Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تالا المراد الفصل الثامن 8 - بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الفصل الثامن 8 - بقلم عائشة الكيلاني 

قالت بجنون و غيرة:ـ مين دى يا مراد 

مراد بمرح:ـ و دى بقا يا ستي زوجتي العزيزة تالا و دى عمتي 

صابرة بهدوء:ـ انا ابقا عمة الشحوطا دول معرفش ازاي.. ماماااا جبريةةة 

الجدة حضنته بفرح:ـ البيت نور اخيرا جيتي وحشتيني اوي يا قلب امك 

صابرة قبلت ايديها:ـ و انتي كمان وحشتيني اوي اوي 

الجد بص ليها من فوق لتحت:ـ فين طرحتك يا صابرة انتي دخلتي البيت حافية مش ها تعقلي عاد كبرتي و لسه فيكي الحركة المسخة دى و 

صابرة:ـ يا حاج روق عليا انا اتخنقت منها ف اول ما وصلنا خلغت.ها و قل.عت الجزمة مش عيب يعني 

الجد:ـ فين جوزك 

صابرة:ـ جاي ورانا بس بيعمل حاجه و جاي 

بصت لى تالا و ابتسمت بحزن:ـ بسم لله ماشاء الله تبارك الله عليكي زى القمر 

تالا بابتسامة:ـ مرسي دا من ذوقك يا ط

صابرة:ـ طنط ما تنططك انت جيبني اتهزا هنا طنط مين لا يا حبيبتي حماتك هى الى اتجوزت بدري انا لسه صغيرة 

الجد:ـ كيف صغيرة زمان 

ابتهال ببرود:ـ هه طبعا طبعا و بالدليل بنتك لو كانت عايشة كانت بقت طولك دلوقتي 

صابرة بابتسامة و امل:ـ ربنا يحفظها و يرجعها بالسلامة يروحى و تكبرني كمان و كمان 

صابرة:ـ مبروك يا حبيبتي نعمة خلصي و تعالي وحشني الكلام معاكي الصراحة اغير و نزلة مش هتاخر 

صابرة دخلت اوضتها سندت ضهرها على الباب غمضت عيونها فتحتهم بسرعة راحت اتوضت و أدت فرضتها خلصت صلاة و رفعت ايديها :ـ { فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا} اللهم انى راضية بيم قسمته ليا انا عارفه انى حبيبتك و انك مش ها تسبني يارب لو ميته ارحمها و اربط الصبر على قلبي و لو عايشة احميها و احفظها بحفظك و استرها معاها 

كملت بدموع:ـ انا محدش مصدقني بيقولوا انى مجنونة أو اتجننت بس انا حاسه انها عايشة حاسه انها قريبه مني حاسه انها معايا انا مش مجنونة انا مش مجنونة حتي حب عمري مش عايز يفهمني محدش حاسس بيا يارب نفسي اشوفها مش عايزها تحبني ولا تتعلق بيا اشوفها بس اشوفها نفسي املي عيني منها قبل ما اموت انا مش خايفه من الموت خايفه عليها ما هى  ميته كنت مش هخاف كدا يارب احفظها بحفظك 

" في اوضة مراد"

تالا نايمة على قدم مراد:ـ انا مش مصدقة يعني الست دى عمتك ولا باين عليها تعرف انها فيها مني اقصد انا و هي فينا من بعض 

مراد ابتسم بحزن:ـ صابرة دى كانت اجمل البنات و مذلة بس في يوم و ليلة كل حياتها اتقلبت 

تالا بفضول:ـ ازاي 

مراد:ـ عمتي اتجوزت حب حياتها بعد ما خلصت تعليم اتجوزت ربنا رزقها ببنت كان الحمل صعب و امل الطفلة انها تعيش ضعيف جدا البت اتولدت دخلت الحاضنة في وقتها عمتي حصلها زى صدمة مش قادرة تتقبل موتها لحد دلوقتي تعرفي انها كانت حاجزني لبنتها 

تالا قامت بعصبية و غيرة مسكت مراد من ليقة قميصه:ـ دا انا كنت ارتكب.ت مصيبة هنا و انا بصراحه بموت في الم.صايب إلى بعملها 

مراد نزل ايديها بفرح و مرح و حط راسها على قدمه تانى:ـ يا حبيبي بقولك ماتت 

تالا رفعت عينها له:ـ زايى عندها ADHD 

مراد:ـ ممم لدرجة انها كانت هتق.تل جوزها فى يوم بس الحمد لله خفت 

تالا قامت بفرح و امل:ـ يعني انا ممكن اخف زيها يا مراد ولا بتقول الكلام دا من باب جبر الخواطر 

مراد:ـ قومي يا بنتي ربنا يهدينا جميعا يارب انتي مش مريضة و مش مجنونة و هتبقي احسن ام في العالم 

تالا بوجع:ـ بس انا مش كدا مراد افهمني انا مينفعش اخلف اصلا لان لو المرض وراثي هبقا بظلم عيالي... انا عارفه انى عادية جدا بس المجتمع و الناس لا الناس لو شافوا شخص عنده توحد يفضلوا ينظروا له نظرات قاتل.ة و انه غريب عن الكوكب مع انه مش ذنبه واحدة عندها بوها يفضلوا يبعدو عنها اكنها جربة مع ان الى عندها بوها احسن و انضف منهم مليون مرة بس هو دا مجتمعنا لم بيصدق يلق حد بيعني من حاجة اصلا ملوش يد فيها بس لازم ننتقد و نكره في حياته و الدنيا انا مش هخلي بنتى أو ابني يعيشو الى عيشته يمكن ارتاحت هنا عارف انت الوحيد الى بتحاول تفهمني انا مليش اصحاب ولا اى حاجة هه ضحكت لا نفسي ضحكت عليا و خليتيني احلم انى ممكن اتحب بس ماجي عندها حق لم قالت يتحب فيا اي انا مش بعمل حاجة غير مشاكل ربنا نجده 

مراد حط ايده على فهمها:ـ هششش انا اول مرة اعرف ان ربنا بيحبني لان رزقني احلي و اجمل زوجة في الدنيا 

تالا بعدت عنه و قالت بدموع:ـ ا انا اسفة يا مراد اسفة بس انا خايفة اوى خايفة من كل حاجة 

مراد حضنه:ـ انا معاكي مش عايز اسمع الكلمة دى تانى عمري ما ها سيبك 

تالا مسكت فيه اكتر و قالت بوجع:ـ انا مش عايزة اموت لوحدي مش عايزة افضل عايشة في اتهام الناس ليا مش عايزة افضل عايشة بتهمة انى مجنونة 

مراد كان بيحرك ايديه على شعرها بحنان و بيسمعها و هو سرحان في ظلم الاهل و المجتمع و الناس الى بيتهمو الإنسان و اوقات بيعيرو على شئ ملوش ذنب فيه مع ان دا اصلا أوقات بيكون ميزة بس هو دا مجتمعنا لم بيصدق يمسكو في حد مش مهم مظلوم المهم ان يحكم عليه بالموت و هو على وش الدنيا 

مراد اخيرا اتكلم و قال:ـ يا ستي طز في الناس و المجتمع الناس مش وراها غير الكلام انا مش عايزك تخافي من اى حاجة اصلا احسن حاجه هو طلاقك انا اسعد راجل في الدنيا دا بجد قطع لسان الى يقول عليكى حاجة زى كدا و ماجي و جمال الزفت لم مش عايزهم في الدنيا انا مستعد اخلص عليهم حالا 

تالا حضتنه و هزت راسها:ـ مش عايزة ربنا يسامحهم انا عايزك انت عايزك يا مراد صحيح الاول كنت بخاف منك بس لم شوفتك من قريب عجبتني بكل ما فيك حتي عصبيتك و تحكمك بس مش قادرة اقرب اكتر من كدا 

مراد بعده عنه حاوط خص.رها و حط ايده على خدها:ـ انا شكلي أدمنتك يا تالا والله العظيم بحبك 

تالا بصت في عيونه بصدمة ق.بل ايديها 

" في اوضة صابرة"

صابرة و هي خليه من اى مشاعر:ـ تفتكر بنتنا شكلها اي زمانها اتخرجت فكرك واخدة مني اي 

صابر بهدوء:ـ انتي لسه بتحلمي انا دفنت.ها والله العظيم دفنت.ها فوقي بقاا متخليش الوهم يضحك عليكي اكتر من كدا 

صابرة بابتسامة وجع:ـ انا مش مجنونة انا لسه متجننتش و سبق و قولت نطلق و انت الى مرضتش 

صابر:ـ انا مش فاكر اخر مرة اتكلمنا مع بعض امتي انتي بقيت كدا ازاي ليه دايما عند اول مشكله تحطي شغلي في الموضوع افهمي بنتنا ماتت لان ربنا رايد كدا لكن شغلي ملوش اى علاقة 

صابرة قامت نامت بهدوء:ـ تمام يا سيدت اللواء شغلك ملوش اى علاقة بس انا بنتي عايشة مش اعتراض على قضاء ربنا لا بقول كدا لان احساسي عمره ما كدب عليا أطفئ النور و اطلع بره 

بص ليها بحزن و طف النور و خرج و هو مش عارف يصدقها ولا يخاف عليها اكتر بعد الى حصل في الماضي بقت واحدة تانية غير الى يعرفها اتنهد بحزن و امل 

صابر:ـ يارب يكون كلامك صح يارب لو عايشة احفظها و رجعها لينا حتي لو هتكرهني أو أى حاجة انا راضي بس اشوفها 

" تانى يوم "

كان صابر نزل وقف على صوت مراد 

مراد بفرح:ـ اخيرا سيدا اللواء توضع و جاه فينك يا عمي مع ان زعلان منك 

صابر:ـ معلش كان غصب عني اومال فين مراتك عايز اشوفها 

تالا نزلة بتجري برضو من غير الطرحة:ـ مراد استنا نسيت الفون بتاعك... هو انت 

صابر بص ليها بصدمة:ـ انتي يعني ملقتش غير دى 

مراد بص ليهم باستغراب و تسأل:ـ انتوا تعرفوا بعض 

صابر:ـ طبعا دى الغالية كل يوم تنورني في القسم ضرب و نسيان الرخص و تطول على ظباط الكمين و غيرهم و نعمة الاختيار 

تالا بعفوية:ـ يا عم خليك محضر خير دا انا حتي زى بنتك 

صابر:ـ بنتي اي دى اربع و عشرين ساعة في القسم هى و الضايعين اصحابها اخر خناقه كنت اعتقد 

تالا:ـ بسبب البر 

صابر:ـ اه صح افتكرت الله يكون في عونك 

تالا:ـ نفسي اعرف المدام فين و اكون فعل خير بينكم على فكرة هو عارف كل حاجة 

صابر:ـ الحمدلله 

هنا صابرة نزلت و قالت:ـ فعل خير في مين 

تالا:ـ اوبس هو دا جوز حضرتك اومال الى كانت في مكتب حضرتك تبقا اي 

صابرة بصت بعصبية 

صابر:ـ اختي اختي جت ليا ثم انتي مالك بتدخلي في حيات غيرك ليه 

تالا:ـ يعني اسيب حضرتك تقول كل اسراري لجوزى و اسكوت 

صابر:ـ لولا انى مش فاضي كنت ربيتك من تاني 

صابرة وقفت بينهم تالا استخبت وراها و بترد على صابر:ـ يختييي خلاص يا حبيبي مكنتش تقصد عيلة صغيرة هتعمل عقلك بعقل عيلة 

صابر:ـ حلو لو هي عيلة انا اعيل منها انتي متعرفيش عملت اي دى دى مركة مسجلة عندي في القسم انتي بنادمة ولا عفريته انتي بتطلعي لاهلي منين يا صابرة كل ما اروح في مكان لازم القيها 

صابرة:ـ مراد امشوا يلا و ياريت مترجعوش الا على الفجر يكون احسن 

و اخيرا مراد و عمته حالو الموضوع الغريب ان مراد متعصبش ولا غار عليها زى ما بيعمل كان مستمتع جدا بنكش صابر و تالا في بعض 

" بليل "

كان كل الجيران و قريبهم و ستات البلد متجمعين كان البيت مش خلي من الطبل و الزغريط بيحتفلو بزواج مراد و تالا تالا كانت مبسوطة جدا و اكنها لقت العيلة الى طول عمرها بتحلم تكون فيها 

منى:ـ ما تقومي ترقصي كلنا ستات و بنات مع بعض مفيش حد غريب 

تالا ببرود:ـ مبعرفش و مش بحبه ارقصي انتي يختي 

صابرة لانها فاهمة منى و زوجة ابن عم مراد الى اول ما شفت تالا حست بغيرة:ـ ما قالت مش عايزة اي هتخلوها ترقص بالعافية بعدين الحنة لسه منشفتش على ايديها 

منى:ـ بصراحة يا عمتي القعدة ملل اوى دى مش حنة دى عزاء 

صابرة:ـ مممم طب قومي يا رباب ارقصي يا حبيبتي مفيش حد غريب برضو 

نعمة:ـ طب ما تقومي انتي 

صابرة:ـ انتوا مالكم بيا النهاردة 

منى:ـ علشان خاطري يا عمتي 

نعمة جرت صابرة:ـ مفيش حل تاني ولا في هرب 

صابرة رقصت بعدين مسكت ايد تالا و قعدوا يرقصوا و بفرح و بعدين نعمة و منى 

مفيش موبايلات و كاميرات و الجو دا هو فيه غيرة و كل حاجة بس مفيش الاذي دا 

خلص اليوم بين الفرح و الغيرة 

صابرة واقفة قدام تالا قل.عت سلسلة بتاعتها و لبستها لى تالا متعرفش ليه بس حبت تعمل كدا 

رباب:ـ هى دى السلسلة الى شيلها لبينتها 

منى ضحكت:ـ عطيتها الغريبة عمتك دى عليها حاجات 

نعمة:ـ بتقولو اي منك ليها

رباب:ـ مفيش يا امى بس بسالها الساعة كام مش كدا يا منى 

منى:ـ كدا يختي هو الاخ دا هيرجع امتي من السفر 

رباب بحزن:ـ عادى يا منى حتي لو مرجعش انا عمري ما كنت اهمو ولا فارقة معاه المهم شغلوا روح اشوف رحيم 

ملحوظه 

مراد عنده اخت اسمها رباب متجوزة ابن عمه الى لسه مش لقية اسم له 

منى بنت عمه عندها اخين الى هو جوز رباب و اخ تانى و متجوز 

" فى اوضة مراد"

تالا بتجفف شعرها:ـ اليوم كان ظريف بشكل بجد غيرو كل طباعي الى وخدها عن الصعيدين و اختك رباب دى مسخرة شكلها غلبانة اوى 

مراد بحب:ـ الحمدلله انكي مبسوطة يا حبيبتي.. دى سلسلة عمتي 

تالا حاوطت رقبته:ـ بس اي رايك حلوة مش كدا معرفش ليه أصرت انى البسها لبستها ليا قدام الكل بس غريبة ازاي شيلها لبينتها و عطيتها ليا عمتك دى غريبة احلي حاجة انها مسيطرة 

مراد بص ليها:ـ اول مرة اخد بالي انكي شبها و هي صغيرة مع الوقت هتحبيها اوى شوفي يا قلبي طلامة قالت صباح الخير تبقا حبتك عمتي صعب جدا تأمن ولا تحب حد بسهولة 

مراد راح غرفة الملابس جاب علبة شيك جدا و خرج ليها فتح العلبة 

مراد بحب:ـ اول ما شوفته مقدرتش اتخيلو غير ليكى 

تالا حطت يدها على فمها بانبهار و فرح:ـ واو دا تحفة جدا بجد ذوقك حلو اوي 

مراد لفها أمام المرايا لبسها عقد الماظ و قب.ل عنقها بحب تالا لفت وشها له 

تالا بتبص في عيونه بخجل و حب:ـ مش هتسبني صح مش هتعلقني و تمشي في الاخر 

مراد بحب:ـ انا اموت ولا اسيبك يا قلب مراد 

تالا بابتسامة و الدموع في عينيها:ـ بجد 

مراد:ـ عمري ما هسيبك 

شلها و قال بهمس:ـ انا مش بحبك انا بعشقك 

تالا حاوطت رقبته:ـ و انا كمان 

عد اسبوع من غير احداث مراد قرر ينزل مصر و خد تالا معاه 

كانوا في عربية مراد 

تالا:ـ هو انت عايش هنا 

مراد:ـ دا مش بيتنا 

تالا بعدم فهم:ـ اومال اي 

مراد:ـ احنا جايين لدكتورة 

تالا............. 

يا تري تالا هتعمل اي 

اكتر حاجة حبيتها في بارت النهاردة هو صابر و طريقته مع تالا و انتوا 🥰♥️

البارت ـ السابع 

تالا المراد 

عائشة الكيلاني

  •تابع الفصل التالي "رواية تالا المراد" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات