رواية مرت اعوام الفصل الثلاثون 30 – بقلم روزان مصطفى

رواية مرت اعوام – الفصل الثلاثون

الفصل الثلاثون

الفصل الثلاثون

《 اتذكر جيدا المرة الاولى التي مشيت فيها بجانبي، وقتها شعرت بطريقة ما ان بقية العالم اختفى!》

مرت أعوام  part 30

; في المنطقه المظلمه ليلآ

ظل فؤاد وهشام يتضاربون مع الرجال ف سمعوا صوت صرير موتوسيكل ، نظر فؤاد ف وجد شفق تمسك بعصاه وتقترب منهم ف صرخ بها بقوه أرعشتها : ارجعي وراا

رجعت شفق بالفعل ووجدت فريده مرتعبه ف اقتربت منها وضمتها وقالت : متخافيش اهدي

ظلوا يتضاربون الى أن التصق ظهر هشام بظهر فؤاد وبيدهم أحزمتهم وقد قاموا بإطاحتهم جميعآ أرضآ ف كان هشام يعدل من قميصه وفؤاد يرتدي حزام بنطاله ، اقتربت شفق وهي تضع يدها على شفاة فؤاد وقالت : شفايفك بتنزل دم

أبعد فؤاد يدها وقال : انتي جايه ورايا ليه ! انتي مبتفهميش !!

هشام : بالراحه يا فؤاد

أشار فؤاد بيده لهشام الا يتدخل وقال : انا ماشي

هشام وهو يمسكه : اقعد بقى عشان انا تعبت

فؤاد : يعم نزل ايدك بس

هشام : طب لو سمحت يا فؤاد اقعد

فريده : تعالى يا هشام اداويلك الجرح انا معايا برفان ومناديل ف الشنطه

ذهب هشام معها وجلسوا على كرسي قريب من الشارع وف الجهه الاخرى جلس فؤاد وهو يضع يده على شفتيه التي تنزف دم ف جلست شفق بجواره ف ادار وجهه عنها ف قالت شفق بدموع مكتومه : عشان خاطري يا فؤاد خليني اداويك

فؤاد : ماشي موافق ، تبدأي بشفايفي ولا بقلبي ؟

أغمضت شفق عيناها بقوه وهي تمنع البكاء

لوى فؤاد شفتيه في سخريه وهو يقول : الاجابه صعبه عليكي معلش

شفق نزلت على ركبتيها امامه وهو يجلس ونظرت بعينه ، كانت أنفاسه تصلها ف قالت : الجو برد بس نفسك دافي مشوفتش ادفى منه

ابتعد فؤاد عنها وقال : جايه ورايا ليه

شفق : أهرب من قلبي اروح على فين ؟ ليالينا الحلوه في كل مكان 💔

فؤاد : وايه كمان

شفق : اني بحبك ومستحيل اضيعك

فؤاد وهو ينظر الى قدمه : قومي من على الارض

شفق وهي تبكي : مش هقوم الا اما تسامحني

فؤاد بغضب : بقولك قومي!!

شفق ببكاء : لا !

سحبها فؤاد بقوه حتى سقطت في حضنه ف جاء ليرفع يده ف وضعت يدها على وجهها ف احتضنها وكانت هي تحتضنه ايضا

; في الجهه الاخرى عند هشام وفريده

كانت فريده تجلس بمقابلته وتخرج من حقيبتها المناديل والعطر الخاص بها ، وضعت قليل من العطر على المنديل ومسحت به جرح هشام ف وضع يده على يدها من الالم ف قالت : انا اسفه

هشام : على ؟

فريده : اني السبب في اللي حصل

هشام : انتي مش السبب بس عشان تحرمي تنزلي من غير اذن وبالليل قسما بالله لو حصلت تاني يا فريده حسابك هيكون معايا

فريده : طب اهدى عشان جرحك يلم

كانت تداوي جرحه بعطرها ف امسك يدها قبلها ف نظرت اليه وقالت : تقلبات مزاجك بتعملي صداع يا جوزائي

هشام : انا مش عارف مين مطلع اشاعه على برج الجوزاء انه وحش دا انا لو شوفته هنفخه

فريده بضحك : مش مصدقه بعد تلات شهور عذاب انك قاعد معايا وقدامي وبتتكلم

هشام : ششششش انسي بقى نفسيتي كانت زفت بجد ، بس وعد مني يا فريده هيتعملك فرح يحكي الناس عليه لشهور

فريده نظرت للارض بخجل ف قال هشام : قربي

فريده : بس يا هشام احنا ف الشارع وشفق وفؤاد شايفينا

هشام وهو ينظر الى شفق وفؤاد وهم محتضنين بعضهم البعض : قصدك دول ؟

نظرت فريده اليهم ف احمر وجهها خجل ف قال هشام : يابت قربي دا انا متعور وتعبان

اقتربت فريده منه ف احتضنها بقوه وقال : حتى لو كنت في اسوء حالاتي مش هسيبك يا فريده ، بحبك

تمسكت فريده بقميصه جيدا ف استمعت اليه يقول : وعد اخر الاسبوع احسن فرح يتعملك انا طول الثلاث شهور بدور ع فؤاد وبعملك احلى تجهيزات ليوم خيالي

فريده بصدمه : بتهزرر!!!!!

هشام : والله بتكلم جد

رجعت فريده تحتضنه مره اخرى الى ان تركته ف قام من كرسيه وذهب لشفق وفؤاد ووقف امام فؤاد وقال : انت كويس يابني !

فؤاد : بخير

هشام وهو يجذبه ويحتضنه : وحشتني يابني

خبط فؤاد على ظهره وقال : اوعى تشك فيا تاني

ف قالت شفق : خلاص صاف يا لبن

هشام : اوي ، اخر الاسبوع فرحي انا وفريده

فؤاد : المره دي بجد ؟

هشام : قول يارب بس انت متتقمصش وتختفي تاني

ضحكوا جميعا بسعاده وظلوا يتمشون في الليل أربعتهم في الشارع الطويل المضيء بمصابيح ❤

; في المشفى

كانت غنوه تجلس على فراش المشفى وامامها ليلى تكتب التقرير اليومي لحالة غنوه ف قالت غنوه في ملل : انا زهقت بقى من القاعده دي هو انا هتحرك امتى

ليلى : مش لما جرحك يلم الاول ؟

غنوه : هوووووف لا مش هقدر استحمل انا كل دا زهقت اووي

ليلى : جيمي باشا موصيني اخد بالي منك انهارده لانه عنده مشاوير مهمه خليكي كويسه واسمعي الكلام

خرجت ليلى من غرفة غنوه ف أرجعت غنوه ظهرها للوراء في ملل وفجأه استمعت الى بعض الاطباء الرجال يقفون خارج غرفتها وسمعت واحد منهم يعني بصوت عذب : آأآه فكرة انك روحت مني مش قابلها هات نهايه انا وانت غير دي نستاهلها دا انت لو هتقول نسيت أسمعها منك برضو هعتبرك كأنك مش قايلها

ابتسمت غنوه ف قالت : انا ازاي نسيت ان الغنا متعتي الوحيده !

أصبحت غنوه تدندن والطبيب يغني واستمتعت ببعض الوقت الى أن دخل جيمي

غنوه : اخيرااا جيت

جيمي وهو يمسك بيده الغداء الخاص بغنوه : ايه أتاخرت عليكي ؟ عملتي ايه وانا برا

غنوه : كنت بغني لحد ما انت جيت ها جبتلي اكل ايه ، جبت شوكولا او مارشميلو !

جيمي وهو يقلد نبرة صوتها : لا مجبتش شوكولا او مارشميلو ، في شوربه وسلطه وقطعة لحمه وهتخلصيهم وتنامي ترتاحي شويه

لوت غنوه فمها في غضب طفولي الى ان سمع غنوه وجيمي طرقات على باب الغرفه ف قالت غنوه : اتفضل

دخلت سيده ترتدي ملابس راقيه وتحمل بيدها علبه من الشوكولا كبيره وفخمه وهي تقول : تسمحيلي ادخل ؟

جيمي : ماما !!!

;في الشارع الطويل

فؤاد : ايه هنروح ولا ايه الفجر هيطلع علينا كدا

شفق : لا والنبي خلينا شويه

فريده بفرح طفولي : بصوا بصوا بتاع الذره هناك اهوو

هشام : ايه يا حبيبي اجبلك واحده ؟

فريده : ايه دا هاتلنا كلنا عشان نفسنا تتفتح وكدا

شفق : يابنت اللذينه والله نفسي راحتلها

هشام : تعالى يا فؤاد نروح نجيب

ذهب فؤاد وهشام ليجلبوا لهم الذره المشويه ف وقفت شفق امام فريده وهي تقول بحماس : احساسك ايه وانتي فرحك أخر الاسبوع ؟

فريده  وهي تنظر الى هشام من بعيد : انتي بتهزري يا بنتي انا مرعووبه بس مش رعب وحش رعب ممزوج بفرحه كدا واصلا مش مصدقه ومش عارفه هنام ازاي انهارده ، بجد يا شفق مرينا بأوقات صعبه اوي يارب ربنا يعوضنا عن كل التعب دا ، بس قوليلي حاسه ايه ناحية فؤاد ؟

شفق وهي تنظر اليها : لا مش هعرف اوصف بس كنت متدمره من كل اللي حصل

فركيت فريده يدها من البرد ولوت حاجبيها وهي تقول : هوووف انسي انسي

اقترب هشام وفؤاد من فريده وشفق وأعطوهم الذره ف سارت شفق بجانب فؤاد وهي تأكل وكان فؤاد يفتح الذره الخاصه به ويقول : بقولك

شفق وهي تأكل : همم

فؤاد : بما إن فرح فريده وهشام اخر الاسبوع ليكي منه حتة مفجأه في نفس اليوم

شفق بفضول : ايييه هي ؟؟

فؤاد بابتسامه وهو يأكل : لا مش هتبقى مفجأه كدا :))

رأيكم يا حلوين ؟ وتوقعاتكم واكمل ولا لا 😌

#مرت_أعوام

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية مرت اعوام) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق