Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امرأة والزمان الفصل الثانى 2 - بقلم عائشة الكيلاني

 رواية امرأة والزمان الفصل الثانى 2  -  بقلم عائشة الكيلاني 

الحلقة التالية 
امل :- بيم انك ظابط ف انا عايزة حقي اعتبرني اختك و هاتلي حقي 
الظابط قعد على الكرسي الى جانبها:- و انا تحت امرك يا مدام امل 
امل بتعب:- عايزة ارفع قضية خول*ع على جوزي و في اسرع وقت عايزة يدوق الى عملوا فيا و في بناته عايزة حقي منه و من اهلو 
الدكتور و الظابط بصو لبعض بحزن اي السبب الى يخلي واحدة بين الحياة والمو*ت تتمني الانت*قام من جوزها و ابو عيالها بس فعلا ملامح وشها قالت كل حاجة 
الظابط قام بهدوء:- تمام يا مدام امل تقومي بالسلامه و اكيد هنمشي في الإجراءات 
امل بتعب:- ياريت نبدا في الإجراءات من دلوقتي بس ابو*س ايدك خلي الموضوع سر لحد ما يحصل لان لو شمو خبر مش هيرحمني حتي اهلي بلاش يعرفوا حاجة من فضلك 
الظابط بهدوء :- الى انتي عايزاه هيحصل حمدالله على سلامتك بعد اذنكم 
الظابط و الدكتور خرج و طبعا أهل امل مشيو لان الدكتور مش عايز حد يشوفها في بيت رياض 
نور:- هى ماما مجتش معاك ليه يا بابا 
رياض دخل اوضته بتجاهل 
حياة:- حضرتك بنتكلم ولا احنا هوى بالنسبة لحضرتك و العائلة امى فين يا بابا 
نور:- هى كانت كويس لحد ما جيت فجأة خرجت و رجعت من غيرها نفسر دا باي احنا مش صغيرين و فاهمين كل حاجة 
حياة:- نور مش قصدها يا بابا بس قول ماما مرجعتش معاك ليه طب هى كويسة 
رياض:- كويسة بس تعبت شوية و في المستشفى بكرا الصبح نروح نزورها اتفاقنا يلا على مكانكم 
نور كانت بتبصله بكر*ه و غض*ب حياة مسكت ايديها و خرجوا رياض حاط ايديه على راسه و قعد يفكر بخوف هيعمل اي بس هو عارف ان امل بتحبه مهما حصل و كمان هتسكوت علشان بناتها تاني يوم رياض صيحي لبس و راح شغله رجع اتغدا و بعدين راح المستشفى دخل الاوضة 
رياض بصدمة:- راحت فين كانت هنا 
دخل جو و قعد يدور عليها زي المجنون دخلت الممرضة:- المريضة الى كانت هنا لسه ماشية من ساعة ياريت تروح تدفع الفلوس عن اذنك 
رياض بصوت عالي و جنون:- يعني اي مشيت انتي بتخرفي بتقولي اي مشيت ازاى و حساب اي الى ادفع*و انطقي مراااتي فين فين امل 
الممرضة ببرود:- لو مهدتش هبل*غ البوليس و بعدين انا ايش عرفني راحت فين هو انا الى جبتها بعد اذنك ورايا حاجات اهم منك 
ممرضة خرجت من الأوضة و رياض كمان راح دفع الحساب المشكلة ان الفون بتاعها في الشقة رجع البيت لم ثريا اتصلت بيه 
رياض:- اي الى حصل يا امي فين البنات و بتعيطي ليه 
ثريا بدموع تماسي*ح:- بعيط على بختك يا حبيبي بعيط على حظك يعني مش مكفيها قلت ادبها علينا لا و كمان هرب*ت و خدت بناتها اخص عليها بعد ما اتجوزتها و عملت ليها قيمة تهر*ب منك 
اسرا:- ممكن تكون هربت مع حبيب القلب بصراحه هى مسرقت*ش بس ماما شافتها مع حبيب القلب ما تقولي يا ماما 
ثريا بصتلها بصد*مة بس كملت:- اعد*م نظري لو كانت بتكد*ب في كلمة احنا شوفنها و لم وجهنها بجح*ت فينا و قالت هو انا مش من حقي احب و اتحب ولا عايزني افضل محبو*سة في الجوازة المهب*بة دى مين رياض اصلا دا ولا حاجة دا ادو*س عليه بجزمتي 
اسرا:- براحة يا حماتي قولي بس مش خبط لزق كدا احنا ستات و بنحب نعمر مش نخر*ب عارفه ان الحقيقه مرة بس هنعمل اي هى الى ال 
ثريا بخب*ثة:- عيب يا اسرا مهما شوفتي هى سلفتك برضو ربنا يسترها علينا من مك*ر الحريم شوفي مين يا حبيبتي 
انت رياض الابياري 
رياض:- ايوة انا مين حضرتك 
محضر المدام امل المحمدى رفع عليك قضية خول*ع اتفضل امضي هنا لاني مش فضيلك 
ثريا و اسرا ضرب*و على وشهم بصد*مة:- يمصبتي 
رياض جري برا البيت زى المجنون ركب عربيته و راح لبيت اهل امل كان بيخبط بجنون 
الام:- ايوة يا الى على الباب جاي اهو 
الام فتحت الباب:- بسم الله الرحمن الرحيم في اي يا ابني مالك عامل كدا ليه بنتي حصلها حاجة 
الاب اتجه ليهم:- في اي يا رياض 
رياض بغضب:- امل فين بنتكم فين ررردو عليا 
الاب:- في المستشفى يعني هتكون فين البت بين الحياة والمو*ت بسببك و بسبب عمايلك 
رياض:- بنتك تستحق اكتر من كدا الخائن*ة 
الام ضرب على وشها بصدمة:- ااانت اتجننت ازاى تتكلم عن بنتي كدا بنتي اشرف منك و من اهلك 
رياض:- بنتك الى مرفوعة بيها السماء خاين*ة و تلقيها هرب*ت مع حبيب القلب بعد ما حقيقتها اكشفت بس مش هرحمها خليكم عارفين  الله اعلم اذا كانوا عيالني ولا لا
في القطار امل سندة رأسها في الشباك و سرحان ح*ضن بناتها بعد ساعات وصل نزلو من القطر  
حياة:- ماما احنا رايحين فين 
امل مسكة ايديهم و اكنها بتجري أو مترقبة:- قربنا نوصل 
نور:- مش كونا روحنا لجدو و تيته 
امل:- هنا بابا مش هيعرف بلقينا البيت مش بعيد 
بعد شوية وصلو العمارة طالعوا امل خبطت على الباب 
امل 
امل حض*نته و انهارت في العياط و 
يتبع 
رايكم في الحلقة و الروية 
و يا تري كلام ثريا و اسرا صح و امل راحت فين و رياض هيلقيها ولا لا 
امراة و الزمان 
عائشة الكيلاني


• تابع الفصل التالى " رواية امرأة والزمان  " اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات