رواية العزف على الحان الانتقام الفصل الرابع 4 - بقلم يارا محمد
ملحوظه باخر الروايه علشان عندي امتحانات ومش هخلص دلوقتي لما يكون مفيش امتحان عندي هنزل بارت والرواية طويله لأن صراع وانتقام توليا من ماهر وزوجته هياخد وقت طويل والنهايه منصفه .
4
4/
كانوا بيفطروا وهي كانت متابعاهم وخصوصا عمها اللي غدرها من زمان وهي مش حاسه بس معلش كله هيتصلح وهي هترجع الأوضاع زي ما كانت زمان بطريقتها خلصوا وقام كل واحد ع شغله وماهر كان وراه مشوار و مفضلش غير حليم ف غرفته بس قبل ما يدخلها طلب من رينا أنه يشرب عصير وهي وافقت و توليا كانت سمعتهم دخلت تعمل العصير وتوليا كانت بتراقبها عملت صوت برة بحيث رينا تنتبه ليه وتنشغل شويه ف الوقت ده توليا حطت حبوب ودوبتها قوي وراحت غرفتها ورينا راحت بالعصير غرفه حليم عطته ليه و خرجت أما توليا طلعت الكمان بتاعها وابتدت تعزف لحن هادي بهدوء وثبات ورينا كانت مع ابنها ف الجنينه ثواني ولحن الكمان بقي اعلي وبعدها رينا سمعت صراخ عالي والصوت كان من غرفه حليم جريت عليه ولقته واقع ع الأرض وهي جريت عليه وحاولت تفوقه توليا خرجت براحه وراحت للاوضه وصورت المنظر من زاويه تبان أن رينا بتاذيه خلصت ورجعت تاني الاوضه وكملت عزف رينا اتصلت ع الإسعاف وراحت معاه وبلغت ماهر وهو بلغ الكل وراحوا المستشفي .
لما وصلوا لقيوا رينا واقفه مرعوبه وماهر جري عليها.
ماهر: رينا أي اللي حصل خلي ابويا يوصل للمستشفي انطقي.
رينا: ببكاء معرفش ايه اللي حصل هو كان كويس طلب مني عصير عملته وخرجت وبعدين فجاه سمعت صراخه حاولت اساعده واخليه يفوق معرفتش جبته للمستشفي بس هيكون كويس مش تقلق الدكتور هيطمنا .
توليا كانت متابعاها من بعيد وهي بتتكلم بثقه متعرفش أنه كل حاجه هتقلب ضدها ف ثواني .
الدكتور خرج وكان واضح ع ملامحه القلق والتوتر.
ماهر : دكتور طمني هو كويس دلوقتي .
الدكتور: للاسف حالته مش مطمئنه ابدا دي جلطه من النوع الثقيل وبنحاول نسيطر أنه مش تأثر عليه .
ماهر: بصدمه جلطه وبعدين ازاي ده يحصل هو مواظب ع ادويته بانتظام وكمان اكله .
التحاليل أكدت أن الاكل مش فيه حاجه بس العصير كان ف حبوب غلط غير ادويته اللي كنت كاتبها ليه .
توليا : زوجه ابنه اخر واحدة دخلت ليه وهي اللي عملت العصير يا دكتور يعني طبيعي يحصله كده .
الكل اتصدم من كلام توليا ورينا مش مصدقه اللي سمعته وبصت ل ماهر .
رينا: أنا مش عملت كده لا صدقوني أنا مستحيل اعملها ماهر .
ماهر مش عايز يصدق كلام توليا ولسه واثق ف مراته لاخر لحظه يصلهم واتكلم
ماهر
بس أنا مراتي مستحيل تعمل كده فاهمه يا توليا أنا مصدقها هي مش هتاذي ابويا دي بتحبه و لا يمكن تعمل العملة البشعه دي .
توليا : بجد مستحيل تعمل كده وتفسر ده بايه .
طلعت موبايلها وورته الفيديو وماهر و الكل اتصدموا .
ها اي رايك أنا سمعت صوته وهو بيصرخ ورحت جري عليه بس لاقيتها بتعمل كده فيه ع فكرة انت مخدوع و اوي كمان ف واحدة قاتله بينا .
رينا: ماهر أنا والله كنت بنقذه وعمري ما فكرت أاذيه حتي صدقني .
ماهر مش بقي عارف يصدق مين مراته ولا بنت عمه معرفش ياخد قرار ابدا ومشتت وكل اللي بيفكر فيه أبوه وبس .
ماهر: مش هحكم دلوقتي الاول اطمن ع ابويا .
فضلوا وقت طويل مستنيين الدكتور يطمنهم واخيرا خرج .
ماهر: طمني بقالكم كتير جوه قلي ف ايه .
الدكتور : زي ما توقعنا الحبوب كانت ف العصير مش الاكل وده عمله شلل نصفي مش جلطه وده مش هيخليه يتكلم ولا يحرك جزء من جسمه لفترة بعتذر كان نفسي اساعده.
الكل انهار وماهر بالاخص وتوليا كانت متابعه كل حاجه ومبتسمه .
حلو كده هنلجا للخطه التانيه و اللي هتقلب كل حاجه ع رأسهم .
رينا كانت مصدومه ومش مصدقه وتوليا استغلت ده .
توليا: دموع التماسيح وصدمتك دي ملهاش عازة شفت يا ماهر اللي سبت الدنيا كلها عشانها عملت ف عمي ايه لا وعامله نفسها متأثرة وهي السبب عمي هنا بسببك انتي وبس .
رينا: أنا مستحيل أاذيه فاهمه ده زي ابويا ويعتبر مربيني وانا مش ممكن ارتكب الجريمة دي اكيد هو كان تعبان ومش قال .
توليا: بجد تعبان تفسري بايه الحبوب اللي كانت ف العصير انطقي .
رينا: معرفش معنديش فكرة ماهر انت مش مصدق أن اللي عمل كده يكون أنا ارجوك اوعي تصدق ده انا معملهاش .
توليا شدت أيدها بغضب ناحيتها
مش تعمليها انتي بتعملي حاجات غلط من اول ما شفناكي قعدتي معانا غصب قبل الفرح وف الاخر اخدتي مني الشخص اللي بحبه وعلشان تضمني فلوسه حاولتي تقتلي عمي بس أنا مش هسمح بده واحده غريبه زيك مش لازم تكون هنا .
راويه والده ماهر
معاها حق انتي السبب ف وصول حليم هنا انتي ملكيش وجود معانا وغير مرغوبه امشي من هنا مكانش لازم تبقي زوجه ابني من الاول كنت راضيه بتوليا حتي لو كانت لسانها سليط شويه بس ع الأقل مش هتعمل كده ف الراجل اللي رباها بعد وفاه قدري ابوها .
رينا: انتوا مخدوعين ع فكرة وانا مش عملت كده ماهر اتكلم وقولهم مش أنا ااااه.
كملتش كلامها وتلقت صفعه قويه ووقعت بسببها ع الأرض وبصتله بصدمه .
رينا
مش تصدقها ارجوك طيب اسئل جنه الخدامه هي كانت موجودة اسئلها وبعدين اعمل فيا ما بدالك .
سحبها من دراعها بقسوة وطلعت معاه ف العربيه كانت خايفه تتكلم معاه مقدرتش تنطق بكلمه كان سائق بسرعه زي المجنون وصلوا البيت ودخل بيها وهو ماسك دراعها بقوة ونادي ع جنه .
ماهر: جنه تعالي هنا بسرعه .
جت بنت ف منتصف العشرينات جري عليه بخوف شديد.
جنه: نعم يا ماهر بيه .
ماهر: انتي كنتي مع مراتي وهي بتعمل العصير للبيه الكبير انطقي.
جنه: بتردد وخوف ل لا يا بيه محدش من الشغالين كان موجود .
رينا بصتلها بعدم تصديق وماهر بصلها بصه مطوله .
ووو يتبع
العزف على الحان الانتقام
• تابع الفصل التالى " رواية العزف على الحان الانتقام " اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق