رواية للحب عاصف – الفصل الثالث
٣.. قال… حضرتك هو في بلاغ عن بنت مفقوده كانت خطيبه حضرتك
عاصف قال… خطف حضرتك انا هخطف
نزلت مامت نرمين وقالت.. ايوه انت مين غيرك
نرمين طلعت
وقالت… انا هنا حضرتك هو ما خطفنيش انا اللي جيت معاه لوحدى وهنتجوز
امها قالت… يعني ايه ما خطفكيش يعني ايه جيتى بمزاجك
الضابط قال… شوفي يا انسه لو حضرتك الاستاذ عاصف خاطفك تقدري تقولى احنا بنحميكي منه ما تخافيش
نرمين قالت… لا يا حضرت انا اللى جيت برجلى لان ماما مش راضيه تجوزنا
امها قالت.. لو ما قولتيش انو خاطفك لا انتى بنتى ولا اعرفك والله يا نرمين
الضابط قال… يا مدام بطلى تتهمى الناس بالباطل وده بلاغ كاذب بس تقديرا لظروفك علشان هي بنتك احنا هنمشي من غير شوشره بس لو عملتى كده تاني هناخد ضدك اجرا قانونى
عاصف قال… ايوه حضرتك قانوني جدا عشان هي بتزعجني
قال… ما تقدرش يا فندم احنا هنا يلا يا مدام اتفضلي على بيت حضرتك ومشيو ونرمين راحت قعدت على الكنبه وحطيت ايديها على دماغها وعاصف قفل الباب
وقال… زعلتى مامتك ليه وكدبتيها
نرمين قالت… ممكن عشان حضرتك هتتحبس لو قلت انك خاطفني
عاصف قال… طب ما اتحبس وانا اهمك في ايه ليه مش عايزه تحبسينى ما اتحبس
نرمين قالت… بسببي لا مقدرش عجبك كده لما قالتلي مش عايزه اشوف وشك تاني اروح فين انا دلوقتي
عاصف قال… اعملي زي ما قلتى واتجوزيني
نرمين قالت… مش بالبساطه دي انا حتى مش عارفه انت بقيت كده ازاي
عاصف قال… لقيت عصابه واشتغلت معاهم مش ده اللي عايزه تقوليه انا لما سبتك اشتغلت سواق عند واحد غني قوي قوي ربنا ما رزقهوش بالاولاد اخواته مطنشينو وشلته حطيت وكتببى الفيلا الحلوه اللي انتى شايفاها دي وأدي لاخواته باقى تركته وانا كبرتهم وبقى معايا الفلوس دي كلها لو انتى ما كنتيش سبتيني يومها ما كنتش قابلت الراجل ده وما كانش بقى عندي الفلوس دي صدقتيني بقى لما قلتلك انا الصغير بيكبر انا هتجوزك بس عشان تفضلى عندى يعني عشان تلاقي مكان تقعدي فيه انما اللى بنا انتهى ولو فاكره ان ليكي في قلبي لو حتة حب او فاكره اني هقول انك انقذتيني على الموقف الشهم اللي انتى عملتيه من شويه ده تبقي غلطانه ده مش اكتر من الثمن اللي انا دفعته فيكى من شويه عند الست زوزه
نرمين قالت… اولا ست زوزه ما تبعنيش لان انا مش بتاعتها عشان تبعني تانيا انا مش عايزه اتشهم ولا اعمل موقف حلو انا لو عايزاك انت ترجعلي انا اقدر في دقيقه ارجعك انت لسه بتحبني
عاصف قال.. لا انا كرهتك
نرمين قالت… انت كذاب طب هات عينك في عيني كده وقول انك بتكرهني هات عينك في عيني وقول ان انا خلاص اتشلت من قلبك وان قلبك ما بقاش في اي حب ليا عاصف بص لعينها شويه بس نزلها بحرج
وقال… انا مش مضطر عنك ما اقتنعتي
نرمين قالت…. لسه زي ما انت قصاد عيني ما تقدرش تقول ولا كلمه لازم تبعد منهم حتى تعرف تنطق لسه سامعه صوت دقات قلبك من عندي لسه حاسه بالارتباك بصوتك وفي نظرات عينك تبقى لسه بتحبني وانا لو عايزه ارجعك مش هتاخد في ايدي غلوه وانا قلتلك ان انا ما سبتكش عشان انت فقير انا سبتك عشان ضغط ماما لان هي كانت تعبانه جدا في الفتره اللي فاتت وما اقدرش ازعلها
عاصف قال… وليه زعلتيها دلوقتى ولا تعالجت ولا لما شفتيني حنيتي
نرمين قالت…. لا ما حنتش انا سبغت
عاصف قال… ايه دي بقى
نرمين قالت… انسى كان افيه
عاصف قال… دمك تقيل على فكره
نرمين قالت.. انا هقعد عندك بس يومين كده لحد ما ماما تهدى وهرجعلها اقعد في اوضه وانا في اوضه
عاصف قال… هقعد طبعا امال مش هقعد انتى فاكراني هاجى اقعد معاكي في الاوضه ولا فاكراني ميت عشان اشوفك يا سم انا لو كنت اعرف ان انتى هتاجى انا ما كنتش بعت بس الحمار اللي اسمه حسام بعته يجيبلي واحده جابك انتى منه لله على الكارثه اللي عاملها فيا
نرمين قالت … وغيرت اسمك ليه يا استاذ يعقوب وخليته عاصف ولا ما بقاش ماشي مع الطبقه الشركاويه والمصنعيه والفيلاويه
عاصف قال… غيرت اي حاجه تفكرني بيكي من اول اسمي للمكان اللي كنت قاعد فيه مش عايز اي حاجه تفكرني بامثالكم حته معفنه وكل اللي جيه منها كان زفت
وراح على البلكونه وبقى يشرب سيجار واتكلم في التليفون
وقال..لا مش هينفع تيجي اخويا هنا اصلو بيقولي حرام وحلال وهو لسه بيدرس وانا مش عايز اشتتله انتباهه وافتح عينه على الحاجات دي خليه يذاكر يمكن يطلع حاجه وسمع شويه
وقال… يا بنت هتيجي فين بقولك مش هينفع بس قال…طب يا روز انا هبقى اكلمك بعدين واقولك امتى تجيبى الملفات وقفل
ونرمين قالت…. المطبخ من اين عايزه اكل
عاصف قال.. مطبخ اه تحت المطبخ تحت
نرمين قالت.. تمام بقولك ايه انت ليه ما اتجوزتش لغايه دلوقتي
الفصل التالي اضغط هنا
يتبع.. (رواية للحب عاصف) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.