Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سلطان و الغرام الفصل السادس 6 - بقلم عائشة الكيلاني

 رواية سلطان و الغرام الفصل السادس 6 - بقلم عائشة الكيلاني 

شمس قعدة بتبكي و بس 
عادل بملل:ـ يووه بقا مش هنخلص شمس احنا معملش حاجة حرام و انا مش غصبتك على حاجة ف روقي كدا و ارجعي لعقلك 
شمس بدموع:ـ هقول لاهلي ايه هقول لامي ايه انا انا طالعت زبالة اوى انا خونت.هم يا عادل خون.تهم ااه ااه 
عادل حضنها:ـ انا مقدر الحالة الى انتي فيها بس يرضيكي اعيش من غيرك 
شمس هزت راسها بنفي:ـ انا مقدرش اعيش من غيرك عادل انا بحبك 
عادل بخبثة:ـ و انا بموت فيكي يا روحي كله هيتحل كله هيتحل انا عايزك تهدي و تطمني خالص 
فى القصر في اوضة سلطان 
غرام:ـ سمعاكي 
زينة بتوتر:ـ انا مش عارفه ابدا منين... بصي هو فى ولد في الكلية بيحاول يقرب مني 
غرام قامت قفلت الباب بالمفتاح:ـ بيقرب منك ازاي 
زينة:ـ معرفش بس هو كل شوية بيحاول ينتهز الفرصة بس انا مش بسمح بكدا المشكلة انه معاه رقمي ردت اول مرة اول ما سمعت صوته قفلت السكة في وشه و عملت لرقم بلوك 
غرام بهدوء:ـ فين المشكلة بقا 
زينة:ـ يعني هو الموضوع 
زينة حكت لي غرام كل حاجة 
زينة:ـ بس هو دا الى حصل والله يا غرام انا كنت قعدة في الكافي لان كان عندي محاضرة تانية و هو قعد يتكلم و يقول بحبك و مقدرش من غيرك و كلام غريب اوى نورة الله يرحمها لو كانت عايشة كنت هخاف اقولها انا لم الدنيا ضقت بيا ملقتش غيرك 
غرام:ـ لانى الصاي.عة بتاعت العيلة مش كدا.. 
زينة:ـ والله ما قصدي كدا بس انتي كبيرة و اكيد فهمني 
غرام بابتسامة:ـ ياما ايه يا بنتي البوز دا ما تفكي بقا... بصي يا زينة هو لو بيحبك بجد هيخاف عليكى و على شكلك و سمعتك السؤال هنا بقا هو يقبل ان اخته تقعد تتكلم مع راجل غريب حتي لو في دراسة ما يسأل اصحابو ليه انتي و لو عايزك و بيحبك بجد و ميت عليكى اوى كدا يسال على بيتك و يجي يطلبك من اهلك دى الأصول اعتقد الى بيحبك يا زينة هيحاول يوصلك بس في نور ربنا دا تبعدي عنه اقولك غيري رقمك و ياريت ميبقش عندك اصحاب كتير متثقيش في حد غير في ابوكي و امك و بعدين ايه حكايه اموت و اسمع صوتك دى 
زينة:ـ معاكي حق يا غرام اصلا أنا كل ما اشوف بترعب بحس اني خايفة 
غرام:ـ هو اتعرضلك ولا حاجة 
زينة:ـ لا بس طريقته و نظرته مش مريحة و اصحابي بيقولوا انى فاهمة غلط و انى قفل و ان لازم اجرب اقعد معاه و اتكلم و مع الوقت هعرفو 
غرام:ـ و تخدي رقمو و يخد رقمك و تتكلمو مع بعض 
غرام قالت بحده:ـ الكلية لتعليم و الدراسة مش لى الصحوبية و قلت الادب مفيش حاجه اسمها تعرف عايز يتعرف عليكي يبقا قدام اهلك و اهلو و الناس كلها اوعي اوعي تسمعي كلام اصحابك شيطان على شكل بشر دول عايزين يضيعوكي طلامة مش مرتاحة و حاسه بغدر يبقا تبعدي عنهم الصاحب ساحب يا زينة متلغطيش غلط بنات كتير اوى مشيو وراء شيطانهم كفاية عليكى شهد كتر الصحاب وحش الحب بعد الجواز و العشرة الحب عمره ما كان بالكلام أو بحبك احب فعل مش اقول الى بيحبك بجد هيوصلك 
زينة:ـ طب لو 
غرام:ـ يبقا قولي له تقبل على اختك انها تصحاب و تكلم شاب متعرفوش في السر الى ميخفش عليكى ولا على سمعتك و شكلك يبقا بيتسلي و اصحابك دول اقطعي علاقتك بيهم لانهم هما الى عطينه رقمك 
زينة:ـ اول مرة احب الكلام معاكي مع ان قولت لم اقولك هتشجعيني اكلمو 
غرام بهدوء منفي تماماً الى جوها:ـ انتي مش اختي بس زى ما بيقولوا كدا ولية مش عارفه القي تفسير تانى لكن انتي بنت عمي يعني نفس الد.م فكرك هقبل كدا على الى من د.مي روحي ذكري و طالعي ايه حاجه تعكنن عليكى من دماغك 
زينة هزت راسها بخجل من كلامها و نظراتها لغرام و خرجت 
تحت في المكتب 
سلطان:ـ انا لو وفقت ف علشان احمي غرام منكم بس هخلص المهمة و كله هيتحسب 
جبرية:ـ غرام في عيوني من جوه هو انا عندي اعز منها 
ياسين:ـ قوليلو 
سلطان ابتسم بسخرية 
جبرية:ـ و اهو تصلح الى 
سلطان بحدة:ـ خلاص يا امى قولتو اتجوز بنت خالك و هتزفت اتجوزها ملكمش حاجة عندي و الى عملوا فيها كدا هجيبهم تمام 
سلطان خرج و رزع الباب طالع فوق 
كانت غرام نايمة على السرير و حطه المسك على وشها و الخيار على عيونها و مغمضة عيونها 
سلطان خبط الباب غرام فتحت عيونها و شالت الخيار و قامت 
غرام :ـ انت 
سلطان:ـ يعني هيكون مين فكرك كدا مالك اتفزعتي ليه 
غرام:ـ مفيش كانت لسه متفرجة على فيلم رعب انما ايه كان ناقصك مالك يا سلطان شكلك مضيق فى حاجة زعلتك 
سلطان نزل وشه في الارض:ـ انا هتجوز يا غرام 
غرام بابتسامة:ـ هو دا الى مزعلك ياخي وقعت قلبي قولت مامتك اتكهربت ولا حاجة هو حد يطول يتجوز مرتين ماشية معاك يا عم 
سلطان:ـ غرام انا اسف 
غرام بمرح و ضحك مصتنعيين:ـ انت ليه متأثر اكننا بنحب بعض روق كدا يا سلطان مفيش حاجه مستاهلة مين بقا ضرتي و سعيدة الحظ...... ملك صح بنت خالك 
سلطان باستغراب:ـ عرفتيها ازاي 
غرام بصتله:ـ احساس يا سلطان انا حسيت كدا يوم الحنة و ساعة كتب الكتاب مشلتش عينيها من عليك ربنا يسعدكم تعرف انتوا الاتنين ليقين على بعض اوى 
سلطان كان ها يسمك ايديها غرام بعدت عنه:ـ مبروك يا سلطان انا فرحانة من قلبي ليك والله العظيم 
سلطان بعصبية:ـ انتوا هتموتوني انا مش بطيقها مش بحبها يا غرام مش عايزها 
غرام:ـ و ايه الى جبرك عليها قولهم لا انا لو مكانك اخدهم على اد عاقلهم و اهرب يوم الفرح 
سلطان كان هيضحك بص في عيونها:ـ انتي مجبر على كدا علشانك انا مش وحش يا غرام 
غرام:ـ و مين قال انك وحش يا حضرت الظابط دا شرع الله و الى يرضي ابو و امو الدنيا كلها ترضي عليه 
سلطان:ـ هو ايه الى على وشك دا 
غرام:ـ مسك علشان بشرتي 
سلطان حط صباعه على خدها:ـ لونه غريب اوى انتي مش محتاجة هتبوظي وشك بالحاجات الغريبة دى 
غرام :ـ ربنا يسترك و يكرمك يبني 
سلطان:ـ ابنك 
غرام:ـ اه ابني 
سلطان:ـ ممم طب اذتاذن انا يا حاجة 
سلطان راح لى التواليت 
فلاش 
ياسين:ـ لو موافقتش على جوازك كم من بت خالك هطلع اقول لمراتك على شغل ابوها و كل بلاويه 
جبرية:ـ بت خالك حامل و لو موافقتش تتجوزها هتت.فضح يرضيك بت خالك تفض.ح و الى يسوه و ميسوش يتكلم عليها 
سلطان:ـ شباب البلد كتير و العيلة اكتر 
جبرية:ـ بس محدش هيصونها غيرك ولا هيخاف عليها زيك و كيف ما ابوك قال لو موافقتش والله العظيم ل اطلع لى الى فوق دى و اقولها على كل بلاوية ابوها و خالتها تخيل لو عرفت و السكر عالي عليها أو دخلت في غيبوبة بعد الشر و كله هيبقا بسببك أو سفرت مصر و يحصلها مصيبة و انت عارفني اقدر اعمل ايه ولا تحب اطلع اقول ليها ان لؤي ممتش قضاء و قدر كلنا رايحين لكن مين الى عطاه دواء عمله هبوط و مات و يعيني غرق بعد ما الدواء عمل معفولو 
فلاش باك 
غرام من بره:ـ اخلص يا سلطان عايزة التواليت حالا اخلص 
سلطان خرج:ـ اتفضلي
غرام رفعت صباعة و حطت المسك الى فيه على وشه 
غرام بضحك:ـ كدا شكلك بقا احلي 
غرام بقت بتدتن لكن محدش يعرف الوجع الى جواها 
غرام من جوه:ـ سلطان الحقني 
سلطان بلهفة:ـ فى ايه انتي كويسة 
غرام:ـ تعال و انت هتعرف ادخل بسرعة ااااع 
سلطان فتح الباب ودخل و كانت غرام واقفة على جانب 
غرام:ـ  بيطير يا سلطان دا جاي عليا اعمل حاجة يا زفت 
سلطان فتح الماية و حاول يموت الصرصار غرام قلع.ت الشب..شب و ضربته 
غرام :ـ اااااع غرقتني يا حيوان 
سلطان:ـ احترمي نفسك 
غرام:ـ سوري هات دا 
غرام مسكت الد.ش و وجهته ناحية سلطان 
سلطان:ـ يا بت المجانين 
غرام طالعت ليها لسانها سلطان شدها لحضنه و الماية شغالة عليهم خد منها الد.ش و قفل الماية:ـ غيري هدومك و بلاش مقالب علشان منزعلش من بعض 
غرام حضنته متعرفش السبب بس حست انها عايزة تعمل كدا 
سلطان ضمها له 
عد اسبوع تانى و للاسف كان تحضيرات زواج سلطان 
بالليل كان الكل متجمع 
و تم زواج سلطان و ملك 
فوق غرام فتحها الأغنية و عملة ترقص و هى بتمسح دموعها  كانت لبسه اسود في اسود 
غرام طفت الاغانى 
غرام:ـ ايوة يا مشيرة 
مشيرة:ـ بكلمك مش بتردي ليه و مال صوتك 
غرام:ـ مفيش بس تعبانة شوية 
مشيرة بعدم تصديق:ـ والله ممم طب انا جاية بكرا بفكر اقعد في البلد كام يوم 
غرام:ـ ا ليه ليه يا مشيرة دا هنا الناموس و الجو مش حلو لبشرتك و 
مشيرة بصرمة:ـ قولت جاية بكرا يعني جاية بكرا سلام 
غرام:ـ سلام 
غرام قفلت مع مشيرة و نامت كان الجميع في اوضته فتح الباب و دخل فضل يملس على شعرها و..........
يتبع 
ملحوظه غرام شبه مس..جونة مش بتخرج ولا اي حاجه يعني منعنها عن اهلها أو خالتها 
و لسه الى جاي دماررر 🔥 
و اكيد مشيرة و ملك ليهم دور 
البارت ـ السابع 
يتبع بارت هداية 🎁 لحبايب قلبي 
سلطان و الغرام 
عائشة الكيلاني
غرام:ـ انت صحيح هتتجوز عليا 
سلطان بصلها بصدمة و ارتباك:ـ اتجوز مانا اتجوزتك 
غرام بهدوء وهى بتحاول تكون متمسكة:ـ كنت دخلة اتكلم مع عمي بس سمعتكم بالغلط كلام عمي صح انت مش هتعمل حاجة غلط دا شرع الله يعني مش هتعمل حاجة حرام ولا غلط 
سلطان حضن كف ايديها بين ايديه بصلها بهدوء ممزوج بحنية:ـ عارفة يا غرام زمن و انا كنت معرفش ايه حب مع الوقت و الايام بدأت تكبر قصاد عيني حبيتها اوى و كونا هنتجوز انا و هى بس راحت لى الاحسن مني و من البشر توفت قبل فرحنا باسبوع نوره كانت نور حياتى وفاتها كانت صدمة كبيرة بالنسبة ليا مكنتش قادر استوعب بس قومت و مكمل لان امر واقع و مهما عملت مفيش حاجه هتتغير ولا هترجع انا عارف ان الفراق صعب و نا.ر بتاكل فينا 
غرام بصتله بوجع و ابتسامة سخرية:ـ انا مش بعمل حاجة غير انى بودع الى بحبهم اخويا توأمي امي الى كنت بهرب في حضنها من الخوف كنت بحس في حضنهم بالأمان قولت الحمدلله يوم و ليلة المفروض اكون عروسة بدل ما اروح قاعة الفرح روحت على المستشفى علشان اشوف خطيبي و هو نايم نايم للأبد انت غير انت خطيبتك ماتت لكن انا اهلي لسه عايشين عايشين معايا بشوفهم و بيكلموني كل يوم كل دقيقة كل ثانية مش بيفرقوني وفر كلامك و جبر الخواطر دى لنفسك نصيحه مني يا سلطان الواحد ملوش غير رضا اهلو اسمع كلام اهلك يا سلطان و ملكش دعوة بيا انا اصلا مش هممني جوازك من اصلو اسمع كلام امك هى اكتر واحدة بتحبك و عايزة مصلحتك انت ملكش غير رضاهم 
سلطان قام حضنها غرام رفعت ايديها بتردد و بقت بتربط على ضهره شعرت بدموعه الى بتنزل على كتفها في صمت نعم بيبكي على حاله الى اتقلب و على حياته و على غرام بيبكي على كل شيء و على الظروف الى دائما بتبقا اقوى منهم 
غرام بهدوء:ـ كله هيعدي زى ما الى فات عد طب انت مالك ايه الى وجعك س سلطان 
سلطان ضمها له اكتر:ـ متبعديش عني يا غرام انا محتاجك معايا محتاجك اوي 
غرام ابتسمت بسخرية و وجع:ـ انا معاك يا سلطان معاك على طول بس روق امك لو جت و شافتك كدا هطين عيشتي و عيشتك و بعدين مفيش راجل بيعيط 
سلطان بعد عنها:ـ لا دى تراب مش دموع تراب دخل في عيني 
غرام بسخرية:ـ لا ما هو باين انه تراب و بعدين انت هتصحبني ولا ايه ما تفوق يالا 
سلطان:ـ يالا انا يتقالي يالا 
غرام:ـ اه 
سلطان:ـ بت اتعدلي بطلي رخمة 
غرام بمشاكسة و برود:ـ يا سوسو 
سلطان قام بغيظ:ـ ماشي يا غرام ماشى 
غرام:ـ و ماشى ليه مانت قعد اهو 
سلطان خرج و قفل الباب هنا غرام ماقدرتش تمنع دموعها انها تنزل 
غرام بدموع:ـ بقيت رقم يا غرام بدل ما تكوني مع الإنسان الى بتحبيه و بيحبك بقيتي متجوزة واحد غيرو و كمان كام يوم و هتبقي رقم انا مش بحبه بس ليه اعيش الوجع دا ليه انا تعبت تعبت انا مش قادرة استحمل اكتر من كدا والله ما قادرة 
لارا بابتسامة:ـ و ايه الجديد مستنية ايه من واحد مش بيحبك عائلة الدمنهوري أسوأ عائلة شافتها عيني و لسه ياما هتشوفي منهم بس انتي مش ضعيفة زى انتي قوية و تقدري  صحيح بنتي بس تربية ماجي و روش مشيرة و قوة ميسون كل ده مش دليل انكي تقدري يا غرام اوعي تخلي حد يدوس عليكى الى يديكي كف اديه مية سامعني يا ماغي اوعي تكوني زايى ولا بضعف شخصيتي شخصيتي الى ادفنت لم حبيت ابوكي 
غرام:ـ انتي رايحة فين انتي مش هتسبني تاني مش هتمشي 
لارا:ـ انا طول الوقت معاكي مش هسيبك 
غرام:ـ طب هتجي امتي يامي ردي عليا بلاش سكوتك دا ارجوكي ردى عليا 
غرام فضلت تنادي باسم امها و بعدين وقعت في الارض و انهارت في العياط 
فى بيت عم غرام و سلطان 
محمد بحده:ـ اتجننت يا ياسين كلام ايه الى مرتك بتقولو عاايز ابنك يتجوز على بت اخوك الى مبقش ليها يومين على ذمته الناس عتقول عليها ايه هيقولو شاف أو عرف حاجة عنها اانت عايز تف.ضح الى من دمك اانت ع تعمل ايه فووق بقاا اشحال انك عندك الى زيها و من دورها فوق يا خويا الله يرضى عليك 
ياسين:ـ بس انا بتي متربية و عمرها ما رفعت صوتها عليا مش كيف قليلة الربية الى بترد على ابوها و ياما عملت له مصاي.ب 
اميرة بحده:ـ و هى البت شافت ايه زين من ابوها علشان ترويه احترامها تعرف ايه عنها انت و اخوك تعرفوا ايه عن غرام ررررد تصدق انا بعد الى بتقولو دا بحمد ربنا انه خد بنتي و رايحها من الى كانت هتشوفو على ايديكم نورة صحيح بتي لكن غرام بتي زيها و الى مقبلوش على واحدة من بناتي مستحيل اقبلو على اليتيمة يتيمة العائلة اعتبروها بنتكم تقبلوا دا على شمس 
جبرية:ـ اكتمي اكتمي مين انتي علشان تجيبي عديمة الربية لبتي و بعدين ما كلنا يتما مش هى بس و ياريت متدخليش في حاجة مش تخصك يا سلفتي غرام وطت راس ابوها كتير لكن انا بتي طول عمرها رافع راسنا بتسوي مين بمين لاخر مرة اقولك بلاش تدخلي في حاجة متخصكيش يا سلفتي يام البنات 
محمد بغضب ممزوج بسخرية:ـ امرك يا مرت اخويا امشي وراها امشي وراها يا ياسين لحد ما تخسر حالك و ابنك 
ياسين بصله بغضب مفرط و مشي هو و جبرية 
اميرة قربت منه و طبطت على كتفه بحزن و غضب 
فى القصر في اوضة شمس 
شمس بصوت واطي:ـ الو 
عادل:ـ انتي فين يا بنتي مش بتردي ليه 
شمس:ـ كنت مشغولة 
عادل:ـ بقلك اسبوعين على الحالة دا عايز اشوفك 
شمس:ـ بعدين يا عادل 
عادل:ـ انتي موطية صوتك ليه 
شمس:ـ عايز اهلي يسمعوني و انا بكلمك دى تبقي مصيبة و بعدين بتتصل ليه 
عادل:ـ وحشتيني اوي 
شمس ابتسمت بخجل و خوف:ـ انا لازم اقفل 
عادل:ـ مش هقفل غير لم اسمعها منك 
شمس:ـ و انت كمان وحشتني 
قعدت شمس تتكلم مع عادل 
فى جناح سلطان غرام اتوضت و لبست اسدال الصلاة فردة السجادة و الدموع في عيونها:ـ اصلي ازاي و اقوله ايه انا حتي مليش عيني اطلب منه يسامحني أو يغفرلي انا غلطت كتير و عملت حاجات مستحيل تنغفر غلطت كتير و سترها معايا كتير اوى انا واحدة بتشرب بتروح بيتها بعد الفجر صاحبت و غيره كل الى عملته ده و يسامحني 
غرام واقفت على سجادة الصلاة بتردد و خجل ممزوج بوجع و كس.رة و بقت تصلي و هى بتفتكر كل الى عملته زمان و ماضيها بالحلول و المر و بقت تبكي بوجع و قلبها بيدعي بيقين ان ربنا ها يسامحها و يغفر ليها الى عملته 
عد اسبوع طبعا جبرية تعبت و شمس بتروح الكلية أو بتمثل انها بتروح 
فى المكتب 
ياسين ببرود:ـ فكرت 
سلطان اتنهد بحزن:ـ انا موافق يا ابويا 
ياسين لف له اتجه له و حضنه بفرح جبرية دخلت و زغرطت بفرح 
فى مصر عند شمس 
عادل بنفذ صبر:ـ مالك 
شمس بتوتر:ـ م مفيش انا كويسة بس نسيت الفون بتاعي انا لازم امشي اهلي لو عرفوا انى مش في الكلية هتبقي مصيبة و كمان 
عادل:ـ والله ممم اومال الى في ايدك دا ايه متخفيش محدش منهم هيحس و لو سالوا قولي كان في محاضرة زيادة و انتي مكنتيش تعرفي 
عادل مسك ايديها:ـ شمس انا بحبك اوى و مش عايز اعيش من غيرك اكتر من كدا احنا مش بنعمل حاجة غلط احنا هنتجوز تمام يا حبيبي 
شمس ابتسمت بتوتر و دخلوا الشقة و تم زواج شمس و عادل و ............
يتبع 
البارت ـ السادس 
وحشتوني جدا ♥️🥰
السؤال هنا بقا هل لو غرام عندها اب بجد كانت وصلت لكدا أو لو كانت مامتها عايشة كانت حياتها هتبقا كدا 
تفتكروا رد فعل جبرية هيكون ايه لم تعرف بشمس  و لسه الى جاي دماررر 🔥 🙈 
سلطان و الغرام
عائشة الكيلاني

 •تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات