رواية مغامرات عائلية الفصل السادس عشر 16 – بقلم همس كاتبة

رواية مغامرات عائلية – الفصل السادس عشر

16

16

بارت 16

لارا بتوتر : ايه ده ؟! ده مش حقيقي .. اكيد ده Ai

حلا  بابتسامة : لا حقيقي و باين اوي  .. هنشوف ردة فعل العيلة كلها لما ابعته على قروب العيلة .. و يبقو يعرفو ان بنتهم بتكلم ولاد فيديو كول

لارا بتوتر اكبر : انتي كدابة .. عملتي الفيديو ده عشان تبتزيني

حلا بخبث : ايواااا شاطرة … ببتزك .. بس انا معملتوش .. انا عندي الفيديو ده من زمان .. اصل عماد الي بتكلميه ده اخو صاحبتي و هو سجله ليكي بالاتفاق مع اخته عشان يوروني لاي مدى بقيتي رخيصة …  تخيلي انه حاول يهددني بيكي يا لارا .. كانو فاكرين اني لو شوفت الفيديو ده هخاف عليكي و ابعد عن فارس و اروح للغبي ده …. اصلهم ما لقوش حاجة غيرك ياخدوهالي ذلة

لارا برجفة : لا .. لا .. انتي كدابة .. بتخوفيني عشان ما ابعدكيش عن فارس

حلا : لا مش كدابة .. و مستعدة اجيب عماد و اخته يشهدو قدام العيلة كلها .. انتي مش فارقة عندي اصلا .. لولا انك قريبتي يعني انا اتصرفت معاهم بطريقتي و بعدته عنك .. انا مش من طبعي اهدد البنات بس انتي اجبرتيني و لو كنت عايزة اذيكي كنت بعته لاهلك من اول ما وصلني

بدأت لارا تبكي بخوف واضح على وجهها

حلا بهدوء : لارا انا مش عايزة اذيكي .. و لا هقول لحد على الكلام ده .. بس انتي ابعدي عني و عن اختي وقتها هسيبك بحالك … عيب عليكي التصرفات دي الي بسنك ما بتفكرش غير بمذاكرتها .. ليه مصممة تكبري قبل اوانك ؟ ليه كل ما تشوفي راجل بتجري وراه كدة ؟!

لارا ببكاء : عشان انا عايزة احب بجد .. عايزة اعيش شعور الارتباط مرة وحدة على الاقل .. ايوا انا كلمت ولاد كتير عشان عايزة احب .. كل صحابي البنات عندهم بويفريند و انا الوحيدة الي معنديش

حلا بصدمة : يخربيتك … ده انتي لسا ما طلعتيش من البيضة .. لسا قدامك عمر بحاله هتحبي و تتحبي .. و تتجوزي و تخلفي كمان .. ليه مستعجلة كل ده ؟!

لارا : حقك تقولي كدة .. منتي مش حاسة بيا .. طول ما غادة قاعدة بوشي انا عمري ما هتجوز  مهي اختي الكبيرة بقا

ضحكت حلا بقوة و قالت : يخربيتك فصلتني .. منين جايبة الكلام ده يهبلة ؟! الجواز نصيب ملهوش علاقة بالكبيرة و لا الصغيرة … ما اهي حبيبة اصغر مني و اتخطبت قبلي شوفتيني اتكلمت ؟! انت يا بت ما بتفكريش ؟ دي مراهقة بحت … يا بنتي بكرا لما تكبري شوية هتقعدي تضحكي على الايام دي

لارا بخوف : حلا انتي مش هتقولي لحد على الفيديو ده مش كدة ؟!

حلا : اممم طالما مش هتأذيني انا و اختي اكيد مش هقول … بالعكس انا استجدعت معاكي اول مرة و بعدته عن طريقك و المرادي كمان مش هعمل حاجة يا لارا عشان انا مش من طبعي اذي البنات ابدا .. ده انا الي بقف جنبهم و بساعدهم ياخدو حقوقهم

لارا بدموع : خلاص و الله العظيم ما هعمل حاجة لا ليكي و لا لحبيبة

حلا : و اوس كمان تشيله من بالك … ده جوز اختي و هيا بتحبه اوي

لارا : انا اصلا مش عايزة افكر بيه و هنساه  … بس اوعدني انك مش هتذليني بالفيديو ده

حلا : اوعدك يا لارا مش هدايقك طول ما انتي مش مدايقني انا و اختي

لارا بتوتر : طب امسحيه يلا

حلا بضحك : حاضر يختي .. بس بليز نضفي قلبك الاسود ده و ركزي بمذاكرتك

لارا بنفاذ صبر : طيب وريني انك مسحتيه من عندك

حلا : همسحه اهو

******************************

في اوضة حبيبة و دينا و حلا

حبيبة : مالك يا دينا ؟! النهاردة انتي مش طبيعية خالص .. بقيتي زي الامهات الي قرفانين الدنيا و عايزين يضربو عيالهم بالشبشب للدرجادي المطبخ اثر عليكي ؟!

دينا بحدة : طبيعي .. عشان كل ما اصلح حاجة تبوظ حاجة تانية .. انا مالي بعلاقتكم الهي تتحرقو .. كان يوم اسود يوما قررت ابقى الملاك الحارس

حبيبة بضحك : ليه بتقولي كدة ؟! ده انتي جدعة و تسندي بلد بحالها

دينا : و انا مالي بكل ده .. ما كنت اتلهي برواياتي احسنلي … اول حاجة كنت اجري وراكي عشان تصالحي اوس و طلع عيني معاكي .. و بعدها بقيت اهدي حلا عشان ترحم فارس شوية … و دلوقتي بحاول اصلح بين غادة و زياد و دول اكتر اتنين تعبوني … انا مالي و مال الجدعنة ما تولعو

حبيبة بابتسامة : واضح ان جيه الوقت الي احنا نتجدعن معاكي يا عروسة

هجمت دينا على حبيبة و امسكتها من فكها

دينا بغيظ : صحيح فكرتيني .. ايه التلميحات دي ها ؟! عايزين تلبسوني بطل مناخيره كبيرة ؟!

حبيبة بضحك : يخربيتك هموووت .. ايه الكلام ده حرام عليكي الراجل حلو و شخصيته حلوة

دنيا بغضب  : و انا مالي ها ؟! ليه التلميحات السافلة دي ؟ انا قولتلكو عايزة واحد زي بتوع الروايات

حبيبة : و منين هنجيبلك مص..اص د..ماء ؟ خليكي واقعية شوية ده ضابط و عنده مكتبه يعني جزء من طموحك

دينا : ليه من قلة المكتبات ؟ و بعدين انا مش طموحي اتجوز ضابط .. انا مش عايزة اتجوز اصلا

حبيبة بخبث : بس يزن معجب بيكي .. هو اصلا النهاردة ما قعدش الا لما عرف انك انتي الي عاملة الاكل … و جيه لغاية هنا مخصوص عشان يجيبلك الكتب الي طلبتيها مع انه كان قادر يبعت اي حد بس بيتلكك عشان يشوفك

دينا : بلدي … شغل الاعجاب و التنطيط ده بلدي اوي .. و انا مش بحب الحاجات العادية .. لو ملقيتش البطل بتاعي مش هتجوز اصلا

دلفت حلا و هي تبتسم بانتصار

حبيبة : تعالي شوفي دينا يا حلا

حلا : مالها ؟!

حبيبة : قال يزن مش عاجبها

دينا : ما بلاش كدب انا مقولتش كدة

حلا بضحك : انتو عارفين انا النهاردة كنت بضحك على ايه ؟

حبيبة باستغراب : لا و كنت عايزة اسألك ده انتي ضحكتينا كلنا زي المجانين

حلا بضحك اكثر : كنت بضحك على لارا و كارما … تخيلو يزن عجبهم و بقو يتخانقو عليه زي ما اتخانقو على اوس

حبيبة بغيرة : اممم ….مراهقات

دينا بضحك : و الله يطلع منهم كدة دول بنات تافيهن اصلا

حلا بتقليد : لارا اتعصبت على كارما قال عجبني انا الاول و حجزته و كارما اتجننت و قالتلها ركزي باوس و سيبيلي ده

حبيبة بغيظ : على فكرة دي حاجة ما تضحكش .. دول بنات صغيرن و لازم حد يوعيهم

دينا : ما كفاية غيرة يا حبيبة ما تخافيش اوس بيحبك انتي و مستحيل يبص لغيرك

حبيبة : عارفة بس برضو حاجة مستفزة جدا دول بنات لازم حد يفهمهم ان الكلام ده عيب

حلا : طب حزرو فزرو انا كنت فين من شوية ؟

دينا باستغراب: فين ؟!

حلا : عند لارا .. اما لميتها بطريقتي و خليتها تترعب و رجليها تسيب من الخوف

حبيبة بصدمة : عملتي ايه بالبنت ؟

حلا بفحيح : خوفتها

دينا بحماس : ازاااي ؟!

حلا  : لا حرام مش هقول .. انا وعدتها الموضوع يفضل بيني و بينها .. بس الاكيد انها مستحيل تدايقني تاني لا انا و لا حبيبة

دينا : يا بنت الايه طول عمرك اروبة

حلا : طبعا انا عند حقي بولع في الدنيا كلها

دينا : جدعة يا بت تربيتي

حبيبة : انا هقوم اساعد فريدة شوية .. احنا نسيناها اليومين الي فاتو و ما بقيناش مهتمين بفرحها

حلا بخبث : طب قومي يا دينا غطي عليهم يلا

حبيبة باستغراب : تغطي على مين ؟ انا رايحة لفريدة

حلا بضحك : مهو اكيد مش هتنامي قبل ما تشوفي الحب مش كدة ؟

حبيبة : بس يا قليلة الادب  .. انا رايحة لفريدة مش ليه

و خرجت من الاوضة بسرعة

**************************

في حديقة البيت

كان الشباب مجتمعين سويا و عابسين الوجه

تميم : انا قرفان

فارس : و انا مخنوق

زياد : و انا متدايق

مصطفى : و انا هتجنن

اوس بابتسامة : و انا عشقان

تميم بغيظ : ما كلنا عشقانين يا سي اوس ما وقفتش عليك

اوس : طيب ليه مقموصين كدة زي العيال ؟ في ايه ؟!

تميم : انا مقهور من تصرفات فريدة الفترة دي .. بقت خانقاني بشكل .. و بتتدايق على اقل كلمة بقولها .. فاكراني عيل صغير و عايزة تربيه

اوس : عشان عروسة .. و محدش حاسس ان فرحها قرب و محتاجة تكون هادية و مرتاحة .. البنت فرحها اتأجل مرتين و انت خاطبها من زمان جدا ما تبوظش الدنيا قبل الفرح بكام يوم

زياد : عنده حق يا تميم انت مش مركز معاها خالص .. ما تنساش انها يتيمه و محتاجة لوقفتك جنبها .. لا ليها ام تساعدها و لا اب يقف جنبها … و انا مش عارف ازاي هساعدها اصلا

تميم بعبوس : بس برضو مش تخانقني زي العيال منا كمان عريس و محتاج ان اعصابي تبقى هادية

زياد : تميم اتلم اصلا انت السبب بكل الي حصلنا ده

تميم : و الله مش انا السبب … سي اوس صاحب الفكرة .. و دينا هي الي شجعتكو تروحو للمكان ده .. و فارس اول واحد وافق

فارس باندفاع : بس انت لو مزودتهاش مكانش جدو هيعاقبنا كدة

اوس لفارس : و انت ليه متعصب كدة ؟ مالك انت التاني ؟!

فارس بضيق : بابا و ماما هيجننوني … دلوقتي بقت حلا مش عاجباهم و عايزين يبوظو خطوبتنا … و كله بسبب لارا

اوس بهدوء : عادي الخلافات دي عادية و تتحل بالعقل .. مش بالعناد و الهبل بتاعك … اقعد كلم مامتك بهدوء و استعطفها شوية و هي هتهدا و تفكر بمصلحتك .. بس طول ما انت بتعاند هيا كمان هتعاند .. و  ابقى خد بالك من تصرفات لارا دي زودتها اوي بصراحة

فارس بزفير : هحاول

اوس : و انت يا زياد ايه مشكلتك

نظر زياد الى اوس و اشار الى فارس بحواجبه بمعنى انه لايستطيع التحدث امامه

اوس : اتكلم عادي فارس عارف الي فيها

زياد بعبوس : غادة مش عايزة ترجعلي و دينا غلبت معاها

اوس باستغراب : طب و قولتلها عن الحكاية الي بالي بالك ؟

هز زياد رأسه و قال : طلعت عارفة كل حاجة من زمان

اوس : طيب خليك وراها و راضيها .. غادة طيبة

فارس : و الله غادة هتكون هبلة لو رجعت لواحد زيك .. ده انت غتت و دمك سم

زياد بسخرية : اممم احسن ما اكون اهبل زيك

مصطفى : طب ايه هو ما حدش هيسألني مالك ؟!

تميم : عارفين عشان عرفنا انك محوش

مصطفى بعبوس : ايوة عشان انتو كلكو واطين و هتقولو  لماما

اوس بحدة : مصطفى اتلم

مصطفى : طب احلفو انكو مش هتقولو لحد

تميم بملل : و الله ما هنقول اتلم بقا

***********************

في اوضة فريدة

حبيبة : فريدة .. جهزتي حاجتك

فريدة : لا لسا .. ما فضيتش ارتب الدنيا عندي

حبيبة : انا هساعدك يلا بينا

دلفت غادة و قالت : و انا كمان هساعدكم .. هتعملو ايه ؟

فريدة : عايزة ارتب هدومي بشنط عشان انقلها للدور التالت

حبيبة : انا بقول كمان تجهزي شنطة شهر العسل من دلوقتي .. هتتزنقي بالوقت و مش هتلحقي تجهزيها قبل الفرح

فريدة بغيظ : قصدك اسبوع العسل

حبيبة باستغراب : لا شهر من امته بقى اسبوع ؟

فريدة : كل الناس بيقولو شهر بس بيقعدو اسبوع واحد .. بعدين جدو مش هيقبل نغيب اكتر عن اسبوع عشان فرحك انتي و اوس

حبيبة بابتسامة : معلش تبقي تعوضي بعد فرحي … خلينا نبتدي ترتيب قبل ما الوقت يتاخر

بدأت فريدة باخراج الملابس من دولابها و من الحقائب لاعادة ترتيبها

و غادة و حبيبة يرتبوهم من جديد

حبيبة بصدمة : ايه كل اللانجري دي يا فريدة ؟!

غادة بضحك : كمية كبيرة بجد

فريدة بخبث : اممم طبيعي لزوم الدلع  .. منا عروسة .. و انتي يا حبيبة لازم تعملي زيي

حبيبة : ما بلاش قلة ادب .. هو انتي فاكرة هيجو على مقاسك بعد الجواز  ؟ يمكن تحملي على طول و كل ده يكون ع الفاضي

غادة بخبث : ده تميم هيشوف ايام انما اييييه

حبيبة بصدمة : حتى انتي يا غادة ؟!

غادة : اه يختي كل البنات بتعمل كدة

حبيبة : اوك الواحدة بتشتري كام قطعة بس مش كل ده … ده انتي لو هتتدفني باوضة النوم مش هيكون كدة

فريدة : يا لهووووي انتي غلبانة اوي يا حبيبة … الرجالة بيموتو على الحاجات دي و الواحدة لازم تفضل تغير اصفر احمر اخضر زي اشارة المرور كدة  لزوم الشقاوة يعني

انهت حديثها بغمزة

حبيبة : ده اسمه قرف .. الحياة مش كدة .. هو مش واخدك عشان يتسلى بيكي … انا لو منك هجيب فساتين للبيت مش كله لانجريه عريان .. ازاي هتمشي بالبيت باللبس ده ؟!

غادة بانفعال : ما هو جوزها يا غبية … ربنا يعينك يا اوس ده انت هتتجوز وحدة متخلفة

فريدة : دي هبلة ما تركزيش معاها

حبيبة : لا انا بتكلم بالمنطق  … مهو العدد مش طبيعي بصراحة .. دول يفتحو محل كامل

غادة : طيب ابقي قللي منهم لما تتجوزي

حبيبة : انا اصلا جبت جهازي و مش ناقصني حاجة

فريدة : و ان شاء الله ما جبتيش هدوم زي دول ؟!

حبيبة بخجل : ماما الي اشترتهم مش انا

غادة بخبث : جبتي طقم التمريض ؟

حبيبة بشهقة : يخربيت قلة ادبك يا سافلة .. اقسم بالله ما هكلمكم تاني لو فتحتو الموضوع ده

فريدة بضحك : طب خلاص خلاص مش هنتكلم … انتي اصلا الي سألتي

حبيبة  : انتو من امته بقيتو كدة .. عيب اوي الكلام ده .. و بعدين الست مش بس للسرير يا فريدة .. الجواز فيه حاجات تانية كتير اهم من قلة الادب دي

غادة بملل : زي ايه يا ستي ؟!

حبيبة : اهم حاجة في الجواز  انك تلاقي راجل تتسندي عليه و يخاف عليكي و على مشاعرك  .. يشاركك كل حاجة بحياتك بادق تفاصيلها .. تقدري تعبريله عن حبك من غير خوف .. و حضن دافي تستخبي بيه لما تكوني مدايقة و هو يطبطب عليكي و يطمنك … تحسي انه امانك الوحيد في الدنيا دي و  ما تقدريش تبعدي عنه .. السرير مش كل حاجة

سرحت غادة في كلامها و ابتسمت بمرارة

فريدة بملل : و ايه تاني يا فيلسوفة عصرك ؟

حبيبة : عندك الخلفة مثلا .. برضو دي من اساسيات الجواز

فريدة بضحك : ايواااا .. و الخلفة دي هتحصل ازاي من غير قلة ادب

حبيبة بتحذير : كلمة تاني و هزعل منك يا فريدة

فريدة : طب خلاص خلاص انا اسفة … بقولك ايه .. شوفي كدة الفساتين دول و قوليلي ايه رأيك

امسكت حبيبة الفساتين و قالت باعجاب : ايوة كدة ده الي يتلبس مش زي المسخرة دول

فريدة بضحك : و الله عارفاكي … المهم  انهي احلى واحد فيهم ؟

حبيبة : الاخضر ده حلو

غادة : ليه مش جايبة فساتين باللون الاحمر ؟!

فريدة : تميم مش بيطيق اللون ده

حبيبة باستغراب : غريبة مع ان اغلب الرجالة بيعشقو اللون ده .. بالنسبالهم مغري جدا

فريدة بابتسامة : الا الدكاترة .. من كتر ما بيشوفو الدم بيكرهوه

حبيبة : امممم

*************************

بعد اكثر من ساعتين

كانت غادة تجلس في الحديقة الخلفية و تبكي بهدوء

حبيبة من وراءها : على فكرة ده مكاني

غادة بابتسامة من بين دموعها : و دلوقتي بقا مكاني

جلست حبيبة بجانبها و قالت بهدوء : غادة انتي مش طبيعية … في ايه ؟ ايه الي مزعلك ؟

غادة بدموع : و مين هيكون غيره ؟

حبيبة بابتسامة : بس انتي لسا بتحبيه

غادة : يتحرق الحب الي هيكسرلي قلبي

وضعت حبيبة يدها على يد غادة

حبيبة : غادة … انا لما كنت بحالتك دي انتي جيتي و نصحتيني … و كلامك اثر بيا اوي … انا كنت هسيب حب عمري بلحظة ضعف و افركش خطوبتي … بس انتي وقفتي جنبي و منعتيني اعمل كدة

غادة : اسهل حاجة بالدنيا ندي نصايح … بس مش سهل نطبقها

حبيبة : بس زياد بيحبك اوي .. ليه ما ترجعيله ؟

غادة : عشان كسر قلبي يا حبيبة .. فاكرة لما قولتي النهاردة اهم حاجة في الجواز انك تلاقي راجل يخاف على مشاعرك ؟

حبيبة : ايوة

غادة : ده الي انا ملقيتهوش عند زياد .. زياد مش بيفكر بمشاعري و لا يفرق عنده زعلي

حبيبة : مش يمكن مش عارف يعبرلك

غادة : في مليون طريقة يعبر بيها غير انه يقف ضدي و يدافع عن حد جرحني

سكتت حبيبة قليلا و حاولت تغير الموضوع

حبيبة بهدوء : على فكرة  انا مستغرباكي جدا

غادة باستغراب : ليه ان شاء الله ؟!

حبيبة :  يعني انتي طول عمرك مش بطيقيني …. حتى اخر مرة جيت ده للبيت يوما جدو عبد الرحمن اتوفى وقتها مكلمتينيش ابدا ..  بس الفترة دي اتغيرتي اوي معايا و بقا اسلوبك  احسن .. ممكن تقوليلي ايه السبب ؟

غادة بابتسامة : هقولك بس اوعديني انك مش هتزعلي

حبيبة باستغراب : و ازعل ليه ؟ قولي و الله ما هزعل …………….يتبع

مغامرات عائلية

همس كاتبة

الفصل التالي: اضغط هنا

يتبع.. (رواية مغامرات عائلية) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق