Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جسد بلا روح الفصل الخامس عشر 15 - بقلم خاتون عبد المنعم

 رواية جسد بلا روح الفصل الخامس عشر 15 - بقلم خاتون عبد المنعم 

الحلقة  الخامسة عشر 

جسد بلا روح 

ومرة وحدة عمتي دخلت وبكل عنف  وبغضب شدتني من ايدي  :اوعي كدة بركة علي نفس الواد كدة لية  اوعي يا اختي بدل السهوكة دة كنتي خلتية يعمل العملية اوعي كدة سبيهم يحضرة عشان العملية

انا بصية لمحمد. وقربت مني 

منال  بحب : انت مبلغتش الدكتور انك هتعمل العملية بعد الفرح صح 

محمد بتوتر : مش فاكر 

منال بجمود: محمد... لزم تعمل العملية زي ما اتفقنا  وتخف الدكتور قال لزم عملها عشان خاطري وافق  

محمد  برفض :لا مش عاوز  عشان خاطري يا منال  مش عاوز  سبني اموت وانا في حضنك بلاش عملية 

عمتي بغضب .:انت بتقول اية  وبتاخد رايها لية  انا خلص اتفقت مع الدكتور وهتعمل العملية انت بتاخد رأيها لية دي وش فقر نحستك  وبعد العملية لينا كلام تاني 

 وبصتلي بطريقة غريبة اوي اول مرة اشفها وقالت وانتي اتفضل برة خليهم يشوف هيعملة اية واشكرا جدا يا بنت اخوية اتفضلي روحي ولم يخف هنبعتلك وشكرا جدا 

 

محمد بتعب  : امي لية كدة 

عمتي بغيظ  :هتطلع عشان تروح تغير الفستان وترجع تاني اتفضلي روحي يا بنت اخوية 

منال  بحب بصية لمحمد  :انا جنبك مش همشي غير وانت معاية زي ما دخلنت مع بعض هنخرج مع بعض 

محمد بتعب شديد  : انا بحبك اوى اوعي تسبني يا منال 

منال بحب  : وانا بقة اكتشفت اني مش بحبك لا بعشقك اكتر منك يلا قوم بسلام عشان خاطري وانا مش هسيبك  هتعمل العملية صح 

محمد  بتعب :هعملها عشانك انتي  بس لية طلب لو 

منال  بعياط :هشششششش مفيش لو انشاء الله هتقوم وهتخرج وهنعيش مع بعض اجمل ايام حياتنا  وبهمس محمد عوزة اجيب منك عيال كتير اوي 

محمد بتعب  :انشاء الله عوزك تكوني معاية اول ما افوق تكوني اول عين اشفها  واول وش اشوفة وانا بتبنج قربي  مني 

قربت علية وواول  شفايف تبوس خدي اول ما افوق 

منال بهزر وابتسامة  :سافل 

محمد  بهزار وابتسامة  :كان نفسي تعرفك السفالة انهاردة بس اخف واعرفك اية هي السفالة

منال بكسوف  :انشاء الله هتخف وتقوم بسلامة وتعلمني حاجات كتير زي ما علمتني اعشقك هتقوم وترجعلي انت اماني وسندي انا من غير مقدرش اعيش خلص هبلغ الدكتور انك هتعمل العملية 

محمد: عشان خاطرك انتي بس ادعلي يا منال 

منال: قلبي دعيلك بكل حب تقوم وترجع لقلبي ولحياتي يا سندي بعد ربنا 

عمتي وهي بتزقني  :اوعي بقة خليهم بعملة شغلهم بركة كدة علي نفس الواد خلية يختي يخد نفسة 

منال بابتسامة حزينة لمحمد : هكلم الدكتور وارجع 

وخرجة لقيت الكل بيبص نحيتي  بنظرة اتهام معادة بابا وشهاب وسلمي مرات اخوية 

(بس اتهام لية مش عرفة )

سارة  بمكر كانت قعده جنب وفاء :نحستي الراجل  شفت يا عمر اخوك كان وردة  وهي جابت أجلة احمد ربنا بقة اني ربنا انقذك من نحسها

وفاء بصتلي  بحتقار 

( علي فكرة  هو دة الاحتقار اللي قصيدة البصة دي المفروض من اختي هي وفاء كبيرة عني بس كنا اخوات في الحظة دي متخيلتش اني وفاء تعمل معاية كدة ولا تبصلي كدة  )

ماما :طول عمرها كدة وش فقر مفيش فرحة بتكمل معها 

فريد  بحقد :عرفت لية محبش اتعامل معها عشان متنحسنيش 

رحاب بمكر  :بومة يا ساتر مفيش مرة تيجي عندي الا وحاجة بتتكسر يا تتقطع 

سالم  :عيب يا جماعة كدة وبس عشان متسمعكمش 

بصيت لبابا وشهاب وسلمي  وبحزن : الحمدالله هيعمل العملية ادعولة عشان انا من غيرة اموت ولو  مامتش اضيع او اتجنن 

بابا طبطب علبة  :اجمدى انتي قدها وربنا هيعديها

شهاب حضني  :انشاء الله يقوم بسلامة ربنا كبير صلي و ادعي.

سلمي :منال لزم تغيري هدومك 

منال :اطمن علية الاول وقلبي يرتاح  يا سلمي وكل حاجة تتحل 

عمتي خرجة بغضب  :كتر خيركم يا جماعة محمد قال مش عاوز حد موجود غيري انا واخواتة روح يا محسن عشان صحتك وخد ولدك ومراتك وبنتك معاك ولم محمد يخرج بالسلامة يقعد معاك قعدة كدة ويشوف يرضيك انت وبنتك اية 

محسن بزعل  : كتر خيرك يا اختي انا كنت ماشي مكنش لية لزمة تقولي كدة  وقولي لابنك خالك مش عاوز حاجة منك لا هو ولا بنتة وبعدين  يا منال اي قعدة هتتعمل لزم تكون في وجود محمد واي كلام يتقال لزم اسمعة من محمد 

عمتي  بتوتر :متزعلش يا خوية  انا خايفة عليك لتتعب ومحمد قال كدة عرفيهم اني لم اخرج هقعد معهم كفاية نحس وفقر بقة 

بابا بزعل وهو فهم عمتي قصدها اية   : لا ياختي مفيش زعل ولا حاجة بس مكنش العشم اني اختي الصغيرة تطاردني   يلا يا منال نمشي ولم ابن عمتك يخرج نبجي نشوفة 

منال  :مقدرش يا بابا امشي جوزي عوزني  لزم  اخد اذن جوزي الاول قبل ما اعمل اي حاحة 

عمتي  بغضب : جوزك دي فيها كلام تاني  هو قال امشي مش عوزك 

منال  بتحدي:اسفة لم هو يقولها انا همشي 

سبتهم ورحت للدكتور :دكتور لو سمحت صرحني بحالة  محمد 

الدكتور :بصي مش عوزك تخافي حالت  جوزك في جراح كبير بيزور مصر الايام دة  هو متخصص في الحالت دة وكان عاوز الحالات الحرجة اللي زي جوزك وانا كلمتة وهو وافق أنة يعملها وانشاء الله بكرة جي يشوف جوزك  وانشاء الله هيكون كويس  متقلقيش 

منال :يا رب متعرفيش هو عندي اية لو ممكن طلب انا عوزة اكون المرافق معها ممكن 

الدكتور. :اكيد طبعا احنا بتشوف اللي المريض عوزة ونعملة وانتي مراتة يعني لزم تكون معها فأكيد  هتكوني المرافق 

منال :شكرا يا دكتور 

خرجة ورحت لمحمد :حبيبي عمال اية 

محمد  بتعب : الحمدالله بس انتي مش كنتي مشية وقلتي كدة  انك تعبانة وهتروحي 

منال  وانا فهمى مين قال كدة :لا انا مش همشي من هنا غير وانت معاية انا ممكن امشي لو انت عاوز  كدة  

محمد  بتعب :انا عاوز حاجات كتير اوي بس مش وقتة بس انتي لزم تروحي عشان تغيري هدومك دي 

منال :مودى  بس بقة انت علي طول سافل كدة وبعدين انا مش همشي من هنا غير وانت معاية وان كان علي الفستان انا مش هغيرة غير وانت موجود 

محمد: شوفتي مين فينا السافل دلوقتي 

منال: والله  البركة في الاستاذ اللي علمني وخلني بجحة معها 

محمد: ههههه الله  مش انتي اللي كنتي بتتكسفي من اي حاجة فكان لزم اتصرف واعلمك من جديد يا روحي يلا روحي غيري ورجعي بسرعة 

منال بعند : وانا مش هسيبك وانت اللي هتقلعني الفستان زي ما قولت ولا نسيت 

محمد: تؤ منستش خلص يا بنت محسن شلتب برقع الحي 

منال: معك انت وبس مش انت علمتني كدة 

محمد: حبيبي اللي بتعلم بسرعة

منال:طبعا لزم اتعلم منك كل حاحة مش انت حبيبي وسندي واماني وانا لزم اسعدك 

محمد: سعادتي بوجودك جنبي 

منال: بدل سعادك بوجودي جنبك 

 يبقة تبطل تترقني علي فكرة انا طلبت اني اكون المرافق معاك ولا انت عاوز حد تاني 

محمد : احلي مرافق في الدنيا مفيش حد غيرك هيكون معاية  اسف هتعبك معاية ياروحي

منال  بحب :تعبك راحة بس تقوم بسلامة يا روح قلبي

عمتي دخلت وكنت مديقة مني جدا انا وسعت ليها وهي قعدة جنب محمد 

عمتي :سلمتك يا ضي عين عين وصبتك ربنا يبعد عنك انحس والفقر  

وطلعة عين زرقة من شنطتها وحطتها علي السرير كان نفسي تكون كبير عشان العين والنحس ينفك منك وراحة بصة نحيتي 

انا دموعي ظهرة في عين محمد كان باصص لية :نحس اية يا امي انا مريض من سنة ومحدش كان عارف كنت مخبي ولم منال عرفة كانت عوزة تقول بس انا خلفتها علي المصحف  متقولش لحد وهي اللي كانت بتجري معاية علي  الدكاترة وهي اللي جابت الدكتور دة دي دكتور كبير استشاري  يا امي 

عمتي بغضب  :يعني كانت عرفة باللي عندك انا  سمعت الدكتور وهو بيقول انتي مخدتش قرار عشان العملية يعني هي اللي أخرى العملية  

محمد بتعب  :ابدا يا امي انا اللي كنت ماخر العملية وكنت مش عاوز اعملها ولا اخد كيماوي وهي اللي كانت بصر علية وانا كنت رافض 

عمتي :بردة كنت ممكن تقول مكنتش حلتك كانت هتوصل لكدة هنقول اية بقة مهي الستات اقدام 

محمد بصلي بترجي اني مزعلش وانا ردة  علية بابتسامة حب 

الكل روح وانا وعمتي قعدين ومحمد خد مخدر ونام  وطبعا عمتي مبطلتش تقول كلام عن الحسد والستواللي وشها وحش 

عمتي : يا ضنيي يا ابني كنت وردة مفتحة الله يجازي اللي كان السبب كنت قاعد  معرفش اية اللي خلاك يقول يا جواز صح صدق من قال الجواز اقدام 

كنت بسمع ونفس اصوت في وشها وقول حرام عليك ابنك مريض من فطرة  بس دي عمتي مينفعش سكت عشان خاطر محمد ميتعبش عمتي نامت علي الكرسي وأنا فضلت صحية  اصلي  وادعي ربنا انة يخف

 نور أصبح طلع وانا بدعي ربنا يقومك بسلامة يا سندي واماني   وعلي الساعة  ٨ الدكاترة جم وكشفو علي محمد  

الدكتور الأجنبي  كان اسمة كيان :هذه حالة لست بخطيرة ولا يوجد  مخاطر في العملية 

انا كنت فهمها وردة علية 

منال  بعياط :ارجوك تساعد زوجي انة املي الوحيد في البقاء والعيش  انا مستحيل اني اعيش من غيرة 

الدكتور بصلي فضل ساكت  كان شاف حد غالي علية 

:الدكتور  كيان اتكلم بحنية: انتي زوجتة اني اريكي بفستان الزفاف صغيرتي 

منال  بعياط :نعم امس كانت حفلة الزفاف ارجوك ساعندي 

الدكتور :حسنا سوف افعل كل ما بوسعي من اجلك عزيزتي  لا تبكي صغيرتي سوف يكون بخير انا معك لا تخافي يا بجوارك حبيبتي 

منال بعياط  :ارجوك انا في حاجة إلى زوجي هو كل ما لي في الحياة ارجوك افعل كل ما في وسعك من اجلة 

الدكتور :لا تقلقي صغيرتى الجميلة  انتي مسلمة صحيح  

منال :نعم أنا مسلمة  

الدكتور :حسنا الجئي الي الله بدعاء وهو علية الإجابة 

منال :انت مسلم  أليس كذالك 

الدكتور :نعم اني مصري في الأصل لكن عشت في الخارج ولم ازور مصر سوي هذة الايام أبي مسلم امي مسيحية 

ومشي وسبني بسرعة غريبة بس انا شفت في عينة دموع  دخلت لمحمد بابتسامة  :صباح الخير وحشتني اوي 

محمد :صباح الفل علي احلي عيون  انتي اللي وحشتني اوى 

منال :انت اكتر الدكتور بشرني انك هتكون كويس انشاء الله واني حلتك مش خطيرة 

محمد :انشاء الله  قال اية 

منال :قال عملية بسيطة وانشاء الله هتنجح وتقوم بسلامة ونعمل شهر عسل طويل اوى انا مش هتنزل عن شهر عسل مش كام يوم 

محمد : انشاء الله اعملك احلي شهر عسل لاخلي عروسة شفتها عيني متقربي اصبح عليك 

منال: طب ما انت قولت صباح الخير 

محمدز: لا يا قلبي في صباح تاني هعلمهولك بس بعدين 

منال: لا يا شاطر مفيش صباح وحصص تعليم غير بعد شهر العسل 

محمد  بحب :احل شهر عسل لاحلي عروسة في الكون  سمحني كسرة فرحتك معرفتش اكمل الفرحة للآخر  كان في حاجات كتير لسة هعملها انا وصحابي 

منال وانا بنام على صدر محمد : ولا يهمك فرحتي انت فرحتي لم تخف وتقوم بسلامة  تصدق انت فرحاتين انت الفرحة اللي عمري ما هعرف افرح زيها ابدا كفاية علية حبك كفاية علية اني كنت حسة اني ملكة والرعية حوليها ملكة وجنبها ملك والفرحة التانية لم تخف وتقوم بالسلامة 

محمد بفرحة لف ايدة حولية .:وحياتك عندي لعوضك عن كل دة بشهر عسل يا عسل انت  انا كنت عامل حسابي اني بعد الفرح نطلع يومين اسكندرية بس اللي حصل بقة 

منال وانا بخضنة واي  :ولا يهمك المهم صحتك بدنيا وتقوم كدة ونكمل حياتنا سوي عوزة اجيب محمد صغير بس يكون شبهك كدة هادي مع الناس شقي مع حبة عمرة  

محمد بحب  :طب بمناسبة الشقاوة ما تيجي نتشاقة حبة

منال  بدلع :تؤ اتكسف 

محمد بحب .:كسوف اية بس يابت دي انا مودى العشق 

منال بكسوف : بمنسبة العشق كنت عمل مفاجاء ليك 

محمد :اية قولي 

منال بكسوف  :مش هقول هتشوف

محمد.:متبقيش رخمة بقة قولي 

منال : اصل دي مش بتتقال دي بتتشاف(محمد استغرب ) فين منال الاقلب 

محمد.بستغراب :هنا وحط ايدة علي قلبة علي عرش قلبي 

منال: وانت محمد. العشق ومسكت ايدة وحطتها علي قلبي  انت بقة مش احسن مني انا رسمت اسمك في نفس المكان  محمد العشق بالتركي 

محمد بتكشيرة وشال ايدة من علي قلبي وشدني من دراعي وبعضب : رسمتها فين وعند مين 

منال بخوف  : في البيت  وعند  سلمي مرات شهاب اختها بترسم كل حاجة وخدة كرسات في الوشم وحبة تنقطني (نقتة يعني تعمل جميل معها) بمناسبة فرحي وكانت جية ترسم حنة بس انا طلبت انها توشم اسمك علي صدري زيك كنت فكرة انك هتفرح بس طلعت غلطانة انا اسفة 

محمد شدني لخضنة  :حبيبتي مش قصدي بس غيرة عليكي افتكرتك رحتي لراجل يرسم 

منال :وهو ممكن اعمل كدة يعني ممكن راجل غريب يشوف جسمي هو انا كدة في نظرك  

محمد :لا طبعا عارف متعمليش كدة طب خلص متزعليش بقة طب عاوز اشوف اسمي علي صدرك ولا بلاش تعالي نتشاقة حبة  الاول 

     منال: لا انا زعلانة منك 

محمد: طب ينفع تزعلي مني وانا عيان 

منال: لا مينفعش بعد. ما تخف هزعل منك 

محمد.: طب عوز اشف اسمي ومكان فين يمكن نغير المكان 

ولسة هفرج محمد 

مرة وحدة عمتي كانت سمعة كل دة و كانت. وقفة علي الباب ودخلت بعنف لم لقة محمد خلص مقرب وهيبوسني 

عمتي بغضب  :شهر عسل اية وزفت  اية وشم اية  يا اختي يقوم بسلامة لاول ولا انتي  مش بتفكير غير في نفسك 

محمد بقلة حيلة  غيظ .:يا امي دي كلام هو الكلام علية جمرك ومفيش وشم ولا حاجة وبعدين هو يعني اية وشم  

منال  بإحراج : انا  هاجب اكل عشان تفطر بس  هسال الدكتور الاول عشان في تحاليل لزم هتتاخد منك 

عمتي بتريقة  :قال يعني خايفة علية بلا هم كنتي قولتي من الاول يا اختي مكنش دة بقة حلاوة بلا قرف قل شهر عسل قال بلا نحس  

محمد  بديق وبيجز علي سنانة  :يا امي انا اللي كنت رافض  العلاج وهي اللي سعادتني كفاية ظلم بقة حرام عليكي خافي يحصل كدة في وفاء   

عمتي : لية وهي وفاء نحس اعمل حسابك بعد العملية لينا كلام تاني يا ابني البت دي نحس فقر  فاكر لم كانت مخطوبة لعمر كان الرزق قليل في ايد اخوك دي حتي امها بتقول عليها كدة وأخوها كمان هو انا جيبة حاجة من عندي 

محمد بزعل :  يا امي منال مكنتش السبب في قلة رزق عمر ابنك هو اللي كان بيلعب مش بتاع شغل يا شيخة دة انا جيت وقولت دي لعبي مش بتاع شغل ولا نسيتي  

عمتي بعند :بردة كانت نحس علية وعليك انت كمان 

 محمد بغيظ من أمة  :تعرفي يا امي بكرة تندمي علي كل اللي بتعملية في منال دي بنت اخوكي يعني بنتك وانتي اكتر وحدة عرفها اللي يشوف كدة يقول انك متعرفهاش وأنها وحدة غريبة عنك  

كل دة وانا سمعة ومش بتكلم وكتمة في نفسي  

صعبة علية نفسي اوى معقول عمتي دي كانت بتحبني اوي ولا هو مكنش حب  دخلت الحمام وسبت دموعي تنزل لاني مش بقدر اعيط قدام محمد. بيزعل مني وانا مبقتش اقدر  ازعلة لقيت اللي وقفة وراي كانت سارة 

سارة بشماتة :قولتلك مش هسيبك هدمرك واهو كل حاجة ماشية زي ما انا مخططة

منال :انا نفسي اعرف انتي بتكرهني  لية كدة انا من ساعة ما عرفتك وانا بتعامل معاكي كوبس لية الكرة  

سارة  بكرة :تعرفي انا مكنتش  بكرهك بس عشان عمر  كرهتك كنت ممكن اعمل اكتر من كدة وكان  لزم اعمل كدة فيكي بس دلوقتي انا مش بكرهك لا انا نفسي تختفي من حياتي تعرفي لية عشان عمرة بيحبك اكتر من نفسة حتي محمد مش بيحبك لا دي بيعسقك فيكي ايو زيادة عن اي بنت نفسي اعرف  

منال بستغراب  : فية القناعة والطيبة ورضي بالمقسوم اللي مش فيكي 

سارة بخقد: بردة بكرهك. ومش هيسلك غير وانت مجنونة يام قتل نفسك 

منال: طب لية ما انا سبت عمر ومش بفكر فيه 

سارة بحقد  : سبتية  ايوة بس هو لا  مسبكيش ايوة  انا بكرهك تعرفي لية عشان عمر لحد دلوقتي بيحبك بيموت فيكي دي في لحظات الحب اللي بنا  بيقول اسمك بينادي عليكي حتي يوم فرحي اليوم اللي كل بنت بتحلم بية عمر  نده عليكي قال بحبك اوي يا منال انا بكرهك يا منال بكرهك ومش هسيبك غير وانتي مدمرة وبتشحتي وبتزلي زي ماكنت بازل في الشغل ايوة لزم يكون دة مصيرم انا سمعت عنر وهو بيعترف لمحمد وللكل بحبك  

منال  بستغراب  :ربنا شفيكي  يا سارة اسمعني انا بحب محمد وخلص عمر مش اكتر من اخ جوزي وابن عمتي عوزة تصدقي صدقي مش عوزة برحتك 

سارة بحقد: حتي محمد خطفتية من ايد اختي هالة بس وعد مني هطلقك منة بفضيحة اكبر 

منال: غبية محمد عمرة ما هبصدق حاحة فية لتنة وبساطة بيعشقني 

سارة: بكرة نشوف يا منال 

سبتها ومشيت وانا خايفة منها جدا معرفش اية كمية الخقد دي ولية بفية بدعي ربنا يبعدها عننا انا ومحمد  

اليوم عدة وانا لسة  بفستان الفرح ماما جتة هي وشهاب والكل جم كان قعدين برة الآوضة وسارة قعدة جنب عمتي وبتصلي بغل 

شهاب حضني:حبيبتي هو عامل اية وانتي اخبار اية  

منال  بحزن : الحمدالله ادعليها يا شهاب محمد ميستهلش كل دة 

سارة  بكرة :فعلا غلبان وانحس صابة معلش يا حماتي نصيبة بقة وهو المثل بيقول حاسب قبل ما تناسب 

عمتي  بغضب :هنقول اية  النصيب قطة سودة.ودخلة بيتي ربنا يكفينا شر السواد 

شهاب بدهشة  :هو في اية يا عمتي مالك 

عمتي  بغضب : هيكون مالي يا ابن اخوية ابن. واتنحس يوم  فرحة  هيكون مالي يعني عين وصابت كان قمر بدر منور وهو راكب الحصان العين والنحس جابة الأرض دخلت برجلها الشمال استر يا رب 

ماما بصة عليةوقالت :ياعيني عليك يا محمد متستهلش كدة   مهو المثل بيقول حاسب قبل ما تناسب 

كنت بسمع كلام امي وانا مزهولة معقول دي امي وكلام ماما نزل علية زي المائة المغلية حرقة قلبي واااااة من حرقة الاقلب كنت عرفة أنها قاسية بس كدة لا دي مش قساوة لا دي كدة كره  كملت ماما وقالت وانتي يا منال مش هتغيري الفستان دة كفاية نحس وفقر علي الراجل  بقة 

شهاب  بزعيق :ماما لية كدة 

منال بزهول و بحزن شديد  :سيبها يا شهاب تعرفي يا امي طول عمري بشوف في عينك كرة لية طب لية معرفش دي  انا بنتك كنت بكدب نفسي بس انهاردة اتاكدة من شعوري انة صح لية طيب هو انا مش بنتك لية كل دة  حرام عليكي زنبي اية اني جدي مات في يوم ما اتولدة لية بتخمليني ذنب مش ذنبي 

وجيت اخش لقيت اللي شدني من ايدى وقالت 

وفاء بغل  :اية يا منال مش كفاية كدة نحس عمر وربنا انقذة منك  ومن نحسك  ومحمد صابة  النحس كنت بكدب سارة بس صدقتها لم شفت حال اخوية غوري بقة ربنا يكفينا شرك  ويبعد نحسك عننا وعن اخواتي 

منال  بزهول  : انا يا وفاء  نحس انا كنت نحسة عمر ونحست محمد  عمتا  انا هنا مش عشانك ولا عشان حد فيكم انا هنا عشان جوزي 

شهاب  بزعيق :اية دة في اية مالك يا وفاء وانتي يا عمتي لية كدة بتعملة لية كدة 

منال بحزن ووجع  :سبهم يا شهاب محمد هو المهم عندي ربنا يقومك بسلامة يا سندي  

ودخلت لمحمد كان اللي واخد. مخدر نايم 

منال  لنفسها  بدموع :نوم الهنا ياحبيبي   قوم الكل بيكل فيه يا سندي من غيرك الكل الدنيا ملهاش لزمة مسكت ايدة ونامة عليها وبوستها دموعي نزلة عاي ايدة 

محمد.فاق علي دموعي نزلة علي ايدى :مالك مش قولت لو عيطي هزعل منك 

منال  بدموع حضنة ايدة في صدري  :انا عوزاك جنبي اوع تسبني يا عمري انا  حبيتك يا محمد وخائفة عليك اوي اوع تسبني 

محمد بخضة :تعالي في حضني لية كدة لية دموع  دي  انا كويس  متخافيش علية مش الدكتور قال كدة  

منال وانا في حضنة :بحبك اوي تعرف بحس بالأمان معاك بحس انك سندي وضهري اسفة اني محستش بيك وكنت عمية اسفة علي وجع السنين اللي حسيتة  وانا معرفش انك بتحبني اسفة علي كل حاجة  اسفة 

وفضلت ابوس في صدرة حقك علية سمحني  انا كنت غبية 

محمد بستغراب  : اسمحك علي اية وانتي  بتعيطي لية الدكتور قال حاجة مفيش امل اني اخف صح 

منال مسحت دموعي :لا والله ابدا الدكتور بشرني أنها عملية بسيطة  انا بس قعدة مع نفسي وعدة لاحظتي  معاك وعرفت انك بتحبني ازاي وازاي انا كنت غبية ومش شيفاك ولا شيف حبك لية  شفت انك راجل وسيد الرجالة شفت انك رجالي وسندي  شفت اني في وجودك محدش يعرف يدوس علي طرفي  وشفت انك اماني احضني اوي  خلني في حضنك متسبنيش  اوع تسبني

محمد حضني وانا في حضنة فضلت ابوس في ايدى   وارفع راسي وابوس خدة 

محمد بهزار  :صدقي كدة عيب اوي عمالة تبوسي فيه وفي خدي طب مفيش حاجة تاني تبوسيها يا بت دي انا علمتك كل حاجة كدة هنعيد الدروس من جديد  

منال  :محمد بطل بقة 

محمد :وربنا ما يحصل دي يبقى عيب في حقي طب يرديكي حد يجيب الحق علي جوزك ويقول مدرس فاشل 

منال : والله.. بطل احنا في المستشفي حد يخش علينا 

محمد :ابدا والله ما يحصل  انتي اللي جيتي برجلك وبعدين طلعتي فاشلة ولزم دروس تقوية  تعالي بس  نبتظي الدرس الاول 

وفعلا باسني ومقدرش اقول فضلنا كدة قد اية بس فصلني 

الدكتور اللي كان وقف علي الباب ولم شاف المنظر دة  عمل نفسة  أنة بيسال علي مريض تاني  عشان محدش من المساعدين يخش علينا الدكتور  دخل  علينا من الأول انا في حضن محمد وبيبوسني  

الدكتور  : احم احم مساء الخير كيف حالك واضح اني جاء في وقت غير مناسب 

منال  بإحراج : لالالا لا عليك أنهى فقط مجرد حضن لكسب  للقوة   من زوجي وحب عمري  انها طاقكي وعندما تنفذ لابد من أخذ شحنة  منة للستمرار   متي العملية 

الدكتور :  لا عليكي صغيرتي كل انسان لابد من تجديد طاقتة  ام العملية خلال هذا الأسبوع لا تقلقي صغيرتى ولم البكاء  هل لم تكتمل مستوي  الطاقة عندك 

منال  وانا  خض ايد  محمد  وبابوسها  وهو مش عاوز يسبني  وباخراج: لا لا  

دكتور  بص لمحمد اللي ماسك في ايدي وشدها لية :كل هذا الحب لهذا الرجل  انت محظوظ يا رجال بحب هذه الحسناء 

منال  بحب :نعم هو فارس الاحلام  بلا انا المحظوظة بية وبحبة  دكتور ارجوك لا تتخلى عنة أنة قلبي أتوسل إليك لا تترك زوجي 

دكتور :انشاء الله سوف ابزل قصار جهدي لا تقلقي وكف بكاء أنة في حاجة اليكي والي حبك صغيرتي  

منال :شكرا ليك مش الدكتور وانا كنت مستغربة هو لية ديما بيقول صغيرتي  وقعدة اقول لمحمد  اللي حصل والكلم اللي قال الدكتور لمحمد 

محمد  بغيرة :وهو مالة  

منال :الراجل مقلش حاجة الموضوع دة عندهم عادي يعني لم يخش يلقي واحد بيبوس وحدة  عادي مش بيتكلم وممكن يعتزر ويخرج عادي 

محمد  بغيرة :بس احنا مش عندهم المفروض كان يخبط قبل ما يخش 


منال : قال يعني لو كان خبط كنت هتسمع وبعدين اللى حصل خير 


محمد.: فعلا والله  ما كنت هسمع اي حاجة بس انتي مش وخدة بالك من حاجة 

منال :لا في حاجة 

محمد :ماما مدخلتش علينا هي فين 

منال :صح دي حط كاميرات هنا اول ما تشفنا  مع بعض تخش جري 

محمد :🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 امي  المفتش كرومبو

منال :اة لو سمعتك ممكن تعلقك من حوجبك 

محمد :🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 بجد انت مسخرة 

الكل كان قعد برة وسامع الضحك من محمد انا خرجت اجيب حاجة ولقيت الكل بيبص لية كان عملة حاجة . غلط  مبرقيم انا دخلت تاني جري 

منال :الحق يا مودي الكل اتحول لاصنام برة 

محمد :🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣يخربيت عقلك يا مو هموت من اضحك

  كنت مبسوطة اني محمد فرحان ومبسوط  

وعد يوم وكل يوم  كنت اسمع كلام يسم البدن مرة من ماما مرة من عمتي مرة من سارة ورحاب حتي وفاء  ما وفاء كلمة توديها وكلمة تجبها  ملهاش راي 

قبل يوم العملية رحاب كلمتة سارة 

رحاب: خفي العب حبة علي منال سارة 

سارة: لية ظي حماتي خلص بقة مصدقة انها نحس 

رحاب: بردة خفي لان لو محمد خد خبر ممكن كل حاجة تبوظ فهدي بقة لحد ما يخش العملية 

سارة: ماشي بس خلي بالك وفاء 

رحاب بمقطعة: وفاء مين دة اللي كلمة تجبها وكلمة توديها الخوف من فادي وكويس انة الايام دي مختفي وبيخلص ورق نقلة 

سارة: عندك حق فادي بيحب منال اوي بقول اية اية رايك نشكك مرات فادي في منال 

رحاب: حلو دة بس اصبري خبة نخلص الاول من موضوع طلق منال ومحمد وبعدين ندخل علي فادي 

سارة:ماشي 

كل دة وعمر كان واقف برة وسامع  

في يوم العملية 

محمد ماسك ايدي   وشدني علية وحضني الكل كان وقف 

محمد وانا في حضنة : معلش ممكن الكل برة عوز مراتي لوحدها 

الكل خرج معادة عمتي فضلت وقفة 

محمد.:اسف يا امي انا عاوز منال مراتي ممكن 

عمتي بغيظ  :,ودة وقتة 

محمد.:امي لو سمحتي 

عمتي خرجة ومحمد شدني لحضنة تاني 

محمد :اسمعني كويس مش عاوزك تقطعتي منال عوزك تكوني راجل  عاوز افوق علي وشك  وغمض عيني علي وشك ممكن  دي حاجة لو 

منال :,لا متقولش لو هتقوم وتخف باذن الله وهغرقك في حبي 

محمد :اسمعني لو سمحتي  لو حصللي  حاجة اتجوزي بعدي وعيشي حياتك اوعدني

منال :استحالة راجل غيرك يخش حياتي  لو لمسني الموت عندي ارحم من اني راجل غربك يدخل حياتي  انا هعيش منال محمد رضوان وهموت منال محمد رضوان

محمد :ارجوكي اسمعي يا منال   لو مت روحي شقتان اطلعي اوضة النوم بتعتنا.خش الحمام المراية الطويلة اللي في العمود  دوسي عليها دستين من فوق هتتفتح هتلقي خزنة رقم السري عيد ميلادك افتحيها هتلاقي ٣اظرف الظرف الكبير لكي الصغير لعمر والوسط  ادية لفادي هو هيتصرف الشقة والعربية والورشة وحسابي في البنك باسمك انتي وكمان في وديعة في البنك باسمك اللي في الخزنة بتاعك حاجاتك انا كنت شريها ليكي كل علبة في الخزنة ملكك انتي دي هداية اعياد ميلادك   اللي كنت يحتفل بية لوحدي كنت بشتري هدية واتكسف اقدمها  وفي صندوق الدهب بتاعك اللي اتباع زمان انا كنت اشتريتة  موه مينفعش دهبك حد غيرك يلبسة عوزك قوية مرات محمد رضوان و عقلة مش عاوز حاجة تأثر فيكي واخر حاجة اترحمي علية ولم تتجوزي وتخلفي لو افتكرني سمي ابنك علي اسمي اخر طلب عوزك معاية في العملية لحد ما اغمض عيني اللي قولتة في الاول يتعمل لم اموت غير كدة خلي كل حاجة زي ما هي فهماني 

كنت بعيط من كلامة 

منال   بعياط :لية كدة انا مش عوزة حاجة  انا عوزاك انت وبس اسفة مفيش حاجة من اللي قولت عليها هتتعمل واول ما تقوم بسلامة هتناول عن كل حاجة ليك تاني  ومتقلش كدة انت هتعمل العملية وهتخف قولةيا رل  بس حاضر هطلب من الدكتور اني اكون معاك  

الدكتور دخل :كيف حالك ليسي كل مرة شحن طاقة  صغيرتي

منال بدموع  :بيسال عمل اية 

محمد : الحمدالله 

الدكتور :تحبي  أن تكوني معنا في العملية منال 

محمد :بيقول اية 

منال :بيسال اني اكون معاك في العملية 

محمد : ايوة لزم انا عوزها معاية لو سمحت 

منال بحزن  :أنة ياكد بنعم  دكتور كيان 

كيان  :,لم الحزن صغيرتي 

منال المرة دي اتكلمت عربي مش مهم عند الدكتور يفهم :عشان روحي في خطر روحي عوزة تسبني لوحدي وسطهم عوز يتخل عني بوصية اني اتجوز.لو مات  أنة مش عوزه حاجة انا عوزاك انت  ولفيت لمحمد ورميت نفسي في حضنة انت مش بتحبني لو بتحبني متقولش كل اللي قولتة انا عوزاك جنبي اوع تسبني  

محمد بحب : والله بحبك ومش عاوز غيرك بس دي تامين ليكي من اللي حوليك خلص انسي اي حاجة قولتها اضحكي عوز اشوف ضحكتك 

انا ابتسمت لمحمد والدكتور ابتسم للحب الغريب دة بس كانت ابتسامة حزينة  

الدكتور بعربي مكسر  :زوجة تحبك بشدة اتعلم أنها لا تنام من أجل راحتك لا تحزنها مرة اخري  

محمد :طبعا دي عشقي الوحيد 

الدكتور :هيا بنا سوف انتظرك  في غرفة العمليات لا تقلقي منال سوف افعل كل ما في وسعي 

محمد مسك ايدي :منال اوعي تسبني  خليكي جنبي 

منال حضنت ايدة  : حاضر  محمد استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه في امان الله وحفظه ورعايته لا اله الا الله 

محمد :محمد رسول الله اشوفك لم افوق قربي مني  

منال قرب لية وهو خدني في حضنة وباس راس وباسني   هتوحشتي 

انا دخلت في حضنة وفصلت ابوس فية.وفي كل حتة في وشة  زي المجنونة كان بشبع منة 

منال :بعشقك يا مودي  انت اللي  هتوحشني  هستناك ارجعلي اوع تسبني 

دخل محمد العمليات وانا كنت معها لحد ما خد البنج ونام خرجت 

عمتي شفتني خارجة وبعيط  :مات موتي بنحسك موتية منك لله يا بعيدة

منال  بجدية :بسسس محدش يجيب سيرة الموت هنا ادعولة  ودخلت الآوضة وقعدة اصلي وصلي معرفش صليت قد اية بس سمعت حد بيقول العملية خاصة معقول ٦ساعات في عملية سلمت وقمت جري علي الدكتور اللي كان لسة خارج 

منال  :كيف حال زوجي 

الدكتور بابتسامة :بخير لا تقلقي لكن احتمال أن  يفقد البصر  بس ليس ماكد 

منال : ماذا لا انك تكدب 

الدكتور :انا قولت احتمال ليس اكيد لكن سوف نعرف النتيجة بعد أن يفيق 

منال :أنة بخير  اليس كذالك اريد  ان أرها ارجوك طمني 

الدكتور : انة بخير صغيرتي لا تخافي 

منال: اريد انة اوها 

كنان

 ليس الان في الغد انها الان في الرعاية لمدة٢٤ ساعة  ادعي لها اني يكون توقعي خاطئ 

عمتي :بيقول اية دة حد يتكلم بيرغي في اية 

فادي :بيقول محمد كويس والعملية نجحة بس ممكن محمد يتعمي

عمتي :يعني اية ابني هيتعمي مش هيشوف منك للة يابعيدة ابعدي بقة عننا  نحستنا دة

وجيت علية وشدتني من هدوني وزقني وقعت علي الارض  شهاب كان موجود 

شهاب :منال  لية كدة بس يا عمتي 

عمتي :ابعدوها من هنا دي وش نحس عمت ابني شهاب عاوز تجي انت وابوك وامك   تعالي بس البت  دي لا امشي بقة أبعدها عننا  

وفاء :متمشي  يا بردة ناقص اية تاني  كفاية فقر ونحس بقة   فضلت وفاء تزق فيه  وتشتمني  وتشدني من هدومي شهاب  شدني في حضنة 

شهاب :يلا يا منال ولم يفوق نجي نشوفة 

عمتي : لا انتي يا بت  اوعي اشوفك هنا تاني لو جتي مش هدخلك خليكي في بيت ابوكي ولم يفوق ورقتك  هتوصلك  وضربتني قلم علي وشي  غوري  من وشي بنحسك اعوز باللة من نحسك (قل اعوز باللة الفلق) من شرك يا نحس يا فقر يا بوز الفقر يا بمومة غوري  


🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


• تابع الفصل التالى " رواية جسد بلا روح  " اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات