رواية آثار الحب – الفصل الثامن عشر
الفصل الثامن عشر
دانه وهى تحاول فتح عينيها …… اسر
اسر وهو يقوم بفزع ….. دانه .. دانه انتى فوقتى
اسرع الى الدكتور ….دكتور دانه فاقت
اسرع الطبيب معه للكشف عليها قام بالكشف عليها ولكن اسر كاد أن يفتك بالطبيب فهو يغير عليها ولا يريد أن يلمسها اى ذكر فقال له بحده ….. ايه فاقت متخلص
الدكتور ….. هى الحمد لله كده فاقت
اسر …. طب اتفضل انت وبعد كده زى مقولتلك عايز دكتوره
الدكتور بإستغراب منه ولكنه قال …. تمام هنبعت دكتوره تبقى تتطمن على حالتها
خرج الطبيب من الغرفه اما بالنسبه لدانه فكانت تستمع لحديث اسر وغيرته عليها من الرجال لكنها يجب أن تعاقبه لأنه أراد تركها واوقع نفسه فى الخطر ولم يبالى بإعترافها له بحبها .
فأدارت وجهها الناحيه الاخرى ….
اسر وهو يتجه ناحيتها يود أن يأخذها فى أحضانه ولم يتركها …… دانو حبيبتى مش عايزه تكلمنى
صعقت دانه من تدليله لها وقوله حبيبتى لكنها تماسكت
اسر وهو يدير وجهها إليه ويضم خدودها …. انا مكنش قصدى انى اجرحك أو انى اعرض نفسى للخطر … بس انا عملت كل ده علشانك وعلشان اهلى
دانه بعتاب ….. علشانى وعلشان اهلك تعرض نفسك للموت ومديتش اى رد فعل لما قولتل… سكتت عندما رأت انفعالها وانجرافها بالاعتراف له مره اخرى
اسر وهو يبتسم …. لما قولتلى ايه
دانه بتوتر …. مقولتش حاجه ثم اردفت بطفوله …. وبعدين متكلمنيش تانى
سكت اسر قليلا وهو ينظر لها ثم اقترب منها وفى لحظه قبلها من خدها الايمن …. وكده .
احمرت خجلا منه ثم قبل خدها الثانى ….. طب و كده
لم تقدر دانه على الرد من فرط خجلها فأقترب من شفتيها وسحقها فى قبله عميقه وهى مبرقه لم تقدر على الحركه من كمية الخجل التى تعرضت له انهى قبلته وقال بخبث …. طب ايه رأيك كده
دانه بعد أن فاقت على نفسها ….. انت قليل الادب
اسر وهو يتلاعب بها …. انتى لسه شوفتى قلة ادب
ضربته دانه فى صدره كى يبتعد عنها ونزلت تحت الغطاء .
فى هذه اللحظه دخل كلا من ادم وخلود ونور ….
نور بفزع …. ايه دانه حصلها ايه
أسرعت دانه بإلقاء الغطاء من على وجهها وقالت لها …نور …خلود وحشتونى وكادت أن تقوم لكن اسر امسكها من كتفها وقال بحده … خليكى مكانك اياك تتحركى ثم أردف … تعالولها هنا
اسرع خلود ونور تجاهها … دندون حبيبتى انتى فوقتى امته
دانه …. لسه من حبه
فغازلتها خلود … هما الى بيبقوا تعبانين بيحلوو كده
ابتسم ادم على حديثها وقال فى سره …. مفيش احسن منك والله
دانه ….. حبيبتى يا خوخه
ادم بإبتسامه …. حمد الله على سلامتك يا دانه
دانه بإبتسامه ….. الله يسلمك
نظر لها اسر بغضب تضحك مع اصدقائها وأخوه وتكشر معه فهو لم يريدها ان تضحك الا له هو عندما اعترف لنفسه بحبها وهو يريد اخذها فى مكان بعيد معزول عن الناس ويذوقها كل شئ جميل وخاصتا انها اعترفتله بحبها ولم تعلق على سنه وسنها
……………………… ………………. ………….
فى شركه ادم
أثناء وقت البريك كانوا الفتايات يجلسون مع بعضهم فقالت شهد …. احنا نطلع من الشغل ونروح لدانه عرفت انها فاقت
ليليان …. طب الحمد لله
كان محمد يريد أن يدخل لرؤية شهد بأى حجه فقال فى نفسه ….. طب اكلمها بمناسبة ايه لأ لازم اروح علشان مروحش اموت الولا الرخم ده
ذهب تجاهم وقال بتوتر …. ازيكم
شهد وليليان … الحمد لله
محمد …. هو .هو متعرفوش مرات اسر عامله ايه حالا
ردت ليليان …. كويسه فاقت النهارده
كان يريد سماع صوت شهد لكنه قال ….. تمام حمد الله على سلامتها
ردت شهد …الله يسلمك
ابتسم محمد اسر سماع صوتها وقال ….عن اذنكم
ابتسمت له فقالت ليليان بعد ذهابه وهى تنظر لشهد …. ايه بقا
شهد …فى ايه
ليليان ….. عليا انا محمد بيحبك
شهد بخجل …. انتى بتقولى ايه لأ طبعا انا صغيره عليه هيبصلى انا وبعدين احنا أصدقاء مش اكتر من يوم ما سفرت معاه واحنا يمكن اتعرفنا على بعض مش اكتر
ليليان ….. وانتى .. مفيش فى قلبك اى حاجه من نحيته
سكتت شهد فتره ثم اردفت بتنهيده ….. مش عارفه بس كل الى اعرفه انى اول ما بشوفه قلبى بيدق مببقاش عارفه اتكلم بتكسف وحجات كتير
نظرت لها ليليان بإبتسامه …. حبيتيه
………… ………………. .. ………. …..
بعد كثير من المحادثات مع الأصدقاء واسر يجلس غاضب من طريقتها معه وغزلها مع اصدقائها وليس معه وحده .
بعد فتره ذهب الجميع ولم يتبقى سوى اسر فقط اول ما اصدقائها ذهبوا قالت له …. انا عايزه امشى من هنا
اسر ….تمشى ازاى يعنى هو بمزاجك انتى لسه فايقه .
دانه بتزمر …. انا زهقت مش عايزه اعد فى المستشفى قول للدكتور انى خلاص بقيت كويسه
اسر بإبتسامه على طفولتها ……. خلاص لما تيجى تكشف عليكى تبقى تشوف هتكتبلك خروج أمته
نفخت دانه وارفت بضيق ….طب انا عايزه انام
نظر لها اسر بغضب ….. لما اصحابك مشيوا عايزه تنامى علشان أعده معايا
اتجه ناحيتها بغضب وهى تغمض عينيها بقوه دلاله على خوفها منه ومن غضبه ذهب إليها قام بتغطيتها جيدا وقال لها بجمود ….. نامى وجلس على الكرسى أمامها .
اما هو جلس بجانبها غاضب من تصرفاتها معه بعد فتره من السكوت تحدثت دانه بخفوت …. اسر
كان اسر يجلس شارد لكنه فاق على صوتها فقال بحده …. نعم
دانه بإعتذار ….. انا..انا اسفه
اسر …. بتعتذرى على ايه
دانه ….. انا والله زعلانه منك علشان انت كنت بتعرض نفسك للخطر بس ميهمنيش نفسى .. بس مامتك واخوك ونور ..نور يا اسر
اسر وهو يستمع لحديثها ….. بس انتى معانا من كل ده علشانك انتى اكتر وحده عملت كل ده علشانك لأنك انتى كنتى المقصوده من كل ده
دانه بإستغراب …. انا
اسر ….ايوه انتى لما ضربوا على العربيه نار كنتى انتى المقصوده وانا مكنش لازم اسيبهم يإذوكى أو يأذوا البلد …دانه انا ظابط ولازم احمى البلد من اى زباله فيها ده واجبى
دانه وهى على وشك البكاء …. اسر انا .انا بجد اسفه مكنش قصدى ازعل منك بس بس انا …انا
اسر …. انتى ايه ..قولى يا دانه
دانه بخجل ….انا بحبك
اسر بإبتسامه واسعه …..قولى تانى
دانه بخجل اكثر لكنها تغلبت عليه ….. انا بحبك يا اسر
قام اسر سريعا تجاها احتضنها بقوه وهى تشبثت فيه كالاطفال قبلها من رقتبها واحتضنها بقوه كان الكون كما يقال مش سايعه من كتر فرحته وهى تضحك وتبكى معا
ظل على هذا الشئ مده لم يعلم أحد سواها كثير ام قليل لكنهم كانت أنفاسهم لم تريد التخلى عن بعضها
تركها اسر وقبلها من جبهتها قبله حانيه جعلتها تبكى من فرحتها فدانه تبكى من اقل شئ يحزنها أو يفرحها
اسر ….انا مش عايزه اشوف دموعك ديه تانى ..دموعك ديه غاليه عليا اوى
دانه وهى تبتسم على حديثه ……. انا ربنا كافئنى بأحلى قدر فى الدنيا انت …انت يا اسر رغم انك كنت بتبقى مدايق على طول وكنت ببقا عايزه اغيرك وفى نفس الوقت عايزه ازعق معاك واناكش معاك علشان تغضب اكتر …بس حبيتك
اسر يريد أن يقول لها اننى اعشقك لكنه سكت فهو لم يقول لها بهذه الطريقه فهى تستحق اكثر من ذلك .
احتضنها اسر بقوه وأخذ يقبلها من رأسها وعنقها حتى نامت دثرها على السرير جيدا ونام بجانبها وهى مازالت متشبثه به ناموا فى سلام لم يعرفوا ما يخبئ لهم القدر .
فى الصباح استيقظت دانه تنظر حولها رأت نفسها على صدر اسر وهو مستغرق فى النوم فهو لم ينام منذ يومين وضعت يدها على شعره المبعثر حول وجهه ودقنه الناميه فكان وسيم لدرجه قاتله قبلته من خده ثم الخد الآخر وجاءت أن تقوم إلا أن اسر شدها مره اخرى فوقها وبالنسبه لشفايفى ملهاش نصيب دانه بخجل ….انت صاحى من أمته
من اول ما صحيتى
دانه وهى لم تقدر على الحديث فأردف اسر ….انتى مراتى مش عايزك تتكسفى احنا لسه معملناش حاجه
دانه …..بس بس انتا بتقول ايه
اسر وهو يضحك على خجلها وفى لحظه كان هو فوقها وهى تحته قبلها من خدها ثم كاد أن يقترب من شفاها لكن تأتى الرياح بما لا تشتهي السفن
دخلت الدكتوره فإعتدل اسر ودانه سريعا دخلت الدكتوره وهى تبتسم ….ايه انا شايفه تحسن كبير
جاء اسر أن يتحدث إلا أن دانه سبقته …… انا فعلا بقيت كويسه وعايزه اخرج بقا
الدكتوره …. فعلا انتى ممكن تكملى علاج فى البيت بس اهم حاجه تهتمى بأكلك وبصحتك لانك ضعيفه
دانه بإبتسامه ….. تمام
كتبت لها الدكتوره على خروج اتصل اسر بوالدته لاخبارها بعدم المجئ وتحضير الجناح وتنظيفه
ساعدها اسر.
ذهبت دانه الى المنزل واسر بجانبها طوال الوقت فى المساء جاء أصدقائها للجلوس معها
خلود ….دندون وحشتينا اوى
دانه …..وانتوا اكتر انا حاسه انى مش موجوده فى الدنيا بقالى كتير
شهد …..حمد الله على سلامتك
أخذوا يتحدثون الفتايات وقت طويل حتى. جاء اسر خبط على باب الغرفه فأذنت له دانه بالدخول
اسر بإبتسامه …. دانتى عامله ايه حالا
لم تصدق دانه ما تفوه به اسر فأخذ الفتايات يغمزون لها دانه بتوتر …. انا …. انا كويسه
نور بغزل ….. لا بقا احنا بقينا عزول يالا يا بنات
دانه ….لا لا أعدوا حبه كمان انتوا وحشتونى
اسر …. خلاص يا دانه انتى أعده معاهم من زمان
نور بإستفزاز ….ولا اقولك انتى وحشتينى هعد معاكى حبه كمان
اسر … اومال لو مش أعده معاها فى البيت كنتى هتنامى عندنا
نور ….. شور
ليليان ….. يالا يا بنتى انتى ساقعه اوى
اسر …..انتى صح
خرجوا الفتايات من الغرفه نظر لها اسر وأخذ فى الاقتراب منها وهى خجله منه
اسر ……. انا لسه عملت حاجه بتحمرى على ايه
دانه وهى تدعى عدم الفهم …هاه انت بتتكلم على ايه ..انا عايزه انام
اسر …… ماشى يالا ننام نام بجوارها على السرير فتوترت دانه من قربه منها وفى لحظه رأت نفسها فى حضنه فخجلت دانه من هذا الوضع وقالت …. اا..سر مينفعش كده
اسر …..ايه الى مينفعش
دانه ….. كده
اسر وقد فهم مايدور فى عقلها ….اممم علشان نايم جنبك لا انتى لازم تتعودى على كده لأنك مش هتنامى جنب اى حد غيرى بعد كده
لم تقدر دانه على الرد
اسر وهو يحسس على شعرها حتى نامت دانه ومن ثم هو الآخر
فى صباح جديد استيقظت دانه من نومها لم تجد اسر بجانبها …. عدلت من جلستها وبعد مده رأته خارج من غرفة الملابس وهو مرتدى ثيابه فكان شديد الوسامه اخذت دانه تنظر له نظرات اعجاب
اسر بإبتسامه جذابه …..مكنتش اعرف انى حلو كده
دانه وقد فاقت على نفسها …..هاه …انا داخله الحمام وقامت بسرعه إلى المرحاض .
ابتسم اسر على خجلها منه ونزل لانتظارها حتى تنتهى .
فى الجامعه يجلسون البنات ولكن بدون دانه
ليليان …..الرحله قربت يا جماعه هنعمل ايه
نور بيأس ….. انا عن نفسي مش هعرف اجى انا ودانه اكيد
شهد …..بس دانه قالت إنها هتقوله المشكله ان كل اما تيجى تقوله تحصل مشكله
خلود ….. ديه رحله مش باينلها شكل
نور …… اما نشوف هنعمل ايه
بعد انتهائهم من الجامعه ذهبوا إلى الشركه كان محمد يجلس فى مكتبه لا يدرى ما الذى يحدث بداخله ينتظر موعد قدومها بفارغ الصبر يود لو ذهب لها الجامعه لينتظرها ..
جاءوا البنات الى الشركه حتى جاء وقت البريك جلسوا الفتايات مع بعضهم
نور ….. انا جعانه
خلود …..وانا
نور …..طب يالا ننزل المطعم
نزلوا البنات الى المطعم كان محمد وادم يجلسون يشربوا القهوه فدخلت الفتايات الى المطعم وجلسوا فى الطاوله المواجه لهم فأول ما أن وقعت عين محمد على شهد وتمنى لو قام واخذها فى حضنه فهو احبها نعم احبها رغم قلة اللقاء
عند البنات ….. تحدثت نور ….ايه ده ادم اعد هو ومحمد
نظروا الفتايات لهم فوقعت شهد نظرها على أعين محمد المسلطه تجاها .. فخجلت ووضعت عينيها أمامها
نور ……هاه هنطلب ايه
خلود … انا عاوزه بيتزا
نور …. وانا كمان
ليليان …..وانا عايزه بيتزا سيفود
نور وهى تنظر لشهد .. وانتى يا اخت مش ناويه تاكلى
شهد ….هاه ايوه ايوه انا عايزه شاورما
نور ….ماشى تعالى معايا يا لى لى نجيب الحاجه
خلود .. خدونى معاكم تعالى معانا يا شهد
شهد ….لا انا هعد هنا انا مش قادره
خلود ….ماشى يا كسوله وذهبوا لطلب الاكل
كانت تجلس شهد تشاهد التليفون فجاء لها شاب …
ازيك يا شهد
شهد وهى تنظر له بإستغراب ….. مين حضرتك
الشاب …..انا احمد الى معاكى فى الجامعه
شهد بإبتسامه ….ايوه احمد ازيك انتا شغال هنا فى الشركه
احمد بإبتسامه ….اه انا من المتدربين هنا
شهد …… اول مره اخد بالى
كان محمد يتابع كل هذا وهو يغلى بداخله لكنه لم يقدر على التحمل فقام بغضب واتجه ناحيته ومسكه من ياقة قميصه ….انتى واقف معاها ليه يالا
احمد …انا واقف مع صحبتى
محمد بغضب ….. صحبة مين يا روح امك
شهد بغضب واحراج من الموقف …… بس يا استاذ محمد مينفعش كده
كان ادم يجلس على الكرسى وهو مبتسم على صديقه يا الله فإنه وقع فى الحب
محمد …..بس انتى مش عايز اسمع صوتك
شهد بغضب ….نعم متسمعش صوت مين انت مالك بتدخل ليه انا اكلمه مكلموش ملكش حكم عليا انتا فاهم
محمد بغضب …… لا مش فاهم وانا الى اقول تعملى ايه ومتعمليش ايه
شهد بسخريه …… بصفتك ايه تعمل كده …ابويا .. اخويا جوزى ثم صاحت بصوت عالى …انت مين
لان وجه محمد وقال ….. بصفتى ….
شايفه فى مشاهدات ات على الروايه اتمنى الفصل يعجبكوا 💟💟
الى اللقاء فى الفصل القادم
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية آثار الحب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.