رواية حياتي فقط – الفصل الأول
الفصل ١
علي ينثني على ركبتيه : أنا بحبك تقبلي تتجوزيني
ملك تهز دماغها بنعم: أيوا موافقة ، وأنا كمان بحبك يا علي ولسه هيحضنها
استيقظ علي على ضربه خفيفة على
رأسه أعادته للواقع
: ايه يا بني رحت فين مش بكلمك
علي بغيظ : منك لله يا حياه صحتيني من أحلى حلم دا أنا كنت لسه ها…
حياه بمرح : ها ايه..يا دكتور
علي : امشي يا بت من هنا مش كفاية هي عليا
حياه : نفسي أفهم دكتور عجوز زيك داخل علي أربعين ، ولسه مش عارف يعترف لواحده ويروح يخطبها ، يا بني أنا لو مكانك كان زماني اتجوزت وخلفت واحده قدي
علي بغيظ : انا عجوز يا متخلفة طب والله لوريكي واوري المستشفى كلها الدكتوره حياه المحترمه علي أصلها .. وايه يا بني دي كنت بلعب معاكي أنا ، دا أكبر منك ب١٠ سنين
حياه ضحكت عليه وقالت لتغيظه : ٩سنين لو سمحت ، طب حيث كدا بقي أروح أقول لملك اني رجعت في كلامي وأنا اللي هبات هنا النهارده وهي خليها تروّح، شوف كنت ناويه أساعدك واخليها هيا في الشيفت معاك واخد مكانها بكره
علي بمرح وقد تبدل حاله من كلامها : وحياه ابوكي يا شيخة خلاص أنا أسف علشان خاطر اخوكي الكبير واللي قرب يعجز علي رأيك ساعديه وأنا ان شاء هعترف ليها النهارده
حياء : ماشي بس اللي أوله شرط آخره نور
علي يغيظ : طلباتك يا دكتوره حياه
حياه : أولا تدخل البيت من بابه يعني تقولها وتروح تخطبها علي طول بنات الناس مش لعبه
علي : انتي هبله يا بت يعني لو هلعب بيها هستني دا كله علشان اعترفلها بس
حياه : ابتدينا نغلط
علي : انا اسف يا ريسه اؤمروني
حياه : ريسه !! الأمر لله بس تاني طلب
علي : يارب صبرني
حياه :هتبقي صباره ان شاء الله المهم عايزه شكولاته كتير اوي
علي : حاضر يا مفلساني
حياه :يلا سلام انا دلوقت
،
ومشت عند ملك
في مكتب ملك دق الباب
ملك اتفضل
حياه بابتسامة :ملوكه عامله ايه يا قلبي
ملك :الحمد لله بخير يا حياتي هتروحي انتي دلوقت
حياه بمرح :أيوا أنا همشي أهو مش عايزه حاجة اطلبي بس وانا والله مش هجيب حاجه
ملك : امشي يا بت من هنا
حياه ضحكت : بكره يجي وتقولي فين ايامك وأيام الضحك معاكي يا حياه
ملك : سلميلي علي ماما اما تسافري دا احنا بقالنا ٥ شهور مسفرناش ومتخليهاش تتعب نفسها زي كل مره وتعملي حاجات معاكي
حياه : ليه أن شاء الله دا هي اصلا بتزعل مني لما تلاقيني مروحه لوحدي وبتقعد تقولي فين اختك وبابا بيفضل يديني نصايح ويقولي خدي بالك من اختك ميعرفوش انك الله اكبر عليك
ملك والدموع في عينها : ربنا يخليكم ليا مش عارفه انا مش غير طنط ثناء وعمو محمد كنت هعمل ايه عمرهم ما حسسوني اني يتيمه او مليش اهل
حياه بانزعاج : قسما بالله لو قلتي أنك يتيمه تاني لهولع فيكي و قالت بمرح كي تضحكها وبعدين انتي بتحسي اصلا
ضحكت
ملك وأردفت: قومي يا بت من هنا
حياه : لا أنا كدا كرامتي اتهانت خالص مالص واحد يقولي يا بت والتانيه برضو وكله الا كرامتي
ملك :واحد مين
حياه بغمزه : علوش يا روحي
ملك باحراج : انتي يا بت متدلعهوش وقالت بخجل هو علي هيسهر ولا يروح
حياه بغمزة : عليا الكسوف دا يا اختي ما عارفه اللي فيها مش عارفه بتصديه ليه وانتي بتحبيه
ملك : علشان مينفعش يا حياه
حياه : دا انتي ست البنات يا ملوكه هو يطول اصلا واحده زيك في جمالك في حلوتك
ملك ضحك : انتي هتغني يا حضره الدكتوره
حياه : يا دي حضره الدكتوره اللي مسكنهالي هو علشان دكتوره مغنيش وبعدين انا كل قاذوراتي معاكم انتو بس
ملك : طبعا ومحدش يعرف انك فرفوشه كدا مش عارفه الدكاتره بيترعبوا منك علي ايه بس
حياه : معاكو انتي ولولو وعلي بس يا ملوكه اللي بكون علي طبيعتي وبعدين هو لازم الواحد يتكلم كدا علشان الاحترام يا اختي سلام بقي علشان الحق الموصلات مش هركب العربيه صدعتوا دماغي وضيعتوا الهيبه
ملك ضحكت عليها ودعت ربنا يحميها وهي في الطريق وقعدت شارده بتفكر ان علي مستحيل يقبل بيها لأنها عايشه في ملجأ وقامت تروح للمرضي بتوعها
في الطريق
حياه بتركب الاتوبيس لأنها من منطقة بعيدة، ولكن
ساكنه
في القاهره مع ملك علشان شغلها
حياء :أيوا يا ماما أنا يا حبيبتي ركبت الاتوبيس
ثناء مامتها: توصلي بالسلامه يا حبيبتي خلي بالك من نفسك ومن حاجتك واقرأي قرأن أو اسمعيه في الطريق يا حياه يحفظك ويحميكي
حياه : حاضر يا ماما يلا مع السلامة
قفلت الموبايل وفتحت المصحف بتاعها بتقرأ وبعد حوالي ٣ ساعات قفلت المصحف وفتحت كتاب عن زوجات الرسول وبدأت تقرأ فيه
الاتوبيس وقف ونزلوا واخدت تاكسي ووصلت البيت بتاعها لكن وجدت العساكر والظباط واقفين أمام البيت وواحد ماسك باباها وفجأه زقه
يا تري ايه اللي حصل؟
وايه الظباط دول وبيعملوا في قصرها ايه؟
ايه رايكم في البارت ياريت تشجعوني وتقولوا نفسكم في رويات نوعها ايه ؟
الفصل التالي: اضغط هنا
يتبع.. (رواية حياتي فقط) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.