Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية خفايا القدر الفصل السادس و السبعون 76 - بقلم اسماء صلاح

                      رواية خفايا القدر كاملة بقلم اسماء صلاح عبر مدونة كوكب الروايات


رواية خفايا القدر الفصل السادس و السبعون 76


 
ورافع سعد الكاب وقال : هيكون مين غيري
زاهر قال باستغراب : سعد الناري
سعد قال بغضب : ايوه سعد الناري اللي انت حبست جده وموته بحسرته في الحجز
زاهر قال بغضب : انا كنت عاوز اقتله على اللي عمله في عيلتي بس حظه انه وقع مع واحد نظيف ميعرفش يعمل غير الصح
سعد قال بغضب : ما انت فعلا قتلته
زاهر قال بغضب : دي عدالة السما ياسعد يا ناري كانت أسرع من عدالة الأرض إنما انت جيت هنا ازاي وازاي عرفت اني هنا
سعد الناري قال بغضب : عاوز تفهمني انك متعرفش إن انا اللي ضربت النار عليك
زاهر قال بدهشة : انت
سعد الناري قال بغضب : ايوه انا هو محدش يقدر يعمل كده غيري بس الغبية اللي كانت معاك هي اللي شافتني وأخذت الطلقة مكانك لولا هي كنت زمانك خلاص ميت بس هي تستاهل اللي هي فيه علشان تبقي تدافع عنك اوي احسن خليها تسارع الموت
زاهر قال بعصبية : سعد يا ناري انا مش هرحمك علي اللي عملته
سعد قال بغضب : مش هترحمني انت حبتها ولا ايه وعلي العموم متخافش انت هتحصلها
في غرفة ملك :
وبتحرك ملك وقالت : زاهر زاهر
 
وسمعها حامد بيه وراح لها وقال : ملك انتي بتقولي حاجة ملك
ملك قالت : زاهر زاهر
حامد بيه وقال باستغراب لنفسه : زاهر وبينظر لها ايه اللي بيحصل معها
ملك قالت : زاهر زاهر وسكتت
حامد بيه وقال لنفسه : يا تري ايه اللي بيحصل
وصحت الدكتورة رانيا وبتنظر لقيت حامد بيه جانبها وقالت : فيه ايه ملك فاقت
حامد بيه وقال : مش عارف كانت بتتكلم دلوقتي
الدكتورة رانيا قالت : ايه بتتكلم وراحت جانبها
حامد بيه وقال : ايوه
وبتنظر الدكتورة رانيا للجهاز وقالت : كله طبيعي بعدين هي لسه مافقتش يبقي بتتكلم ازاي
حامد بيه وقال : مش عارف بس هي كانت بتتكلم
الدكتورة رانيا قالت : يمكن حضرتك اتهيئلك
حامد بيه وقال : يمكن برده جايز وقعد جانب ملك ازاي بيتهيئلي وانا شايفها بتقول اسم زاهر انا معتش فاهم حاجة
في غرفة زاهر :
زاهر قال بغضب : هو انت فاكر اني خايف من المسدس اللي في ايدك ده تبقي متعرفش زاهر العشري كويس انا مش جبان زيك علشان أخاف من الموت
 
سعد قال بغضب : انا عارف إنك مش بتخاف علشان لو كنت بتخاف ماكنتش فاكرت تقف قدامي وعملت اللي عملته
زاهر قال بغضب : هو انت فاكر نفسك ايه انت واحد مجرم بتاجر في السلاح علشان تقتل أرواح بريئة ملهاش ذنب في حاجة تعمل أي حاجة وكل حاجة علشان بس تحصل على اللي انت عاوزه ميهمكش اذيت مين وايه اللي حصله المهم عندك تاخد اللي انت عاوزه بس ولا عندك شرف ولا أخلاق ولا ضمير ويوم ما فكرت أبلغ عندك وانت بتستلم السلاح متخوفتش ولا عمري أخاف منك
سعد قال باستغراب : يعني انت اللي بلغت عني
زاهر قال بغضب : ايوه أما أنت فاكر اسيبك تشوه سمعتي واقف اتفرج عليك وياريت سمعتي وبس لا يا كمان دخلت في الأعراض وده مستحيل اسمح بي وكان لازم اوقفك عند حدك
سعد قال بدهشة : بس ازاي وانت في مصر
زاهر قال بغضب : زي ماانت عرفت تدخل لهنا
سعد قال بغضب : تعرف ايه الفرق اللي بيني وبينك انك ماشي صح على طول بتخاف تعمل الغلط أو مش عاوز تعمل الغلط وانا بعمل أي حاجة زي ما انت قولت علشان اخد اللي انا عاوزه بس فيه حاجة احنا بنتفق عليها لا حاجتين
زاهر قال بغضب : اللي زايك عمري ماهتفق معها على حاجة
سعد قال : احنا صحيح مش متفقين على حاجة علشان كل واحد فاهم الدنيا بشكل مختلف بس للاسف في حاجتين احنا منتفقين عليهم الأول انك بتخاف على عيلتك زي ما انا بخاف علي عيلتي مش بستحمل حد يعمل فيها حاجه والتاني هي انا احنا مش بنخاف من حد
 
زاهر قال بغضب : انت اللي مش بتخاف من حد بس انا بخاف
سعد الناري قال باستغراب : بتخاف
زاهر قال : ايوه بخاف من رب العالمين اللي هو أقوى من الكل واللي بيحمني في كل مرة انت بتحاول تاذيني فيها
سعد قال بغضب : بقولك ايه كفاية كلام واتشاهد على روحك ونظر له زاهر بغضب
في غرفة ملك :
ملك قالت : زاهر زاهر
وسمعها حامد بيه وقال باستغراب لنفسه : زاهر هي بتحلم بزاهر ولا ايه
وبتتحرك ملك وقالت : زاهر وفتحت عيونها
حامد بيه وقال: ملك حمد لله على السلامة
ملك قالت : زاهر
حامد بيه وقال باستغراب : زاهر كويس ياملك ماتقلقيش
وبتنظر ملك قالت : جدي
حامد بيه قال : ايوه ياحبيتي يادكتورة دكتورة
وصحت الدكتورة رانيا وبتنظر لقت ملك صحيها وقالت بإبتسامة : ملك انتي صحيتي انا هروح انادي للدكتور
حامد بيه وقال : طيب
وخرجت الدكتورة رانيا من الغرفة
 
وراح خالد على غرفة زاهر ودخل وبينظر لقي واحد رافع المسدس وقال بخوف: زاهر
ونظر سعد لخالد وشال زاهر المخدة من وراها وحدفها على سعد ووقع المسدس من ايد سعد ونظر لزاهر بغضب ونزل يجيبه من الأرض وقام زاهر بسرعه من علي السرير وبعد المسدس برجله وضربه في وشه وقال : مالكش دعوة ياخالد انا اللي هربيه
ونظر له سعد وقال بغضب : هتربيني طيب وضربه في بطنه
خالد قال بعصبية : زاهر وراح له
زاهر وقال : لا يا خالد ماتدخلش مهما حصل ده بتاعي انا لازم ادفعه تمن اللي عمله أبعد وتفرج
سعد الناري قال بغضب : اسمع كلامه ده بيني وبينه وبس
وراح زاهر وضربه في بطنه وضربه سعد في وشه وضربه زاهر ووقع علي الأرض ووقع فوقه وبيضربوا بعض وبيحاول سعد يا اخد المسدس
وببعده زاهر عنه وبيضربه وقال بغضب : هتدفع ثمن اللي عملته فيها
وبينظر خالد وقال لنفسه بقلق : هفضل اتفرج كده لازم اعمل حاجة بس اعمل ايه وبينظر علي سعد ايه هو لبس زي شرطة بس جابه منين وبعدين هو عرف منين إن زاهر هنا وبيفكر
في غرفة سعد الناري :
فاقها الضابط وبينظر لنفسه وقال : سعد الناري هرب واخد هدومي كمان بس ليكون عرف إن زاهر العشري هنا في المستشفى تبقي كارثة لازم اعمل حاجة بسرعة قبل ما يعمل فيه حاجة وبيحاول يحرك الكرسي لما وصل عند الباب وبيحاول يحرك الكرسي
أمام الغرفة :
 
العسكري 1 قال : انت مش سامع حاجة
العسكري 2 قال : حاجة ايه
العسكري 1 قال : فيه صوت خبط
العسكري 2 قال باستغراب : خبط
العسكري 1 قال : ايوه
العسكري 2 قال : وهيكون جاي منين الخبط ده
العسكري 1 قال : مش عارف وبينظر للباب باين من الغرفة جوه وفتح الباب هو ماله الباب مش بيفتح ليه
العسكري 2 قال : مش عارف
العسكري 1 قال : طيب زقه معايا
العسكري 2 قال : طيب وزقه وانفتح الباب
العسكري 1 قال باستغراب : ده حضرة الضابط وراح وفقكه
العسكري 2 قال : ايه اللي عمل فيك كده يافندم
الضابط احمد قال : مش مهم دلوقتي فكوني بسرعة
وفكوا العساكر وقام الضابط احمد وأخذ الملاية وحطها علي جسمه وقال : تعالوا معايا
العساكر قالوا : حاضر يافندم ومشوا
الضابط احمد قال : فين غرفة زاهر بيه
 
أماني الممرضة وقالت باستغراب : اللي هناك دي وشاورتله عليها
الضابط احمد قال : شكرا ومشي
في غرفة زاهر :
خالد قال لنفسه بقلق : لازم اتصرف ايوه أبلغ البوليس وخرج وبينظر أمامه لقي الضابط احمد والعساكر وراح له الحق ياحضرة الضابط سعد الناري وزاهر بيضربوا بعض جوه
الضابط احمد قال : سعد الناري جوه
خالد قال بقلق : ايوه انا كنت رايح أبلغ البوليس إنما ايه اللي عمل فيك كده
الضابط احمد قال : مش مهم دلوقتي نلحق زاهر الأول ومشي
ومشي خالد معها وعلي وجهه علامات القلق والعساكر وراها
وراح الضابط احمد على غرفة زاهر وفتح الباب وبينظر لقي زاهر اغمي عليه على الأرض ومسك سعد المسدس ورفعه على زاهر
سعد الناري قال : خلاص يازاهر ياعشري اللعبه خلصت والنهاردة هيكون آخر يوم في عمرك
خالد قال بقلق : زاهر
ورفع الضابط احمد المسدس وقال : سعد يا ناري ارمي المسدس اللي في ايدك
ونظر سعد وراها وقال بغضب : ارمي المسدس يا انا مستني اللحظة دي بقالي كتير ولف وشه لازم ادفعه ثمن كل اللي عمله معايا
ورافع الضابط احمد المسدس اتجاه وقال : بقولك ارمي المسدس علشان متضطرنش اقتلك ارمي المسدس
سعد قال بغضب : انا معتش يهمني الموت بس هو مش هيعيش لحظة واحدة بعد اللي عمله معايا
في غرفة ملك :
ملك قالت : زاهر
 
حامد بيه وقال : زاهر كويس ياملك ماتقلقيش هو بس بيرتاح شويه علشان تعب لما اخده منه دم كتير
ملك قالت بوجع : دم ليه هو تعب
حامد بيه وقال : لا انتي كنتي محتاجة دم علشان نزفتي كتير والفصيلة بتاعتك نادرة ولما عملوا تحليل لنا طلع زاهر نفس فصيلتك علشان كده اتبرعلك بالدم
ملك قالت بوجع : يعني زاهر اتبرعلي بدم
حامد بيه وقال : ايوه علشان كده الدكتور فؤاد طلب منه أنه يرتاح ويشرب عصير على قده ما يقدر علشان يعوض الدم اللي اتاخد منه
ملك قالت بوجع : طيب ياجدي روح شوفه ياجدي
حامد بيه وقال : هو كويس وخالد معها
ملك قالت بوجع : علشان خاطري يا جدي روح شوفه
حامد بيه وقال باستغراب : انتي قلقنها من ايه ياملك
ملك قالت بوجع : مش عارفة حاسة إن في حاجة هتحصل
حامد بيه وقال : حاجة ايه
ملك قالت بوجع : معرفش علشان خاطري يا جدي روح شوفه
حامد بيه وقال : بس اسيبك لواحدك
ملك قالت : متقلقش ياجدي رانيا زمانها جاية روح ياجدي وتعال طمني
حامد بيه وقال بدهشة : طيب ونظر لها وخرج من الغرفة ورايح علي غرفة زاهر
 
في غرفة زاهر :
سعد الناري قال بغضب : مش هسيبك تعيش لحظة بعد اللي عملته يازاهر ياعشري
زاهر مغمي عليه علي الأرض
الضابط احمد قال : لآخر مرة بقولك ارمي المسدس ياسعد
سعد قال بغضب : لازم اقتله زي ماقتل جدي وحرمني منه
وجاء حامد بيه وبينظر لقي الشرطة وقال باستغراب : هو فيه ايه خالد قال بقلق : جدي سعد الناري عاوز يقتل زاهر
جده قال بدهشة :ايه زاهر وبينظر علي الأرض لقي زاهر مغمي عليه وسعد واقف أمامه ورافع عليه المسدس زاهر حفيدي وهيدخل
الضابط احمد قال : ماينفعش تدخل كده بتعرض حياة زاهر بيه للخطر
حامد بيه وقال بقلق : ده حفيدي ازاي اسيب واحد زي ده يقتله واقف اتفرج عليه هدخل
الضابط احمد قال : مش هينفع تدخل كده حياتك انت كمان هتبقي في خطر وساعتها مش هنقدر نعمل حاجة
خالد قال بقلق : خلاص ياجدي سبهم يشوفوا شغلهم علشان خاطري يا جدي
جده قال بقلق : اعمل حاجة ياحضرة الضابط
الضابط احمد قال : ما تقلقش احنا هنتصرف
سعد الناري قال بغضب : سلام يازاهر ياعشري وهيضرب
وضربه الضابط احمد من وراها في ضهره ونظر سعد وراها على الضابط بغضب ولف ونظر لزاهر وهيضرب مرة أخرى على زاهر وضربه الضابط احمد من وراها بطلقة في رأسه
ووقع سعد علي الأرض بجانب زاهر
وراح حامد بيه وخالد لزاهر وقعدوا على الأرض وعلي وجههم علامات القلق
 
وراح الضابط ونظر لسعد الناري وقال : انت اللي اضطرتني اعمل كده
حامد بيه قال بقلق : زاهر اصحها وحط ايده علي وش زاهر
خالد قال بقلق : زاهر رد علينا
الضابط احمد قال : متقلقوش هو كويس سعد الناري ملحقش يعمل فيه حاجة
حامد بيه قال بقلق : شيله معايا ياخالد نحط علي السرير
خالد قال : طيب وشاله
الضابط احمد قال : شيل الجثه دي من هنا وديها على غرفته
العساكر قالوا : حاضر يافندم وشالوا خرجوا
راحت الدكتورة رانيا على مكتب الدكتور فؤاد وخبطت علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخلت الدكتورة رانيا وقالت : الحق يادكتور
الدكتور فؤاد قال : فيه ايه الدكتورة ملك حصلها حاجة
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : ملك فاقت يافندم
الدكتور فؤاد قال : فاقت
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
الدكتور فؤاد قال : طيب تعالي معايا
الدكتورة رانيا قالت : حاضر وخرجت
في غرفة ملك :
 
وبينظر الدكتور فؤاد لملك وقال بإبتسامة : حمد لله على السلامة يا دكتورة
ملك قالت : الله يسلامك يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : الحمد لله انك فوقتي علشان لو ماكنتش فوقتي كنتي دخلتي في غيبوبة بس ربنا ستر وبينظر علي الأجهزة لا احنا الحمد لله بقينها كويسين
ملك قالت : شكرا يادكتور
الدكتور فؤاد قال : متشكرنش انا الفضل كله يرجع بعد ربنا لزاهر هو اللي خاطر بحياته علشان يتبرعلك بالدم
ملك قالت : وهو عامل ايه يادكتور
الدكتور فؤاد قال : هو كويس خالد تحت قاعد يشربه عصير
ملك قالت لنفسها بقلق : امال انا حاسة انه مش كويس انه فيه حاجة حصلت
في غرفة زاهر :
جده قال بقلق : زاهر اصحه روح ياخالد نادي للدكتور فؤاد بسرعة
خالد قال بقلق : حاضر ياجدي
جده قال : بسرعة يا خالد
خالد قال : حاضر وخرج وراح مسرعا علي مكتب الدكتور فؤاد ودخل وبينظر هو راح فين وخرج من المكتب لو سمحتي هو الدكتور فين
سعاد الممرضة قالت : انا لسه شايفة داخل على غرفة الدكتورة ملك
سعد قال باستعجال : طيب شكرا وراح بسرعه علي غرفة ملك ودخل دكتور فؤاد
ونظر له الدكتور فؤاد وقال : ايوه يا خالد
وبينظر خالد لملك لقها فاقت وقال : حمد لله على السلامة
 
ملك قالت : الله يسلامك يا خالد ايه مالك
خالد قال : ها لا مافيش دكتور فؤاد ممكن لحظة بره
الدكتور فؤاد قال : حاضر
ملك قالت باستغراب : فيه ايه يا خالد انت مخبي عليا حاجة
خالد قال : لا يا ملك مافيش حاجة اهتمي انتي بس بصحتك
الدكتور فؤاد قال : خالد معها حق يا دكتوره لازم ترتاحي
الدكتورة رانيا قالت : ما تقلقش يادكتور انا هفضل معها
الدكتور فؤاد قال : طيب اتفضل يا خالد
خالد قال : يلا وخرج
أمام الغرفة :
الدكتور فؤاد قال : فيه ايه يا خالد
خالد قال بقلق : زاهر يادكتور
الدكتور فؤاد قال باستغراب : ماله زاهر
خالد قال بقلق : مش عارفين حصله ايه
الدكتور فؤاد قال : ما انا سيبه كويس وبيشرب العصير
وحكله خالد علي اللي حصل وقال : من ساعة كدا وهو مش بيتكلم
وبتنظر ملك عليهم من جوه بقلق
الدكتور فؤاد قال بغضب : وازاي سعد الناري يتجرأ يعمل كده
 
خالد قال : مش وقته يادكتور المهم زاهر دلوقتي
الدكتور فؤاد قال بقلق : معاك حق تعال ومشي
ومشي خالد معه وعلي وجهه علامات القلق
وبينظر ملك عليهم من جوه وهما ماشين وقالت لنفسها بقلق : يا تري ايه اللي حصل اكيد فيه حاجة حصلت وخالد مخبي عليا
وراح الدكتور فؤاد وخالد على غرفة زاهر ودخلوا ونظر الدكتور فؤاد لزاهر وقال باستغراب : سعد الناري ده حيوان مستحيل يكون انسان علشان يجرح وش زاهر بالشكل ده وقعد جانبه
حامد بيه وقال : مش مهم دلوقتي المهم زاهر يفوق
الدكتور فؤاد قال : ما تقلقش هو هيكون كويس وشن الجرس
ودخلت سعاد الممرضة وقالت : ايوه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : هاتي أدوات التعقيم
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور وخرجت
الدكتور فؤاد قال : انا مش عارف ازاي واحد زي ده يدخل المستشفى كده امال بتاعوا الأمن اللي بره دول بيعملوا ايه
خالد قال : ماهو كان لبس ضابط علشان كده محدش شك فيه
وجاءت سعاد الممرضة وقالت : اتفضل يادكتور
الدكتور فؤاد قال : شكرا روحي انتي
سعاد الممرضة قالت : طيب وخرجت
وبيعقم الدكتور فؤاد جروح زاهر اللي في وشه وقال : انا مش عارف هو بيكره زاهر كده ليه
 
خالد قال بقلق : دي قصة طويل يادكتور
الدكتور فؤاد قال : اديني خلصت وبيقس النبض
حامد بيه وقال : ها يادكتور
الدكتور فؤاد قال : نبضه طبيعي شويه وهايفوق ماتقلقوش وسعد الناري فين دلوقتي
خالد قال : معرفش الضابط اخد جثته ومشي
زاهر قال : ملك ملك
حامد بيه وقال : اهو بدء يفوق
زاهر قال : ملك
وسمعه حامد بيه وقال باستغراب : ملك
زاهر قال : مش هسيبك تعمل فيها كده وصحها وبينظر حوليه انا فين
جده قال : انت في المستشفى
زاهر قال : هو راح فين هيئزي ملك
الدكتور فؤاد قال : ماتقلقيش ملك كويسه وفاقت
زاهر قال : فاقت
الدكتور فؤاد قال : ايوه يا زاهر فاقت وحالتها بقت كويسه
زاهر قال : الحمد لله امال هو راح فين
خالد قال : متقلقش يازاهر هو كان هيضرب عليك نار الضابط ضرب عليه ومات
زاهر قال بدهشة : مات
جده قال : ايوه مات اهوه اخد جزائه علي اللي عمله
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : شكله ضاربك جامد
 
زاهر قال : ضربني
الدكتور فؤاد قال : ايوه والدليل الجروح اللي في وشك باين الكاراتيه مش جايب نتيجة معاك حول ملاكمة احسن
زاهر قال : انت بتقول كده علشان ماشوفتش وشه
خالد قال : ايوه فعلا زاهر ضربه ضرب
الدكتور فؤاد قال : انت بتقول كده علشان انت ابن عمه ولازم تدافع عنه
زاهر قال : تحب تشوف الكاراتيه جايب معايا نتيجة ولا لا
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : لا وعلي ايه انا مصدقك وبعدين أنت لو ضربتني مين اللي هيعالجك انت وملك والمرضي اللي في المستشفى
زاهر قال : خواف
الدكتور فؤاد قال : ده مش خوف ده حرص يازاهر بعد اذنكم
حامد بيه قال : اتفضل
زاهر قال : ملك عرفت بلي حصل
خالد قال : لا احنا مقلنلهاش حاجة
زاهر قال : طيب كويس محدش يقولها حاجة
جده قال : هي مش محتاجة جد يقولها
زاهر قال باستغراب : تقصد ايه ياجدي
جده قال : أقصد انها حاسة انك حصلك حاجة
 
زاهر قال بدهشة : حاسة
جده قال : ايوه هي قبل ما تفوق كانت بتقول اسمك زي أما أنت قولت اسمها دول قبل ما تفوق
زاهر قال باستغراب : انا قولت اسمها
جده قال : ايوه قولت ومش مرة واحدة بس لا مرتين
زاهر قال : اكيد انت بتهزر ياجدي
جده قال : لا يا زاهر مش بهزر انت فعلا قولته
زاهر قال : حق ياخالد انا قولت اسمها وانا نايم
خالد قال بإبتسامة : بصراحة يازاهر مسمعتش
زاهر قال : شوفت ياجدي ما سمعش
جده قال : ماهو مسمعشي علشان صوتك كان واطي وانا اللي سمعته
زاهر قال باستغراب : انت ياجدي اتهيئلك إن انا قولت اسمها
جده قال : لا مش بيتهيئلي انا متأكد انك قولته
زاهر قال بدهشة : قولته
خالد قال : مش مهم دلوقتي قولته ولا لا المهم ملك لما قالت اسم زاهر ايه اللي حصل
جده قال : صحت وقعدة تقول زاهر زي ماتكون حاسة اللي في حاجة حصلته وأصرت اني اروح اشوفه برغم اني قولتها انه كويس بس هي مقتنعتش وفعلا كان معها حق علشان لما نزلت لقيت اللي حصل
زاهر قال باستغراب : معقول هي كانت حاسة اني في خطر
جده قال : ايوه يا زاهر
 
خالد قال : علشان كده لما شافتي قالتي إن فيه حاجة حصلت وانا كنت مستغرب
جده قال : هي سألتك
خالد قال : ايوه
زاهر قال : اوعها يكون قولتها حاجة
خالد قال : ليه هو أنا عبيط لا طبعا مقولتلهاش حاجة
جده قال : شوفت بقي انها حاسة إن فيه حاجة حصلتك
زاهر قال : مهما كانت حاسة انه فيه حاجة محدش يقولها حاجة
جده قال : ماتقلقيش يازاهر احنا طبعا مش هنقولها وهي في الحالة دي بس هي مش هاتسكوت غير لما تعرف بلي حصل انا عرفها كويس
زاهر قال : بس برده محدش يقولها حاجة احنا ماصدقنها انها بقت كويسه ممكن لو عرفت يحصلها مضاعفات
خالد قال : لا احنا مش هنقولها حاجة
جده قال : طيب انا هطلع اقعد معها علشان متشكش وانت ياخالد خليك هنا مع زاهر
خالد قال : طيب ياجدي
وخرج حامد بيه من الغرفة ورايح علي غرفة ملك
زاهر قال باستغراب لنفسه : معقول انا قولت اسمها وانا نايم وهو ايه اللي بيحصل معايا وهي كمان قالت اسمي وهي نايمة وكانت حاسة إن في حاجة حصلت معايا انا معتش فاهم أي حاجة معقول اللي بيحصل ده صدفة طيب لو كان صدفة اني اقول اسمها وانا نايم كمان هيكون صدفة عندها برده انها تحس إن فيه حاجة حصلت معايا وتقول اسمي وهي نايمة ده في نفس الوقت ان كان سعد عندي في الغرفة بيهددني بالسلاح طيب ازاي فيه حاجة غريبة بتحصل وانا مش فاهمها
خالد قال : زاهر زاهر
زاهر قال : ها
خالد قال : ايه مالك بتفكر في ايه
 
زاهر قال : مافيش كنت بفكر فى اللي بيحصل معانا
خالد قال : معاك حق دي ليلة عمري ماهنسها انت يضرب عليك نار وملك تاخد الرصاصة مكانك وتبقي بين الحياة والموت ويرجع سعد يدخل المستشفى ويرفع عليك المسدس ويبقى عاوز يقتلك تعرف لولا انا متاكد اني صاحي كنت قولت عليه حلم علشان محدش يصدق إن كل ده يحصل
زاهر قال بتنهيد : معاك حق وغمض عيونه
في غرفة سعد :
ولبس الضابط احمد هدومه اللي كان لبسها سعد وحط عليه الملاية وراح فتح الباب وقال : ادخلوا شلوا وحطه في البكس
العسكري 1 وعسكري 2 قالوا : حاضر يافندم ودخلوا وشالوا وخرجوا وراح علي البكس
الضابط احمد قال : اطلع يابني على القسم
العسكري قال : حاضر يافندم ومشي
في غرفة ملك :
حامد بيه وقال : الدكتور فؤاد طمني وقال انك بقتي كويسة
ملك قالت : الحمد لله ياجدي زاهر عامل ايه
حامد بيه قال : الحمد لله كويس
ملك قالت : بجد ياجدي
حامد بيه وقال بإبتسامة : والله كويس خليكي انتي في صحتك
 
ملك قالت : هو خالد جيه واخد الدكتور فؤاد وكان مستعجل وهو فيه حاجة حصلت
حامد بيه وقال لنفسه : انا قولتهم انها مش هاتسكوت غير لما تعرف ايه اللي حصل انا عارفها اقولها ايه دلوقتي
ملك قالت : جدي جدي
حامد بيه قال : ايوه يا ملك
ملك قالت : سرحت في ايه
حامد بيه قال : لا مافيش
ملك قالت : خالد جيه اخد الدكتور فؤاد ليه فيه حاجة حصلت
حامد بيه وقال : ها
ملك قالت باستغراب : جدي انت مخبي عليا حاجة
حامد بيه قال : لا يا ملك مافيش حاجة ارتاح انتي
ملك قالت : جدي
حامد بيه قال : مافيش يا ملك وبعدين الدكتور مش قالك انك ترتاحي
ملك قالت : وحياة ملك عندك خالد جيه اخد الدكتور فؤاد ليه
حامد بيه وقال : وحياة ملك اللي احنا كويسين وخالد جيه اخد الدكتور فؤاد علشان يشوف زاهر بقي كويس ولا لا خلغص
ملك قالت : طيب
حامد بيه وقال : ارتاحي بقي
ملك قالت : طيب
 
في قسم الشرطة:
الشاويش قال : ايه اللي حصل يافندم
الضابط احمد قال : خلي جثته هنا
العساكر قالوا : حاضر يافندم وحطه على الكرسي
ودخل الضابط احمد مكتبه وعلى وجهه علامات الغضب وراح الشاويش لسعد الناري وحط ايده علي أنفه وقال باستغراب : ايه ده ده ميت
العسكري قال : ايوه
الشاويش قال : هو ايه اللي حصل ومين اللي ضرب عليه نار كده وحكله العسكري علي اللي حصل وقال : لولا لحقنها على آخر لحظة كان زاهر العشري ميت
الشاويش قال بدهشة : معقول كل ده حصل وانتم في المستشفى
العسكري قال : ايوه
الشاويش قال : يعني هو كان مدبر كل حاجة
العسكري قال : باين كده
الشاويش قال : وانتم ايه اللي قولكم تدخله على المستشفى اللي فيها زاهر العشري يعني من بين المستشفيات كلها ملقتش غير المستشفى دي
العسكري قال : هنعمل ايه يافندم ماهي أقرب مستشفى على الطريق وهو كان بينزف كتير وبعدين احنا ماكنش نعرف أن زاهر العشري موجود جوه بس
الشاويش قال : بس ايه
 
العسكري قال : يمكن حضرة الضابط كان عارف علشان رفض في الأول أنه يدخله المستشفى
الشاويش قال : امال دخلته ازاي وهو رافض
العسكري قال : ماهو اضطر انه يوافق بعد كده علشان كان بينزف بس مش عارف سعد الناري عرف منين اللي زاهر العشري كان هناك
الشاويش قال : ودي حاجة صعبة يعني تلقي المستشفى كانت مقلوبة بسبب اللي حصل مع زاهر العشري وهو سمع حد بيتكلم عنه وعرف
العسكري قال : يمكن برده
الشاويش قال : طيب روح انت
في مكتب الضابط :
اتصل الضابط احمد باللواء رفعت وقال : الووه ايوه يا فندم
اللواء رفعت قال : ايه اللي حصل
الضابط احمد قال : وحضرتك عرفت منين إن فيه حاجة حصلت
اللواء رفعت قال : اكيد بدل سعد الناري في نفس المكان اللي فيه زاهر العشري يبقي هيحصل حاجة
الضابط احمد قال : مع حضرتك حق يافندم
اللواء رفعت قال : قولي بقي ايه اللي حصل واوعها يكون زاهر العشري حصله حاجة
الضابط احمد قال : لا يا فندم هو كويس
اللواء رفعت قال : طيب ايه اللي حصل
 
وحكله الضابط احمد على اللي حصل في المستشفى وقال : هو ده اللي حصل يافندم
اللواء رفعت قال : كل ده حصل ومبلغتنيش ليه
الضابط احمد قال : انا كان لازم أنقذ زاهر العشري قبل مايعمل فيه حاجة
اللواء رفعت قال : وزاهر حصله حاجة
الضابط احمد قال : لا يا فندم هنعمل ايه في جثت سعد الناري
اللواء رفعت قال : هتعمل ايه يعني الصبح ابقي سلمه لأهله هو مش والداته في مصر
الضابط احمد قال : معرفش يافندم هي جات من الصعيد ولا لا
اللواء رفعت قال : خلاص اتصل بها واعرف اذا كانت هنا ولا في الصعيد وسلمهوها
الضابط احمد قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال : اهوه اخد جزائه علي اللي عمله سلام
الضابط احمد قال : مع السلامة يا فندم
في المستشفى :
في غرفة زاهر :
خالد قال : زاهر انت نمت
زاهر قال : لا يا خالد عاوز حاجة
خالد قال : لا مافيش كنت بشوفك نمت ولا لسه
زاهر قال : لا مش جيلي نوم
خالد قال : ليه انت لازم ترتاح
 
زاهر قال : انا كويس ماتقلقش
خالد قال : طيب انا هروح اطمن علي ملك وهجيلك تاني
زاهر قال : طيب بس بقولك ايه اوعها تقع في الكلام وتقولها على اللي حصل
خالد قال : لا ماتخفش وخرج وراح علي غرفة ملك ودخل وبينظر لقي جده نايم علي الكرسي بجانب ملك والدكتورة رانيا نايمة على الكرسي وقعد أمام ملك علي السرير كويس انهم نايمين وبينظر للدكتورة رانيا نايمة زي الطفلة وسرح
وفتحت ملك عيونها وبتنظر لقت خالد بينظر على رانيا وهي نايمة وقالت : خالد
وبينظر خالد لرانيا وسرح وبدون تعليق
ملك قالت بإبتسامة : خالد خالد
خالد قال : ايه ده انت صحيتي
ملك قالت : انا كنت صاحية
خالد قال : انتي عامله ايه
ملك قالت : الحمد لله كويسة
خالد قال : طيب الحمد لله وبينظر لرانيا شكلها بتحبك اوي مسبتكيش ولا لحظة
ملك قالت : انا عارفة انها بتحبني وانا كمان بحبها
خالد قال : نامت من كتر التعب
ملك قالت : ايوه تعبت النهاردة كتير
 
خالد قال : شوفي نايمة ازاي زي الملائكة اللي يشوفها وهي نايمة ميقولش إن الوش البرئ ده ممكن يشتم ويتعصب
ملك قالت باستغراب : هو انت تعرف رانيا
خالد قال : ما هي دي اللي اتخنقت معايا علشان وقعت عليها العصير
ملك قالت بدهشة : رانيا
خالد قال : ايوه
ملك قالت بدهشة : رانيا اتخنقت معاك وشتمتك
خالد قال : ايوه هو انتي متعرفيش انها بتعرف تشتم وتتخانق كويس
ملك قالت : لا معرفش
خالد قال : إزاي متعرفيش هي مش صديقتك
ملك قالت : ايوه بس عمرها متخانقت قدامي مع حد يا بالعكس دايما بتضحك وبتهزر
خالد قال بدهشة : غريبة بتضحك وتهزر
ملك قالت : ايوه
خالد قال : انتي اكيد بتحكي عن واحدة تانية غير اللي أعرفها
ملك قالت : ازاي يعني
خالد قال : يعني اللي انا شوفتها غير اللي انتي بتقولي عليها علشان اللي شوفتها كانت عصيبة ومكشرة وزي ماتكون ماصدقت انها لقت حد في وشها علشان تتخانق معها
 
وملك قالت بإبتسامة : يمكن بس كانت مضايقه
خالد قال : ما هي قالتي كده برده بس انتي اكيد شوفتها وهي مضايقه
ملك قالت : لا شوفتها وهي زعلانه
خالد قال : احسن برده علشان لو شوفتها وهي مضايقة تلقيها واحدة تانية غير اللي انتي تعرفيها وخدها مني نصيحة اوعي تضيقها في يوم علشان ممكن ساعتها متعرفيش ردت فعلها هتكون ازاي
ملك قالت بإبتسامة : هحاول وبعدين أنت مش قولتي انها اعتذرت منك على اللي حصل
خالد قال : ايوه وانا مش زعلان منها هو الموضوع انتهي وبعدين انا اكتشفت انها انسانة طيبة وحساسة وأي كلمة بتزعلها
ملك قالت بإبتسامة : وايه كمان
خالد قال : وضحكتها تجنن ووشها تلقيه منورة كده وهي بتضحك ولما تبكي وشها ببقي برئ
ملك قالت : اه ااااه وايه كمان
ونظر لها خالد وقال : ايه ياملك مالك
ملك قالت : انا اللي مالى يا انت اللي مالك قعد توصف في رانيا من ساعة ماجيت
خالد قال بإرتباك : بوصف فيها
ملك قالت : ايوه بتوصف فيها
خالد قال بإرتباك : لا مبوصفش فيها انتي فهمتي غلط
ملك قالت : الله انا فهمت غلط
خالد قال : ايوه
ملك قالت : امال ايه الصح
 
خالد قال بإرتباك : انا أقصد انها صديقتك تجنن
ملك قالت بإبتسامة : تجنن
خالد قال بإرتباك : لا مقصودش بقولك ايه ياملك نامي انتي تعبانه ولازم تنامي وخرج
ملك قالت لنفسها بإبتسامة : شكلك وقعت ياخالد بس ياتري شعور رانيا من ناحيتك ايه
في غرفة زاهر :
ونظر زاهر لخالد وقال : ايه مالك
خالد قال : مافيش
زاهر قال : هما كويسين
خالد قال : ايوه تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله
خالد قال لنفسه : ايه اللي انا قولته ده ماكنش المفروض اقول كده عنها قدام ملك هتقول عليه ايه دلوقتي اكيد هتزعل مني علشان اللي عملته انا مش عارف ايه اللي حصلي لما شوفتها وازاي قولت الكلام ده على رانيا يوووه بقي
زاهر قال : مالك يا خالد
خالد قال : ها مافيش حاجة يازاهر انا اسف
زاهر قال : انت كويس
خالد قال : ايوه نام
زاهر قال : طيب
 
وقعد خالد يتقلب يمين وشمال وقعد علي السرير وقال لنفسه : مش هاعرف انام وراح لزاهر زاهر انت نمت
زاهر قال : لا انا عارف إنك مش هاتعرف تنام قولي ايه اللي حصل
خالد قال : وانت عرفت منين إن فيه حاجة حصلت
زاهر قال : من حالتك دي انت طول ماتبقى متوتر مش بتعرف تنام قولي ايه اللي حصل
خالد قال : تعرف لو كنا في البيت كنت طلبت من ملك تعملي العصير اللي عملتهولي قبل كده نمت بسرعة بعد ما شربته صحيح انا ساعتها ماكنتش قلقنا بس رايح اعصابي وانا محتاجه دلوقتي تعرف هي بتعمله ازاي
زاهر قال : ليه هتعملوا هنا يعني
خالد قال : لا بس هتطلب من اللي في الكافترية انهم يعمله
زاهر قال : لا معرفش متروح تسالها
خالد قال : لا
زاهر قال : لا ليه هي مش هترضها يعني أنها تقولك
خالد قال : لا بس هي تعبانه وأحسن اسبها ترتاح
زاهر قال : طيب قولي ايه اللي حصل
خالد قال : ها لا مافيش حاجة نام انت كمان محتاج للراحة
زاهر قال : ما تقولي يمكن اساعدك
 
خالد قال : انا نفسي مش فاهم نفسي يبقي ازاي اقولك
زاهر قال : لدرجتي ليه انت عملت ايه
وحكله خالد علي اللي حصل وقال : هو ده اللي حصل
وضحك زاهر وقال : ده اللي مش مخليك تعرف تنام
خالد قال : انت بتضحك يازاهر
زاهر قال : عاوزني اعملك ايه
خالد قال : تقولي اعمل ايه بدل ماتضحك
زاهر قال : هو انت ليه عملت كده في الأساس
خالد قال : مش عارف انا لقيت نفسي بقول كده من غير ما احس
زاهر قال : والدكتورة رانيا كانت صاحيها وسمعتكم انت وملك
خالد قال : لا ماكنتش صحيها هي لو كانت صاحيها كنت قولت كده
زاهر قال : طيب خلاص انت قلقنا من ايه
خالد قال : مش عارف كنت المفروض مقلش كده
زاهر قال : اهو اللي حصل بقي
خالد قال : تفتكر ملك هتقولها على اللي قولته
زاهر قال : لا طبعا انا متأكد انها مش هتقولها
خالد قال : ايه اللي مخليك متأكد كده انها مش هتقولها
 
زاهر قال : علشان ملك مش عبيطة علشان تقولها انك قولت عليها كده وبعدين هو ده كلام حد يقوله برده
خالد قال : صح معاك حق انت ريحتني
زاهر قال بإبتسامة : طيب يلا روح نام
خالد قال : طيب تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله
في الصباح :
في فيلا العشري :
وخرجت خيرية من غرفتها وراحت علي المطبخ وقالت : صباح الخير
متولي الطباخ وفتحية وصبحي قالوا : صباح الخير
خيرية قالت : فيه حد صحي
فتحية قالت : لا لسه محدش صحي
خيرية قالت : غريبة ياهما بيصحوا من بدري امال ملك فين
فتحية قالت : هي كمان لسه نايمة
خيرية قالت باستغراب : حتي ملك لسه نايمة
فتحية قالت : ايوه
خيرية قالت : غريبة ان ملك تبقي لسه نايمة دي بتصح من بدري اما اروح اشوفها
 
فتحية قالت : طيب
وراحت خيرية علي غرفة ملك وخبطت علي الباب وقالت لنفسها : غريبة هي مافتحش ليه ليكون حصلها حاجة وراحت مسرعا علي غرفة حامد بيه وخبطت علي الباب ودخلت حامد بيه وبتنظر لقت الغرفة مافيش فيها حد هو حامد بيه راح فين ليكون طلع هو ملك علشان يتمشوا شويه حتى لو كده كانوا الخدم شافهم بس هما بيقولوا انهم نايمين أما اروح اشوف خالد بيه وراحت وخبطت علي الغرفة ودخلت خالد بيه وبتنظر لقت الغرفة فاضية مافيش فيها حد هما روحوا فين وخرجت وراحت علي غرفة زاهر ودخلت لقيت فاضية ايه ده هما مبتوش في البيت امبارح ونزلت مسرعة يافتحية يامتولي ياصبحي
وطلعوا الكل من المطبخ وقالوا : فيه ايه
فتحية قالت : فيه ايه يا ست خيرية
خيرية قالت بقلق : حامد بيه وزاهر وخالد وملك ما بتوش في الفيلا فتحية ومتولي وصبحي وقالوا بدهشة : ايه مبتوش في الفيلا
خيرية قالت بقلق : ايوه متعرفوش روحوا فين
فتحية قالت : انا معرفش خالد بيه اخد الآنسة ملك وخرجوا والبيه انا سألته علشان يتعشها بس هو قالي لا وزاهر بيه جيه ومطلبش انه يأكل وطلع علي غرفته وخالد بيه والإنسة ملك جوم من بره وبعد كده اخدها زاهر بيه وخرجوا وطلع حامد بيه ينام وخالد بيه فضل قاعد وانا روحت نامت علشان محدش طلب حاجة هو ده اللي حصل
خيرية قالت بقلق : امال هيكونوا روحوا فين
فتحية قالت : طيب ماتتصلي بهم على التليفون
 
خيرية قالت : طيب روحوا انتم
ومشوا فتحية ومتولي وصبحي ورحوا علي المطبخ وبتتصل خيرية بخالد بيه وقالت لنفسها بقلق : ما ترد ياخالد بيه
فى المستشفى :
في غرفة زاهر :
وسمع زاهر تليفون خالد وقال : خالد تليفونك بيرن خالد مش هيصحها ومد ايده وأخذ التليفون وقال : الووه
خيرية قالت : ايوه يا خالد بيه
زاهر قال : انا مش خالد يادادة انا زاهر
خيرية قالت : صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير يا داده
خيرية قالت : زاهر بيه هو انتم فين
زاهر قال : ماتقلقيش يادادة احنا كويسين
خيرية قالت : طيب الحمد لله أصل قلقت لما عرفت انكم مبتوش في الفيلا
زاهر قال : لا يادادة احنا كويسين بس حصلت حاجات كده لما نجي هحكيلك عليها
خيرية قالت : هو انتم فين
زاهر قال لنفسه : لو قولتها احنا فين هتتخض احسن حاجة اني مقلهاش ولما نجي تبقي تعرف
خيرية قالت : زاهر بيه انت معايا
 
زاهر قال : ايوه يا داده معاك احنا كويسين يادادة ماتلقيش انتي ولما نجي هنبقي نقولك على كل حاجة
خيرية قالت : طيب المهم أنكم بخير وملك معاكم
زاهر قال : ايوه
خيرية قالت : طيب الحمد لله اني اطمنت عليكم
زاهر قال : سلام يادادة
خيرية قالت : مع السلامة وقفلت الخط
وطلعت فتحية من المطبخ وراحت لست خيرية وقالت : ها ياست خيرية كلمتهم
خيرية قالت : ايوه وهما كويسين
فتحية قالت : طيب الحمد لله وبتنظر امال مالك
خيرية قالت : ها مافيش روحي انتي
فتحية قالت : طيب ومشت
في المستشفى :
ونظر زاهر لخالد وقال لنفسه : اسيبه نايم احسن وخرج وراح علي غرفة ملك ودخل ونظر لها الحمد لله انها عدة مرحلة الخطر وبقت كويسة وقعد أمامها وبينظر لقي جده نايم والدكتورة رانيا نايمة وبينظر علي ملك ولسه هيقوم وصحت ملك وبتنظر وقالت باستغراب : ايه اللي عمل في وشك كده
زاهر قال : ها لا مافيش
 
ملك قالت بدهشة : مافيش ازاي وانت وشك كده
زاهر قال : انا كويس ماتقلقش دي شويه جروح بسيطة
ملك قالت بقلق : كويس ازاي قولي ايه اللي حصل
زاهر قال : مافيش حاجة
ملك قالت : انت مش بتحب الكذب صح
زاهر قال باستغراب : ايوه
ملك قالت : طيب امال بتكدب عليها ليه دلوقتي
زاهر قال باستغراب : علشان ده لمصلحتك
ملك قالت : ما تقلقش انا بقيت كويسه قولي بقي ايه اللي حصل
زاهر قال : لدرجتي يهمك تعرفي ايه اللي حصل معايا
ملك قالت : ايوه طبعا
زاهر قال بدهشة : ليه
ملك قالت باستغراب : ليه ايه
زاهر قال : ليه يهمك اللي حصل معايا
ملك قالت بإرتباك : علشان انا عيشت معاكم
زاهر قال : بس كده
ملك قالت : ايوه فيه حاجة تانية
زاهر قال باستغراب : ايه هي
 
ملك قالت : انك أنقذت حياتي
زاهر قال : أنقذت حياتك
وصحها حامد بيه من النوم وسمع صوت زاهر وقال لنفسه : زاهر هنا يبقي احسن حاجة اخليني نايم أما اشوف هيحصل ايه
ملك قالت : ايوه جدي قالي على اللي انت عملته
زاهر قال : اه ااااه بس انا معملتش حاجة
ملك قالت : ازاي بقي انت أنقذت حياتي كذا مرة وبتقول معملتش حاجة
زاهر قال : ايوه معملتش حاجة علشان انا عملت اللي انتي عملتيه انتي نسيت انك أخدتي الرصاصة مكاني زي ما انتي انقذتي حياتي انا كمان أنقذت حياتك
ملك قالت : علي العموم شكرا
زاهر قال : العفو وشكرا
ملك قالت : العفو
زاهر قال : طيب اسيبك ترتاحي
ملك قالت : بس انت مقولتليش ايه اللي عمل فيك كده
زاهر قال بإبتسامة : بعدين لما تخفى ونظر لها وخرج
حامد بيه وقال لنفسه : شكرا والعفو ايه حالة الصمت اللي هما فيها دي لازم اعمل حاجة علشان يتكلموا ويسرحوا اللي في قلبهم واللي هما ميعرفهوش وفتح عيونه
ونظرة له ملك وقالت : انت صحيت ياجدي
حامد بيه وقال : صباح الخير
 
ملك قالت : صباح الخير
حامد بيه وقال : انتي عاملة ايه دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله
وصحت الدكتورة رانيا وقالت : صباح الخير
ملك قالت بإبتسامة : صباح الخير يا رانيا
الدكتورة رانيا قالت : عامله ايه ياملك
ملك قالت : الحمد لله يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : طيب الحمد لله انا هروح اغسل وشي
ملك قالت : طيب
وخرجت الدكتورة رانيا
ملك قالت بقلق : هو ايه اللي حصل مع زاهر
حامد بيه وقال : انتي سالتيه
ملك قالت : ايوه وقاللي لما اخف
حامد بيه وقال : طيب خلاص لما تخفي وتشدي حالك كده يبقي هو اللي يقولك على اللي حصل
ملك قالت : بقي كده ياجدي
حامد بيه وقال : هو خايف عليكي علشان كده ما رداش يقولك وبعدين بدل الأمور الحمد لله بخير يبقى خلاص نفكر ليه في اللي يضيقنا
ملك قالت : طيب ياجدي
في الجريدة :
 
ودخل محمود المكتب وقال : شوفت اللي حصل
فايز قال : ايه اللي حصل
محمود قال : زاهر العشري
نادر قال باستغراب : ماله
محمود قال : كان امبارح في الملجا واضرب عليه نار
نادر قال بخضة : ايه الضرب عليه نار
محمود قال : ايوه بس الرصاصة مجتش فيه جاءت في البنت اللي معها
نادر قال باستغراب : اببنت اللي معها
محمود قال : ايوه كان معها واحدة وهي اللي فدته بالرصاصة بس محدش يعرف هي البنت دي مين
نادر قال لنفسه بقلق : دي اكيد ملك هي اللي كانت معها وانت يامحمود عرفت منين
محمود قال : الخبر ملي المواقع على الانترنت
نادر قال بقلق : وهما فين دلوقتي
محمود قال : في مستشفى حياة
نادر وقال : هما عرفوا مين اللي ضرب عليه نار
محمود قال : لا محدش لسه يعرف
ومشي نادر
محمود قال : هو ماله
 
فايز قال : ما انت عارف انه صديقه
محمود قال : اه طيب اما اروح اشوف شغلي
فايز قال : طيب
في مكتب المدير التحرير
وقرأ مدير التحرير الخبر اللي مكتوب عن زاهر وشن الجرس
وخبط الفراش ودخل وقال : ايوه يافندم
مدير التحرير وقال : بلغ استاذ نادر اني عاوزه
الفراش قال : حاضر وخرج وراح علي مكتب الأستاذ نادر وبينظر لقها مش موجود هو استاذ نادر فين
فايز قال : نزل ليه
الفراش قال : مدير التحرير عاوزه
وقام فايز وقال : طيب روح انت
الفراش قال : طيب
وراح فايز على مكتب مدير التحرير وخبط علي الباب
مدير التحرير قال : أدخل
ودخل فايز
مدير التحرير وقال : انا طلبت نادر
فايز قال : انا عارف يافندم بس نادر مشي
مدير التحرير قال : مشي
 
فايز قال : ايوه اول ما عرف اللي حصل مع زاهر العشري مشي
مدير التحرير قال : طيب يافايز اتفضل انت
فايز قال : بعد اذنك وخرج
مدير التحرير قال لنفسه : كويس انه راحله انا كنت هطلب منه أنه يرحله
في لندن :
في فيلا جلال السعدي :
جلال قال : عبده عبده
وطلع عبده من المطبخ وقال : صباح الخير يا فندم
جلال قال : صباح الخير اعمللي قهوة مظبوط
عبده قال : طيب ومشي
وقعد جلال ومسك تليفونه وبيتصفحه وقال لنفسه : ايه ده زاهر انضرب عليه نار معقول ده مين اللي عمل كده لازم أسافر وبيتصل بالشركة الووه
السكرتارية قالت : صباح الخير يا فندم
جلال قال : احجزلي تذكرة على أول طيارة رايحه مصر
السكرتارية قالت : حاضر يافندم
جلال قال : ابقي بلغني ميعادها امتا
السكرتارية قالت : حاضر
جلال قال : طيب سلام
 
السكرتارية قالت : مع السلامة يا فندم
وجاء عبده وقال : القهوة يافندم وحطها
جلال قال : اسمع ياعبده
عبده قال : ايوه يافندم
جلال قال : اطلع حضرلي الشنط
عبده قال : حاضر يافندم ومشي
وصل نادر على المستشفى ونزل بسرعة من العربية ودخل علي المستشفى وقال بقلق : لوسمحت زاهر العشري غرفته فين
الموظف قال : اللي هنا دي يافندم
نادر قال باستعجال : طيب ومشي وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل نادر ونظر له وقال بقلق : زاهر انت كويس
زاهر قال : نادر
نادر قال : مين اللي عمل فيك كده
زاهر قال : متقلقش يانادر انا كويس
نادر قال بقلق : مين اللي عمل كده
زاهر قال : قولي بس الأول انت عرفت منين
نادر قال : المواقع كلها نشرت الخبر
 
زاهر قال : اه ااااه
نادر قال بخوف : مين اللي ضرب عليك نار وملك كويسة
زاهر قال : اه كويسة الحمد لله
نادر قال بقلق : طيب الحمد لله مين اللي عمل كده
وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : ده اللي حصل
نادر قال بغضب : وازاي سعد الناري يعمل كده هو اتجنن ولا ايه
زاهر قال : باين كده
نادر قال : كويس انه اخد جزائه انا خوفت اللي يكون حصلك حاجة
زاهر قال : لا انا كويس بس ملك هي اللي كانت حالتها صعبة وكانت ممكن تموت لقدر الله فيها بس ربنا انقذها
نادر قال : طيب الحمد لله وهي فين
زاهر قال : غرفتها فوق
نادر قال : بصراحة يازاهر ملك دي مافيش زايها محدش يعمل اللي هي عملته ده وتعرض حياتها للخطر
وصحها خالد وقال : فعلا بس مش هي بس اللي مافيش منها كمان زاهر مافيش منه
نادر قال باستغراب : تقصد ايه
خالد قال : أقصد إن زاهر هو كمان عرض حياته للخطر وابترعلها بالدم
نادر قال بدهشة : بجد يازاهر انت عملت كده
زاهر قال : ايوه ودي فيها ايه هي مش انقذتني واخدت الرصاصة مكاني كان لازم اعمل كده
نادر قال : معاك حق طيب انا عاوز اطمن عليها
زاهر قال : تعال اما واديك
خالد قال : وانا جاي معاكم يلا
في غرفة ملك :
خالد قال : صباح الخير يا ملك
 
ملك قالت بإبتسامة : صباح الخير
خالد قال : شوفي مين اللي جاي يشوفك
نادر قال : حمد لله على السلامة
ملك قالت : الله يسلامك
نادر قال : انتي عامله ايه دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله كويسه وشكرا على علشان جيت
نادر قال : يا انا اللي المفروض اشكرك على انك انقذتي حياة صديقي
ملك قالت : انا معملتش غير الواجب
نادر قال : ياريت الناس كلها تبقى زيك وتفكر في غيرها وتساعدهم ماكنش هيبقي فيه حقد ولا كره ولو حد بيقتل حد المهم انك كويسة
ملك قالت : دي الدكتورة رانيا صديقتي ودكتورة هنا في المستشفى
نادر قال : تشرفنا
ملك قالت : ده يارانيا نادر صلاح صحفي وصديق زاهر
الدكتورة رانيا قالت : تشرفنا
نادر قال : ازيك يا جدي
حامد بيه قال : الحمد لله ازيك انت
نادر قال : كويس الحمد لله طيب امشي انا وكويس اني اطمنت عليكي بعد اذنكم
حامد بيه قال : اتفضل
نادر قال : تعال يا زاهر عاوزك
 
زاهر قال : طيب تعال وخرج
ومشي زاهر وقال : خير يا نادر فيه ايه
نادر قال : طبعا انت عارف اني صحفي
زاهر قال : هو انت جاي تعرفني بنفسك بعد السنين دي عاوز تقول ايه يا نادر
نادر قال : عاوز اقول ان شغلي كصحفي ممكن يطلب مني اني اعمل حاجات ممكن تشوفها انت انها استغلال لظروف
زاهر قال : باختصار يانادر انت عاوز تقول هتكتب اللي انا قولتهولك في الموضوع صح
نادر قال : ايوه بس في حاجة عاوزك تعرفها
زاهر قال : ايه هي
نادر قال : اني جيت هنا كصديق خايف علي صديقه مش كصحفي علشان اعرف منك معلومات علشان اكتب عن الموضوع
زاهر قال : انا عارف من غير ما تقول والدليل انك قولتي بس ايه اللي خالك تقولي
نادر قال : علشان لو رئيس التحرير طلب مني اني اكتب عن الموضوع وده اللي هيحصل تبقي انت عارف ومتقولش اني استغلتك علشان اخد منك المعلومات
زاهر قال : لا انا كنت هقول كده في حالة واحدة
نادر قال باستغراب : ايه هي
زاهر قال : اني أكون معرفكش بس انا اعرفك كويس
نادر قال : ربنا يخليك ليها ياصديقي
زاهر قال : ويخليك ليها
نادر قال : طيب سلام ولو عوزت حاجة ابقي كلمني ماشي
زاهر قال : طيب
 
نادر قال : سلام
زاهر قال : مع السلامة وراح علي غرفة ملك
في القسم :
في مكتب الضابط :
وشن الضابط احمد الجرس وخبط العسكري ودخل وقال : تمام يافندم
الضابط قال : خلي الشاويش يجلي
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج يافندم
الشاويش قال : فيه ايه يا عسكري
العسكري قال : حضرة الضابط عاوزك في مكتبه
الشاويش قال : طيب وقام وراح علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط احمد قال : أدخل
ودخل الشاويش وقال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : انت عارف فيلا الناري هنا فى مصر
الشاويش قال : ايوه يافندم ليه
الضابط قال : علشان تروحها وتقولها تجي تستلم حثت ابنها ولولا هى فى الصعيد اطلب من الشغالة نمرة التليفون علشان نتصل بيها
الشاويش قال : بس يافندم
الضابط احمد قال : بس ايه
الشاويش قال : ده هيبقي صعب عليها لما تعرف إن ابنها مات مش هتستحمل ومش بعيد تروح فيها
الضابط احمد قال : امال هنعمل ايه يعني هنخلي جثته بره كده أكرم الميت دفنه
الشاويش قال : معاك حق يا فندم بس
الضابط احمد قال : مابسش روح يلا
الشاويش قال : طيب وربنا يستر بعد اذنك يافندم
الضابط احمد قال : اتفضل
في لندن :
في فيلا جلال السعدي :
ونزل عبده وقال : انا حضرت الشنط يافندم
جلال قال : طيب روح انت
عبده قال : حاضر ومشي
ورن تليفون جلال وقال : الووه
السكرتارية قالت : ايوه يافندم
جلال قال : حجزتي التذكرة
السكرتارية قالت : ايوه يافندم وميعاد الطيارة بعد ساعة
جلال قال : طيب كويس
السكرتارية قالت : حضرتك هتتاخر في مصر
جلال قال : لسه مش عارف على العموم لو فيه حاجة ابقي كلمني
السكرتارية قالت : حاضر يافندم
جلال قال : سلام
السكرتارية قالت : مع السلامة يا فندم
في شركة رأفت الحوت :
وبيتصل رأفت بهالة وقال : الووه صباح الخير
هالة قالت : صباح الخير انت فين
رأفت قال : انا في الشركة انتي اللي فين
هالة قالت : انا في العربية وطلعه علي الشركة
رأفت قال : طيب كويس عدي عليها
هالة قالت : ليه فيه حاجة
رأفت قال : هو لازم يعني يكون فيه حاجة علشان تعدي عليها طيب ياستي انتي وحشتني
هالة قالت : وانت كمان بس انا عندي شغل في الشركة اخلص وهعدي عليك علشان نتغدها مع بعض
رأفت قال : ماينفعش انا عاوز اشوفك دلوقتي
هالة قالت : ليه في ايه
رأفت قال : لما تجي ابقي اقولك
هالة قالت : طيب قولي وانا هجيلك
رأفت قال : لا دي مفاجأة يلا تعالى بسرعة
هالة قالت : طيب انا جيلك سلام
رأفت قال : سلام وقفل الخط
هالة قالت : اطلع على شركة رأفت الحوت
السواق قال : حاضر
في لندن :
أمام المطار :
ونزل جلال من العربية
السواققال : تروح وترجع بسلامة يافندم
جلال قال : الله يسلامك ودخل المطار
في بيت الدكتورة رانيا :
طلع والده الدكتورة رانيا من الغرفة وبينظر بالصدفة لقي زوجته نايمة على الكرسي وراح لها وقال : بسمة بسمة
وفاقت بسمة وبينظر وقالت : صباح الخير
توفيق قال : صباح الخير ايه اللي منيمك هنا
بسمة قالت : كنت بستنها رانيا وإظهار نايمة وانا قعدة
توفيق قال باستغراب : رانيا
بسمة قالت : ايوه
توفيق قال : ليه هي راحت فين
بسمة قالت : اتصلوا بها في المستشفى ونزلت
توفيق قال : وهي جات ولا لسه
بسمة قالت : مش عارفة
توفيق قال : طيب اروح اشوفها وانتي حضري الفطار
بسمة قالت : طيب
وراح توفيق على غرفة رانيا وخبط علي الباب ودخل وبينظر ملقش حد في الغرفة وقال : بسمة بسمة
بسمة قالت : ايوه ياتوفيق
توفيق قال : يارانيا لسه مجاتش
بسمة قالت : إظهار عندها شغل في المستشفى علشان كده باتت هناك
توفيق قال : طيب قومي يلا حضري الفطار احسن اتاخر على الشغل وانا هكلمها واطمن عليها
بسمة قالت : طيب وقامت وراحت علي المطبخ
وصل الشاويش علي فيلا الناري وخبط علي الباب
وراحت الشغالة وفتحت الباب وقالت : افندم
الشاويش قال : الهانم موجودة
الشغالة قالت : ايوه
الشاويش قال بإرتباك : طيب انا عاوز اقابلها
الشغالة قالت : طيب اتفضل
ودخل الشاويش وقال : شكرا
الشغالة قالت : ثانية واحدة اديها خبر
الشاويش قال : طيب ربنا يستر
وراحت الشغالة على غرفة مراته ابن شوقي بيه وخبطت علي الباب ودخلت وقالت : ست هانم فيه واحد عاوز يقابل حضرتك
مراته ابن شوقي بيه قالت : مين ده
الشغالة قالت : شاويش
ونظرة لها مراته ابن شوقي بيه وقالت بدهشة : شاويش
الشغالة قالت : ايوه
مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : وده عاوز ايه
الشغالة قالت : هو مقليش قوله إن حضرتك نايمة
مراته ابن شوقي بيه قالت : لا انا هنزل اقابله
الشغالة قالت : طيب وخرجت ونزلت الهانم جاي حالا
الشاويش قال : طيب ربنا يستر انا مش عارف اقولها ازاي الخبر ده
ونزلت الهانم وقالت باستغراب : فيه ايه يا شاويش
الشاويش قال بقلق : انا جيلك اتكلم مع حضرتك بخصوص سعد ابن حضرتك
الهانم قالت بعصبية : اه ااااه فهمت عاوز تفتش البيت بس قبل ماتفتش أحب اقولك هو ومش موجود في البيت
الشاويش قال : انا عارف انه مش موجود
الهانم قالت باستغراب : اما انت عارف انه مش موجود جاي تفتش ليه
الشاويش قال بقلق : انا مش جاي افتش يافندم
الهانم قال باستغراب : مش انت بتقول انك جاي علشان سعد
الشاويش قال : ايوه
الهانم قالت بدهشة : بس سعد هربان
الشاويش قال بإرتباك : هو كان هربان
الهانم قالت باستغراب : يعني ايه
الشاويش قال : يعني احنا مسكنها امبارح
الهانم قالت بدهشة : مسكتوه ازاي وهو مش في مصر
الشاويش قال بقلق : لا يا هانم هو كان هنا امبارح ومسكنها قدام ملجأ
الهانم قالت باستغراب : قدام ملجأ
الشاويش قال : ايوه كان بيحاول يقتل زاهر العشري وانقبض عليه مراته ابن شوقي بيه قالت : انت بتقول ايه
الشاويش قال : هو ده اللي حصل
مراته ابن شوقي بيه قالت بدهشة : وهو كويس
الشاويش بقلق وبدون تعليق
مراته ابن شوقي بيه قالت بقلق : ايه حصله حاجة
الشاويش بقلق وبدون تعليق
مراته ابن شوقي بيه قالت بعصبية : مترد ابني حصله ايه
الشاويش قال بقلق : ابن حضرتك مات
مراته ابن شوقي بيه قالت بدهشة : مات
الشاويش قال : ايوه علشان كده انا جاي لحضرتك علشان تستلمي جثته من القسم
مراته ابن شوقي بيه قالت بصدمة : سعد مات مات ووقعت علي الأرض
وراح لها الشاويش وقال : ياهانم ياهانم هو ده اللي انا كنت عامل حسابه يا ناس يااللي هنا
وطلعت الشغالة وبتنظر وقالت بخضة : الهانم مالها
الشاويش قال : روحي بسرعة اطلبي الإسعاف
الشغالة قالت بقلق : طيب ومشت
وقومها الشاويش من علي الأرض وحطها علي الكرسي وقال لنفسه بقلق : مستحملتش خبر وفاة ابنها الله يكون في عونها
وجاءت الشغالة بقلق
الشاويش قال : طلبتي الإسعاف
الشغالة قالت : ايوه وجاي هو ايه اللي حصلها
الشاويش قال : مافيش إن شاء الله هتبقي كويسة
الشغالة قالت : يارب
الشاويش قال : روحي هاتي كوباية مياه
الشغالة قالت : طيب ومشت وجات اتفضل المياة
الشاويش قال : شكرا وحط ايده في الكوباية المياة وطلع ايده من الكوباية ورشها على وجه الهانم
الشغالة قالت بقلق : يارب تصحها
وحط الشاويش ايده مرة تانية في الكوباية المياه وطلعها ورشها على وجه مراته ابن شوقي بيه وبينظر لها وقال : امسكي الكوباية
واخذتها الشغالة منه وقالت بقلق : والعمل ايه دلوقتي
الشاويش قال : مافيش مش انتي طلبتي الاسعاف
الشغالة قالت : ايوه
الشاويش قال : طيب هنستنها وان شاءالله تجي بسرعة
في شركة رأفت الحوت :
في مكتب السكرتارية :
السكرتارية قالت : صباح الخير
هالة قالت : صباح الخير في حد مع رأفت جوه
السكرتاريه قالت : لا يا فندم اتفضلي
هالة قالت : شكرا وراحت علي مكتب رأفت وخبطت علي الباب
رأفت قال : أدخل
ودخلت هالة وقالت : ايه هي المفاجأة بقي
رأفت قال بإبتسامة : ايه الجمال ده كنتي عاوز تحرمني اني اشوف الجمال ده علي الصبح
هالة قالت بإبتسامة : بطل هزر يارافت وقولي ايه المفاجأة اللي انت خلتني اجي علشانها
رأفت قال : والله مابهزر انتي فعلا طلعها قمر النهاردة
هالة قالت : شكرا قولي بقي ايه المفاجأة
رأفت قال بإبتسامة : طيب اتفضلي ياستي
هالة قالت : ايه ده كروت الفرح
رأفت قال : ايوه ايه رأيك بقي في المفاجأة دي
هالة قالت : دي أحلى مفاجأة
رأفت قال : وانا مش مصدق اني فرحنها الاسبوع الجاية والقمر اللي واقف قدامي هفتح كل يوم عيني عليه
هالة بخجل بدون تعليق
رأفت قال بإبتسامة : عملتي ايه فى الفستان
هالة قالت : هيخلص علي الاسبوع ده إن شاء الله
رأفت قال : طيب كويس احنا نروح دلوقتي علشان نعزم خالد وعيلته وبعدين تبقي تروحي على الشركة ايه رأيك
هالة قالت : طيب يلا علشان منتاخرش
رأفت قال : يلا
أمام الشركة :
رأفت قال : رايحة فين
هالة قالت : اركب عربيتي
رأفت قال : لا تعالى اركبي معايا
هالة قالت : طيب وعربيتي
رأفت قال : استني
هالة قالت : هتعمل ايه
رأفت قال : هتعرفي دلوقتي وراح للسواق روحي انت على شركة الهانم
السواق قال : حاضر يافندم ومشي
رأفت قال : اتحلت يلا اركبي وانا هوصلك على الشركة
هالة قالت : طيب وركبت
في فيلا الناري :
الشاويش قال : اهي الإسعاف جات روحي افتحي
الشغالة قالت بقلق : حاضر وراحت وفتحت
الموظف قال : انتم طلبتم الإسعاف
الشغالة قالت : ايوه اتفضل
الموظف قال : هي دي المريضة
الشاويش قال : ايوه خدوها بسرعة
الموظف قال : حاضر وحطوها علي السرير وشالوها وخرجوا وخرج وراهم الشاويش والشغالة
الشاويش قال : اركبي معها وانا هبقي وراكم
الشغالة قالت : طيب وركبت
في المستشفى :
في غرفة ملك :
خالد قال : بقولك ايه ياملوكة
الدكتورة رانيا قالت : انت بتقولها ياملوكة
خالد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : وانتي موافقة على كده ياملك
ملك قالت : انا في الأول ماكنتش موافقة وكان بيضيقني لما يقولي كده بس بعد كده وافقت
خالد قال : جدي هو اللي كان بيقولها ياملوكة الأول وانا شوفته وهو بيقولها كده وانا عجبني فقولتها
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه
خالد قال : بقولك ايه ياملوكة خفي بسرعة علشان نسافر انا وانتي وجدي وزاهر كام يوم كده نغير جوه
ملك قالت باستغراب : نسافر
خالد قال : ايوه نغير جوه بعد اللي حصلنا ده
ملك قالت : إن شاء الله يا خالد
وجاء الدكتور فؤاد قال : صباح الخير
خالد قال : صباح الخير يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : عاملة ايه دلوقتي يادكتورة
الدكتورة ملك قالت بإبتسامة : الحمد لله يادكتور
الدكتور فؤاد قال : طيب الحمد لله لاه ده احنا باقين كويسين وكلها كام يوم وترجعي تستلمي شغلك في المستشفى تاني
ونظرة له ملك بإبتسامة وبدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : بعد اذنكم
خالد قال : اتفضل
الدكتورة رانيا قالت : انا فرحانة اوي علشان هترجعي تاني تشتغلي في المستشفى ورن هاتفها بعد اذنكم
خالد قال : اتفضلي
وخرجت الدكتورة رانيا من الغرفة وقالت : الووه ايوه يا بابا
والدها قال : انتي كويسة
الدكتورة رانيا قالت : ايوه كويسة بس اتضطرت انزل علشان فيه حالة جات المستشفى
والدها قال : طيب ياحبيتي انا قولت بس اطمن عليكي
الدكتورة رانيا قالت : ما تقلقش يابابا انا كويسة
والدها قال : طيب الحمد لله ومع السلامة
الدكتورة رانيا قالت : مع السلامة وقفلت الخط ودخلت علي الغرفة
في فيلا العشري :
وراح ناجي لرافت بيه وقال بإبتسامة : اهلا يا فندم
رأفت قال : ازيك يا ناجي
ناجي قال : الحمد لله يافندم اتفضل يافندم
رأفت قال : شكرا يلا يا هالة
هالة قالت : يلا
وشن ناجي الجرس وطلعت فتحية من المطبخ وراحت وفتحت الباب وقالت : ايوه يا ناجي فيه حاجة
ناجي قال : اتفضل يافندم
رأفت قال : شكرا يا ناجي اتفضل انت روح علي شغلك
ناجي قال : حاضر ومشي
فتحية قالت : اهلا يافندم اهلا ياهانم اتفضلوا ودخلوا رأفت وهالة
رأفت قال : لوسمحتي بلغي حامد بيه اللي احنا هنا
فتحية قالت : حاضر ومشت وراحت علي المطبخ
خيرية قالت : مين يا فتحية
فتحية قالت : ده صديق خالد بيه وخطوبته اللي جوم قبل كده
خيرية قالت : رأفت وهالة
فتحية قالت : ايوه وعاوزين يقابله حامد بيه
خيرية قالت : بس محدش منهم هنا
فتحية قالت : طيب والعمل
خيرية قالت : انا هطلعهم
فتحية قالت : طيب
وطلعت خيرية وبتنظر لقتهم في الانتريه فاراحت لهم وقالت بإبتسامة : اهلا يا فندم
رأفت قال : زايك يادادة
خيرية قالت : الحمد لله
رأفت قال : خالد هنا ولا في الشركة
خيرية قالت : معرفش بس محدش منهم موجود هنا
رأفت قال باستغراب : ليه روحوا فين
خيرية قالت : مقوليلش هما رايحين فين
رأفت قال بدهشة : يعني هما كويسين
خيرية قالت : ايوه انا كلمت زاهر بيه وقالي انهم كويسين
رأفت قال : طيب يادادة ابقي أدى ده لحامد بيه
خيرية قالت : حاضر و مبروك
رأفت قال : الله يبارك فيكي بعد اذنك
خيرية قالت : طيب استنوا لما تشربوا حاجة
رأفت قال : لا مرة تانية
هالة قالت : ابقي سلاملي على ملك
خيرية قالت : هقولها مع السلامة
رأفت قال : الله يسلامك
في المستشفى :
أمام غرفة مراته ابن شوقي بيه :
الدكتور قال : لوسمحتم خليكم هنا شويه
الشاويش قال: حاضر يادكتور
الشغالة قالت بقلق : يارب قومها بسلامة
الشاويش قال : هي مالهلش حد
الشغالة قالت : معرفش هي ماكنش ليها غير سعد ابنها وده هربان من الشرطة وشوقي بيه اتوفها
الشاويش قال لنفسه : معتش هربان هو كمان مات
وطلع الدكتور من الغرفة
الشاويش قال : خير يادكتور
الدكتور قال : عندها صدمة خلتها تفقد النطق
الشاويش قال : يعني ايه يادكتور معتش هتتكلم
الدكتور قال : ايوه بس ده بشكل مؤقت علشان الصدمة كانت شديدة عليها
الشاويش قال : وهي ممكن تخف امتا
الدكتور قال : مقدرش اقولك دلوقتي لما الحالة تسقر بعد اذنكم
الشاويش قال : اتفضل يادكتور يعني هي وابنها في يوم واحد يا حول الله يارب بقولك ايه خليكي معها متسبهاش هي معلهاش حد غيرك
الشغالة قالت : طيب
ومش الشاويش وخرج من المستشفى وركب العربية ورايح علي قسم الشرطة
في عربية رأفت :
ونظرت له هالة وقالت : ايه مالك يا رأفت
رأفت قال : مش غربية انهم مايقولوش لحد هما رايحين فين
هالة قالت : معاك حق هي فعلا غربية بس ممكن تحصل
رأفت قال : ليكون حصل حاجة لهم
هالة قالت : انت قلقنا ليه ماهي الدادة قالت انها اتصلت بيهم وزاهر قالها انهم بخير
رأفت قال : ايوه بس زاهر مقلهاش ليه على مكانهم بما انهم كويسين
هالة قالت : عادي يعني هي مش لازم تعرف كل حاجة بتحصل يعني
رأفت قال : انتي بتقولي كده علشان متعرفيش داده خيرية ايه بالنسبة لخالد وزاهر ياهي اللي مربيهم بعد وفاة والدهم ووالداتهم اكيد فيه حاجة
هالة قالت : مش انت معاك نمرة خالد اتصل بي
رأفت قال : ايوه صح ازاي فاتت عليه دي شوفتي بقي لما بتكوني معايا بنسها نفسي ومش بعرف أفكر غير فيكي
هالة قالت بإبتسامة : طيب يلا اتصل بس اركن الأول وبعد كدا اتصل
رأفت قال : خايف عليه
هالة قالت : انت عندك شك في كده
رأفت قال بإبتسامة : لا طبعا
هالة قالت : طيب بتسال ليه
رأفت قال : كنت عاوز اسمعها منك
هالة قالت : هي ايه دي
رأفت قال : انك خايفة عليه
هالة قالت : رأفت يلا بقي اتصل
رأفت قال : طيب خلاص ووقف العربية وطلع التليفون وبيتصل على خالد اهوه بيرن هو
في المستشفى :
في غرفة ملك :
وسمع خالد تليفونه وهو بيرن وطلعه من جيبه وقال : بعد اذنكم
ملك قالت : اتفضل
وخرج خالد من الغرفة وقال : الووه
رأفت قال : الووه ايوه يا خالد عامل ايه
خالد قال : الحمد لله كويس انت اللي عامل ايه
رأفت قال : كويس الحمد لله انا روحتلكم الفيلا بس انتم مش موجودين فقلقت علشان كده اتصلت
خالد قال : لا متقلقش احنا كويسين
رأفت قال : طيب الحمد لله امال انتم فين
خالد قال : في المستشفى
رأفت قال بدهشة : في المستشفى
خالد قال : ايوه
رأفت قال : ليه ايه اللي حصل
خالد قال : زاهر امبارح الضرب عليه نار وملك اخدت الرصاصة مكانه
وبتنظر الدكتورة رانيا على خالد بره
ونظرة لها ملك بالصدفة لقتها بتنظر على خالد فابتسمت
رأفت قال باستغراب : انت بتقول ايه زاهر انضرب عليه نار
خالد قال : ايوه
هالة قالت بدهشة : زاهر انضرب عليه نار
رأفت قال بقلق : انتم في مستشفى فيه
خالد قال : في مستشفى حياة
رأفت قال : طيب انا جيلك حالا سلام
خالد قال : مع السلامة
وقفل رأفت الخط ومشي بالعربي
هالة قالت بقلق : ايه اللي حصل
رأفت قال : خالد بيقولي إن زاهر امبارح انضرب عليه نار وملك اخدت الرصاصة مكانه
هالة قالت بخوف : ملك هي اللي اخدت الرصاصة
رأفت قال : ايوه
هالة قالت : وهي عاملة ايه دلوقتي
رأفت قال : مش عارف
هالة قالت : يارب تبقي كويسة
في غرفة ملك :
ملك قالت : احم احم
ونظرة لها الدكتورة رانيا وقالت : عاوزها حاجة ياملك
ملك قالت : لا شكرا إنما مقولتليش انك بتعرفي تتخانقي
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : اتخانق
ملك قالت : ايوه مش اتخانقتي مع خالد
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه هو قالك
ملك قالت : ايوه هو مش بيخبي عليه حاجة
الدكتورة رانيا قالت : وحكلك بقي هو عمل فيه ايه
ملك قالت : ايوه وقاللي كمان انه اعتذر منك ووصلك على البيت علشان عربيتك عطلت
الدكتورة رانيا قالت : يقالك على كل حاجة
ملك قالت : مش قوتلك انه مش بيخبي عليه حاجة بس ساعتها انا ماكنتش اعرف انه بيتكلم عليكي
الدكتورة رانيا قالت : ليه هو مقلكش اسمي
ملك قالت : لا مقليش إنما قوللي هو قالي انك عملت معها كده علشان كنتي مضايقة
الدكتورة رانيا قالت : ايوه علشان بدور عليكي ومش لقيكي وعلي فكرة هو إنسان محترم وطيب جدا وساعدني لما كنت محتاجة لمساعدة
ملك قالت باستغراب : ساعدك
الدكتورة رانيا قالت : ايوه ساعدني هو مقلكيش
ملك قالت : قالي ايه
الدكتورة رانيا قالت : انه ساعدني في اتصرف ازاي مع أميرة
ملك قالت : ازاي
وحكلتها الدكتورة رانيا على اللي حصل وقالت : ولولاها ساعتها انا ماكنتش اعرف اعمل ايه
ونظرة ملك علي خالد من جوه وقالت : خالد عمل كده
الدكتورة رانيا قالت : ايوه وعلي فكرة هو بيحبك اوي
ملك قالت : عارفة هو طيب وبيحب كل اللي حوليه
الدكتورة رانيا قالت : فعلا طيب لدرجه انه بيقول اللي في قلبه على طول من غير لف ولا دوران وتفكيره عميق انا ماكنتش اعرف انه تفكيره عميق بالشكل ده غير لما قاللي اعمل ايه مع اميرة نادرا لما تلقى شخصية نقية زي دي
ملك قالت لنفسها بإبتسامة : باين رانيا هي كمان عندها نفس الشعور من ناحية خالد هما رايقين علي بعض
ودخل خالد وقال : تعرفي من اللي كان بيتصل بي ياملك
ملك قالت : مين
خالد قال : رأفت
ملك قالت : رأفت صديقك
خالد قال : ايوه وجاي علشان يشوفك
ملك قالت : وهو عرف منين
خالد قال : راح الفيلا ملقنش أم اتصل بي وقالته علي اللي حصل وقال إنه جاي
ملك قالت : وليه ياخالد تقوله
خالد قال : اعمل ايه هو سالني وبعدين هو لو ماكنتش قولته وعرف بعد كده هيزعل مني
ملك قالت : معاك حق امال فين جدي
وجاء حامد بيه وقال : انا اهوه ياملك
ملك قالت : انت كنت فين ياجدي
حامد بيه وقال : مافيش كنت بصلي
ملك قالت : ربنا يتقبل
حامد بيه وقال : منا ومنكم يارب
الدكتورة رانيا قالت : طيب ياملك هروح اشوف شغلي وهرجعلك تاني
ملك قالت : طيب
في القسم :
وراح الشاويش علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش وقال : تمام يافندم
الضابط قال : عملت ايه
الشاويش قال : للأسف يافندم والداته مش هتقدر تجي علشان تستلم الجثة
الضابط قال باستغراب : ليه مش موجودة في البلد
الشاويش قال : لا موجودة
الضابط قال : امال مش هاتجى ليه
الشاويش قال : علشان اول ما قولتها إن ابنها مات واقعت ساكتة
الضابط احمد قال : ايه ماتت
الشاويش قال : لا يا فندم عايشه طلبنها الإسعاف ةاخدتها علي المستشفى والدكتور قال إنها عندها صدمة شديدة وفاقدة النطق مؤقت وحالتها غير مستقرة
الضابط احمد قال : طيب والعمل ايه دلوقتي مافيش حد من عيلته تجي تستلمه
الشاويش قال : انا سألت الشغالة عن عيلتة والداته قالت إنها ماكنش ليها غير ابنها وشوقي بيه الله يرحمه
الضابط احمد قال : وحتها لوفيه اكيد هيطوله اعقبال مايجوا وأكرم الميت دفنه
الشاويش قال : معاك حق يا فندم
الضابط احمد قال : والعمل ايه دلوقتي
الشاويش قال : مافيش غير اللي احنا نعمل الواجب وندفنه
الضابط احمد قال : مافيش غير كده فعلاً اعمل اللازم
الشاويش قال : طيب بعد اذنك
الضابط احمد قال : اتفضل
ووصل رأفت وهالة على المستشفى ونزلوا من العربية مسرعين ودخلوا
رأفت قال : لوسمحت غرفة زاهر العشري فين
الموظف قال : هنا يافندم
رأفت قال : شكرا يافندم
الموظف قال : العفو
ومشوا رأفت وهالة ورحوا علي غرفة زاهر وبيخبط رأفت علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخلوا رأفت وهالة
زاهر قال : رأفت
رأفت قال بقلق : ايه اللي عمل فيك كده
زاهر قال : ماتقلقيش انا كويس
رأفت قال بقلق : كويس ازاي وانت وشك كده
زاهر قال : دي شويه جروح بسيطة
رأفت قال : مين اللي ضرب عليك نار
زاهر قال : قولي الأول انت عرفت منين
رأفت قال : رواحت انا وهالة على الفيلا ملتقوش فكلمت خالد قالي علي اللي حصل
زاهر قال : اه
رأفت قال : قولي مين اللي ضرب عليك نار
وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : هو ده اللي حصل
رأفت قال بغضب : هو سعد الناري وصلت بي انه يقتل انا عارف انه انسان مش شريف بس مش لدرجتي
زاهر قال : اهوه اخد جزائه علي اللي عمله
هالة قالت بقلق : وملك عاملة ايه
زاهر قال : الحمد لله كويس
هالة قالت : طيب هي فين انا عاوزة اشوفها
زاهر قال : اتفضلوا وقام
رأفت قال : خليك انت مرتاح واحنا هنروحلها
زاهر قال : لا إزاي اتفضلوا
في غرفة ملك :
زاهر قال : اتفضلوا
ودخل رأفت قال : حمد لله على السلامة يا ملك
ملك قالت : الله يسلامك
هالة قالت : انتي عاملة ايه
ملك قالت : الحمد لله كويسة
هالة قالت : طيب الحمد لله انتي متعرفيش انا خوفت عليك قده ايه لما عرفت انك انصابتي
ملك قالت : انا كويسة ماتلقيش
رأفت قال بغضب : انا مش مصدق ان الكره يوصل لغاية كده للقتل هو انت عملت ايه يازاهر معها علشان يعمل معاك كده
ونظر زاهر لملك وقال : اهوه اخد جزائه المهم انتم كنت جايلنها الفيلا ليه
رأفت قال : ايوه صحيح كنا جاين علشان نعزمكم على فرحنا
خالد قال : فرحكم
رأفت قال : ايوه
خالد قال : امتا
رأفت قال : الاسبوع الجاي
خالد قال : الف مبروك يارافت
رأفت قالت : الله يبارك فيك
خالد قال : مبروك ياهالة
هالة قالت : الله يبارك فيك
ملك قالت : مبروك ياهالة
هالة قالت : الله يبارك فيكي اعقبالك انتي وزاهر
ونظرة ملك لزاهر بدون تعليق
ملك قالت : مبروك
رأفت قال : الله يبارك فيكي اعقبالك
حامد بيه وقال بإبتسامة : مبروك يارافت مبروك ياهالة
رأفت وهالة وقالوا : الله يبارك فيك ياجدي
زاهر قال بإبتسامة : مبروك يارافت
رأفت قال : الله يبارك فيك يلا انتم كمان شدو حالكم واتجوزه
ونظر زاهر لملك وبدون تعليق
زاهر قال : مبروك
هالة قالت : الله يبارك فيكي
رأفت قال : انا كان نفسي أنكم تحضروا الفرح بس بعد اللي حصل
حامد بيه وقال : هنجي إن شاء الله هتكون ملك بقت كويسة ونحضر وبعدين هو انا عندى أعز منكم يا انتم احفادي زي خالد وزاهر وملك
رأفت قال بإبتسامة : ربنا يخليك ليها ياجدي
خالد قال : يعني مقولتليش لما كنت بتكلمني
رأفت قال : ما اللي انت قولتهولي ناسني اني اقولك
خالد قال : اه
رأفت قال : طيب نستاذن احنا يلا يا هالة
حامد بيه وقال : ما لسه بدري
رأفت قال : علشان نسيب ملك ترتاح
حامد بيه وقال : طيب مع السلامة
رأفت قال : الله يسلامك يا جدي
وخرج زاهر وخالد معهم
حامد بيه قال بإبتسامة : ربنا يتممهم على خير ويتمم اللي في بالي يارب
في الطرقة :
رأفت قال : ايوه صحيح انا سيبت الدعوة مع داده خيرية
خالد قال : هو احنا محتاجين دعوة يا احنا أصحاب فرح ولا ايه يا هالة
هالة قالت : ايوه طبعا يا خالد ومن غير ما تقول
خالد قال : شوفت الكلام نفسي اعرف عجبك فيه ايه
رأفت قال : ليه هو انا مافيش ولا ميزة فيه
خالد قال بإبتسامة : بصراحة مافيش
هالة قالت : لا يا خالد حرام عليك ده كله مميزات
رأفت قال : ايوه كده دافعي عني
خالد قال : باين عليكي بتحبيه اوي
هالة بكسوف وبدون تعليق
رأفت قال : يلا سلام
خالد وزاهر قالوا : مع السلامة
أمام المطار :
السواق قال : حمد لله على السلامة يا فندم واخد الشنط
جلال قال : اطلع على مستشفى حياة
السواق قال : حاضر يافندم ومشي
في الجريدة :
ودخل نادر مكتبه وبينظر فايز بالصدفة لقي نادر وقال : انت فين يانادر
نادر قال : مافيش روحت لزاهر المستشفى وبعد كده روحت البيت جبت الورق ده ليه
فايز قال : أصل انت نزلت من هنا ومدير التحرير سأل عليك من هنا
نادر قال : اه ااااه انا عارف هو عاوزني في ايه
فايز قال باستغراب : عارف
نادر قال : ايوه عاوزني علشان اكتب اللي حصل مع زاهر
فايز قال : ايوه صحيح هو عامل ايه
نادر قال : الحمد لله كويس
فايز قال : طيب الحمد لله والبنت اللي اخدت الرصاصة مكانه عاملة
نادر قال : كويسة
فايز قال : هي تبقى مين صحيح علشان تضحي بحياتها علشان تنقذه
نادر قال : خطبته
فايز قال باستغراب : ايه خطبته
نادر قال : ايوه
فايز قال : هو زاهر العشري خطب
نادر قال : ايوه بس معملش حفلة خطوبة
فايز قال : طيب ليه
نادر قال : هي ظروف بقي يافايز
فايز قال : ظروف ايه
نادر قال : بعدين يا فايز وقام
فايز قال : رايح فين
نادر قال : رايح لرئيس التحرير مش انت بتقول انه عاوزني
فايز قال : طيب
وراح نادر على مكتب رئيس التحرير وخبط علي الباب
رئيس التحرير قال : اتفضل
ودخل نادر وقال : حضرتك طلبتني يا فندم
رئيس التحرير قال : ايوه تعال يانادر اقعد
نادر قال : شكرا
رئيس التحرير قال : عرفت بلي حصل مع زاهر العشري
نادر قال : ايوه يافندم
رئيس التحرير قال : انا عرفت انك روحت زورته
نادر قال : حصل يافندم
رئيس التحرير قال : يعني اكيد قالك ايه اللي حصل معاك
نادر قال : ايوه يافندم
رئيس التحرير قال : ان عاوزك بقي تكتب اللي حصل معها واللي هو حكهولك
نادر قال : اسف يافندم مش هقدر اعمل كده
رئيس التحرير قال باستغراب : ليه
نادر قال : علشان انا مش عاوز استغل منحة صديقي واللي هو قالهولي كصديق واكتبه
رئيس التحرير قال : يعني ايه
نادر قال : يعني لو حضرتك عاوزني اكتب عن الموضوع من غير ما اللي قاله ليها زاهر فأنا موافق غير كده مقدرش
رئيس التحرير قال : انا بحترم فيك امانتك كصديق
نادر قال : شكرا يافندم
رئيس التحرير قال : اكتب اللي انت تعرفوا عن الموضوع من غير اللي زاهر قالهولك
نادر قال : شكرا يافندم بعد اذنك
رئيس التحرير قال : اتفضل
أمام مستشفى حياة :
نزل جلال من العربية مسرعا ودخل المستشفى وقال : لوسمحت غرفة زاهر العشري فين
الموظف قال : دي يافندم
جلال قال : شكرا ومشي مسرعا وراح علي الغرفة ودخل وبينظر ايه ده مافيش حد في الغرفة وطلع لوسمحتي مش دي غرفة زاهر العشري
سعاد الممرضة قالت : ايوه يافندم
جلال قال : بس هو مش جوه
سعاد الممرضة قالت : يبقي فوق في غرفة ملك
جلال قال باستغراب : ملك مين
سعاد الممرضة قالت : ماهي الدكتورة ملك اللي اخدت الرصاصة مكانه
جلال قال : يعني زاهر كويس
سعاد الممرضة قالت : ايوه كويس اتفضل وانا هوصلك لعنده
جلال قال : طيب ومشي
سعاد الممرضة قالت : هي دي الغرفة
جلال قال : شكرا ومشي ودخل الغرفة ونظر لي زاهر انت كويس وحضنه
ونظر له زاهر وقال : اه الحمد لله
جلال قال : الحمد لله انا كنت هتجنن لما عرفت اللي حصل
خالد قال : انت مش كنت مسافر
جلال قال : ايوه ولسه واصل دلوقتي جيت من المطار علي هنا
خالد قال : ده ياملك جلال السعدي اللي انا حكتلك عنه
ملك قالت : اه ااااه تشرفنا
خالد قال : دي ملك خطيبة زاهر
جلال قال باستغراب : خطبته
خالد قال : ايوه
جلال قال : هو انت خطبت يازاهر
زاهر قال : ايوه
جلال قال : ومقلتلش ليه
خالد قال : معلشي هي جات كده
جلال قال : انتي اللي أخدتي الرصاصة مكانه
خالد قال : وانت عرفت منين
جلال قال : الممرضة بره هي اللي قالتلي
خالد قال : اه ااااه
جلال قال : حمد لله على السلامة
ملك قالت : الله يسلامك
جلال قال : إزاي حضرتك ياحامد بيه
حامد بيه قال : الحمد لله ازيك انت
جلال قال : الحمد لله معلشي انا اسف علشان مسلمتش علي حضرتك اول مادخلت بس لما عرفت اللي حصل لزاهر مقدرش امسك نفسي
حامد بيه وقال : لا ولا يهمك انا عارف اللي انت وزاهر أصدقاء
زاهر قال : جلال تعال معايا
جلال قال : حاضر
ملك قالت : زاهر
ونظر لها زاهر وتذكر كلامها ومشي
وراح خالد بجانب ملك وقال بصوت منخفض : انتي اتكلمتي مع زاهر بخصوص جلال
ملك قالت : ايوه وربنا يستر
خالد قال : ليه هو مقتنعش
ملك قالت : إظهار كده
خالد قال : يبقي قولي علي جلال انتهى ونظرت ملك لخالد بقلق
في الطرقة :
جلال قال : قبل ماتقول أي حاجة انا عارف اني غلطان علشان جيت من غير مااقولك وخصوصا اني عارف إنك زعلان مني بس انا لو كنت قوتلك كنت هتقولي ماتجيش
زاهر قال : مين اللي قولك كده
جلال قال : يعني ايه
زاهر قال : يعني لو ماكنتش جيت كنت زعلت منك وساعتها ماكنتش هكلمك ابدا
جلال قال : يعني انت معتش زعلان مني علشان كذبت عليك وراحت من وراك وشريكت سعد الناري
زاهر قال : جلال انسها اللي فاتت علشان انا كمان نسيته ومعتش تفكر في اللي حصل
جلال قال : انت احسن صديق في الدنيا وحضنه
زاهر قال : طيب خلاص
جلال قال : إنما انت ايه اللي عمل في وشك كده
زاهر قال : مافيش دي جروح بسيطة ماتقلقيش انا كويس
جلال قال : ايوه يعني من ايه
وحكله زاهر علي اللي حصل وقال : ده اللي حصل
جلال قال بغضب : إزاي سعد الناري يعمل كده انا لوكنت شوفته كنت قطعته علي اللي عمله فيك
زاهر قال : اهوه اخد جزائه المهم روح انت دلوقتي علشان انت جاي تعبان من السفر
جلال قال : اسيبك ازاي وانت في الحالة دي واروح
زاهر قال : انا كويس ماتقلقش
جلال قال : برده انا هاقعد معاك
زاهر وقال : لا يا جلال انا بقيت كويس روح وابقي تعال تاني علشان انت برده تعبان
جلال قال : طيب هروح وهجيلك تاني
زاهر قال : طيب
في غرفة ملك :
ملك قالت : خالد تعال شويه
وراح لها خالد وقال : ايوه يا ملك
ملك قالت بصوت منخفض : ماتروح تشوف ايه اللي بيحصل علشان لو حصل حاجة تتصرف
خالد قال : معاكي حق طيب ومشي وخرج من الغرفة وبينظر لقي زاهر بيحضن جلال معقول اللي انا شايفه ده زاهر بيحضن جلال امال ملك بتقول مقتعنش ايه ومشي وراح علي الغرفة ودخل
ملك قالت : ايه اللي حصل يا خالد
خالد قال : انتي متأكدة انه مقتنعتش منك
ملك قالت : هو انا كلمته بس اللي كان باين عليه انه مقتنعش ليه هو ايه اللي حصل
خالد قال : شوفت زاهر بيحضن جلال
ملك قالت باستغراب : انت متأكد
خالد قال : ايوه ومصدقتش
ملك قالت : بيقي اصلحهم
خالد قال : ايوه شكلك بقي لكي تأثير على زاهر كبير دي اول مرة يسامح حد كذب عليه غيري طبعا
ملك قالت : المهم انهم اصلحوا
خالد قال : معاكي حق
ملك قالت : طيب روح شوف رانيا مجتش ليه
خالد قال : ايوه صحيح يا من ساعة ماقلتلك انها عندها شغل وهي مجتش
ملك قالت بإبتسامة : يا انت ملاحظ بقي
خالد قال بإرتباك : لا عادي يعني
ملك قالت : عادي طيب روح شوفها
خالد قال : طيب وخرج
ملك قالت : جدي
حامد بيه قال : ايوه يا ملك
ملك قالت : كنت عاوزة اكلمك في موضوع كده
حامد بيه قال : موضوع ايه
ملك قالت : انا هقول لحضرتك بس الأول اوعدني إنك توافق على انا هطلبه منك وماكتنش زعلان مني
حامد بيه وقال بدهشة : ده شكل الموضوع كبير
ملك قالت : ايوه
حامد بيه قال : طيب ايه هو
ملك قالت : اوعدني الأول
حامد بيه وقال : أولا انا عمري ماهزعل منك ولولا ده هيرحك اوعدك ياستي قوللي بقي ايه الموضوع
ملك قالت : انت عارف ياجدي إن الكل عرف دلوقتي انا أكون مين
حامد بيه وقال : عاوز تقولي ايه ياملك
ملك قالت : عاوزة اقول ياجدي انا معتش ينفع اقعد معاكم في الفيلا بعد اللي حصل
حامد بيه وقال بدهشة : ايه
ملك قالت : ايوه يا جدي
حامد بيه قال بحزن : طيب ليه
ملك قالت : لأن ياجدي انا كنت قاعدة عندكم بصفة ملك وبس مش الدكتورة ملك بعد اللي حصل معتش ينفع أعيش معاكم انت فهمني ياجدي
حامد بيه وقال بحزن : فاهمك بس انا متفرقش معايا إن كنت ملك أو الدكتورة ملك
ملك قالت : انا عارفة ياجدي بس انا بتفرق معايا وبعدين ياجدي انا هفضل حفيدتك مهما حصل ولو عوزتني ابقي كلمني وانا هاجيلك
حامد بيه وقال بحزن : كده ياملك
ملك قالت : أرجوك ياجدي متزعلش مني علشان انت عارف اني مقدرش على زعلك
حامد بيه وقال : انتي لو كنت يهمك زعلي ماكنتش فكرتي انك تسبني وتمشي
ملك قالت بحزن : لا يا جدي انت عارف انه يهمني وبعدين انا مش هابعد كتير انت تقول بس انا عاوز اشوفك انا هاجيلك وبعدين أنت وعدتني انك مش هتزعل مني صح وهتوافق علي طلبي
حامد بيه وقال لنفسه : لو ملك مشت يمكن زاهر يتحرك ويعمل حاجة ويعبر عنه مشاعره اللي هو مش شايفها
ملك قالت : جدي ياجدي
حامد بيه وقال : ها
ملك قالت : روحت فين يبقي انت زعلان مني صح
حامد بيه وقال : لا مش زعلان ياملك انا عمري ما هزعل منك
ملك قالت : يعني موافق على طلبي
حامد بيه وقال : موافق اذا كان ده هيريحك صح ده هيتعبني بس مش مهم المهم انتي تكوني مرتاحة
ملك قالت : طيب متقولش لحد اني مش هاخرج من هنا واروح معاكم علي الفيلا
حامد بيه قال باستغراب : ليه
ملك قالت : علشان لو خالد عرف الموضوع ده مش هايخلني أمشي
حامد بيه قال : فعلا لو عرف هيعمل كده
ملك قالت : علشان كده متقولوش ياجدي اوعدني ياجدي انك مش هتقول لحد
حامد بيه قال لنفسه : بس انا كنت عاوز اعرف زاهر هيكون لرد فعله ايه لما يعرف انك مش هاتروحي معانا
ملك قالت : جدي جدي
حامد بيه قال : ايوه ياملك
ملك قالت : اوعدني
حامد بيه قال : بس انتي هاتخرجي من هنا معانا هتعملي ايه
ملك قالت : ما انت هاتساعدني ياجدي مش كده
حامد بيه قال : طيب لو ساعدتك انتي هتروحي فين
ملك قالت : هروح علي شقتنها اللي انا كنت عايشه فيها قبل كده
هتساعدني بقي
حامد بيه قال : هو انا اقدر ارفض لك طلب هساعدك وربنا يستر
ملك قالت بابتسامة : ربنا يخليك ليا
حامد بيه قال : ويخليكي لي
في الكافترية :
خالد قال : هو انت صلحت جلال
زاهر قال : أيوه
خالد قال بابتسامة : يعني لما ملك كلمتك في الموضوع صلحته علي طول وانا اللي كل ما افتح معاك الموضوع تتنرفز عليا ومترديش تسماعني حتي وهي ملك قالت لك ايه علشان صلحت جلال بسهولة كده
زاهر قال بنرفزه: خلاص ياخالد اقفل علي الموضوع
خالد قال : شوفت بتتنرفز عليه ازاي
زاهر قال : انا اسف ممكن بقي معتش تفتح الموضوع ده تاني وتسبني لواحدي شويه
خالد وقال : طيب بس قبل مااقوم واسيبك لواحدك هقولك حاجة
زاهر قال باستغراب : ايه هي
خالد قال : انت اتغيرت يازاهر معتش زاهر اللي انا اعرفه اللي كان حياته عبارة عن تعليمات وبس وقام
زاهر قال لنفسه : خالد معها حق انا نفسي معتش فاهم ايه اللي بيحصل معايا
وراح خالد علي الرسبشن وقال : لو سمحت مكتب الدكتورة رانيا فين
الموظف قال :فوق في الدور الثاني علي ايدك الشمال
خالد قال : شكرا وراح علي الدور الثاني وبينظر لقي حالات قاعدة امام المكتب
طلعت امال الممرضة وبتنظر لقت خالد واقف وقالت : حضرتك عاوز الدكتورة رانيا
خالد قال : ايوه بس متقولهاش اني بره
امال الممرضة قالت : ليه
خالد قال : انا هاقعد استنها لما تخلص الحالات
امال الممرضة قالت : بس يافندم
خالد قال : مابسش خلي الحالات تدخل
امال الممرضة قالت : حاضر يافندم اتفضلي
الحالة قالت : شكرا ودخلت
وقعد خالد وطلع تليفونه وبيتصفحه
في شركة العشري :
في مكتب المهندس فارس والمهندس حسام
المهندس فارس قال : مش غريبه ان زاهر بيه لسه موصلش علي الشركة لغاية دلوقتي
المهندس حسام قال : ولا خالد بيه كمان وصل وبيتصفح هاتفه
المهندس فارس قال : كمان خالد بيه موصلش
المهندس حسام قال بدهشة : ايه ده
المهندس فارس قال : ايه مالك
المهندس حسام قال : زاهر بيه
المهندس فارس قال باستغراب : ماله
المهندس حسام قال : انضرب عليه نار امبارح
المهندس فارس قال بدهشة قال : انت بتقول ايه
المهندس حسام قال : الخبر اهوه مكتوب قدامي اهوه
وراح المهندس فارس للمهندس حسام وبينظر في التليفون وقال : ايه ده ياصحيح
المهندس حسام قال : ومين البنت اللي انصابت مكانه دي
المهندس فارس قال : معرفش علشان كده خالد بيه و زاهر بيه مجوش النهارده
المهندس حسام قال : بس انا ما شوفتش البنت دي قبل
المهندس فارس قال بقلق : يمكن تكون قربتهم
المهندس حسام قال : يمكن برده احنا لازم نسال عليهم
المهندس فارس قال : هنرحلهم
المهندس حسام قال : لا احنا هنخلي ياسمين تكلمهم الاول علشان انت عارف زاهر بيه ممكن يزعق علشان سايبين الشغل
المهندس فارس قال : معاك حق تعال نكلم ياسمين
المهندس حسام قال : يلا
وخرج المهندس فارس والمهندس حسام من المكتب ورحوا علي ومكتب ياسمين السكرتاريه
ونظرة لهم ياسمين وقالت : زاهر بيه مجاش ولا خالد بيه كمان
المهندس حسام قال : عارفين وجاين علشان كده
ياسمين السكرتاريه قالت باستغراب : مش فاهمة
المهندس حسام قال : أمسكي اقرئ وانتي هاتفهمي
واخذت ياسمين السكرتاريه التليفون وقالت باستغراب : فيه ايه يعني
المهندس فارس قال : اقرئ بس يا ياسمين
ونظرة لهم ياسمين السكرتاريه وقالت : طيب ونظرة على التليفون ايه ده زاهر بيه انضرب بي النار امتا حصل الكلام ده
المهندس فارس قال : امبارح انتي تعرفي اسم البنت اللي معها دي
ياسمين السكرتاريه قالت : لا معرفهاش
المهندس حسام قال : طيب اطلبي خالد بيه خلينا نطمن علي زاهر بيه
ياسمين السكرتاريه قالت: طيب وبتتصل بخالد ببه
في المستشفى :
امام مكتب الدكتورة رانيا :
رن تليفون خالد وقام مشي شويه عن الحالات وقال : الووه
ياسمين السكرتاريه قالت : الوووه ايوه ياخالد بيه
خالد قال : فيه حاجه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : أصل احنا عرفنا إن زاهر بيه انضرب عليه نار عاوزين نطمن عليه حضرته كويس
خالد قال : ايوه الحمد لله كويس
ياسمين السكرتارية قالت : طيب الحمد لله ان حضرته كويس
المهندس حسام قال : ياسمين اعطني اكلمه
ياسمين السكرتارية قالت : طيب خالد بيه المهندس حسام والمهندس فارس عاوزين يكلموا حضرتك
خالد قال : طيب اعطيهم التليفون
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم امسك
وأخذ المهندس حسام التليفون قال : الووه ايوه يا فندم انا حسام
خالد قال : ايوه يا حسام
المهندس حسام قال : احنا اول ماعرفنها إن زاهر بيه انضرب عليه نار كنا عايزين نجي على المستشفى بس قولنها اللي احنا نكلم حضرتك الأول علشان نطمن علي زاهر بيه وبعدين نجي
خالد قال : لا مافيش داعي تيجم كده الشغل هيطعطل واطمنوا زاهر بيه كويس الحمد لله وانا هخليه يتصل بيكم علشان يطمنكم بنفسه بس محدش يجي ويسيب الشغل ماشي وانا متشكر لمشاعركم دي
المهندس حسام قال : لا يا فندم على ايه يا احنا عيلة واحدة ولا ايه يافندم
خالد بيه وقال : ايوه طبعا طيب اديني ياسمين
المهندس حسام قال : حاضر يافندم ياسمين امسكي
ياسمين السكرتارية قالت : نعم يافندم
خالد قال : لو حصل أي حاجة ابقي كلمني
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر
خالد قال : مع السلامة
ياسمين السكرتارية قالت : مع السلامة يا فندم
وقفل خالد الخط وراح علي مكتب الدكتورة رانيا وقعد
في مكتب الدكتورة رانيا :
الدكتورة رانيا وقالت : لسه فيه حالات بره
امال الممرضة قالت : لا يا دكتورة دي آخر حالة
وقعدة الدكتورة رانيا وقالت : طيب كويس
امال الممرضة قالت : بس يادكتورة
الدكتورة رانيا قالت : بس ايه
امال الممرضة قالت : فيه واحد بره عاوز يقابلك
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : واحد مين
امال الممرضة قالت : خالد بيه
الدكتورة رانيا قالت : خالد العشري
امال الممرضة قالت : ايوه يافندم
الدكتورة رانيا قالت : طيب ومقلتليش ليه
امال الممرضة قالت : هو اللي قاللي مقولكيش لما الحالات كلها تكشف هو بره أدخله
الدكتورة رانيا قالت : ده سؤال برده ايوه طبعا دخليه
امال الممرضة قالت : حاضر وخرجت اتفضل يافندم
خالد قال : شكرا ودخل
الدكتورة رانيا قالت : اتفضل
خالد قال : شكرا
الدكتورة رانيا قالت : تشرب ايه
خالد قال : اذا كان لازم يعني قهوة مظبوط
الدكتورة رانيا قالت : امال قهوة مظبوط
امال الممرضة قالت : حاضر وخرجت
الدكتورة رانيا قالت : انت قاعد بره بقالك كتير
خالد قال : يعني بقالي شويه
الدكتورة رانيا قالت : طيب ليه قولت للممرضة انها متقوليش انك بره
خالد قال : علشان مش عاوزها اعطلك وبعدين الناس دي جاية تكشف ومن حقها انها تدخل الأول علشان انا مش جاي اكشف
الدكتورة رانيا قالت : ملك حصلها حاجة
خالد قال : لا ملك كويسه بس انتي روحتي فجأة مجتش تاني ليه
الدكتورة رانيا قالت : انا كنت اول ما اخلص شغل كنت هاجي
خالد قال : بس تعرفي انا ماكنتش اعرف انك دكتورة شاطرة كده
الدكتورة رانيا قالت : ليه مش باين عليه ولا ايه
خالد قال بإبتسامة : هو مش باين
الدكتورة رانيا قالت : بقي كده طيب ياسيدي شكرا
خالد قال : انتي زعلتي انا اسف انا كنت بهزر مش اكتر
الدكتورة رانيا قالت : لا مافيش حاجة
وراحت امال الممرضة علي مكتب الدكتورة رانيا وخبطت علي الباب
الدكتورة رانيا قالت : أدخل
ودخلت أمال الممرضة قالت : القهوة يافندم
خالد قال : شكرا
الدكتورة رانيا قالت : طيب اتفضلي انتي يا امال
امال الممرضة قالت : حاضر يادكتورة وخرجت
الدكتورة رانيا قالت : إنما ايه اللي خالك تيجي على مكتبي
خالد قال : ايه ماكنتيش عاوزني اجي ولا ايه
الدكتورة رانيا قالت : مقصدتش لا طبعا تجي في أي وقت انا أقصد في حاجة يعني
خالد قال : مافيش ياستي صديقتك ملك لما غيبتي عليها قالتلي ياخالد روح شوفها اتاخرت ليه بس كده
الدكتورة رانيا قالت : انا فعلا اتاخرت عليها بس اعمل ايه كان فيه حالات زي ما انت شايف وكان لازم اشوفهم انا دلوقتي هروحلها
خالد قال : تعرفي انا متخيلتش خلاص انك تبقي دكتورة نسا
الدكتورة رانيا قالت : امال انت كنت فاكرني دكتورة ايه
خالد قال : دكتورة أسنان تجميل يعني بس نسا مجتش علي بالي خالص
الدكتورة رانيا قالت : ليه يعني
خالد قال : مش عارف بس انا حسيت كده
الدكتورة رانيا قالت : تعرف انا ببقي سعيدة اوي امتا
خالد قال : امتا
الدكتورة رانيا قالت : لما بينزل الطفل على أيدي ساعة لما يتولد ببقي سعيدة سعادة مقدرش اوصفها
خالد قال : لدرجتي
الدكتورة رانيا قالت : وأكتر من كده بحس بشعور جميل جدا
خالد قال : تعرفي لما اتقابلنا اول مرة انا ماكنتش فاكر إنك جميلة اوي كده من جوه
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : امال كنت فاكرني ايه
خالد قال : بصراحة ومتزعليش
الدكتورة رانيا قالت : لا مش هزعل
خالد قال : كنت فاكرك متكبره ومغروره وشايفة نفسك على الفاضي
وضحكت الدكتورة رانيا قالت : متكبره ومغروره وشايفة نفسي
خالد قال باستغراب : بتضحكي علي ايه
الدكتورة رانيا قالت : علشان ده نفس اللي انا كنت فاكرها عنك
خالد قال : بقي كده يعني انتي كنتي شايفني كده
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : ايوه انا آسفة لو كنت ضايقتك
خالد قال : لامحصلش حاجة انا مش مضايق يا بالعكس انا فرحان علشان فاكرنها زي بعض علي بعض بس أتمنى إن الصورة دي تكون اختلفت بعد ماعرفتني
الدكتورة رانيا قالت : اكيد وانا برده اتمنها كده
خالد قال : لا متقلقش هي اختلفت
الدكتورة رانيا قالت : طيب مش يلا نروح لملك
خالد قال : يلا
في القسم :
في مكتب الضابط :
الشاويش قال : الله يرحمه شوف يافندم محدش جيه من اهله واحنا بندفنه في المدافن بتاعتهم
الضابط احمد قال : علشان لو كان بيفكر في اخرته زي ما بيفكر في دنيته كنت شوفت حد جيه
الشاويش قال : معاك حق يا فندم بس يمكن الموظفين بتاعه ميعرفوش
الضابط احمد قال : يمكن برده يلا معتش يجي منه اهو ادفن وخلاص وربنا بقي يحاسبه على اللي عمله
الشاويش قال : ايوه بعد اذنك يافندم
الضابط احمد قال : اتفضل يافندم
في المستشفى :
في غرفة ملك :
خالد قال : اديني جبتهالك زي ما قولتي
الدكتورة رانيا قالت : معلشي يا ملك اتاخرت عليكي شويه بس كان ورايي شغل وانتي اكتر واحده عارفة إن الدكتور معندوش وقت حتى لنفسه
ملك قالت : عارفة
وبينظر خالد لجده وقال : مالك يا جدي
وسرح جده بتفكيره وبدون تعليق
خالد قال باستغراب : جدي جدي
جده قال : ايوه يا خالد
خالد قال : مالك
جده قال : مافيش
خالد قال : مافيش ازاي يا انت مش معانا خلاص
جده قال : لا معاكم امال زاهر فين
خالد قال : زاهر في الكافترية
جده قال : طيب
خالد قال :ايوه صحيح فاكرتني
جده قال : بأيه
خالد قال : اني أقوله على حاجة انا جاي تاني وخرج
وراح علي الكافترية وقعد زاهر
زاهر قال : فيه ايه
خالد قال : بقولك الموظفين اللي في الشركة عرفوا بلي حصل معاك
زاهر وقال : عرفوا منين
خالد قال : هيكون عرفوا منين يعني من الانترنت
زاهر قال : اه ااااه
خالد قال : وكانوا عاوزين يجوا
زاهر قال : ويسيبه شغلهم كده الشغل هيطعطل
خالد قال : انا قولتهم كده برده وقولتهم انك هتكلمهم علشان تطمنهم عليك
زاهر قال : طيب كويس وبعدين ابقي هكلمهم ليه مش انت قولتهم اني كويس
خالد قال : ايوه
زاهر قال : طيب خلاص وبعدين أنت هتفضل هنا وسايب الشغل كده
خالد قال : ما انا قولت لياسمين لو فيه حاجة تبقي تكلمني
زاهر قال : مش كفاية لازم تروح تشوف الشركة والمشاريع وبعدين تجي
خالد قال : طيب هاروح من بكرة إن شاء الله يكون ملك بقت كويسة وحتى الدكتور فؤاد قال إنها بقت كويسة
زاهر قال : فؤاد قال كده
خالد قال : ايوه ليه
زاهر قال : لا مافيش هو شافها امتا
خالد قال : الصبح
زاهر قال : طيب كويس امال جدي فين
خالد قال : مع ملك فوق وعلي فكرة سأل عليك
زاهر قال : طيب قوم نقعد معها شويه علشان ميقلقش
خالد قال : طيب يلا وقام
في غرفة ملك :
حامد بيه وقال : ايه يازاهر انت فين
زاهر قال : انا اهوه ياجدي عاوز حاجة
جده قال : لا بس عاوز اطمن عليك
زاهر قال : انا كويس ياجدي متقلقش
جده قال : طيب الحمد لله
زاهر قال : عاملة ايه دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله وانت عامل ايه
زاهر قال : كويس وجروحي بتخف
خالد قال : حلو اللي انتم فيه ده انت تطمن عليها وهي تطمن عليك
زاهر قال : بطل ياظريف
حامد بيه وقال لنفسه : يا تري هتعمل ايه لما تعرف إن ملك مش هاتروح معانا
وجاء الدكتور فؤاد وقال : الدكتورة بتاعتنها عاملة ايه دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله يادكتور
الدكتور فؤاد قال : لا احنا بقينا كويسين
حامد بيه قال : بجد يادكتور
الدكتور فؤاد قال : ايوه وممكن تخرج بكرة
ونظرة ملك لحامد بيه
حامد بيه قال :طيب كويس علشان انا مش بحب قعدة المستشفيات
الدكتور فؤاد قال : ليه كده يا انتم منورنها
حامد بيه وقال : لا كفاية كده نور
الدكتور فؤاد قال : انت عامل ايه يازاهر
زاهر قال : كويس
الدكتور فؤاد قال : جروحك بتخف اهي
زاهر قال : ايوه هي فعلا ممكن تخرج بكره
الدكتور فؤاد قال : ايوه وتبدأ بقي تستلم شغلها في المستشفى
ونظرة ملك لدكتور فؤاد وبدون تعليق
زاهر قال : مش على طول كده تاخد أسبوع راحة وبعدين تبقي ترجع شغلها
الدكتور فؤاد قال : اكيد يعني انا كنت أقصد كده وبعدين انتي بقها عندك واسطه كبيرة صاحب المستشفى مرة واحدة علشان لو حصل حاجة معاكي
الدكتور فؤاد قال : طيب بعد اذنكم
زاهر قال : اتفضل يا فؤاد
الدكتورة رانيا قالت : ملك انا شويه وجاية
ملك قالت : طيب
ووصل نادر على القسم وقال :لوسمحت عاوز اقابل حضرة الضابط
العسكري قال : أقوله مين
نادر قال : نادر صلاح الصحفي ده الكارت
العسكري قال : حاضر وخبط علي الباب
الضابط احمد قال : أدخل
ودخل العسكري قال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : فيه ايه يا بني
العسكري قال : واحد بره عاوز يقابل حضرتك اتفضل يافندم
ونظر الضابط احمد في الكارت وقال : بدأنا بقي طيب خليه يستنها بره شويه
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج
نادر قال : أدخل
العسكري قال : لا هتستنها شويه
نادر قال : طيب وقعد
في مكتب الضابط :
وبيتصل الضابط احمد باللواء رفعت وقال : الووه ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : ايوه يا أحمد فيه ايه
الضابط احمد قال : فيه صحفي عندي جاي بخصوص اللي حصل مع زاهر العشري
اللواء رفعت قال : صحفي
الضابط احمد قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : هما بدوا
الضابط احمد قال : إظهار كده
اللواء رفعت قال : يااخي الصحافة مش ببتخبها عليها حاجة انت عملت ايه في جثه سعد الناري
حكله الضابط احمد على اللي حصل وقال : ودفنتها يافندم
اللواء رفعت قال : طيب قول للصحفي على اللي هو عاوزه علشان الموضوع خلص
الضابط احمد قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال : مع السلامة
الضابط احمد قال : مع السلامة يا فندم وقفل الخط وشن الجرس
وخبط العسكري ودخل وقال : تمام يافندم
الضابط احمد قال : دخل يابني الصحفي
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج اتفضل
نادر قال : شكرا ودخل
الضابط احمد قال : اتفضل
نادر قال : شكرا انا مش هاخد من وقت حضرتك كتير انا جاي بخصوص سعد الناري
الضابط احمد قال : بس هو مات
نادر قال : ايوه انا عارف بس انا عاوز معلومات عن سعد الناري واللي عمله مع زاهر العشري
الضابط احمد قال : شوف
نادر قال : ثانية واحدة وطلع التليفون علشان يسجل اتفضل يافندم
وحكله الضابط احمد على اللي حصل أمام الملجا وقال : بس كده
نادر قال : طيب سعد الناري لما انتم قبضتم عليها اعترف على طول ولا أنكر
وحكله الضابط احمد على اللي وحصل في القسم وقال : هو ده اللي حصل
نادر قال : والدكتوره قال حالته ايه
الضابط احمد قال : الدكتورة قالت إنه لازم يابات علشان نزف كتير
نادر قال : ومحاولش الهرب من المستشفى
الضابط احمد قال : طبعا حاول وهرب
نادر قال : إزاي
وحكله الضابط احمد على اللي حصل وقال : بس كده
نادر قال : طيب من اللي استلم جثته
الضابط احمد قال : احنا بعتنها لوالداته بس للاسف بعد ماعرفت إن ابنها مات جلها صدمة وفاقدة النطق وهي دلوقتي في المستشفى
وقفل نادر الريكودر وقال : انا متشكر يافندم انك ساعدني اني أوصل للناس الحقيقة
الضابط احمد قال : العفو ده واجبي
نادر قال : بعد اذنك
الضابط احمد قال : اتفضل
في المستشفى :
في غرفة ملك :
وبتقوم ملك من علي السرير
زاهر قال باستغراب : رايحة فين
ملك قالت : عاوزها اروح الحمام
حامد بيه وقال : طيب تعالي وانا اخدك
ملك قالت : لا يا جدي خليك انت مسترياح انا بقيت كويسة وقامت فاداخت اه
وقام زاهر ومسك ايدها وقال بعصبية : انتي فعلا كويسه والدليل اللي حصل ده صح
ملك قالت : ده طبيعي علشان بقالي فترة نايمة في السرير
زاهر قال : طيب تعال وانا هسندك
ملك قالت : بس
زاهر قال : مابسش يلا
حامد بيه وقال : خليه يسندك ياملك
ملك قالت : انا كويسة ياجدي وأقدر اروح لواحدي
زاهر قال : انتي مش هتبطلي عناد يلا
ملك قالت : بس انت تعبان يبقي هتسندني ازاي
زاهر قال : ملقيش دعوة يلا
خالد قال : ملك عندها حق يا زاهر خلاص انا هوديها
زاهر قال : طيب
جده قال : خالد انا عاوزك خدها انت يازاهر
ملك قالت : بس
زاهر قال : مابسش يلا
ملك قالت : طيب ومشت
ومسك زاهر ايدها ومشي
حامد بيه قال : مش هيبطله خناق
خالد قال : ميبقوش ملك وزاهر لومتخانقوش
جده قال : علي رأيك
خالد قال : صحيح ياجدي عاوزني في ايه
جده قال : عاوزك
خالد قال : ايوه مش قولت مش شويه انك عاوزني
جده قال : انا قولت كده
خالد قال : ايوه
جده قال : مش فاكر اني انا قولت كده
خالد قال : انت كويس ياجدي
جده قال : ايوه كويس
خالد قال : باين انا اللي اتهيئلي
جده قال : باين كده وابتسم
في الطرقة :
أماني الممرضة وقالت : حمد لله على السلامة يا دكتورة
ملك قالت : الله يسلامك
وبتنظر أماني الممرضة لقت زاهر ساند ملك فمشت
سعاد الممرضة قالت : حمد لله على السلامة يا دكتورة ملك
ملك قالت : الله يسلامك
سعاد الممرضة قالت : انتي متعرفيش احنا كنا قلقنين عليكي ازاي بس الحمد لله انك قومتي بسلامة
ملك قالت : شكرا يا سعاد
ومشت سعاد الممرضة
أمام الحمام :
زاهر قال : اتفضلي
ودخلت ملك الحمام
وطلع زاهر تليفونه بيتصفحه وبينظر لقي ملك طلعت من الحمام وحط التليفون في جيبه وراح ومسك ايدها وقال : انتي كويسة
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : طيب يلا
ومشت ملك وقالت لنفسها : هروح ازاي للدكتور فؤاد وهو معايا انا لازم اكلم معها استنها يا زاهر وبينظر لقت مكتب الدكتور فؤاد
زاهر قال : فيه ايه
ملك قالت : انا عاوزة اتكلم مع الدكتور فؤاد
زاهر قال بقلق : ليه حاسة بحاجة
ملك قالت : لا بس عاوزة اتكلم معها شويه بخصوص هاخرج امتا وكده
زاهر قال : خلاص تروحي الغرفة وانا هخليه يجي
ملك قالت : ماهو مكتبه اهوه وبعدين هو تعب معانا كتير
زاهر قال : بس انتي كده هاتتعبي
ملك قالت : لا مش هاتعب ولا حاجة انا كويسة يلا بقي
ونظر لها زاهر وقال بتنهيد : طيب تعالي
مشت ملك وقالت لنفسها : لو قولته انه يفضل هنا هيشك إن فيه حاجة والعمل ايه دلوقتي هخلي الدكتور فؤاد هو اللي يقوله علشان ميشكش
وخبط زاهر علي باب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخلوا ملك وزاهر
ونظر لهم الدكتور فؤاد قال : ايه اللي قومك من السرير كنتي قولي لأي ممرضة تجي تقولي بدل ماتقومي
وقعد زاهر ملك وقال : والله انا قولتها كده بس هي مش بتسمع الكلام
الدكتور فؤاد قال : علي العموم الحركة كويسة علشانها بس برده لازم ترتاحي
زاهر قال : سمعتي
الدكتور فؤاد قال : عاوزني في ايه يادكتورة
ملك قالت بقلق : ها
زاهر قال : عاوزها تسالك انت هتكتبها على خروج بكرة امتا
الدكتور فؤاد قال : بس كده انا هاكشف عليها وبعدين اكتبلها علي خروج حاجة تانية يادكتورة
أتبعت رسالة على تليفون زاهر وسمعها وطلع التليفون من جيبه وفتحه
ونظرة ملك لدكتور فؤاد علي زاهر
ونظر لها الدكتور فؤاد وقال لنفسه : شكلها عاوزها تقولي حاجة ومش عاوزها زاهر يعرفها
وحط زاهر تليفونه في جيبه ونظر لها وقال : يلا
الدكتور فؤاد قال : زاهر انا عاوز اتكلم مع الدكتورة ملك شويه ممكن تسبنها شويه
زاهر قال باستغراب : ليه فيه حاجة ولا ايه
الدكتور فؤاد قال : لا مافيش عاوزا اتكلم معها شويه بخصوص حالة هي كانت بتغلاجها
زاهر قال : مش دلوقتي هي لسه تعبانة
الدكتور فؤاد قال : متقلقش مش هتعبها وبعدين دي المريضة بتاعتي هخاف عليها برده وبعدين هي دكتورة في المستشفى ولا نسيت
زاهر قال : طيب خمس دقائق بس
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : طيب
وخرج زاهر
الدكتور فؤاد قال : بيخاف عليكي اوي
ملك بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال : المهم انا حاسس انك عاوزها تقوللي حاجة ومش عاوزها زاهر يعرفها صح
ملك قالت : ايوه يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : خير
ملك قالت : انا عاوزك حضرتك بخصوص شغلي في المستشفى
الدكتور فؤاد قال : ما احنا قولنها انك اول ماتتسريحي تستلمي شغلك علي طول في المستشفى وهاتبقي المساعدة بتاعتي زي ماكنتي
ملك قالت : لا يا دكتور
الدكتور فؤاد قال باستغراب : لا ايه
ملك قالت : انا مش عاوزها ارجع تاني اشتغل في المستشفى
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ليه يادكتورة ملك
ملك قالت : مش هقدر بعد اللي حصل معايا ارجع تاني اشتغل ولا اكن حاجة حصلت
الدكتور فؤاد قال : ايوه يا دكتورة بس كل اللي في المستشفى عرفوا انك بريئة وماكنش لك ذنب في اللي حصل والدكتورة اميرة هي اللي عملت كده معاكي علشان تطلعك من المستشفى وتاخد مكانك
ملك قالت : ده علشان كده يادكتور انا مش عاوزها اشتغل تاني في المستشفى
الدكتور فؤاد قال باستغراب : تقصدي ايه
ملك قالت : أقصد زي ما اميرة غلطت في اللي عملته انا كمان غلطت
الدكتور فؤاد قال : غلطتي
ملك قالت : ايوه غلطت علشان مرفتش ابقي المساعدة بتاعت حضرتك
الدكتور فؤاد قال : طيب ليه وده من حقك
ملك قالت : لا يا دكتور المنصب ده مش من حقي وحضرتك عارف كده كويس وان فيه دكاترة كتير في المستشفي يستهلوا المنصب ده اكتر مني لولا اللي حصل معايا أمام المستشفى وأصرر الدكتور مجدي اني مابقاش المساعدة بتاعته ماكنتش حضرتك من الأساس فكرت انك تخليني المساعدة بتاعتك هي دي الحقيقة يادكتور وحضرتك عملت كده وقتها علشان تنقذني وتنقذ سمعه المستشفى صح يادكتور
الدكتور فؤاد قال : صحيح اللي انتي قولتيه ده بس انتي فعلا دكتورة شاطرة وتستاهلي المنصب ده
ملك قالت : وانا مش عوزها كفاية اللي حصلي بسببه وانا مش هقدر انساها مهما حولت اني انسي أرجوك يادكتور احترم رغبتي إني مش هاقدر اشتغل هنا تاني
الدكتور فؤاد قال : طيب انا هاحترم رغبتك ومش هصر عليكي بس زاهر ياكان مصير انه يرجعك تاني المستشفى من غير ما يعرف انتي مين ودلوقتي عرف اكيد هيبقي مصر اكتر من الاول
ملك قالت : ماهو علشان كده انا عاوزها حضرتك متقولش لأي حد اني معتش هشتغل تاني في المستشفى
الدكتور فؤاد قال : بس ياملك انت عارف ان زاهر صديقي ومقدرش اخبي حاجة عليه فإما بالك بي بموضوع زي ده
ملك قالت : عارفة أرجوك يادكتور انك تساعدني في الموضوع انا بس مش عاوزها يعرف لغاية لما اطلع من المستشفى بس وبعد كده ممكن تقوله عادي علشان لو عرف هيصر زي ماحضرتك قولت
ودخل زاهر وقال : كفاية كده
ونظرة ملك لزاهر بإرتباك وبدون تعليق
ونظر زاهر لملك قال : انتي مالك حاسة بحاجة
ملك قالت : لا انا كويسة
زاهر قال : انا مش عارف أنت دكتور ازاي عارف انها تعبانه ومع ذلك بتتعبها زيادة
الدكتور فؤاد قال بإبتسامة : طيب يا سيدي شكرا
زاهر قال : يلا يا ملك
ملك قالت : بس ونظرة للدكتور فؤاد
الدكتور فؤاد قال : متقلقش يادكتورة اطمني هعمل اللي قولتيه عليها بخصوص الحالة
ملك قالت بإبتسامة : شكرا يادكتور
زاهر قال : يلا ياملك ومسك ايدها
ملك قالت : يلا ومشت
الدكتور فؤاد قال لنفسه بقلق : ربنا يستر لما تعرف يازاهر
في الطرقة :
زاهر قال بقلق : انتي كويسه
ملك قالت : ايوه شكرا
زاهر قال : علي ايه
ملك قالت : علشان اقتنعت بالكلام اللي انا قولتهولك بخصوص صديقك جلال
زاهر قال : وانتي عرفتي منين اني انا صلاحته
ملك قالت بإرتباك : ها
زاهر قال : ها ايه عرفتي منين
ملك قالت : عرفت منك دلوقتي
ونظر لها زاهر وقال : تعرفي انك مش بتعرفي تكدبي وبيبان عليكي انك بتكدبي
ملك بإرتباك بدون تعليق
زاهر قال : سكوتك ده يأكد كلامي عرفتي منين
ملك قالت : خالد كان رايح الكافترية يجيب حاجة يشربها وشافك وانت بتحضن جلال فقالي عادي يعني
زاهر قال : رايح الكافترية ولا خرج علشان يشوفني عملت ايه مع جلال ونظر لها
ملك بإرتباك بدون تعليق
زاهر قال : طيب يلا علشان وصلنها ودخل الغرفة ومعه ملك
وقعدة ملك علي السرير وراح زاهر وقعد
في الجريدة :
وراح نادر على مكتب رئيس التحرير وخبط علي الباب
رئيس التحرير قال : أدخل
ودخل نادر وقال : اتفضل يافندم
رئيس التحرير قال : ايه ده
نادر قال : المقال اللي حضرتك طلبته مني بخصوص زاهر العشري
واخذه رئيس التحرير منه ونظر فيه وبيقرائه وقال بدهشة : ايه ده هو سعد الناري هو اللي عمل كده في زاهر العشري
نادر قال : ايوه
رئيس التحرير قال بدهشة : وزاهر قالك كده
نادر قال : ده اللي قولهولي الضابط المسئول عن القسم اللي كان فيه سعد واللي قبض عليه
رئيس التحرير قال : هو انت روحت القسم اللي كان فيه سعد
نادر قال : ايوه وقابلت الضابط بصراحة يافندم كان متعاون جدا معايا وقاللي علي كل اللي حصل
رئيس التحرير قال : وانت عرفت منين ان سعد كان في القسم ده
نادر قال : حضرتك لولحظت الخبر اللي اتنشر علي زاهر هتلقي كاتبين اسم الضابط اللي قبض على المجرم اللي ضرب النار علي زاهر
رئيس التحرير قال : برافو عليك يانادر روح بسرعة وديه المطبعة علشان يلاحق ينزل في العدد بالليل
نادر قال : مش حضرتك هتقرائه
رئيس التحرير قال : مش محتاج اقرئه بعد اللي عرفته يلا بقي
نادر قال : حاضر يافندم بعد اذنك وخرج
في فيلا العشري :
في الجنينه :
حمزه الحارس قال : هو زاهر بيه وخالد بيه والإنسة ملك وحامد بيه فين محدش شافهم من الصبح
ناجي قال : انا لحظت كده برده يا حتي رأفت بيه لما جيه مقعدش خرج على طول
حمزه الحارس قال : هو انا شوفت خالد بيه و حامد بيه خارجين امبارح بالليل من ساعتها وانا مش ماشفتهومش
ناجي قال : مش غريبة إن محدش منهم ظاهر
وراح لهم فهد الحارس وقال : شوفتم اللي حصل
ناجي قال باستغراب : ايه اللي حصل
فهد الحارس قال : زاهر بيه
حمزه الحارس قال : ماله
فهد الحارس قال : انضرب عليه نار
حمزه وناجي وقالوا بخضة : انت بتقول ايه
فهد الحارس قال : هو ده اللي حصل
ناجي الحارس قال : وانت عرفت منين
فهد الحارس قال : ماهو الخبر منشور اهوه
ونظر ناجي وحمزه في التليفون وقرأوا وقالوا بقلق : ده صحيح
ناجي قال بقلق : وملك هي اللي اخدت الرصاصة مكان زاهر بيه ياتري هي عاملة ايه دلوقتي
حمزه الحارس قال بغضب : ومين اللي عاوز يموت زاهر بيه
فهد قال : محدش يعرف
ناجي قال : المفروض كان زاهر بيه ياخد حد مننا ممكن ماكنش حصل اللي حصل
حمزه الحارس قال : اللي حصل حصل يا ناجي المهم دلوقتي انك تتصل بخالد بيه علشان نطمن عليهم
ناجي قال : معاك حق وبيتصل بخالد بيه
فى المستشفى :
في غرفة ملك :
ورن تليفون خالد وسمعه وطلعوا من جيبه
زاهر قال : مين يا خالد
خالد قال : ده ناجي الحارس وفتح الخط الووه أيوه يا ناجي
ناجي قال بقلق : ايوه يا خالد بيه زاهر بيه كويس
خالد قال : شكله عرف بلي حصل ايوه يا ناجي هو كويس
ناجي قال : والإنسة ملك عاملة ايه
خالد قال : الحمد لله كويسة
ناجي قال : طيب ممكن اكلمها
خالد قال : طيب امسكي ياملك عاوز يكلمك
ملك قالت : الووه ايوه يا ناجي
ناجي قال بقلق : انتي كويسة
ملك قالت : اه الحمد لله كويسة
ناجي قال : لولا الوقت اتاخر كنا جنالك المستشفى
ملك قالت : لا مافيش داعي انا هاخرج بكرة إن شاء الله
زاهر قال : هاتي ياملك
واعطيته ملك التليفون وقال : زاهر بيه معاك
زاهر وقال : ايوه يا ناجي
ناجي قال : حضرتك كويس يازاهر بيه
زاهر قال : ايوه كويس هاتجوا وتسيبوا الفيلا وبعدين احنا جاين بكرة إن شاء الله
ناجي قال : حاضر يازاهر
زاهر قال : بقولك ايه متقولش لدادة خيرية علي اللي حصل علشان متقلقش
ناجي قال : حاضر يافندم
زاهر قال : سلام
ناجي قال : مع السلامة وقفل الخط
حمزه الحارس قال : قالك ايه
ناجي قال : قاللي انهم جاين بكرة
فهد الحارس قال : يعني هما كويسين
ناجي قال : ايوه ومحدش يقول حاجة لست خيرية علشان متقلقش حمزه الحارس قال : ليه هي متعرفش
ناجي قال : لا متعرفش زاهر بيه هو اللي قالي كده
حمزه الحارس قال : طيب الحمد لله اللي احنا اطمن عليهم
ناجي قال : ايوه يلا بقي كل واحد شغله بدل ما حد يشك ان فيه حاجة
فهد الحارس قال : معاك حق ومشي
حمزه الحارس قال : وانا كمان هامشي
ناجي قال : طيب
في المستشفى :
في غرفة ملك :
ملك قالت : انتي مش هاتروحي يا رانيا
الدكتورة رانيا قالت : لا طبعا هروح ازاي واسيبك كده
ونظر خالد للدكتورة رانيا بإبتسامة وبدون تعليق
ملك قالت : انا خلاص بقت كويسة
الدكتورة رانيا قالت : حتي لو كده هاقعد معاكي برده
ملك قالت : لا يا رانيا روحي انتي تعبتي معايا
الدكتورة رانيا قالت : انتي بتقولي ايه ياملك انتي صديقتي اروح ازاي واسيبك كده
ملك قالت : علشان خاطري يا رانيا روحي وبعدين انا هروح فين بكرة تبقي تجي تشوفني علشان والدك والداتك ميقلقوش عليكي
الدكتورة رانيا قالت : اذا على كده اكلمهم واقولهم انا قعدة معاكي
ملك قالت : لا مش انا صديقتك
الدكتورة رانيا قالت : ايوه طبعا
ملك قالت : يبقي خلاص اسمعي كلامي روحي يلا بقي
الدكتورة رانيا قالت : طيب بس اجيلك الصبح
ملك قالت : طيب تصبحي علي خير
الدكتورة رانيا قالت : وانتي من اهله
ملك قالت : وصلها ياخالد
خالد قال : حاضر
الدكتورة رانيا قالت : لا مافيش داعي ما انتي عارفة اني معايا عربية
ملك قالت : ايوه صح بس برده مينفعش تمشي لواحدك في الوقت المتأخر ده خالد هايمشي وراكي بالعربية علشان لو العربية عطلت ولا حاجة
الدكتورة رانيا قالت : مافيش داعي
ملك قالت : لا ازاي بقي يلا خالد
خالد قال : اتفضلي
ومشت الدكتورة رانيا
ملك قالت : مع السلامة
ونظر خالد لملك بإبتسامة وبدون تعليق وخرج
ونظر لها حامد بيه وقال : انتي ليه عملت كده
ملك قالت : عملت ايه ياجدي
حامد بيه وقال : كنتي مصيرة إن خالد يوصلها ليه
ملك قالت : بعدين هاتعرف ياجدي انت تعب معايا كتير واللي جاي هيبقي أصعب
حامد بيه وقال بصوت منخفض : ربنا يستر من اللي انتي ناوي عليه
ملك قالت : ليه ياجدي بتقول كده
حامد بيه قال : بكرة هاتعرفي انا قصدي ايه
ونظرة له ملك باستغراب وبدون تعليق
ونظر حامد بيه لزاهر وقال : يازاهر غفل وهو قاعد زاهر
ملك قالت : سيبه ياجدي نايم هو تعبان خليه مرتاح وانت كمان ياجدي نام علشان انت تعبت النهاردة كتير
حامد بيه وقال : تصبحي علي خير
ملك قالت : وانت من اهله ياجدي وبتنظر لزاهر
وبينظر لها حامد بيه لقها بتنظر علي زاهر فابتسمت وغمض عيونه
وبتنظر ملك لزاهر ونامت
أمام بيت الدكتورة رانيا :
ووقفت الدكتورة رانيا عربيتها ونزلت وراحت لخالد وقالت بإبتسامة : تعبتك معايا
خالد قال : لا متقولش كده يا انتي صديقه ملك وده أقل واجب نعمله معاكي
الدكتورة رانيا قالت : تصبح علي خير
خالد قال : وانتي من اهله
ومشي الدكتورة رانيا
خالد قال : استني
ووقفت الدكتورة باستغراب ونزل خالد من العربية وراح لها وقال : ده الكارت بتاعتي علشان لو عربيتك عطلت انا اعرف ميكانيكي شاطرة ابقي كلمني
الدكتورة رانيا قالت : اللي انت صلحت عنده العربية قبل كده
خالد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : هو فعلا شاطر من ساعة ماصلح العربية وهي الحمد لله معطلتش طيب بس هكلمك لوعطلت
خالد قال : طيب تصبحي علي خير
الدكتورة رانيا قالت : وانت من اهله وطلعت
وركب خالد عربيته ونظر على البيت ومشي ورايح علي المستشفى
وطلعت الدكتورة رانيا على شفتهم وبتشن الجرس وراحت والداتها وفتحت الباب وقالت : ايه يارانيا اتاخرتي كده ليه
الدكتورة رانيا قالت : معلشي يا ماما أصل كان عندي شغل في المستشفى امال بابا فين
والدها قال : انا هنا ياملك في الصالون
وراحت الدكتورة رانيا له وقالت : حضرتك لسه صاحي
والدها قال : وانام ازاي وبنتي حبيبتي بره
الدكتورة رانيا قالت : انت لسه بتقلق عليا بعد ما بقيت دكتورة
والدها قال : ايوه لسه بقلق حتى بعد ما بقتي دكتورة ولو بقتي وزيرة حتى هفضل أقلق واخاف عليكي
الدكتورة رانيا قالت : ربنا يخليك ليها يا اعظم آب في الدنيا
والدها قال : ويخليكي ليها
الدكتورة رانيا قالت : تصبح علي خير
والدها قال : مش هاتتعشي
الدكتورة رانيا قالت : لا انا محتاجة اني انام وبس
والدها قال : طيب ياحبيتي روحي نامي وارتاحي شكلك مجهدة اوي
الدكتورة رانيا قالت : ايوه فعلا انا مجهدة اوي تصبح علي خير
والدها قال : وانتي من اهله
ومشت الدكتورة رانيا على غرفتها
أمام المستشفى :
وصل خالد علي المستشفى ونزل من العربية وعلي وجهه علامات الفرحة ودخل وراح علي غرفة ملك ودخل وبينظر لقي زاهر وجده وملك نايمين وقعد علي الكرسي وبيتذكر رانياوغفل
في الصباح :
في فيلا العشري :
وخرجت خيرية من غرفتها وبتنظر لقت فتحية وقالت : صباح الخير
فتحية قالت : صباح الخير يا ست خيرية هو حامد بيه وزاهر بيه وملك وخالد بيه هيجوا امتا
خيرية قالت : معرفش هروح اتصل بيهم واعرف هما هيجوا امتا روحي حضري الفطار
فتحية قالت : حاضر ومشت
وراحت خيرية علي الصالون ومسكت سمعة التليفون وبتتصل خالد في المستشفى :
في غرفة ملك :
ورن تليفون خالد وصحها زاهر من صوت التليفون وقال لنفسه : تليفون مين المزعج ده وبينظر لقي ملك وجده وخالد نايمين وقام وبيدور على التليفون وراح ناحية خالد اكيد تليفونك هو اللي بيرن وطلعه من جيبه نايم ولا سامع حاجه بصوت تليفونك المزعج وطلع من الغرفة الووه
خيرية قالت : صباح الخير يا خالد بيه
وبينظر زاهر وراها عليهم وقال : انا زاهر يادادة
خيرية قالت : صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير يا داده
خيرية قالت : امال خالد بيه فين
زاهر قال : لسه نايم
خيرية قالت : انا اسفه ليكون صحيتك من النوم
زاهر قال : لا يادادة كويس أنك صاحتني خير فيه حاجة
خيرية قالت : لا مافيش كنت عاوز بس اطمن عليكم وأعرف هاتجكم امتا
زاهر قال : احنا كويسين يادادة وان شاء الله جايين النهاردة
خيرية قالت : تجوا بسلامة إن شاء بقي سلاملي على اللي عندك
زاهر قال : الله يسلامك يا داده
خيرية قالت : رأفت بيه وخطوبته جوم امبارح بس انا قولتهم أنكم مش موجودين
زاهر قال : عارف يادادة ماهو رأفت اتصل بخالد
خيرية قالت : طيب ياحبيبي مع السلامة
زاهر قال : سلام
وقفلت خيرية الخط وراحت علي المطبخ وقالت : صباح الخير
متولي الطباخ وصبحي قالوا : صباح الخير
خيرية قالت : امال فتحية فين
وجاءت فتحية قالت : انا اهوه ياست خيرية
خيرية قالت : انا عاوزها الفيلا انهاردة تبقى بتلمع مافيش فيها ولا تربايه
فتحية قالت : ليه هو جايين النهاردة
خيرية قالت : ايوه يلا اعملك همة
فتحية قالت : حاضر
خيربة قالت : وماتنسيش الغرفين اللي في الجنينه
فتحية قالت : انا ازاي يا دول اول حاجة هانظفهم ومشت
في بيت الدكتورة رانيا :
وطلعت الدكتورة رانيا من غرفتها وبتنظر لقت والدها أمامها وقالت : صباح الخير يا بابا
والدها قال : صباح الخير وبينظر باستغراب رانيا انتي ايه اللي مصاحكي بدري كده
الدكتورة رانيا قالت : مافيش أصل ورايها شغل في المستشفى
والدها قال : طيب مش تستني لما تفطري
الدكتورة رانيا قالت : لا انا عملت ساندوتش وشربت شاي
والدها قال : ده ايه النشاط ده كله
الدكتورة رانيا قالت : انا نشيطة دايما سلام
والدها قال باستغراب : مع السلامة هو ايه اللي حصلها فجأة كده تصحها بدري وتفطر وتمشي فيه حاجة اكيد ياتري فيه ايه
فى المستشفى
في غرفة ملك :
وصحها حامد بيه وقال : مين اللي كان بيتصل يازاهر
زاهر قال : انت صحيت ياجدي صباح الخير
حامد بيه وقال : صباح الخير مين اللي كان بيتصل
زاهر قال : دي داده كانت بتطمن علينا
حامد بيه وقال : طيب
وقام زاهر وقال : عاوز حاجة ياجدي
حامد بيه وقال : ايه يا راح فين
زاهر قال : رايح الكافترية اشرب حاجة علشان افوق شويه
حامد بيه وقال : طيب
زاهر قال : امسك يا جدي ده تليفون خالد لما يصحها اعطهوله
حامد بيه وقال : طيب
وبينظر حامد بيه لملك وبيتصل بناجي وقال : الووه
ناجي قال : صباح الخير يا خالد بيه
حامد بيه قال : لا انا حامد بيه
ناجي قال : صباح الخير يا فندم
حامد بيه وقال : صباح الخير بقولك ايه انا عاوزك تجي المستشفى
ناجي قال : حاضر يافندم بس
حامد بيه قال : بس ايه
ناجي قال : زاهر بيه قالنها إن محدش يجي على المستشفى ويسيب شغله
حامد بيه وقال : ماتخافش انا هاتصرف المهم انك تجي الاول ماشي ناجي قال : حاضر يافندم هو انتم في مستشفى ايه
حامد بيه قال : في مستشفى حياة
ناجي قال : طيب يافندم ربع ساعة وهاكون عند حضرتك
حامد بيه وقال : طيب مع السلامة
ناجي قال : مع السلامة يا فندم
أمام المستشفى :
وصلت الدكتورة رانيا على المستشفى ونزلت من العربية ودخلت المستشفى ورايح علي غرفة ملك وبتنظر بالصدفة علي شمالها لقت زاهر قاعد بيشرب قهوة فاراحت له وقالت : صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : ملك صحت
زاهر قال : لا لسه نايمة اتفضلي
الدكتورة رانيا قالت : علشان مزعكاش
زاهر قال : لا ولا إزعاج ولا حاجة اتفضلي
الدكتورة رانيا قالت : شكرا
زاهر قال : تشربي ايه
الدكتورة رانيا قالت : لا شكرا
زاهر قال : لا إزاي لازم تشربي حاجة
الدكتورة رانيا قالت : قهوة على الريحة
زاهر قال : جرسون
وجاء الجرسون قال : ايوه يافندم
زاهر قال : قهوة على الريحة
الجرسون قال : حاضر ومشي
زاهر قال : حضرتك صديقه ملك من زمان
الدكتورة رانيا قالت : لا هي أول ما اشتغلت هنا واحنا بقينها أصدقاء
زاهر قال : اه ااااه بس انتي شكلك بتحبها اوي
الدكتورة رانيا قالت : ملك انسانة طيبة واللي يشوفها يحبها على طول مش كده ولا ايه
زاهر قال : اه طبعا
الدكتورة رانيا قالت : إنما حضرتك كنت تعرف أنها الدكتورة اللي انت دفعت عنها قدام كل اللي في المستشفى ساعة ما اميرة قالت الحقيقة
زاهر قال : لا ماكنتش اعرف اللي هي الدكتورة اللي دفعت عنها إنما انتي بتسالي ليه
الدكتورة رانيا قالت : لا مافيش
وجاء الجرسون بالقهوة وحطها ومشي
زاهر قال : هي اميرة بتكون صديقتك مش كده
الدكتورة رانيا قالت : ايوه بس على فكرة انا ماكنتش اعرف انها بتكره ملك بالشكل ده حضرتك مش مصدقني مش كده
زاهر قال : ليه بتقولي كده
الدكتورة رانيا قالت : علشان اكيد بتقول ازاي تبقى صديقتي ومعرفش انها بتكره ملك كده
زاهر قال : لا انا مصدقك وبعدين هي هتقولك ازاي انها هتعمل كده في ملك وخصوصا هي عارفه إنك بتحب ملك وبعدين انا شوفتك لما هى كانت بتقول الحقيقة كنتي فعلا مصدومة من اللي قالته
الدكتورة رانيا قالت : شكرا انك مصدقتني
زاهر قال : علي ايه اللي حصل ده مش ذنبك وانتي ملقيش دخل في اللي حصل
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا هطلع اشوف ملك
زاهر قال : اتفضلي
ومشت الدكتورة رانيا وراحت علي غرفة ملك ودخلت لقيت ملك نايمة وخالد نايم وقالت : صباح الخير
حامد بيه وقال : صباح الخير
الدكتورة رانيا قالت : شكل ملك نامت متأخرة امبارح
حامد بيه وقال : يعني مش متأخرة اوي
وبتنظر الدكتورة رانيا لخالد وقالت لنفسها : باين عليه تعبان اوي اكيد ماهو اللي حصل اليومين اللي فاتوا منمش فيهم خالص مسكين وبعدين النوم اللي هو نايمها مش مريحة برده ايه اللى خلها ينام كده
ونظر لها حامد بيه لقها بتنظر علي خالد وقال بإبتسامة : هو انتي تعرفي خالد
وبتنظر الدكتورة رانيا لخالد وسرحت وبدون تعليق
حامد بيه قال : دكتورة رانيا
ونظرة له الدكتورة رانيا قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : بقولك انتي تعرفي خالد
الدكتورة رانيا قالت : ايوه اعرفه
حامد بيه وقال : اه ااااه تعرفيه تعرفيه منين
الدكتورة رانيا قالت : مافيش قابلته مرة هنا في المستشفى
حامد بيه وقال بإبتسامة : ومتقابلتوش تاني
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : اتقابلنها عربيتي عطلت على الطريق وهو ساعدني ووصلني علي البيت
حامد بيه وقال : هو خالد كده بيحب يساعد الناس
الدكتورة رانيا قالت : إنما حضرتك بتسال ليه
حامد بيه وقال : لا مافيش أصل استغربت امبارح أنكم تعرفوا بعض مش اكتر وهو وصلك امبارح بسلامة
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
حامد بيه قال : اوعي يكون ضايقتك في حاجة
الدكتورة رانيا قالت : لا يا فندم يا بالعكس كان محترم جدا معايا ووصلني لغاية باب البيت
حامد بيه وقال : طيب كويس وبعدين بلاش يافندم دي قوللي ياجدي زي ملك ما بتقولي
الدكتورة رانيا قالت : بس
حامد بيه قال : مابسش انتي مش صديقه ملك
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
حامد بيه قال : يبقي خلاص قوللي ياجدي زي ماهي بتقولي
الدكتورة رانيا قالت : طيب ياجدي
حامد بيه وقال : ايوه كده وبينظر لقي ملك صحت
ملك قالت : صباح الخير يا جدي
حامد بيه قال : صباح الخير
وبتنظر ملك لقت رانيا وقالت باستغراب : رانيا هي الساعة كام
الدكتورة رانيا قالت : الساعة 8 صباح الخير
ملك قالت : صباح الخير وايه اللي جيبك بدري كده
الدكتورة رانيا قالت : انا مش قوتلك اني هجيلك بدري
ملك قالت : ايوه بس انتي مروح متأخر وتلقيكي جاي من غير فطار
الدكتورة رانيا قالت : لا ياستي فطرت وقولت اقعد معاكي شويه قبل ماروح اشوف شغلي
ملك قالت : ايه هو خالد لسه نايم
حامد بيه وقال : ايوه نايم ولا حاس بلي حوليه
ملك قالت : ماهو تعب اليومين اللي فاتوا ومنمش فيهم ياجدي وهو مش واخد على كده
حامد بيه قال : طيب اهي هي كده يادكتورة دايما واقفة في صفه
الدكتورة رانيا قالت : ملك معها حق يا جدي
ملك قالت باستغراب : جدك
حامد بيه وقال : ايوه انا اللي قولتها انها تقولي ياجدي مش كده احسن
ملك قالت بإبتسامة : طبعا احسن كتير
حامد بيه وقال : بتقولي معها حق
الدكتورة رانيا قالت : ايوه هو فعلا منمش اليومين اللي فاتوا واكيد تعب علشان مش حاسس بحاجة
حامد بيه وقال بإبتسامة : اهي واحدة كمان بقت في صفك ياخالد كده انا مش هقدر عليكم انتم للاتنين فاهسكوت احسن بس قبل ماتسكوت اللي نايم قدامكم برئ ده هو اللي صاحني انا وزاهر من النوم
ملك قالت : ليه عمل ايه
حامد بيه قال : تليفونه فضل يرن وهو طبعاً نايم ولا هنا وصحي زاهر من صوت تليفونه المزعج ورد عليه
ملك قالت : امال هو فين
حامد بيه وقال : مين زاهر نزل يشرب حاجة تحت في الكافترية
حامد بيه وقال : لهو صحها
خالد قال : صباح الخير
ملك قالت : صباح الخير
حامد بيه وقال : صباح الخير أخيراً صحيت
خالد قال : ليه حصل حاجة
ملك قالت : لا مافيش حاجة
وبينظر خالد لقي الدكتورة رانيا وقال : صباح الخير
الدكتورة رانيا قالت : صباح الخير
خالد قال : انتي هنا من زمان
جده قال : لا بقلها شويه
خالد قال : امال ماصحتنيش ليه
جده قال : صعبت علينا فقولنها نسيبه نيام لما يقوم لواحده
خالد قال : اه ااااه امال زاهر فين
جده قال : تحت في الكافترية
خالد قال : طيب وقام
ملك قالت : رايح فين
خالد قال : رايح اغسل وشي
ملك قالت : طيب
ووصل الدكتورة فؤاد على المستشفى وبينظر لقي زاهر قاعد في الكافترية فاراح له وقال : صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : عامل ايه دلوقتي
زاهر قال : الحمد لله اقعد
الدكتور فؤاد قال : طيب وقعد جرسون
جاء الجرسون وقال : ايوه يافندم
الدكتور فؤاد قال : قهوة مظبوط
الجرسون قال : حاضر ومشي
الدكتور فؤاد قال : إنما انت ايه اللي مقعدك كده لواحدك مش قاعد معاهم فوق ليه
زاهر قال : مافيش هما لسه نايمين فقولت انزل اشرب حاجة
وبينظر الدكتور فؤاد على يمينه لقي خالد وقال : انت متأكد انهم لسه نايمين
زاهر قال : ايوه ليه
الدكتور فؤاد قال : لا مافيش أصل خالد جاى هناك اهوه
خالد قال : صباح الخير يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير يا خالد
وجاء الجرسون وقال : القهوة يافندم
الدكتور فؤاد قال : شكرا
الجرسون قال : العفو ومشي
وقعد خالد قال : استنها
ووقف الجرسون قال : ايوه يافندم
خالد قال : هاتلي قهوة على الريحة
الجرسون قال : حاضر ومشي
خالد قال : دكتور مش هاتشوف ملك
الدكتور فؤاد قال : شويه كده وهاشوفها ليه حصلها حاجة
خالد قال : لا هي كويسة بس علشان تكتبها على خروج
الدكتور فؤاد قال : ليه انت مستعجل اوي كده
خالد قال : علشان تعبت من القعدة هنا وعاوز نروح بقي لو ملك بقت كويسة زي ما حضرتك هتقول اما لو لسه ما تحسنتش هانقعد المهم هي تبقى كويسة
الدكتور فؤاد قال : لدرجتي انت يهمك صحيتها
خالد قال : ايوه طبعا هي خلاص بقت واحدة من العيلة
الدكتور فؤاد قال : اكيد طبعا مش هي خطيبة زاهر
خالد قال : وحتى قبل ماتبقى خطيبة زاهر هي واحدة من العيلة
الدكتور فؤاد قال : طيب شويه كده وهشوفها بعد اذنكم
زاهر قال : اتفضل
وجاء الجرسون قال : القهوة يافندم
خالد قال : شكرا
الجرسون قال : العفو ومشي
زاهر قال : ملك صحت
خالد قال : ايوه وجدي والدكتورة رانيا معها فوق وبيشرب القهوة
زاهر قال : طيب كويس
وبدور خالد على تليفونه وقال : الله امال تليفوني راح فين
زاهر قال : مع جدي فوق
خالد قال : ليه
زاهر قال : أصل كان بيرن وصحاني من النوم فردت عليه واعطته لجدي علشان يعطهولك
خالد قال : ومين كان بيرن
زاهر قال : دادة خيرية هي اللي اتصلت وعلي فكرة هي اتصلت قبل كده وانت نايم وانا ردت عليها بس مقولتلهش حاجة علشان لو اتصلت بك تاني تبقي علرف
خالد قال : طيب مقولتلهش ليه
زاهر قال : علشان متقلقش ولما نروح هنبقي نقولها على كل حاجة
خالد قال : بس لما تعرف هلتزعل
زاهر قال : هبقي ارضيها انا متقلقش
خالد قال : طيب وبيشرب القهوة
ورن تليفون زاهر وطلعه من جيبه
خالد قال : من اللي بيتصل على الصبح كده
زاهر قال : ده جلال
خالد قال بإبتسامة : اه ااااه جلال وبيشرب القهوة
ونظر له زاهر بضيق وقال : الووه
جلال قال : صباح الخير يا زاهر
زاهر قال : صباح الخير
جلال قال : انت عامل ايه دلوقتي
زاهر قال : الحمد لله
جلال قال : طيب الحمد لله وازي الآنسة ملك
زاهر قال : كويسة
جلال قال : طيب كويس انا هبلس واجيلكم
زاهر قال : لا يا جلال مافيش داعي احنا مشين الدكتور هيكتبلها على خروج
جلال قال : وايه يعني هاجاي برده
زاهر قال : مالهوش لازم ياجلال تتعب حالك احنا هلنخرج خلاص ابقي تعالي على الشركة ماشي
جلال قال : طيب والف حمد لله على السلامة
زاهر قال : الله يسلامك سلام
جلال قال : مع السلامة
خالد قال : ايه هيجي
زاهر قال : لا انا قولته ميجيش علشان احنا خارجين
خالد قال : كويس برده انه اتصل بدل ما يجي بعد ما نمشي
زاهر قال : ايوه وقام
خالد وقال : رايح فين
زاهر قال : طالع فوق تعال
خالد قال : يلا وقام
في شركة الناري :
الموظفين وقالوا : معقول المكتوب ده على سعد بيه
وجاء يحيي ولقي الموظفين ببتهمسوا وقال باستغراب : فيه ايه
موظف قال بدهشة : هو انت متعرفش اللي حصل
يحيي قال بدهشة : هو حصل ايه
موظف آخر قال : المقال اللي انكتب على سعد بيه
يحيي قال باستغراب : مقال ايه
موظف آخر قال : اتفضل شوف
وأخذ يحيي التليفون وبيقرا وقال بدهشة : معقول ده سعد بيه عمل كده
موظف آخر قال : للأسف المواقع كلها نقله الخبر ده ومات بعد ما هرب علشان يقتل زاهر العشري
يحيي قال باستغراب : معقول ده
موظف آخر قال : معاك حق تتصدم واحنا كمان مصدومين من اللي مكتوب
يحيي قال : كل واحد على شغاله
ومشوا الموظفين
موظف قال : التليفون
يحيي قال : امسك
واخده الموظف ومشي
وراح يحيي علي مكتبه وبيتصل بالفيلا وقال : الووه
السفرجي قال : الووه
يحيي قال : مين معايا
السفرجي قال : انا إبراهيم السفرجي
يحيي قال : طيب اعطيني الهانم
إبراهيم السفرجي قال : مش موجودة
يحيي قال بدهشة : راحت فين
إبراهيم السفرجي قال : تعبت وجات الإسعاف واخذتها
يحيي قال بقلق : امتا الكلام ده
إبراهيم السفرجي قال : امبارح
يحيي قال : متعرفش اخدها على أي مستشفى
إبراهيم السفرجي قال : لا بس الشغالة راحت معها
يحيي قال : طيب كلمها وعرف منها هي في أي مستشفى وابقي كلمني انا في الشركة
إبراهيم السفرجي قال : طيب
يحيي قال : سلام
إبراهيم السفرجي قال : مع السلامة
وقفل يحيي الخط وقال لنفسه : يبقي عرفت بلي حصل مع سعد بيه علشان مستحملتش واخدها على المستشفى الله يكون في عونها
في فيلا الناري :
وبيتصل إبراهيم السفرجي بالشغالة وقال : الووه
الشغالة قالت : الووه
إبراهيم السفرجي: الهانم عاملة ايه
الشغالة قالت بقلق : لسه زي ماهي ومنعين عنها الزيادة
إبراهيم السفرجي قال : يحيي سكرتير سعد بيه الله يرحمه اتصل وعاوز يعرف انتم في أي مستشفى
الشغالة قالت : احنا مستشفى الأمل
إبراهيم السفرجي قال : طيب انا هبلغه سلام
الشغالة قالت : مع السلامة
وقفل إبراهيم السفرجي الخط وبيتصل بالشركة وقال : الووه
يحيي قال بقلق : ايوه يا عم إبراهيم كلمتها
إبراهيم السفرجي قال : ايوه وقالتلي انها في المستشفى الأمل
يحيي قال : طيب أنا هروحلهم سلام
إبراهيم السفرجي قال : مع السلامة
في دايرة زاهر بيه :
في القهوة :
وبيقرا رجل الجريدة وبينظر وقال : ايه ده
عوض قال : فيه ايه يا عبد الغفور
عبد الغفور قال : النائب بتاعنها
عوض قال : زاهر العشري
عبد الغفور قال : ايوه
عوض قال : ماله
عبد الغفور قال : انضرب عليه نار
عوض قال بدهشة : انت بتقول ايه
عبد الغفور قال : زي مابقولك كده وخطبته هي اللي اخدت الرصاصة مكانه
عوض قال : معقول ده
عبد الغفور قال : امسك أقر
وأخذ عوض الجريدة وبيقرا وقال : ايوه صحيح ومين اللي ضرب عليه نار
عبد الغفور قال : واحد اسمه سعد الناري ماهو مكتوب عندك اهوه
عوض قال : عرفه مش ده صاحب شركات البناء
عبد الغفور قال : ايوه هو
عوض قال : يحول الله يارب يعني الرجل وهو وخطبته كانوا رايحين يعملوا خير ويقوم هو يعمل فيهم كده
عبد الغفور قال : فيه ناس كده معندهاش ضمير
عوض قال : الرجل ده مشوفناش منه غير كل حاجة كويسة ولازم نقف جانبه زي ماهو واقف جانبنها
عبد الغفور قال : معاك حق يا عوض
ووقف عوض وقال بصوت مرتفع : اسمعوا يارجالة زاهر بيه العشري اتضرب عليه نار واحنا لازم نقف جانبه زي ماهو بيقف جانبنها وبيحاول يساعدنها
الرجالة قالوا : معاك حق لازم نقف جانبه
وببنظر القهوجي وقال : الأستاذ عصام هناك اهوه
ورحوا له الرجالة
عصام قال باستغراب : فيه ايه يارجالة
عوض قال : احنا عاوزين نطمن علي زاهر بيه
عصام قال باستغراب : ليه زاهر بيه كويس
عبد الغفور قال : هو انت متعرفش انه انضرب عليه نار وخطبته هي اللي اخدت الرصاصة مكانه
عصام قال بدهشة : ايه انضرب عليه نار
عوض قال : ايوه الخبر مكتوب في الجريدة اهوه
وأخذ عصام الجريدة وقرأ وقال بقلق : ده صحيح
الرجالة قالوا : احنا عاوزين نروحلوا
عصام قال : انا هبلغه الأول وبعدين هقولكم ماشي
الرجالة قالوا : طيب
عوض قال : بس احنا لازم نطمن عليه وهو وخطبته ده النائب بتاعنها وعمره متأخر عننا في أي حاجة
الرجالة قالوا : معها حق
عصام قال : اهدوا يارجالة انا هبلغوا وان شاء الله هخليه يجي ويطمنكم بنفسه اتفضلوا
ومشوا الرجالة ورحوا علي القهوة
عصام قال لنفسه بدهشة : إزاي حصل الكلام ده ومشي وركب العربية وتحرك وبيتصل بي زاهر
في المستشفى :
في غرفة ملك :
ورن تليفون زاهر وقال : الووه
عصام قال : ايوه زاهر بيه صحيح انت انضرب عليك نار
زاهر قال : ايوه صحيح
عصام قال : وانت كويس
زاهر قال : انا كويس
عصام قال : طيب الحمد لله والإنسة ملك عاملة ايه
زاهر قال : كويسة
عصام قال : طيب الحمد لله حضرتك لازم تجي علي الدايرة
زاهر قال : ليه فيه حاجة
عصام قال : اهل الدايرة عرفوا بلي حصل معاك ومصيرين انهم يجوا لك المستشفى
زاهر قال بدهشة : يجوا فين
عصام قال: علي المستشفى اللي حضرتك فيها
زاهر قال : حاول تهديهم علشان مايجوش وبعدين احنا مشين من المستشفى النهاردة
عصام قال : انا عملت كده فعلا بس انت لازم تقابلهم علشان يطمنوا إن حضرتك كويس
زاهر قال : طيب هجي اقابلهم النهاردة
عصام قال : طيب يافندم وحمد لله على السلامة
زاهر قال : الله يسلامك يا عصام إنما قولي انت كنت هناك بتعمل ايه
عصام قال : مافيش كنت معدي من هناك بالصدفة فنزلت قولت اشوف يمكن حد عاوز من حضرتك طلب ولا حاجة بالمرة
زاهر قال : طيب انا هابقي اكلمك علشان نروحلهم
عصام قال : طيب
زاهر قال : سلام
عصام قال : مع السلامة
حامد بيه وقال بدهشة : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : مافيش يا جدي أهل الدايرة لما عرفوا اللي حصلي عاوزين يجوا المستشفى يطمنوا عليه
حامد بيه وقال : طيب عملت ايه
زاهر قال : طلبت من عصام انه يطمنهم لما اروح اقابلهم علشان ميجوش هنا واحنا في مستشفى وفيها مرضها
حامد بيه وقال لنفسه : دي فرصة كويسة وجات في وقتها كنت قاعد أفكر ازاي أبعد زاهر من هنا اهي جتلي الفرصة زاهر
زاهر قال : ايوه يا جدي
حامد بيه وقال : لازم تروحلهم دلوقتي لأهل الدايرة علشان تطمنهم عليك وعلى ملك
زاهر قال : لما يجي الدكتور فؤاد ونشوف هيكتبلها على خروج ولا لا
حامد بيه وقال : انا هاقعد مع ملك وهاروحها ما تقلقيش يازاهر
جده قال : لا انت هتروح معها علشان لو حصل حاجة
خالد قال : بس ياجدي هسيبك انت وملك ازاي لواحدكم
جده قال : ليه انت شايفني صغير لسه مش هقدر اروح يعني
خالد قال : لا مقصدتش ياجدي بس انت مش بتعرف تسوق يبقي هتروحوا ازاي لازم يبقي حد معاكم علشان يسوق العربية
جده قال : اذا كان على كده هكلم ناجي علشان يجي ياخدنها اتحلت خلاص
زاهر قال : لا يا جدي انا مش موافق وبعدين انا لازم اروح علشان اغير هدومي وبعدين ابقي اروح
جده قال : يا بني الناس مش هتهدا غير لما تشوفك قدامها واذا كان على هدومك اشتريلك هدوم من أي محل وانت ماشي ولما تخلص تبقي تجي تستحمها
زاهر قال : فيه ايه يا جدي انت عاوز تمشينها ليه
جده قال بإرتباك : هامشيكم ليه يعني انا بقولك كده بدل مايجوا أهل الدايرة هنا ودي مستشفى المرضى اللي فيها محتاجين للراحة علشان كده بقولك كده
زاهر قال : طيب ياجدي هروح وخلي
reaction:

تعليقات