمحك انى اقعد معاها حبه نتعرف على بعض

الاب …. ماشى يابنى يالا احنا يا سوزان

بعد خروجهم ظلت شهد سكته قليلا حتى انفجرت فيه وقالت ….. انتى جيت ليه هو انت معندكش دم

محمد ….. لمى لسانك علشان ملمكيش بطريقتى وجيت ليه فده علشان انا هتجوزك

شهد ….. والله طب انا مش موافقه وهطلع اقول لبابا لا

ابتسم محمد بخبث …. سهله اوى هطلع اقوله انى انتى عارفانى وكنتى معايا فى شرم مش فى شغل ولا حاجه ومقضياها معايا

شهد بصراخ …. انت حقير انا معملتش كده

محمد …   بس هخليكى عملتى كده

شهد بخيبة أمل منه …… انت ازاى كده

وفى هذا الوقت دخل ابوها وقال ….ايه يا ولاد

محمد ….. خير انشاء الله

الاب ….. ايه رايك يابنتى

فكرت شهد قليلا ……. سبنى افكر 3 ايام وهرد عليك بعدها

ضغط محمد على يده بقوه حتى ابيضت مفاصله اخذت بالها منه فإبتسمت بإنتصار ولكن هل هى من تفوز فى النهايه ام هو ام الاثنين معا …

فى فيله اسر الحديدى

كانت دانه نامه تحت الغطاء تقرأ روايتها المفضله دخل اسر الغرفه فظن منها أنها نائمه ولكنه تخنق نفسها بهذه الوضعيه فقال …. العيله هتخنق نفسها فذهب بإتجاهها ونزع الغطاء من على وجهها رأى الموبايل امام وجهها وتبكى فقال لها بفزع ….. فيه ايه

فزعت دانه أيضا فهى من كثرة انشداها الروايه لم تدرى على دخوله دانه وهى تمسح دموعها ….. فى ايه انت جيت أمته

اسر …. جاى حالا انتى بتعيطى ليه فيه حاجه وجعاكى

دانه بحزن …. لا بس ادهم اضرب بالنار هنا هتموت عليه والمشكله أنه اضرب بالنار لما اعترفلها بحبه ..ليه كده مفيش حاجه بتكمل للاخر

اسر …. انتى بتتكلمى على ايه انا مش فاهم

دانه …. على الروايه

اسر بصوت عالى ….. نعم كل ده على روايه

دانه …. الله فى ايه انت لو قريت الروايه هتعيط

اسر …. دانه نامى الله يخليكى انا مش فايك لهبلك ده.

نظرت دانه له جيدا …  فرأت الإرهاق بادر علو جهه فأمسكته من يده وأخذته معها للمرحاض حضرت له الحمام وقالت له … خد شاور على اما احضرلك الاكل .

وخرجت وتركته وما أن خرجت حتى ابتسم اما هى حضرت لها ملابس مريحه للنوم ونزلت للمطبخ حضرت له الطعام و صعدت مره اخرى كان قد انتهى من حمامه وارتدى الملابس فقالت له …. يالا تعالى كل علشان تنام

ذهب أمام طاولة الطعام الصغيره وقال …. يالا انتى كمان علشان تكلى

دانه …. لا انا كلت

اسر …. وانا مش هاكل الا لما تكلى

دانه …. يووه بقا يا اسر  ماشى يالا علشان تنام

اسر …. انتى ليه محسسانى انى انا ابنك

دانه من غير وعى …. ايوه ما انت ابنى ثم فاقت لنفسها .. قصدى عادى مانت جوزى بردواا ولا ايه

ابتسم اسر على كلمة جوزى وقال ….طبعا

تناولوا الطعام ثم قام حتى ينام جلس على السرير فى استعداد النوم ولكنه تذكر انها دخلت لتغيير ملابسها …..

ظل ينتظرها حتى خرجت من الحمام كانت ترتدى كاش مايوه يصل لحد الركبه وعليه كلمات بالانجليزي فكان رائع ومثير عليها .

ما أن خرجت وهو ينظر إليها بحب واعجاب على هيئتها فوقفت امام المرأه تصفف شعرها حتى رأته ينظر إليها هكذا فخجلت وذهبت على طرف السرير لكى تنام

ظل قرابة النصف ساعه لايعرف النوم يحس بشئ ينقصه فهو يريد أن يأخذها فى حضنه لم يعد يتخيل حياته بدونها أصبحت أكثر من شئ مهم اصبح يحبها نعم اصبح يحبها لن يرى فتاه هكذا فى حياته وبدون شعور شدها ناحيته ووضع رأسها على صدره وقبل اعلى رأسها فدانه لم تكن نائمه لكنها كانت مع صراع مع قلبها ايضا فهى بالطبع تحبه واعترفت له بذلك ولكنها لم ترى منه الرد .

دانه ….. اسر

اسر بإرتياح فهى فى حضنه ….. امممم

دانه ….. ليه ..

اسر …. ليه ايه

دانه بخجل ….. ليه عملت كده

اسر وهو يعرف قصدها ولكنه يريدها أن تخجل اكثر …. كده بردو الى هو ايه

دانه …. خلاص خلاص

اسر …… علشان انا عايز كده ومش مرتاح الا كده وانتى فى حضنى

دانه ……… ؟؟؟

اسر وهو يدرى تخبطها ….. نامى يا دانه وبكره هتعرفى كل حاجه .

دانه وهى تدع الأمور لوقتها …. فأغمضت عيناها وهى تضع يدها على صدره فهى ايضا مرتاحه فى أحضانه ولا داعى الكلام الان .

فى الصباح تسيقظ دانه وهى مازالت فى حضن اسر فهى لم ترتاح كل هذه الراحه من قبل ظلت تنظر لملامح وجهه البرنزيه الرجوليه بالله مااهذ الرجل فهى كانت تقرأ روايات وتتمنى أن تعيش القصه فبالفعل هى تعيشها الان.

استيقظ اسر وبدأ بفتح عينه وكانت هى مازالت تنظر إليه ….

اسر بلهجه يشوبها النوم …. صباح الخير يا وردتى

وقووووف ما هذا ايقول اننى وردته ااصبحت ملكه لا لم أسمع فقالت ….. انت قولت ايه

اسر بإبتسامه لم يبتسمها من قبل ببطئ …. ص.ب.ا.ح ا.لخير يا و.ر.تى

دانه …..؟؟

اسر …… مالك

دانه ……. انت حقيقى صح انا مش بحلم

قام مره واحده وهو مازال يحتضنها …… لا مش بتحلمى احنا فى الواقع انتى وردتى الى غطت على الشوك الى فيا .

لم تقدر دانه على النطق ولكن الدموع تجمعت فى عينها اسر وهو يزيل الدموع من على وجهها ….. انا مش عايزك تعيطى وانا موجود فاهمه يا دانه من النهارده كل حاجه هتتغير .

دانه وهى تهز رأسها دليل الموافقه

اسر وهو يقبلها من خدها….. ايوه كده ديه وردتى الى انا عارفها .

ابتسمت دانه بسعاده واحتضنته بقوه جعلته ينام مره اخرى وهى فوقه اعتصرها اسرمن خصرها بقوه يشتم رائحتها الورديه لم تدرى الا عندما قبلها على خدها   وأخذ يقترب منها فقالت بتوتر …. ااسر انا ..انا هقوم علشان اروح الجامعه

اسر ….. بجد

دانه بخجل وتوتر ….. والله

اخذ يقترب من وجهها حتى كاد ان يقترب من شفتاها ولكن تأتى الرياح بما تشتهي السفن فدق الباب اسر .. ..مين

نور ….. يا له انتوا نايمين ووورانا انا ودانه جامعه

اسر ….. طيب نازلين اهوه

دانه …. ارتحت كده اوعه انا هقوم بسرعه وزقته وجرت على الحمام

اسر …. ماشى يا وردتى بليل هنشوف ايه الى هيحصل .

فى منزل دانه ….

يجلس يزيد غرفته فأصبح فى حاله لايحسد عليها فهو يعشق نور …. لا يعرف متى حبها حتى يعشقها فهو يراقبها من الوقت للاخر ويرسل لها رسائل ولكن لم يقدر على مواجهتها

فبعثت له رساله …. نظر جاليا الرساله من نوركانت كاتبه …. ـ والله منا حبيبتك يرتنى كنت مكانها ـ

ابتسم يزيد على مرحها الذى يعشقه وقال لنفسه …. لا انتى حبيبتى يا نور وهتبقى ملكى انا

وارتدى ملابسه وذهب إلى وجهته .


اخيرا يا اخى


اتحركت


.😂😂


ذهبوا الفتايات الى الجامعه والتقوا مع بعضهم فكانت دانه سعيده اليوم للغايه فحبيبها اخيرا وان لم يعترفلها بحبه لكنه اعترف بها .

ليليان …. مال القمر النهارده

دانه وعلى وجهها ابتسامه جميله …. انا لا مفيش حاجه هو حرام اضحك

نور …. انا اقولك اسوره هو الى مخليها عسل كده

دانه بخجل …. بنت انتى بتقولى ايه لا عادى محنا كويسين عادى

نور …..  امممم

دانه …. ماشى يااارب انصرنى عليها وتشوفى الاحراج الى انتى ورتيهولى ده .

وكأن ابواب السما كانت مفتوحه فنزل يزيد من السياره فى نفس اللحظه وذهب تجاههم واول ما رأته دانه جرت عليه واحتضنته ..   يزيد

يزيد وهو يحتضنها بقوه وينظر فى نفس الوقت لنور التى تضحك مع ليليان دانه ….. وحشتنى اوى يا يزيد

يزيد ….. وانتى اكتر يا دندون

دانه ….. انت صحيح جاى ليه

يزيد وهو ينظر لنور حتى يأخذ القوه من عينها ….انا جاى علشان ….. ذهب تجاه نور وشدها من يدها

يزيد …. علشان لازم اعمل كده

واخذها وراه نور…….انت مجنون فيه ايه

يزيد بحده ….. بس

اما عند البنات

خلود ……  ده ايه هو اخوكى اتجنن نور

ليليان ……. تعالوا نروح لها بسرعه وهموا بالذهاب وراها

ولكن دانه اوقفتهم …… بس انتى وهى انا كنت شاكه فى الموضوع من الاول

خلود …. ازاى شاكه اخوكى مجنون

دانه …… اخويا عاشق

ليليان …… عاشق !!!

دانه بتفهم …… انا ماما قالتلي. أن هو لا بياكل ولا بيشرب ودايما اعد فى اوضته انا فكرت كده وقولت لماما راقبى تليفونه ماما عملت كده فعلا ولقيته بيبعت رسايل حب  …. قولتلها شوفى الرقم لقيته رقم نور

خلود ….. وانتى ليه مقولتلهاش

دانه …. انا مكنتش متأكده وفى نفس الوقت قولت يمكن نزوه بالنسبه ليه لكن ده طلع بجد

ليليان …… طب هنعمل ايه حالا نور اكيد هتتصدم

دانه بغزل …. لا منا اخويا هيعرف يسيطر هو ده يتقاوم

خلود ….. انتى واخوكى يا شيخه البت تلقيها مفرفره معاه حالا

دانه وهى تضع يدها فى وسطها ….. ليه هياكلها ولا هياكلها

ليليان ….. تعالوا نعد نستناها على اما تيجى

فى السياره ……

نور بغضب جامح ….. انت مودينى فين انت مجنون ولا ايه

لم يرد ضربته على كتفه ….. رد عليه هنا انت جايبنى معاك فين

اوقف السياره ونزل منها وشدها ونزلوا على شاطئ فقالت بصوت عالى ….. انت مجنون

فرد بصوت اعلى ……. مجنون بيكى

سكوت يغلف المكان لمده عشر دقائق ماذا قال مجنون بيكى

جاءت لتتحدث ولكنه أوقفها عندما قال ….. بدأ لما كنتى مستنيه دانه وانا جيت سألتك عليها اخذتى قلبى وعقلى وكيانى كله

وبعد كده فى الفرح وطول الفرح انا مشوفتش غيرك انتى لكن مش قادر اقولك … هتقولى زى مقولتى حالا مجنون  صح …. انا الى كنت ببعت الرسايل

صدمه أخرى على نور …. اهو الذى يبعث الرسائل عندما تمنيت ان اكون مكان حبيبته ياالله ماهذا القدر .

يزيد بكل قوه ….. انا بحبك

وقف الزمان هنا يحبها يحبها ويعشقها وهى لا تدرى ماذا تقول له فهى ودت الآن أن تأخذه فى حضنها فهو يقول كل هذا وعينه تتحدث عن مدى حبه لها وارهاقه كل هذه الشهور

نور بتوتر ….. انا …. انا .. مش

يزيد ….. انتى ملكيش ذنب فحاجه بس انا حبيت لوحدى وانتى مش مجبوره انك تقوليلى وانا كمان بحبك…. بس عايزك تتقبلينى انا عايزك مراتى وام ولادى وحبيبتى وده هيحصل اكيد .

ثم اخذها من يدها مره اخرى وركبت السياره وظل طوال الطريق يبتسم وكأن قد زاح حمل السنين من على قلبه.

عندما يكون الحب من طرف واحد يصبح صعب فماذا هو يقول وماذا هى تقول لذلك يجب الاعتراف لمن تحب بأنك تحبه فإذا تقبلها كان بها وإذا لم فسلام جميل .

عجبتنى الحكمه ديه من عمر العوضى .

ذهبت نور الى الجامعه مره اخرى تمشى على الأرض لم تدرى  مالذى حدث لم تعلم ماذا قال وماذا يجب هى أن تقول

عندما رأوها اصدقائها ذهبوا فقالت دانه بسرعه …. نور فيه ايه يزيد قالك ايه

نور ……

خلود …… فيه ايه متقلقيناش

كلمه واحده هى من قالتها فى كل هذا الحديث …. بيعشقنى .

نظر الفتايات لبعضهم ثم ابتسموا فبالفعل يحبها ويعشقها .

انتهت المحاضرات وذهبوا الفتايات الى الشركه وتبقت دانه فجاء لها اتصال من اسر ….. ايوه

اسر ….. عايزك تروحى تتجهزى وهستناكى اودام بوابة الفيلا الساعه ٧………….

ياترى عايزها ليه بقا ده الى هنعرفه الفصل الجاى انشاء الله

اتمنى لكم قراءه هنيئه 😘😘 …

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية آثار الحب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق