Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بيت السلايف الفصل الثالث 3 - بقلم فرحه احمد

 رواية بيت السلايف الفصل الثالث 3 - بقلم فرحه احمد 

روايه_بيت_السلايف

البارت الثالث 


كان لسه زين هيتحرك بالعربيه لاكن سمع صريخ جوا الفيلا فينزل تاني 


كانت نعمه واقعه في الأرض ومش قادره تتحرك 


فرح جريت عليها_ مالك يا مرات عمي حصل اي 

نزل كل اللي في الفيلا وطلعوها الاوضه 


زين رن علي الدكتوره 


جلال _اي اللي حصل يا نعمه 

نعمه بعياط _معرفش وانا نازله علي السلم حسيت بحد بيزوقني جامد ومحستش باي حاجه 


زين بعصبيه _حد زقك ازي ده يحصل 


فرح _اهدا يا زين لما نتأكد ممكن مرات عمي تكون اتخبطت في حاجه 


نعمه _لا يا فرح انا مش صغيره وعارفه ان حد زقني بس معرفش مين 


حسنين _ارتاحي انتي يا مرات عمي وإنشاء الله احنا هنعرف مين اللي عمل كده 


نزلو كلهم وخلوها ترتاح 


اميره بهمس_ حظي زفت كانو خلاص خرجين بالعربيه وبعدين كملت بتفكير بس ياتري مين وقع نعمه فاقت علي صوت زبن 


زين _مين اللي عمل في امي كده وبعدين زعق ما احنا في الشارع مين عمل كده 


لاكن محدش اتكلم

 زين _خلاص انا هعرف بطرقتي 


في اسكندريه كان يقف شخص وهو ينظر للبحر من خلال الشباك وكأنه ينتظر شئ 

يسمع صوت رنين هاتفه يرد وهو يستمع لمن يتكلم ولا يفتح فمه بكلمه 


ويعود مره آخره للنظر من الشباك ولاكن هذه المره كانت الابتسامه علي وجهه


كانت ليلي قاعده ماسكه الفون بتكلم ابنها صالح اللي من ساعت ماتجوز وهو قاعد في بيت لوحدو


صالح_ يا أمي أنا كده مرتاح 

ليلي_ مرتاح وانت بعيد عن امك انا سبتك في الأول قولت عريس لاكن انت بقالك شهرين متجوز ارجع بيتك بقه 


صالح _يما والله هجيلك كل يوم بس احنا مرتحين كده 


ليلي بعياط كاذب _بقه كده ترفض طلب امك هو احنا هنا هناكل مراتك يعني عموما براحتك بس اعرف اني زعلانه منك ومش هرضي عليك إلا لما تسمع كلامي وقفلت 


اميره _ها يما عملتي اي 

ليلي بغيظ_ مانتي سامعه قولت اي وكلمت بخبث اخوكي هيخاف علي زعلي وهيجي 


اميره_ يارب الحربايه مراتو توافق بس 


اسماء مرات صلاح 


مالك _يا صلاح 

صلاح_ حكي ليها اللي حصل 

اسماء بطيبه_ فيها اي انا موافقه 

صلاح_ انا مش عايز منعا للمشاكل 

اسماء_ يعم عادي اي بيت في مشاكل بس متزعلش امك يا صلاح 


خدها صلاح في حضنو وقال خلاص هنروح بكرا قومي نلم هدومنا 


كان زبن مش عارف يتصرف ازي ويتكلم مع مين لحد ما افتكر شخص واحد بس هو اللي هيقدر يساعدو وغير اتجاه العربيه علي اسكندريه 


كانت فرح قاعده مع نعمه بعد ما اكلتها و داتها العلاج 


دخلت جميله عليهم وقعدو يضحكو ويهزرو سوء


اما في غرفه اميره كانت واقفه وقاعده قدمها ليالي وهيام 


اميره بزعيق مكتوم_ اي يا ست ليالي نويه تخربي الدنيا امته 


ليالي بخوف _والله حولت اتكلم مع زين لاكن صدني ونزل وسابني اعمل اي 


هيام بخبث_ تتكلمي مع فرح طلما زين مش نافع 


اميره _هتتكلم معها ازي فرح مش هتتديها فرصه انا جتلي فكره جامده 


هيام_ اي هيا 


كان حسنين قاعد ماسك الفون واول ما جميله دخلت عليه ارتبك جدا وجميله لاحظت ده


جميله_ مالك با حسنين 

حسنين_ ها لا ابدا مفيش حاجه 

جميله_ مالك مرتبك كده لي 

حسنين _عندي مغص تعبان اوي


صدقتو جميله ونزلت تعملو حاجه يشربها 

فتح حسنين الفون وهو بيكمل كلامو مع مها زملتو في الشغل 


ساعه الغروب من أجمل الساعات عندما تغرب الشمس بمظهرها الخلاب كان يقف زين امام بحبر اسكندريه وينظر الي الغروب بعدها خد العربيه وطلع علي المكان اللي رايحو 

بعد فتره وصل زين المكان اللي هو رايحو 


طلع زبن وهو بيقدم رجل وياخر الاخره ولاكن في الاخر طلع هذا البيت الذي يسكن في السيوفي الرجل الذي يبلغ من العمر ٦٠ سنه 


فتح السيوفي الباب وهو متفاجي ان زين واقف قصادو


خضو بالحضن ودخلو 

السيوفي_ ازيك يا زين واحشني اوي يا حبيبي 


زين _بخير ياجدي انت اخبارك اي 


السيوفي بحزن _كويس  


زين_ مش ناوي ترجع 


السيوفي_ مبقاش ينفع بقالي ١٠ سنين مستخبي والكل فاكر اني ميت أظهر دلوقتي ازي 


زين _لو لقيت دليل براتك هترجع معايه تاني 


السيوفي قام وقف قدام الشباك وقال الموضوع مش موضع براء يازين المهم كان عايز مني اي الشخص اللي يدخلني في تهمه زاي دي 


زين _وان الأوان نعرف المستخبي يا جدي وترجع تنور بيتك تاني كفياك هروب 


بعد فتره وحديث طال بين زين والسيوفي 


في مكان آخر في نفس البلد اسكندريه 

كان يقف ذالك الرجل امام الشباك مره آخره وهو يتابع بنظره شخص وما كان هذا الشخص الا زين الذي كان يركب عربيته ومتجه اللي القاهره 


كانت هيام متوتره من اختفاء زين وخائفه ان ينفضح أمرها فهي من أسقطت نعمه علشان زين ميطلعش بالعربيه بعد ما شافت اميره وهي بتقطع سلك الفرامل 


كانت تريد فرح تموت ولكن زين لا فهو حب عمرها كما تقول 


في غرفه اميره وعوض 


عوض بعضب _اميره انتي اللي زقتي امي 


اميره_ بتعلي صوتك عليا لي يا حبيبي وبعدين سا اخويا انا مالي بي امك ازقها لي ابعد عني اوعه 


وذهبت اميره اللي النوم وهي تفتكر حديث الصباح مع هيام وليالي والخطه الجديده 


فلاش باك 

اميره _انا هحاول علي قد ما اقدر اخدر زين وانتي يا ليالي هتدخلي تنامي في حضن زين وهيكون في دم علي السرير وبكده فرح تطلق وانتي ترفضي منو الجواز فا يتجوز هيام 


هيام بأعجاب _فكره جميله يا حبيبتي 


وحل السكون علي المنزل والجميع كان غارق في النوم وكان زين يدخل البيت ومتجه اللي غرفته ولاكن استوقفو صوت في المطبخ فأتجاء اللي الصوت براحه 


ولاكن اتصدم من اللي سمعو وطلع فورا علي الاوضه وهو مستغرب ومصدوم هو كان حاسس ولاكن ليس متأكد 


#بقلمي_فرحه_احمد 

عارفه ان البارت صغير هعوضكو يوم السبت لان مش هعرف انزل الجمعه 

السبت انشاء الله هنزل بارت من روايه بيت سلايف وبارت من القدره والنصيب وهيكونو بارت طويل جدااااا


تفاااعل 😘


• تابع الفصل التالى " رواية بيت السلايف  " اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات