رواية غزالى الطاهر الفصل السادس والاخير – بقلم جيجي
الاخير.. طاهر.. مين الحلوه !!..
ايوب… دي حسناء هلال صاحبه الخط..
طاهر.. الله يحرقك بجد وانا قلت لك جيبلي معلومات عن البنت. مش البنيه نفسها…
ايوب… شوف بقى خير عم تعمل شر تلقى انت قلتلي عايز معلومات من تحت الارض جبتها لك هي كلها…. خد اللى عايزه انت بقى …
طاهر…. عملت خير.. بصي عشان انا ما بحبش الف وادور كثير في الكلام…
وطلع سلاح وحطه على دماغها وقال..
الصور اللي اتبعتت من تليفونك على تليفون عمار.. مين اللي قالك تبعتي الصور دي يا شاطره… وايه حكايتها بالظبط.. زي ما قدرنا نجيبك هنقدر نعرف اذا كنت كدابه ولا لا ساعتها مش هجيبك لان مش هيبقى عندك رجلين تاجى عليها… واحتمال ما تبقيش عايشه اصلا فانجزيني عشان انا بزهق بسرعه…
حسناء بسرعه.. واحده ما عرفش اسمها ادتنى فلوس كتيره قوي عشان اعمل كده… رقمها معايا اتصلكم بيها بس سيبونى في حالي انا والله العظيم ما عملتش حاجه ..
طاهر… يعني حلقت عليكى واحد في الشارع قالتلك تعالى ابعت الصور من عندك.. هتستعبطيني يا بنت.. هى اصلا شكلها ما لهاش فيها اصلا…
حسناء.. بصراحه كده انا انا اصلا خدامه.. انا واخويا هو 20 سنه بنشتغل يعني حد عنده جنينه عاوزه تتنضف بنروح عند كل الناس.. فى مره روحنا عند واحده… طلبت مني انا اعمل كده.. قالت اخوي هينام جار البت دي وبعتتها من عندي عشان رقمها ما يظهرش عند الراجل اللي بعتتله الرسايل….. بس انا الرقم بتاعها قاعد معايا اقدر ارن عليها.. اخويا ما عملش حاجه بس لقطت الصوره ومشى احنا كنا عاوزين فلوس.. لامى وماتت برضو…
طاهر.. انتى هتشحتي.. ماتت عشان الفلوس حرام ازاى تفكو ضيقتكم على حساب بت تانيه… لا ده انتى هتتنفخي عارفه يعني ايه هتتنفخي… هتفضلي تتنفخي تتنفخي لحد ما تطيري انتى واخوكى واللي بعتتكم…. اتصلي بيها قوليلها تاجي هنه وحسك عينك تقوليلها ان انا هنه…. ولا يمين بالله اخلص عليكى…
هي اتصلت باللي بعتتها وقالتلها تيجي ودتلها العنوان.. وهو اتصل بغزال وقالها العنوان.. وبعتو بعدها بشويه لعمار ودالو العنوان… بعد شويه جات غزال وقالت بتعب من السلم…
انت فين يا عم في المغاره دي انا خوفت على بال ما طلعت.. مين دي… !!
طاهر.. دى تعرف مين اللي ورا المصايب كلها واخوها اللى كان معاكى…
غزال بغضب… ليه عملتلكم ايه انا !!
طاهر… اهدى هى اتصلت بيها وجايه وهنعرف هنتخبى ورا العمود ده.. ونشوف هتعرفها او لا.. اه وما تفكريش ترمحي عشان في رجاله مستنينك تحت…
ووقفه ورا العمود شويه وطاهر كان واقف قصادها ومحاوطها….
طاهر.. ايه بتبصلي كده ليه.. !!
غزال… مش مصدقه انك قدرت تجيب اللى عمل كده.. طب كنت جبتو من غير ما تتجوزنى… يعني لازم تطلقني وتتجوزني…
طاهر… ههه انا كنت فاكره حبسك وبيدور… ما كنتش فاكره هيحبسك ويرميكى وياخد ولدك… يلا كل حاجه فى أوانها بتبقى جميله…
بس برق بصدمه كبيره لما دخلت اخته عليا وقالت لحسناء بغضب…
ابو اللي جابك انا مش قلتلك يا بنت تنسي انك شفتيني انتى هتوديني في داهيه…
حسناء… انا انا ما ليش دعوه مشيو ورايا وهيعرفو انه انا واخويا اللى اذينا البت وعدتيني ان اخويا بره اللعبه قولتى وشه مش هيظهر في الصور وانتى صدرتينا وخلعتى….
عليا…. بقولك ايه يا بنت انتى بيدور وراكم تهجو من البلد…
حسناء… هو احنا لو حيلتنا حاجه تهربنا كنا اشتغلنا معاكى..
طاهر وغزال كانو واقفين بصدمه وبيبصوا لبعض بصدمه.. فى الوقت ده دخل عمار ونعيمه عمار قال بغضب..
ايه اللي بتقوله البنت دي.. اخوها نام جار مين… وصورتو مين… اوعي تكون هي…
حسناء ببكى… لا انا ولا اخويا لينا صالح هي لقيتنا احنا كنا جايين ننظف الجنينه وقالت لنا نعمل كدا قصاد فلوس استنتهم يناموا وحطت للبنيه منوم نومتها ونومت اخويا جارها.. وصورت.. احنا ما نعرفش عملت كدا ليه.. بس اتجبرنا امى كانت بتموت وخدنا للفلوس للعمليه وبرضو ماتت…
عمار.. اه يا بنت الكلب يا واطيه ليه تخربي حياتي انا طلقت مرتي وبعدتها عن ولدي بسببك..
عليا ببكى… ليه خربت بيتك جد.. كيف ما انت خربت حياتى… انت خربتلى حياتي انت قلت انك بتحبني قلت لي انك هتتجوزني خليتني صدقتك وسلمتك روحي ولما اخدت مني اللي انت عايزه قلتلي ما حدش ياخد واحده كانت معاه واللي تاجى رخيص تروح رخيص.. حسستنى اني واحده رخيصه كنت مع ميت واحد غيرك… واتجوزتها هى وسبتنى…
عمار بغضب…. عشان انتى فعلا رخيصه عشان هي عمرها ما كانت تعمل اللي انتى عملتيه…
طاهر بصدمه… مين دي مش اختي صح… انا شايف غلط… في حاجه غلط… في حاجه مش صح.. كيف كده طب انا كيف ما كنتش عارف.. انا..
غزال بدموع… اهدى.. اهدى تمام خلاص.. انا.. انا مسامحاها انا مش زعلانه منها ما فيش حاجه خلاص..
طاهر.. ضيعه شرفنا كانت عايزه تطلعك بالصوره اللي هي طلعت بيها… ايه الغل ده… كيف تعمل حاجه تغضب ربنا مش دي اختي اللي انا ربيتها مش هي…
وطلع السلاح بتاعه بس هي مسكته وفضلت تترجاه وتقوله…
علشان خاطري عشان خاطري.. لجل خاطر النبي.. لجل خاطر النبي.. خلاص عشان خاطر…
طاهر.. الموضوع مش بس ليكي.. ده شرف العيله ده مصيبه.. خربت حياتك ما ينفعش تعيش مع الناس اصلا…
بس بعده بخضه لما سمعوا صوت نعيمه بتصرخ باسم ابنها وكان بيخنق عليا ومصر يرميها من فوق.. وهي مسكت في رقبته وقعو هم الاتنين من فوق العماره.. جريو بسرعه يشوفوهم بس كانو واقعين على الارض.. والدم محاوطهم.. طاهر غمض عينيه والدموع بقت تجري على خده.. وغزال شهقة بصدمه وجريت على نعيمه… اللى رجليها اختلت وقعدت مكانها على الارض بقت تندب على ابنها…
بعد ٣ سنين عدوا على ابطالنا.. وكانو غزال ورحمه فى المطبخ وبيحضرو…
رحمه.. كفايه ورق عنب انتى مليتي نص الاطباق…
غزال.. يا بت ابوكى بيحبو..
رحمه.. ايوه بيحبه بس مش لازم نعمل له كل اللي هو بيحبه…
جيه طاهر.. حبيبه قلب ابوها بتعمل ايه… ايه ده انتى داخله تعمليلي اكل يا سته انا..
رحمه.. بقولها كفايه لسه بتلف..
طاهر.. اتفقتو عليا.
رحمه.. انت حبيبي كده كده انا هروح العب مع زين تحت بقى.. وانتم خليكم…
غزال… جدتك نعيمه نايمه شوفيها لو عايزه تقوم اندهينى ما تزقيش انتى الكرسي بيها لا توقع..
رحمه.. ماشي اصلا هحط زين على كرسي جدتي وازقه..
ومشيت طاهر… ايه الفال العفش ده..
غزال.. بيلعبوا قال.. يا ريت عقلي عقل صغير الكرسي بعجل لعبه عندهم… وجدتهم ماساه عندها.. يا عيني من يوم الحادث وهي قاعده عليه.. هم بيلعبوا بيه عربيه..
طاهر.. اه سيبك من المواضيع دى بتجيب كرشت نفس.. تعالى معايا هوديكى للطراوه….
غزال.. ايه هتوريني ايه… تعالي معايا هو انا هخطفك..
وطلع فوق في اوضته.. وقال..
شايفه البرواز الكبير ده.. عايزك تشيلي القماشه من عليه بقى وتتفاجئي باللي جواها.. ها لازم تتفاجئ…
غزال شالت القماشه وكان راسم هو وهي واقفين سوا وزين ورحمه جنبهم وغزال كانت شايله ولد صغير خمس شهور.. وطاهر محاوطها باديه وقدامهم نعيمه على كرسى بعجل.. والرسمه محطوطه في اطار بالذهب..
غزال… ايه الجمال ده… يا ربي..
طاهر.. ايه حلوه… النهارده ايه.. عيد جوازنا… عيد جوازنا الحقيقي… ما اقدرش انسى اي حاجه متعلقه بيكي… خلاص القلب والعقل اتشغلو بيكى..
غزال.. حبيبى انا كمان جبتلك هديه خد افتحها..
طاهر فتحها وكانت بيجامه حمرا ستان طاهر بصلها بتوتر وقال…
احم دى لمين !!.
غزال.. ليك انت يا قلبى..
طاهر.. ايه بيجامه.. هو انا بلبس البتاعه دى… يا بت دي حريمي…
غزال.. حريمي ايه البيجامه دى ليك انت…
طاهر.. بس بيجامه حمرا ليه يعني ما عجبتكش ..
طاهر.. انتى لو جبتى بتمنها بدله رقصه.. وهزتيلى بيها كان احسن ليا وليكى… اه والله بتكلم بجد…
غزال.. لا بقى انا عملتها بيدى مخصوص عشانك.. يلا البسها عشانى..
طاهر…. صعب والله يعني انتى لو بتطلبي عينى احسن..
غزال.. لا انا عملتهالك على يدي بالمكنه والله العظيم عملتها لك على يدي حته حته..
طاهر… انا عشان انتى عملتيها حته حته هعلقها في الدولاب وابص عليها كده على طول 24 ساعه… رسمتى تتعلق على الحيطه وهى تتعلق فى الدولاب كده خالصين..
غزال.. يلا بقى روح البسها بلاش غلاسه…
طاهر.. هه لا ما تحلميش.. انسي مستحيل… على جثتي خلاص خلصانه..
بعد شويه كان لابسها وقاعد على الطاوله وفى حواليهم شموع… وهي كانت لابسه روب طويل باللون الاحمر من نفس القماشه..
غزال.. حلوه قوى عليك كيف ما تخيلتها..
طاهر.. خلاص ما تفكرينيش بتضايق من نفسى لما بشوفنى لابسها.. مش كفايه باكل الاكل على زوقك… البس كمان على ذوقك..
غزال.. مالو زوقى ما عجبكش اياك..
طاهر.. لاع عاجبني.. بس شكلي بيها.. شبه كوتي قمور.. كوتي شطور…
غزال بدلع.. كوتى يا حياتي يا كيوتي.. غنيهالى…
طاهر.. ايون ايوه.. ما كانش ناقص غير اغنيلك…
غزال.. عادى مش انا مرتك حبيبتك… احلى حاجه فيك انك مش بتكسر بخاطري..
طاهر.. صوح.. عبيط ما شى وراكى… على راى المثل شورت المرا… ترجع ورا…
غزال.. لا اسمها بيجبر بخاطرها يعني بيحبها.. وشورتنا ما بترجعش ورا.. ورا كل عظيم امرأة..
طاهر بغيظ منها.. تهد اللى بناه.. دى تكملتها..
غزال.. جد
طاهر.. وايه اللى يصبرنا على بلاويكم غير حبنا ليكم.. انتى الحب يابت.. يعنى انا لو ما كنتش بحبك كان زمانى لابس احمر دلوك.
غزال.. بحبك احلى حاجه فيك..انك بتحبني وما بتكسرش خاطري… انك بتعملى اللي عايزاه.. معاك كدا بحس ان انا فرحانه قوي.. ببقى متطمنه وانا معاك.. انت بقى تحس بايه وانت معايا..
طاهر.. انا بحس اني مجنون.. بيكى يعنى مجنون بيكى..
غزال.. لسه ناقصلك شويه فى الرومانسيه..
طاهر.. هتعلم مش لبست البيجامه الحمرا… العافيه درجات..
غزال.. يدي بيدك نطلع فوق سلم الحب درجه درجه..
طاهر.. فعلا واقولك حبيبتي تقولي حبيبي.. يقولوا على ايه… اقول حماره الحب عرجه…
غزال بغيظ منه.. طااااهر..
طاهر.. يا بت بهزر معاكى.. انتى حبى والله عيوني.. انا من ساعه ما شفتك وانا رجعت اضحك.. انا قلت بعد جميله عمري ما هحب ولا عمري هعيش… ما كنتش اعرف ان القلب ده هيرجع يدق لحد تاني واصل… كنت مفكر ان بعدها خلاص ما فيش حياه.. بس انتى الحياه اللى ربنا بعتهالى.. انتى ربنا جابك ليا رحمه عشان ترديلي الروح من تاني.. ميت فيكى يا روحى اللي رجعت لقلبي روحو.. ربنا يديمك فيه.. ويفضل ينبض بيكي.. يا غزالى الطاهر..
تمت الرواية
يتبع.. (رواية غزالى الطاهر) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.