رواية براءة العشق الفصل الحادي عشر 11 - بقلم عائشة الكيلاني
عبد الرحمن بغضب ممزوج بعصبية:ـ انتي بتخرفي بتقولي اي غوري على شغلك و اخر مرة تدخلي في حاجة متخصكيش غوري
عبد الرحمن حاول لكن كانت قفلة الفون
" عند فاطمة"
وفاء حطت ايديها على رأسها بصدع:ـ عوض عليا عوض الصابرين يااارب يا بنتي فهمني علشان متشلش ضربك يعني شتمك غلط فينا
فاطمة مسكة المج :ـ اي يا ماما دا انتي تعرفي عن عبد الرحمن كدا دا مفيش فى اخلاقه
وفاء:ـ والله الواد دا اتظلم لم اتجوزك مانا عارفكي مفترية زى اهل ابوكي و اهل امك بالظبط
فاطمة سبت المج بعصبية راحت اوضتها و جهزت نفسها:ـ طلامة مش طيقني ابقا اروح
عايدة:ـ ما خلاص بقا انتي و هى و انتي هربتي منه ليه
فاطمة اتنهدت بوجع:ـ عبد الرحمن عايزني انزل الطفل
وفاء:ـ يا لهوي ليه
فاطمة:ـ روحنا لدكتورة مشهورة و نجاحة قالت ان الولد ممكن يكون مشوه أو اموت انا يعني الطفل ميت ميت و البيه بكل برود يقولها حددي معاد علشان يمو.ت ابني
فاطمة بهدوء:ـ صحيح انا مكنتش عايزة بس ربنا إرادة الله اعمل اي كنت زعلانه لم عرفت بس مستحملتش اسمع كلمة احهاض انا مش عارفه جله قلب يعمل في ابنه الى كان بيحلم بيه
عايدة:ـ انا مش فاهمه حاجة منك غير انكم مجانين
نوال:ـ بس الدكتورة دى جامدة جدا و شاطرة اوى
فاطمة:ـ انا بكلم نفسي انا مش مرتاحة لى الست دى شكلها مش مريح خالص و لو عمل الى في دماغه ا انا هموت نفسي علشان ترتاحو ولا اقولك انا هخد ابني و همشي من هنا
وفاء:ـ البت اتجننت اتجننت مبسوطة دلوقتي شغليها يا وفاء اديها اشتغلت لحد ما بقت نسياه حياتها
عايدة:ـ بس هتمسكو في بعض ولا اي بصي احنا نسال دكتورة تانية
نوال:ـ انا معاكي في الفكرة دى اكيد في حاجة غلط
فاطمة بحزن:ـ خلاص مش رايحة في حته انا راضية بنصيبي
نوال مسكتها و قومتها:ـ قومي يا بت متبقيش مستسلمة لكل حاجه تسمعيها
فاطمة قامت و راحت مع عايدة و نوال لدكتورة تانية
الدكتورة قعدت:ـ الجنين كويس
فاطمة بفرح:ـ بجد يا دكتورا
الدكتورة:ـ و انا ههزر في حاجة زى دى الجنين كويس و مفيش تشوه ولا الكلام دا و انتي كمان كويسة بس الاحسن توقفي شغل لان مش عايزين اى مجهود حاليا دى فيتامينات تمشي عليهم لحد ما تجي المرة الجاية
عايدة:ـ شكرا يا دكتورة
الدكتورة:ـ على ايا وجبي
فاطمة و عايدة و نوال مشيو من العيادة بعد وقت فاطمة روحت البيت لكن التلاته اتصدموا لم شافوا عبد الرحمن الى الغضب عميه
عبد الرحمن ببرود:ـ حمدالله على السلامة كدا برضو تمشي من البيت من غير ما تقولي ملقيش حق انا حدد معاد
فاطمة بنفس البرود:ـ و انا مش هنزل ابني لا هو مشوه ولا هو سليم بتسال كنت فين كنت عند الدكتورة و قالت انى كويسة جدا و الطفل كويس
نوال بابتسامة:ـ روحنا اكتر من دكتور و كلهم قال عكس كلام الست دى
عايدة:ـ تعالي يا وفاء عايزكي تعالي شوفي الستاير الجديدة الى جبتها
وفاء واقفة مش عايزة تسيبهم
عايدة شديتها من ايديها:ـ تعالي يا وفاء الموضوع حياة أو موت تعالي انتي كمان
نوال:ـ معاكم سلام يا شباب مش عايزة اشوفكم تانى
فاطمة قعدت بهدوء:ـ انا مهربتش منك زى ما انت فاكر انا رفض شئ انت فردو عليا انا كنت غلط مقولتش لا بس انت كمان غلط لم تقرر حاجة زى دى من غير ما تخد رايى
عبد الرحمن بجمود:ـ شوفتي بتوجع ازاي انتي خدى الزفت دا من غير ما ترجعيلي و كمان بتتعصبي هو مين فين الى من حقه يزعل من التاني
فاطمة قامت بسرعه مسكت ايده:ـ غلطت غلطت بس انا عرفت غلطي والله عرفته عرفته لم حسيت اني ممكن اخسر ابني عوضي الى ربنا عوضني بيه بعد صبر سنين عبد الرحمن انت كنت صبر سنين قعدت سنين بحلم بيك و بحياتنا مع بعض انا كنت انانية اوى معاك بس غصب عني
حطت ايده على بطنها و قالت بدموع في عيونها:ـ انا اسفة ارجوك خليه بلاش نتسرع يا عبد الرحمن بلاش تعقبني العقاب القاسي دا انا خلاص عرفت غلطي
عبد الرحمن سحب ايديه من ايديها بغضب :ـ الى بينا انتهى يا فاطمة و دا من بدري اوى بس انا الى مخدش بالي خلي شغلك و دماغك ينفعوكي انا مش عايز اكمل كفاية انا مش لعبة في ايدك علشان تسبيني وقت ما تحبي و ترجعي زى ما تحبي
عبد الرحمن سبها فاطمة حست ان رجليها مش شيلها من الصدمة و طريقة كلامه قعدت على الكرسي لا بتبكي ولا اى حاجة
عبد الرحمن اتحرك بالعربيه و راح لى دكتورة فتح الباب بعصبية و دخل ليها
الدكتورة بعصبية:ـ اي قلت الذوق دى انا هتصل ب
عبد الرحمن بفحيح:ـ دا انا الى هقفلك العيادة و هحطك في السجن عايزني اموت ابني بايدي
الدكتورة بتوتر و خوف:ـ انا والله ما ليا دعوة اس اسيا هى الى قالت ليا اعمل كدا بعد ما عرفت من الشغالة عندكم ان المدام حامل اسيا بتعرف كل اخباركم عن طريق الشغالة و لم عرفت قالت لو جيت هنا اقولكم الكلام دا لانها مش عايزكم مع بعض والله هو دا الى حصل لو مش مصدقني روح اسالها
عبد الرحمن...........
يتبع
براءة العشق
عائشة الكيلاني
•تابع الفصل التالي "رواية براءة العشق" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق