Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بيت السلايف الفصل السادس 6 - بقلم فرحه احمد

 رواية بيت السلايف الفصل السادس 6 - بقلم فرحه احمد 

روايه_بيت_السلايف 

البارت السادس 


في صباح يوم جديد كانت جميله قاعده في اوضتها قافله علي نفسها الباب ومنهاره من العياط 


حسنين كان واقف علي الباب وهو مش عارف يتصرف

طب افتحي يا جميله ونتفاهم علشان خاطر ولدنا افتحي وهعملك اللي انتي عايزه 


قامت جميله من علي الارض بثقل وفتحت الباب 

دخل حسنين بسرعه ولسه هيخدها في حضنو 

بعدت جميله 


جميله بحزم_ طلقتي يا حسنين 


حسنين_ مقدرش انا بحبك صدقني كانت لحظه ضعف وفوقت لنفسي وبيتي 


جميله بحزن ودموع  _وانا مش هقدر اعيش معاك وانا عارفه انك كنت في حضن واحده غيري 

كملت وهي بتقعد علي الكنبه بحزن 


لي يا حسنين قصرت معاك في اي لي تعمل فيا كده 


قعد حسنين جنبها وقال_ انا اسف عارف امها مش هتصلح حاجه خدي وقتك وانا هروح اقعد في مكان بعيد لحد ما تهدي وتكلميني ارجع إنما اعيش من غيرك مقدرش يا جميله مقدرش 


وسبها وخرج 


كانت جميله مشتته مش عارفه تعمل اي فا قررت فعلا تاخد واقت وتقرر هتعمل اي 


عباس_ ها عرفت حاجه 


اه يا فندم لسه فاتح الشباك انهارده الصبح باين كان تعبان امبارح 


عباس_ واخبار الراجل اللي بيرقبو 


طلع_ تبع مدام ليلي مرات ابنو 


عباس بصدمه_ اي يعني هي عارفه انو عايش طب بترقبو لي 


معرفش يا باشا ده اللي عرفتو 

عباس_ ماشي اقفل انت 


كان عباس في حيره من أمر ليلي ومش عارف هي بتراقب السيوفي لي 


كان فرح تجلس في الاوضه هي وزين علشان اللي بيرقبو السيوفي مشوفهمش 


زين_ فرح انتي واثقه فيا صح


فرح_ اه يا زين واثقه فيك 

زين_ يبقه اسمعي كلامي اللي هقولو واحنا هنكشف الحقيقه 


فرح _انا معاك شوف هتعمل اي 


ليلي كانت قاعده بتفتكر يوم حادثه عربيه ام فرح وابوها 


فلاش باك 


كان اليوم ده ابوها وامها مسافرين وهيرجعو آخر النهار 


كانت خطه ليلي انها تموت فرح لاكن اول ما عرفت بخبر الحادثه غيرت الخطه وقالت إن كده احسن هما اللي يموتو 


وسبقت الكل علي المستشفي وعرفت ان ابو فرح مات وامها لسه فيها الروح 


أديت الدكتور فلوس كتير علشان يخلص من ام ليلي ويقول انها كانت جايه ميته 


باك


لو مكنتش عملت كده كان زمنها هي اللي ممشيه البيت ده 

لاكن كده انا اللي ممشيه وكلو بيخدمني انا 


اميره_ رايح فين علي الصبح كده يا اخويا ومراحتش شغلك لي 


صلاح_ انهارده خدت اجازه علشان خارج انا وأسماء 


اميره بلويه بوز_ بجد اممم ربنا يهنيكو 


ليلي كانت واقفه بعيد وسامعه الكلام كلو 

فاقربت وقالت بخبث_ ايده صلاح انت هنا كويس اصل كنت تعبانه شويه وعايزه اخرج لشم هوء


صلاح بحيره_ اصل يعني 


قطعتو اميره وقالت_ اصل هو كان رايح يخرج مراتو ست اسماء هانم 


ليلي بحزن مصطنع_ خلاص روح انت ومراتك وانا مش مهم 

كانت متابعه الحوار اسماء اللي استغربت هما لي بيعملو معاها كده 


قربت اسماء واتكلمت قبل ما صلاح يتكلم 

لا ازي يا طنط انتي اهم حد هنا تعالي يلا نخرج كلنا سواء 

وبعدين بصت لي اميره يلا يا اميره تعالي معانا 


اميره _لا مش عايزين نضيقكو 

اسماء _لا مفيش حاجه تضايق يلا بقه بسرعه


اول ما طلعو يلبسو نظر صلاح لي اسماء وقال 


انا اسف مش عارف ماما بتعمل كده لي 

اسماء بحزن حاولت تداري _ولا يهمك فيها اي يعني تيجي معانا 


نزلو كلهم وركبو العربيه وانطلقو 


زين_ بصي يا فرح اول حاجه احنا هنعمل اننا اطلقنا علشان نعرف مين عدونا في البيت ماشي 

اللي عرفت ان ليالي مش فاقده الذاكره وهيام واميره ليهم يد في وجدها ولعبها عليا تمام 


فرح بصدمه _اي 

زين _مش وقت صدمه المهم تفهمي اللي بقولو تمام دي اول خطوه استني بقه لما نشوف هنعمل اي تاني


فرح_ طب اي السبب اللي هنقول اتطبقنا بسببو


زين _هقولك 


كان السيوفي يجلس يفعل كل ما كان بيفعلو كل يوم حتي لا يثير الشك وبعد ذالك  قفل الشباك و دخل الغرفه علي أساس النوم 


في المخزن اللي محبوس في الدكتور حس بحركه برا بفه مستغرب بس افتكر ليلي 


لاكن اللي دخل صدمو لاقي رجاله كتير داخلين ومعاهم سلاح وبعد كده راجا كبيره في السن ولاكن لا يظهر عليه يدخل يتفحصو بنظرات وبعد كده يخرج والرجاله تشيل الدكتور وتخرج تحطو في العربيه 


كل ده والدكتور مش فاهم اي اللي بيحصل 


 

كان صلاح وجميله واميره وليلي قاعدين في الجنينه 


ليلي_ ربنا يخليك يا صلاح كنت هموت من خنقه البيت 


صلاح بخبث_ طب مش يلا نروح بقه 


نظرت له اسماء وفهمت ما يفعلو فا ضحكت ولاكن دارت ضحكتها سريعه 


ليلي _هو احنا لحقنا ده احنا مش بقلنا نص ساعه 


صلاح _هعوضكو يوم تلني علشان رنو عليا في الشغل 


اسماء وفهمت لعبت صلاح_ خلاص طلما كده روح انت طنط واميره وانا هعدي علي بابا اقعد معاهم شويه 


صلاح_ تعالي اوصلك انتي كمان في طرقنا 


وبلفعل نزلها صلاح عند والدها 

وذهب للفيلا بي أمة واميره وبعد كده راح تاني علي من ل والد اسماء وجلس معهم شويه وخدها وكملو خروجتهم 


اسماء بضحك_ انت دماغك دي شيطان 


صلاح_ عارفه لو نيت امي كويسه وفعلا مخنوقه وعايزه تخرج انا كنت خربتها لاكن هما نيتهم يخربو الخروج وخلاص


في مكان مهجور كان يجلس عباس بوقار 

وأمامه يجلس الدكتور مربوط 


الدكتور_ انت مين وعايز مني اي 


عباس بعصبيه _انا مش بعوز من حد حاجه يلا انت فاهم 


الدكتور بخوف_ اومل خطفني لي


عباس_ عايز منك كلمتين اي اللي تعرفو عن ليلي 


السيوفي_ تمام الخطه دي كويسه اوي يلا بقه علشان تلحقو ترجعو قبل ما الدنيا تليل


يخرج زين وفرح بعد ما تاكد السيوفي من قفل الشباك كويس 


وينزلو متنكرين أيضا ويمشو سريعا ويرجعو الي القاهره تحديده فيلا السيوفي 


كان الليل حل والجميع مجتمع دخل صلاح وفي يده اسماء 


ليلي_ اتاخرت كده لي يا صلاح 

صلاح _الشغل يما ووانا راجع جبت اسماء معايا بلمره 


ليلي_ اه طب تعالي اقعد معانا شويه 


قالت نعمه اللي قدرت تنزل تقعد معاهم شويه 


وجهت كلامها ليالي اللي مش مستريحه لوجودها 


ليالي يا بنتي انت لسه مش فاكره حاجه خالص 


ليالي بتوتر _حاولت تخفي ها لا خالص يل طنط

 وأكملت بحزن مصطنه

لو عايزني امشي انا معنديش مانع 


نعمه_ لا واله يا بنتي مقصدش انا بقول بس علشان اهلك 


وأثناء حديثهم دخل زيت وفرح وكانت فرح تمثل العياط وطلعت علي فوق علطول 


وزين جلس وهو راسم علي وجهه العصبيه والضيق 


جلال _في اي يا بني اي اللي حصل 


زين _انا وفرح انفصلنا وسابهم وطلع 


نعمه _اي ازي ده حصل اطلعي يا جميله شوفي في اي 


طلعت جميله ومعها اميره وهيام 


جميله_ في اي يا فرح اي اللي حصل 


فرح بعياط_ اتطلقنا انا وزين اتطلفنا 


جميله _طب اهدي وفهميني اي اللي حصل 


فرح بشهقات مصطنعه 

كنا مسافرين اسكندريه واول ما وصلنا لقيت واحده بتجري عليه وبتحضنو ولما بعدتها عنو وزعلت معها ضربني وقال اني لو مركبتيش العربيه وسبتو يقف مع صاحبتة شويه هيقه طالق


مسحتحملتش يا جميله وقولت لا مش هركب العربيه فا ضربني اكتر وطلقني يا جميله علشان واحده صحبتو 


كانت اميره وهيام الفرحه ظاهره علي وجههم وشاهدت هذا فرح 


بقلمي_فرحه_احمد 


التفاعل واحش اوي بيخليني مفيش شغف اكتب الروايه تفاعلوا يا حبيبي


• تابع الفصل التالى " رواية بيت السلايف  " اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات