Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تزوجني متملك قاسي الفصل السادس عشر 16 - بقلم صباح عبدالله

     رواية تزوجني متملك قاسي كاملة  بقلم صباح عبدالله    عبر مدونة كوكب الروايات 

 رواية تزوجني متملك قاسي الفصل السادس عشر 16

       الماضي
بعد ان اخشي علي مني زوجة اسر من كثر ضرب أسر فيها يحملها آسر ويذهب بها الي المنزل وبعد واقت كان آسر وصل الي المنزل ينزل من السيارة ويحمل زوجته التي مزالت مخشي عليها يدخل أسر الي المنزل وهو يحمل زوجته على زراعه لا يتفاجأة المجيع تركض كل من حنان و وفاء بتجاه أسر تردف وفاء قائلة بقلق  ..  واه اي اللي حصل لي ام حازم
حنان بقلق ايضا..  اي اللي حصل يا خوي عشان تنام اكده وبعدين مش كنت انت مسافر كيف انت اهنايه واي اللي حصل لا أم حازم
ينظر أسر الي مني التي تنام علي كتفه بستحقار وغضب ويتقدم بتجاه احد المقاعد ويضع زوجته عليه و هو يقول بصوت رخيم…   اني حنطلق مني ولم تصحي خبروها اني طلقتها واخد حازم وسافرت مصر
وفاء وحنان بدهشه و في صوت واحد  ..   واه طلقتها كيف
الحاج عطيه يقف من مقعده وهو يقول…  انت تقول اي يا أسر كيف طلقة مراتك اكده واي اللي حصل ماخلي وشها عامل زاي اللي كانت في مصارعه
اسر بحزن وغضب…   هو زاي ماقولت لكم مني خالص ما بقت تلزمني فى حاجه
ياسر و هو ينظر الي مني…   اهدي بسي ياولد ابوي وفهمنا اي اللي حصل عشان تطلق مراتك بين يوم وليله اكده
أسر بصوت عالٍ وغضب..   ماتقول مراتي اني مراتي مو تنام في حضن راجل غيري
وفاء بدهشه..  يا مري
حنان بذهول..    استغفر آلَلَهّ آلَعٌظُيَمً
الحاج عطيه بغضب..  انت چنيت اي اللي تقوله ده يا أسر كيف تقول اكده علي مراتك ونسيت ان هي  تكون بنت عمك قبل ماتكون مراتك واللي يضرها يضرك
ينظر اسر الي مني التي استيقظت وتجلس على المقاعد ولا تقدر ان ترفع عيناه في عين احد وهو يقول  ..   اهي عندك اسألها اذا أن بكذا ولا ايي
ينظر الجميع الي مني زوجة أسر واعينهم تحقي الكثير بينما قال الحاج عطيه بتسأول وصوته يدل علي وحش غاضب  …   اي اللي اسر بيقوله ده ياا مني الكلام ده صحيح يا بت اخوي
لكن كانت مني تنظر الي شيء معين وهي تقول بضيق  ..   ايوه صحيح؟
الجميع ينظر الي مني زوجة اسر بذهول بينما تقول هي  ..   ايوه صحيح ياعمي كل حاچه أسر بيقول عليه بسي اي اللي خلني اعمل اكده مش انتم بردك جوزتوني أسر بالغصب اني مو كانت موفقه علي چوازي من اسر بسي ابوي الله يرحمه يسامحوا هو  اللي اجبارني لم اتقدم لي أسر وقال انه يحبني ويعوز يتجوزني بس اني كنت احب واعوز واحد غيرو حتعملوا اي يعني اني نامت في حضن الراجل اللي حبيتوا حتقتلوني يعني بس اني مو خايفه من الموت دلوقت
تقول ذلك وهي تنحني على السكين التي توجد في طبق الفاكة وتقوم بقطع شرينا يديها أسر بصوت عالي   ..  لع
الحاضر
❈-❈-❈
منه ببكاء وهي تحميل في يديها السلاح بينما تنزع اثار بكائها بسرعة كالبرق  …   انا مش مش مصدقه اي حاجه انتم بتقولها مني مستحيل تعمل كدا مستحيل انتم بتكذبوا صح بس انا مش هبلة علشان اصدك اي حاجه انتم بتقولها
ثم تضع السلاح علي رأس الحاج عطيه وهي تقول بشر …   ودلوقتي يا أسر باشا قدامك حل واحد من اللي الاتنين يا توفق تجوزني وتكون عصمت الزواج  في ايدي انا
اسر بدهشه …    انتي اكيد چنتي على لاخر
منه بسخرية…   طيب بس اهدي لم تشوف بقيت الجنان مش بس هاتكون عصمت الزواج في ايدي عاوزه كل حاجه في ايدي علشان اذلكم كلكم والحل التاني وده طبعا لو رفض هاقتلك وهقتل الكل معاك
الحاج عطيه بدهشه..    انتي اكيد حصل لعقلك حاجه يابت انتي
وفجأة تطلق منه رصاصه علي الحاج عطيه وهي تقول بشر  ..   لم انا اتكلم الكل يا سكت يا عجوز يامجنون
اسر والجميع بصوت عال.    لع
ياسر ببكاء وهو مقيد ولا يقدر على فعل شيء وهو يشاهد اباها يموت امام عيناه ولا يقدر على فعل شيء…   ابوي لع
أسر بصدمه ..   ابوي
وفاء ببكاء..    لع عمي الحاج قوم
نورهان بدموع….    چدي لع
منه بابتسامه مستفزه  ..    اي رايك دلوقتي يا أسر باشا نكمل على الباقي ولا توقف على اللي انا قولتلك عليه وتنقذ العجوز قبل مايموت
أسر بغضب  ..   حتندمي على اللي بتعملي ده يامنه واني اعرف كيف اعلمك تلعبي بنار ورحمة امي لت اربكي وعلمك لادب اني موفق اتجوزك وموفق على  كل حاجه تقولي  عليها بسي فقي ايدي ورجلي وخلني  اخد ابوي على المستشفى وبعدين نعمل اللي تعوزي
منه بغيظ..    ماشي يا أسر هانشوف مين اللي هايربي التاني بس قبل ما تخد ابوك على  المستشفى المأذون مستني بره ها نكتب كتاب  الكتاب وبعدين تخد ابوك على المستشفى والبقيت العائله قصدي الخادم يرجعوا علي البيت
اسر  دون تفكير وهو ينظر الي الحاج عطيه الذي يغرق في دمائه.     ماشي موفق بسي خالصي بسرعة
❈-❈-❈
في تركيا
تنسيم بدهشه وألم..   عم ماماا ازاي انا أول مره أعرف اني ماما عندها عمام
يرد الجد بابتسامه  …    ايوا ياحبيبتي انا عم مامتك مرفت بس العلاقة بيني انا و مرفت و ولدك الله يرحمه ما اكنتش كويس  علشان كدا ماكنش بيسمح لمامتك تعرفك اي حاجه عنها او عن اهلها بس ياحبيبتي انا جدك يوسف دي زهرة بتكون بنت ابني الله يرحمه ماتت لم كانت زهرة لسه صغيرة في حادث هو ومراته وماسابوا لي زهرة حبيبت قلبي
تنظر تنسيم الي زهرة التي تقف خلف جدها ويظاهر عليها الخوف والتوتر وهي تقول.  ..  طيب انا جيت هنا ازاي وفين اسر والعائلة انا مش فكرة حاجه غير لم كنت في المستشفي وبعدين مش فكرة اي اللي حصل بعد كدا
تدخل مرفت إلى الغرفة وهي تقول بصوت عال.. انا الا جبتك ياتنسيم
تنظر تنسيم إلى مرفت بغضب وهي تقول…  انت الا جبتيني ازاي وبعدين ازاي تعملي حاجه زاي دي من غير اذاني وموافقة جوزي أسر نسيتي اني متجوزة
مرفت بضيق …  لا ما نستشي حاجه بس انتي الا نسيتي هو عمل فيكي اي ده كان هايموتك في لعبة وقتل ابنك قبل مايجي على الدنيا
تنسيم ببكاء…   ومين كان السبب انه يعمل كدا مش حضرتك بردو الا كنتي السبب في كل حاجة حصلت بيني وبين أسر
مرفت بخبث…   عارفه ان انا الا كنت السبب بس كنت مجبورة على كل حاجة
يوسف بحزن يضع يده على كتف مرفت وهو بيقول… معليش يامرفت ياحبيبتي أن شاء الله كل حاجه هاتكون كويسة
تنسيم بتسأول بينما تبكي بقهر وحزن على ماحدث ومايحدث إليها ….   وأي اللي يجبر ام تعمل اللي انتي عملتي في بنتها الوحيدة
مرفت بحزن. … انتي لسه صغيرة على الهموم والمشاكل ياتنسيم صدقني انا مش وحشة ولا بكرهك زاي ما لكل بيفكر في بس كل المشكلة اني إخترت طريق غلط انا جبتك هنا ياتنسيم علشآان تكملي حياتك بعيد عن المشاكل  وعن أسر وأهله انتي من حقك تعيشي حياتك زاي مانتي عاوزه وارتاحي هنا يومين والأمور تهدي ولو حبيتي ترجعي مصر انا بنفسي هارجعك بس دلوقتي لا
تنسيم….  لا انا عاوزه ارجع لجوزي دلوقتي ومش عاوزه افضل عم ام انانيه زاي مش بتفكر غير في نفسها وبس
ينظر يوسف بحزن إلى مرفت وهو بيقول… ما تحكميش وانتي ماتعرفيش اي هي الحقيقة ياتنسيم ياحبيبتي
تنسيم ببكاء  ..  انت ماتعرفش هي عملت اي في انا مش مصدقة أن واحدة زاي دي بتكون امي الا جابتني على الدنيا شوف اي الا حصل لي بسببها جوزي عمل في اي لم هي اجرات واحدة يهدادني ويخلي جوزي يفكر اني بخونه من وراه
ينظر يوسف إلى مرفت بذهول وهو يقول بدهشة..  الكلام ده بجد يا مرفت
تنظر مرفت إلى الجميع بخجل وهي تقول بحزن… للأسف ايوا صح بس انا كنت مجبورة على كل حاجة والله أتمنى انك تسامحني ياتنسيم وتفتح مع بعض صفحة جديدة وبواعدك اني ها عواضك عن كل إلا فات  رجاء يا تنسيم أدنى فرصة أخيرة وبوعدك هكون افضل ام وأب كمان هكون ام وأب زاي ماكان أحمد اللي يرحمه كان اب وأم لكي في غيابي
❈-❈-❈
في المستشفى
يدخل أسر إلى المستشفى وهَو يحمل الحاج عطيه الذي غرق في بحر من الدماء وذهاب في سبات عميق على بدي وهو يصرخ بصوت عال…   دكتور هاتوا لي دكتور بسرعة
يأتي أكثر من طبيب على صوت أسر الذي قلب المستشفى وفزع الجميع يردف الطبيب باحترام قائلاً..  اهدي يافندم أن شاء الله خير
ثم يقول بصوت عال…   جاهزوا غرفة عمليات بسرعة
أسر والقلق ينهش قلبه يردف قائلًا بنبرة تحذير إلى الطبيب ..  ابوي لو حصل له حاجة مش تلوم غير نفسك انت فاهم
يرد الطبيب بثبات قائلاً…   يافندم انا دكتور مش أكتر انا بعلاج بس مش يشفي الان الشفاء بيدي الله سبحانه وتعالى والموت والحياة بيدي الله انا بواعدك اني ها عمل كل اللي اكتر على مش أكتر
ثم يذهب الطبيب ركضاً إلى غرفة عمليات بينما جلس أسر على أقرب كرسي إليه وهو ينظر الي دماء ولدها الذي يلطخ يدي والقميصه الأبيض وهو يقول بحزن..   يارب كان كل ده بستخبي لي فين بسي استغفرالله العظيم واتوب اليه لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم واتوب ياتاري انتي فين ياتنسيم والله اني مو عارف اعمل ايه ولا اي استغفر الله العظيم واتوب اليه لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم واتوب اليه
وبعد وقت لسه بكثير يخرج الطبيب وعلامات الحزن لا تفارق وجه يذهب إليه أسر وهو يقول بلهفة…  خير يا دكتور ابوي عمل اي
الطبيب بحزن واسف…   انا اسف يا فندم زاي ماقولت لك انا مجراد طبيب والموت والحياة بيدي الله البقاء لله يافندم ولد حضرتك تعيش انت المستشفى قدمت بلاغ لأن متصاب برصاصة وبعد التحقيق تقدر تستلم الجثة
لكن كان أسر من الدهشة لا يسمع ولا يرى ولا يصدق ان ما تسمع اذنيه حقيقة أم هو يحلم فقط يرد قائلًا بذهول بينما هربت دمعة من عيناه…. انت بتقول ايه فين ابوي و هو عمل اي دلوقت
يضع الطبيب يدي على كتف أسر وهو يقول باسف….  واحد الله يا فندم دي سنة الحياة لا بقى غير وجه الله عز وجل كلنا أموات ولاد اموات
أسر بحزن …  لا إله إلا الله إن الله وان اليه راجعون
ثم ينظر إلى دماء. اباها الذي مزال على يدي وهو يقول بغضب وشر بينما أصاب الحمار عيناه..  بواعدك يابوي لا جيب لك حقك وانتقم لك من الكلبة اللي قتلتك؟
❈-❈-❈
بعد اسبوع
تقف مرفت وتنسيم أمام منزل عائلة الحاج عطيه تردف مرفت بحزن قائلة…   اهو يا تنسيم رجعتك زاي ما و عدك و زاي ماقولت لكي دي حياتك ومن حققك تعيشيها زاي ما انت عاوزة بس اتمنى انك مش تندمي بعدين
ترد تنسيم قائلة وهي تنظر إلى مرفت بكراهيه.. الحاجة الوحيدة اللي انا ندمانها عليها هي أن أمي بتكون واحدة زايك
مرفت بصوت مخنوق…  ماشي يا تنسيم بس صدقني لم تعرفي الحقيقة كامله ها تعرفي اني كنت مجبورة على كل حاجة
تنسيم بالا مبالاه …  ومش عاوزه أعرف حاجه
داخل المنزل
يجلس كل من حنان ووفاء تردف وفاء بحزن..  العيشة مابقتش تتعاش والله من بعد ابوي الحاج
ترد حنان بحزن هي أيضاً..  ايوه والله معاكي حق يا أم عمر ابوي الحاج الله يرحمه كان بركة البيت والبلاد كلها بسي. حنعمل اي هي دي سنة الحياة يا أم عمر ولازم نرضى بالي يجيبه ربنا
وفاء….   رضياً والحمدلله يا خيتي والله بسي كل اللي حارق چلبي هي الحربية اللي اتجوزت أسر قليلت الاصول المجرمة
حنان بغيظ..  والله يا أم عمر اني نفسي تمسكها ونخلص عليها بسي نعمل اي هي مسكت كل حاجه وحطية حياة الكل تحت التهديد واحنا كفاية علينا موت ابوي الحاج يا أم عمر
وفاء ببكاء…  ايوه والله معاكي حق يا خيتي بسي
صعبان عليا اللي بيحصل فين ده مش مصدقة أن حتية بت مكسورة. الرقبة تعمل ده كله خليت أسر اتجوزة وطلق الغلبانه تنسيم اللي لسه ولا راحت ولا جات وقتل ابوي الحاج وطلعت منيها زاي الشعرها من العجين الله ينتقم منيها
وفي هذة الحظه كان يقف على الباب كلا من تنيسم ومرفت تردف مرفت بدهشة قائلة … انتي بتقولي اي
تنسيم بذهول..  جدو عطيه مات
❈-❈-❈
في غرفة أسر
تجلس منه على الفراش وهي ترتدي فستان يكشف أكثر ما يدري وتنظر إلى أسر الذي مزال يغط في نوم عميق تنحني وهي تنظر إلى شفاه أسر بشهونية تريد تقبيله لكن يشعر بها أسر يستيقظ وفي لحظة كان يمسك شعر منه بقوة في يدي وهو يقول…  كام مره حذرتك أن ما تحاولي تقربي مني يا عديمة الحيا انتي
منه بدلع وهي تنظر إلى أسر ..  أي يا أسر باشا مش بقيت مراتك بردك ولا اي
يضحك أسر بكره ممزوج بسخرية وهو يقول… ههه مراتي
ثم يقترب من اذن منه وهو يقول بفحيح الأفعى..  اني مراتي اني اللي اطلبها لجواز واني اللي نقرب منه مش هي اللي تجبرني على الزواج وتعوز تقرب مني يا عديمة الأخلاق والتربية زاي اختك بظبط ما انتم من نفس الدم عشان أكده مو اختلفوا عن بعضيكم كتير
تنظر منه إلى أسر بغضب وتحدي وهي تقول ..  طب يا أسر باشا حا وريك مين هي قليلت التربية على أصل

يتبع…
reaction:

تعليقات