Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية موضوع عائلي الفصل السادس 6 - بقلم رحاب القاضي

 


 رواية موضوع عائلي الفصل السادس 6



 
_وعدي شهر علي ابطالنا..
_كانت نور قاعده مع باباها فاوضته وهي بتتكلم معاه بعد مخد الدوا..
فايز
مالك ي نور زعلانه لي؟..
نور
هيكون لي ي بابا هو في غيره بيزعلني..
فايز
والله يونس بيحبك افهميه انتي بس وهترتاحو،وبين مش ده اللي من صغرك بتقولي مش هتجوز غيره لو السنا اطبقت علي الارض..
نور
مش عايزه افهمه ومش عايزه اتجوزو..
فايز
بصي ي نور الجواز ده نصيب البني ادم يبنتي بيفضل يقول عايز وعايز وعايز ومش بياخد غير اللي ربنا كاتبه ليه وديما بيكون اللي كاتبه ربنا خير، فلما تيجي تدعي قولي يارب قدملي الخير وربنا كبير قادر يغير القلوب..
دخلت ام نور وقالت
بدل مقاعده كده ومش بتذاكري تعالي ساعديني فالمطبخ ولا عايزه عظيمه مرات الحج حامد تقول عليكي ست بيت خايبه..
نور
مين قالك اني هتجوز عند. عظيمه ولا هتجوز فالحاره دي اصلا..
ام نور
هو يونس قالك انه هيجيباك شقه بره الحاره..
نور
مين قالك برضو اني هتجوز يونس اصلا ً..
ام نور
يبقي بتحلمي عشان لو السما اطبقت ع الارض مش هجوزك غير ليونس..
نور
انتي لي بتعملي فيا كده انا بنتك والله..
ام نور
وانا عملت اي ي بت، ده انا هخليكي تتجوزي راجل جدع والحته كلها بتحبه، راجل وبيحبك بس انتي اللي خايبه..
نور
بابا متاكد انها امي مش مرات ابويا..
ضحك فايز وقال
مش متاكد يبنتي اساليها هي ادري..
ام نور
بقي كده طيب مش مجهزه الاكل خلي بنتك حبيبتك تجهزلك..
فايز
كده ي بت ي نور وقعتي بينا..
ضحكت نور وقالت
لا وع اي انا هروح اكمل تجهيز الاكل وخلي مراتك. جنبك ي عم فايز.
_دخلت نور المطبخ وبعدين موبيلها رن برقم احمد، فابتسمت وردت عليه وفضلو يتكلمو وفجأه رن عليها يونس..
نور
احمد اقفل بسرعه..
احمد
في اي مالك؟.
نور بخوف
بابا عايزني يلا باي..
قفلت معاه وردت ع يونس اللي سألها
كنتي بتكلمي مين؟..
اتوترت نور
مكنتش بكلم حد..
يونس بزعيق
اومال بكلمك كان انتظار لي؟..
نور
دي ماما كانت بتكلم خالتي من عندي..
يونس بهدوء
طيب افتحي الباب انا طالعلكم..
ادايقت نور
خير في حاجه؟..
ادايق لما حس انها زعلت انه رايحلهم وقالها
دلوقتي زعلانه انب جايلك، زمان كنتي انتي اللي بتقولي تعالي علي العموم انا قدام الباب يلا افتحي..
طلعت نور وقالت لمامتها بصوت واطي
ماما يونس بره افتحيله..
ام نور
البسي طرحتك وافتحيله..
نور
مش عايزه اشوفه افتحي انتي ولو سألك قوليلو نور مش فاضيه..
ادايقت امها وراحت فتحت الباب ليونس..
ام نور
اهلا وسهلا يبني تعالي اتفضل..
يونس
اومال فين نور؟..
ام نور
اا الاكل اتكب ع هدومها وراحت تغيرها..
عرف يونس انها مش راضيه تقابله.. فقال لام نور وهو مدايق..
يونس
براحتها، المهم دي الكتب اللي قولتيلي انها محتجاهم، والواد بتاع الصيداليه هيطلعلكم العلاج بتاع الحج فايز ولو احتاجتي حاجه قوليلي ي ام نور..
فرحت ام نور وقالت
ربنا يكرم اصلك ويوسع رزقك..
يونس
ربنا يخليكي ي حماتي المهم متقوليش لنور اني انا اللي جيبتهم قوليلها انك كنتي مدياني الفلوس عشان اجيبهم..
ام نور _
حاضر اللي تشوفه تعالي طيب اشرب معانا الشاي..
يونس
لا معلش مش فاضي عندي شغل والله، السلام عليكم..
_خلص كلامع ومشي ودخلت ام نور واديتها الكتب..
ام نور
قالي اقولك اني مدياه فلوس الحاجات دي عشان ما تزعليش يا ست نور..
نور
ما قولتلوش هات حاجه، وبعدين كبري دماغك يا ماما وكملي تجهيز العشا انا داخله اءاكر اللي فاتني بسبب انه اتاخر وما جبليش الكتب بسرعه..
فايزه
اقول ايه صدق اللي قال شحات وعايز فينو..
_ وفي بيت حامد الصاوي، كان يونس قاعد في اوضته متدايق من. طريقتها ومسك موبيله كلها، ولما ردت اليه قالها..
يونس
انتي لي بتعملي فيا كده،ايه اللي غيرك عليا كده يا نور انا تعبت ؟..
اتوترت نور وردت عليه
عملت فيك اي انا معملتش حاجه..
نزلت دموعه وسألها
انتي شايفه انك مبتعمليش فيا حاجه؟..
نور بهروب
لو سمحت ي يونس انا تعبانه ورايحه انام..
يونس بنبره حزينه
ياريتني اقدر انام زيك من غير مبقي خايف انك ممكن فيوم تدوسي ع قلبي وتسبيني..
ادايقت نور وقالت
سلام يا يونس تصبح علي خير ..
_قفلت الموبيل فوشه فرمي هو الموبيل جنبه وهو مدايق من احساسه انها مش بتحبه وفنفس الوقت هو مش قادر يسيبها..
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_وفي بيت الشيخ محمد…
وكانت هاجر بتلمع الجزمه لمحمد اللي واقف قدامها بالشراب وبيقولها وهو مدايق..
محمد
مش معقول يا هاجر بقالك ساعه بتلمعي في الجزمه..
هاجر
ما انت رايح فرح ولازم تكون الجزمه منوره..
محمد
والناس بقي هتسيب لبسي واني ماذون كاجول وهتبص للجزمه..
هاجر
مش عايزه اقولك اني وحده من الناس اللي بتحكم علي شخصية الراجل من جزمته..
محمد بخبث
شئ طبيعي بتحكمي من ناحية الحاجه اللي تشبهلك..
هاجر
ايوه طبعا و…. اي ده انت بتغلط فيا ولا ايه؟..
محمد ضحك وقال
ههههه خلاص مش قصدي هاتيها كفايه، واتمني لما ارجع ملاقيكيش عامله خناقه مع امي..
هاجر بغيظ
علي فكره بقي امك هي اللي بتجر شكلي، وانت عارفني طيبه وغلبانه وبرضي بقليلي والا ما كنتش رضيت بيك..
محمد
اسكتي يا هاجر واسمعي كلامي دي مهما كانت امي وانا ما اقدرش ازعلها..
هاجر
خلاص ظبط الشقه اللي فوق وخلصني ونقعد لوحدنا..
محمد
اولا انا ما كنتش فاكر اني هتجوز بالسرعه دي والمصاريف مش عارف ازاي كترت معايا اليومين دول، فلما اموري هتترتب هظبطها علي طول…
هاجر بغيظ
طيب انا عايزه انزل الشعل الاجازه بتاعتي خلصت..
محمد بحده
شغل ايه يا ام شغل، انا مراتي مش هتروح تشتغل تدي حقن للرجاله..
هاجر بعصبيه
انت بتقول ايه دي مهنتي، وبعدين هو انت في حاجه وقعتك فيا غير الحقنه يا ابو خدود حمراا..
محمد
انا مااشي هتأخر علي الفرح..
_واول ما طلع كانت مامته قاعده مدايقه، فقرب منها وقال بهدوء..
محمد
يا ماما هو انا كل ما اروح فرح الاقيكي قالبه خلقتك عليا كده..
هناء
انا مش عارفه انت ايه اللي عاجبك فيها الشغلانه دي اصلا، ما انت عندك شغلك والدنيا زي الفل معانا..
محمد
هو انا اتعلمت كل ده يا ماما عشان اقعد كده من غير ما استفاد وافيد الناس بالحاجه اللي اتعلمتها، وبعدين انتي تكرهي يبقي ابنك ماذون..
هناء بضيق
لا يا حبيبي طلعا، بس المثل بيقولك امشي في جنازه ولا تمشي في جوازه..
طلعت هاجر وقالت
والمثل بيقول برضو يا حماتي يا بخت من وفق راسين في الحلال..
هناء
وانتي ايش دخلك بيني وبين ابني هو انا ما اعرفش اتكلم معاه كلمتين لوحدي..
هاجر
هو انا قولت حاجه انا بس جوزي حبيبي نسي الموبيل بتاعه وطالعه اديهوله..
محمد
انا اصلا متاخر ولازم امشي واغلي حاجه عندك انتي وهي بلاش ارجع الاقي الجيران بتحجز بينكم زي كل مره..
هناء بحزن
كله منها يا ابني يا حبيبي ده انا اغلب من الغلب وهي اللي مطلعه عيني..
هاجر
حاسبي كده يا حماتي احسن جنحاتك طرفت عيني..
هناء
شايف اهو شايف كلامها عامل ازاي معايا انا خلاص وكلت امري فيك وفي مراتك لربنا..
محمد
امم طيب اتلمي يا هاجر ومالكيش دعوه بامي لو سمحتي..
هناء فرحت وقالت
حبيبي يا ابني ربنا يجبر بخاطرك وينصرك علي مين يعاديك، روح يلا علي شغلك بس اوعي ترجعلي بعروسه تانيه كفايه الهم اللي عندنا..
هاجر بغيظ.
لا والنبي ارجع بعروسه بس تكون ام. اربعه واربعين عشان تنفع معاكم..
_ومشيت هاجر ورجعت اوضتها، ومحمد اتنهد وقال لمامته..
محمد
ابوس ايدك يا ست الكل بالراحه عليها، دي غلباانه والله..
هناء
هي غلبانه وانا اللي شريره ومنكده عليكم بقي دي اخرتها يا ابني..
محمد
مامااا انا ما قولتش كده، انا بس عايز ابقي مرتاح مش كل شويه خناقه..
هناء بسخريه
وبعدين انت عاجبك فيها ايه دي اللي بميه وخمسين سنتي..
محمد بعدم فهم
يعني ايه بميه وخمسين سنتي؟..
هناء
يعني اووزعه مش باينه من الارض، واخبث الناس القصيرين، وهتجيبلك عيال زيها قصيرين..
محمد بغيظ
انا ماشي يا ماما، اصلا انتي وهي شبه بعض..
_ قالها كده ومشي وهي فضلت تتفرج علي التلفزيون..
ــــــــــــــــــ
_في اوضة مازن كان قاعد بيكلم ولاء وهما بيضحكو وقالها….
مازن
ادي الموضوع يا ستي والمراقب ده عنده فوق الخمسين سنه وماشي بالعافيه وقفشني..
ولاء
انا مش عارفه انت ازاي بتغش اصلا، انا حاولت مره واتوترت وروحت اديت الورق للمراقب وقولتله انا اسفه اني كدبت عليك..
ضحك مازن وقال
ههههههه ده انتي تحفه والله، المهم خلاص شيلت الماده وان شاء الله اعوض التيرم التاني..
ولاء
ان شاء الله خير، هقغل انا بقي واروح اكمل المسلسل بتاعي..
مازن بسرعه قال
لا استني هو انتي يعني بتعملي ايه في الاجازه غير انك بتتفرجي علي مسلسلات..
ولاء
ولا حاجه، اصلا قمة المتعه اني اتفرج علي المسلسل وانا باكل الشوكليت بتاعتي، بس للاسف مالقيتهاش في السوبر ماركت تحت…
مازن باهتمام.
هي اسمها ايه الشوكلاته دي؟..
قالتله ولاء علي اسمها وهو قال
اوكي روحي بقي احضري المسلسل بتاعك..
_ قفل معاها وكان نازل تحت بس لقي ريهام في وشه كانت عندهم..
مازن
انتي هنا اومال فين ماما؟..
ريهام
جوه بتعملي شاي،انت بقي رايح فين؟..
مازن بقلق
طيب وطي صوتك امي جوه ونازل اقابل واحد.صاحبي..
قبل ما ترد عليها طلعت هناء وقالت
انت صحيت يا منيل علي عينك،قوليلي يا ريهام ما تشوفيلي عروسه للواد ده يمكن لما يتجوز حاله يتصلح..
مازن بخبث
هتجوز طنط ريهام يا ماما ايه رئيك؟..
ابتسمت ريهام بس هناء قالت
طبعا ما انت من غلبك هتتجوز واحده قد امك..
ادايقت ريهام وقالت
انا اصغر منك يا هناء فين اللي اد امه بس..
هناء بقلق
يا وليه بنهزر معاكي انا والواد في ايه…
_ سابهم مازن ونزل وراح عند السوبر ماركت بتاع محمد وفتح تلاجة الشوكلاته واخد كمية كبيره من اللي بتحبها ولاء وراحلها تحت البيت وهي نزلت بالبجامه وقالت..
ولاء
وربنا انت قمر بجد جيبتلي الشوكلاته..
مازن
ايوه دي حاجه بسيطه والله، ايه البجامه دي بتاعت بنت اختك؟..
ولاء
لا والله بتاعتي انا وما عنديش بنت اخت اصلا..
ابتسم مازن وقالها
طيب ابقي اعملي القصه شكلك فيها بيكون احلي..
ولاء بخبث
اممم تخيل بقي في حد كده اول مره شوفته قالي ان القصه فيكي وحشه اووي..
مازن كتم ضحكته وقال
ده مين الغبي اللي مش بيفهم اللي قالك كده..
ولاء ضحكت وقالت
هههه تخيل المغفل ده يبقي انت..
مازن عمل نفسه مصدوم وقال
يا شيخه شوف ازاي..
ولاء
وبعدين قبل ما تتريق عليا وعلي بجامتي بص للشبشب اللي فرجلك..
مازن باحراج
احمم ما اخدتش بالي غير وانا في الميكروباص وانا جاي اني بالشبشب وبعدين انتي هترغي معايا مش اخدتي الشوكلاته اطلعي فوق..
ولاء ابتسمت وقالت
حاضر وشكرا يا مازن انت احسن اخ في الدنيا، يلا باي..
طلعت هي فوق ومازن قال لنفسه بغيظ
بقي جاي بالشبشب ومحمد هينفخني لما يعرف بالشوكلاته اللي اخدتها وفي اخ برضو جاتك نيله في حلاوتك..
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ وتاني يوم الصبح في بيت حامد الصاوي..
_ صحي يونس من نومه علي صوت موبيله اللي بيرن برقم نور ورد وقال..
يونس
اي ي نور..
نور
انا رايحه الجامعه سلام..
ادايق يونس وقالها
الناس بتقول صباح الخير الاول ي ست الدكتوره..
نور
مش فاضيه افضل اتكلم هتاخر ع محاضراتي..
اتعصب يونس
اتعدلي ي نور ع الصبح وطظ فاي محاضرات لو متكلمتيش زي مانا عايز..
ادايقت نور وقالتله
هو انا اتكلمت ازاي ولا هو اي زعيق فيا وخلاص..
رد. عليها بهدوء
طيب متزعليش وتتقمصي كده، واستني هبعتلك حد من العيال يوقفلك تاكسي..
نور
ملوش لزوم انا هوقف تاكسي وهروح..
يونس
انا قولت استني وبعدين الوقت بدري وممكن متلاقيش..
نور بنفاذ صبر
ي يونس عشان خاطري بقي والله هتاخر..
اتنهد يونس وقال
ماشي ي نور وخلي بالك من نفسك..
نور
طيب سلام..
_ قفلت معاه نور وراحت الجامعه وقابلت هناك احمد، قعدت نور قدام احمد فالكافيتريا وهي مبتسمه ومبسوطه..
وقالتله بهدوء
اتاخرت عليك ي احمد؟..
احمد بهدوء_
ايوه اتاخرتي، ومتتاخريش تاني عشان. بتوحشيني..
اتكسفت نور وهي بتبص للارض، فقالها هو
مجتيش لي امبارح؟..
نور
بابا كان تعبان شويه..
احمد
الف سلامه عليه، هو كويس دلوقتي؟..
نور
ايوه الحمد لله..
احمد بوء
يعني اقدر اخد. منه معاد واجيب بابا وماما واجي اتقدم..
ادايقت نور وقالتله
احنا اتكلمنا كتير ي احمد فـ الموضوع ده وقولتلك لسه بدري..
احمد
بدري من عمرك يختي انا متخرج من سنتين واشتغلت وجهزت كل حاجه انتي رافضه لي مش عارف قولتلك نقرا فاتحه بس ونتجوز بعد. متتخرجي برضو مش موافقه..
نور
مش وقته ي احمد..
زعق فيها
اومال امتي بس؟..
نور
هتعلي صوتك وهتزعق هقوم امشي..
احمد
مش هزعق يس امتي ي نور، انا من حقي اكلمك واشوفك فاي وقت انا بحبك..
نور
وانا كمان ي احمد بحبك، بس لازم اتخرج واشتغل وابقي مسؤله من نفسي وقتها هقولك اهلا وسهلا تشرف انت وباباك ومامتك فاي وقت..
احمد
يعني ده اخر كلام عندك؟..
نور _
مفيش حل غير كده ي احمد،انا دلوقتي ما.اقدرش اعتمد علي نفسي واسيب اهلي واتجوز..
وقف احمد وقال بحزن
براحتك ي نور، بس انا مش هستني كتير للصبر حدود..
نور
طيب متزعلش ي احمد..
عمر
لا متشغليش بالك ازعل ولا لا، المهم انتي تكوني مرتاحه..
مشي من قدامها وقال
همشي عشان اتاخرت ع العياده سلام..
نور بضيق بعد. مهو مشي _
منك لاه ي يونس انت السبب، هضيع عريس لقطه مني بسببك ربنا ينتقم منك ويخلصني من همك ده..
_قامت وراحت حضرت محاضراتها.. وبعد مخلصت، راحت قابلت علا صحبتها وجارتها اللي فكلية التجاره..
علا
بصراحه كده ي نور انتي بتغلطي..
نور
بغلط فاي ان شاء الله؟..
علا
الحاره كلها عارفه انك مخطوبه ليونس، وانتي مستنيه اقرب فرصه عشان تتجوزي احمد حرام انتي كده بتخدعي يونس..
نور
يعني انا لو روحت ليونس وقالتله مش عايزاك هيسيبني فحالي،ده غير ان الفلوس اللي بدخل بيها الجامهه وعلاج ابويا مش هلاقيها يعني هخسر احمد وهخسر الجامعه والله واعلم يونس هيعمل فيا وفاهلي ايه ؟..
علا
لا عشان بيحبك والمثل بيقول خدي اللي يحبك ومتاخديش اللي تحبيه..
نور
مثل غلط وعشان اطبقه اروح ارمي نفسي ليونس، افرض ده حصل واتجوزتو وخلفت منه، عيالي لما يكبرو يقولولي انتي ازاي دكتوره وبابا جاهل..
علا بضيق
انتي بتاعت مظاهر ي نور، ويونس اكتر واحد بيحبك ولو خسرتيه هتندمي جدا..
نور
انا بفكر كويس فالمستقبل ي علا، المشكله بس دلوقتي فاحمد لما يجي هيحصل اي؟..
علا
ربنا يستر ده يونس مش بيتحمل حد يتكلم عليكي حتي لو ستات فمبالك يجيلك عريس..
اتنهدت. نور
من لوقتها يحلها حلال..
علا
بقولك اي تعالي نتغدي بره وبعدين نروح..
نور
ماشي يلاا…
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ وفي حارة الساهر..
_دخلت زهره عند شهد اللي كانت بتسرح في شعرها الطويل جدا وقالتلها..
زهره
يا بت بطلي كل شويه تفكي شعرك وتفرحي بيه كده هيتحسد…
شهد بسخريه
يا ستي اهي حاجه فيا مفرحاني..
زهره
حاجه وحده والغمزات دي والبياض والحلاوه دي كلها مش مفرحاكي ده انتي تقولي للقمر قوم وانا اقعد مكانك..
قعدت شهد علي سريرها وقالت
يفيد بأيه والبخت مايل…
زهره
مايل فين بس ده انتي متقدملك حتت عريس لقطه و…
اتخطف وش شهد وقالت
لا طبعا انا مش هتجوز..
زهره
شوفتي اهي طىيقتك دي بتخلي اخوكي يتعفرت عليكي، يا بنتي ليه ما تتجوزيش اهو تخلس من الخنقه اللي عايشه فيها مع صبري هنا وتبقي براحتك، وده حتت عريس لقطه كان في الكويت ووعامل علي قلبه كتير وو..
شهد بدموع
ابوس ايدك يا زهره خلي صبري يرفضه انا مش عايزه اتجوز..
زهره بقلق
طيب ما تريحيني وتقولي فيكي ايه، ما هو ما فيش واحده ترفض الجواز الا لو في حد في حياتها او..
شهد بضيق
او اي انتي كمان هتعومي علي توم جوزك يا زهره ده انتي اللي مربياني..
زهره اتنهدت وقالت
بشوقك يا يا شهد بس اخوكي العريس المره دي داخل دماغه وبدل ما يطلعهم عليكي ارضي بالمقسوملك..
_ قالتلها كلامها وسابتها وطلعت وشهد فضلت تتنفض بخوف وقالت..
شهد
هموت لو اتجوزت لو كانش من اللي هتجوزو هيكون من صبري، لا لا مستحيل انا مستحيل اوافق..
_ تفتكرو ايه السر اللي في حياة شهد؟؟؟…
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_في الحاره كان يوسف قاعد ع القهوه اللي قدام بيت نور، فشاف بطه معديه من قدامه، فقام بسرعه..
وقالها
ع فين ي بطه؟..
بطه
رايحه اجيب شوية حاجات من الصيداليه..
يوسف
طيب مقولتيش لي كنت خليت حد. من العيال يجيبهم ويبعتهم ليكي…
بطه
لا تسلم ي يوسف انا قولت انزل امشي رجلي شويه..
_كان لسه هيرد بس جه ولد فسن بطه ويبقي ابن عمها ووقف قدامهم وهو بيبص ليوسف بعصبيه..
علي
تعالي ي بطه عايزك فكلمتين…
وقف يوسف قدامها ورد عليه
عايز اي ي علي قول اللي عندك..
علي
انت اسمك بطه وانا معرفش، وبعدين عايز اقول كلمتين لبنت عمي اطلع براها انت..
بطه
انا مش عايزه اتكلم معاك..
علي
بتتحامي مني فالغريب ي لبني؟…
يوسف _
الغريب ده انت وابوك اللي عايزين تاخدوها عندكم عشان تاخدو ورثها..
_قرب علي من يوسف وكان هيتخانق معاه، بس جه ىونس وشد علي من قفاه لورا جامد..
يونس
استني بس ي علي هتعمل اي؟..
خاف علي من يونس _
هو اللي غلط الاول..
يونس
معلش اصل هو مش متربي وانا كمان مش متربي، هاا بقي كنت عايز تعمل اي؟..
اتوتر علي وسكت، فزعق فيه يونس
عايز تتخانق يلاا اتخانق..
شده يونس من هدومه وزعق فيه _
لو لمحتك قريب من حد من اخواتي سوا يوسف او بطه اللي زي اختي هزعل، وانت مش قد زعل يونس الصاوي ..
_سابه يونس فمشي علي بسرعه وهو بيبص لبطه بغيظ..
يونس
انتي نازله لوحدك الشارع لي ي بطه؟..
بطه
كنت هجيب كام طلب من الصيداليه..
زعق فيها
متنزليش لوحدك تاني، ولا انتي عاجبك اللي حصل..
رد عليه بوسف
مخلاص ي يونس محصلش حاجه انا هروح معاها وارجعها البيت..
بطه
متزعلش ي يونس انا اسفه..
_مردش عليها ومشي ناحية نور اللي كانت لسه راجعه من الجامعه هي وعلا صاحبتها..
وقف يونس قدام نور وسألها
كنتي فين لدلوقتي؟..
علا
طيب انا هروح ي نور سلام..
نور
سلام ي علا..
نور ليونس
عايز اي ي يونس مانا كلمتك الصبح وقولتلك اني رايحه الجامعه..
يونس
مخلصه المحاضرات من ساعتين مرجعتيش لي؟..
نور بقلق
انت مراقبني؟…
يونس
لا مش مراقبك بس عارف مواعيدك كويس، واخلصي وقولي كنتي فين؟..
ادايقت ن تركيزه معاها وردت عليه
كنت مكان مكنت ي يونس سيبك مني..
_جات تمشي فشدها من ايدها جامد وقال من بين اسنانه…
يونس
متخلنيش اتغابي عليكي و…
نور بدموع
سيب ايدي ي يونس احنا فالشارع..
يونس
يعني مشكلتك الشارع..
_شدها من ايدها ودخل العماره اللي فيها بيتهم..
يونس بزعيق
لاخر مره هسألك بلساني قبل ايدي كنتي فين؟..
دمعت عينيها وردت عليه _
روحت اتغديت انا علا حتي اسألها..
يونس
ومقولتليش لي، افتحي موبيلك شوفي كلمتك كام مره وانتي مش بتردي ومعرفش انتي فين وكنت قلقان عليكي وفالاخر لما اتعصب عليكي تيجي وتعيطي..
مسحت دموعها وقالت
الموبيل كان صامت عشان كنت فالمحاضره ونسيت اعليه لما طلعت، وانا مش صغيره عشان تقلق كده عليا..
قرب منها وقال بهدوء
انا مش ببقي مطمن غير وانتي جنبي او فبيتكم وطول مانتي بره ببقي قلقان ومش برتاح غير لما اشوفك راجعه..
_اتوترت من كلامه وهدوءه واتكسفت غصب عنها وهي تبتص للارض، وقبل ميتكلم يونس تاني..
دخل يوسف وقاله
يونس الحج حامد عايزك ضروري..
بعد يونس عنها شويه وقاله _
طيب جاي..
قال لنور
اطلعي يلاا فوق..
نور
انا كنت طالعه ع فكره وانت اللي وقفتني..
_ضحك ع طريقتها هو ويوسف وهي طلعت بيتهم وهو راح لباباه عشان يشوف شغله..
ـــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــ
_ وفي بيت الشيخ محمد…
كان قاعد بيفطر وجنبيه هاجر اللي بتكلمه بصوت واطي وهناء قالت بضيق..
هناء
انتي يا بت انتي قاصده تعصبيني مش كده؟..
هاجر اتفزعت
يا ستي انتي حد داسلك علي طرف..
محمد
بس يا هاجر، خير يا ست الكل ايه اللي معصبك..
هناء ابتسمت وقالت
حبيب امك انت، بقولك ما تيجي تقعد جنبي واحنا بنفطر بدل المسافه اللي بينا دي..
هاجر بغيظ
شوف الوليه ال… ولا بلاش…
قام محمد وقال
بس كده من عينيا يا احلي هناء، وكمان هقشرلك البيض كمان عشان تاكلي وانتي مرتاحه يا حبيبتي..
هناء بصت لهاجر بشماته وقالت
تربيتي ده، انا امه حبيب امه..
قامت هاجر وقالت بضحكه صفرا
اللي جابلك يخليلك يا حماتي..
_ ودخلت المطبخ ومحمد فضل يضحك علي كلامها وهناء قالت بغيظ..
هناء
لا والله بقي انا دمي يتحرق من الشبر ونص دي وانت تضحك، اتنيل قوم من جنبي انت ايه اللي قعدك جنبي اصلا..
وقف محمد وقال
بقي دي اخرتها ماشي يا ست الكل، المهم صخي مازن ينزل يساعدني مش هيقضي الاجازة كلها نوم..
هناء بسرعه قالت
لا لا لا خليه نايم بيصحي يرفع عليا الضغط وانا كفايه عليا العقربه اللي جوه دي..
طلعت هاجر من المطبخ وقالت بغيظ
اهو قدامك يا محمد انا لا كلمتها ولا عملتلها حاجه وهي مس معاها غير تقول عليا عقربه وحيه وماين من تحت تبن وسحليه بقي انا سحليه..
محمد بضيق
لو سمحتي يا ماما ما ينفعش كده، هو اصلا في زي هاجر دي ست البنات كلهم..
هناء قامت وقالت
ابقي لمي السفره واعمليلي شاي ولا تقيل عليكي تقولي لحماتك حاضر..
هاجر كانت مدايقه منها ومحمد قالها
من غير ما تزعلي خلاص، انتي ادخلي شوفي كنتي بتعملي ايه وانا هلم الاكل واعملها شاي قبل ما انزل..
هاجر
هو انت بعد اللي قولته ده انا هسيبك تعمل حاحه، كفايه كلامك عليا انزل شوف انت شغلك وانا هعملها اللي عايزاه دي زي امي برضو بس انا والله كل اعتراضي علي الطريقه..
محمد باس راسها وقال
ربنا يكملك بعقلك يا حبيبتي…
_ ونزل محمد وهاجر دخلت المطبخ، ودخل مازن وقالها وهو مدايق…
مازن
صباح الخير يا هاحر..
هاجر
صباح النور في ايه مالك مدايق ليه؟..
مازن بضيق
شيلت ماده في الجامعه الترم ده..
هاجر
طيب ما تنزلها شايلها ليه؟..
مازن
لا استظراف مش عايز، انا فيا اللي مكفيني،وبعدين عارف انك جدعه وهتقفي جنبي..
هاجر
طيب انت عايزني اعملك ايه دلوقتي…
مازن بقلق
هناء والشيخ محمد ما يعرفوش، والله هناء ممكن ترميني من فوق، ومحمد وعدني لو عديت من غير مواد هيجيبلي موتوسيكل جديد ولو ماما عرفت هتقله ما يجيبش
هاجر ضحكت
ههههه ما انا قولت برضو امك مش هتعدي الموضوع كده خلاص..
مازن
طيب عشان خاطري يا هاجر اقفي جنبي..
هاجر
لاا معلش هو انا مش هدخل في مشاكل مع امك خالص..
مازن
ماشي يا هاجر والله مش هقف تاني معاكي ضد امي..
هاجر
وانا مش هعملك اكل من اللي بتحبه وابقي كل بقي في ملوخية امك الواقعه..
مازن
يوووه عليكي ده انا بهزر….
دخلت هناء وقالت
انتو بترغو في ايه بقالكم ساعه،وانتي طلعي فراخ من الفريزر واعملي باميه ورز وبسرعه ما تقعديش النهار كله فيهم…..
مازن
يا ماما ما بالراحه علي البت شويه وبعدين احنا لسه الصبح….
هاجر
ربنا علي الظالم والمفتري، وبعدين يا حماتي انتي فيكي رجلتين وايدين لو مش عاجبك شغلي حركي رجلك وتعالي اعملي انتي اللي عايزااه..
مازن
لا انا اطلع قبل ما الحله او الطاسه دي ترشق في وشي..
هناء
روح يا واد انت استني خالتك ناهد. وساره بنتها جايين يتغدو معانا وهاتهم وتعالي..
مازن بقلق
يا نهار مش فايت يا ماما خالتي ناهد جايه وكمان جايبه معاها ساره اللي كانت خطيبة محمد..
هاجر بغيظ
انتي يا حماتي عايزه مني ايه، انا متاكده انك انتي اللي عزماهم عشان تكديني..
هناء
وانا اكيدك ليه، هو انتي مش ماليه عين جوزك ولا ايه؟..
هاجر
لا مش ماليه اي حاجه، خليكي بقي مع اختك وبنت اختك وانا في اوضتي ولو عايزه ايدك تفضل فيكي اوعي تخبطي علي باب اوضتي..
هناء
ااه يا بت انتي قليلة الادب، امشي يا اختي علي اوضتك اهو علي الاقل تفضيلنا الجو..
_وراحت هاجر اوضتها وهي متدايقه جدا، وبالليل جات خالة محمد وبنتها وحصل؟….
_تفتكرو هيحصل ايه؟

يتبع…
reaction:

تعليقات