Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رحيل الهوارى الفصل الخامس عشر 15 - بقلم هايدى الصعيدى

 رواية رحيل الهوارى الفصل الخامس عشر 15 - بقلم هايدى الصعيدى 

"ف السرايه ...


قامت رحيل وقفت : ا.نت بت.تقول ايه بقيت مراتك ازاي يعني انا مش فاهمه


مراد من غير نفس : زي ما سمعتي


وخرج القسيمه من جيبه ورمها ع السرير ..


: وهي الجسيمه واجفه ع امضتك بس ..


رحيل بدموع : ازاي ده حصل انا مش فاهمه..


فلاش باك ..


عند اهل رحيل لما المأذون جيه يكتب كتاب عامر ورقيه ..


مراد : عن اذنك ي عمي عايزك ف موضوع 


خرج مع والد رحيل 


مراد : بص ي عمي انا ولا ليا ف الف ولا الدوران 


محمد: خير ي بني 


مراد: انا طالب يد الدكتورة ع سنه الله ورسوله وعشان ولد اخوي ميترباش بره انا مش هسيب حد غيري يربي ولد اخوي ودي وصيته جبل ما يموت


محمد : ازاي ي بني الكلام الي بتقوله ده انا..


مراد قاطعه : زي ما بجولك اكده ي عمي وكمان الدكتورة موافجه 


محمد بغضب : طب ولما انتو متفقين ي مراد بيه انا لازمتي ايه دلوقتي ..


مراد : مجامك عالي ي عمي وانت فوج راسنا بس انا حبيت افهمك اني الموضوع منتهي.. ومهينفعش نجعد احنا التنين ف بيت واحد وهيا ارمله وانا عاذب وامي اتعلجت بالواد ورحيل مش هتجدر تسيب ولدها وتمشي

وانا مش هسمح ان ولد اخوي يطلع بره السرايه..


محمد لسه هيتكلم قطعه عامر الي قالهم ان المأذون جهز الورق ..


قام محمد ومراد دخلو كتبوا كتاب عامر ورقيه 


مراد : بعد اذنك يا حچ  انا كمان عايز اكتب ع الدكتورة ..


محمد : ازاي ي بني ..وبعدين مش لما اسمع رايها 


مراد : ازاي انت هتكون وكيلها وهم الشهود والمأذون يخلص الجسيمه ومتفضلش غير ع امضتها 


وخرج بطاقة رحيل 

من جيبه كان وخدها يخلص

بيها ورق تسجيل مراد ...


: واذا كان ع موفجتها ثانيه وحده..


وتصل ع رحيل 


مراد فتح مكبر الصوت : ايوة ي دكتورة 


رحيل : خير ي مراد بيه 


مراد: ابدا بس ابوكي كان عايز يسالك ع حاچه.


محمد : ي رحيل ي بنتي انت موافقه تتجوزي مراد بيه


رحيل : ايوة ي بابا انا موافقه 


محمد: انتي متاكده ي بنتي 


رحيل : ايوة ي بابا متاكده وكمان عشان مراد يتربه بين اهله هنا..


محمد : لله الامر ي بنتي قرارك وانتي اتحمليه

انا عودتك تشيلي مسؤلية قرارتك..


وقفل مراد معاها وكتب كتابها ب موافقتها وموافقت ابوها ...


محمد : مش هوصيك علي بنتي ي مراد 


مراد : متجلجش ي عمي فوج راسي من فوج


محمد : انا لولا اني عارف اصلكم وانك راجل الكل يشهدلك انا مكنتش سلمتك بنتي ابدا ..


مراد : ربنا يبارك ف اصلك ي عمي يلا فوتكم بعافيه


محمد : ف امان الله ي بني سلامي للحجه وطمني ع رحيل ..


مراد : يوصل ي عمي ف رعايه الله


....عوده 


رحيل انهارت ع السرير كانت عارفه ان هدوئه ده وراه حاجه بس مكنتش تعرف ان دماغه سم كده..


رحيل بقهره : اوع تفكر انك بقيت جوزي انا كده هسلم ليك لا فوق ي مراد بيه واعرف اني لحسن وعمري ما هكون غير ليه ..


مراد عفريت الدنيا بقت تتنطط قدام عنيه من الغيره قرب من رحيل ومسك شعرها ببعض القوة


مراد بغضب اعمي : كنتي خلاص همم كنتيي اما دلوجتي بجيتي مرتي انا ومش هسمحلك تچيبي سيرت راچل غيري ع لسانك حتي لو كان اخوي الي كان چوزك سسسمعه حسن اخوي خليه ذكره حلوه هنا


وخبط دماغها بإطراف صوابعه 


: اما ده ...وضرب صدره بعنف... هيكون ملكي انا 

كلك ع بعضك ملكي بروحك وجلبك

وچسمك وعجلك وكيانك كلو ليا 

ومش هجبل بغير كده وبرضاكي ..الي ميچيش بالعافيه هايچي بالحب ولو ع الحب فانا سيد ابوه


وزقها ع السرير بعد ما غمز لها وطلع بره الاوضه خالص ...


مراد دخل الاوضه وكان دمه محروق من كلام رحيل 


وفتكر لما خدها ف حضنه وطعم شفيفها وملمس جسمها لسه حاسس بيه راح الحمام خد دش بارد يطفي ناره ..


رحيل انهارت من العياط لحد ما نامت وهيا دموعها ع خدها وهي بتفكر ف كلام مراد وتهديده


صحيت بعد الضهر لقت مراد قاعد قدامها وشايل مراد الصغير قامت منفوضه وعدلت هدومها 


مراد بسخريه : ايه ي دكتورة شوفتي عفريت ..جومي يلاه خدي دش عشان ننزل تحت نصبح ع امي يلا يا عروسه يلاا جومي صباحيه مباركه  ..


رحيل بحزن : انت عايز مني ايه انا قولتلك جوازنا ده هيكون ع ورق بس ..


مراد ببرود : مهو لسه ع ورج هو انا عملت حاچه كف الله الشر .. 


قامت رحيل بنرفزة طلعت هدوم ودخلت الحمام 


مراد وقفها : استني.. ورملها بصامه وشاور ع القسيمه... يلا امضي وبصمي ع الجسيمه عشان  ابعتها للمحامي يوثجها ف المحكمه ..


رحيل قربت بدموع ومسكت القلم ومضت ع الورق وهيا ايديها بتترعش وحست انها بتمضي ع حكم باعدام حسن من جواها..


رحيل دخلت الحمام خدت شور وقعدت تعيط لحد ما دموعها نشفت مراد كان سامع صوت عيطها وتخنق


: ايه ي دكتوره محتاجه مساعده ولا حاچه 


رحيل اتفزعت و قفلت المايه ونشفت شعرها كويس ولبست هدومها وحجابها وطلعت..


مراد شافها وقام وقف وقالها يلا سمع رنت خلخالها قبض ع كفه ولف ليها 


مراد : اجلعي خلخال الغوازي ده من رجلك هو والحلج الي ف منخيرك ولبسيهم ف واضتك بس بعد كده شغل الغچر ده مش عندي 


رحيل بخوف : انا هشيل الحلق بس الخلخال مش هخلعه من رجلي ابدا ..وخافت تقول انها وعدت حسن بكده يقوم مصمم ويطين عيشيتها ...وبعبرة  ..ارجوك 


مراد شاف دموعها وتنهد وسابها وطلع رحيل 

شالت البرسينج وطلعت وراه وهو شايل مراد 

وحط ايده ع كتفها ونزل معاها


الحجه راضيه بصت لهم بستغراب 


مراد قرب منها وحبها ع راسها ورحيل عملت زيه 


مراد : انا كتبت ع رحيل امبارح يامه


الحجه بفرحه حضنته : ربنا يبارك ليكم يولد 


وحضنت رحيل الي كانت سرحانه و وصتها ع مراد 


وف بالها ..هو انا ليه قلبي بيتوتر كده كل ما ينطق اسمي يمكن عشان ديما بيقولي ي دكتورة ..يووووه بقا انا ف ايه ولا ف ايه وفاقت ع صوت مراد 


مراد : جومي ي رحيل چهزيلي فطار


الحجه : ما ورد تجهزلك ي ولدي 


مراد : لاه يامه من انهارده رحيل هيا الي هتهتم بوكلي وشربي وهدومي وكل حاچه تخصني .


"مغلول من ليله امبارح انت ي مراد 😂"


رحيل عشان تتقي شره قامت بهدوء: لا ي ماما 

هو ليه حق و ده حقه عليا دلوقتي  ..


دخلت رحيل المطبخ والحجه راضيه قربت من مراد


الحجه : متجساش عليها ي ولدي وحنن جلبها عليك وحده وحده انا جريها ف عنيك ي ولدي

وعارفه انك ميال ليها وعينك منها بس مش 

كده براحه ي ولدي ...


مراد : عندك حج يامه انا سعات هاچي عليها بس غصب عني وكله منها عناديه وعايز ترد علي كلمه بكلمه..

وانا سمي وناري الي يوجف عينه ويرددني

عليها نفضت راس هتخرچني عن طوري


الحجه ابتسمت : لاه ي ولدي دي مفيش احن ولا اطيب من جلبها انا عارفه انك ولا روحت ولا چيت حتي چوزتك الاوله كانت كلها مرار طافح بس كله بالراحه والين ي ولدي تملك جلبها وتاخد عنيها 


مراد اتنهد : ع الله يامه كله ع الله 


ودخلت رحيل بالصنيه وقعدت تفطر مع مراد 

مراد كان بياكل بتلذذ وكأنه اول مره ياكل ف 

حياته طعم الاهتمام حلو ..


مراد مد لقمه لرحيل وهو بيشاور بعنيه ع امه رحيل خدت منه القمه راح حسس بابهامه ع شفتها السفليه رحيل شرقت وكانت هتموت 


مراد ضحك عليها ومدلها المايه:  محسب عليكي ي دكتورة هههههههههههه


رحيل تاهت ف ضحكته الي اول مره تسمعها ولا غمزت خده الي اول مره تشوفها ولا طرقته وهو بيتكلم بضحكه شكله غير خالص وهو مكشر شكله كان يفتن 


وحست ان الدم بقا بيجري سخن جوه عروقها من حركت ايده ع شفتها حست انها بتسيح ع الكرسي


"انا سحت ✋حد ساح معانه😂💔"


مراد شاف رحيل الي تاهت ف ملامحه و حاط ايده ع رجلها رحيل فاقت من شردها ع ايد مراد الي قبضت ع رجلها بقوة 


رحيل برقت : شيل ايدك ي مراد بيه ميصحش ماما قعده 


مراد بسخريه : يعني يصح لما تكون ماما مش قاعده 


رحيل خرصت وصوابعه بقت تحسس ع رجلها بكل رقه ورحيل حست انها بتنهار و اول ما صوابعه وصلت للمكان المحظور قامت منفووضه 


رحيل برعشه وتوتر : الحمدلله انا شبعت عن اذنك..


مراد بصلها بعصبيه وسكت ... وخلص فطار وطلع يشوف اشغاله ..رحيل بعد العصر سابت مراد مع جدته وقلتلها انها طلعه تنضف غرفة مراد 


رحيل دخلت اوضتها الاول وغيرت الجلابيه عشان تعرف تتحرك ولبست  قميص بيتي طويل بنص كم ومفتوح من نحيه وحده لحد الركبه لونه اسود..


دخلت اوضت مراد وبدأت ترتبها وتلم  الهدوم 

الي عايزه تتغسل وغيرت فرش السرير


"انا عايزه اقولكم ان مراد غير كل عفش الاوضه بعد ما طلق العقربه .. 


رحيل لقت جلابيه بتاعت مراد مرميه تحت التسريحه قربت منها وخدتها وقربتها من منخيرها عشان تشوفها نضيفه ولا لا ...


و شمت ريحت الجلابيه وغمضت عنيها من ريحته الي تجنن وفتكرت مراد ولي عملو معاها امبارح وبصت ع رقبتها ف المرايه لقتها مشوهه من عضاته حسست ع رقبتها وريحت الجلابيه ملت صدرها 

وجسمها كلو كان بيترعش واحساس غريب بيداعب قلبها لاول مره تحس بكده  ..


مراد دخل اوضته كان طالع يغير هدومه لقاه رحيل في اوضته تنح من جمال جسمها 


وقميصها الاسود الي ماسك ع جسمها كانه جلد تاني ولا منحنياتها الي بينه بوضوح مراد كان 


بينهاااار..و شافها مسكه الجلابيه بتشم فيها واديها بتحسس ع رقبتها قرب منها وحضنها من ضهرها جامد وحط 


شفيفه عند ودنها : لو عچباكي الريحه ف صاحبها كله چالك ولو عچباكي عضاتي ف اعملك غيرهم


 وقرب شفيفه من رقبتها بعنف بقا بيلثم رقبتها ويمشي لسانه عليها وياكلها بشهوة وايديه بتعصر خصرها وصدرها رحيل كانت مفزوعه وجسمها متصلب بس اول ما حست انها مش قدره تسيطر علي نفسها ولا تتحكم في اعصابها لما حست بصوابعه لمست انوثتها وبتداعبها بهياج اتنفضت وبعدت عنه 


رحيل بتوتر : انا كنت بشوفها نضيفه ولا لا 


مراد بيقرب منها وبيشدها ليه : ولجتيها ايه ي دكتورة


رحيل بصت ليه بقرف من فوق لتحت : لقتها زي صحابها بالظبط 


مراد قرب منها وانفسه ضربت في وشها وعنيه لمعت بالغضب  : انا صبري ليه حدود ف بلاش تستفزيني عشان انتي بس الي هتندَمي...


واخد فوطه ودخل الحمام رحيل مسحت وشها وصوابعها بترتجف رجعت شعرها لوراه وبلعت ريقها وقربت من الدولاب تطلع له غيار نضيف 


*****************+18


مراد دخل الحمام وخد دش بارد وبرضو مش قادر يهدي غضب ورغبه مع بعض كان هيتجنن وقف تحت المرش وحط ايده ع رجولته وغمض عنيه


وبدأ يتخيل رحيل وايديه بقت بتتحرك بسرعه

ع رجولته وبيزائر زي الاسد وافتكر ملمس جسمها وشفيفها الي بدلته البووسه وقد ايه هو عايزها تحتيه دلوقتي وقعد يمسد رجولته بقووة وسرعه وبرضو من غير فايده


مراد بنفس عالي : اممممممم ماشي ي رحيل انا معملتهاش وانا عيل ماشي ي رحيل انا ليكيييي


رحيل سمعت صوت تنهداته وزمجرته وجسمها اتصلب وبقت بتتنفض من غير ما تعرف هو بيعمل ايه رحيل الصوت كان مثير ومرعب في نفس الوقت قربت من الحمام  بتوتر : مراد بيه انت كويس 


مراد فتح الباب بعنف وشدها للحمام رحيل اتفزعت من جسمه العريان ورجولته المتصلبه وغمضت عنيها وبفزع  : انت اتجننت اووعي سيب ايدي


مراد هجم عليها وخد شفايفها بعنف وكانه بينتقم منها رحيل زقته : اوعي انت مينفعش تعمل معايه حاجه 

اصلااا ابعد عنييييي 


مراد بشهوة : لا مانا مش هعمل انتي الي هتعملي


وخد ادها حطها ع رجولته وبقا بيحركها بسرعه وعنف ورحيل بتحاول تشد ايدها ومش قدره بالعكس حركت ايدها هيجت مراد اكتر لحد ما مراد ارتاح وخلص نفسه 


************************


رحيل من قهرتها رفعت عنيه الي لمعت بدموعها : عشان تعرف انك انت الي جتلي زي الكلب وانا وحده رفضاك


وجايه تمشي مراد مسكها من رقبتها بعنف ولفها ليه : انا قولتلك متلعبيش معايه بس ومالو هيجي يوم وتچيلي برچلكي وسعتها مش هرحمك 


 وزقها بعنف وطلع ..


رحيل فضلت قاعدت تعيط وفتكرت حسن وحنانه عليها وشافت معملت مراد ليه وصوت بكها زاد اكتر 


مراد طلع لبس وهو الدم بيغلي في عروقه ولع سجارة وقعد علي السرير بيهز رجله بعنف وبصوت عالي : هتفضلي تنووووحي كده كتييرر كلت نااسك ياااك 

يا بعييييدة فضيييي بلاها محن حريم 


رحيل طلعت بغضب : انت بني ادم مريض ملكش دعووة بياا انت سامع ولا لا سبنييي في حااالي بقااا انا زهقت منك 


مراد قرب منها بهجوم رحيل صوتت من شكله المرعب وطوله الفارع وجريت مراد شالها وفضلت تصوت وترفس وهي بتضرب ايده الي لفت علي خصرها 


: سبنييي بقولك ابعد عنييي انت عاايز ايه 


مراد لزقها في الحيط وشد شعرها وقرب من ودنها وانفاسه السخنه بتلفح رقبتها : اكتمييي حسك سمعه ولا لاه حسكككك عينك تعلي صوتكك عليا تانييي هكتموا ليكي البااجي من عمرررك يا رحيل انا واخدك في الحرام يااك 


رحيل بدموع : شعري وجعني اوعه عشان خطري انت قولتلي انه هيكون جوزنا علي ورق ليه بتعمل معايه كده انا أذيتك في ايه 


مراد بلعة ريقه وفك قبضته عن شعرها وقلبه وجعه عليها  وعلي نفسه علي حبه البعيد وعلي انها عمرها ما هتحس بالي جواه : خلاصك اهدي هبعد ولا هحتك بيكي ولا تحتكي بيا ولا لينا صالح ببعض من طريج الله ونص 

تشوفي واجباتك وليكي عندي الاحترام والتجدير وليا المثل والمثل والمثل ومش هاكد عليكي تاني صوتك وطريجة كلامك معاي وانتي وكيفك يا بت الحلال  


رحيل اومأت بهدوء وهي بتغمص عنيها من قربه المهلك ورجولته الطغيه مراد حس بهدوئها وانفسها الي المضطربه وجسمه اترجف وغمض عنيه وهي 

بيقرب منها اكتر ويضمها ليه بكل قوته 

غصب عنه مش قادر يتحكم في نفسه 

معاها وقربها بيهلك رجولته كانت حلم 

صعب المنال وبقت ملكه ..


قلبه دق بعنف وانفسه اضطربت لما حس برعشت جسمها وضهرها علي صدره واجسمهم سخنه ومشاعرهم هايجه 


دراعه الملفوف علي خصرها ارتخي وصوابعه بدأت تحسس بكل هدوء عليه وبيحرك فكه علي فكها 

ومنخيرها بتداعب رقبتها وبيشم ريحتها بعنف 


وزمجر بصوت عالي لما رحيل اتنهدت وبدأ يبوس فيها برقه مهلكه للاعصاب ورحيل دابت بين ايديه ومكنتش قدره تقاوم ولا تبعده عنها ..


مراد لفها ليه بهدوء بص عليها لقاها مغمضه عنيها ومسلمه قرب من شفايفها والباب خبط 


: البيه الصغير صحي يا ست رحيل تعالي رضعيه ست الحجه بتجولك ..


مراد بعد لوراه بعنف بعد ما فاق لنفسه وكان في قمة الغضب رحيل برقة عنيها وشهقت و دموعها نزلت 


: انا بكرهك ..وطلعت تجري علي برا 


مراد عض شفته وضحك بسخريه وضرب الكمدين برجله بكل غضب وفضل رايح جاي في الاوضة وهو بيرجع شعره لوراه بغضب خد سلاحه وخد تليفونه وحاجته ونزل علي تحت وشافها قعده جمب امه بص لها

بصه خلتها اترعشت من الخوف وطلع من غير كلام 


عدت الايام ومراد بيعامل رحيل بحدود ومش بيوجهه لها كلام وهي بتتلاشه وكانت المعامله بينهم بحدود وديما غايب رحيل علي قد ما كانت مرتاحه بس كل ما تغمض عنيها تفتكر الي حصل بنهم 


 رحيل كملت اربعين يوم من ولادتها وخلصت ايام النفاس وكانت ف اوضتها وديما قفله ع نفسها ومراد ف اوضته وكنت بتشوف طلباته وتقضيها ليه وبس 


بعد اربعين رحيل باسبوعين رحيل كانت قعده جمب راضيه في البهو 


: جومي يا بتي صحي مراد جال هنام ساعتين وبجينا المغرب ودي مش عادته 


رحيل اومأت بهدوء وطلعت وهي بتقدم رجله وتأخر رجل وقفت قدام باب الاوضة ورفعت ايدها وخبطت بهدووء كذا مره ومفيش رد ..


فتحت الباب ودخلت بهدوء الاوضة كانت ضلمه وريحتها معبقه دخان وبرفان مراد 


قربت من السرير : مراد بيه يا مراااد بيه ..مفيش فايدة هزت كتفه براحه وايدها جت علي جلده وتصدمت من حرارته المرتفعه ..حطت ايدها علي جبهته بسرعه وعنيها لمعت بخوف ..جريت علي الحمام وخدت فوطه بلتها مايه باردة وحطتها علي جبهته ..


ونزلت تحت : يا ماما خلي خد يروح الصيدليه يجيب حقنة مسكن وخافض للحرارة مراد بيه سخن شوية 


راضيه بصت اها بخوف وقامت بسرعه رحيل قربت منها : متخفيش يا حببتي ده شوية سخونه هيروق اول نا ياخد الحقنه 


راضيه اومأت : ورد بت يا ورد تعالي جولي للغفير يچيب علاچ للبيه جوااام يلاا 


رحيل كتبت الدواء ودت الورقه لورد والغفير مغبش خمس دقايق كان راجع بالعلاج 


رحيل طلعت ملت الحقنه وحقنته بهدوء مراد حس بيها وفتح عنيه بإعياء : في اايه 


: مفيش حاجه سخنت شوية وديتك حقنه 


مراد شال الفوطه من علي جبهته وبتهكم : فيكي الخير والله 


رحيل مردتش عليه وخدت الفوطه بلتها تاني وحطتها علي جبهته : سبها خلي حرارتك تنزل 


مراد بسخرية : حرارتي مفيش علاچ في الدنيا يدويها متتعبيشي نفسك يا دكتوورة 


رحيل بلعت غصتها اخر حاجه بنهم مكنتش لطيفه وغلطت فيه كذا مره ومن ساعتها بارد وبيعملها 

بحدود وكأنه رجع مراد الي اول مره تشوفه 

بتدور علي نظره شفتها في عنيه مره او اتنين 

مش لقيااها ..


مراد غمض عنيه : طفي النور وراكي يا دكتورة 


رحيل حطت ايدها علي جبهتها ومراد شال ايدها 


: في ايه هشوف حرارتك نزلت ولا لا 


: ونزلت ولا لاه 


: لا 


: يبجا اتوكلي علي الله طول ماانت مفلحاش في حاچه ولا انتي فلحه تبجي دكتورة ولا فلحه تبجي زوچه 


رحيل اتعصبت وشئ من كلامه وترها وقامت نزلت تحت 


الحجه بلهفه : ايه يا بتي طمنيني 


: خير يا ماما ادته العلاج ونشالله هتنزل حرارته مش راضي يخليني اطمن عليه ولا عملوا كمدات بيقولي حرارتي مالهاش علاج 


رحيل مكنتش فهمه قصده بس الحجه راضيه عرفت ان مراد لسه مدخلش عليها 


خدت رحيل ع الاوضه بتعتها الي تحت : تعالي عايزاكي 


رحيل مشيت معها بهدوء : خير ي ماما  ف ايه 


الحجه بهدوء : خير ي بتي بصي ي رحيل مراد ولدي ولا ليه ف العيب ولا الحرام ودخل ع سبع شهور اها ملمسش وحده مراد ولدي محتاجك ي رحيل ..


رحيل اتصدمت ومعرفتش ترد وفهمت مغذي كلامه وحست ان قلبها وجعها مش عارفه ده بسبب تقصيرها ولا بسبب الي لازم يحصل ولا بسبب كلامه 


الحجه : انا عارفه ي رحيل ان مراد مدخلش عليكي ولو عملها انا كنت شوفت الفرحه ف عنيه بس انا مش شايفه غير الحزن والهم مالي جلبه ومطفي انا امك وخايفه عليكم عشان كده هكلمك ف حاچه زي دي انا عايزه مصلحتكم ي بتي 


رحيل بتوتر: ايوة ي ماما الحجه بس انا 


الحجه قطعتها : مبسش ي بتي الغالي الله يرحمه خلاص خليه ذكره حلوة ف حياتك وبعدين هو وصي اخوه تكون مرته يعني يعتبر مش هتخوني عهدك ليه انا فهماكي زين وبعدين ي جلب امك مينفعشي تكوني مرات راجل وعجلك وجلبك مع راجل تاني ده حراام ..مينفعش يكون راچلك محتاچك وتتمنعي عنه الملايكه تلعن فيكي لحد ما تصبحي ليه عاد يا بتي اجفلي صفحتك الجديمه وعوضي نفسك وعوضي جوزك يلاا 


رحيل قامت وهيا تايها وشالت مراد ورايحه 

تطلع .. 


الحجه : لاه سبيه حدايه هيبات عندي النهارده

وبرضايه عليكي ي بتي روحي چهزي روحك

لچوزك ورضيه ده رضاه من رضي الرب..


رحيل طلعت وهيا بتفكر ف كلام الحجه..و


*****************************


انتظروني ف الفصل الجاي وهنعرف 

رحيل هتعمل ايه ...


تعلقاتكم بقا ي قمرات ❤️⭐💋


• تابع الفصل التالى " رواية رحيل الهوارى  " اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات