رواية جسد بلا روح الفصل الحادى والعشرون 21 - بقلم خاتون عبد المنعم
الحلقة الواحد العشرون
{{جسد بلا روح}
عدة اسبوع وانا ومحمد في اجمل ايامنا حب وسعادة ودلع محمد كان معاية في قمة الحنان والحب اثبتي هو بيحبني ازي وحبة فوق كل التوقعات في وسط الاسبوع محمد.كان بينزل الورشة يباشر الشغل كان متعود انة لزم يتغدي معنا اليوم دة هو اتاخر بصيت علية من البلكونة كان قاعد بيعمل حاجة اتصلت بية رد
منال:اية يا حبيبي متاخر لية انا جوعت اوي
محمد:معلش يا روحي بس في زبون جي يستلم عربية بس اتاخر خايف اطلع يجي يزعل اصل دي زبون مهم جدا وفية شغل كبير معها
منال:طب انزل اكل عشان معياد العلاج بتاعك
محمد:ماشي بس كتري عشان الصنيعية
منال:ربع ساعة الاكل يكون جاهز هحطة قدام باب الورشة اللي في الشقة
محمد:تمام رني بس وانا هخلي خد يطلع يخدة
وفعلا حضرة الاكل ونرتة علي محمد وبصية من العين السحرية شوف واحد من عند محمد بياخد الاكل اتغدة انا وعمتي وقعد في البلكونة اللي فيها باب الورشة(ثواني انا عرفة انكم اتلغبطم الشقة بتعتي فيها بلكونة كبيرة اوي محمد عمل فيها قعدة عشان لو حد من
صحابة جة يكون بعيد عن باقي الشقة وفيها باب ينزل علي الورشة هو عملة.عشان لم يكون مستعجل ميلفش من باب العمارة يطلع علي طول وممنوع علي اي حد من الورشة يطلع علي السلم دة الا لو مشكلة كبيرة ) المهم اليوم دة كنت قعدة انا وعمتي بنتكلم و بنتظف البلكونة سمعت صوت حريمي بيضحك في الورشة وضحكة مياعة ومحمد بيضحك معها الغيرة كلت قلبي فتحت الباب ونزلت بشويش شوفت محمد مع وحد لبسة ومش لبسة طلعت بسرعة ولبست طرحة انا كنت لبسة عباية ونزلت جري وقفت عل اول السلم وعيني بطلع نار اصلها كان حلو اوي
منال: احم الحاجة خلصت
محمد لف شفني واتكلم بحدة :ااانتي نزلة لية
منال بلعة ريقي بخوف :جججيت اخد الحاجه بتاعة الغدي
البيت:مين دي يا مو
محمد وهو بصلي :المدام مدام محمد رضوان
البنت بصتلي وقالت بالانجليزي: 'ليست سيء انها مقبولة لكن كنت اظن ان لك. زوق اجمل من. ذالك
منال: او عزيزتي للاسف محمد لا ياحدث الانجليزبة هههه
محمد كان وقف مش فاهم. احنا بنقول اية بص واضح علية انة مدايق مني وعمال يبصلي بطريقة غيظ
محمد بصلي اوي:يا مدام خدي الحاجة واطلعي
منال: اسفة حبيبي بس هي بتكلمني
محمد بديق: مدام چيچي كدة حضرتك العربية مفهاش حاجة ومعلش لو جتي ملقتنيش الفطرة اللي جية هتتعمل مع حد. من الصنيعية بس دول زي بظبط
چيچي:بدلع: معتقدش اني حد يقدر يريحني زيك يا مو
محمد: متقلقيش الكل هنا تحت امرك
چيچي بدلع اكتر: لا يا مو انا مش هاجي هنا غير في وجودك من يوم ما عرفتك وانت مريحني اوي
منال بصدمة: محمد
محمد بصلي وشدني وقفني جنبة واتكلم معها اسلوب جد جدا : مدام چيچي اكيد لزم تستريحي معنا احنا ورشة محترمة واعتقد.اني حضرتك اتعملتي معنا كتير و كل اسطوات اللي في الورشة ممتازين يعني ملهوش لزمة الكلام اللي لية معني بحمل معني تاني لكلام مدام چيچي انا مراتي بتثق فية جدا فلاش اسلوبك دة
چيچي: انا مش قصدي حاجة اسفة مدام بس بجد محمد مرحني جدا
منال: اكيد لزم يريحك لانة شاطر اوي في شغله حبيبي مش طلع انا طلعة فرصة سعيد مدام چيچي
طلعت سبت محمد كنت مبسوطه جدا انة بيحفظ غابتي وكنت اول مرة اشوف محمد بيتكلم مع زبون كدة
محمد طلع وقف قصادي وهو حاطط ايدة في جيبة وبصلي بغضب: انا ممكن اعرف من امته.وانتي بتنزلي بشكلك دة ومن امتة وانتي اصل بخشي الورشة وفيها صنيعية
منال قربت منة:كان لزم انزل لم اشوف وحدة لبسة بدلت رقص ووقفة معاك وبضحك بصوت كلة.مسخرة لزم انزل واعرف في اية مخلي جوزي يضحك عشان اعمل زيها ومخليش جوزي يبص برة
محمد رفع صباعة وهز في الهوى بتحزير:اوعي تحطي نفسك في مقارنة بينك وبين حد تاني لانك وبختصار انتي غير اي وحدة بتعامل معها دي زبونة مش اكتر مفهمة
منال:امممم فهمة بس واضح انها مش زبونة عادية يا حبيبي لدرجة انك تعرفني اني في زبون مش زبونة
محمد بنفس الطريقة:ايوة هي زبونة خاصة هي وجوزها لانها عندها اسطول عربيات وفي بينا وبين بعض شغل والمفروض اني جوزها هو اللي يجي بس حصل ظروف وهي اللي جتة اطردها ولا اجملها.......(بصلي بطريقة خوفنتي ) منال اوعي تخلي غيرتك علية تتحكم فيكي انا مقدر انك غيرانة بس اللي حصل دة لو حصل تاني هتزعلي مني ممنوع نزل الورشة باي طريقة انا، راجل محبش حريم بيتي يكونة عرضة لحد
منال بغيرة :اممممم افهم من كدة انك خايف علي زعل الست چيچي ومش مهم انا اولع لم القيك واقف بتضحك معها لا وكمان بتتدلع عليك مطلوب مني وقتها اتفرج عليك صح
محمد: لا تنزلي وتقفي تتكلمي معها وتسيبها تهز ثقتك فية انتي فكرة اني مش فاهم انتي كنتي نزلة لية ولا مشفتكيش لم نزلتي تسحبي انا كلامي مش بعيدة ممنوع نزول الورشة باي شكل حتي لو قالو اني مت واوعي تخلي غيرتك تتحكم في تصرفاتك
منال بخوف //: محمد انا
محمد بجدية: خلصنا متتكرش تاني يا حبيبتي چيچي واللي زيها كان قدامي من قبلك بس انا قلبي كان مختارك انتي بلاش يا منال ها يا حبيبتي الغيرة ازيادة بتقتل الحب يا روح قلبي
منال جتة تتكلم محمد كمل: اظن في ميعاد دكتور صح عشان نعرف في حمل ولا لا ومش موضوع چيچي هينسينا اهم حاجة في حياتنا
انا دخلت البس وانا مديقى من محمد اعمل اية بغير علية اوي لبس ونزلت
كنت قعدة ومستنية محمد ينزل والباب خبط عمتي فتحت كانت رحاب
رحاب بإحراج :مساء الخير
عمتي بخضة :مساء الخير اتفضلي يا رحاب في حاجة ولا اية سالم كويس والعيال كويسين
منال بستعجاب :مساء الخير ازيك يا أبلة رحاب عمل اية اتفضلي
عمتي :حقك علية يا رحاب اتفضلي يا بنتي
رحاب بكسوف : ولا يهمك يا عمتي احنا الحمدالله وبصة علية منال سمحني
منال بستغراب :اسمحك علي اية هو في حاجة حصلت
رحاب بدموع : سمحني علي كل حاجة عملتها فيكي
منال بستغراب :انا مش فهما حاجة انتي عملتي فية اية
عمتي بتتوية :خلص يا رحاب ملهوش لزمة الكلام
رحاب :لا يا عمتي لية انا يا منال انا اللي كنت السبب في كل مشكلة حصلت ليكي انا كنت اللي بفكر و ادبر وسارة تنفذ
منال بشهقة وقعد علي الكرسي :معقول انتي يا أبلة رحاب انتي طب لية دي انا بحبك لية تعملي كدة فيه
محمد كان نازل من علي السلم وعمتي قعدة جنبي بتطبط علية محمد افتكر اني بعيط لم زعقلي علي اللي حصل
عمتي :اهدي يا بنتي كدة غلط عليكي
محمد :ازيك يا ام امير وبص علية لقاني بعيط
محمد.بخضة :مالك يا منال في اية حد ديقك يا روحي انا مش قصدي اديقك بس انتي غلطي يا قلبي لم نزلتي يا حبيبتي دي ست وشها مكشوف محبكيش تتعملي معها حتي لو كانت مرة وهتعدي يا منال مش دي الناس اللي ممكن تغيري منهم
رحاب بعيط قطعتة :سمحني يا محمد ارجوكم سمحوني
محمد. بص لعمتي بستغراب
عمتي: معرفش بس رحاب بتطلب السماح من منال
محمد بصلها وفهم : تسمحك علي اية بظبط يا ام امير اللي اتعمل كان كتير
رحاب بعياط : عرفة اني كنت السبب في كل اللي حصل لمنال يا محمد انا بعترف قدامك اهوانا اللي بعت الواد اللي عمر شاف معها وانا اللي كنت السبب في الفضيحة وانا اللي خليت سارة تروح لمنال وتخليها تكتب الجواب بايديها وانا اللي خليت حد يكتب الجواب بخط.منال وانا اللي زرعت في عقل عمتي انك نحس ووشك وحش عليك محمد انا أكنت هعمل اكتر من كدة كمان فيكي يا منال بس ربنا جزاني
محمد :وآية اللي صحي ضميرك كدة يا ام امير وكنتي هتعملي اية فيها اكتر من كل دة
رحاب بدموع : كنت هخليك تطلقها بفضيحة بس ربنا ابتلاني بنفس مرضك بس المرة دي مفيش امل المرض في الكبد والرئة والمعدة المرض منتشر في جسمي بيكل فية
عمتي بطيبة :لا حول ولا قوه الا بالله لية كل دة يا بنتي شفتي اخرتها اية ربنا يشفيكي
رحاب بعياط :كنت فكرة الفلوس هتخلين امتلك كل حاجة
محمد.:طب مفتكرتيش ربنا لية وانتي بتعمل كل دة فيها واني كما تدين تدان وكنتي هتخلني اطلق منال ازي
رحاب :كان الطمع عميني بس خلص ربنا ابتلاني وعرف اني كل شيء فاني الا وجة اللة انا كنت هخلي حد يتصل بمنال في يوم. متكنش انت موجود ويقول انك عملت حادث وتروح شقة مشبوها وانت تروح تشفها هناك وقتها هكون بلغت البوليس يجي يخدها متلضضبسة وطلقها بفضيحة
منال بشهقة: لية كدة انا عملتلك اية تعملي كدة معاية لية
عمتي: نهار اسود لية كدة يا رجاب
رحاب بنهيار': الطمع عماني وشيطاني هيقلي اني كدة كسبنا لم اعيش ولاد اختي في عز واخد الفلوس منكم سمحني يا منال ابوس ايدك.
منال بصة لمحمد اللي حضني بنظرة اعمل اية ومحمد اتكلم بدالي
محمد. بطيبة : هدي نفسك يا ام امير ربنا قادر علي كل شيء
رحاب :ونعم بالله بس فعلا مفيش امل انا عملت الأشعة وطلع خلص ايام وبقضيها
عمتي :متقوليش كدة كل مرض ولية علاج
رحاب بانهيار :انا مفيش فايدة انا عندى المرض بيكل الرئة يعني بموت بالبطيء انا طلب منكم تسمحوني قبل ما موت
محمد بطيبة :انتي بتقول اية يا ام امير انا بردة الدكتور قال مفيش امل بس الحمدلله انا اهو قدامك عملت العملية وبقيت كويس ومستني الكيماوي وبعدين احنا بردة أهل والمسامح كريم اية رايك تروحي للدكتور اللي عملي العملية ونسأل يمكن يكون في عند حل
رحاب بنهيار :,دي مش اول دكتور ارحل وسأل الكل قالة اني مفيش امل
محمد :يا ستي مش نخسر حاجة نعرضك علية اية رايك منال اتكلمي مع دكتور كيان وعرفية الحالة
منال مش بترد بس بتعيط
رحاب :ربنا يسهل سمحني يا منو حقك علية يا حبيبتي انتي تربيتي
منال بعياط : انا كنت عملت اية يا أبلة رحاب عشان تعملي كل دة فيه
محمد :خلص بقة منو المسامح كريم
منال بعد تفكير :انا مسمحاكي طب هو سالم يعرف كل دة
رحاب بدموع :ايوة يعرف وكان معنا وكمان يعرف بمرضي وراح اتجوز وقال الحياة مش بتقف علي حد بس انا مش زعلانة دي من حقة وربنا قال كدة الراجل اللي ميقدرش يصوم عن الستات ممكن يتجوز منال مسمحني ابوس ايدك سمحني
منال بطيبة :اكيد طبعا مسمحاكي انتي اختي يا ابلة. رحاب
رحاب :وانتي تستهلي كل خير ربنا يرزقك بالذرية الصالحة يا رب
محمد.:ايوة ونبي ادعي يا ام امير احنا في حاجة للدعاء دة
رحاب وهي يتمسح دمعها :هو في حاجة ولا اية انتي عندك مشكلة ولا انت يا واد هتكسفنا
منال بسرعة :ابدا هو بس احنا رايحين للدكتور نعرف انا حامل ولا اية
رحاب :طب انتي بتحسي بأية
محمد.:لا هي الموضوع مش هي بتحس بأية الموضوع اني انا لو خدة الكيماوي مش هخلف فنسرع في موضوع الحمل انا المفروض اني هاخد الكيماوى كمان اسبوع واحنا عوزين بس نتأكد من الموضوع الحمل دة لو مفيش حمل هتعمل حقن مجهري
رحاب :يعني طفل انابيب ولا اية مش فهمة
منال :لا مش طفل انابيب دي حقن مجهري دي غير دة هو انا مش عرفة الفرق اية بس دي غير دة
رحاب :انشاء الله تكوني حامل طبيعي وربنا يكتب الخير طب يلا انا مستكم قومة انا عوزة اعرف منكم وتفرحونا يلا قومة وانا هقعد مع عمتي محمد. خالي بالك من سارة بنت اختي بتحفر لمنال
محمد: متقلقيش يا ام امير
انا ومحمد رحنا للدكتورة الدكتورة ابتدة تكشف
منال :ابوس ايدك بقة قولي حاجة انا اعصابي تعبت
محمد.:يا رب انا تعبت
الدكتورة بابتسامة :طب انت تعبت من دلوقتي ولم يجي البيبي هتعمل اية
محمد. بفرحة :يعني منال حامل بجد حامل
الدكتورة :هو في حمل بس بعد شهر نتأكد
منال بنرفزة :لا بجد انتي كدة بتهزري انا حامل ولا مش حامل متلعبيش باعصابي وشهر اية انتي عرفة الوضع كويس
الدكتورة :مدام منال انا احب ما علية اقول انك مش حامل واعمل الحقن واخد فلوس وخلص بس انا بقول في حمل بس لزم نتأكد بعد شهر يعني حامل ولو عملتي مجهود هينزل
محمد :اسف يا دكتورة بس انتي عرفة الوضع اية ودي اخر فرصة لية انا هاخد الجلسات كمان اسبوع عشان نعرف في حمل ولا لا
الدكتورة :استاذ محمد المدام حامل بس لسة في الاول يعني ١٥او ٢٠يوم يعني بردة لسة في الاول طبعا هتبعي معاية لحظة بلحظة وغير كدة عوزة الراحة التامة مش عوزة اي مجهد وطبعا العلاقة الزوجية في اديق الحدود في أول ٣شهور
محمد :انشاء الله طب نيجي امتة تاني
الدكتورة :بعد ١٥يوم ممكن شرفتوني
خرجنا وانا بردة مش عرفة أنا حامل ولا مش حامل
منال :بردة انا مش عرفة أنا حامل ولا اية
محمد :الدكتورة قالت حامل بس لسة في الاول يعني حامل
منال :يعني أنا حامل
محمد:ايوة انتي مش فرحانة
منال :انا حامل وانت هتكون ابو ابني
محمد :بنتي انا عاوز بنت منال مالك انتي مش فرحانة
منال :انا مش عرفة جواية حتة منك مش عرفة جواية احاسيس كتير فرحة علي خوف علي توتر مش عرفة انا عوز اعيط من الفرحة وعوزة اكون في حضنك مش عرفة
محمد : طب اهدي وعيطي ربنا اكيد هكفئنا احنا معملتاش في حد حاجة وحشة
منال : يعني بجد اناحامل
محمد بفرحة :ايوة انشاء الله
انا و بصية لمحمد: بس انا زعلانة منك
محمد: حبيبتي لزم تفهمي اني مش بحب حد يشوف حريم بيتي
منال: بس انا مش كنت بتكلم مع حد في الورشة
محمد:منال انتي غلطي لم نزلتي تشوقي مين معاية انا عندي زباين. كتير اوي زي چيچي وغيرهم ولزم اجاري كل واحد بطرقتة انا في السوق من صغري واعرف الحلو من الوحش يعني لم اقول اطلعي تسمعي الكلام لاني عارف مين اللي واقف معاية وغرضة اية انتي بقة كسرتي كلامتي ووقفتي تتكلامي معها ولا كاني قولت حاجة
منال: طب اعمل اية صوت ضحكتها كان واصل لحد عندي وبصراحة هي حلو اوي
محمد.: صوت ضحكتها وحلو اوي طب تعرفي چيچي دي اصلا شبة مين لو مسحت وشها شبة سالم ابن عمك والله العظيم هههههههه
منال بغيرة : وانت شفتها فين يا باشا
محمد: هههههههه بشتغل معهم يعني ساعات باشفها كدة
منال بغيرة شديد: بتشفها كدة ازاي يعني
محمد: منال انا بشوف حاجات اكتر من كدة واكبر من تخيلك
منال: طب اعمل اية بحبك بموت فيك وبعشقك بجنون مش بحبك تتكلم مع وحد ست غيري
محمد: حبيبي انا بشوف وبتكلم. مع ستات كتير انا راجل صنيعي وبشوف وبعرف اشكل والوان انا محبتش غير ومش هحب غيرك دنيتي هي انتي يعني المفروض لم تشوفني في اي وضع تثقي اني مش بعمل اي حاجة وحشة انا حربت الكل عشان تكوني ملكي بتعتي متجيش انتي يغيرتك تضيعي كل الحب دة المفروض يكون في ثقة بنا
منال: انا بثق فيك اكتر من نفسي بس اعمل اية ما انت اللي حلو والبنات بتشوك تحبك
محمد: انا حلو عشان بحبك وبعدين احنا هنضيع فرحتنا الموضوع عبيط زي دة منال عوزك تفهمي اني في شغلي حاحة وفي بيتي حاجة تاني خالص انا في شغلي انسان جد مفيش تهريج ولا دلع عشان كدة اسمي كبير في مجالي عوزك تفهمي اي حاحة تشفيها صح انا راجل مليش في الغلط انا بتقي ربنا فيكي
منالو:انا سفة بس والله شكلها ديقني وافتكرة انك ممكن تبصلها
محمد.: معقول يكون معاية الجنة وابص لنار
منال اتكسفت من نفسها وففهمة اني محمد استحالة يفكر غير فيها قربت منة وحنة ايدة اللي بتسوق :محمد انت بجد مبسوط اني حامل
محمد: مبسوط. دي كلمة قليلة جدا علي اللي حسة فرحتي مش عارف اوصفها
روحنا ولقيتو الكل موجود عندي
بابا :خير انشاء الله فرحنا
محمد بفرح :هي حامل بس لسة في الاول يعني الحنين ابن ٢٠يوم
شهاب :الف مبروك ياحبيبتي
رحاب :الف مبروك يا منو انشاء تقومي السلامة.
الكل بارك والكل كان موجود معدي عمر وسارة سالم كان موجود بس مش بيتكلم مع رحاب
بابا خد سالم ودخل الرسبشن التاني :سالم انا شايف انك مش بتكلم ام ولدك
سالم بتهرب :لا ابدا هو بس مفيش كلام نتكلم فيه
بابا :سالم مراتك مريضة يا ابني خدها في حضنك
سالم : عارف يا عمي انت مش عارف هي عملت اية مراتي هي السبب في كل حاجة حلصت في العيلة ولمنال هي السبب في اني ابعد عنكم هي السبب في كل كراسة حصلت
بابا :طب ما انا عارف والكل عرفة ومحمد وفادي عارفين
سالم :وسبتوني كدة زي الاطرش مقلتش لية يا عمي
بابا :يا ابني خراب البيوت مش سهل دي ام ولدك وانت مشاء الله متهور يعني لو عرفت كنت هطلقها يا ابني هي ندمت علي كل حاجة ومحتاجاك جنبها
سالم :انا كنت محتاجها في الأوقات كتير كانت فين مشغولة في ازاي تلم فلوس مني وازي تبعدني عنكم بكلام كتير صعب يتعاد ويتقال
بابا :سالم يا ابني مراتك عرفت غلطها المسامح كريم سامح يا ابني دي مهما كان أم ولدك
سالم :يا عمي مينفعش انا دلوقتي عايش مع الإنسانة اللي عرفت ازاي تحبيني في اهلي تاني بعد ما الهانم كرهتني فيكم
بابا :اديها فرصة يا سالم
رحاب راحت ليهم :سالم انا بموت اديني اخر فرصة عشان خاطر ولدنا
سال: ولدنا انتي فكرة ولدنا لسة يا رحاب بعد كل اللي عملتية جية تتطلبي مني فرصة
رحاب: متعملش فيها الملاك المظلوم يا سالم احنا عرفين بعض وزي ما انا علط انت كمان غلط وساعدتني ولا ناسي
سالم بارتباك: انتي هتكدبي هنا كما اية عوزة تلبسنيي تهمة
رحاب: لا انا مش بلبسك حاجة في انت عارف انت عمل اية في عمك وفي منال وفي عمتك فمتعملش فيها الملاك البريء
سالم:انا معملتش حاجة في حد اية عوزة تفضحني هنا
رحاب: لا يا سالم عملت انا مش بفتح الموضوع هنا عشان افضخك لا عشان ترجع عن اي حاحة وحشة رجع الحق لصحابة يا سالم عشان خاطر ولاددنا محدش فيهم يحصلة حاجة
بابا: استهدي بالله يا ولاد رحاب اهدي يا بنتي عشان صحتك
رحاب بنهيار: سمحني يا عمي رغم مل الوقفات اللي وقفتها حنبي بس انا كنت وحشة معاك
سالم كان خايف لرحاب تفضحة وبابا وعمتي يعرفة اني ليهم حق عندة عمتي والبيت بتاع عمي اللي كان عمي حسن كتبة بسم عمتي وبابا وففلوس سمير اللي في البنك ودهب ماما دولت اللي خدة سالم وكانت موصية بيى يكون بالنص بيني وبين وفاء
سالم بعد تفكير بسرعة :هديكي فرصة بس عشان خاطر ولدنا وملكيش اي حاجة عندي غير المعروف
رحاب :وانا موفقة
منال :ابية سالم خلص بقة عشان خاطر ابني أو بنتي حتي
سالم : انتي بتطلبي ليها السماح يا منال بعد كل حاجة عملتها فيكي
منال : ايوة أبلة رحاب اختي الكبيرة وانا مسمحها حتي محمد كمان مسمحها مش كدة يا محمد
محمد :,كدة يا قلب محمد خلص يا سالم بقة المسامح كريم
سالم : طب ومراتي التانية
رحاب :البيت في شفتني تعيش معنا وانا والله ما هديقها
شهاب بهزار :يا عم حد يطول يعيش. مع اتنين يا بختك
سلمي:نعم ياسي شهاب
شهاب بهزار :سلمي ازيك وحشني يا راجل
الكل ضحك وكان يوم جميل جدا وسالم مقعدش معانا وخد رحاب ومشي
محمد :ماما عمر مجاش لية
عمتي :معرفش حتي بتصل بية مش بيرد
محمد :طب انا هتصل بية
منال :محمد انت متصلتش بفادي ولا وفاء وعرفتهم
بابا :وفاء اتصل بية ومكسوفة منك من اللي عملتة فيكي اتصلي انتي بيها انتم بردة اخوات
منال :انا عمري ما زعلت من وفاء وبعدين انا اصلا مش بعرف ازعل من حد وفريد فين يا ماما
ماما :عندة مأمورية ربنا يرجعة بالسلامة
محمد :هو فريد يا خالي مش ناوي يتجوز
بابا :لا بيقول اني اي ظابط جيش بيكون حاطط روحة علي ايدى وحرام علية يربط نفسة بوحدة وهو. عارف أنة في يوم من الايام هيكون شهيد
ماما وعمتي ورحاب :بعد الشر علية انشاء ربنا يحمية
محمد اتصل بعمر بس معرفش يوصل لية بعد ثلاث ايام محمد كان تحت في الورشة بيباشر الشعب اصل محمد. مبقاش يشتغل بايدة وقف الشغل بايدة وخالي واحد من التصنيعية هو اللي يشتغل وهو كل يوم ينزل يباشر الشغل لحد ما يخف ويرجع تاني
محمد.كان قاعد ولقة عمر داخل علية
محمد :عمر مالك شكلك عامل كدة لية كنت فين امك قلقانة عليك يا ابني
عمر :انا طلقت سارة يا محمد
محمد :لية كدة يا عمر
عمر : مقدرش اعيش كدة انا كنت زي شخشيخة في ايديها هي وخالتها وفي الاخر تتهمني اني مش راجل عشان مش عاوز اخلف منها
محمد :وحد الله بس وتعالي نطلع فوق فهمني اية اللي حصل براحة كدة
عمر :لا يا محمد مش هينفع عشان منال
محمد :ملها منال منال بنت خالك ومرات اخوك يعني اختك عمر الماضي راح منال دلوقتي حامل مني واوع تكون فاهم اني ممكن اشك اني في اية جواك أو جو منال زرة اي مشاعر أو حاجة من زمان لا انا فاهم اني كان وخلص اتنسي.يلا اطلع معاية امك عمل انهاردة اكلة بتحبها يلا يا اهبل دي بيت اخوك تجي في اي وقت يلا
وفعلا طلعة وانا كنت قعدة في الصالة وعمتي حكم علية اني متحركش محمد. دخل
منال :محمد شفت عمتي بتعمل اية فية
محمد بضحك :اية يا قمر عملت اية
منال:مش عوزاني اعمل حاجة معها خالص وكل ما اقوم تشخط فيه وتقولي اقعدي مكانك والله العظيم هقول لمحمد بتخوفني بيك يا مودي
محمد.:هههههه معلش يا قلبي مودى هي خايفة عليكي مش اكتر وبعدين انتي عريفة اللي فيها متزعليش
منال بدلع :يا مودي هي تعبانة وانا خايفة عليها
عمتي شفتي من المطبخ وقفة :انتي وقفة لية كدة قعدي ولا نامي علي ضهرك كدة غلط عليكي
منال يزهق : اوف بقة يا عمتي مش غلط انا تعبت من النوم بقة
محمد :ههه خلص انتي وهي عمر معاية
عمتي :عمر هو فين انا عمالة اتصل بية مش بيرد يا عمر انت واقف برة لية خش
عمر :معلش يا ماما عشان منال بس لتكون وخدة رحتها ولا حاجة
محمد : ياض من امتة وانت بتتكسف خش منال اختك زي وفاء
عمر :ازيك يا منال
منال :ازيك انت يا عمر وازي سارة
عمتي :كام مرة هقول ضهرك لزم يكون مستريح وانتي قعدة حطي مخدة وراكي
منال بزهق:يووووووة بقة حاضر
محمد بضحك :تعالي يا حبيبيتي واسمعي الكلام ماما خايفة عليكي مش اكتر
عمر :هو ضهرك مالة يا منال
محمد :لا يا عم هي حامل بس لسة في الاول يعني ٢٠يوم والدكتورة طلبت منها متعملش مجهود وانت عارف دي اخر فرصة لية اني اخلف
عمر : مبروك يا حبيبي ربنا يبارك في اللي جي وفيك وفي أمه ربنا يتم علي خير يارب
الكل :امين يا رب
محمد ،:احكي بقة طلقت سارة لية
عمتي :اية طلقتها لية. يا ابني عندنا زيها حرام يا عمر دي غلبانة
عمر :غلبانة دي شيطان يا امي هي اللي عملت كل اللي حصل وهي اللي خلتني أطلق منال. وسكت حبة اسف يا محمد
محمد :اتكلم برحتك
محمد كان قاعد جنبي وانا قعدة وفردة رجلي وهو حضني يعني سندة علي صدرة
منال :عملت اية تاني يا عمر
عمر :كانت عوزة تروح للدكتور وانا قولت روحي هي كلمت ام امير وراحة لم راحة الدكتورة عرفت أنها عندها عيب خلقي في الرحم ومش هتخلف لم رجعت قالت اني الدكتورة طلبت اني اروح ليها انا كمان وفعلا رحت وعملت كل اللي قالت علية سارة راحت جابت التحليل ولم رجعت قالت اني العيب مني انا واني مش بخلف وهي موفقة تعيش معاية علي كدة بس اكتب نصيبي في البيت واخلي امي تتنزل عن حقها هي كمان عشان تضمن مستقبلها انا رفضت وقلت خلص بدل انا مش بخلف نطلق وتعيش حياتها مع غيري وسبتها ومشيت نزلت مخنوق اني مش بخلف رجعت اخر الليل سمعتها بتكلم اخوها الصغير وبتقول اني لو عرفت اني العيب منها ما هصدق واطلقها دخلت عليها وهي بتتفق مع اخوها اني يجي عندنا وهي تحط مخدر في اي حاجة تشربهاني وأخوها يكون محضر ورق من عند المحامي بتازل ليها بكل ما املك وشيك بمبلغ كبير تضغط بية عليكم عشان متحبسش وانتم طبعا استحالة تسبوني اتحبس فهتدوها اللي هي عوزها دخلت عليها وهي اتفوجاة بية كنت عامل زي اللي في عالم تاني ضربتها وانا بضربها قلت اني مش راجل وأنها صبرة علية عشان الفلوس اللي عندي واول ما كانت تخلص كانت هتطلق مني وتتجوز واحد. اغني مني وارجل مني مش شخشيخة اتعصبت عليها وضربتها بمعني اصح كسرتها وطلقتها ورمتها في الشارع ورحت لاخوها الكبير وعرفتة كل حاجة اختة عملتها واني استحملت منها كتير واستحملت اني اهلي يقولي علية اني من غير فايدة وأخوها طلع راجل وجاب المأذون وطلقنا وانا سبت البيت ومش عارف اروح فين
محمد :خالك يعرف
عمر :مقدرتش احط عيني في عينة انا كنت ندل مع بنتة مقدرتش يا محمد ماما انا بعترف قدامك اني لم رحت اخطب منال كنت عارف اني محمد بيحبها انا اسف يا منال انا عمري محببتك.غير اخت لية زي وفاء انا كنت بلعب بمشعرك
منال :عمر أنا كنت عرفة لاني بختصار عمري ما حسيت نحيتك بمشاعر حب زي اي اتنبن بيحبة بعض انت طول عمرك اخوية
وانا بتكلم محمد كان قريب مني
منال همسات :قوم من جنبي رحتك وحشة اوى
محمد بنفس الهمس :نعم يختي رحتي وحشة ازاي
منال :ابعد عني هجيب اللي في بطني اوعو جريت علي الحمام رجعت كل حاجة
محمد :منال في اية انا حاطت الريحة اللي بتحبها
منال :ابعد. ابعد روح وحشة اوي
عمتي :هههههه انتي بداتي بدري اوى يا بنت اخوية
محمد.: مش فاهم.
عمتي: بتتوحم يا حبيبي مبروك يا ضناية
منال: الله يا عمتي انا شمة ريحت رنجة
عمر محمد تنحو : نعم رنجة
عمر بص لمحمد : رنجة
محمد.بص لعمر :رنجة
عمتي :انزل هات يا عمر لاختك بسرعة
محمد :يجيب اية دي احنا بليل الصبح اجيب
منال :انا عوزة رنجة مليش دعوة
عمتي :انتي بداية الوحم بدري اوي
محمد :طب اية نروح الدكتورة
عمتي :لا استني حبة هي ممكن تكون بطنها قلبية بس
عمر :انا هقوم امشي
محمد.:عمر خليك قاعد معانا هتروح فين
عمر : هروح شقتي يا محمد
عمتي :استني هاجي معاك عشان متقعدش لوحدك
عمر :لا يا ماما منال عوزاكي ومحمد عوزك انا هبقة. اعدي عليكم
محمد.:اقعد يا عمر انت هتفضل هنا وبعدين انا هكون عوزك الفطرة الجية انا خلص هاخد الكيماوي ومحتاج حد معاية ومنال متنفعش تيجي معاية وانت هتكون معاية وبعدين الفطرة الجاية هكون محتاج حد يمسك الورشة مكاني لحد ما اخف
عمر :انا
محمد.:من غير انت هتقعد معاية وتاخد بالك مني ومن. مالي يلا انا هطلع اجيب غيرار ليك من عندي يلا منو نطلع
منال : لا انا هقعد حبة اطلع انت الكل طلع وعمتي دخلت تنام وأنا فضلت لوحدي بفكر في اللي جي محمد المفروض هيبتدي الجلسات كمان. يومين وانا مش عوزة اسيبة والدكتورة محظرة اني اعمل مجهود بس انا مش عوزة اسيبك محمد
لقيت عمر نازل
عمر :اية يا منو متلعطبش تنامي لية
منال :انا مش عوز أسيب محمد لوحدة انا ابتديت الطريق معها ولزم أكمل معها بس انا خايفة علي اللي جي ودي اخر امل لينا انا وهو
عمر :اسمعي يا منال. هو انتي هتسيبة برضاكي
منال :لا
عمر :خلص محمد مقدر وعارف انك لو. تقدري مش هتسبية يلا قومي نامي
منال :متسبش محمد يا عمر خلي بالك منة
عمر :انتي هتوصيني علي اخوية يا منال يلا يلا قوم نامي عشان بكرة نجيب الرنجة
طلعت لقيت محمد قعد بيفكر قرب علية
منال :حبيبي مالة بيفكر في اية
محمد. :في عمر واللي حصل معقول بعد كل الحب دة تعمل كدة في عمر دي حربتك عشان تخدة منك وطلع مش حب لا طمع
منال وانا بقعد علي رجل محمد:يا حبيبي سارة مش بتحب حد غير سارة وبس ومش هتتعلم لأن الطمع عين مش بتتملي و هي عوزة تعيش وتصرف وتخرج ويكون عندها اللي طول عمرها محرومة منة فلزم تكون طماعة وحقودة
محمد بيبوسني من رقبتي :حبيبي كبر وبقي يعرف شخصية الناس في ناس كتير زي سارة ومحرومين بس رضين باللي ربنا كتبة ليهم
منال وانا بشم رحت محمد :ايوة. سارة بقة مش راضية عوزة تاخد كل حاجة واي حاجة وعلي فكرة هي مش هتسكت لعمر واكيد هتعمل حاجة تدايق عمر
محمد بعصبية :دا انا اقتلها وتويها وقول مشفتهاش
منال بخضة مصطنعة ودلع :يا ماما حبيبي شرير ودخلت في حضن
محمد بابتسامة : كان نفسي تكون معيا الايام الجية بس هنعمل اية حكمت ربنا والحمدلله ربنا يبارك في اللي جي انا كلامة. خالتي اسماء تيجي هي وخالي عشان يقعدى معاكي ويسعدة ماما
منال بوست خدة :انا بعشقك وبعشق رحتك اوى وفضلت ابوس فية وهو كمل معاية
محمد : هو مش كان رحتي وحشة من شوية
منال :تؤ تؤ رحتك تجنن بموت فيها
محمد :حرام عليك الدكتورة قالت في اديق الحدود
منال بدلع : امممم بس انا بعشقك
محمد ؛:جبتية لنفسك تعالي
وقام معاية وكانت احلي ليلة عشناها في حياتنا أصبح نزلت وكان ماما وبابا وعمر وعمتي وكمان شهاب انا ومحمد نزلين
منال :بابا ماما شهاب صباح الخير وحشتوني
الكل :'وانتي اكتر
بعد السلام شهاب
شهاب :محمد انا خدة إجازة بكرة عشان نروح انا وانت اول جلسة
منال :أنة عوزة اروح معاك يا محمد
ماما:تروحي فين يابت قعدي يختي سبيهم في حلهم ربنا يتم شفاك علي خير يا حبيبي
منال :مليش دعوة عوزة اكون معاك
محمد :حبيبي انا كان نفسي بس مينفعش انتي عرفة عشان حبيبي بابا ا
منال :حاضر بس كل شوية تتصل وطمني عليك
شهاب :هو رايح يحارب يااختي ادعي ربنا يقويك علي اللي جي
منال :ربنا يتم شفاك علي خير يا قلبي
محمد :يا رب
عمر:خالي انا عوزة اقعد معاك واحكي زي زمان
بابا :اخيرا يا عمر ماشي نقعد ونحكي ونحل كمان بس انا عارف انت هتقول. اية
عمر :عارف عارف اية
بابا :سارة اتصلت وقالت انك لم عرفت اني مش بتخلف طلقتها ورمتها في الشارع وامها لم عرفت تعبت اوي
عمر :ي بنت الكدابة وانت صدقت يا خالي
بابا :لا طبعا أنا لزم اسمع من كل طرف انا سمعت منها ناقص اسمع منك احكي بقة
عمر قعد.مع بابا وحكي كل حاجة
بابا :البت دي مش سهل ربنا يستر عليك انا هتصل برحاب واعرفها وانت مش عوزك تتعرض ليها باي طريقة
عمر :رحاب والله تلقيها عرفة وهي اللي مخططة لكل دة
بابا :انت غبي رحاب عيانة وبتموت
عمر :انتم بتخدة من الكلام دة تلقيها لعبة منهم
بابا بص لعمر واتصل برحاب
بابا :,رحاب ازيك يا بنتي
رحاب : الحمدالله يا عمي انت عمل اية والكل عملين اية
بابا : الحمدالله كنت عوزك في موضوع سارة بنت اختك
رحاب:ملها زفت عملت اية تاني
باباحكي كل حاجة ورحاب اديقت وطلبت من بابا أنة يستني حبة وهي هتتسرف معها بابا قفل مع رحاب وقال
بابا :زي ما قولت ملكش دعوة بيها مهما عملت لحد ما نشوف رحاب هتعمل اية
عد اليوم وتأني يوم شهاب جة عشان محمد
منال بيعياط :خد بالك من نفسك كل شوية تطمني عليك
محمد :حاضر متقلقيش علية
شهاب :منال يا قلبي حد قالك أنة مسافر دي رايح هياخد حقنة ويرجع
منال:لا مش حقنة انا دخلت علي النت وعرفت انها زى المحلول كدة بس قوي حبة
محمد :متقلقيش انا هكون كويس وبعدين انا هفتح معاكي اتصال اول ما اخش ونتكلم لصبح ماشي
منال :ماشي
محمد راح وخد الجلسة ورجع كان تعبان جدا عمال يرجع كل شوية
منال ؛مالة كدة عمال يرجع
شهاب :عادي أمر طبيعي متقلقيش هياخد ٣ايام والترجيع يخف الدكتور قال إني دة العادي وقرر اني جلسة كيماوي وجلسة اشعاع
منال وانا باخد رأس محمد في حضني :حبيبي الف سلامة عليك
محمد. بتعب :تعبان اوي بموت
منال :,بعد الشر عليك اصبر وقول يا رب
محمد بتعب شديد :يا رب يا رب
شهاب :سبية ينام ويريح وبكرة انا جي اشوفة
منال :ربنا ما يحرمي منك طلعت مع محمد وخد دش وغير واترما علي السرير ونام بس كل شوية يرجع فضلنا كدة لحد ما خلص هو فعلا كان اتصفي
منال :وبعدين انت كدة بتتصفي انا هكلم الدكتور
وكلمت كيان وعرفتة الوضع طبيعي وكتب اسم دوء ونزلت لعمر اللي قاعد مع عمتي
منال :عمر خد هات الدوء دة بسرعة محمد تعبان اوي
عمتي :يا حبيبي يا ابني ربنا يتم شفاك علي خير اطلعي وانا طلعة وراكي
عمتي طلعت ومحمد زي المغم علية
عمتي :محمد يا حبيبي فوق يا ضناية
محمد بتعب .:تعبان اوي يا امي
منال :محمد لزم تاكل اي حاجة اوتشرب اي عصير عشان تعرف تقاوم
عمتي انا نزلة اعمل عصير بسرعة
بعد فطرة عمر جاب الدوء وطلع جري كنت قعدة وحضن محمد وهو تعبان جدا
عمر :انا جبت الدوء
منال :هات
محمد.خد الدوء ونام
انا نزلت
عمتي :نام
منال :نام من التعب واضح اني الكيماوي دة متعب اوي
عمر :ربنا يشفية
عدى يوم ومحمد تعبان جدا في اليوم التالت ابتدي يقوم ويعني الترجع خف بس مش اوي
منال :لزم تاكل اي حاجة انت كدة هتتعب اكتر
محمد :نفسي مسدودة مش قادر
منال :معلش لزم تاكل ونزلت اجب الاكل لقيت عمر
منال:عمتي فين يا عمر
عمر :في الآوضة بتصلي
منال:طب انا هحضر الاكل لمحمد تأكل مع محمد
عمر :لا انا لسة واكل
وجرس الباب خبط عمر فتح واتصدم
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
• تابع الفصل التالى " رواية جسد بلا روح " اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق