رواية عشقي الأسود الفصل التاسع عشر 19 – بقلم ملك احمد

رواية عشقي الأسود – الفصل التاسع عشر

Part 19
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد مرور 9 اشهر ….
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تطورت علاقة نور وفهد لكن لم يعترف أحدا منهم للآخر
لكن أصبح واضحاً علي فهد تغير فهد للأفضل
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
أمام فندق ضخم ….. بإسم “Fahd Al yamen”
وقفت سيارات كثيره باللون الاسود وووقفت سياره في المنتصف … ونزل منها فهد …. ودخل علي سجاده حمراء وورائه الكثير من الحراس …
بعد قليل …
وقفت سياره باللون الابيض … ونزلت منها نور كانت ترتدي سوت ابيض ومعها كعب اسود ورافعه شعرها علي شكل ذيل حصان …
وورائها الحراس … والصحافيين من الجهه الأخري يصرورون من كل مكان …
ـ دخلت نور ونظرت ف المكان ووجدت فهد يجلس علي طاوله في مكان خاص بالحفلات في الفندق … والحراس يقفون ورائه … اقتربت نور ووقفت أمام الطاوله ….
ـ رأها فهد واعطي اشاره الحراس بأن يذهبو….
فهد : كل ده تأخير ؟
ـ نور: اسفه …
ـ فهد : مافيش مشكله اقعدي هنا عشان هنعلن عن انتهاء الفندق النهارده …
ـ نور : بس يا فهد إحنا قاعدين في اهو ف اكيد الصحافه عارفه …
ـ فهد : عارف بس اكيد الناس في أنحاء العالم متعرفش …
ـ وقفت نور وكادت أن تذهب ولكن صدمت ف شخص … وقف فهد
ـ نور : Sorry
اسفه …
الشخص : No problem
لا مشكله …
ثم ذهب…
ـ فهد : طب ممكن بقي تقعدي ؟
ـ نور : بس انا …
ـ فهد : اقعدي …
تأففت نور بعدها رجعت جلست مثلما كانت ….
ـ وقف فهد …
ـ نور : انت رايح فين ؟
ـ فهد : عارف هوحشك بس اسف لازم اعمل مكالمه…
ـ نور : توحشني ؟ لي يعني عادي …
ابتسم فهد ابتسامه جانبيه ثم ذهب ….
نور : مغرور …
عِند فهد …
ـ فهد : عمر مش عايز اي غلطه النهارده … سامع …
ـ عمر: عارف عارف والله متقلقش …
ـ فهد : تمام… انت هتيجي امتي ؟
ـ عمر : هجيب ساره وهاجي …
ـ فهد : تمام …
اغلق فهد الهاتف بعدها التفت ووجد الصدمه …. وجد نور تقف وبجانبها اسراء …
فهد : انتي بتعملي اي هنا ؟
ـ نور : انا إلي جبتها يا فهد …
ـ نظر فهد لنور بغضب بعدها امسك يدها وأخذها وخرج للهاتف …
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الخارج …
ـ ترك فهد يدها ونظر لها …
ـ فهد : إلي انتي عملتيه ده ؟
ـ نور : عادي يا فهد طبيعي اي ام عايزه تشوف نجاح ابنها…
ـ فهد : متقوليش ابنها …
ـ نور : انا مش فاهمه اي إلي يخلي ابن يكرهه أمه للدرجادي ..
ـ فهد : انتي مش فاهمه حاجه …
ـ نور : لا بالعكس أنا اكتر واحده فهماك علي فكره …
ـ فهد : انسي انسي يا نور اني اسامحها …
ـ نور : طيب عشان خاطري …
ـ فهد : لا ..
ـ نور : طيب انت بتكرهها لي ؟
ـ فهد بغضب : لما ام تحاول تبيع ابنها يبقي ليا حق اكرهها ؟
ـ نظرت له نور بصدمه …
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Flash back _
قبل 17 عاماً….
في شقه متوسطة الحال كان فهد يجلس ويشاهد التلفاز مثل أي طفل …
فجأة دخلت إسراء وسحبته من يده وخرجت …
وقفت اسراء تمام منزل كبير ودخلت وهي تمسك بيد فهد ….
ـ إسراء: اتفضل يا فندم اتفضل طفل اهو زي ما طلبت بس اديني فلوس الاول …
وقف فهد وهو مصدوم ف ذلك الطفل الصغير لا يعي ما تتحدث عنه …
ـ فهد : ماما انتي بتقولي اي ؟
ـ اسراء: شش انا مش امك سامع ..
نزلت الدموع علي وجه فهد وهو يقول ..
ـ فهد : انا عايز امشي يا ماما …
ـ اسراء : اسكت …
ازداد فهد في البكاء حتي نزلت صفعه قويه علي وجهه …
ـ اسراء : قولتلك اسكت …
ـ الرجل : خدي السعر إلي اتفقنا عليه اهو …
ـ نظرت اسراء للنقود بفرحه … وهي تمد يدها التي تمسك بها فهد لتعطيه لذلك الرجل …
لمن فجاءه أوقفها صوت مصطفي وهو يقول ….
ـ مصطفي : عندك عندك يا اسراء … وقفي إلي بتعمليه ده …
ـ بابا ؟
ـ الرجل : اي هتدهولي ولا اي ؟
ـ مصطفي : لا مش هتاخد حاجه …
ـ الرجل : طب بره…
نظرت اسراء لوالدها بغضب عارم ثم خرجوا….
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في منزل مصطفي ….
مصطفي : انتي كنتي هتبيعي ابنك عشان الزف*ت إلي بتشربيه ده انتي اتجنني ….
ـ اسراء : انا محتاجه فلوس …
ـ تروحي تبيعي ابنك ؟
ـ نظرت اسراء لفهد بغضب بعدها قالت …
ـ انا بكرهه اصلاً
ـ نظر لها فهد ولكن لم يكن يبكي بل كان ينظر لها نظره مليئه ب الحقد والكراهيه …
ـ مصطفي : انتي لو عايزه اي فلوس كنت هديكي الخير عندي كتير بس انا كده بضرك ….
ـ اسراء : لا مش بتضرني انا عارفه مصلحتي كويس اوي …
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Back ____
فهد: وهو ده إلي حصل وانتي ببساطه عايزاني اسامحها ؟ لا انتي غلط ..
ـ شاورت نور علي قلبه قائله
ـ نور : مش يمكن العذاب إلي انت في ده بسبب انك مش قادر تسامح يا فهد ؟
ـ نظر لها فهد ثم فكر قليلاً وقال …
ـ فهد : انا واحد معرفش يعني اي التسامح اصلا …
ـ نور : لا فكل إنسان طيبه حتي لو كانت بذره صغيره قد كده … وانا واثقه من ده ….
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
خرج فهد ونور …
اقتربت منهم إسراء وهي تقول …
سامحني سامحني يا حبيبي …
ـ فهد : انا نسيت كل إلي عملتيه …
ـ ابتسمت نور ونظرت اسراء لفهد وهي تبكي ثم ذهبت وعانقته بادلها فهد
العناق … ثم نظر لنور وكأنها يشكرها ف لقد كان مثل الشخص الضائع الذي وجد اخيراً الطريق الصحيح ….
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بعد قليل في المساء… نزل عمر من سيارته هو وساره ثم ذهبوا للداخل …
ـ اقتربت ساره وسلمت على نور …. ووقف عمر بجانب فهد …
ـ عمر : كل حاجه تمام ….
ـ فهد : كويس …
بعد قليل….
فهد : نور هاتيلي الورق من بره …
ـ اومأت نور وذهبت ….
ساره : ورق اي ؟ استني يا نور مافيش ورق بره اص
أوقفها عمر وهو يقول …
شششش
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
احضرت نور الاوراق وذهبت للداخل دخلت ولم تجد أي ضوء …
ولكن فجأة وجدت ضوء عليها هي فقط …
ـ نور : فهد؟ ساره
ـ فجأة ظهرت فهد وهو يمسك بمايك ويقترب …
ـ فهد : في فرق لما انسان يخليك افضل وانسان يخليك اسوء … ثم نظر لنور وهو يقول …
وانتي النور إلي نورلي ضلمتي …
نظرت له نور وهي لا تفهم شئ …
ـ فهد : انا اتغيرت من انسان ميعرفش يعني اي الحياه لإنسان عايز يعيش كل يوم بسببك عشانك …
تجمعت الدموع في عيون نور …
ـ فهد : انا بحبك …
فجاءه جاء النور والتصفيق ملأ المكان …
ـ فهد: مش كلمه سهله الكلمه دي وانا أخدت وقت كبير اوي عبال ما عرفت اقولها …
ثم اقترب فهد واخرج خاتم وهو يقول …
ـ فهد : تتجوزيني يا نور ؟
ـ أومأت له نور
ـ نور : موافقه….
لبسها فهد الخاتم وصفق الجميع ….
نزلت الكثير من الورود عليهم …
ـ نور : انا مكنتش اعرف انك هتعمل كده انت مقولتليش …
ـ فهد : لا تؤجل عمل اليوم إلي الغد ولا نسيتي ….
ابتسمت نور ….
اقتربت والدة فهد قائله …
اسراء : مبروك يا حبيبي … مبروك يا نور
ـ فهد :الله يبارك فيكِ
ـ نور : الله يبارك فيكِ
إسراء: انت اخترت صح يا فهد …
ـ ابتسمت نور وفهد …
ساره : انتي مقولتيش لي هاه ؟
ـ نور : انا اصلا مكنتش اعرف …
ـ ساره : دقيقه دقيقه يعني انت كنت عارف يا عمر …
ـ عمر : انا لا خالص …
ـ نظرت ساره لفهد وهو تقول …
ـ ساره : كان يعرف صح ؟
ـ كان فهد يقف ويضع يده في جيبه واومأ لها …
ساره : شفت …
ـ نور : خلاص كفايه بقي خناق …
ابتسم فهد …

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشقي الأسود) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق