Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نصيبى الحلو الفصل الثالث 3 - بقلم سلمى اسامة

 رواية نصيبى الحلو الفصل الثالث 3 - بقلم سلمى اسامة 

3

.. منيييي مني ردي عليا ي حبيبتي ايميييي اتصلي ع الاسعاف بسرعه ونادي دكتور مصطفي من تحت بسرعه يا ايمي بسرعه مني ردي عليا ي حبيبتي ردي عليا متوقعيش قلبي ي بنتي 


................. في المستشفي 

.. طمني ي دكتور 


.. انا قلتلك ايه انا مش قايلك مفيش اي ضغوطات النزيف اللي حصل دا من كتر الضغوطات والحزن احمدو ربنا اننا لحقناها وللاسف احنا لازم نحجزها ونحاول اننا نقرب معاد بدايه العلاج 

ايمي: طيب يا دكتور مصطفي هي كويسه دلوقتي  نقدر نشوفها 


.. حاليا لا نسيبها تستريح احسن 

.. تمام 

........... 


.. شوفت اللي حصل لمني 

نهض بخوف وزعر ليقول 


.. مالها مني يا انجي 


.. دي اغمي عاليها وجابولها اسعاف وحصل قلبان ف الشارع شفتهم وانا جايه من الشغل 


.. بسببي انا كل دا بسببي طيب متعرفيش هي فين 


.. للأسف لا 


ليذهب ويجلب المفاتيح سريعا 


.. انت هتروح فين

لكنه قد ذهب 


..................... بعد مرور ساعات 


.. الف حمدلله ع سلامتك يا حبيبه قلبي 


.. الله يسلمك ايه اللي حصل 


.. مفيش كلو عدي كل حاجه اتحلت انسي اللي فات انتي حاسه بايه دلوقتي 


.. انا كويسه 


.. طيب انا هبعت ايمي تجبلك هدوم وغيارات عشان انتي 

هتقعدي هنا كام يوم نطمن عاليكي بس 

.. ليه؟ 


.. نطمن بس مش اكتر وانا معاكي اهو ي نور عيني يلا يلا ي ايمي روحي خدي المفاتيح اهي ومتتاخريش 


.. حاضر ثم ذهبت لتقبل اختها وهي تقول 


.. حمدلله ع سلامتك يا مني 

.. الله يسلمك ي حبيبتي 


...... 

خرجت ايمي واثناء ذهابها يوقفها دكتور مصطفي 


.. انسه ايمي 


.. ايوا 


.. اممم اا انسه مني اخبارها ايه؟ 


.. الحمدلله بخير ي دكتور مصطفي ولله ي دكتور احنا مش عارفين نشكر حضرتك ازاي واسفه لو كنت عملتلك ازعاج في شقه حضرتك يعني 


.. لالالا حضرتك اي وازعاج اي متقوليش كدا دا احنا اهل انا عايزك تطمني... الانسه مني هتقوم بالف سلامه انشاءلله 


.. انشاءلله شكرا ي دكتور بجد عن اذن حضرتك 

.. اتفضلي 

لتذهب ايمي ويقف مصطفي يتابعها 


........................... 

.. ليه ي بنتي تضغطي علي نفسك بالشكل دا 

لتدور وجهها للجهه الاخري لتقول والدتها بحزن 


.. بصيلي ي مني بصيلي 

لتنظر مني وعينيها ممتلأه بالدموع لتكمل والدتها لتقول 


.. انتي مش ضعيفه ومش وحشه والف مين يتمناكي مرضك دا ابتلاء من ربنا عايز يشوف انتي هتصبري ولالا هتيأسي من رحمته ولا لا ليه اللي مش عايزك يغور والف واحد يجي مكانه 

.. مش قادره يا ماما انا بحبه اوي بحبه اوي ي ماما 


.. واللي داس عليكي وعلي قلبك يستاهل حبك و قطع حديثم دخول دكتور مصطفي 

.. ا انا اسف كنت بس حابب اطمن عليكي يا انسه مني 

.. انا الحمدلله بخير 

.. الحمدلله انتي بس ههتنورينا كام يوم بس لحد ماتبقي كويسه الف حمدلله علي سلامتك عن اذنكو 

.. الله يسلمك يا دكتور اتفضل 

.................. 


.. ايمي


.. احمد انت بتعمل ايه هنا 

.. مني اي اخبارها 


.. انت مالك بأخبارها ابعد عننا بقا انتي عايز ايه تاني


.. ايمي انا بس عايز اطمن عاليها 

.. تطمن عاليها ليه ليه عايز تطمن علي واحده كدا كدا ميته 

لينظر الي الارض بحزن 


.. انت ندل وحقير واوعي اشوف وشك هنا تاني انت سامع 

لتتركه وتدخل العماره ليذهب هو نحو سيارته ويركبها وينتظر ايمي حتي تنزل ويذهب ورائها 


............ في المساء 

.. كدا برضو يا هدي متقوليليش ان دلوعه  حسن تعبانه 


.. ولله ي عمو حسن مفيش حاجه انا كويسه الحمدلله 


.. ي بنتي هو مش انا نبهت عاليكي متتعبيش نفسك 


.. ولله انا كويسه وبقيت كويسه اكتر لما شوفتك 

اقترب منها ليقبل رأسها وهو يقول 


.. ي مني انتي وايمي بناتي اللي انا مخلفتهمش بحبكو اكتر من نفسي ومقدرش اشوف واحده فيكو فيها حاجه وحشه 


.. ربنا يخليك لينا ي عمو حسن وميحرمناش منك ابدا 

قطع حديثم طرق علي الباب 


.. ادخل 

دخل لينظر اليه جميع من يجلس 


.. انت ايه اللي جابك هنا 


.. سلامتك يا مني 


..اي اللي جابك ي هنا ي احمد 


ليتدخل حسن وهو يقول 


.. الله مش خطيبك ملازم يجي 


.. خطيبي؟ خطيب مين دا 

.

. مش فاهم 


.. هو انت متعرفش انو رمالها الدبله ف وشها وقاللها اصل انا بصراحه مقدرش اكمل مع واحده ميته الحيوان... انت جي هنا تعمل ايه 


.. ماما لو سمحتي 


.. ماما ايه بقا اتفضل اطلع برا 


.. الكلام دا صح ي احمد 


.. عمي اسمعني اسمعيني ي مني .


.. اسمعك؟؟ ضحكتني اطلع برا 


.. اطلع برا ي احمد اطلع برا يلا يا حيوان انت ساعه مجيت طلبتها مني حلفتك تصونها وتحافظ عليها تقولها كدا ي كلب 


.. انا مكنش قصدي 

ليرفع حسن يده ويصفعه ويقول له 


.. مكنش قصدي دي كلمه تقولها لما تدوس علي رجليها بالغلط انما تجرحها وتكسرها  اقطم رقبتك واحطك تحت رجلي اوعي اشوفك تاني مره تتعرضلها 

رئيكم 

بقلم سلمي اسامه 

االجميع 

نصيبي الحلو 💕


• تابع الفصل التالى " رواية نصيبى الحلو  " اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات