رواية ما هو ذنبى الفصل الثالث 3 – بقلم شفق الغروب
هدوء…صراخ …. دموع …..رعب وخوف …صوت صراخي بيعلا في شارع مفهوش حد دموعي بتزيد متثبته مش عرفه اتحرك انا متوقعتش كده مفيش منجد مفيش حد يلحقني يلحقني من أدين الوحش اللي عايز ياخد نقاء روحي معقول انتهت ……… كنت وقفة سمعت حد بيصفر رفعت عيني لقيت نادر جي عليا تجاهلتو وكملت اللي كنت بعملوا في فوني لقيتوا قرب مني لحد ما وقف قدامي وقال:
– كرفالي كأنك مش شيفاني جي
مردتش عليه …كمل وقال:
– بحب البنت التقيلة
– بص يا بتاع انت لو جيت تكلمني تاني مش هيحصلك طيب
– هتعملي ايه ؟؟
– متخلنيش أمد ايدي عليك واكسفك قدام شلت المشردين بتعتك
قال ببرود:
– انتي قد اللي بتقوليه ده ؟؟
– مكنتش قلتوا لو مكنتش قدو
بص ليا بشهوة وقال :
– هعديلك اللي لسه قيلاه علشان جمال ولفت جسمك
– انت سافل ومقرف
– عارف….وعايز اقولك اني مش بسيب واحدة دخلت دماغي
– دخلت دماغك رصاصة يا بعيد
قال وهو مبتسم:
– واهون عليكي ؟
– تتفلئ هو انا اعرفك اصلا ده اه البلاوي دي يا ربي
ضحك وهو بيقول هنتعرف يا بر
قال كده ومشي ولما مشي تفيت عليه من ورا ظهرو
عده دقيقتين والسواق جه فا روحت
تاني يوم عمل نفس الحاجه بعد ما اشتريت الشاورما ورجعت قدام المدرسه لقيتوا جه عندي وقال وهو بيمد ايدو بهدية :
– نبدأ صفحي جديدة
قلت ببرود وانا موجه نظري بعيد عنوا علشان مقتلهوش
– حرقت الكتاب
– نشتري كتاب جديد وانا اللي هشتريه متخفيش
– انا مش قلتلك لو جت تكلمني همد ايدي عليك
– بعيد عن اني هكسرهالك قبل ما تفكري تعمليها ….قلبي الحنين نسي تهديدك
– جتك سكته في قلبك
– مشحرام عليكي القمر ده يجيلو سكته
– لو القمر شبهك كانو زمنهم فجروه
– لي هو انا وحش ولا اي ؟؟؟
– لا متزعلش كده مكنتش قصدي اوصلك الفكرة دي …ده كلمة وحش قليلة علي شكلك وشك يقطع الخميرة من البيت ده انت تتحط علي الجرح يلتهب
ضحك بصوت عالي
وانا بصتلو بقرف وقلتوا :
– اتكل ووريني جمال خطوتك
– طب والهداية ؟
– أديها ل your mother بين قوسين امك
قلتها بنظرة قرف وهي بتعمل حركة القوسين باديها
– ميته ……..
– ربنا يرحمها و يسمحها علي البلوه اللي بلتنا بيها ومشيت
قال بنبرة فيها شويه حزن :
– امين يارب
قال كده ومشي بس مرجعش للشلة الي كان واقف معاها لا مشي يروح
كنت حسه اني جتلوا علي الجرح والغريبة انو غاب اسبوع من المدرسه معقول جرحتوا بكلامي بس انا كلامي مش جارح ( خالص …ده قاتل مش جارح🙂 )
صراحه ولأول مرة من زمن اشتاق لشوفه حد عوزاه اتأكد انو كويس انا اشتقت لنومي وانا الاشتياق مش جوي
بصراحه كده مش عوزاه اتأكد هو كويس ولا لا بس ضميري قرر يصحي في الأسبوع ده في معاد نومي يقرفني ولو نمت اشوف الواد ده بيجري ورايا وهو منتحر عايز يقتلني وانا عوزاه انام طز في البشرية كلها انا عوزاه اناااااام
في الأسبوع التاني وانا واقفه مستنية لقيتوا واقف مع الشلة بتعتوا كنت هزغرط لاني هعرف انام كويس و اتمنيت اني اكون عرفت اطفشوا علشان لو جه يكلمني تاني هفزقوا ده اللي هو حرفيا….ويرتني افتكرت ميت جنية بدل وقفتوا لقيتوا جي عليا ووقف جنبي وقال :
– اتوحشتيني الأسبوع ده؟
اتعصبت من لزقتو ومحستش بنفسي غير وانا بطلع الموس من كم هدومي وبسحبو في المدرسه في حته مخفيه علشان الموس ده ممكن يوديني في دهيه
كممت بقوا بأيدي وانا حطة الموس علي بداية واشوا علشان اخدهالو بالطول كنت واقفة علي طرطيف صوابعي لانو أطول مني وزنقاه في الحيطة
– انا قلتلك كام مرة ابعد عني ؟
– بعد الاحباب بيوجع
– هو انا اعرفك احباب ايه يا متخلف انتي
– ما انتي بقيتي من الاحباب
– يعني بعد الاحباب بيوجع مبالك بجرحهم بقا
قلت كده وانا بقرب الموس من واشوا
– لعيونك انتي استحمل الجرح حتي لو هتشوه
بصيت عليه وبعدها نزلت الموس من علي وشوا بضيق
بص ليا وقال :
– مالك اضيقتي ؟؟؟
– كلامك خلاني مش عرفه اعورك بالعكس عوزاه اقتلك ومعيش حاجه اقتلك بيها لاسف
– اروح اجبلك مطوه؟ ؟
– انت مستعجل علي موتك بقا؟؟!!
– الموت علي ايدك حسن خاتمة لو كنت اعرف اني لو هموت يبقا علي ايدك كنت اتمنيت الموت من زمان
غصب عني طلعت ضحكة سخرية من بين شفيفي عرفت ليه البنات متجننة عليه بيعرف يثبت اي واحدة بكلاموا طبعا
– ضحكتك وحشه
– بكرهك …
قلتها وانا ببص ليه بقرف
– وانا بموت فيكي
– المفروض اعمل نفسي مش عرفه انك جي علي استغلال صح ؟
– اوعي تفهميني صح
– بص يا نيدو انا همشيك النهارده من غير تشوهات في وشك بس ابعد عن خلقتي لو شفتني بموت سبني
مديت ايدي وقلت خلصه يا زمالة
حط ايدو في ايدي وقبل ما يتكلم كنت سحبت ايدي بالموس علشان تعورو
مسك ايدو وقال :
– ليه عملتي كده يا مجنونه؟ ؟
– علشان انا لما باخد قرار اعمل حاجه بعملها المره الجايه هتبقا في وشك
– طب مش خلصه وهتلاقيني وقفلك زي اللقمة في الزور
– سكينة لما تشق زورك يا بعيد
– هبقا قريب …انتي متعرفيش اني مش بسيب حاجه عجباني
– برحتك
قلت كده وانا مشية و بلف الموس اللي فيه دم في منديل
طلعت من المدرسه لقيت السواق واقف ركبت معاه وروحت
بعدها نادر مبقاش يوقفني بس كنت كل ما اروح اشتري شورما اللقي واحد الشخص ده معنا في المدرسه وبعد المدرسه بيروح يشتغل في المحل مش مهم المهم الشخص ده كل مره يكون مجهز طلبي ولما اديلو الفلوس يقول نادر دافع كنت برميه ليه واقولو خليه يطفحوا
عملتها اكتر من مرة بعد كده بقيت اخدو علشان اكلو ومديش لنادر وش علشان يعرف انو بيهدر فلوسو وبعد مرور شهر علي نفس الحال
لقيتوا جه وقف عندي تاني وبيقولي :
– مش ناوي تحن يا جن ؟؟
– جن لما يلبسك يا بعيد
– مقبولة منك يا حبيبتي
– حبك برص وعشرة خرص
– هو انتي كل كلمة ليها عندك دعوه اللعن من اللي قبلها
– امممم
– طب مش نويا تديني رقمك ؟؟
– نعم يا روح your mother بين قوسين امك
– ميته …
– ربنا رحمها من خلقك
– مش بتحسي ان كلامك ممكن يجرح اللي قدامك ؟؟
– طز في اللي قدامي …محدش كان بيفكر في كلاموا قبل ما يجرحني بيه
قالت كده بانفعال
– فاتعملي بالمثل المفروض عرفتي احساس الوجع فا متحسسهوش لغيرك
– انت مش مدرك اني مش بعامل غير زي ما اتعملت ده حتي ربي عملتوا بالمثل
– تقصدي ايه ؟؟
– ملكش دعوه …يلا وريني جمال خطوتك
– زعلتي؟ ؟
– زعلو عليك وهما شيفينك مهروس تحت سكة قطر
– خلاص خلاص متقفشيش كده
– ماشي امشي يلا زمان السواق جي
– طب ورقمك ؟؟
– هو انا قلت هديهولك ؟؟
– يعني ايه بقا مش هتديهولي انتي نسيتي اللي بنا نسيتي اللي في بطنك ؟؟
– يخربيك بطني ايه انت اتجننت !!
– اعملي نفسك من بنها …الشاورما اللي اكلتيها دي مش في بطنك دلوقتي؟
– انت هتزلني ولا ايه ؟؟!!
– هو انا اقدر بالهنا
– ايوه كده ازبط…وامشي يلا شيفه عربيه السواق علي اول الشارع
– ماشي نكمل كلام بكرة
وفعلا بكره جه وبدل ما اروح اشتري شورما لقيتوا جيلي ومعاه الطلب ابتسمت غصب عني من حركتوا ولأول مرة احس اني مش عوزاه وقت الكلام يخلص حسه اني لو فضلت اكلمو طول عمري مش هزهق طبعا ده من جويا وبعد ما كنت لبسه من بره قناع البرود خلعتوا قدامو هو بس ولأول مرة احس ان في حد متاح ليا بيسمعني معرفتش اخبي لمعة عيوني لي وهو وبيتكلم عده اسبوعين وانا وهو يوميا بنقف قدام المدرسه وبصراحه صرحتوا اني عوزاه اجرب الفيب اللي بيشربها كان رافض الاول بس بعد الحاحي وافق جربتها وكانت مقرفه ازاي بيشربوها
معجبتنيش خالص صراحة لا هي ولا السجاير العادية
في الأسبوع الثالث واحنا واقفين بنتكلم قال :
– ممكن رقمك ؟
– اه الاحترام ده ؟
– بر بجد انا عاوز رقمك بدل ما بنقف دقايق قدام المدرسه نتكلم مع بعض
– لا شكر مش عوزاه اكلمك أو اشوف خلقتك ..امشي
– انتي لويتي بوزك ليه دلوقتي ؟
– اتلويت بين قطرين يا بعيد
– قلتلك بطلي تدعي
– ليه مش يمكن وحده منهم تستجاب ونخلص منك مع اني اشك في قدرة ربي في استجابت الدعوات
– بر مش بحب طريقتك دي اتعدلي
– عدلو عربيه اتقلبت بيك…..عايز ايه ؟
– رقمك
– مش هتخدو
– ليه مش عوزاه تدهولي ؟؟
– ملكش فيه برحتي
– طلما برحتك يبقا انا ماشي
– مشيت عليك عربيه يا بعيد
نادر بص ليها بغيظ ومشي من قدمها
هي وافقت تستنى السواق لحد ما جه اخدها وروحت تاني يوم نادر مجاش كلمها عده اليوم التاني وبرضو مكلمهاش ولا بيجي المدرسه اصلا كانت عوزاه تسأل حد من شلتوا بس كانت مش عوزاه تختلط بحد وفي مرة كانت واقفة علي باب المدرسه واحد من شله نادر جه عندها ووقف جنبها وقال بعد ما وقف ساكت شويه كأنو مستنيها تسأل عن نادر:
– نادر بعتلك معايا السلام وبيقولك هيبقا يعوض معاكي الايام اللي وقفتيها لوحدك
بر قالت بلهفة وخوف بان عليها:
– هو كويس ؟؟؟؟؟
– الحمد لله
– ليه مش بيجي المدرسه؟
– انتي معندكش خبر انو عمل حدثة؟؟؟!!!
وشحها شحب وقالت بخضة:
– حدثة ايه وامتي عملها ؟!!!
– اخر مره وقفتي معاه فيها لما سابك ومشي وبعدين متتصدميش كده ده انتي كنتي دعيه عليه قبل ما يمشي تمشي عليه عربيه واديها اتحققت
– انت بتقول ايه ربنا اصلا مش بيستجيب الدعاء ولو حصل هيستجيب في ثواني..؟
– اه اللي بتقوليه ده حرام !!
– اه الحرام ده رأيي الشخصي
– رأيك اه وقرف ايه اللي يخليكي تشككي في قدرة الله
– مش بشكك ده واقع
– اخرصي ايه القرف اللي بتقوليه انتي بتتكلمي كده مع نادر؟ ؟؟!!!
– امال هزينلوا الكلام
– وانا بقول حالو في النازل ليه علشان ماشي مع واحدة مش مؤمنه بالله وقدرتو …وبعدين ازاي نادر مكمل معاكي وانتي بتتكلمي عن رب العالمين كده ؟؟!!!
– هو في النازل من اول ما عرفتوا منحورش علي بعض …ومتعملش فيها شيخ انا وانت عرفين اللي فيها
– انا مش شيخ ومهما وصل بيا الحال استحالة اوصل للتشكيك في قدرة الله
– امممم من عرفه …
– انتي مريضة
– عرفه …
لما قلتلوا كده مشي وهو متعصب وانا فضلت افكر معقول ربنا استجاب لدعائي بس حتي لو استجاب استجاب في حاجه تئذي احدي عبدو استجاب لدعوة هو عارف اني مش قصدها وساب دعوات سهرت ادعي بيها
كنت حسه بالذنب باتجاه نادر حسه اني السبب رغم تشكيكي كنت خيفه عليه لان الامتحانات فاضل عليها اسبوعين ونص ازاي هيجي الامتحانات كان صعبان عليا ومفيش طريقة اطمن عليه بيها حاولت اتناسى الموضوع واقول وانا مالي هو انا اللي خبطوا
من اليوم ده وانا بطلت اروح المدرسه كنت اعده بلم في موادي لاني زنقت نفسي زنقة الفران في المذاكرة ولاكن غصب عني كنت بسرح وافكر في حال نادر انا معرفش مكان اصباتو وعقلي بدأ يصور ليا اصبات بشعة تمنعوا من انو يمسك قلم حتي يحل بيه الامتحان صحبوا هو سبب احساسي بالذنب زرع في دماغي انو دعوتي عليه هي سبب اللي هو فيه
عده الأسبوعين ونص بسرعه خارقة وانا بلطم زي كل ترم قدام المواد كل ترم بعمل كده بس في الاخر بجيب تقديرات عليا جدآ بس كان بيخوفني كلام اهلي اني كده كده فشلة
رحت اول يوم امتحان وكنت بدور بعيوني علي نادر عوزاه اتأكد انو حضر الامتحان وانا بصه علي بوابة المدرسه لقيتوا داخل برجلو متجبسة وساند بعكزين وصحابوا كانو بيروحوا عوزين يسندوه وهو ينفرهم مش عايز حد يسعدوا
رحت جريت عندو وهو لما شفني ابتسم وقرب مني وهمس في وداني
– وحشتيني علي فكره وفي كلام كتير عاوز اقولهولك
مسكت ايدوا اسندو وانا بتجاهل اللي لسه قيلو وقلتلوا :
– مراجع ولا تراجع معايا
– لو حافظ المادة صم عمري ما هرفض المراجعه معاكي مع اني ضدها
– بالعكس انا بئيدها جدا
قلت كده وانا بحط دراعو علي كتفي علشان أسندو ونروح نقعد في حته نراجع قبل اللجنة بس لقيتوا بعد عني وقال:
– مش نادر اللي يبقا عبء علي حد انا بعرف امشي لوحدي قدامي انتي بس وانا همشي لوحدي
– خليني اسعدك
– لا …مش عايز مساعدة من حد مش عاجز انا
كان عندو اصرار رهيب علشان كده قلتلوا اعمل اللي يريحك ومشيت جنبوا راحنا قعدنا في مكان هادي علشان نراجع فيه
كان نادر اعد وفارد رجلوا المتجبسة وهو ماسك كتاب المادة بيراجع وبر مسكة عجزينو الاتنين بتلعب بيهم وتمشي بيهم وتحاول تقف عليهم من غير رجلها نادر بص ليها وقال :
– هتتكسري باللي بتعمليه ده وبعدين مش جبتينا علشان نراجع تعالي رجعي
– يا عم فكك انا اصلا مش بعرف اراجع انا بفضل فتحه الكتاب قدامي عملة نفسي براجع علشان اريح ضميري مش اكتر
نادر ضحك وهو بيقفل الكتاب وهي سابت اللي كانت بتلعب بيه وراحت اعدت جنبوا وقالت وهي بتتحس الجبس :
– الف سلامه عليك يا نيدو كنت خيفه لما عرفت انك عملت حدثة مش هتعرف تيجي الامتحانات وكنت حسه بالذنب صراحة وصحبك اللي الهاي يدوس عليه قطر جه يلومني وحسسني اني سبب في اللي حصلك وخلي نفسيتي تتنيل تتعب قبل الزفت الامتحانات
– لا انتي ملكيش زنب في اللي حصلي ده مكتوب ليا
– ربنا ليه يكتب علي البشر خالقوا حاجه تئذيهم مش شايف ان كده ربنا مش بيحب عبادو
– اذا احب الله عبدا ابتلاه
– عمري ما فهمت الجملة دي ولا عوزاه افهمها اصلا
– نفسي اعرف ليه بتشككي بالشكل ده في عقدتك ودينك وفي رب العالمين كأنك عدوة ليهم بدل ما تبقي نصيرا ليهم
– رجلك وجعاك ولا خفت ؟
– لا مش وجعاني …ليه؟
– يا خسارة كنت عوزاه ادوس عليها علشان ازود وجعك
قالت كده وهي بتقوم وبتدي رجلو المتجبسة بالشلوت
وهو صرخ عليها متألم اول ما عملت كده :
– ااااااه يا بر رجلي …
خشوع نزلت عندو تاني وقالت بخوف:
– وجعتك ؟؟
– لا بس بشوفك بتخافي عليا ولا لا
– اتصدق انا اللي غلطانه انت خنزير غيني اصلا
نادر ضحك وبعدها رفع وشها لحد ما بقي مواجهه لوشو وقال وهو باصص في عيونها:
– اكتر حاجه كانت مديقاني في اعدتي في البيت الفترة اللي فاتت اني مش هعرف اسمع كلامك الزباله زي طريقتك
بر كانت هترد عليه وتوريه ازاي الكلام الزباله بيكون بس الجرس رن اللي بيعلن معاد اللجنة بر نطت من مكنها ومسكت الكتاب تقلب فيه بسرعه تلحق تلم اي معلومة قبل اللجنة كان باين عليها التوتر اللي مكنش موجود من خمس دقايق
نادر قام من مكانوا وراح اخد منها الكتاب وقال متوتريش نفسك قبل اللجنة كده كل معلوماتك هتتلخبط وهتعكي الدنيا حلو كده خشي اللجنة واول ما تخدي الورقه سمي الله وتوكلي على الله وحلي قال كده وقلها قدامي اوصلك للجنتك
– مين اللي المفروض يوصل مين؟
قالت كده وهي بصة علي رجلوا برفعة حاجب
– قدامي يا بردة
وفعلا راحت لجنتها ونادر مشي هي كانت متوترة بس نادر خف توترها شوية كانت بتفكر افرد معرفتش تحل ده هينزل مستوها وهيخلي أهلها يقولو عليها فاشلة كانت بتفكر كلام امها أبرار كانت بتجيب درجات اعلي منك ويزيد توترها طب طلاما بتجيب احسن منها اه الهدف من اللي هي بتعملوا
طردت الأفكار دي اول ما مسكت ورقة الامتحان
وبعد وقت خلصت الامتحان وسلمت وراقتها ونزلت بعد انتهاء اللجنة لما نزلت لقيت نادر واقف مستنيها عن باب المدرسه في المكان اللي هي ديما بتقف فيه ولما شفها جيا عليها سألها :
– عملتي ايه في الامتحان ؟
– كان تحفه تحفه تحفه ده اللي هو بجد ياريت كل الامتحانات كده
– طب الحمد لله
– وانت ؟
– كان كويس
– شغل الدحيحة كويس ومحلتش اوي وبعدين يطلع الاول
نادر ضحك وقال:
– قلت كويس مش محلتش او عملت نفسي ساقط
– طب حليت اخر سؤال ايه ؟
– لا المراجعه مش بحبها كده كده الامتحان خلص ايه لزمة مرجعتوا نركز في امتحان بعد بكرة احسن
– اممم ماشي بر قالت كده وبعدها بصت ليه وقالت :
– مش هتمشي !!!
– السواق لسه مجاش امشي ليه من دوقتي ؟؟
– قصدي هتفضل واقف علي رجلك المدة دي امشي وروح ذاكر المادة بتاعت بعد بكرة
– لسه بعد بكره ورجلي مش وجعاني
– متأكد مش هتتعب
– لا
– كويس كده كده مكنتش عوزاه أقف لوحدي
بر ونادر وقفو يتكلمو لحد ما السواق جه بر قبل ما تمشي قالت لنادر هات فونك
– ليه ؟
– هاتو بس
– اتفضلي
بر مسكت فونو وسجلت رقمها فيه وبعدها ادتهولو وقالت :
– رقمي اهو
– اخيراً …لقد هرمنا من أجل هذا الرقم ولا كأني بطلب رقم وزير مجلس الوزراء
قال كده بتريقة
– امسح رقمي انا اللي غلطانه اصلا خنزير غيني زيك ميستهلش
– خلاص متقفشيش كده
بر بصت ليه من تحت لفوق بقرف ومشيت
عده ايام من الامتحانات وكان خللها قبل ما ينامو لازم نادر يكلم بر ولو نص ساعه بس وفي آخر يوم امتحان كان نادر بيحاول يقنعني اخرج معاهم بس انا كنت بقولو استحالة اعرف انت عارف اللي فيها
هو حاول يجيب حلول بص رفضتهم كلهم قالي : طب بليل تخرجي
– دي انيل من بعد الامتحان انا لو دخلت البيت مش هطلع غير لو مت فا هروح علي قبري او خالتي قالت عوزاني مش اكتر
– اهربي بليل انتي قلتي عندكم في البيت الساعه ١ الكل بيبقا نام بعد ما يناموا اخرجي ولا من شاف ولا من دري
فكرت في اقتراحوا فكرة حلوة وفيها عصيان كتير لأهلي اللي مش بيخلوني اخرج هبقا مسمعتش كلمهم وخرجت بس رغم ان الفكرة عجبتني بش رفضت اهلي لو عرفو حتي المدرسه هيمنعوني عنها وانا مستنية الاجازه تخلص علشان ارجع اشوف نادر اصلا مش متخيله بعد ما كنت بشوفو كل يوم مش هشوفو تاني نادر مكنش حبيب ولا صديق عادي نادر حاجه كبيرة بالنسبه ليا لدرجة اني فكرت هو احن من ربنا عليا هو بيهون وربنا خلقني في وسط الوجع نادر الوحيد اللي عرف يطلع الطفلة اللي وئدتها جوايا الطفلة دي دفنتها بالحيا وهو جه حفر وخرجها قبل ما تاخد انفسها الاخيرة خرجها وخلي بالو عليها حمها واستحملها رغم عقدها
لو علقتي بي نادر حرام وفيها غضب ربنا فانا اختار غضب ربنا علي اني اخسر نادر انا ما صدقت لقيتوا لقيت اخيراً الشخص اللي مش عايز يئذيني مش عاوز يضربني مش عاوز يجرحني مش بيقارني بحد مش بيلومني علي كل حاجه بيشجعني شايف اني نجحة مش فشلة لما ازعل يطبطب عليا مش بيسبني لوحدي احراب وجعي وافكاري…انا خيفه….خيفه اخسرو….الا هو …الا الوحيد اللي حس بمعناتي …الا اللي حس بسواد حياتي….انا مستعدة اضحي بروحي وحياتي حتي اهلي علشانوا
بعد آخر لجنة بتاعت آخر امتحان كان عندنا وقفنا انا وهو زي كل يوم ولقيتو جايب ليا هدية وقال:
– كنت ناوي اديهالك لما نخرج كهدية اول خروجة ليكي من غير اهلك بس خلاص مش مهم خديها دلوقتي
ابتسمت لي وشكرتو ببرود لاني مديقة وهو حس بكده وحاول يفكني بس انا كنت برضو باين عليا الضيق والحزن
– مش عوزاه تقولي مالك برضو؟
-……
– طب رودي طيب
– نادر هو احنا كده مش هنتكلم غير السنة الجاية
– ليه بتقولي كده؟
– علشان السنة دي خلصت وانا مش بشوفك غير هنا
– مش يمكن يحصلك إفراج وتعرفي تخرجي وبعدين ولو محصلش منا معايا رقمك وياستي هكرف للعيشة واشد الفيشة من كل حاجه وأفضل اتكلم معاكي انتي بس
– بجد يعني مش هتبلكني علشان خلاص مش محتجني تاني ؟؟
– هو انا احتجتك اولاني علشان محتجكيش تاني ؟
– نظرية تحترم برضو
– شفتي بقا
– شفت شفت يا نيدو
وخلال وقفهم لقو السواق بتاع خشوع جي مشي علي رجليه لعندهم نادر استغرب وبر برضو بس قبل ما تسألو السواق قال :
– الطريق مقفول معرفتش ادخل فا ركنتها وهنروح ليها مشي
بر هزت راسها بعلامة الفهم ولاكن نادر مكنش مستريح ابدا
بر مشيت مع السواق اللي كان ممشيها بيلف من حولين المدرسه في حاجه شبه الزقاق الشارع ده بر مشيت منوا مرتين مع ابوها بسبب ان الشارع كان مقفول واللي لحظتوا ان الشارع ده شبه مهجور تحسوا ان مفيش حد عايش فيه منطقة مريبة
بر كانت مشية بتتلفت وتشوف شكل المباني علشان تحفظ الشارع لقيت السواق وقف كانت لسه هتتكلم وهي بصه علي احدي العماير وتقول وقفت ليه بس فجأة لقيتو بيهجم عليها وهو بيحاول يقطع القميص بتعها وهو مثبتها علي الحائط وبيقرب منها كانت بتصرخ باعلي صوتها حاولت تطلع الموس اللي شيلها ديما في كم هدومها وفعلا نجحت بس لما جت تقربو من واشو علشان تعورو ويتلهي في جرحو ويفلتها علشان تعرف تهرب بس اخد بالو منها قبل ما تجرحو جرح عميق ووقع الموس من أديها وبدأ يضربها علشان تسكت وهو بيعمل فعلتوا القذرة كانت بتصرخ وبتعيط بتقوموا بتحاول تناجي حد يلحقها صراخها بيعلا دموعها بتزيد متثبته مش عرفه تتحرك مفيش حد يلحقها من أدين الوحش…….
صراخ….دموع…….رعب وخوف…..هدوء
الفصل الثالث من رواية ما هو ذنبي
شفقِ الغروبِ
متتفعلوا يا جماعه يارب تدخلو طب🤲🏻😂❤
تعالو نلعب لعبة كل واحد يقرأ يعمل love وتعليق حتي لو نقطه او اكتب اكتر اكله بتحبها اي تفاعل وخلاص وكلمة حلوة تشجعني اكمل الرواية الكلام ببلاش والله 🥺❤❤
مش بعرف انزل الفصل الجديد غير لما القديم يكمل ال ١٠٠
فا انا مش بتأخر في التنزيل بمزاجي 🙃🙃
• تابع الفصل التالى ” رواية ما هو ذنبى ” اضغط على اسم الرواية