رواية وعد الليل كاملة بقلم ديدا الشهاوي عبر مدونة كوكب الروايات
رواية وعد الليل الفصل الثالث 3
وعد هربت من المكان خافت يمسكوها وفضلت تجري لغايه مالاحظت عامل من البار بيجري وراها وحصلها..
العامل..عاوزه تهربي وتسيبنا في المص*يبه اللي عملتيها
وعد..والله ماعملت حاجه سبني ونبي
مسكها ورجعها للبار وهي بتعيط ورب*طها وحطها في مطبخ البار
العامل..جابر بيه لاقينا البنت ومر*ميه في المطبخ
جابر.. طب روح انت ومش عاوز حد في البار يحس اننا لاقينها
ليل بعد ماروح واتعك*نن علي موضوع رجل الأعمال واللي حصله من البت اللي شغاله عنده في البار موبيله رن
ليل..ايوه زف*ت..عملت اي
جابر ..تمام ياباشا لاقينها ..بس هنعمل فيها اي نطردها ولا نسلمها للشفيق بيه يتصرف
ليل..لما اجيلك نشوف متتصرفش من دماغك.. اخف*ي يلا ومتكلمنيش الا في ومي مص*يبه زي وشك
جابر دخل علي البنت لاقها مر*بوطه في الكرسي وبتعيط
وعد..عم جابر ..والله غصب عني هو اللي اتحر*ش بيا
جابروهو بيبصلها …اول مره ياخد باله انها مز*ه طحن دي اللي تنيم القمر والنجوم وتقعد مطرحهم..وجاتله فكره
جابر.. اهدي اهدي.. انت عارفه الراجل حصله اي الله يرحمه ياعني إعدام يابنتي ومش عارف احلها ازي ولو صاحب المكان شم خبر هيبلغ عنك
وعد..ونبي ياعم جابر انا ماليش حد ونبي غصب عني اني امو*ته وفضلت وعد تبكي بحرقه علي حظها الوحش ديما من ساعه ولادتها..
جابر اهدي .خلاص هو مافيش غير حل تاني انك تختفي
وعد.. وامي ياعم جابر ملهاش غيري ابو*س ايدك شوفلي حل
جابر ..طب خلاص هقولك علي اخر حل وتسمعي كلامي بالحرف
وعد.. بخوف حاضر اللي عاوزه هعمله بس متسج*نيش
اليوم التالي
في الجامعه….وبعد محاضره الطلابه متجمعه ومن ضمنهم نهاد الجارحي بيتكلموا معاها ياسعد ياهنا اللي يكون زميلها او زميلتها
وفجاءه..عربيه دخلت الكليه ووقفت قصادهم..ونزل منها شاب مز الصراحه…
اشيك ولد في الجامعه البروفيم بتاعه مالي الجو ولبسه برندات
وهنا لفت نظر نهاد وسالت عنه واحده زميلتها
نهاد..مين دا اللي مش شايف غير نفسه
صاحبه نهاد..دا مازن الحلو ابن عميد الكليه
نهاد..دا شكله كبير ..
صاحبتها.. في سنه رابعه اخر سنه عميد ابوه ومدلع يابنتي
نهاد..شكله تحفه اول مره اشوف ولد بالشكل دا
ليل..مساء الخير ياماما..
امه..اهلا حبيبي راجع بدري انهارده
ليل..لافيت علي الشغل كله والدنيا تمام اقولت اريح شوي قبل مانزل بليل المكتب
امه.. ليل جدتك اتصلت عاوزك تروحلها ضروري
ليل.. ليه مالها لحسن تكون تعبانه
امه.. لا هي بخير بس عاوزك في حاجه ضروري مقلتش عليها
ليل.. خلاص قبل مااروح المكتب هعدي عليها..أمال نهاد وجاسر فين
امه.نهاد لسه مرجعتش من الكليه واخوك نايم
ليل..لغايه دلوقتي..الواد دا زودها قوي لا بينتظم في كليه ولا شغل
امه.لما يصحي ابقي كلمه براحه بالهدواه
ليل..دلعك دت اللي مخيبه
في المساء…
ليل…ستي حببتي وحشاني..ماما قالتلي انك عاوزني مالك ياا حاجه سوسن قلقتيني
ست ليل.. انت كمان وحشني انا بخير بس قلقانه عليك.. بسبب حلم شوفته
ليل..لسه ياستي الأحلام دي منتهتش من عندك
ست ليل..يابني انا خايفه عليك..الحلم كان وحش
ليل..طب قولي
ست ليل..حلمت انك لابس اسودو واقف. ادام حفره كبيره وغو*يطه وكل ماتحفر منها تطلع نار وجنبها حفره تانيه مش غويطه بس مليانه مايه.. وانت مش بتبصلها
ليل..قاعد يضحك علي كلام سته وطمنها انه مش بيعمل حاجه غلط لكن سته مكنش مريحها رد فعله ديما علي أحلامها ليه
ونصحها..ابقي اقري قرآن كتير وسبها ومشي ومهتمش بكلمها
في الليل
جابر ..عندي ليك حته بغاشه بالقشطه ..تفاح امريكاني علي بلدي من الاخر هتعجبك ياباشا
ليل..المهم عملت اي في موضوع البت اللي فتحت دماغ شفيق دا
جابر متقلقش تويتها عنه وخلاص جبتله الأحسن منها
ليل..حلو..خلينا نشوف مجايبك
دخل ليل الاوضه ضلمه كالعاده ووعد قاعده علي السرير خايفه ومرعوبه بس هتعمل اي لا كده ياما هتت*حبس واعدا*م
ليل…مالك يا قمر قاعده بعيد كده ليه
وعد. انا مش شيفاك وشكلك يخوف لازم اللي علي وشك دا انا مرع*وبه
ليل.. انتي هنا تعملي اللي انا عوزه سيبك من وشي انتي ليكي ابس*طك
وعد..ونبي يابيه انا امي عيانه سبني ونبي اشتغل عندك خدامه بس ابعد عني متجيش ناحيتي
ليل..كلكم بتقولوا كده وبتطلعوا مدو*رنها سيبك من الكلام دا
وبدأ يقط*ع هدومها وجس*مها انكشف ولسه هيته*جم عليها.. لاقها جالها حاله صر*ع ..وتش*نجات.وبدات تخرف لغايه مااغمي عليها
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية وعد الليل) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق