رواية جسد بلا روح الفصل السابع عشر 17 - بقلم خاتون عبد المنعم
م
الحلقة السابعة عشر
{{جسد بلا روح}}
عند محمد كان الكل قعد برة الاوضة سارة طبعاً مسك ودان وفاء
سارة: انا بصراحة مشفتش بجاحة كدة دي معندهاش كرامة ولا احساس
رحاب: يعني بعد مانحست الراجل في يوم فرحة وما صدقنا انة فاق رجعة تاني اقطع ايدي ان ما محمد رجع تعب تاني
سارة: والله الواحد مش عاوز بتكلم دي كانت كل ما تبجي عندي الشقة وكون جيبة حاجة جديد وهي تمسكها ولا اشفها هب تتكسر يا تتقطع وانا مكنتش باخد في بالي بس كدة انا بقية متاكدة انها هي عنيها وحشة اوي
رحاب: بس يا سارة متقولش كدى دي برة مها كان بنت خال محمد بس كلمة في سرك واوعي حد يعرف كانت مرة عندي وكنت جيبة طق كاسات من الغالي وبفرجها عليهم ويدوب مسكتهم ولقتهم وقعة اتفتفت اتحسرة علسة والله
سارة: تعرفي يا خالتي انا اخاف اقول لحماتي علي اللي حصل يوم ما جت هي ومحمد عندي الشقة فكرة طقم الكوبيات اللي عمي جابة من برة وكنت بتخانق علية انا اختي
رحاب: اوعي تقولي يابت انة
سارة: حصل قدمة فية الشاي ومنال شفتة من هنا وقلت لمحمد انا عوزة من دة يا محمد وهب الطقم كلة في الارض
عمتي كانت بتسمع هو وفاء بصة لرحاب وسارة.
عمتي:قل اعوذ برب الفلق معقول البت دي نحس يا لهوي وانا ازي مخدش بالي
رحاب: يلهوي انتي سمعتي يا عمتي انا مش بقول فكرة يوم ما خالتي اسماء ولدتها مش ابو اسماء مات ولا يوم ما حماتي ما تعبت مش هي كانت قعدة عندها
عمتي مع نفسها:ايوة صح يا منال كانت قعدة عند دولت يوم ماماتت دي حتي يوم ما رتحت تزور حسن اخوية اول ما دخلت مات
وبصوت عالي يا مصبتي لا البت دي متجيش هنا تاني لزم تبعد عن ولادي قل اعوز بى الفلق
وطبعا عمتي عشان بامن بالنحس والحسد والكلام الفارغ دة صدقة فضلت تفتكر حاجات انا اصلا او اي انسان ملهوش يد فيها
ومرة وحد قامت وقالت: انا لزم ابعد البت دي عن ولادي بشرها حتي لو هخسر اخوية
سارة سمعت هي ورحاب وكانة مبسوطين اني خطتهم ماشية كويس والقدر معهم رحاب قربت من ودنها
رحاب: خلي هالة تظهر دلوقتي هو دي وقتها
سارة ابتسمت اوي: من عيني يا خالتي
وفاء كانت قعدة قامت مرة وحدة
وفاء : انا مش هخليها تشوف اخوية خالص حتي لو جت هنا لزم اطردها
عمتي بغباء :انا هتصل بمحسن واعرفة اني محمد هيخف ويطلقها ويبعدها عننا بقة كفاية كدة يزعل يزعل هو انا لقية ولادي
عند الدكتور
شهاب آبتدي يحكي كل حاجة من ساعة مع عمر خطبني والفضيحة اللي حصلت وكشف العزرية وضرب بابا لية وكمان قال علي حلتي اللي بتحصل لم بزعل اوي لم اخاف وحكي اني محمد الوحيد اللي سمعني وهو اللي وقف جنبي وهو اللي كان ديما معاية وهو الوحيد اللي واقف جنبي شهاب كان بحكي وفادي يكمل فادي حكي ازي محمد احتواني مع أنة مش متعلم تعليم عالي وحكي ازي محمد كان بيسالة عن حاجاتفي هلم النفس وازي بيحبني وكان بيضحي عشان اكون مبسوطة
الدكتور بستفسار : انتم إخوتها
فادى بسرعة :ايوة انا فادي ابن عمتها اخوها الكبير محاسب ودي شهاب الصغير بردة محاسب
الدكتور : اهلا وسهلا بنسبة للحالة دي دي حالة خوف مش ترجع تاني ابدا بس هي بتتطور مع مرور الوقت يعني اللي حصل دى كان مؤاشر من الحالة أنها بتغير طريقة ظهرها السخنية كانت طريقى جديدى للظهور الحالة بطريقة تاني الخوف اللي بيجلها كل فطرة هيظهر تاني بمعني تخليها تخزن جوها كل حاجة و تتراكم فوق بعضها ووقت متلقي عقل المريض خلص مش مستوعب تظهر يعني هي داوقتي مخزنة احداث من زمان واللي حصل هي الوقت بتخزن الحاضر ولم تلقي فرصة هتظهر عليها
بس هي لحد دلوقتي مش لقية السب تظهر بية لأن العقل بيقول محمد عايش والحوليها بقولو مات لم سمعت الكل بيقول كدة عليها وهتتأكد من المعلومة هتظهر في صورة هزيان أو صورة تاني زي مثل تعيش وسطيكم بس في عالم هي الوحيدة المتحكمة وممكن تنجنن هي دلوقتي مقطنعة انا نحس ووشها وحش علي اي حد فيكم لو حصل لاي حد فيكن حاجة في حضرها هتتاكد من كل كلمة اتقالت وسعتها مش هنقدر نقرر الحالة هتخليها تعملو اية عشان كدة بقول لزم مصدر الأمان بتعها اللي هو محمد يكون موجود يعني اللي سمعها في الاول لزم يرجع ليها ويسمعها تاني لزم يحتويها من تاني محمد كان مصدر الأمان وهو الوحيد اللي احتواها وحسسها بحبة ليها
هي دلوقتي بدور في عقلها علي حد زي محمد بس مش لقية ولو فضلت تدور ومش لقيى وقتها ممكن تعمل حاجة في نفسها ولزم نخلي بالكم منها كويس لان لو حصل وحد أتهمها تاني بالكلام دو ممكن تنتحر خوفا انها تكون مصدر نحس علي حد فيكم يا امة تتجنن
شهاب بخوف بص لفادي :ربنا يستر
الدكتور كتب العلاج
شهاب خدني ومشي وانا عمال اكرر الكلام فادي رجع ليهم وهو مديق منهم. فادي جة يتكلم عمتي سكتتة بزعيق
محمد كان تعب بس بيتكلم : فادي منال امك زعلتها اوي واديها كانت ورمة ومتعورة في دمغها الحقها يافادي خدها في حضنك اسمعها
فادي بديق :متخافش منال كويسة هي بس ايديها اتكسرة وخيطنا الحاجب غرزة مش اكتر
محمد بتعب : هي فين عاوز اشفها هاتلي منال عوزها منال هتموت لو متكلمتش معاية انا عارف كويس حلتها
عمتي بغضب:انا حلفة لو شفتها ولا جتة هنا قلبي وربي غضبنين عليك ليوم الدين
فادي بديق :اية اللي بتقولي دة يا امي هي عملت اية لكل دة دي بنت اخوكي حرام عليكي كدة
عمتي بزعيق :اخوية علي عيني وراسي. بس البنت دي لا دي وش نحس دي يوم ما اتولدة جدها ابو امها مات يعني نحس وفقر مش فاكر اخوك عمر واللي حصل يوم خطبت منها
فادي بقلة حيلة :يا امي عيب وحرام عليكي عندك زيها
عمتي بغضب :انا قولت اللي عندي وانت بقة يا ابن بطني شد حيلك كدة.و تطلقها وأبعدها عننا بنحسها وعنيها الديقة دة
محمد بتعب شديد :تعرفي انا لو مت مش هطلق لو حد قال تعيش ولا تطلق منال اموت ومطلقهاش منال هتفضل منال محمد رضوان لحد ما اموت انتي لية كدة عوزاني لوحدى ديما مش عوزة اللي يريحني لية حرام عليكي
عمتي :انا يامحمد مش عوزة اريحك يا ابن بطني
محمد بتعب ودموع :ايوة انت بتعملي كدة لية انا بحبها يا امي هي اللي اقنعتني اني اتعالج وانا كنت رافض كنت عوز اموت لوحدي حد فيكم كان بيسال فيه هي اللي كانت بتسال هي اللي تعبت وسهرة هي انا كنت بصح واشفها قعدة بتصلي وتدعي وانتي نايمة لية يا امي تتعسيني لية دي انا ابنك اللي عمري مديقة حد فيكم حرام يا امي حرام
عمتي : كدة برة يا محمد بس انا بردة عند كلمتي قلبي غضبان عليك لو رجعت هنا تاني ولو مطلقتهاش يحرم علية بيتك ولا حتي وجودك في حياتي
محمد بتعب وعصببة :صدقي بالله انتم ناس مفترية وانا أخف بس ووالله هاخد مراتي ومش هتشفي وشي تاني ومش عاوز حد فيكم ااااة فادي عاوز منال ااااة
عمتي. :كدة يا محمد متبقاش تجي تعيط بقة لم تنحسك وتخسرك اللي وراك واللي قدامك ولا تاخد اللي حلتك
محمد بتعب وزعيق شديد : من امتة الكلام دة و مين دي اللي ياخد اللي وراية واللي قدامي منال انتي سمع انتي بتقولي الكلام دة علي مين وبعدين محدش لية دعوة بية لو تعرفي هي عملت اية لابنك والله لتحطيها علي راسك فادي اتصل بيها وشفها عمل اية اااااااة دماغي ااااااة انا مش عاوز حد فيكم انا منال سبوني في حال. اةةةةةةةةةةةة دماغي منال
فادي جري يجيب الدكتور محمد كان اغم علية من الزعيق والمنهدة
الدكتور جة :لو سمحتم الكل برة
وكشف علي محمد اللي كان تعب اوي والجرح اتفتح ورجعة الرعاية تاني لان حالتة كانت في خطر الكل التلغبط لم محمد اتنقل الرعاية رحاب كانت موجودة هي وسارة
رحاب قربت من سارة: هالة فين محمد. لزم يفوق يلقي هالة هنا ولزم حماتك تحبها
سارة: مش عوزاكي نقلقي هالة في السكة ومتخافيش انا فهمتها كل حاحة
رحاب: كويس انا لزم اروح مشوار مهم جدا لم هالة تصل لزم تتكلم مع وفاء وتقرب منها وفاء هي اللي هتوصلنا لمحمد عن طريق حماتك
سارة:حاضر
رحاب مشية وطبعا المشوار دة كان زيارة لبيت بابا
طبعا مش عوزة اقول اني رحاب لزم تكمل اللي بداتة في نفس اليوم زرتنا سلمي كانت قعدة جنبي وعوزني اغير الفستان اللي بقة وسخ اوي وانا رفضة
سلمي:طب عشان خاطر محمد غيري هدومك
انا زقتها بعيد عني في الوقت دة رحاب كانت وصلت
رحاب دخلت بمكر :مساء الخير يا عمي منال عمل اية والله مكنش في أيدي حاجة اعملها مع عمتي وانت عارف
بابا بدهاء :عارف يا مرات ابن اخوية انك بلسم ومفيش في ايدك حاجة تعمليها اكتر من كدة بس انا لسة محسن عثمان يا رحاب انا سيبك علي رحتك عشان....... البيت بيتك يا ام امير
رحاب برتباك :انا جيت اشوف منال يا عمي
بابا :طبعا اتفضلي يا ام امير
رحاب دخلت لقاني بضرب سلمي عشان عوزة تقلعتي بالعافية
رحاب :سبيها يا سلمي انا هغيرلها أخرجي انتي حضري لقمة تكلها شكلها ما كلتش من فطرة
سلمي بحسن نية : ايوة فعلا هي مش بتاكل ولا بتشرب يا ام امير خلي بالك منها دي مكلتش حاجة من الصبح
رحاب بمكر :متقلقيش انا معها روحي انتي
سلمي خرجة ورحاب ابتدة بقة بخ السم
رحاب بمكر : يا عيني عليكي يا منال ياحرام هما عمل فيكي اية بعد موت محمد تعرفي انا طلبت منهم أنهم يقولة امتة الدفعنة بس محدش رضي يقول وغير كدة عمتك ووفاء وعمر كمان معهم بيقولة انك وش بومة انتي اللي اتسببتي في موت محمد يا حرام تعرفي محمد قبل ما يموت قال منال وش النحس طلق مني طلقك يا حرام. وسابك لكلام الناس يا حرام يامنال دي عمتي منال قالت البت دي بتموت اي حد يحبها ولا تحبة زي ما موتت جدها اول ما اتولدة وعمها حسن لم راحت زارتة وكمان ماما دولت ماتت وانتي كنتي معها و اهو محمد كمان حصلهم يعني وشها وحش علي اي حد بتحبة وقالت انها مش عوزة تشوفك عشان انتي وشك وحش تعرفي فضلت تقول انك يوم ما تولدي جدك ابو امك مات وكمان عمك حسن لم رحتي تزرية وهو عيان مات اهو محمد لم اتجوزك مات هو كمان ربنا يستر بقة علي كل اللي حوايكي تعرفي انا عندي وحدة صحبتي كدة بظبط بس هي ماتت موتت نفسها من كتر ما كانت لم تقعد مع حد تنحسة ويموت
انا كنت بسمع وسكتة بس بعد ما قالت آخر كلمة صوت نفسي كان عالي وبقيت زي المخنوقة مش عرفة أنا بعمل اية بابا دخل علينا
بابا بخضة :مالك يا منال يا حبيبتي
رحاب برتباك :معرفش دي انا كنت بحاول اغيرلها ولسة هقلعها عملت كدة
بابا :كتر خيرك يا ام امير اتفضلي اقعدي مع أسماء برة
رحاب :لا يا عمي انا همش عشان سيبة العيال لوحديها عن اذنك وسبتني في أفكاري لوحدي
بابا :منال اي حاجة قلتها مش صح
منال سكتة وبس وكل اللي بيدور في راسي كلام موت نحس فقر وشك وحس صحبتي كان زيك وموتة نفسها الفكرة كانت حلوه انا خلص بنخس اي حد هقرب منة خلص خدة قرار اني لزم ابعد عنهم فكرة ملقتش غير اني اروح لبيت محمد. وزكرياتي معها خلص ازم اروح هناك واموت لوحدي بليل شهاب دخل هو وسلمي
شهاب: منال منال يا حبيبتي خد العلاج عشان تخفي منال سكتة مش بترد
سلمي: منال عشان خاطر محمد خدي
انا مدية ايدي واخد البرشام بس مبلعتهوش بعد فطرة قومت بيص علي الكل كان نيمين فتحت الباب ونزلت مشيت لحد شقتي انا ومحمد شوفت العربية بتعتة جريت عليها بس محدش فيها بصية علي الورشة بس مقفولة طلعت الشقة وفتحتها دخلت لقيت كل حاجة زي ما سبتها اخر مرة لم كنت مع محمد قعد علي كنبة الانترنت وشفت محمد نايم علي رجلي وانا بلعب في شعرة عيط لم اختفت الزكرة دي طلعت اوضة النوم لقيت هدوم محمد اللي كان لبسها اخر مرة علي السرير قرب منها وخدتها نمت علي السرير وانا حضنها شميت رحتة في كل ركن في الشقة دموعي نزلت عقلي قال:هو دة مكانك دنيتك هنا بيتك خليكي هنا مع محمد الصبح طلع وانا مع حاجة محمد في بيت بابا سلمي نزلت شافت الباب مفتوح دخلت
سلمي:سلام عليكم يا طنط انتي فتح الباب لية
اسماء طلعة من اوضتها: باب اية اللي مفتوح
سلمي: انا كنت نزلة اطمن علي منال قبل ما اصحي شهاب لقية الباب مفتوح
اسماء: هو مش شهاب اللي فتحة
سلمي: لا انا نزلت ادي منال العلاج
شهاب كان نازل: في اية
سلمي: باب الشقة كان مفتوح والكل نايم
شهاب: ازاي دة طب في حاجة ناقصة
اسماء: لا يمكن حد فينا نسي يقفل الباب بليل
شهاب: لا انا وانا طالع قفلة..... منال
جري شهاب هو وسلمي وماما علي اوضتي سي الباب مفتوح وانا مش موجودة الكل صحي علي صوت ماما وهي بتنادي علية الكل فضل يدور علية لحد ما الكل تعب بليل شهاب رجع بعد ما تعب
بابا: لقتها
شهاب: لا مش في اي حتة
اسماء: طب يمكن رحت المستشفي عند. محمد
شهاب قام جري راح المستشفي كان فادي لوحدة
شهاب: فادي منال هنا
فادي: لا هي مش في البيت
شهاب: لا معرفش راحت فين دورة في كل مكان بس ملهاش اثر
عمتي كانت لسة جية : ياسلام يا سي شهاب يعني اية اختك تخرج من بيت ابوك من غير ما حد يحس راحت فين الهانم اية ما صدقت ابني يتعب عشان تمشي علي حل شعرها شوفت يا فادي اللي بدافع عنها سابت البيت وتفشط اتفضل بقة شوف لم اخوك هيفوق هتقول اية
شهاب بص لعمتي ومشي وهو زعلان فادي جري ورها بس شهاب زعق لفادي
شهاب: ارجوك كفاية بقة وانا اللي بقول اهو لم اخوك يخف ويقوم بسلام لينا كلام تاني وبخصوص الكلام اللي لسة عمتي قيلة انا مش هرد علية وبابا هيعرف هو اخوها ويعرفة يتصرف
فادي: شهاب
شهاب مشي من غير ما يسمع منة حاجة الكل بيدور علية وانا في شقتي مع محمد وزكرياتي بضحك حبة وعيط حبة واكلم محمد. حبة
سلمي: طب حد راح شقتها مش يمكن هناك.
بابا: واية اللي هيوديها هناك بس
اسماء بدموع : روح شوف يمكن تكون هناك يا ابني يارب رجعها بسلامة
بابا بص لماما و قال لشهاب ينزل ونزل شهاب وراح علي الورشة لان الورشة تحت الشقة بتعتي
شهاب: سلام عليكم يا رجالة
الرجالة: وعليكم السلام يا ستاذ شهاب الاسطي محمد عامل اية
شهاب: الحمدلله بقول حد فيكم شاف مرات الاسطي اختي
واحد: لا والله هو في حاحة ولا اية
شهاب: لا هي بس كانت جية تجيب حاجات من الشقة وانا اتاخرة عليها فقلت اسال يمكن حد فيكم شافها
الصنيعي: لا محدش شفها طب اطلع شفها يمكن لسة فوق
شهاب :انا مش معاية المفتاح
واحد تاني: ثواني في مفتاح استبن في دلاب الاسطي
راح جابة اتفضل بس دة بتع الباب اللي هنا اللي بيطلع علي الشقة علي طول الاسطي عملة باب في الورشة علي الشقة علي طول
شهاب: تمام خد المفتاح وطلع.
شهاب: منال منال انتي هنا منال
محدش بيرد دور في كل الشقة طلع علي الاوض لقاني نايمة علي الارض في اوضة البس في وسط هدوم محمد وبرفنانة كنت لمة كل حاجة تخصة ومتغطية بيها وحضنها
شهاب: منال انتي بتعملي اية هنا
منال :شهاب انت هنا شوفت محمد جبيلي اية عروسة حلوة
شهاب: منال لية خرجتي وسبتي البيت الكل بيدور عليكي
منال بدموع : انا هنا مع محمد ومش عوزة حد غيرة سبنية يا شهاب لوحد مع محمد
شهاب: طب قومي نروح بابا قلقان عليكي
منال بندم: انا مش هسيب هنا انا مع محمد مش هسيبة تاني هو كان بيحبني وانا مش حسة بية يا راتني حسية بية من زمان نفسي يرجع حبة نفسي في حضنة يا شهاب
شهاب: هيرجع يا حبيبتي بس انت شدي حيلك كدة عشان لم يرجع يلقكي كويسة
منال بعياطز: هو مات وسبني لاندم والعذاب
شهاب: منال فوقي محمد بخير (انا بصيت بس مش مصدقة شهاب سكت ) طب تعالي معاية نشوفة عشان تتاكدي
منال بدموع خوف : لا انا مش عوزة اشوف حد انت كمان مش عوزة اشوفك ابعد عني
شهاب: لية كدة مش انا شهاب اخوكي حبيبك.
منال: لا انا مش عوزة احب حد عشان منحسهوش ابعد عني كفاية محمد مات بسببي مش هتبقة انت وهو
شهاب: يا حبيبتي محمد هيكون
منال: متقولش حاجة علي محمد دي حبيبي شوفت انا كتبة اسمة فين بس هو مات من غير ما يشوف
شهاب: طب ممكن تقومي معاية محمد عوزك
منال: بجد هو رجع من تاني عشان يخدني معها صح هو قال كدة في الحلم انا جي اخدك معاية
شهاب سكت وقومني ومشيت معها لقيتة مروحني بيت بابا نزلة دموعي كنت حسة اني بموت بتخنق خوفت وقفت مكان بس شهاب حضني وطمني دخلني البيت وانا حسة اني جسم من غير روح الاكسجين بيقل من حولية حاحة عربية بتحصل خوف علي رعب مش عرفة مالة بس زكرؤات وحشة بدور في دماغي دخلت
واول ما دخلت فريد قام وقف بغضب
فريد: البت دي كانت فين ياشهاب
انا خوفت اوي من فريد شهاب حس بية حضني
شهاب: لو قرب من اختك يا فريد انا اللي هقفلك ابعد عنها كفاية اللي، فيها
انا بصية لفريد وخوفت ودخلت اوضتي جري من غير ولا كلمة كنت سمعة زعيق من الكل وشهاب وبابا بيدافع عني قعد جنب الدبدوب وحضنة اوي كنت خايفة منهم جدا خايفة حد فيهم يخش يضربني ومحمد.مش معاية كنت رفضة كل حاجة مستسلمة لحاجة وحد.بس اني من غير محمد ولا حاجة وعدة اليوم ومحدش فيهم. كلمني وانا كمان كنت سكتة كنت بطلع بس كل حاجة محمد اللي جبها وحطها جنبي واحضنها واشم رحتة
بعد اسبوع وانا في عالم تاني سكتة مش بتكلم ورفضة اقلع الفستان ونايمة في حضن الدبدوب الكل بيتكلم وياكد موت محمد. حتي سلمي لم دخلت تاني علية عشان اغير كانت مسكة فستان اسود في الوان بس بسيط اتاكد من موتة خلص ضربتها وطرتها
شهاب كان حكي علي اللي حصل لبابا وكلام عمتي وانا كنت فين وبابا زعل جدا وخد قرار اني نبعد عنهم بعد محمد. ما يخف هيسمع منة ماما بعدة عني خالص بس كنت سمع فريد يقول انة مات بسببي
في يوم فادي اتصل بية بس انا فين. مش في الدنيا
سمعت صوت شهاب بيقول دي فادي بيرن علي منال
بابا :رد بسرعه ليكون حصل حاجة لمحمد
منال قمت بخضة وقفت بعيد في اخر الاوضة بخوف :مات محمد مات تاني انا نحستة انا موتة مات بسببي ايوة. انا السبب ايوة ايوة انا نحس انا وش فقر ايوة انا نحستة يارتني ما رحت اشوفة انا السبب انا وحشة ووشي وحش
شهاب :ايوة يا فادي محمد عامل اية
فادي :محمد كان تعبان اوي يا شهاب ودخل الرعاية تاني هو دلوقتي فاق وعاوز منال
بابا دخلي :منال محمد
منال بصوات :مات يا بابابا محمد مات يا بابا محمد مات سبني ومات انا السبب انا موتة انا نحستة انا نحس انا لزم اموت ايوة لزم اموت مش هقدر اعيش بعدة يا محمد انا وحشة يارتني ما رحت اشوفك ولا حبيتك
وخرجة علي برة لقيت ماما خرجة من المطبخ علي صواتي وعنيها دمعت :بنتي يا قلب امك يا بنتي ياحسرة قلبي عليكي يا حبيبتي يا بنتي
بابا بصلها بعتاب
شهاب :منال محمد عوزك منال فوقي محمد بتكلم في التليفون
منال بانهيار : لا هو مات مات انا نحستة ياريت ما رحت اشفتة يارتني ما حبيتة مات بسبب نحسي مات بسبب فقري مات ايوة هما قالة كدة. انا نحس وش فقر ايوة يا بابا انا نحست جوزي مات بسببي وبصيت لماما ايوة انتي قولتي كدة ايوة انتي قولتي طول عمرك فقر وفريد قال كدة كمان انا نحس ايوة انتي بتكرهني ايوة انا مش عوزة حد خلص انتم بتكرهوني محدش بيحبني غير محمد محدش فيكم بيحبني و محمد مات اللي بيحبني مات انا لزم ارحلة
كنت قعدة علي الارض اضرب في أيدي المتجبس
من كتر الضرب الجبس اتكسر من علي ايدي
فريد بدموع: منال
بصية للكل محستش بحد فيهم حنين قومت جري دخلت المطبخ وسحب سكينة
منال : انا لزم اموت انا ممكن انحسكم لزم اموت انت قولت كدة انت مش بتحبني ايوة محدش فيكم بيخبني
وحطيت السكينة علي رقبتي ماما شهفت فريد جري علية وقرب مني
فريد :سيبي السكينة يا منال سيبيها يا حبيبتي
منال: لا انا لزم اموت وانا مش حبيبتك انت بتكرهني انت وامك ابعد عني محمد. بس اللي بيحبني بس هو مات وانا لزم اروح لمحمد
فريد كان بيقرب بحرس لم سمع ماما بتقول: يا مصبتي انا لسة جيبة السكاكين من عند الراجل هتدبح نفسها السكينة مسنونة اوي الحقها يا محسن
فريد قرب لية ومسك ايدي وبص في عيني جامد :سيبي بقول سيبي
انا خوفا من نظرة فريد لية وسبت السكينة
كل دة و فادي ومحمد سامعن
شهاب بدموع :كفاية يا فادي اقفل منال خلص اتجننة كانت عوزة تدبح نفسها اقفل لو سمحت كفاية كدة يا رب تكونو مستريحين بلغ عمتي اني منال لم مشية كانت في بيتها هي ومحمد مش في مكان وحش زي ما فكرة بس والله العظيم حق اختي مش هسيبة
وقفل من غير ما يسمع رد في الوقت دة انا وقعت في حضن فريد وشهاب شلوني دخلوني أوضتي
ماما بعياط ندم :سمحني يا منال سمحني يا بنتي
بابا :ابعدي يا اسماء عنها دلوقتي بنتك شوفتي نتيجة الكلام السم بنتك بتموت دلوقتي ندمانة بعد اية
فادي قفل
محمد بتعب ودموع : يعني اية اللي شهاب قالة دة منال ملها وانتي قولتي اية علي بنت اخوكي ومنال كانت فين ولية مشية (محدش رد) جيلك مش هسيبك اكتر من كدة محمد قام قعد
فادي مسح دموع و بص لعمتي : منال جلها انهيار عصبي حاد بسبب اللي اتقال عليها يا امي منال بنت اخوكي دلعتك كانت عوزة تدبح نفسها وبص لوفاء منال يا وفاء اختك اللي كنتي بتلبسي منها منال اللي كانت تشتري الحاجة و انتي تلبسيها قبلها كدة حلو يا امي منال خلص اتجننت بجد حرام عليكم
محمد بص لأمة بزهول: افهم حصل اية غير اللي شفتة حد يرد علية محد يقول مراتي حصلها اية
محدش بيرد
فادي ~: محمد. اهدي كدة غلط عليك
محمد
والدموع في عينة :يبقة اللي فهمتة صح انتي يا امي تعملي كدة لية في مين في بنتك دي تربيتك انا مش مصدق .... عجبك كدة لية يا امي دي بنت اخوكي وانا سعادي معها لية حب تشفيني لوحدي لية حبة تشفيني وحيد وحزين لية حبة تشوفي قهرتي انتي متعرفيش هي عملت اية لية لية يا امي لية بكلامك كنتي هتقتلي مرات ابنك وبنت اخوكي كنت هتوجهي اخوكي ازاي لو بنتة ماتت بسببك اتفضلي وجهي اخوكي بعد ما بنتة انهارة والله اعلم لم تفوق هتكون اية جننوها حرام عليكم
عمتي بعند :البنت دي وشها وحش عليكم عمر ربنا أنقذه منها وانت جالك سرطان بعد ما اتجوزتها طلقها وتبعد بعيد عننا
فادي :انت بتتكلم مع مين امك حفظة وبس
محمد بزعيق :انا عندي سرطان من سنة وست شهور قبل متجوز منال وانا مكنتش عاوز اتعالج كنت عوز اموت لوحدي وهي اللي فضلت وراية لحد ما وفقت اتعالج يعني مش هي السبب يا امي هي اللي جابت الدكتور اللي عمل العملية هي يا امي تعرفي مين السبب في المرضي انتي ايوة متستغربيش كدة فادي عوز اروح اشوف مراتي
عمتي:انا يا محمد السبب
محمد بدموع :ايوة انتي قهرتني فكرة ولا افكرك لم دخلتي علية وشفتي صندوق دهب منال في دلابي فكرة قولتي اية لم عرفتي اني بحبها
فادية: محمد اهدي
محمد بعصبية : مش هاهدي امك قهرتني زمان وعوزة تقهرني دلوقتي امك لم عرفت حبي لمنال واني اشتريت دهب منال لمناب قالت اية (محمد مينفعش عمر بيحبها هتقهر اخوك الصغير اللي مشبعش من حنية ابوة دي اخوك.يامحمد ) خلتني سكت وقهرة قلبي ولا يوم كتب كتابي عليها دخلت علية وانا بلبس وقالت(محمد بلاش عشان خاطر اخوك احنا لسة فيها ارجع في كلامك وعمر يرجعها وانت ربنا يرزقك ببنت الحلال:.اللي احسن من منال ) شوف قهر اكتر من كدة ودلوقتي جية تكملي علية وعليها بجد حرام
فادي: لية كدة يا ماما خرام عليكي
عمتي:عمر الصغير مشبعش من ابوة زيكم كنت عوزه افرحة
محمد بزعيق: علي حساببببببببي تعرفي لو عمر مكنش طلق منال انا كنت دلوقتي في قبريى منال هي اللي رجعتني تاني خدني ليها يا فادي
عمتي بعند :انت عمل عملية كبيرة استني لم تخف وتروح ولا لم الدكتور يكتب علي الخروج
ولم تروح تطلقها ونخلص
محمد بتحدي :انا هخرج يعني هخرج وطلق منال مش هطلق مراتي عوزاني اموت صمم علي قرارك اوعي انا هاخد مراتي من هنا وامشي انا طول عمري لوحدى اية الجديد وانتي يا امي خليكي مع معتقداتك لوحدك ومه ابنك بس اوعي تندمي
محمد قام وسند علي فادي عشان يغير هدومة
نرجع عند بابا
فوقوني بصية لقيت فريد وماما جنبي خوفت منهم فضلت اصوت واعيط واهزي بكلم وحبة اضحك وحب اعيط وحبة اندي علي محمد لحد ما شهاب جاب الدكتور
الدكتور :حالة انهيار عصبي واضح جدا أدى إلي هزيان وتصرفات غير طبيعية ولزم تخش مصحة لأنها عندها تأكيد انها نحس ووشها وحش علي اللي حوليها وأنها لو اتعملت مع حد بتحبة هيموت ودى ممكن. يخليها تموت نفسها عشان متازيش حد من اللي بتحبة
محسن بص لماما :شفتي عملتي اية في بنتك شفتي قسوتك عليها عمل اية اتبسطي بقة يا رب تكوني مرتاحة
بابا بص للدكتور : بنتي مش هتخش مصحة انا هعلجها هنا في بيتي اكتب اللي انت عوزة وانا كفيل ببنتي
الدكتور فضل يقنع بابا اني لزم اهش مصحة بس بابا كان رافض تماما بعد. مدة الدكتور كتب الدواء ومهدء ومشي
في الوقت دة عمر كان جة يشفني بعد اللي حصل
بابا دخل علية هو وعمر وانا شفتهم
وكل اللي حصل زمان شفتة تاني
رجعة زكري زمان لم بابا ضربني لم عمر جاب الجواب وتهمني اني مش شريفة وبابا جاب الدكتورة تكشف علية
منال بخوف شديد وانا برجع بضهري علي الحيطة : ووووالله ما عملت حاجة انا محدش لمسن والله يا بابا ونبي متخليش الدكتورة تكشف علية لالا يا بابا انا بنتك متضربنيش ونبي ابعد عني واللة يا بابا انا شريفة عمر كداب والله الجواب بتاع سارة مش بتعب ايو انا كتبت بس مش بتاعي والله يا بابا صدقني والله مظلومة محمد يا محمد الحقني يا محمد والله ما عملت حاجة يا مححححححمد
في الوقت دة كان محمد صمم يخرج و فادي جاب محمد علي بيت بابا وكان مسندة الباب فتح وفادي ومحمد دخلو انا كنت قعدة في الأرض أوضتي وضمة رجالي علي صدري وخائفة من وعمر وبابا وبنادي علي محمد وهما واقفين في زهول من الكلام محمد بعدهم ودخل
محمد دخل استعجب من شكل :منال
انا كان شكل مبهدل ولسة لبس فستان الفرح اللي رفضة حد يجي جنبي اصلا كنت حسة اني لو فلعت الفستان روحي هتطلع مني لانى دة حاجة من محمد شعري كان منكوش بصيت نحيتة
منال بهمس وخرجت من الاوضة جري : محمد لا انت موت انت مش هنا لا انا انا
محمد. قرب مني: منال يا عمري انا لسة عايش يا حبيبتي
منال وانا في الصالة -: لا لا انت مات
هي قالت كدة انك موت محمد قرب مني لا ابعد عني انا وش نحس عليك أبعد عني لو قربت هنحسك هتموت تاني
بابا :يا بنتي محمد لسة عايش اهو جالك حرام اللي بتقولي دة
منال :لا محمد مات انا نحستة وهو مات من نحسي ومن فقري اصل انا وشي وحش ونحس علي كل اللي بحبهم مش صح كدة ماما هي ديما تقول كدة انت وش فقر صح يا ماما انا بصيت لماما اللي بتعيط علية بانهيار ههههههه انا وشي وحش ايوة ابعد لا محدش يجي جنبي ابعد انا هقعد.هنا لحد ما محمد.يجي يخدني
محمد بدموع :منال يا قلبي انا موجود تعالي في حضني
منال بهمس :,موجود تؤ ازاي لا انت مش موجود ههههههه اصل انا نحستك وبسبي عيت انا انا هخش انام عشان اشوف محمد ويخدني في حضنة ودخلت الآوضة
بابا :اية اللي خرجة يا محمد. يا ابني
محمد اتنهد بتعب :انا كويس يا خالي وحقك علية متزعلش والله أخف بس وهوقف كل واحد ووحدة عند حدة وبعدين مقدرش اشوف منال محتاجاني واسبها
بابا بتنهيدة : راجل يا محمد خش يا ابني لمرات ربنا يشفيها ويشفيك ويقويك علي اللي جي
محمد :يا رب دخل كنت قعدة علي الارض اغني وقعدة في حضن.الدبدوب الكبير ومسك عروسة كان جبلها وبغني ماما زمانها جية
منال بهزيان وبكلم العروسة :لالا ماما لا لا بابا بابا بيحبني لا بلاش عشان مايمتش مش بيحبني طب مين بيحبني محمد ولا شهاب لا فادي لا محمد
محمد زمانة جي هي ماما ولا بابا ولا محمد
محمد قرب مني وطبطب علية مسح علي شعري انا مسكت شعري اية دة شعري شكلة وحش اوي
محمد :منال منال انا جيت مين زعلك كدة يا حبيبتي
منال :زعلني معرفش
محمد :طب مش عوزة تحكي مين قال كدة عليكي
منال : معرفش لا بس الكل قال كدة
محمد :طب مش هتحكي حصل اية وانا في العملية
منال : انا عوزة انام
محمد : منال انا محمد حبيبك جوزك احكي انا سمعك
منال :ياعبيط محمد مات وانا السبب انا نحستة الكل بيقول كدة ابعد بقة عشان متموتش زي محمد
محمد بجدية :منال...فوقي مين اللي قال كدة
منال بخوف وهروب :اية دة انت في دماغك تعويرة. صح انت متعور
محمد : ايوة متعور
منال: وانا كمان متعورة بص مين عورك
محمد. سكت وبيبصلي
منال: قولي حدوتة
محمد :حاضر هقول حدوتة تعالي في حضني وانا احكي حدوتة
منال :لا محمد قال إني محدش غيرة يحضني
محمد خدني في حضنة ونامت انا وهو علي السرير
كنت بشم رحتة محمد.:انا محمد يا روحي قلبي مالك يا عمري
منال :هو انت مين عورك انا اتعورة من..م
محمد :انا عامل عملية في داماغي انتي بقة اية اللي حصل مش هتحكي لمحمد حبيبك
منال :عملية هو انت عيان
محمد :ايوة عيان ومحتاجك جنبي
منال انا سكت شوية وحسيت بالأمان :تعرف هقول علي سر بس محدش يعرفة انا بحب واحد اسم محمد انت تعرف محمد تعرف انا كنت فكرة اني بحب عمر بس عمر وحش انا مش كنت عرف. أن محمد بيحبني كنت بحب أولد كنت فكرة كدة بس طلع وحش عمر عيل رخم اوى اناني كان بيضربني وياخد لعبي بس محمد كان بيزعق فيه ويجيب العب منة ويطبطب علية ويلعب معاية لم كبيرة كنت مخطوبة لعمر بس هو عمل فضيحة وعرفة اني عمر مكنش بيحبني ولا أنا كمان تعرف انا كنت بحب محمد من زمان بس مكنتش حسة كنت فكرة اني بحبة زي اخوية بس كنت حبة و انا عرفش اني بحبة لا بعشق محمد تعرف محمد كان حنين اوى وطيب اوي بس انا انا السبب في موت محمد محمد سبني لوحدي سبني ليهم
محمد :انا جنبك يا منال الاقلب
منال بتركيز :منال الاقلب محمد
محمد :يا عقل وقلب محمد احكي كل اللي جواكي انا سامع يا قلبي
انا ابتديت احكي كل حاجة لحد ما رحاب جت وقالت إنه مات
محمد بغضب مكتوم : رحاب قالت اية تاني
منال : هي قالت ان محمد مات وقالت ان محمد طلقني وقلت علية وش نحس وانا سمعت صوات وحد بتقول يا محمد عرفت انها عمتي وعمتي ضربتني ووفاء كمان زعق فية وفريد ضربني محمد سبني هو لية سبني
كنت بتكلم وكأن بشكي لابوية لمصدر الامان لية
محمد :منال انا جنبك ومامتش فوقي بقة
منال انا سكت :طب لو انت محمد طب فين منال الاقلب
(محمد.كان معودني لم كان يتصل من رقم غريب عشان اتاكد أنة محمد اسال انت مين برد ويقول محمد ارد وقول فين منال الاقلب يجاوب ويقول علي عرش قلبي)
محمد قلع التيشرت : علي عرش قلبي وشاور علي الوشم ومسكزايدي وحطها علي صدرة
منال : الله عندك عضلات زي محمد. وحطيت ايدي علي الاسم منال. الاقلب بتركي دي انا صح
محمد :ايوة انتي
منال بحضنة :محمد حبيبي انا اتنفض وقمت بعد عنة لا ابعد انا هموتك ابعد عنى
محمد شدني لخضنة تاني: منال فوقي انا حنبك. اهو
منال بدموع'لا ابعد عني انا وشي وحش عليك ابعد
مخدني في حضنة جامد: منال انا اهوزجنبك وعمرك. ما كان وشك وحش علية من يوم. ما دخلتي حياتي وانا في عز ونعيم.
فضلت سكتة وابص في وشة لحد. ما استوعبت انة فعلا كويس
منال بدموع: محمد وحشتني وخشتني اوى
محمد وهو بيخضني :روح قلبي انتي كمان وحشتني اوي كدة تخضني عليكي هي دي وصيتي ليكي انك تكوني قوية
منال وانا بدفن نفس في حضنها :من غيرك معرفش اعمل حاجة منغير اموت انت اماني وانت روحي
محمد حضني اوي :يا وجع قلبي خلص انا جنبك هاخد حقك منهم كلهم
منال وانا بدخل جوة حضنة اوي: مش مهم انا عندي وحودك. هو المهم عندي
محمد خدني وقعدنا علي السرير ونامنا انا وهو كنت حضنة ومش عوزة اسيبة ابدا
فضلنا نايمن في حضن بعض كتير انا بصراحة نامت وكنت حسى بالامان الشديد فوقت علي
الباب بيخبط محمد اذن للي علي الباب يدخل وفضل زي ما هو حضني وانا نايمة جنبي
محمد بهدوء :اتفضل
كان شهاب اتكسف من محمد لم شاف قاله التيشرت وانا في حضنة ونايمة في امان.
شهاب بكسوف : انا اسف بس فادي بيقولة لزم ترجع المستشفي
محمد بهدوء :حاضر خارج اهو بس هي تصحي واضح انها كانت مش بتنام
شهاب: فعلا كانت بتنام بمنوم الحمدلله ربنا يستر لم تصحي وتلقيت مشيت
محمد: وانا مش هسبها ابدا شهاب خرج ومحمد اتعدل براحة
منال صحيت ومسكتة بخوف :انتي هتسبني تاني
محمد وهو بيطبطب علية :لا متخافيش هخدك معاية
منال بخوف :لا خليك هنا انا خايفة منهم
محمد :لزم ارجع المستشفي وبعدين
مراتي متخافش من حد تخاف من ربنا وبس قومي وانتي زي امنا الغولة كدة قومي غيري يا بنت كتك قرف في حلوتك حتي وانتي مش نضيفة حلوة
كل دة وعمر وفادي والكل برة
بابا: ربنا يقويك يا محمد وترجعة زي الاول
فادي ~: محمد بيعشق منال يا خالي واكيد هيقدر يحتويها زي زمان
عمر كان بيسمع وافتكر لم كان قاعد لوحدي وسمع محمد وفادي
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
• تابع الفصل التالى " رواية جسد بلا روح " اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق