رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني الفصل السادس عشر 16 – بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني – الفصل السادس عشر

16

16

بارت 16

دلفت دينا و قالت : جدوووو

عبدالله : في ايه خضتيني يا بنتي

دينا و هي تلهث : حبيبة .. حبيبة هتولد .. قالت انها تعبانة اوي

سعاد بشهقة : ايييه ؟! .. وسعي كدة

صعدت لاعلى بسرعة و تبعتها النساء

حلا : بس ده مش ميعادها .. يمكن يحصل زي المرة الي فاتت

دينا : لا المرادي شكلها بجد .. انا هطلع احضر حاجتها

فارس بحزم : كارما مية سخنة بسرعة .. لارا اطلعي هاتي جزمتي  … حلا حضري حاجة خفيفة ناكلها بالسكة .. مصطفى روح هات مفاتيح العربية .. يلا بسرعة متنحين ليييه ؟!

حلا : ايييه ده ما تتلم يا فارس .. انا هروح اشوفها

كارما : بني ادم رخم

مصطفى : الا هما بيستخدمو المية السخنة ليه يا فارس  ؟!

فارس : معرفش .. يمكن عشان الواد يستحمى بيها

ايهاب : بطل ظرافة يالا مش وقتك .. روح حضر العربية عشان يودوها المستشفى

فارس : ايه الي احضره فيها بالزبط  ؟ مهي متلقحة برا و المفتاح مع اوس ليه الاوفر ده ؟!

كارما : يا ابني طلعها من الباركينج و اركنها قدام الباب عشان يطلعو بسرعة و ما يتأخروش

لارا : انتو ليه محسسيني انها هتولد دلوقتي حالا ؟ دي لسا ما بتصوتش اصلا و علميا لسا هتاخد وقت لغاية ما البيبي ينزل بجد .. عادي الحكاية مش محتاجة جو الافلام ده

كارما : مش وقت فلسفة.. انتي عمرك شوفتي وحدة بتولد قبل كدة ؟

لارا : لا

كارما : يبقى اسكتي .. عشان فريدة لما جاها الطلق يا دوبك وصلنا المستشفى من هنا اسر نزل من هنا

في الاعلى .. كانت حبيبة تتألم  و تبكي من شدة الالم

سحر : لا ده طلق رسمي .. لازم تروح المستشفى

سعاد : قومي يا حبيبتي نجهزك يلا

حبيبة ببكاء : مش قادرة استحمل يماما

سعاد : معلش استحملي شوية مش فاضل كتير على ما تشيلي ابنك .. فكري كدة و بس

اوس بقلق : البسي هنا مفيش داعي تتحركي كتير

سحر :  لازم تتحرك عشان تساعد نفسها و تولد

اوس : مهو مش على حساب صحتها .. مش شايفاها بتتلوى قدامك ازاي ؟؟

سحر : ما هيا دي الولادة يا ابني .. انت كدة بتوترها اكتر .. انزل حضر العربية و احنا جايين وراك

اوس : مش هسيبها لوحدها

حبيبة و هي تمسك به : اوس ما تسيبنيش .. ااااااااااااااه .. مش قادرة استحمل

دلفت دينا بسرعة و قالت : انتو مستنين ايه ؟! يلا يا حبيبة جهزتلك شنطتك و هنروح .. ما تخافيش هتولدي بسرعة و كل الوجع ده يروح في ساعتها .. حاولي اتنفسي .. شهيق و زفير يلا اعملي كدة

حبيبة و هي تتنفس : شهيق .. و زفير .. شهيق و زفير .. دينا اوعي تسيبيني خليكي معايا ارجوكي

دينا : مش هسيبك خالص .. حاولي تتنفسي و تحافظي على طاقتك عشان تحطيها كلها بالولادة .. يلا قومي يا حبيبتي

خديجة : حبيبة اقري اية الكرسي و رددي الاذكار و ربنا هيسهلها ان شاء الله

*****************

بعد وقت قصير ذهبت حبيبة للمستشفى

خولة باستغراب : انتو رايحين فين ؟

زياد : هنروحلهم المستشفى مش معقول نفضل على اعصابنا كدة

خولة : و الله ؟ القبيلة دي كلها هتروح المستشفى ؟؟

فارس : ايوة يا طنط عايزين نحضر الولادة و نشوف البيبي اول ما يتولد

خديجة : تحضر ايه يا اهبل .. اتلم و بلاش هطل .. مفيش مرواح على حتة

غادة : اصلا امن المستشفى مش هيقبل يدخلكم كلكم .. انتو مش شايفين العدد ؟

حلا : على الاقل اروح انا .. دي اختي الي بتولد

خديجة : اول ما تولد هيكلمونا و نروحلها مش عايزين نوترها .. اقعدو عاقلين يلا

حلا : طب اشمعنا دينا الي راحت معاها ؟ انا اختها و انا الي لازم اروح

خولة : هي شبطت بدينا و مرضيتش تسيبها .. المهم دلوقتي تولد على خير و بعدها تروحيلها

مصطفى : الله هبقى عم للمرة التانية

فارس : و انا هبقى جوز خالته المفترية كمان

حلا : ما تبطلو المعيلة دي .. انا هموت من الخضة

فريدة : عادي يا حلا ده وجع لحظي .. هيا تولد و بعدها هتبقى كويسة .. انا قومت من تاني يوم و الله

لارا : انتي قوية و قادرة بس دي مسهوكة و هتفضل تتدلع

حلا : لارا اقصري الشر و اتكتمي مش عايزة اجيبك من شعرك انا وعدت جدو مش هضرب حد تاني

لارا : يختي مهيا بتدلع خلقة ربانية ما بالك لو ولادة ؟!

حلا : انتي مالك ؟؟ ما تخليكي بنفسك جاتك القرف

كارما بنرفزة : ما بس انتي و هيا .. حتى و البنت بتولد عايزين تتخانقو ؟؟

غادة : ده بدل ما تقعدو تدعولها ؟ البنت بحالة صعبة و لازم ندعيلها عشان ربنا يسهل ولادتها

فريدة : عندك حق .. استهدي بالله يا حلا و روحي نامي لو حصل حاجة هيقولولنا اكيد

اتى حسين و قال : مالكم في ايه ؟ ليه متجمعين كدة ؟

خولة : قال عايزين يروحو المستشفى

حسين بصدمة : كل دول ؟ هتعملولهم ايه لو رحتولهم يعني ؟؟

حلا : يا بابا انا قلقانة على حبيبة لازم اكون جنبها

حسين : ما مامتك و سحر و دينا معاها .. ما تخافيش لسا ما ولدتش .. اول ما تولد هيقولولنا

حلا بغصة : طب سيبتني اروح اطمن عليها بس .. دي بتتعب من اي حاجة

حسين : بكرا الصبح هنروحلها يا حبيبتي .. ما تقلقيش عليها بقا

فارس : انا هروح اكلم زيزي و اقولها

فريدة : اوعى .. انت اتجننت ؟ احنا ما صدقنا خلصنا منها

خولة : اما تولد البنت الاول و بعدين نعملكم كل الي عايزينه .. اتلمو بقا

********************

في صباح اليوم التالي

تميم : ما تقلش ربك هيسهلها .. اهدى يا اوس بقالك ساعة رايح جاي

اوس بتوتر : بقالها من امبارح يا تميم .. لغاية الان ما خرجتش

تميم : عادي الطلق بياخد وقت .. اهدى انت كدة و استهدي بالله  …  ان شاء الله كل حاجة هتبقى كويسة

خرجت سحر

اوس بلهفة : طمنيني يماما حصل ايه ؟

سحر : لسا مفيش حاجة .. حبيبة مش مساعدة نفسها ابدا

اوس : طب ينفع اشوفها ؟

سحر : لا مينفعش .. اطمن يا حبيبي هتبقى كويسة و الله .. دي حاجة طبيعية

تميم : كل القلق ده هيروح لما تشيل ابنك بايديك .. بس اهدى شوية

سحر : انا خرجت اطمنك بس .. هدخلها تاني دي متبتة بدينا و مش سايباها ابدا

التفت اوس ناحية الممر وجد افراد العائلة قادمين اليهم

اوس : و دول ايه الي جابهم ؟؟!

تميم بضحك : ده جيش التتار و لا ايه ؟

فارس و هو يلهث : طمنونا ؟ القرن طش ؟

اوس : يعني ايه ؟!

فارس : معرفش سمعتهم بيقولو كدة على اليوتيوب لما الوحدة تولد

حلا بقلق : سيبك منه و قولي حبيبة وضعها ايه

اوس : معرفش بيقولو لسا بتطلق

حسين : ان شاء الله هتقوم بالسلامة

تميم : دول كلهم جايين ليه يا اونكل ؟!!!

فريدة : كلهم شبطو عايزين ييجو معانا

تميم : ليه ؟؟ حد قالكم انها داخلة حرب ؟

كارما : ما احنا قلقانين عليها .. يمكن تحتاجنا بحاجة كدة و لا كدة

تميم : و هتعملو ايه ؟ ما كنتو تجيبو جدو و بابا و عمي ايهاب و تكمل الحكاية بقا

خديجة : انا هروح اشوفهم خليكم هنا يا بنات

اوس : مش عايز اشوف حد من المتخلفين دول قدامي .. انا عفاريت الدنيا كلها بتتنطط بوشي مش ناقص جنانهم

تميم : زياد .. روحهم البيت مفيش داعي نعمل قلق المستشفى مليانة عيانين

فريدة : صح لازم نروح و نبقى نرجعلهم لما تولد

حلا : و المصحف ما هتحرك من هنا قبل ما اشوفها و اطمن عليها

فارس : يا رب تجيب بنت يا رب

زياد: ما تتلم يا فارس .. ده احنا عارفين انه ولد من ست شهور

فارس : عادي يمكن اتقلب في بطنها بعدين .. لو جات بنت هتجوزها انا

حلا : فارس مش وقت خفة دمك دي .. عايزين نطمن ع البت

بعد دقائق .. خرجت سحر و خديجة معا

سحر : الحمدلله وضعها بقا احسن .. شوية و هتولد

اوس بتوتر اكبر : طب و سيبتيها ليه ؟ خليكي جنبها

سحر : ما ينفعش غير شخص واحد بس .. حبيبة متبتة بايد دينا لغاية الان و ما رضيتش تسيبها تخرج من الاوضة

خديجة : اطمن يا ابني شوية و هتشيلو ابنكم و تفرحو بيه

زياد : اوس اهي دينا جات

خرجت دينا تزحف على الارض و هي تشعر بدوار قوي

اوس : في اييييه ؟

دينا بارتخاء : اااه معدتي اتقلبت .. اااه هرجع .. حد يجيبلي كيس فاضي و النبي

حلا : ليه ايه الي حصل

دينا : يلهوي على الي شوفته .. اعاااا هموت .. انا خلاص مش عايزة لا اتجوز و لا اخلف .. قال كنت بقولها نفسي اجرب الشعور قال

غادة : يعني ولدت و لا لا فهمينا

دينا : لسا .. دي طلعت عنينا كلنا .. لما الدكتورة قالتلها ادفعي لتحت قامت رازعها بالقلم

حلا بغضب : الدكتورة ضربتها ؟!!!!

دينا : لا هي الي ضربت الدكتورة و اتعصبت علينا كلنا

كارما : حبيبة تضرب ؟!!!! مستحيل

دينا : اقسم بالله صوبعها علمت على وش الدكتورة

اوس بعصبية : المهم هيا وضعها ايييه ؟

دينا : انت متعصب كدة ليه ؟ هو انت و مراتك علينا ؟

سحر : بطلو رغي بقا .. زياد خودهم كلهم و روحهم مش ناقصين فضايح في المستشفى

حلا : انا مش هروح قبل ما اشوفها

فارس : مش هنتعتع من هنا قبل ما نشيل النونو

زياد : دلوقتي هيجي الامن و هيخرجنا كلنا .. لازم نص يروح و نص يفضل

كارما : طب احنا ممكن نقعد تحت و بس تخرج من جوة نبقى نيحي نشوفهم

فارس : فكرة و الله .. اهو نتسلى مع الممرضات شوية

حلا بحدة : فارس احنا بالمستشفى ما تخلينيش احجزلك سرير هنا

فارس : في قسم الولادة ؟!

حلا : لا في تلاجة الموتى .. اتلم بقا مش وقت رخامتك

فارس : طب انا هنزل اشتري اكل اجيبلك معايا ؟

دينا : ما تتلم بقا يا فارس .. انزل هات مية

*****************

بعد وقت

خرجت سحر تحمل الطفل بين يديها

سحر بسعادة : الف مبروك يا حبيبي .. سمي بالله و شيله

اخذه اوس من يديها و يخالطه شعور الرهبة و السعادة .. كان يتأمل وجهه الصغير بسرحان و كأنه يحمل روحه بين يديه

حلا : الله صغنن خالص .. فيه شبه مني

دينا : فين الشبه يختي ؟ ما كل الاطفال الي هنا شبه بعض

فارس : هات يا اوس اشيله

اوس : لا .. ماما حبيبة فين ليه ما خرجتش ؟

سحر : اطمن يا حبيبي هتخرج بعد شوية

فارس : ما بلاش رخامة و هات اشيله انا متعود ع الشيل  و اسر قعد معايا مدة كويسة

اوس : قولت لا .. محدش هيشيله غيري

حلا : انا خالته و لازم اشيله هات من ايدك

حسين : حلا .. فارس .. اتلمو و سيبو الراجل يشوف ابنه

كارما : طب انا عايزة ابوسه على الاقل

سحر : اوعي … ده بيبي صغير مناعته ضعيفة يمكن يلقط اي حاجة

غادة : طب نشيله شوية بس يا طنط

زياد بهمس  : اصبري انتي بس تخرج حبيبة و اوس مش هيسأل على الواد من اصله

غادة : ده متبت بيه كانه هيهرب منه

زياد بابتسامة : عشان فرحان بيه .. ياه امته هنعيش الشعور ده .. انا خللت و انا مستني اتجوز بس

غادة  بخجل : مش فاضل كتير على فرحنا و نتجوز بقا و نعمل عيلة

زياد : بقولك ايه انا عايز كل 9 شهور عيل .. عايز نعمل عيلة كبيرة كدة و كلها عيال يتنططو فوق دماغنا

غادة : ربنا يكرمنا يا حبيبي

حلا : طنط انا جبتله هدوم جديدة معايا سيبني اغيرله عشان خاطري

سحر : بعدين .. ده احنا لسا ملبسينه دول حالا

بعد وقت قصير انتقلت حبيبة الى اوضة عادية

كان اوس بجانبها و يملس على شعرها برفق

اوس   : الف سلامة عليكي يا حبيبتي  .. انتي كويسة ؟

هزت رأسها بتعب

اوس : مرتاحة هنا ؟ اغيرلك الاوضة ؟

حبيبة بتعب واضح : ما تقلقش انا كويسة

اوس بقلق : هيا ليه تعبانة كدة ؟

سعاد : طبيعي عشان لسا والدة .. اطلعو برا يا عيال مش عايزين نضغط عليها

حلا : بقالنا من امبارح مستنين مش معقول نخرج و نسيبها .. حبيبة اجيبلك اكل ؟

حبيبة بارتخاء  : لا .. عايزة .. انام

اوس : دينا روحي اندهي للدكتورة

سحر : يا ابني ما تخافش هو شوية تعب و هتبقى كويسة .. الدكتورة لسا مطمناك دلوقتي

دينا : ما ينفعش نفضل هنا كلنا .. لازم نخرج و نسيبها ترتاح شوية

سعاد : ايوة .. يلا يا عيال اطلعو برا

كان فارس يحمل الطفل و يدندن بصوت منخفض

خديجة : فارس هات البيبي من ايدك

فارس : لأ .. مش هسيبه

خديجة : ما ينفعش كدة بقالك ساعة بتخض بيه

فارس : اهو بمشي بالراحة كويس كدة ؟

فريدة : مش لازم تفضل شايله بعدين يتعود زي اسر

فارس : محدش ليه دعوة

زياد بهمس : بصي على اوس كدة

غادة : ماله ؟

زياد : مش قولتلك اول ما تخرج حبيبة مش هيركز مع حد

غادة بابتسامة : ربنا يخليهم لبعض .. تعالا نخرج و نسيبها ترتاح

********************

في المساء

دلفت الممرضة لتركيب المحلول لحبيبة و لكنها توقفت فجأة

الممرضة بصدمة : ايه كل العدد ده يفندم ؟!

خديجة : الله اكبر .. صلي ع النبي يا بنتي

الممرضة : عليه الصلاة و السلام .. بس ليه كل دول موجودين ؟ و ازاي الامن سمحلهم يدخلو ؟

دينا : في ايه بنتنا خلفت و جينا نطمن عليها

الممرضة : ما ينفعش كدة .. لازم تخرجو

لارا بغيظ : ليه كانت مستشفى الي خلفوكي ؟ اعملي شغلك من غير رغي

فريدة  : بس يا بت اتلمي

كارما بضحك : و الله لو حلا موجودة كانت هتجيبها من شعرها

دلفت حلا مع خولة و قالت : يا مساء الفل .. النونو عامل ايه

حبيبة بضحكة : بقاله ساعة بيسأل عليكي

حلا : عيون خالته يا ناس .. هاتي اشيله شوية

حبيبة : لا سيبه نايم و مرتاح بحضني

تمتم بذهول : ايه الي بايدك ده يا حلا ؟

حلا : ايه ؟ دي حلة محشي ورق عنب

تميم بصدمة : جبتي حلة محشي على المستشفى يا حلا ؟!!! اكيد اتهبلتي بمخك

حلا : ما حبيبة بتحب الاكلة دي اوي و عمتي عملتها عشانها

تميم بشلل : لا لا .. قولي انك بتهزري

فريدة بضحك : دول مش هيطردونا دول هيولعو بالمستشفى

حلا بسخرية : ليه ممنوع الاكل هنا ؟

تميم : عمرك شوفتي حد بيجيب حلة على المستشفى يا غبية ؟؟ دي ولادة مش رحلة

حلا : و مالو .. البت لسا والدة و لازم تاكل و تتغذى

فارس : خودي من ايدي يا غادة .. افرشي يا حلا ع الارض و يلا ناكل

سعاد : ما تتلم انت و هيا .. خولة ازاي تجاريها على هبلها ده ؟!

خولة : فضلت تزن فوق دماغي لغاية ما صدعت منها و عملتلها الي هيا عايزاه

حسين : فارس خود خطيبتك و امشو من هنا .. و خود الحلة دي معاك يلا

فارس : ايه ده باباكي عايزنا نخرج لوحدنا

حلا : انا ما جبتش الاكل عشانك انا جايباه لاختي

فارس : انتي متغيرة عليا اوي على فكرة

دلف حازم و ليلة التي تحمل بيدها بوكيه ورد و بالونات باللون الازرق

ليلة بحماس : هاااي

مصطفى بسعادة : ليلة هاي .. ازيك

الممرضة : كدة اكتمل العدد و لا لسا في تاني يا دكتور تميم ؟

تميم : لسا في جدو و ابويا و عمي في البيت و في يزن خطيب دينا لسا ما اجاش و في زيزي بقا و قرايب حبيبة دول مش هنا بس ممكن يجولنا

الممرضة بضحكة : لا كدة نفضي المستشفى كلها

فريدة بحدة : انتي واقفة عندك بتعملي ايه ؟ مش ركبتي المحلول ؟ يلا بقا على شغلك

الممرضة : يفندم العدد كبير اوي و ممكن يأثرو على صحة البيبي و الام .. المفروض يخرجو

فريدة : هيا شوية و هيمشو خليكي انتي بنفسك

تركتهم الممرضة و خرجت

تميم : فريدة ما ينفعش كدة .. البنت ما قالتش حاجة غلط  .. من ساعة ما دخلت و الكل بيعاملها وحش .. انتي عايزاها تقول علينا همج و متخلفين ؟

فريدة : الله الله يعم الحساس .. خوفت على مشاعرها ؟

تميم : مش وقت عبط و خناقات تافهة .. حبيبة تعبانة و لازم ترتاح .. ممكن تقوليلي ابنك فين يا هانم ؟

فريدة : اه صحيح .. طنط فين اسر ؟!

خولة : سبته مع عمك عدنان قولت شوية و هتروحي

فريدة بشهقة : يلهوي .. حبيبة انا همشي و هرجعلك بعدين .. الف سلامة عليكي

حبيبة بضحكة : الله يسلمك

اوس : مدايقة من وجودهم ؟

حبيبة : لا خالص بالعكس .. مبسوطة اوي باللمة دي

تميم : بس خودي بالك ممكن ينقلو للبيبي فايروسات ده لسا مولود و مناعته ضعيفة .. و دول كلهم رايحين جاين .. لو ما روحوش هيجي الامن و يخرجهم كلهم

حبيبة بخوف : اوس .. مشيهم لو سمحت مش عايزة البيبي يتعب

اوس : حاضر يا حبيبتي … يلا يا عيال اطلعو برا

حلا : مش هنخرج

اوس : حبيبة عايزة ترتاح .. زياد خودهم وديهم البيت

حسين  : يلا يا حلا زودوتها اوي .. امشي قدامي

حازم : انا كمان لازم امشي يا اوس .. الف سلامة ع الهانم

اوس : ربنا يسلمك .. هترجع مصر ؟

حازم : اه ليلة عايزة تشوف مامتها

مصطفى : بس احنا ملحقناش نشوفكم

حازم : مرة تانية يا مصطفى .. ليلة يلا

دلفت فرد الامن و قالت بصوت حاسم : الزيارة انتهت لو سمحتم اخرجو

دينا : كنا هنخرج من غير ما تقولي

خرج الجميع و استسلمت حبيبة للنوم بينما اوس ينظر للطفل بسرحان

سعاد بابتسامة : ربنا يخليكم لبعض و يفرحكم بيه

*******************

في الساحة الخارجية

دينا : حازم بيه ممكن اتكلم مع حضرتك شوية ؟

حازم : اتفضلي

دينا : بصراحة الموضوع يخص يمنى هانم مراتك

حازم : وفري وقتك يا مدام دينا .. انا مش مهتم اعرف حاجة

دينا بغضب : …………. يتبع

” اسفة ع التأخير ، ان شاء الله بكرا في بارتين ”

مغامرات عائلية 2

همس كاتبة

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية مغامرات عائلية الجزء الثاني) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق