Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليست ذنبي الفصل العاشر 10 - بقلم عائشة الكيلاني

 رواية ليست ذنبي الفصل العاشر 10 - بقلم عائشة الكيلاني 

ريان اتسعت عينيه بصدمة نعم انها نور و حمزة في الصور و حديثة يعينه بقت على الصور و على نور الى نايمة بعمق ذات غضبه اكتر لم سمع رسالة حمزة له كان بعت كل دا من رقم مجهول 

حمزة بغرور و ابتسامة سخرية و شماتة:ـ ساكت يعني اي معاك حق انا مصدوم زايى زايك بالظبط الهانم الى حرق دم.ك علشانها واحدة مخدع..ة خيان..ة بتحب تستغل كل الى حواليها علشان مصلحتها انا سبتها لم اكتشفت حقيقيتها تعيش و تخد غيرها اه بالحق الصور دى كانت من يومين تانى مرة مدتيش الامان لوحدة زى دى 

ريان قفل الفون بغضب و رماه على الارض و طبعا ريان عكس ناس كتير يعني مش يخليها تصحي و يتخانق معاها لااا راح التواليت اتوضا و راح يصلي خلص صلاة و قرأت القرآن الكريم و قعد يستغفر و بعدين راح ينام و هو كله هدوء و مسح الصور و قرر ميجيبش سيرة لنور:ـ براحتك خالص يا حمزة عايزك تجيب اخرك على الاخر و يانا يانت 

تانى يوم 

ريان بيتكلم في الفون:ـ عايزك تجبلي كل المعلومات عن حمزة و اخته و هيثم اوع يغيبو عن عينيك تمام 

نور من وراء:ـ صباح الخير يا حبيبي 

ريان:ـ صباح النور يا حبيبتي 

نور قعدت:ـ كنت بتكلم مين على الصبح كدا 

ريان بهدوء:ـ مفيش دى مكالمة شغل.. عايزك تجهزي نفسك هعدي عليكى بالليل نتفسح 

نور بصتله:ـ حقيقي كان نفسي بس تعبانة جدا مش هقدر اخرج و كمان البنات هيجو يقعدوا معايا يعني مينفعش اخرج ممكن ناجلها لوقت تانى 

ريان بصلها بهدوء و بعض الحادة:ـ هو انتي مش ملاحظة انكي بتتهربي مني كل ما اجيب سيرة الخروج لحد امتي هنفضل على الحال دا و بعدين الحبسة مش حلوة مش صح انكي تنعزلي عن الناس و الدنيا حتي اصحابك مش بتشوفيهم انتي عايزة توصلي لاي بالظبط مستخبيه من مين الناس يتحرقو الناس الى يخلو الواحد بالشكل دا و بعدين الناس الى خايفة منهم دول مش ملايكة لو فضلتي تعملي حساب للناس و لكلامهم يبقا بتموتي نفسك بالبطي هخلص شغل و هعدي عليكى بالليل هنخرج مع بعض مش باخد رايك تمام ارجعي القيكي جاهزة 

نور بتوتر و خوف:ـ انا سبق و سمعت كلامك و شوفت حصل اي.. فكرك انى مش عايزة ارجع زى ما كنت ولا اعيش زى الناس عايزة بس مش هينفع لانى مش 

ريان قام مسك ايديها:ـ مسبتيش ليا حل غير كدا 

نور:ـ انت هتعمل. ريان مش وقت تهور 

ريان ساب ايديها و شالها:ـ انا هوريكي التهور الى على حق 

نور بخجل:ـ ريان خلاص كنت بهزر خلاص نزلي و هنخرج نزلي بقا شكلي هيبقا زفت لو عمتك شافتنا و بعدين الشغالين يقولوا اي نزلي و اوعدك اني هسمع كلامك 

ريان:ـ تو فات الاوان يا نور حياتي 

نور:ـ دا انت هتغني بقا من امتي يا حبيبي الرومانسية دى 

ريان بصلها بحب:ـ انا معاكي بعمل حاجات مكنتش اتوقعه مني 

ريان خرج بيها برا القصر ركبوا العربية بعد وقت ريان نزل من العربية و فتح الباب ليها:ـ انزلي 

نور نزلت بصت لليخت :ـ انت عايز تخلص مني يخت اي و بعدين انا مش بحب البحر و دا من زمان ولا بحب اليخوت 

ريان طالع اليخت:ـ متخفيش انا معاكي 

كمل بابتسامة:ـ وعد انى مش هسيبك ولا هسمح لحد ياذيكي هاتي ايدك متخفيش 

نور بصتله بتوتر و تفكير حطت ايديها في ايديه و طالعت اليخت كانت هتقع لكن ريان حاوط خصرها بحماية و هنا تلتقي النظرات بصتله بحب حطت راسها على كتفه قالت بهمس:ـ انا مستحيل اخوف و انا معاك يا حبيبي 

ريان قبل راسها و طالعوا باليخت 

في بيت نداء حطت ايديها على راسها:ـ يا نهار اسود .. 

نداء غمضت عيونها افتكرت بالليل و أنها كترت في الش.رب فتحت عيونها بسرعة و رهب:ـ يا نهار اسود 

فتحت فونها فجأة لقت صورها على كل المواقع و فيديوهات ليها ايديها بتترعش من الصدمة و الخوف الفون وقع منها و بقت بتض..رب نفسها بانهيار و بكاء و عدم تصديق:ـ لا لا انا بحلم فوقي يا نداء مفيش حاجه حصلت دا كابوس و هتفوقي منه اعمل فوقي يا نداء لازم تفوقي.. عملتي ليه كدا ليه كدا ليه كدا.. اعمل اي لا لا هيثم مستحيل يعمل فيا كدا مستحيل يغدر بيا و يصورني اكيد في غلط في الموضوع دا كان خايف عليا دا بيخاف عليا اكتر ما بخاف على نفسي 

نداء مسكت الفون و اتصلت بهيثم 

هيثم ببرود و سخرية:ـ نعم يا حب 

نداء بدموع متحجرة:ـ هيثم احنا في مصيبة ف

هيثم ببرود:ـ انتي الى في مصيبة انتي الى غدرتي بصاحبتك و سلمتي..ها ليا و انتي برضو الى عملتي في نفسك كدا محدش قالك اشر .بي انا بريئ منكم و انا الى نزلت الصور و الفيديوهات على المواقع و الصراحة جايبة ايرداد عالية سلام يا نونو 

نداء نزلت دموعها في صمت مش عارفه تعمل اي على الاقل نور تقدر تواجه الناس و المجتمع لانها مظلومة عكس نداء الى كان كل حاجة بإرادتها مسحت دموعها و قامت دخلت المطبخ فتحت الغا.ز و مسكت السك.ينة و طالع.ت نفسها 

حمزة كان مش مستوعب الى عيونه بتشوفو معقول نداء تعمل كدا تفض.حهم قعد على الكرسي:ـ لا دى فيديوهات متفبركة اكيد نور الى عملت كدا اتفض..حنا اعمل اي ابص في وش الناس ازاي 

حمزة قام بغضب و خرج من الشركة جري ركب عربيته و راح لى بيت نداء كسر الباب 

حمزة بغضب و صوت مخيف:ـ نداااء انا عارف انكي هنااا اطلعي انا هوريكي نداااء نداااء 

حمزة بقا يدور عليها زى المجنون لكن مفيش اى صوت دخل المطبخ و اتصدم لم شاف اخته واقعة على الأرض و سا..يحة في د..مها جري عليها بخوف:ـ نداء نداء حبيبتي ردى عليا نداء قومي علشان خاطري 

نداء فتحت عيونها ببطء بصتله بدموع:ـ كويس انى شوفتك سامحني يا حمزة سامحني و خلي نور تسامحني. انا اذيتها و حصلي زيها شوفت الدنيا دواره ازاى كما تدين تدان يا حمزة ربنا اخد حق نور سامحني 

نداء غمضت عيونها بعد ما قالت اخر كلامها حمزة بصلها برعب شالها زى المجنون و راح المستشفى بعد وقت 

الدكتورة :ـ احنا عملنا الى علينا لكن دى اعمار البقاء لله يا استاذ حمزة 

حمزة بصلها بصدمة و..   

يتبع 

الحلقه ـ10

كما تدين تدان معروفة رايكم في حلقة النهاردة و هل حمزة اتهد ولا لا و رايكم في تصرف ريان 

ليست ذنبي 

عائشة الكيلاني

فرح بتعب:ـ ااااه يا ايدي انا مش قادرة بصو أحضروا انتوا رمضان و سبوني انام لحد ما تخلصو 

نور في التواليت مسكة السفنجة و بتغسل الحيطان:ـ انا بقول الست ملهاش غير بيت جوزها انا هروح احب على ايد جوزى حبيبى انا غلطت و زودها و كله بسببك يا دكتور التجارب عجبك كدا انتي و دماغك احنا مال اهلنا امك تخدنا بذنبك ليه دا انا عمري ما شيلت كوبية اقوم اغسل تواليت نو وى 

نغم بملل:ـ ما برضو انا مقولتش ليكم اشربو من اعشابي انتوا الى بتحبو الفضول و اتحبست بسببك و بسبب سهوجتك 

فرح:ـ انا هروح اترجا مامتي حبيبتي و اروح انام سريري وحشني منكم لله من ساعة ما شوفتكم و النحس مسكني جتكم الارف 

مامت نغم جت و معاها شبشب:ـ ها يا بنات خلصتو ولا لسه 

نور :ـ ودوني على بيت حبيبي تررر انا محقوقلك يا ريان انا حمارة و متخلفة بس اتصل انقذني ااااع اهى اهى اهى معرفة نحس 

مامت نغم بحازم:ـ اشتغلوا بزمة انا مش سامعة الا رغي نغممم كللل دا مكنتش اوضة الى بتتنضف 

نغم:ـ طب اخد نفسي مش قادرة والله ما عارفه انتي امى ولا مرات ابويا 

مامت نغم و هى بتضرها بالشبشب:'ـ لقيكي على باب جامع يلا قومي كملي شغلك مش عاملين فيها فتوات انا بقا هعلمكم الادب يا فاشلة منك ليها و انتي يا سهوجة كل دا مكنش حمام بيتمسح انشفي و انجزى شوية والله ما عارفه جوزك دا مستحملك ازاي دا ليه الجنة دا يتعمله تمثال يا بنتي 

نور سابت السفنجة و بصتلها:ـ اسكوتي يا طنط مش انا حامل 

مامت نغم:ـ بجد 

نور بصتلها و قالت:ـ اه بجد و الدكتورة قالت ممنوع الحركة ولا المجهود علشان البيبي 

نغم و فرح:ـ لووووولوووووووولي 

مامت:ـ بسسس خلاص هزرنا و باركنا و زغرطنا كل واحدة على مكانها و انتي يا نور عارفه و انا حامل في نغم كنت بلم الشقة دى اكنسها و امسحها كل يوم خلصوا علشان وراكم غسل السجاد يلا اورح اتفرج على المسلسل التركي 

فرح بصتلها بغيظ:ـ والله السجن كان ارحم انا اي الى جانبي 

نور:ـ والله يا زمان ما بأيدينا رزعنا الشوك مكتوب علينا تررر ترررر هو بقلو قد اي متغسلش 

مامت نغم:ـ سهوجةةةة اشتغلى و انتي ساكته و كفاية لا تتلب.سي 

بعد ما كل واحدة خلصت الى بتعملوا اجتمعوا كلهم و بقا يغسلو السجاد 

فرح مسكة الفرشة و بتغني:ـ مكتوب علينا ة مين عارف ترررتررر والله يا زمان ما بأيدينا رزعنا الشوك مكتوب الهم اه يا حزني الحزن كان مستخبيلي فين كل دا بس ياربي 

نور بتعمل السجاد و بتغني بتأثر :ـ ياما قولت عليك ان انت اناني و مبتفكرش الا في روحك بتقوليلي عايشلك و انت عايش بس لروحك بتقوليلي عايشلك و انت عايش بس لروحك انا شوفت عينك و كمان بتكدب عيني و جاي بتقول حكايات كل ما قربلك تبعدني عنك مسفاااافات منك لله يا الى في بااالي 

نغم :ـ احنا محدش بيجرحنا احنا اللي بنجرح نفسينا يبقا معانا الى يفرحنا و ندور على يبكيناا معرفة سودة الصحاب تفرح تدعم مش تحبس صحابها و نفسها 

نور:ـ احسن ما اكون دكتوره تجارب فاشلة والله انا بقيت بحس اننا فران تجارب عندك بقا ادى لراجل الدواء الصداع يروح شغله يهلوس كنت هطلاق بسببك و بسبب تجاربك 

فرح بغيظ:ـ بقا الواد يشرب حابة شاي علشان الصداع يقوم يقعد يومين في المستشفى الخطوبه كانت هتتفسخ بسببك 

نغم بملل:ـ مخلاص يا جماعة مش كدا رمضان كريم 

فجأة البنات صرخوا بفزع لان مامت نغم دلقت عليهم جردل ماية ساقعة:ـ ما هو يادب يا خدمة مش عايزين تكونو مادبين اخدمو بقاا 

نغم:ـ ما تتبنيني يا نور اتبنوني 

نور:ـ يختي اقعدي مش لم ارجع انا الاول دا متصلش خالص شكله زهق مني 

نغم:ـ ليه حق 

فرح:ـ الصراحة تستاهلي اكدب يعنى 

نور بصتلهم بغيظ و قعدوا يحدفو الريم على بعض 

خلصوا و قعدوا يعملوا الزينة و بيغنو 

نغم:ـ يلا يا عادل خد الزينة و علقوها بس اوع تنسي تعلق عند البلكونة بتاعتنا ساامع و الا انا و البنات هنقطعها رخامة بقا 

عادل اخ نغم خد كراتين الزينة و نزل يعلقها مع اصحابو أو الجيران البنات قاموا يعلقو الفانوس و النور 

نور:ـ لا يمين يا فرح لا هاتيه شوية على الشمال 

نغم:ـ يا ماماا انتي يا ست انتي ارسي على حل و قولي نعلقه ازاي دا اي الغلب دا دخلتي عند الجيران و سايبة نور تمرمط فينا 

فرح:ـ تعالي يختي علقي بدل العنطظة دى 

نور:ـ انا مينفعش اعمل مجهود 

نغم:ـ لا يا عيوني احنا هنمثل دلوقتي حامل و كنتي فين لم اتحبسنا بسببك 

نور بملل:ـ تاني هتقولي بسببك اتهدي يا نغم و خلي يومك يعدي على خير اه صحيح هتعملو اي اول يوم رمضان 

فرح:ـ اي هتفضلي غضبانة لحد اول يوم رمضان 

نور:ـ بغش منكم الحق عليا عايزة اساعد 

فرح:ـ ماما بتقول هتعمل مكرونة بالبشاميل بس انا مش مقتنعة و نفسي في محشي 

نغم:ـ انا ماما. ماما هو انتي هتعملينا اي فى أول يوم رمضان 

مامت نغم:ـ عدس هعمل عدس حد عنده مانع 

نغم:ـ و يا سلام لو معاه حبت بصارة 

نور:ـ المصيبة انى مش بعرف اطبخ اقولك هطلب يومها ديلفري و الى عنده يعملو هخاف منه مثلا بلا ارف 

نغم:ـ نور 

نور:ـ بلا نور بلا زفت هو كمان هيتشرط دا كتر خيري انى هنضف البيت 

فرح:ـ نورر حبيبتي روقي شوية و بصي وراكي هتنبهري 

نور بغباء:ـ يعني لم ابص ورايا هيحصل اي هلقيه قدامي مثلا هو شايف نفسه على اي دا واحد متخلف و معقد دا انا كتر خيري الى مستحملة رخامة اهلو و 

نور لفت وراها:ـ نهار اسود 

ريان بصلها بعصبية مسكها من قوفها ركبوا العربية بعد وقت طويل نور دخلت لقت القصر متبهدل:ـ في خلال ساعه ارجع القي البيت دا مرايا سامعة ستات نكد 

نور بصتله و قالت:ـ لا مانا مش ملزمة اعمل كل دا لوحدي و بعدين انت المفروض 

ريان بصلها ببرود و طالع مسد..س حطه في جبينها 

نور بابتسامة:ـ انا بقول مش هينفع اتاخر اكتر من كدا كل سنة وانت طيب و معايا حبيبي عايزني ابدا منين 

ريان نزل مسد..سه:ـ مش عايز المح ترباية سامعة ترباية واحدة مش عايز الحمها و الا انتي عارفه ممكن اعمل اي وقتك بدا اورح و ارج القي القصر بيلمع سامعة 

نور:ـ انا بهزر يا حبيبي انت مبتهزرش 

ريان:ـ لا يختي بهزر اثبتي 

ريان خرج و 

نور بصتله بغيظ و قعدت تبرتم و قعدت تنضف البيت و هى بتشتم و بتبرتم 

بارت طرفيه كوميدي يارب يعجبكم 😂

ليست ذنبي 

يوميات نور

 •تابع الفصل التالي "رواية ليست ذنبي " اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات