رواية خفايا القلوب "ليس على القلب سلطان" الفصل العشرون 20 - بقلم نور محمد
البارت_العشرون
(خفايا_القلوب❤)
الدكتور بتوتر وخوف:حاضر هقولك اللي طلب مني اعمل كده حد قريب اوي منك وانت تعرفه كويس اوي كمان وأسمه....
سكت الدكتور فجأه لما لقى الباب الغرفه اتفتح بعنف قدامه ودخل ظابط ومعاه عساكر وقرب من يوسف وقال: انت يوسف الزهيري
يوسف بلع ريقه بتوتر وقلق كبير وقال: ايوه يافندم انا يوسف في حاجه؟
الظابط بصله بضيق واشار للعساكر خلفه وقال بحده: عندي امر بالقبـ*ـض عليك زوجتك المدام جميله قد*مت فيـ*ـك بلا*غ بتهـ*ـمه قـ*ـتل ابنـ*ـها
واشار للعساكر بايده وكمل: ياله اقبـ*ـضوا عليه
العساكر قربوا من يوسف وحطوا الكلـ*ـبشات في ايده تحت نظرات الصدمه والزهول منه ولسانه لجم بشده من شده الصدمه عليه واخدوه وخرجوا من المستشفي كلها
اما جميله فكانت بتعيط في غرفه الكشف على ابنها بحزن كبير وحمدي قاعد جنبها بيحاول يهديها شويه
حمدي بحنيه وقلق: كفايه بقى ياجميله ياحبيبتي ده قضاء ربنا خليكي قويه بقى واستهدي بالله كده
جميله بنهيار: ونعم بالله يابيه بس انا موجوعه اوي اوي وكل ده بسبب اكتر شخص انا حبيته انت مش عارف هو عمل فيا ايه يابيه ده دمر*ني وكسر قلبي ودي مش اول مره يعملها معايا بس كانت الاصعب فيهم
حمدي قرب منها بشفقه وحضنها بحتواء اخوي ومسح على حجابها بحنيه وقال: لا انا حاسس بوجعك كله ياقلبي بس صدقيني يوسف مظلوم ياجميله انا عارف ان اللي عمله غلط كبير بس هو كان مخدوع ياحبيبتي
جميله سمعته بنتباه وتعجب وبعدت عنه بصدمه وقالت:انت قصدك ايه يابيه؟
حمدي ابتسم لها ولسه هيرد عليها دخلت امه زهره ومعاها سندي وعايده والدته وجروا كلهم على جميله بخوف وقلق
زهره حضنت جميله بقلق ودموع وقالت:انتي كويسه ياقلبي حصل معاكي ايه يابنتي قوليلي حصل ايه
جميله توترت اوي من وجودهم حولها وحمدي بصلها بحزن وقام بهدووء وقال:انا هخرج اشوف الدكتور الاول وبعدها هروح القسم اطمن علي يوسف عن ازنكم
انهي كلامه وخرج بسرعه تحت نظرات الصدمه والتعجب المرسومه على وجوه الكل حتي قالت عايده بقلق وعدم فهم:يوسف في السجن ليه؟ هو حصل ايه ياجميله يابنتي
جميله بصتلها بحزن ودموع وقالت:انا اللي بلـ*ـغت عنه يامرات عمي بتهـ*ـمه قتـ*ـل ابننا
نزلت دموعها بنهيار والكل شهق بصدمه كبيره وقالوا مع بعض:اييه قـ*ـتل ابنكم ازاي ياجميله؟!!
وعلى الناحيه الاخرى يوسف كان قاعد جوه الزنز*انه بدموع مش على حاله لا على حالة جميله وهو بيفكر ياترى حالتها دلوقتي ايه اكيد منهاره بسبب اللي حصل لها بسببه
نزلت دموعه بغزاره وهو بيقول:انا السبب كل المشاكل اللي مرت بها جميله كانت بسببي انا كل الو*جع ده انا سببه ياريتني امو*ت واريحها من وجودي المؤ*لم في حياتها
فضل ينهر نفسه ويجلد زاته على كل حاجه وحشه عملها في حق جميله وقلبه بينز*ف بشده على اخر شئ عمله معاها وهو قتـ*ـل ابنه بأيـ*ـده وقال:ده اكيد زنبها ربنا عاقبني اشد عقـ*ـاب وهو اني اقـ*ـتل ابني بأيـ*ـدي وده زنب اللي عملته معاها زمان بس للاسف هي كمان اتو*جعت معايا ياربي انا راضي بحكمك عليا بس كفايه الو*جع ده كله اللي تعرضت له جميله بسببي انا
قعد يدعي كتير حتي سمع صوت العسكري وهو بيقول:يوسف الزهيري في شخص عند الظابط عاوز يقابلك
وقف يوسف بتعب وتوجه معاه للخارج بهدووء ودخل مكتب الظابط وبص قدامه بصدمه قال بزهول وعدم تصديق:انتي؟!..انتي هنا ليه عاوزه مني ايه تاني يامريم؟!
مريم ابتسمت له ببرود والظابط وقف وقال بجمود:المدام مريم محمود طلبت تشوفك بصفتك زوجها واب بنتها حور ....
يوسف قرب وقعد قدامها ببرود والظابط قال بتفهم:انا هخرج وهسيبكم تتكلموا على راحتكم شويه
مريم ببسمه:شكرا يافندم
الظابط هز رأسه بحترام وخرج من المكتب ويوسف بصلها بضيق وقال:انتي ايه اللي حابك هنا يامريم عاوز مني ايه تاني؟
مريم ببرود:انا جيت اطمن على جوزي حبيبي فيها حاجه دي؟
يوسف بضيق وحده:كنت جوزك زمان وطلقتك قبل مااجوز جميله بنت عمي والا انتي وسا*ختك اثرت على الذاكره عندك
مريم تجاهلت صراخه وعصبيته عليها وردت ببرود تام:لا منستش يايوسف بس انت الظاهر انك نسيت بنتك حور و
قاطعها يوسف بحده وغضب رهيب وقال بردح:حور بنت مين ياعنيا.. انتي هتر*مي وسا*ختك وزبا*لتك اللي عمتلها من ور*ايا فيا انا ياصفيـ*ـحه الزبا*له انا اجوزتك عر*في ولسبب انتي عارفاه كويس وهو ان شكـ*ـلك عجبني فقولت اتسـ*ـلى شويه وكنت صريح معاكي من الاول وانتي وافقتي وعيشتك عيشه عمرك ماكنتي تحلمي بها اصلا
سكت يوسف دقيقه وقرب منها بتوعد وغضب وقال: وفي الاخر اكتشف انك ما*شيه واحد تاني ومقرطـ*ـساني زي الخر*وف معاه وقال ايه بعد ماحملـ*ـتي منـ*ـه جايه تقوليلي انها بنتي انا ليه شايفاني مر*كب قرون يارو*ح امـ*ـك
مريم تراجعت بخوف منه وقالت بتوتر وارتباك: بس انا بحبك انت يايوسف و
قاطعها يوسف بحده ومسك ايدها بقوه وقال: اخرسي ياحيو*انه المـ*ـحن ده تعمليه على الكـ*ـلب بتاعك مش عليا انا يا*** انتي فاهمه انا طلقـ*تك وعطيتك فلوس كمان وسبتك في حالك بس علشان خاطر البنت المسكينه دي مش لها زنب ان امها وحده رخيـ*ـصه زيك بس اقسم بالله يامريم لو لقيتك قربتي مني تاني او من عيلتي انا هنفـ*ـيكي من على وش الارض وانتي عارفه ان كلمتي سيف على رقبتي
مريم وقفت برتباك وخوف بس تصنعت الثبات بصعوبه قدامه وقالت:انت قولت اللي عندك وانا سمعت يايوسف بس اللعبه بينا لسه مخلصتش
وقربت من ازنه وهمس له بتحدي وبرود وقالت:انت صحيح روحت سئلت الدكتور في المستشفي مين اللي أمره يكذب عليك ياحبيبي مش كده؟
يوسف بعد وبصلها بزهول ومريم ابتسمت بتشفي وقالت:ايوه انا السبب يايوسف انا اللي طلبت منه يكذب عليك علشان انتـ*ـقم منك.. انتـ*ـقم لحبي اللي حبتهولك.. ولحسن حظي نحجت وانتقمت منك اشد انتقام كمان.. ياله تشاو بقى ياروحي علشان اكمل باقي خطتي وانت هنا مر*مي في السـ*ـجن ياجو
يوسف وقف بغضب رهيب ولسه هيقرب منها ونفسه دلوقتي يقتـ*ـلها بأيده بس للاسف دخل الظابط فجأه وقال:الوقت الزياره خلص يامدام مريم للاسف
مريم ابتسمت وقربت من يوسف بتشفي وحضنته قدام الظابط بتمثيل وقالت:استحمل معلش ياحبيبي فتره وهتعدي وبأذن الله هتخرج لنا انا وبنتك حور سالم ياقلبي
يوسف ضم ايده بقوه وتوعد بس مقدرش يعمل أي حاجه قدام الظابط فبتسم بتصنع وقال:ان شاء الله يامريم هخرج قريب ان شاء الله ووقتها هحضر لك مفاجأه كبيره هتعجبك اوي اوي ياحياتي
مريم فهمت قصده فبتسمت بتحدي وهزت رأسها بتمثيل وخرجت من المكتب كله والظابط قرب من يوسف وقال:اتفضل اقعد واهدى انا عرفت كل حاجه
يوسف قعد بهدووء وقال:شكرا يااحمد على وقفتك معايا لولا انك صدقتني مكنش فيه حد هيقدر يساعدني ابدا
احمد ابتسم له بدعم وقال:انا تحت امرك يايوسف انت خيرك مغرق الحاره كلها وده اقل حاجه اقدر اقدمها لك بس المهم دلوقتي لازم نعرف مين اللي كانت ما*شيه معاه البنت دي علشان الادله كلها تثـ*ـبت عليها ونخلص منها للابد اما بنسبه للقضـ*ـيه بتاعتك فدي فحلها في ايد مراتك جميله لو اجت سحبت القضـ*ـيه انت هتخرج منها فورا
يوسف تهند وهز رأسه بتفهم وقال:ان شاء الله خير المهم انا عاوزك بس تر*اقب مريم 24 ساعه لغايه مااخرج انا بس من هنا وبعدها هتصـ*ـرف انا في الباقي
احمد بتفهم ودعم:تمام اعتبره حصل ياجو
وعلى الجهه الاخر في مدينه لبنان وتحديد المشفي الذي يعمل به عماد الان
كان عماد قاعد على مكتبه بشرود وتفكير في القادم في حياته حتي دخل الممرضه وعلى وجهها علامات الخوف وهي بتقول:الحق يادكتور عماد في حاله عملـ*، ت حا*دث خطـ*ـر اوي ومحتاجه عملـ*، يه فورا حضرتك
عماد وقف بسرعه واخد البالطو بتاعو وقال:تمام جهزي غرفه العمليات حالا
الممرضه هزت رأسها بطاعه وجرت تنفذ كلامه وعماد اخد حقيبته وتوجه بسرعه لقسم الطوارئ في المشفي وقلبه بيدق بعنف بطريقه غريبه لاول مره يتوتر ويخاف باشكل الغامض ده على حد هو عمره ماشافه قبل كده
دخل القسم وتوجه علطول لمكان وجود المريضه وهناك لقى تجمع من اطباء كتير حولها بشكل عجيب فقال بتعجب وستغراب: هو فيه ايه ليه كل الاطباء متجمعه على المريضه كده بالشكل ده؟!
رد عليه احد ممرضين وهو بيقول بتوتر وخوف:علشان دي بنت اكبر رجل اعمال معروف هنا في لبنان يادكتور عماد
عماد توتر اوي بعد ماسمع كلامه وجرى على المريضه بسرعه وهو بيقول:وسعوا الطريق كده خليني اشوف حالتها ايه وسعوا من قدامي بقى؟
دفع الدكاتره بقوه من قدامه وقرب منها لقى وجهها مغطي بملايه المشفي فمد ايده وسحبه بعيد عن وجهها وبص عليها بسرعه وهنا كانت الصدمه بجد
عماد بصدمه وزهول كبير وعدم تصديق:لاااا مـسـتـحـيـل شـهـد بـنـت عـمـي ازااي؟!!..
•تابع الفصل التالي "رواية خفايا القلوب" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق