Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امرأة والزمان الفصل الثالث 3 - بقلم عائشة الكيلاني

 رواية امرأة والزمان الفصل الثالث 3 - بقلم عائشة الكيلاني 

نادين بصتله بصدمة و عدم تصديق:- عامر 
عامر اتجه ليها و وقف قصادها بصلها بغل و وجع و ضر*بها بالقلم ص*رخ فيها:- ليييييه ليييه يا نادين ليه تعملي فيا و في نفسك كدا 
كمل بوجع:- انا خسرت كل حاجة بسببك امي ماتت غض*بانة عليا ، اعز اصحابي سبني بسببك انتي مريضة يا بنتي مريضة 
لحظة صمت و بعدين اتنهد و قال:- انتي طالق يا نادين طالق بالتلاتة انا مش عايزك ، والله العظيم ما عايزك لو رجع الزمن بيا مستحيل اختارك حتي لو هبقا وحيد بتنتق*مي هاا حق بنتك بنتك الى مات*ت بسبب خططك اهو الى عملتيه في الناس طالع عليكي 
نادين هزت راسها بنفي :- لا انت متعملش فيا كدا انت بتحبني انا ، سبتها علشاني قتل*نا البيبي علشان مفيش حاجة تربطك بيها ، انت من حقي انا بتاعي انا مش هخليها تخدك مني زى ما بابا و امى عملو زمان 
قالتها بوجع و رجاءا العساكر اتجهوا و خدوها بصت لعامر بوجع محستش بنفسها غير و هى بتخد المسدس من جيب العسكري و ضربت عامر في قلبه مرتين جريت من العسكري قعدت على الأرض و حضنته و بتبكي بقه*رة :- عامر قوما يلا عامر متسبنيش انا معرفش اعيش من غيرك ، اااااااااااه 
ياسين و كل الى حواليها مصدوم الشرطة خديها و خدت مامت مي و خدت عامر الى مات 
ياسين خرج من المخزن و هو حاسس براحة شوية 
مهما طول الظلم هيجي يوم و هينتهي مهما قوى مهما كان حواليها ناس مهما كان الظلم طويل هيجي وقت و ينتهي زى الليل لم بيعدي و يكون مكانه نهار 
ياسين دخل القصر و دخل لاوضة نغم 
ياسين :- عاملة اي دلوقتي 
نغم بهدوء لكن ملامح وشها قالت كل حاجة:- الحمدلله احسن مالك 
ياسين بصلها بهدوء :- هو لو اتقدملك واحد كان متجوز قبلك و مطلق هتوفقي ، نغم انا اخوكي و من حقي افهم مالك انتي بنتي و لو كنت قاسي معاكي ف من خوفي عليكي ، في حد في حياتك صارحني 
نغم بهدوء و وجع :- عايز تعرف اي عايز تعرف ان اختك اضحك عليها ولا ان اتعلب بى مشاعرها 
ياسين مسك ايديها :- كملي 
نغم بعيون باكية:- كنت صغيرة مش عارفه بس حبيته ، اوى حبيته نجحت و بقيت دكتورة حبيت اكمل الحلم و قررت اسافر 
كملت بدموع قهرة:- قالي يانا يا دراستك محطتش في بالي سافرت و كملت و رجعت ، ياريتني ما رجعت لقيته متجوز اقرب صاحبي شوفت في عينيه نفس النظرة الى كانت ليا بس بقت لحد تاني ، شلت ابنه و لعبته ، فضل سنين معاها اوضته قصاد اوضي ، و لم قت*لت ، طلاقها و بقيت انا 
بصت لياسين:- تعرف اكتشفت اي يا ياسين 
ياسين بصلها بحزن و حنان:- اي يا حبيبتي 
نغم اتنهد بوجع:- انى احطيتي ، على الرف ، في التكه اسما وحشة ، نغم موجودة و مستنيني و مهما عملت هترجعلي انا مش حاجه الا ضمان يا ياسين اختك بالنسبة لحسام ضمان ، و متأكدة انه هيتجوزني شفقة ، والله العظيم حاولت حاولت اعيش حياتي لكن مقدرتش مقدرتش اكون مع حد تاني و في نفس الوقت مش قادرة اشوفه قصادى ، بس مي معاها حق في كل كلامة انا مجرد حاجة مضمونه لعب بقلبي يا ياسين فهمني في حياته كل حاجة و انا طالعت مش فى دماغو اصلا ، انا موجوعة اوى يا ياسين ، اوى 
ياسين حض*نها و نغم بقت بتبكي نغم طالعت الى جواه الى مدرياه سنين ظهر من كلمة واحدة انتي بنتي على اد ما كانت زعلانه منه على اد ما مش لقة الامان الى معاه و هنا ياسين حس بوجع اخته و قال حاجة واحدة الحمد لله انه رفض قعد يتكلم معاها شوية و بعدين خرج دخل اوضته كانت مريم قعدة بتسرح شعرها بشرود ياسين وقف وراه 
مريم شافت انعكاسه في المرايا كانت هتقوم 
ياسين بهدوء:- خليكي 
ياسين خد الفرشة منها و بدا يسرح شعرها مريم ابتسمت بهدوء لكن حست ان فيه حاجة :- مالك يا حبيبي حاسك انك فيك حاجة شكلك مضيق 
ياسين قبل راسها:- مشاكل في الشغل يا روحي متشغليش بالك 
مريم بتركيز:- عملت اي مع نغم لسه مصمم رفضك لحسام 
ياسين بهدوء:- لو اخر واحد في الدنيا مستحيل اجوزه اختي ابويا متعبش فيها علشان ان ارمي*ها بسهل ، بس اي القمر دا 
مريم بابتسامة:- انت الى عيونك حلوين يا روحي 
ياسين بعدا راح غرفة الملابس فتحت الدرج طالع علبة فتحها و طالع الكلييه رجع ليها كانت مريم مستغربه و بتفكر فاقت من سرحانها لم ياسين بيلبسها الكلييه كان شيك جدا و هادي 
مريم بصتله باعجاب:- الله دا حلو اوي يا ياسين ، بس دا غالي جدا يا حبيبي 
ياسين لفها له حط ايديه على خدها:- مفيش حاجة تكتر عليكي يا روح ياسين ، قوليلي. عاملة اي دلوقتي احسن ولا حاسه بتعب 
مريم مسكت ايديه الى على خدها و قبلت*ها بحب:- انا بخير طول ما انت معايا عمري ما كنت كويسة زى دلوقتي ، بس كان نفسي اعرفكم من زمان كان حاجات كتير اوى اتغيرت ، هو انت كنت بتعمل اي في المخزن !
ياسين مسك ايديها اتنهد و حكلها كل حاجة مريم بصتله بصد*مة :- ما*ت! 
كملت  بهدوء و حزن:- لا دى مش طبيعية يعني هى السبب في كل الى حصل ، طب انتوا عملتو اي في عامر 
ياسين بهدوء و قلق:- زعلانة عليه 
مريم هزت راسها بنفي:- زعلانة على عمرهم الى ضا*ع ربنا يرحمه و يسامحه بس برضو عملت اي معاها 
ياسين:- نادين مستحيل تخرج بعد عملتها دى ولا حتي مرت عمي 
مريم:- ربنا يخليك ليا يا حبيبي 
ياسين :- و يخليكي ليا يا حبيبتي 
تاني يوم في اوضة دينا 
سيف بابتسامة مستفزة:- زى ما سمعتي 
دينا:- انت ات
سيف ضربها بالقلم مسكها من شعرها :- اخرسي يا شيطا*نية عايزة تاذي بت عمي و اسكوتلك انتي و الى زيك مكانه تحت الجزم تدا*سو ااي مكفكيش الى عملتيه زمان 
دينا بخوف:- انا معملتش حاجة 
سيف ضربها قلم تاني:- انا عرفت كل اللعيبك انتي طالق بالتلاتة و ابنك تنسيه خالص مستحيل اسيب ابنى لواحدة زيك اطلعي برا و حسك عينك تقربي من حد فيهم لانى هقتل*ك قبل ما تفكري تعمليها هخليكي تحصلي مي الى اجهض*يها في أول حمل اي فكرك مش هعرف اذيت*ك في اي علشان تخليها تدمر منك لله اطلعي برا 
دينا بغض*ب و انهي*ار:- لا مش هطلع دا بيتي و محدش فى بنات القصر هيعيش مرتاح زى ما دمر*تو اختي هدمر*كم كلكم خصوصا مريم الى اختي خسرت كل حاجة بسببها 
سيف مسكها من شعرها و طردها برا القصر 
في اوضة ياسين 
ياسين :- مريم اي رايك لو نغم تعيش معانا 
مريم بفرح:ـ والله ياريت دا انسب ليها و منها تغير جو بدل الاكت*ئاب الى هى فيه 
ياسين:- يعني مش زعلانه أو مضيقة 
مريم:- و ازعل ليه هى بنت خالي و اختك يعني اشيلها في عيني لو مشلتهش الارض 
ياسين قب*ل جبينها بحب و حض*نها و راح الشركة بعد وقت في مكتب ياسين 
ياسين بهدوء:- اهلا وسهلا اتفضل 
عبد الرحمن :- اهلا بحضرتك . انا كنت زميل الانسة نغم اختك في الكلية و حقيقي و نعمة الادب و الاخلاق مشوفتش اجدع منها 
ياسين بيحاول يكون هادي:- قول عايز اي من غير كلام كتير 
عبد الرحمن 
ياسين بصدمة 
يتبع 
يا تري عبد الرحمن مين و عايز اي و موقف سيف صح ولا غلط و نهاية نادين و عامر شاركوني رايكم 
الحلقه ـ17


• تابع الفصل التالى " رواية امرأة والزمان  " اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات