Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بيت السلايف الفصل الخامس 5 - بقلم فرحه احمد

 رواية بيت السلايف الفصل الخامس 5  -  بقلم فرحه احمد 

روايه_بيت_السلايف 

البارت الخامس


طلعو وفتح ليهم السيوفي دققت فرح النظر اللي وعرفتو انه هو من تسبب في حزنها ووحدتتها 

هو من حرمها من ابيها وامها والان بعد ١٠ سنين يقف أمامي أليس مات وهدت نار قلبي من موتو 


ونظرت لي زين والدموع في عينها انت يا زين عارف انو عايش وجيابني لحد عندو وكانت هتنزل لحقها زين ودخلها علي جوا 


كانت فرح جالسه في مكان بعيد عن الشباك 

والسيوفي يقف أمامها 


السيوفي بندم _ارجوكي اسمعيني انا عمري ما اذي ابني ابدا 


فرح بعصبيه _إنما تقدر تأذي امي 


زين _فرح اسمعي الكلام الأول وبعدين احكومي 


في مكان آخر كان حسنين واقف وهو ينظر شمال ويمين وقلقان حد يشوفو 


مها بزهق _مخلاص يا حسنين لو هتفضل خايف كده روح احسن 


حسنين_ يا حبيبتي مش خايف انا بس بعمل حساب للمشاكل 


مها _ويوم ما كلمتني وحبتني كنت ناسي المشاكل 


حسنين بملل _بقول اي انتي لازم تروحي دلوقتي يلا سلام 

ومشي قبل ما يسمع كلام منها 


قعد حسنين في مكان معزول في جنينه الفيله 


حسنين بتفكير 

انا لي عملت كده خويتها لي جميله مش مقصره في حاجه وبتحبيني ناقصني اي كفايه ولادي منها معايا ولدين زاي القمر لي عملت معها كده جميله مظلومه معايا انا لازم اقولها كل حاجه وهي تقرر هتعمل اي  


اسكندريه 


السيوفي_ زماان يا بنتي انا مكنتش كده انا كنت لسه مش فاهم الحيآه اوي 


زمان كان لي واحد صاحبي اسمو عباس كان صاحبي اوي وبحكيلو كل حاجه 


لحد ما في يوم جي ابوكي وقالي انو عايز يتجوز طبعا انا فرحت لان كان اصغر اخواتو وكان قريب مني اوي 


بس اتصدمت لما عرفت انو هيتجوز بنت الراجل اللي شغال عندنا سواق حصلت خناقه كبيره مع ابوكي ومشي وساب البيت  


وانا ساعتها كنت هتجنن وبفكر اوفق لان انا بحب ابوكي اوي 

المهم كلمت عباس صاحبي وحكتلو كل حاجه 

عباس سعتها قوه قلبي علي ابني وقالي سيبو يتعلم للأسف سمعت منو ومكلمتيش ابوكي 


ابوكي وقتها لما محدش سأل في راح أتقدم لي امك ووافقت واتجوزو 


عرفت الكلام ده بعدها بشهر 

سعتها الكل قاطع ابوكي علشان اتجوز من ورانا 


اكمل السيوفي بندم ودموع 


لحد ما عرفت ان امك حامل سعتها كنت فرحان اوي ومش مصدق ووقتها كنت خلاص حاسس اني تعبان اوي طلبت ابوكي جالي وطيبت بي خاطرو وخاطر امك كمان 


وعاشو معايا في الفيلاه ٦سنين ويوم الحدثه دي كان ابوكي رايح شغل وامك معاه وسابوكي عندك ٥ سنين 


ويشاء ربنا انو يرحمهم من الدنيا دي 


هو ده اللي حصل لاكن موضوع التسجيل والكلام اللي اتقال في ده كلو كدب انا عمري ما فكرت اقتلهم وهقتهلم بعد ٦ سنين معيشهم في بيتي 

انا حبيت امك يا فرح وفهمت ان الواحد مش بي مقامو الواحد بتربيته واخلاقه


فرح ودموعها تنزل علي وجهه كا المطر 

يعني انت عايز تفهمني ان الحادثه كانت طبيعه مش فعل فاعل وانك معملتش ليهم حاجه .


السيوفي بحزن_ انا قعدت معاكي لحد ما كان سنك ٨ سنين يا فرح يعني كنت ممكن اموتك انتي كمان في ٣ سنين دول 

انا اللي خلاني اهرب بعد كده لقيت في ناس بتحاول تقتلني وتوقعني في مشاكل لحد ما في يوم كنت راكب العربيه وناس حاولو يقتلوني سعتها اتصرفت وكلمن زين هة اه كان صغير بس زين راجل من صغرو وهو عمل موضوع اني اتقتلت وجيت قعدت هنا بقالي سنين 


لاكن دلوقتي اللي اكتشفتو ان في ناس بترقبني معرفش مين الناس دي ولا عايزين مني اي 


امك وابوك يا فرح ده عمرهم 


واللي اكدلي ان في ناس قصده تورتني في جريمه القتل بعد ما خبر اني موت انتشر جيه تسجيل بصوتي  لاكن صدقيني يا فرح ده مش صةتي ده حد عايز يكرهك فيا 


فرح كانت مشتته مش عرفه تصدق جدها ولا تصدق اللي سمعتو  وافتكرت يوم ما وصلها تسجيل بعد موت جدها بي اسبوع


فلاش باك 


كانت فرح عندها ٨ سنين وهي قاعده بتتفرج علي التلفزيون 


دخلت مرات عمها ليلي واعطتها الفون تلعب بي 


ليلي بخبث_ خدي يا حبيبتي اللعبي بل فون شويه 


فرح بفرحه طفوليه_ بجد يا طنط اللعب بي 


ليلي_ اه بس اوعي يوقع منك 


وخرجت ليلي ورنت علي شخص وقالت نفذ 


كانت بتلعب بي الفون لقت حد بعت رساله فا الفضول خلها تقراها واتصدمت من المكتوب


كان مكتوب 


ازيك يا أستاذا ليلي انا فاعل خير احب اقولك ان السيوفي هو تسبب في حادثه ابنو ومراتو لانو مش بيحبها 

وبعدها تسجيل بصوت السيوفي 


السيوفي_ اقطع الفرامل من العربيه خليهم يموتو ابني عصاني علشانها يبقه لازم يموتو 


اتصدمت فرح من الكلام المكتوب والتسجيل وحكتو للكل وحاولوا يعرفو مين اللي باعت الرساله معرفوش


باك 

فرح _طب مين اللي عايز يدبس في تهمه زاي دي 


السيوفي _مش عارف بس هنعرف قريب بس لازم نكون مع بعض


كانت اميره وهيام هيتجننو ويعرفو فرح وزين راحو فين 


اميره_ يعني اي يخدها ويسافر من غير ما نعرف 

لا ومش قايل راحين فين 


هيام _ليالي كرت محروق ملهاش لازمه خلاص مشيها 


اميره_ يمكن نحتاجها خليها لحد ما نعرف الدنيا هتمشي ازي 


كانت ليالي سمعاهم جريت علي الاوضه وىنت علي امها 


الحقي يا ماما خلاص بيفكرو يلغو دورى 


امها بحقد_ ركزي ولو قالولك تمشي فهميهم انك هتفضحيهم 


ليالي كانت ملهاش لازمه عند حد هيام افتكرت ان زين لما يشوفها هيحن ويطلق فرح 

لاكن الان خلاص ملهاش لازمه 


ليالي وامها كانو مش عيزين يخرجو بلفلوس اللي هتنعم عليهم بيها اميره 

كانت طموحها اكبر كانت عايزه تتجوز زين 

بس لحد الان مش عارفه تعملها 


حسنين بتوتر _جميله انا عايز اتكلم معاكي 

جميله _اتفضل يا حبيبي 

حسنين_ لا البسي وتعالي نتكلم برا في اي مكان 

جميله _حاضر دقايق وهكون جاهزه 


اسماء كانت قاعده في الاوضه منهاره من العياط 

بيدخل عليها صلاح بتحاول تدارى عينها ولاكن صلاح بيعرف انها كانت بتعيط 


صلاح _مالك يا حبيبتي 


اسماء_ وهي بتقوم من جنب صلاح مفيش يا حبيبي تعبانه شويه 


صلاح _لا في حاجه قولي مالك يا اسماء 


اسماء بعياط _مامتك بتزعقلي وتتخانق معايا علشان الخلفه 


صلاح _لي هو احنا بقلنا سنين .....انا نازل ليها 


اسماء _خلاص يا صلاح اللي حصل حصل مفيش حاجه 

صلاح _لا انا لازم اعرفها بردو متدخلش في حياتنا 


اسماء _علشان خاطري خلاص 

خدها صلاح في حضنو  

انتي بنتي يا اسماء مش مراتي 


جميله _ها يا حسنين عايز تقول اي 


حسنين _الصراحه يا جميله ان خونتك 


جميله بضحك _بايخه نكته بايخه


حسنين بهدوء_ انا بكلمك جد انا خونتك مع مها زميلتي في الشغل 


جميله بصدمه_ بتقول اي 


حسنين _انا اسف بس والله عمري ما لمستها احنا كنا بنتكلم فون بس وحسيت بغلطي وقررت اصلحو بعدت عنها واعترفتلك 


جميله بدموع _ومستني مني اخدك بلخضن


حسنين _لا يا جميله لاكن متبعديش عني 


قامت جميله وقفت وقالت 

طلقني يا حسنين 


كان الرجل الذي يراقب السيوفي مستغرب من قفل الشبابيك من الصبح ومتأكد ان السيوفي فوق ومش نزل 


فا رن علي الراحل اللي مخلي يراقبو 


الرجل المراقب _الو يا بيه السيوفي باشا قافل الشبابيك من الصبح ودي مش العاده بتعتو وكمان محدش طلعلو ولا هو نزل 


يأتي الصوت الاخر وكان صوت عباس صديق السيوفي 


افضل مراقب المكان لحد ما يفتح الشبابيك وبلغني مفهوم 


المراقب بخوف_ مفهوم  بس في حاجه تانيه عايز افول عليها 


عباس_ قول اخلص 


المراقب_ في حد تاني بيراقب السيوفي واتكشف كمان 


عباس_  وازي اتكشف


المراقب_ واقف في مكان مكشوف للسيوفي 

عباس انهارده تعرفي تبع مين 


المراقب _تمام 


عباس كان ينظر لصوره السيوفي الذي امامو 

امته اخلص منك يا سيوفي 

ومين تأتي عايز يخلص منك 


كانت ليلي عند الدكتور اللي مخبايا 


ليلي _اي يا دكتور خايف كده لي 


الدكتور_ علشان لو اتعرف ان انا اللي موت ام فرح بعد ما طلعت عايشه من الحداثه هروح في داهيه 


ليلي بهدوء_ ولا داهيه ولا حاجه هما متأكدين ان السيوفي اللي قتلهم والبركه في الرسايل اللي بعتها والتسجيل المفبرك 


الدكتور_ طب انا هطلع من هنا امته 


ليلي وهي خارجه قررررريب 


بقلمي_فرحه_احمد 

بارت كبيره ومليان أحداث 

تفاعل بقه علشان الاحداث بتسخن😘


• تابع الفصل التالى " رواية بيت السلايف  " اضغط على اسم الرواية

reaction:

تعليقات