Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشق المراد الفصل الثالث عشر 13 - بقلم رشا السيد

 رواية عشق المراد الفصل الثالث عشر 13 - بقلم رشا السيد


مراد بكل برود : انتي مطروده

سيلا أنصدمت مكانتش متوقعه انه ممكن يطردها و هي ملهاش ذنب في ضيع الورق

مراد : عدي إجل الصفقة

عدي : حاضر 

دخل مراد مكتبه

سيلا كانت على وشك البكاء عدي لاحظ ده

عدي بتأسف : انا بعتذر بدل مراد انا مش عارف هوا عمل كده ازاي بس انا مصدقك و ان شاء الله عرف مين الي سرق الورق

سيلا بدأت تجمع أشيائها ، عدي كان ينظر لها بحزن و ذهب

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

في سياره مي

كانت تقود سيارتها بلا هدف و تفكر في كلام عدي و كيف هو لا يحبها ، و قاطعها رنين هاتفها و كانت مايا استغربت قليلاً لكن في النهايه اجابت .

مي : الو مايا

مايا : أنا عرفه إنك مستغربه من اني بكلمك بس انا عاوزه اقابلك دلوقتي

مي بستغرب : ليه في حاجه ، و انتي اصلا مش كنتي مسافره امتى رجعتي

مايا : لما اقابلك هفهمك كل حاجه

مي : تمام هنتقابل فين

مايا : هبعتلك اللوكيشن

مي : تمام باي

مايا : باي

اغلقت المكالمه و كانت مستغربه اي الي ممكن تكون عاوزها في ضروري كده

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

مكان جديد 

في منزل نجمه

فريدة بزعيق : قومي يا هانم كل ده نوم يلا علشان تحضري الفطار 

نجمة بنعاس : في اي هوا انا مينفعش انام في البيت ده

فريدة بعصبيه و غرور : الساعه عدت 12 الظهر يا هانم و اه مينفعش تنامي علشان انتي هنا خدامه و بس ، مش كفاية ابوكي سيبك تشتغلي في المحل الزفت بتاعك ده

نجمة و هي تنهض من السرير مسرعه و بخضه : الشغل أنا اتأخرت عليه

فريدة بسخريه : اوه sorry نسيت اقولك انتي اصلا مش هتروحي الشغل تاني

نجمة بستغرب : ليه يعني

فريدة بابتسامة خبيثه : هتعرفي

وخرجت

نجمة بعدم فهم :  يعني اي مش هروح الشغل ، مالها ده 

( فريدة : بنت رحاب زوجت عمر الثانيه والد نجمة عمرها 23سنه ، تكره نجمة لأنها أجمل منها )

دخلت نجمة المرحاض غسلت اسنانها و اخذت شور و اتوضت و خرجت صلت فرضها ، بعد إنتهائها ارتدات ملابسها للعمل اخذت هاتفها و نزلت كانت تتجه  لباب المنزل اوقفتها والدها 

عمر والد نجمة : انتي رايحه فين 

نجمة : رايحه الشغل 

عمر : مفيش شغل تاني

نجمة : يعني اي مفيش شغل

عمر : من النهارده مش هتشتغلي علشان هتتجوزي حسن بيه 

نجمة بصدمه و عصبيه : اه لا طبعا مش هتجوز و بعدين ده أكبر من حضرتك انا مش موافقه

رحاب بعصبيه : لا هتتجوزه غصب عنك ده عنده فلوس كتير يعني هينقلنا في حته تاني

نجمة : يعني اي بابا عاوز تجوزني علشان الفلوس

عمر بغضب و ضربها بالقلم : انتي متربتيش

رحاب بقرف : طبعا مش تربيت نرمين

نجمة بصراخ : متجبيش سيرت امي على لسانك

رحاب ضربها بالقلم و عصبيه : انتي مش محترمه ازاي تعالى صوت عليا ده انا مرات ابوكي عرفه يعني اي مرات ابوكي يعني تسمعي كلامي و تحترمني

عمر : يلا اطلعي على اوضتك مش عاوز اشوف وشك لحد بليل لما يجي العريس

 صعدت نجمة لغرفتها و انهارت عياط  كتير ، بعد مده هاديت و اتصلت ب سيلا لكن لم تجب اتصلت ب مها و لكن بدون فائده  

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 في الشركة

في مكتب مراد

كان بيفكر في سيلا قاطعه دخول عدي

عدي بهدوء : انت ليه عملت كده

مراد بعدم اهتمام : عملت اي

عدي : ليه طردت سيلا

مراد بعصبيه : علشان هي السبب في ضيع الورق و انت عارف ان الورق ده مهم جدا

عدي : بس برضوا مينفعش إنك تطردها على الاقل لما نعرف الحقيقه لو كانت هي السبب كان هيكون ليك حق انك تطردها ، بس لو كانت ملهاش علاقه بالموضوع يبقى انت ملكش حق  و انت علطول من غير ما تعرف الحقيقه طردها

مراد : خلاص بقي الحصل و بعدين انت بدفاع عنها ليه

عدي : مش بدفاع انا بس بقول الصراحة هي من لما اشتغلت في الشركه وهي محصلش حاجه وحشه منها و شغلها كويس جدا ، فأنت  جيت  و بوظت الدنيا 

عدي : أنا همشي انت عاوز حاجه مني

مراد : لا

و خرج عدي من المكتب

 ظل مراد يفكر في كلام عدي  و انه فعلا قد تسرع في طرد سيلا

مراد بغضب : انا ازاي اعمل كده

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

عند سيلا

كانت تجلس في مكانها المفضل امام البحر و تبكي بشده لأنها فقدت كل شي في حياتها والديها و عملها و خطيبها التي كانت تحبه من كل قلبها

و أتي شخص يمد يده لها بمنديل
: تفضلي

سيلا : شكرا لك

الشخص : العفو ، هل انتي بخير

سيلا : نعم انا بخير

الشخص : هل تسمحي لي بسؤال

سيلا : اكيد

الشخص : لماذا تبكين

سيلا : أنا اسفه هذه أمور شخصية لا استطيع التحدث عنها

الشخص : امم اسمي جاك

سيلا : و انا سيلا 

جاك : اسمك حقا جميل

سيلا : شكرا لك ، انا لازم امشي و شكرا على المنديل

جاك : العفو

و مشيت سيلا

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

في الليل الساعه 9 

عند نجمة

قررت انها سوف تهرب من شباك غرفتها

نجمة : يالهوي المسافه عالي

كانت بتفكر ازاي هتنزل من المسافه ده و سمعت صوت العريس وصل تحت ، كانت متوتره جدا و بتفكر لحد ما لقيت الحل قررت انها هتربط مليات ببعض و تنزل ، بعد خمس دقايق فعلا قدرت تنزل و بدأت تجري 

رحاب دخلت غرفتها و لم تجدها و علمت انها هربت قررت تستغل الموقف اخذت فازه ورد و كسرتها على دماغها صرخت بأعلى صوتها ، سمعها عمر و فريدة و صعدوا بسرعه و انصدموا من المنظر كانت الدماء تسيل من راسها و وقعه في الأرض ، جري عمر عليها بسرعه 

عمر بخوف و قلق : انتي كويسه اي الي حصل 

رحاب  بتمثيل انها تبكي : بنتك دخلت عليها علشان اقولها تنزل كانت بتحاول تهرب ضربتني على دماغي و هربت 

عمر بعصبيه : اه يا زباله بقي تهربي و كمان كنتي هتموتي مراتي والله لما ألقيها ما هرحمها

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

نجمة كانت بتجري بسرعه علشان محدش يشوفها ولا يلحقها كانت مستمره في الجري ، و فجأه كانت سياره ستصدم بها لكن توفق في آخر لحضه و نزل صاحب السياره متعصب

بدر بعصبيه : انتي مجنونه ولا اي في حد يجري كده في نصف الشارع

رفعت نجمة رأسها

بدر بصدمه : نجمة انتي بتعملي اي و ليه بتجري

نجمة : بدر انا لازم امشي قبل يشوفني 

بدر : اسنتي بس فهمني في اي و مين الي انتي خايفه انه يشوفك

نجمة ببكاء : بابا انا هربت من البيت علشان عاوز يجوزني لراجل كبير علشان فلوسه

بدر مكنش مصدق ان ممكن أب يعمل كده في بنته 

بدر : طب ممكن تهدي  

نجمة ببكاء :  انا مش مصدقه انه عاوز يجوزني لواحد قد جدي علشان الفلوس انا بجد عرفه هوا بيعمل معايا كده ليه 

بدر : أنا هتجوزك

يتبع ....

الكاتبd ✨ 

انا اسفه على التأخير بس والله عندي دور برد ادعولي أن ربنا يشفيني

 •تابع الفصل التالي "رواية عشق المراد" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات