رواية احببت مربية ابنتي الفصل الرابع 4 - بقلم رهف حاتم
وذهبوا لى غرفة حسناء و
حسناء:خدي ده يابنتي هيبقى حلو عليكي جدا
فرح: هو حضرتك بتلبسي الحاجات دي
حسناء: لا طبعا بس انا الي من النوع الاحطياتي
ابتسمت و قالت
فرح: ايوة بقا هههههه هقوم اللبس بقا
حسناء: هههه ماشي وانا كمان
و ذهبت فرح إلى غرفتها و تركت حسناء لتقوم بلبس ثيابها
*******************
عند غرفة فرح
لبست و قامت شعرها بكحكة و كان شكلها جميل جدا و وضعت بعض من مساحيق التجميل كانت موجودة في التسريحة و كانت فاتنة الجمال و ابتسمت بثقة و خرجت
****************
عند ادهم في الصالة
ادهم: تعرفي بابي بيحبك قد ايه
حنين: قد ايه
ادهم: قد الدنيا و اكبر كمان
حنين: بحبك اوي يا بابتي
و حضنته و
ادهم:أخبار امريكا ايه
حنين: كويثة نمين حوة اوي يا بابي احيى من نويان دي وحثة (كويسة نرمين حلوة اوي يا بابي احلى من نوران دي وحشة)
ادهم: ليه كدة بس
و قطع كلامهم دخول فرح و تقول
فرح: انا جاهزة
ادهم باعجاب: طب تمام فين دادة
و وقتها جائت حسناء و قالت
حسناء: انا اهو يابني
ادهم: طب يلا بينا
حنين: عايثة فيح تثلني
و ذهب فرح اليها و حملتها و قالت
فرح:شلتك اهو ياستي عاوزة حاجة تاني
حنين: لا خلاث
******************
و خرجوا و ركبوا السيارة و
طريقهم إلى النادي و وصلوا إلى النادي و دخلوا
و ذهبوا إلى كافيه
و قال ادهم
ادهم: تحبوا تاكلوا هنا ولا تشربوا و نروح مطعم تاني نأكل هناك
فرح و هي تنظر إلى ساعتها: الساعة لسة 12 هنتغدا دلوقتي؟ لسة بدري احنا نطلب حاجة بس خفيفة لحنين و احنا نشرب أي حاجة
حسناء: اه عندها حق
ادهم: اوك جارسون
جارسون: ايوة يا فندم تؤمر بأيه
ادهم: ها تشربوا ايه
حسناء: أي حاجة يابني
ادهم: يلا يا دادة بقا
حسناء : خلاص لمون
ادهم: و انتي يا فرح
فرح: لا ميرسي مش عاوزة
ادهم:خلصيني يا فرح
فرح: طيب يبقا مانجو
ادهم : يبقا 1 مانجو و 1 لمون 1 قهوة
فرح: لوسمحت خليهم 1 مانجو و 1 لمون و 1 برتقال فريش و واحد كولسلو صغير
جارسون: تمام يا فندم تؤمروا بحاجة تانية
فرح: لا ميرسي
و رحل الجارسون و ادهم ينظر إلى فرح بعصبية و قال
ادهم: انا عاوز قهوة تجبيلي عصير ليه
قالت
فرح ببرود: القهوة غلط و انت 24 ساعة بتشرب قهوة غلط على صحتك
ادهم: انتي مالك انتي كنتي مراتي وانا معرفش
فرح: اه احم يعني قصدي لا طبعا ميشرفنيش
ادهم:انتي تطولي اصلا تاخدي ادهم الخولي
فرح: ليه توم كروز قدامي ياعم روح دادة انا هروح التويلت
حسناء: طب خلي بالك من نفسك و اعرفي طريقك علشان النادي كبير
فرح: اوك
و ذهبت فرح إلى دورة المياه
********************
في دورة المياه
غسلت وشها و
نظرت إلى نفسها و قالت
فرح: ايه الي انا قولته ده هووووف و هيفهمني غلط لازم أبقى صارمة معاه ياربي و خرجت
و قالت
فرح: الكافيه كان فين بقا ينهار اسود نسيت الطريق اوووف
و ذهبت و دورت على الكافيه و لم تجده قالت
فرح: ياربي حتة مش معايا تليفون اهئ هعمل ايه دلوقتي انا هروح التويلت تاني و ذهبت إلى دورة المياه مرة اخرى
*********************
و عند ادهم
ادهم و هو ينظر إلى ساعته: ايه نص ساعة في التويلت بتعمل ايه دي
حسناء: اصبر يا ادهم
ادهم:صابر اهو
****************
و بعد ساعة عند فرح
فرح: اهئ تلاقيهم مشيوا و سابوني اهئ هعيش فين بعد كدة و حنين مش هشوفها تاني اهئ أهئ
**************
عند ادهم
ادهم : لا كدة كتير انا هروح اشوفها و خلي حنين مع حضرتك و خلي بالك
حسناء: روح الأول التويلت و لو مش لقيتها يبقا دور عليها و هدور معاك
ادهم:كان لازم اجبلها موبايل حتة نتصل أو حاجة غبي
************
و ذهب سريعا إلى دورة المياه للنساء وثم أثناء فتحه للباب فرح سبقته و فتحت هي الباب و كانت تبكي ولا ترى شيئا لاكن افاقت عندما وجدت نفسها حضن شخص طويل القامة و الجسد فقالت و هي مغمضة عنيها
فرح: عن اذنك يا انسة عديني و كان ادهم متسمر في مكانه و ينظر لها فقط و ثم رفعت فرح وجهها بعصبية و نظرت له و قالت
فرح: يا انسة
و فرغت شفتيها و جحظت عينيها من الصدمة عندما وجدته ادهم و قالت
فرح: انا قولت كدة بردو أن العضلات دي مش عضلات امرأة خالص
ادهم: بقا على اخر الزمن يتقالي يا انسة
فرح: وانا مالي مش كنت شايفاك اهئ
ادهم: بتعيطي ليه
فرح: أصل افتكرت انكم هتسبوني و تمشوا
ادهم: اااه ده عند أم ترتر و بعدين حد يسيبك يعني هو انا متخلف
فرح: وقت هزار هو
ادهم: انا اسف انا الي غلطان انا الغبي الي مفروض مش كنت اخليكي تمشي لوحدك و من غير موبايل
فرح: هوووف بقا خلينا نروح لحنين بقا
ادهم:طيب قدامي
و مشيوا
***************
عند الكافيه
وصلوا إلى الكافيه و قالت حسناء
حسناء:الحمد الله لقناكي دي حنين مكنتش عايزة تأكل خالص
حنين و هي تجري إلى فرح و تمسط رجليها و و تقول
حنيز: فييييح
حملتها فرح و قالت
فرح: حبيبة قلب فرح
حنين : انتي يحتي فين (انتي روحي فين )
فرح: رحت التويلت حبيبتي
حنين: لا أنتي كنتي تايهة
فرح: لا ما ان لما روحت ليكوا تهت بس ادهم لقاني تاني خلاص
حنين و هي تحضنها : مث تعمي كتة تاني (مث تعملي كدة تاني)
فرح: حاضر يا قلبي يلا نأكل مم
حنين: هيييه يلا
و جلسوا و ادهم كان ينظر اليها و على كيف كان تعاملها مع ابنته الصغيرة و ابتسم ابتسامة واسعة و نظرت إليه حسناء بخبث و
حسناء: بتفكر في ايه يا ادهم
ادهم: انا؟ لا ولا أي حاجة
حسناء: متأكد
ادهم: اه طبعا
حسناء: ههههه طيب
******
و بعد ساعة
قال ادهم
ادهم: تعالوا نروح عند المراجيح و نأكل بلح الشام الي حنين بتحبها
فرح: هي بتاكلها
ادهم: اه طبعا بتموت فيها
فرح: زيي والله بعشقها و الزلابية بردو
حسناء: طب يلا بينا
فرح: يلا
**********
و ذهبوا و اشترى ادعم الكثير من الزلابية و بلح الشام و قالت فرح
فرح:ايه كل ده يا ادهم
ادهم: مش كتير ولا حاجة اقعدوا و كلوا بس حاجة خفيفة كدة عقبال الغدا
فرح ابتسمت إليه و هو نظر إلى عينيها و هي أيضا و ثم انزلت عينيها الى الارض من خجلها وقال ادهم
ادهم في سره: ليه نزلتيه بس هووف وبعدين بقا
و اكلوا الحلويات و
فرح: هروح العب حنين بقا عن اذنكم
حسناء: اتفضلي
اخدت فرح حنين و لعبتها بلمراجيح
*****
عندما ذهبت نظرت حسناء إلى ادهم و تقول و هي تنظر إلى فرح
حسناء: البت دي بت حلال يا ادهم
ادهم:انتي عاوزة توصلي لايه يا دادة بظبط
فرح: يابني ... يابني انت عندك 27 سنة لسة الحياه قدامك طويلة أنسى يابني الماضي خلاص مراتك ماتت و بقا عندك بنوتة روح حب تاني و اتجوز تاني و خلف تاني و عيش حياتك
ادهم: احنا لغاية امتى هنتكلم في الحاجات دي يا دادة
حسناء: يابني كل ده علشان مصلحتك بس كله راحتك يابني
تنهد ادهم تنهيدة عميقة و قال
ادهم : ربنا يسهل يا دادة
نظرت إليه حسناء بحزن و قالت بخفوت
حسناء: امال لو عرفت الحقيقة هتعمل ايه يا ادهم الدنيا شكلها مش مدياك حظ يابني بس كله بأوانه
***
و بعد ساعتين
جائت فرح و هي تقول
فرح:حنين جاعت تاني
ادهم: اه وانا كمان جعت و قال و هو ينظر إلى ساعته
ادهم: الساعة 5 يدوب نروح نأكل
و قاموا و خرجوا من النادي و ركبوا السيارة و ذهبوا إلى طريقهم إلى المطعم
*****************
و في منطقة آخرى
تجلس نوران مع نرمين و تقول
نوران: انا البت دي مش مستريحلها
نرمين باستهزاء: انتي أي بنت بتتكلم مع ادهم مش بتستريحلها حتة حسناء كمان
نوران: بس با بت انتي
نرمين و هي تقول لها بصرامة: بصي انتي يا نوران انا بقولهالك للمرة المليون ادهم عمره ما هيبص لواحدة زيك كلبة الفلوس و هو عارف كدة كويس أوي و ساكت عليكي و وخدك كصديقة بلعافية أساسا ده انا مش عارفة ازاي سابلك بنته ليكي
نوران: قصدك ايه يعني
نرمين: قصدي يعني أن لو كل البنات ماتت و انتي الي عشتي مش هيتجوزك فوقي بقا ها ده ادهم ادهم و مش تنسي انك السبب انك ال خليتي ملك توصل لطريق الزفت ده
نوران: والله كله كان بمزاجها انا مش اغصبتها
نرمين: you are so selfish
و ذهبت و تركتها
و نظرت اليها نوران و ضحكت و قالت
نوران: بردو مش هسيبه
•تابع الفصل التالي "رواية احببت مربية ابنتي" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق