رواية سلطان و الغرام الفصل الثامن 8 - بقلم عائشة الكيلاني
الدكتور:ـ للاسف
اسر:ـ للاسف ايه ما تتكلم يا دكتور
الدكتور :ـ لازم تعمل العملية دلوقتي حالا دا مش اختيار دا اجباري
رحيم بهدوء عكس الى جواه:ـ اعمل الازم يا دكتور ياريت تتعمل دلوقتي هتخف مش كدا
الدكتور :ـ والله دى حاجة في ايد ربنا احنا ح يلا مساعدين... دكتور اسر عايزك معايا لان مفيش اشطر منك في الحالات الى زي دى
اسر بصله بضياع و مهزوز اول مرة يكون خايف مع انه اشطر دكتور في جراحة القلب لكن وقف كل دا وسط خوف انه هيعمل العملية لامه
فاق على هدير الى مسكت ايده و قالت بدموع و رجاءا:ـ انا عايزة امي يا اسر ارجوك يا اسر ارجوك
اسر بصلها و راح هو و الدكتور يجهزون للعملية فتون حضنت هدير و قعدوا يبكوا
بره المستشفى
ايات:ـ خلي املك في ربنا كبير مش هنشوف غير الى مكتوب لينا
ادم لف وشه ليها:ـ ونعمه بالله و باذن الله هتقوم بالسلامة من رغم زعيقها و عصبيتها الا بعد عصبيتها تبطبطة و حنية انا مشوفتش في حنيتها حد مش بقول كدا علشان هى امى بقول كدا علشان هى انسانة بجد حنينة على الغريب قبل القريب مفيش حد يشوفها و مش يحبها انا اتعلقت بيها مش ها قدر ملقيهاش في الدنيا مش هاقدر اعيش لوحدي هى سبب قوتي امي السبب في كل حاجة حلوة حصلتلي اتاذيت كتير اوى من اقرب الناس ليها من رغم كدا عمرها ما اتمنت الشر لحد.. انا مش عايز غيرها مليش غيرها
ايات مسحت دموعها:ـ هتخف باذن الله هتخف دى جميلة عارف الى حياتها تحديات و بتكسب ادعيلها يا ادم هى مش محتاجة غير الدعاء
بعد ساعات خرج الدكتور
الدكتور بفرح:ـ حمدالله عدت مرحلة الخطر
رحيم:ـ هى كويسة
الدكتور بفرح:ـ والله العظيم هى كويسة جدا مدام جميلة خلاص خفت بفضل ربنا حمدالله على سلامتها بعد اذنكم
خرجت جميلة و حطوها في العناية المركزة اسر غير هدومه و حضن فتون
فتون ربطت على ضهره بحنان و فرح و دموع:ـ الحمدلله يارب الحمدلله عارفة ان صعب عليك بس انت قدها و أثبتت دا بس يا حبيبي كفاية متقلقنيش عليك يا اسر
اسر بدموع:ـ مش قادر اتخيل ان ممكن اخسرها امى بين الحياة والموت يا فتون لو كان حصلها حاجة مكنتش سامحت نفسي
بعد مرور اربع سنين طبعا جميلة خفت و بقت احسن و حياتها مستقرة و سعيدة مع رحيم طبعا هدير اتجوزت و ادم اتجوز اخيرا حب الطفولة ايات بقا قررت تسافر و تبدا من جديد و سامر مات و سماح هى كمان ماتت بس ماتت و اهلها غضبنين عليها طبعا فتون بقت بتشتغل مع جميلة في الأزياء يعني معظم الوقت معاها و طبعا في كل خلاف بين فتون و اسر جميلة دائما بتجي مع فتون فتون طبعا اتغيرت بقت قوية جدا طبعا فتون و اسر ربنا رزقهم ببنوته زى القمر فتون قررت انها يبقا اسمها جنة و هدير و ايمن قرروا ياجلو موضوع الاطفال دا بعدين و كل يوم عند جميلة و ادم و جميلة مانا نسيت اقول ان حب الطفولة اسمها على اسم مامته
فى فيلا اسر
فتون بعصبية:ـ انت دائما كدا تفتكر الى على مزاجك و تنسي الى على مزاجك ايه الارف دا دى مبقتش عيشة واحد مجنون
اسر ببرود:ـ خلصتي
فتون صرخت فيه:ـ انت بتخدني على اد عقلي يا اسر طب مش قعدة فيها
اسر:ـ براحتك
فتون حطت ايديها في وسطها:ـ والله انا حضنة يعني انت الى تطلع بره انا مش ملزمة اطلع من بيتي علشانك
اسر:ـ ليكى حماه يترد عليه هروح لرحيم هو الى يجيب حقي بدل ما امى مش بتنصفني دا انتي مفترية كل دا علشان نسيت
فتون:ـ لا يا شيخ و دى حاجة تتنسي تنسي عيد جوزنا صح مانت لو كنت مهتم كنت افتكرته لكن لا ازاي انا اخر اهتماماتك يا دكتور
اسر:ـ طب مش قعدلك فيها
فتون:ـ جدع روح لامك بقا ولا اقولك انا ماشية و سيبلك البيت ها
فتون مشيت بغضب و خدت حياة معاها
فى فيلا رحيم
جميلة:ـ جدعة يا سلفتي قوليلي بقا ازاي ابقا نكدية اد الدنيا كدا و ملية مركزي في النكد
فتون:ـ انتي بتتريقي لولا انكي حامل انا كنت فوقتك بطريقتي
هدير:ـ مش هنخلص انتوا مولودين فوق روس بعض يامي النحقيني
جميلة:ـ انتي ايه حشرك في وسطينا واحدة و اختها انتي مالك
فتون:ـ اه صحيح انتي بتدخلي بينا ليه حبيبي قلبي با جوجو
جميلة:ـ روح قلبي يا ناس
هدير بصتلهم بذهول:ـ يا ماماااا انتي الى اسمك امي تعالى انجدني من المجانين دول انتوا طفشتوهم من قليل و انا اقول اسر مش بيروح ليه و ادم كمان طالع انهم متجوزين مجانين
جميلة و هى على السلم:ـ اخرسو ل اخلي جزمتي هى الى تشتغل
هدير صرخت:ـ ااااااع
جميلة:ـ صوتك يا حيوانية
هدير اتجهت لجميلة بنت ادم:ـ الروج دا بتاعي صح
حياة:ـ اه يا عمتو
هدير لفت وشها ليها و صرخت تانى:ـ اااع اهى اهى اهى اهى الانسيال دا الى بتاعي و دى دى جزمتييي
حياة:ـ عمتو ما تجي احط ليكى ميك اب و اعملك تسريحة حلوة لشعرك صدقيني هبهرك
هدير:ـ اعملي لامك امك بصي عايزة تحط ميك اب
بعد شوية في اوضة هدير
جميلة:ـ شوفتي خلينكي قمر ازاي
حياة:ـ انا بقول نزود ميك اب تانى
جميلة:ـ انا برضو بقول كدا
هدير قامت و جريت:ـ الحقوووني اااااااع
ايمن:ـ الصوت مش غريب عليا انتي مين يا ست انتي
هدير:ـ انا هدير يا ايمن بس بعد ما اتلعب في وشي و مكياجي اهى اهى اهى لسه عايز اطفال
ايمن بص لتحت شاف حياة و جميلة بصين للأرض ببراءة:ـ دى انتي ظالمة ما هما واقفين دول ملايكة النسمة دول يعملوا كدا دا انتي عمة مفترية
حياة:ـ حمدالله على السلامه يا اونكل ايمن
جميلة:ـ وحشتنا اوى شوفت عمتو بتعمل فينا ايه
هدير:ـ مين دول عوووض عليا عوض الصابرين يااارب طلاقني يا ايمن
ايمن:ـ يا حبيبتي دول اطفال هتعملي عقلك بعقلهم
هدير:ـ مين دول الى اطفال دا احنا اطفال عنهم خليك هنا هروح اغسل وشي و رجعة لازم امشي من هنا و وعد وعد مش ها نتقسم شغل البيت تانى كلامك سيف على رقبتي بس مشيني من هنا ارجوك
ايمن:ـ كل حاجة
هدير:ـ كل حاجة
ايمن:ـ مفيش مسلسلات تركي ولا هندي ولا رضوي الشربيني تمام ها لمحها في التلفزيون هفرجك الست مش ملزمة ازاي ولا اتحبي ادخل اقول كل حاجة لحماتي العزيزة و هى تتصرف
هدير:ـ ابوس ايدك كله الا امي روح لاي حد الا الست دى دى اكيد مرات ابويا مستحيل تكون امي
جميلة من وراها:ـ انا لقيتك على باب الجامع انا فعلا مش امك
ايمن:ـ انا برضو بقول دى مش من هنا دى الكدعة انا متجوزة الكدعة
هدير:ـ لو مش عجبك طلاقني
رحيم:ـ مفيش فايدة مالك يبني واقف عندك ليه خش
جميلة:ـ النهاردة مفيش مرواح كلكم هتباتو هنا
هدير:ـ طب امشي انا
ادم و هو داخل:ـ كل دا علشان حطو ليكى شوية مكياج ازهر كدا يا بنات عمتو زهقت منكم
اسر:ـ انا بقول نروح و نسيب عمتو ترتاح طلامة صدعت منكم
هدير صوت و طالعت على فوق بعد الى عملوا فيها طالعت هى المفترية
بالليل في فيلا اسر
فى اوضة اسر
فتون بصت لبوكيه الورد بفرح و ابتسامة بصت لمرايا:ـ عشقتك حتي الهوس
فتون:ـ هى الفيلا مسكونة ولا ايه
اسر واقف على الباب:ـ انا انسي اسمي ولا انسا احلي يوم في حياتي يوم ما قابلت احلي و ارق انسانة شوفتها في حياتى يوم الى شوفتك فيه هو نفس اليوم الى اتجوزنا فيه كل يوم و انتي معايا هو عيد بالنسبة ليا
فتون بصتله و اتجهت له:ـ يعني انت فاكر
اسر:ـ انا منستش علشان افتكر فاكره بالشهر و اليوم الساعة الدقيقة و الثانية
اسر حاوط خصرها
فتون:ـ طب ليه الصبح قولت انك مش عارف و عملت نفسك اهبل
اسر قبل جبينها:ـ حبيت اشوف رد فعلك بس حقيقي ابهرتيني بحبك
فتون:ـ و انا كمان
اسر:ـ غيري هدومك علشان في مفاجأة
فتون بصتله:ـ اتجوزت عليا يا اسر
اسر:ـ مشكتلك يا قلبي انكي بقيتي بتحكمي عليا بسرعه
اسر راح غرفة الملابس طالع علبة من الدرج و خرج وقف وراها و لبسها العقد:ـ لم شوفته متخيلتهش غير و انتي لبسه
فتون بانبهار:ـ الله يا اسر دا حلو اوي
فتون لفت له:ـ بس دا غالي اوى و كتير اوى الصراحة
اسر قبل ايديها بحب:ـ مفيش حاجة تغلي عليكى ولا كتيرة عليكى انا مهما عملت مش هعرف اشكرك انكي في حياتي خلتيني من واحد عادى لوحد مهووس بعشقك بحبك
فتون بعيون لامعة و ابتسامة:ـ و انا كمان
فرررررررركشششش
تمت بفضل الله
هوس العشق
عائشة الكيلاني
•تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق