رواية آثار الحب الفصل الثاني 2 – بقلم شهد عبدالحليم

رواية آثار الحب – الفصل الثاني

👈الفصل الثانى👉

👈الفصل الثانى👉

نادية بحنان اموى… ربنا يحفظكوا يا ولاد بطنى ويحميكم من الاذى .

………………………………………………………………

فى الجامعة..

دانة بملل … اوووف ايه المحاضرة المملة ديه .

خلود بتعجب …. مالك يا بنتى

دانة بتزمجر …. دكتور بارد عاملى فيها شارلك هولموز.

خلود بضحك …. ههههههههههههه يخربيتك ليه يعنى

دانه بحنق ….. اعد يحقق مع الى داخل والى طالع ثم اكملت بمرح وهى تغمز بعينها … بس مز يا بت يا خلود .

خلود بوهن…. عامل ازاى بليزززز قولى .

دانة وهى تتلاعب بحواجبها … لا .

جاءت ليليان من ورا دانه بتعجب … مين ده يا ابله دانه

دانه بتوتر…. ايه لا مافيش .

فاليليان المعروف عنها بأنها شخصيه متحفزه الى  حد ما لكنها مرحه فهى تكن لهم الام .

خلود بإستفزاز وهى تنظر الى دانه … أصل فيه دكتور فى الجامعه انما ايه مززززز

نظرت ليليان الى دانه بضيق .. يخربيتك انتى مش عاتقه حد يارب يجيلك واحد يخليكى متنطقيش اسم اى ذكر فى العالم ده .

دانه بإستهزاء … هاه فى المشمش لو تعرفيه 😹

ليليان…بكره نشوف .

دانه بتحدى …. وانا مستنيه

جاءت نور من وراهم مستنيا ايه يا بت يا دندون

خلود وهى تريد أن تضايق دانة … العريس😹😸

قصف جبه 🙈😹

نور مين بوهن … مين يا خلود .مين يا دانه .

دانه بملل….. ايه يا بنتى ده دكتور فى الجامعه بارد اوى .

نور بتفهم … اااااه اوك .

جاءت شهد من وراهم وقالت …. يالا ياجماعه نروح انا تعبت النهارده .

دانه …. انا هستنى اخويا .

ليليان …. خلاص امشى انا وشهد وخلود بقى يالا باى .

دانه …. باى باى

اخرجت نور هاتفها لتحادث والدتها …. ايوه يا ماما ابعتيلى السواق.

الام …..  معلشى يا حبيبتى انا فى مشوار معاه .

نور بضيق ….. طب خلاص هركب تاكسى.

الام …. لا انا هبعتلك اسر يجى يخدك .

نور … اوك .

……………………………..  …………………………. .

يجلس اسر فى مكتبه وخاصا فى أمن الدوله ينظر الى الاوراق التى أمامه لتصل له مكالمه من والدته ليرد … ايوه

الام …. ايوه يا حبيبى انتى هتخلص شغل أمته

اسر بجديه …… ربع ساعه بالكتير وجاى .

ناديه ….. طيب يابنى معلشى اختك واقفه اودام الجامعه وانا معايا السواق فى مشوار ابقى فوت عليها .

اسر بجديه …. ماشى .

……………………. ……………………………………..

فى الجامعه

نور ……  دانه انا هستنى اخويا هنا .

دانه بتفهم … طب هستنى معاكى على اما اخويا انا كمان يجى .

نور …. اوك .

يمر الوقت دانة … انا رايحه اجيب بيبسى اجبلك حاجه معايا .

نور … لا مليش نفس.

دانه … اوك انا رايحه مش هتأخر

ذهبت دانه لتجلب البيبسي اشترته كانت تضع نظارتها اعلى الطرحه وهذا ما يكسبها جاذبيه وفى يدها تليفونها تنظر اليه وفى يدها الأخرى البيبسى وبدون قصد اصطدمت بجسد صلب وقعت النظاره وانسكب البيبسى على قميص ذاك الشاب .

دانه بإعتذار وهى تنظر اليه بأسف وتوتر … انا اسفه مكنتش واخده بالى .

الشاب بحده انتى غبيه ايه الى انتى هبيبتيه ده

دانه بضيق … مقولت اسفه مكنتش اقصد

الشاب بقسوه ….. اسفه ديه مش فى قاموسى .

دانه بزعيق ….  يعنى اعمل ايه ابوس رجلك مثلا مقولنا خلاااص اسفه .

فى نفس الوقت كانت تجلس نور تنتظر دانه .. ايه يا نور بتعملى شوبينج .

جاء من وراها يزيد حمحم …. هى دانه روحت ولا ايه .

رفعت نور وجهها بإستغراب …. حضرتك مين .

يزيد …… انا اخوها

نور …… هى راحت تجيب بيبسى وجايه

يزيد ….. طب تعالى نروح نقابلها

نور بإبتسامه ….. يالا بينا .

يزيد غمغم فى نفسه يخربيت حلاوة ضحكتك وجمالك 😘😍

نور تضع يدها أمام وجه …. انتى يا اخ

يزيد وهو ينظر إليها بعد أن أعاد لوعيه … هاه يالا نشوفها .

اسر بحده …. بت متخلينيش اتغابى عليكى .

دانه بنفس العند …. ورينى عرض اكتافك .

كاد اسر أن يفتك بها ولكن تأتى نور ويزيد فى نفس الوقت نور … اسر انتى جيت .

اسر بحده ….. يالا .

يزيد وهو ينظر إلى اسر ودانه بإستغراب ثم أردف …. يالا انتى بتشترى فى سنه .

ذهبت دانه مع اخوها وهو يتحدث وهى فى عالم اخر فى ذلك المتعجرف القاسى وهى تكاد تقتله .

ركب اسر سيارته ويسوقها على أقصى سرعه ويديه تكاد تفتك بالمقود استغربت نور من حالته قالت له … فى ايه يا اسر

اسر لم يرد عليها. أعادت سؤالها له بإستغراب اكبر …. انتى مش على بعضك ليه من ساعه ما قابلت دانه .

اسر من دون أن ينظر لها …. مين البت ديه .

نور …. دانه صاحبتى … انتى اتعرفت عليها .

سكت اسر مره اخرى وصلوا إلى الفله ركن ونزل هو واخته طلع إلى غرفته ابدل ثيابه ودلف الى صالة الألعاب الرياضية يخرج شحنة الغضب فيها .

ناديه بخوف اموى …. فى ايه يا نور .

نور بإستغراب … مش عارفه ياماما من ساعة ماقابل دانه صاحبتى وهو كده .

ناديه بإستغراب …. دانه؟؟؟؟ ثم اكملت حديثها ماشى. يالا يا حبيبتى علشان تتغدى وترتاحى شويه .

ينتهى اليوم اخيرا بعد تلك المشاحنات والمشاجرات

……………………………ٖ………………………………………….

استيقظت دانه صباحا دلفت إلى المرحاض توضأت وأدت فريضتها ارتدت جيب من الشيفون لونها بينك وفوقها جاكيت اسود وحذاء اسود وشنطه باك بيضاء بالاضافه الى نظارتها الفضيه . كانت رائعه للغايه 😘

خرجت من غرفتها لتلقى الصباح على والدها ووالدتها جلست على طاولة الطعام

يزيد ….. وراكى محاضره الساعه كام

دانه بهدوء  … الساعه ١١

يزيد …. طب خلصى يالا علشان اوصلك فى سكتى

الاب …. عامله ايه يا حبيبتى فى الجامعه .

دانه بفتور …. الحمد لله يابابا لسه اول سنه بقى نظرى بس .

مصطفى ….. عايزك تخلصى الجامعه فى اسرع وقت علشان اعملك احلى عياده فى مصر .

دانه بمرح ….. الله عليك يا ابو يزيد وقامت قبلته من خده ربنا يخليك ليا يارب

يزيد بهزار …. والله بقى وانا مليش فى الحب جانب .

الاب ….. ازاى بقى ده انتى البكر يا بنى نفسى اشوف عيالك

دانه تدخلت ….. وانا عايزه اشوف مين سعيدة الحظ الى هتتجوز المز اخويا .

يزيد …. ده انتى بتعاكسى كمان طب بس علشان متغرش .

ضحك الاب وقال بتمنى …… ربنا يحميكم واشوف ولادكم .

الام بنفس الطريقه …. يااااارب .

خرجت دانه مع اخوها ليوصلها الى الجامعه .

فيله الحديدى

ادم ….. ياااربى ياله يابنتى انتى بتتزوقى .

نور وهى تنزل من على السلم وهى تلبس ساعتها …. نازله اهوه حسستنى انو انتا مش رئيس الشغل .

ادم ….. ماهو علشان انا رئيس الشغل لازم اروح اول واحد .

نظرت له ثم قالت ….. طب يالا .

اوصل ادم نور إلى جامعتها واتجه إلى مقر شركته وكالعاده بهيبته ووسامته المعتاده تجعل الفتايات هائمين عليه .

دخل مكتبه وجلس والابتسامه تشق وجه فى ذلك الوقت يدخل عليه صاحبه “محمد”

محمد بمرح … مين الى سحرتك كده .

ادم اخذ باله وقال…. مفيش يابنى يالا ايه اخبار الصفقه .

محمد بعمليه …. الوفد الأجنبى جاى النهارده الساعه ١ علشان نمضى على العقود .

ادم بجديه ….. تمام

فى مكتب اسر الحديدى يجلس كالعاده الجمود على وجه يفكر فى تلك الفتاه كيف تتجرأ وترد عليه لكنه لن يعدى هذا الموقف مرور الكرام .

دخل عليه صاحبه “ذياد ” وسيم للغايه جسده رياضى لا يقل وسامه عن اسر .

ذياد … اسر اللوا احمد عايزك .

اسر …. مقالكش عايزنى ليه

ذياد …. لا بس من الواضح فيه مهمه جديده

تمام .. قالها اسر وهو يخرج من المكتب .

اتمنى الفصل يعجبكوا 😊

الفصل صغير شويه بس علشان لسه فى البدايه .

✍✍✍✍👇

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية آثار الحب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق