رواية عشيق زيتونة الفصل الثاني 2 – بقلم رشا منصور

رواية عشيق زيتونة – الفصل الثاني

الجزء الثاني

الجزء الثاني

#الجزءالثاني

#عشيق #زيتونة

فارس….

نمت غصب. عني بسبب الهدوء والهواء محستش بنفسي وصحيت ع بداية شروق الشمس… بصيت لقيت الساعه 5.30 حمدت ربنا إني صحيت بل ما زميلي يستلم مني ل أحسن كان بلغ. إني نايم وتحصلي مشكلة…

وقولت أنزل عند الشاطئ أغسل وشي واتوضئ علشان اصلي الفجر ومجرد ما خلصت وضوء ولسه هرجع مكاني ع الجبل شوفت بنت بتتمشي ع الشاطئ ولما قربت فضلت باصص لها.. معقول في جمال بالشكل ده… أكيد دى عروسة البحر

مسكت. سلا/حى. وقولت لها أنتي مين وبتعملي إيه هنا؟؟

ردت عليا وباين في عنيها الخو’ف. أنا معملتش حاجه.. أنا كنت بتمشي ع الشاطئ وهرجع تاني. معرفش أنه ممنوع..

قولت لها ترجعي فين؟؟ إحنا في الجبل. والمنطقة كلها صحراء مفيهاش بيوت!!! أنتي تطلعي مين؟؟!

ردت البنت وقالت أنا أميرة وجيت مع فريق الجامعه.. أنا طالبة في كلية علوم وبندرس علم النباتات علشان نستخلص منها الأدوية.. والمخيم بتاعنا ع بعد كيلو من هنا بس أنارشامنصور صحيت بدري قررت اتمشي شويه ع البحر…

صدقني معرفشي أنه ممنوع.. هو هنا في أسماك القرش.

قولت لها لأ الشاطئ أمان.. لكن المنطقة هنا كلها صحراء وتعتبر كلها تبع حراسة. الجيشe بس هو أنتي ازاى قاعدة هنا.. أهلك موافقين أنك تباتي بره…

ردت البنت وقالت أنا بابا دكتور في شركة أدوية وفاهم طبيعة دراستي.. أما ماما متوفيه. أنا يتيمة😥 من زمان

صعبت. عليا البنت بالذات لما ذكرت مامتها ودموعها. نزلت… قولت لها تعيشي وتفتكري والبركة في والدك.

تعالي لما اعديكي. من الجبل. قبل ما الحر’اسة. ما تيجي تستلم مكاني… ومشيت معاها ومجرد ما طلعت الجبل. قولت لها أمشي من هنا هتوصلي أسرع وبلاش تمشي لوحدك تاني أنتي في صحراء

ورجعت علشان أصلي الفجر قبل شروق الشمس.

وفتحت الراديو ع إذاعة القرآن الكريم… لحد ما وصل زميلي واستلم مكاني ومشيت أنا علشان أرجع المعسكرr..

واتفاجئت ب أميرة واقفه هناك عند شجيرة صغيره طالعه من بين الأحجار.. روحت لها.. وأول ما شافتني ابتسمت وقالتلي أنا لحد دلوقتي معرفشي أسمك…

قولت لها أسمي فارس ومن الأرياف يلا أنا لازم امشي أدى تمام في المعسكرr ع أذنك…. ومشيت وسيبتها وأنا مستغرب جرائتها.

هو في بنات بالشكل ده الحمد لله أننا من الفلاحين وبناتنا متربية.

وروحت المعسكرr وبعدها طلعت العنبر. أنام.

زيتونه….

أول ما شوفت لاقيس توقعت أنها عرفت بمقابلتي مع البشري. وجايه تعاتبني. لكن اللي حصل عكس كدا دى بتعرض عليا مساعدتها… وانتهتز’ها فرصة وقولتلها يلا هنلعب ع كبير..

فوق الأرض وتحتها وابتديت اشرح لها اللي ناويه عليه وعجبتها فكرتي جداااا ولقيتها متحمسة. للتنفيذ…

وقولت لها لازم أنتظر كل المعلومات اللي هيحضرها ليا الجن.الطيارr.

وعرفتها أسلوب سراف معايا في الكلام وطريقة استفز’ازه ليا وهى وعدتني أنها هتتولي أمره بسهولة وهتخليه يتعاون معانا في الخطة.

فارس….

أول ما دخلت العنبر وغيرت ملابسي أتصلت ع أخويا أسأله إيه الجديد وبلغني أن النجار خلص اوضة النوم وهيروح يستلمها وهيفرشها انهاردة وأن أبويا اتفق مع عمتي أن كتب الكتاب هيكون يوم الفرح لأنك مش عارف تاخد إجازة إلا قبل الفرح بكام يوم..

قولت له كويس أن أبوك عمل كدا ده أنا أخدت إجازة بالعافيه.

قالي بس عمتك اضايقت وقالت إنها كانت عاوزة تفرح ب حورية وتعمل هيصة يوم العزال وكتب الكتاب بس أبوك رضاها وقالها يوم ما نجيب جهاز حوريه من عندك هنعمل هيصة لحد الليل..

قولت له طب أقفل علشان أكلم حورية…

واتصلت ع حورية ولقيتها زعلانه أوى إني مش هاخد إجازة وأكون موجود يوم الجهاز وفرش الشقة… صعب. عليا زعلها بس قولتلها إني مش نازل إجازة علشان أخلي إجازتي كلها لشهر العسل وقفلت معاها ونمت ع طول…

لاقيس….

أنا الأميرة لاقيس بنت الأمير المخلد إبليسs معروف عني أن مافيش بشرية. تقف قدامي بقدر اقنعهم بسهولة لفعل الفواحش..

ومن أيام قوم لوط متعملتش مع البشر.

وبلغني من الجن.الطيار. أن زيتونه طلعت ع سطح الأرض وسألت عن بشري. استغربت. جدااا

زيتونه بتهتم أكتر ب أخبار الجانn اشمعني البشري ده..

وقولت أروح ل زيتونه وافهم منها الموضوع ايه؟؟؟!

وقالتلي ع اللي ناويه عليه وعجبني تفكيرها وقولت أهو نتسلي شويه

وطمنتها إني هقدر ع قرينه. وارغمه ع التعاون معانا..

وبعد ما تركتها ظهرت للقرينn وشاروت له يتبعني…

وبعد ما بعدنا عن البحر وعن البشري قولت له أنت تعرف أنا مين؟!

قالي مولاتي لاقيس بنت مولانا. وأميرنا المخلد. إبليسss

قولت له ممكن أعرف ليه اتكلمت بأسلوب لأ يليق بمكانة الأميرة زيتونه…

رد القرين وقالي الأميرة زيتونه كلامها معايا كان كله إهانة. ليا… قالت إني خادم. للبشري. رغم أن معروف مين هما الجن.الناريe ومعروف مدي قو’تنا.. ورغم إني عرفتها سبب وجودي معاه استمرت بالتعالي عليا…

قولت له لو طلبت منك تتعاون معاها ومعايا وتساعدنا هتقول إيه ؟

رد القرين. وقال مولاتي تحت أمرك. ولكن ممكن أعرف هستفاد إيه من التعاون ده!!!

قولت له أكيد هبلغ. الأمير. إبليسs عنك واكيد هيكافئك..

رد القرين. وقال أنا طلبي أن فارس مش يتجوز خطيبته حوريه.

قولت له وأنت هتستفاد إيه من أن البشري يتجوز ولا لأ…

رد القرين وقال يا مولاتي قرينة. البشرية كئيبة جدااا تخيلي لما تفضل في وشي صبح وليل… صعب جدا.

ضحكت وقولت له زى ما هتتعاون معانا أنا هساعدك أكيد..

ومن دلوقتي بلغنا بكل اللي بيفكر فيه البشري وإذا كان بيحب خطيبته ولا مغصوبe عليها…

رد القرين وقالي هو حالياً نايم بس كان قبلها بيفكر في خطيبته وهي بنت عمته وبيحبها من أول ما اتولدت وابوه حجزها له وأول ما كملت الخمستاشر سنه أبوه خطبها له…

والبنت بتحبه جدا وعارفه من زمان أنها هتكون ل فارس ومكملتش تعليمها لأن فارس بيغير عليها. لأنها حلوة أوى…

قولت له معنى كدا أن فارس بيحب الجمال. تمام. روح أنت دلوقتي

وحاول من دلوقتي تشغل تفكيره عن خطيبته…

ورجعت ل زيتونه وعرفتها بكلام سراف القرين.. وقررت أنها لازم تشوف خطيبته بأي شكل..

وأنا كمان كان عندي فضول إني أشوفها….

فارس…

صحيت من النوم على ميعاد الغداء وبعد ما كلت فجأة لقيت نفسي بفكر في أميرة ياتري هى هتفضل في المخيم الجامعة كام يوم وهشوفها تاني ولا خلاص كدا…

بس بسرعه استعذت. من الشيطان/. أنا ازاى أفكر في بنت هى ولا أختي ولا خطيبتي… وقومت أصلي وفضلت استغفر ربنا..

وبعدها استعديت علشان أنزل للخدمة..

وطول الطريق بذكر الله وفجأة سمعت صوت حد بيزعق وبيصرخ..

جريت ع الصوت ومعايا السلا’حss وفجأة لقيت أميرة ومعاها بنت وشاب وطبعاً أول حاجة عملتها إني مسكت. الواد واديته بالبوكس. في وشه ولقيت أميرة بتقولي أنت بتعمل ايه يا فارس كدا هتدخل في مشكلة… ده أبوه مركزه كبير…

قولت لها وأبوه ليه معلموش أنه يحترم البنات ويصونهم بدل ما يعتد’ي. عليهم…

لقيتها بتقولي….. ده 🙄

يتبع….

بقلم #رشامنصور

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية عشيق زيتونة) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق