Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليست ذنبي الفصل الثامن 8 - بقلم عائشة الكيلاني

 رواية ليست ذنبي الفصل الثامن 8 - بقلم عائشة الكيلاني 

فوق نور حطت المخدة على راسها بملل:ـ هغير رقمي حاضر .. عايزة انام يييه طلامة رن كتير يبقا حصل مصيبة ل نغم موتت حد بتجربها ي فرح اتمسكت في لجنة

نور ردت على الفون بنعس:ـ الو.. ايوة يا نغم.. ممم

نغم:ـ بقولك انا فى المول اتسرقت و مش عارفه اعمل اي دا اصلا مش تلفوني و مطلوب القبض عليا والله ما عملت حاجة

نور بنوم:ـ تمام انجوي يا روحي

بعد شوية فرح اتصلت بيها و قالت انها في المستشفى نور قفلت معاهم و رجعت تنام فتحت عيونها بسرعة:ـ نهارر اسود دول في مصيبة لازم اروحلهم دا وقتك تفصل انت كمان يادى المصيبة

نور قامت بسرعة غيرت هدومها و مسكت الجزمة في ايديها و جريت من غير الطرحة ركبت عربيه من الموجودين:ـ اطلع بسرعة لو سمحت

امرك يا هانم

نور لبست الجزمة بعد وقت في المستشفى :ـ مالك يا حبيبتي اي الى حصلك حصل يا دكتور

الدكتور:ـ والله انا انسه انا كويس صدع بسيط و هيروح

نور:ـ دكتور انا بسالك عن فرح

الدكتور:ـ فرح ممم انا شخصية مش بحب الافراح و الدوشة لكن لو عايزة فرح ممكن نعملو حاجة على الاد ممكن بس رقم باباكي علشان نحدد المعادة

نور اتنهدت بهدوء و قالت بعصبية:ـ يااارب دكتور ااانا بسالك عن فرح صاحبتي مالها

الدكتور بصلها بصدمة:ـ صاااحبتك.. انتي صاحبة دى احم.. مفيش حاجه هى بس عندها حالة تسمم شوية و هتخف و تقدور تمشو رقم باباكي بقا

نور راحت قعدت جانب فرح بالليل في القسم

نور بهدوء:ـ حضرتك دا دا سواء تفاهم و بعدين مانا خد الاعشاب دى و محصلش ليا حاجة انا مش اسمح ان انك تقول على اختي فاشلة أو

نغم:ـ شكلي هتحبس على ايدك دى مش محاميه

الظابط قعد ببرود بيسمع ترفع نور الى ميقنعش طفل اصلا:ـ اثبتي انكي محاميه معاكي الكارنيه يا متر

نور بصوت واطي:ـ نهار اسود انا نسيت الكارنية و شنطتي و البطاقة يادى المصيبة .. ابص حضرتك صغير عقلك و انزلي معلش.. مانا مش شغلة محاميه خليها تخرج من هنا انت معندكش اخوات بنات ولا اي اقولك نخرجها بكفالة بس يرضيك بنت رقيقه هاديه تتحط في الحبس

الظابط بص لنغم بصدمة:ـ دى رقيقه دى

نور بصتله:ـ تصدق معاك حق دى دى جزمة جزمة و تستاهل الى يجرلها هى و تجاربها خليها تخرج ربنا يكرمك

الظابط بابتسامة:ـ كانت واحدة الى هتتحبس دلوقتي و علشان لسانك دا والله ل تتحبسو انتوا التلاته علشان تونسو بعض و ابقي خلي تجاربكم تنفعكم

نور نهار اسود انت متعرفش انا مين انا زوجة ريان الشاذلي

الظابط:ـ اهو علشان زوجة ريان الشاذلي والله لتتحبسو و يانا يانتو النهاردة كملي بقا زوجك العزيز يخرجك

نور على وشك البكاء:ـ ه اكلمو ازاي انا نسيت موبايلي في البيت

فرح:ـ ياختي اتكلمي عربي مش وقت عوجان اللسان و غرور اهلك و انا مش معايا رصيد اخر رصيد كلمتك بيهم حمزة رقمه حفظه اكلمه ينقذنا ممكن اعمل تلفون

نور:ـ احسبنا انا عايزة اتحبس فكرك هخاف مثلا ولا هخاف بس الاعشاب كويسة جدا انا معايا اسكرينات ليها بس للاسف الموبايل في البيت ممكن اروح اجيبه و ارجع بليز

الظابط:ـ ياااا عسكررري خدو التلاتة دول حطهم في الحبس لوحدهم لحد ما اشوف هعمل فيهم اي

و دخلوا الحبس بس كان فاضي فرح و نغم قعدوا يتخنقو مع بعض أما نور سندة راسها على الحيط و سرحانة غمضت عيونها بتعب:ـ ادي اخرت الى يفكر يعمل خير

ملحوظه

نور محاميه بس مكنتش بتشتغل لان امجد كان رفض جدا اه صح نور امورة بس مسهوجة جدا و تشل اى حد بسبب طريقتها

نغم دكتورة علوم و دائما في مصايب بسبب تجاربها

فرح العاقلة و بس في الخناق كل العقل بيروح من عندها 

نور:ـ بسسس بقاا صدعتو الواحد فرح 

فرح:ـ ممم 

نور:ـ هاتي سي.جارة 

فرح قعدت جانبها هى و نغم:ـ أمسكوا فضح..تنو يا متر والله ما مش مقتنعة انكي محامية يعني المفروض نخرج البت نقوم نتحبس معاها 

نور:ـ حد قالك تجربي يا هانم ادينا اتحبسنا برافو بس. الاعشاب كان طعمها حلو 

في مكتب الظابط 

الظابط:ـ الو يا ريان فينك يا راجل محدش شافك من زمان 

ريان:ـ مين معايا 

الظابط بفرح:ـ انا اخد حقي منك مراتك فى القسم حبستها دى جبتلي السكر انت مستحملها ازاي الله يكون في عونك عارف عنوان القسم ولا تخدو 

ريان قفل في وشه و بعد شوية 

ريان جاه:ـ ممكن اعرف اي الى حصل

الظابط:ـ المدام المتر الهانم 

نور:ـ انت هتترفع ما تخلص بص يا حبيبي انا جيت أخرج نغم صاحبتي ف هو بيقول لازم محامي ف اترفعت انا ف حبسنا يرضيك كدا 

فرح:ـ انتي بتتكلمي كدا ليه اتكلمي عادي يا ماما 

ريان بهدوء:ـ تمام هيخرجو بكفالة و بعدين مش اللى شرب الاعشاب خف و اتنزل خلاص حقك عليا انا بعتذرلك على الى عملوا 

فرح:ـ انت هتخاف احنا معملش حاجة دا اي الارف دا 

ريان بحادة:ـ اخرسووو 

و خرجوا البنات من الحبس 

و كل واحدة راحت على بيتها 

ريان بصلها و قال بغضب:ـ عجبك الى حصل دا عجبك انا اروح اقسام انا مراتي تتحبس.. و اي الى مهببة في نفسك دا مش حطة الطرحة ليه 

نور:ـ يا حبيبي هو الى غلط و بعدين كنت خايفه على اصحابي ف نسيت الف الطرحة و اقولك حاولت اترفع بس اتخنقت مع الظابط يرضيك الى حصل فيا دا انا بنت ناس برضو 

ريان:ـ اتكلمي زى البنادمين يا ماما انتي بتتكلمي كدا ليه 

نور حطت ايديها على بطنها:ـ ااااه ريان ا ... بطنييييي اااااع 


حاجة كوميدي ظريفه يارب تعجبكم قولت أخرج من الحزن الى في الرواية طبعا شخصية نور هنا ملهاش علاقه بى الى في الرواية رايكم في نور دى و جنانها هى و اصحابها 😂

بارت طرفيه يارب يعجبكم ممكن منازلش بارت النهاردة لانه اتمسح مني 

ليست ذنبي

نغم:ـ دا مخ.در يا ذكية منك ليها 

فرح رمت الازازة :ـ نهارك اسود و بيهبب معاكي اي 

نور سرحت و افتكرت ابتسمت بسخرية:ـ ممم و دا جايبه عندي ليه ميكونش عايزني اهلوس 

نغم:ـ ممكن تهدوا بقا انا جيبه لاني بحاول القي حل لمسخرة دى لان ناس كتير اتاذيت بسبب المخدر دا بنات كتير شميته و متعرفش انه مخدر انا بقا عايزة اعمل حاجة ان لو بنت شميته متتخدرش على طول يعني تعرف تلحق حالها 

نور ابتسمت بسخرية و وجع و قعدت تسمع احلام نغم 

في الشركة 

نداء بعصبية:ـ هو فى اي بالظبط مبقتش طيقلي كلمة اقولك عايزة اشوفك تقولي بعدين بقولك وحشتني تقوليلي بحب مراتي اي حكايتك هى هتخدك مني اشحال انها مطلقة و ياريت كدا و بس لا و خاي.نة 

ريان بصلها بهدوء فجأة كف نزل على وشها 

نداء حطت ايديها على وشها:ـ بتض..ربني يا ريان بتضر..بني و علشان دى علشان نورر اااه 

ريان مسكها من شعرها:ـ و اموتك كمان بقااا يا زبالة بتتامري على صاحبة عمرك يا ش..يطانة 

نداء بتصرخ:ـ اانت اتجننت 

ريان رمها في الارض و قال بتوعد:ـ انا هوريكي الجنان الى على اصولو 

دخلت الشرطة قبضت على نداء بالليل في القسم 

نداء:ـ انا عايزة اعرف انا هنا ليه انتوا متعرفوش انا مين 

الظابط ببرود:ـ معرفش و انا بقا عايز اعرف يا عسكري خدها على الحبس 

العسكري خد نداء و رمها في الحبس و الستات الى في الحبس عملوا الواجب و زيادة طبعا بأمر الظابط لانه صاحب ريان ف اتوص بنداء الى مبقش في وشها مكان سليم 

في القصر نور اتوضت و لبست اسدال الصلاة و ادت فرضيتها خلصت رفعت ايديها و قعدت تبكي و تتحسبن في حمزة و نداء 

بعد شوية كانت وافقة قدام المرايا بتبص لروحها برضا 

و قعدت تقرا الكتاب بعد شوية 

ريان بهدوء من غير ما يبصلها:ـ مساء الخير 

نور بعدت الكتاب عن وشها و قالت بسخرية:ـ ما لسه بدري كنت اتاخرت شوية حقيقي مش معاك حق يا حياتي 

ريان بصلها بصدمة و اهتمام:ـ نور.. انتي حصلك اي اي الى عمله في نفسك دا 

نور اقتربت منه بصت له:ـ اي مالي مانا كويسة .. كنت معاها مش كدا هى برضو حلوة و ذكية 

ريان حس بغضب من كلامها:ـ انا. .. بطلي علشان اعرف اكلمك اثبتي بقا 

نور دخلت البلكونة و الغضب عميها ريان دخل وراها مسك ايديها بقوة 

نور بصتله:ـ انت بتعمل اي سيب ايدي. بتوجعني 

ريان مهتمش بكلامها قعدها على الكنبة و هو قعد جانبها و مذل مسك ايديها:ـ مبداي مش علشان بحبك و بحترمك ف تلغي وجودي و تتصرفي من دماغك ازاي تدخلي البلكونة كدا.. انا مش بحب نداء. كونا اصدقاء زمان فجأة اختفت و رجعت كنت بعملها ك اخت 

نور ببعض العصبية:ـ اختك و تقرب منك بالشكل دا ليه انت شايفني عيلة صغيرة قدامك 

ريان بصلها و قال بهدوء:ـ من امتي و انتي بتخدي الزفت دا

نور رجعت شعرها لوراء بملل و عصبية:ـ و انت مالك انا حرة اعمل الى عايزاه و انت مش ولي امري علشان تقولي على الى ينفع و الى مينفعش و زى ما هتعمل هعمل ساامع يا ريان 

ريان مسح على وشه بغضب و قام:ـ شيله فين 

نور:ـ هو اي انا مش فاهمه 

ريان ببرود:ـ تمام 

ريان دخل غرفة الملابس و فضل يدور على المهدئات لحد ما لقهم خدهم و رمهم في التواليت تحت عصبية نور 

ريان بعصبية:ـ هتتخطي و هتوجهي كللل حاجة و هتعيش زى الناس و اخر مرة ترفعي صوتك عليا فااهمة فكرك لم تخدي الارف دا هتكوني كويسة هااا فاكرة انكي كدا صح انتي بتموتي نفسك بالبطي ليه بتعملي في نفسك كدا ليه مصرة توجعي قلبي عليكي ما تنطقي 

نور بصتله و قالت بصرخ و دموع:ـ و انا اعيش ليه هاا اعيش ليه و لمين انا مليش حد كله راح ولا اعيش علشان اشوف الى اذوني عايشين مرتاحين و انا مدمرة انا لوحدي هعيش و هموت لوحدي انت مش ملزم تكمل و تستحمل حاجة ملكش يد فيها ولا اعيش قووول يا ريان اعيش ليه علشان اشوف نظرات الناس ليا نظرات الشك أنا فى عيون الناس و المجتمع واحدة مش مت.ربية واحدة خا.ينة حتي عمتك بقت اخاف اشوف النظرة دى في عينيها انت دلوقتي معايا بس مع الوقت هتزهق و هتشوف غيري حقك دا حقك و انا حقي اعيش حياتي زى ما انا عايزة ارحمني بقاا كان نفسي اعيش حياتي زى اى واحدة طبيعية انا كنت حامل و اجه.ضت و انا معرفش الى في ب.طني دا ابن مين ولا اي الى حصلي انا لحد دلوقتي مش فاكره حاجة مش فاكرة اعيش ليه علشان اشوف نظرتك فيا تتغير مع الوقت ولا لم اشوف نظرات الشك في عينيك عايزني اعيش ليه.. اان انا بخدو علشان انسا الى حصلي بخدو علشان مبحبش اشوف الشفقة في عيون حد بخدو علشان احس اني بنادمة اانت دمرتني يا ريان ب الى عملتوا انا مستحيل اعيش طبيعي 

نور قامت نامت و اتغطت ريان بصلها بهدوء و قام اتجه ليها و قعد جانبها 

ريان:ـ انتي بتهربي انتي جبانة عمرا العياط ما كان حل فكرك لم تعملي في نفسك كدا دا صح انتي بتموتي نفسك

نور:ـ يكون احسن يارب اموت و ارتاح 

ريان شد.ها لحض.نه و قبل راسها:ـ انا اسف حقك عليا .. انتي مش فاهمه انا بحبك اد اي و لم اتعصبت ف دا من خوفي عليكى عارف انه مش وقته بس انا مقدرش اعيش من غيرك انتي دخلتي حياتي خلتيها احلي انتي غيرتيني انا شخصية من لوحد قاسي لوحد مجنون بيكي و من شوية دخلتي البلكونة بشعرك و .. جبتي الفستان دا منين 

نور مسحت دموعها:ـ فرح صاحبتي جيبه هدية في حبيت اجربه كنت حابة تشوفه بس نكد عليا 

ريان غمضت عيونه و فتحهم بهدوء بعد عنها و بص لفستان و لشكلها باعجاب و صفر:ـ اي القمر دا تتجوزيني يا نور 

نور بصتله:ـ ريان احنا متجوزين على فكرة سلامتك انت فاقد الذاكرة ولا اي 

ريان بصلها بهدوء منفي الغيظ:ـ والله 

نور برقة:ـ والله 

ريان بصلها بحب و قبل ايديها 

في القسم في الحبس الستات كانوا مذل بيض..ربو نداء و خدت اسبوعين حبس مش تهمة بس ريان جاي معاه ان نداء يحصلها كدا 

تانى يوم في اوضة نرمين 

نرمين:ـ انا عايزة اقولك على حاجة قبل ما تسافر 

ريان:ـ اتفضلي 

نرمين:ـ كان غصب عني والله... نور تبقا بنتي بنتي الى عيشت السنين محرومة منها بكدبة انها ماتت امجد كان مخبية عني علشان مترجعش ليا .. و بالصدفة اكتشف ان مراتك تبقا بنتي 

ريان بصلها صدمة ..... 

يتبع 

يا اكيد ريان هيتحول على حمزة رايكم في الى حصل لنداء 

الحلقه ـ8

ليست ذنبي 

عائشة الكيلاني

 •تابع الفصل التالي "رواية ليست ذنبي " اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات