رواية صقر الصعيد الفصل العاشر 10 - بقلم اسيل زرافة
الفصل 10
كان اسر واقف مع شرطي يسأل عن شهد اذا بيد صغيره تلمس كتفه لينظر خلفه ليجد جسد صغيره منكمشه في نفسها تبكي وهي مبلله بالماء اتسعت عين اسر من منظهرها
اسر بخضه : شهد مالك وكنتي فين
ارتمت بين احضانه وهي تمثل البكاء
مسح دموعها بخفه لتضربها علي صدرها بيدها الصغيره
شهد بتمثيل : سبتني ليه
امسك بيدها الصغيره وجذبها لتستقر بين احضانه
اسر : متخفيش اهدي انا معاكي
شعرت بالراحه فقد طمنت انها نجحت
اسر : تعالي نروح الفندوق تغيري هدومك عشان متخديش بارد وتحكيلي
شهد بتمثيل البكاء : حاضر
يصل اسر وشهد للفندق وتغير شهد ملابسها
يجذبها اسر لتستقر في احضانه
اسر بحنان :كنتي فين وبتعيطي ليه
شهد بتمثيل الحزن : خفت لما سبتني لوحدي وروحت عشان اشوفك معرفتش اوصلك فكرت انك نزلت البحر ٠٠و بدأت في البكاء لكي تنجح التمثليه
شهد ببكاء : ونزلت البحر ادور عليك اني اسفه اني كسرت كلمتك
مسح دموعها بخفه واضاف بصوت حنون
اسر: اهم حاجه انك بخير بس عرفتي مكاني اذاي
شهد بتوتر: شفتك وانته بتتكلم مع الضابط فجيتلك
اسر بخبث: انا كنت بدور ولفت عليكي اذاي مشفتنيش
شهد بتوتر: مش عارفه
ضغط علي خصرها بقوه
شهد بتألم : في ايه
اسر بحده : تاني مرة متتكررش لما جولك علي حاجه تسمعي الكلام
شهد ببكاء مصتنع: انته الي اتأخرت
اسر بحده : شهد مش عليا اني الي مربيكي يا جطه بلاش المجالب دي عشان موركيش الوش التاني اتفادي الوش ده
بلعت ريقها من كلامها وحاولت الافلات منه لكن يده كالفلات تحاوط خصرها
اسر :بتعملي ايه فكراني هسيبك من غير عجاب
شهد : اسر مكنتش اجصد اني كنت بدور عليك مجصدش اكسر كلامك
اسر بغيظ وغيره: واني لفت ووجعتلي جلبي وكنت ماشي ذي الاهبل ادور عليكي وانتي روحتي البحر ونزلتي مع ناس متعرفهاش واكيد فيه رجاله
شهد بخوف : هي دجيجه واحده
بس
اسر بغيره : ومشيتي وانتي مبلوله لحد اما وصلتي ليا واكيد رجاله شافوكي ليضغط علي خصرها بقوه ٠٠وكنتي بتراجبيني ولا اختبار منك تشوفني هدور عليكي ولا لا٠٠دا بيبجا عجابه كبير جوي عندي
شهد بخوف : بتجول ايه
اسر بخبث: متخفيش عجابك مش دلوجتي عجابك اما نرجع الصعيد ويا جطه متحوليش تلعبي بديلك معايا اني فاهمه
شهد : مكنتش اجصد
اسر: اخرسي خالص والبسي عشان ننزل نتمشا شويه
شهد : هنروح فين
اسر: هنسهر مش هنرجع غير الصبح
وفي الصعيد
فارس: شكرا يا حضرة الضابط
الضابط : مفيش شكرا علي واجب والرقم الي بعت الي رساله هنجيبه فارس: تمام
الضابط : واي حاجه اني في الخدمه اسر بيه ليه فضل كبير عليا
فارس: ان شاء الله
وعند حاتم
يدخل الغرفه ليجد نهال مشغله الاغاني بصوت عالي وترقص
الي باعنا خسر دلعنا راح يلا يودعنا بالسلامه والقلب نسيه الي غايب ملهوش نايب راح حبيب يجي غيره حبايب
حاتم : يخرب بيتك
تنظر نهال خلفها
نهال بابتسامه : حتومتي تعاله
يغلق حاتم التليفزيون
حاتم بحده : ايه المسخرة الي عملها دي
نهال : بفك عن نفسي شويه
حاتم : انتي متأكده انك صعيديه
نهال : لا اوربيه خفيف اوي
حاتم بحده : اخرسي ٠٠معروف عننا العجل والادب بس انتي
وقبل ان يكمل كلامه
نهال بغضب: ليه برجص في الشارع ولا بعمل حاجه غلط وبعدين مجبلش انك تجول اكده عليا
حاتم : مش اي حاجه تجلدي التليفزيون فاهمه وبعدين عارف انك مش ٠
نهال : ليه بلاش افك عن نفسي يعني بجلد التليفزيون يبجا جليله الادب ماشي خلاص دا بيتك انته حر واني غلطانه او اجولك هطلع اجعد في اوضه تانيه عشان ترتاح من جليله الادب الي انته متجوزها
يمسك بيدها قبل ان تخرج
حاتم : اني مجصدش بس صوت الاغاني كان عالي افرضي كان حد دخل عليكي وشافك اكده اني مكنتش اجصد حاجه بس اول مرة في حياتي اتعامل مع بت ومع واحده مجنونه متزعليش بجا
تنظر لها بغيظ
نهال : اني مجنونه
حاتم بابتسامه: جوي كمان
نهال 😒: طب سلام
حاتم : استني يا عجله اني جيبلك حاجه حلوة
نهال بفرح : ايه
حاتم : خدي دي معرفش هتحبيها ولا لا بس اني الي زرعت الشجرة دي واهتميت فيها لحد اما كبرت
نهال : تفاحه
حاتم : ايوة دي اول واحده تحمر
نهال بفرح : وجبتهالي
حاتم بخجل: له كنت هأكله لوحدي بس انتي ادتني مفشر فجلت اني النص وانتي النص بس خديها ليكي
نهال بفرح: له هديك نص واني نص
حاتم باستغراب: انتي فرحانه كده ليه
نهال: عشان انته فكرت فيا واني جعانه جوي وكمان ودي اول هديه منك فاني مبسوطه
حاتم : انتي لسه مأكلتيش
نهال : له مستنياك
حاتم : تصدجي واني كمان جعان
تمسك نهال بيده
نهال بابتسامه ساحرة : هجهز الاكل
يبعد حاتم يده
نهال باستغراب : في ايه
حاتم : يدي خشنه علي يدك واني لسه مخلص شغل في الارض هوسخك
نهال : وفي ايه
تمسك نهال بيده وتفتحها وتضع يدها في كف يده
نهال : كفايه ان الرسول عليه الصلاه والسلام هذه يد يحبها الله ورسوله صدق رسول الله
حاتم : عليه الصلاه والسلام
بصي يا نهال اني عندي ناس بتشغل في الاراضي بتاعي بس اني بشتغل بيدي معاهم عشان اكده خشنه اني واخد دبلوم مش ذيك ولا ذي اخواتك كليه بس اني هكملك تعليمك
نهال بابتسامه : لو عايزني اسعدك في الارض هسعدك مش هجولك له
حاتم : له طول ما اني عايش مش هخليكي تحتاجي حاجه واصل انتي مسئوله مني ولا هخليكي تشتغلي اني راجل وجد المسئوليه
نهال : عارفه واني معاك في اي حاجه عارف يا حاتم هجولك علي حاجه بصراحه
حاتم : جولي يا ام لسان
نهال : بالرغم اني بجالي يومين بس اعرفك وكنت بسمع عنك كلام عفش بس مرتحالك جوي
حاتم باستغراب: مرتحالي
نهال : ايوة اني صريحه جدا وانته
حاتم : اني ايه
نهال : يعني ارتحت ليا ولا له
حاتم : انتي اخدي عليا جوي يا مهفوفه
نهال بتسامه : يبجا ذي
حاتم :روحي حضري الاكل يا مهفوفه
نهال : احلي اكل لاحلي حتومتي
حاتم في خاطره واني كمان ارتحتلك جوي يا هبله بس مش عايز اتعلج بيكي ولا احبك يعني لازم ابهدلك بس انتي بتصعبي عليا لما ازعلك بس يا ترا هتتحمليني
ايه الي رماكي في طريجي يا نهال مدجيش غير فيكي وشكلك غلبانه
وفي السرايا
تقف ميراث في المطبخ لتدخل فتحيه
فتحيه : يا مري منك الاكل حاط جوي
ميراث: بس اني دايجه
فتحيه بغضب: يعني هكدب عليكي دوجي
تتذوق ميراث الطعام
ميراث: بهو كده كويس
فتحيه : وجدك الحج هيأكل اكده انتي بتعملي لي لناس عندهم الضغط والسكر يعني تجللي الملح مش بتعملي لنفسك انتي وجوزك انتوا مش جعدين لوحدكم
ميراث: مكنتش اعرف حاضر هاخد بالي بعد اكده
فتحيه : له بعد اكده اني هعمل لعمي وليا وانتي اعملي لجوزك مش عايزه من يدك حاجه
ميراث: ليه
فتحيه بغل: عشان اني مش طايجه اشوفك هيبجا هأكل من يدك
ميراث بحزن : واني ذنبي ايه
فتحيه : لو مكنش ابوكي كان زمان محمد معا دلوجتي ومكنتش شهد بتكره اسر انتي متعرفيش كان محمد بالنسبه ليا ايه كان ولد عمي وكان اخوي وسندي وجف معايا دايما بس بسبب ابوكي راح محمد وانحرمنا من الفرحه
ميراث ببكاء: اني مليش ذنب
فتحيه : ذنبك انك بت الابنودي وللحظ انك جيت اهنه وبتي هناك بس اخوكي لو عمل او ضايج بتي مش هرحمه ولدي خط احمر وشهد كمان خط احمر
وفي مكتب الجد
ياسين : ذي ما جولتك اكده يا فارس
فارس: حاضر يا جدي
ياسين : مش عايز حد يعرف حاجه
فارس:سرك في بر يا جدي
يخرج فارس من المكتب ليجد ميراث تمسح دموعها
فارس : مالك
ميراث بابتسامه حزينه : مفيش
فارس: بس انتي كنتي بتعيطي
ميراث : له دي حاجه دخلت في عيني
فتحيه : ايوة المحن والسهوكه اشتغلوا
فارس : بتجولي ايه يا امه
فتحيه : اني جولت حاجه غلط بهو انته شايف اهو بتاعه دخله في عين السنيورة وجفت واني احط الاكل بدل ما تريحني
ميراث: حاضر هكمل اهو
فارس: يا امه كانت عيونها واجعها وبعدين لاحظي كلامك بيجرحها
فتحيه : يا حنين يا رهيف هي هتعصيك علينا ولا ايه
فارس: هو اني جولت حاجه بجولك بلاش الكلام ده واعتبريها بتك عشان خطري اني
فتحيه : مش طايجه ومش عايزه البت دي مسهوكه جوي
فارس: دي غلبانه هو الهدوء بجا سهوكه وهي ملهاش ذنب في الي حصل زمان
فتحيه : هحاول اتجبلها عشانك بس لو محبتهاش مليش دعوه
فارس بابتسامه : حولي يا احلي ام
يقبل فارس رأسها
فتحيه : ربنا يخاليك ليا يا ولدي بس بجولك خليها تعلم المهفوفه مرت اخوك الهدوء ده
فارس بضحكه : الجط مبيحبش غير خناجه واسر وشهد جط وفأر
فتحيه : بس شوفت في المنام حاجه غريبه بس مفرحاني
فارس: ايه هي
فتحيه : شفت عمك محمد الله يرحمها بيديني شال ابيض وحلو
وفارس : يعني ايه
فتحيه بفرح : يعني شهد الهبله هتحمل جريب مديه الميت خير
فارس : ولو شهد حملت يعني الي في دماغ اسر ودماغك هيحصل
فتحيه : ايوة ويبجا فاطمه النجار ملهاش وجود عند شهد
وفي شرم
كان اسر وشهد قعدين مع البدو حولين خروف بيتشوي
اسر: كلي
شهد: بأكل اهو
اسر: اتخاني شويه عشان اكده مش نافع مش شايفه الي جمبك مزة اذاي
شهد بغيظ: عيونك زايغه لو عايز تروح روح او اجولك
شهد : يا مزه
الشابه : Hi
شهد : واجنبيه كمان اهي
شهد : كدك هو في عينك يا عقربه
الشابه : what
شهد: انتي مش لاجيه جماش يكمل لبسك ماشيه اكده
الشابه :؟؟
شهد : بصيلي جوي بصلي بيجول عليكي مزه ملعش عيونه واجعه
كان اسر يضحك علي كلام شهد وغيرته
اسر:sorry sorry
ليسحب شهد من يدها ويقف خلف الخيمه
شهد بغيظ : دي مزة دي اني اجمل منها واحلي منها
اسر بخبث : مني عارف انك مزه وحلوة جوي جوي
شهد : عديني بجا جومنا ليه
اسر بخبث: لاحجتك جبل اما تجيبي البت من شعرها وكمان عشان عايز فرواله
شهد : اهنه انته مجنون
اسر: هشش هتجيبي ولا اخد غصب عنك واروح اجعد مع البنات واسيبك لوحدك
شهد : روح وهروح اجعد مع الرجاله
ضغط علي يدها بقوه ونظر اليها بعيون حمراء كاللهب وجز علي اسنانه بغضب شديد
اسر بحده وغضب: جولتي ايه
بلعت ريقها من منظره وتصبب العرق من جبيناها
شهد بخوف : مكنتش اجصد انته الي بدأت
اسر بغضب: يا بت##
اتسعت عين شهد من كلمته
شهد بغضب : انته بتشتمني طيب يا جليل الادب انته طلجني يا اسر طلجني بالتالته واجعد مع الاجانب واشتم برحتك الي عايزه بس اني متشتمش طلجني
وفجأه٠٠٠٠٠
•تابع الفصل التالي "رواية صقر الصعيد" اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق