Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية خفايا القدر الفصل السابع و الستون 67 - بقلم اسماء صلاح

                      رواية خفايا القدر كاملة بقلم اسماء صلاح عبر مدونة كوكب الروايات


رواية خفايا القدر الفصل السابع و  الستون 67

 
توقفنا لما راح واحد من رجالة سعد قال بخوف : الحق يا سعد بيه الشرطة
سعد قال بخضة : الشرطة
الضابط قال : الكل يسلم نفسه ايه ده سعد الناري
ونظر له سعد بخضة وزق واحد من الرجالة على الضابط وركب الحصان مسرعا وجري به
الضابط قال بصوت مرتفع : شاويش محمد انا عاوزه حي
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم تعالوا معايا
الضابط : خدوهم علي البكس
أبو فراس قال : اللى انت بتعمله ده ياحضرة الضابط غلط انت مش عارف انا مين
الضابط قال بصوت مرتفع : عارف طبعاً انت مجرم خدوهم وركب العربية اطلع
العسكري : حاضر يافندم
الضابط قال لنفسه باستغراب : سعد الناري طلع بيتاجر في السلاح يعني الكلام اللي كان بيتقال ممكن يكون صح انه والده كان هو كمان بيتاجر في السلاح ماكنتش شائعات معقول ده
وطلع صابر الجمال وفكري من الصوان وبينظر لقي عربية الشرطة فشاور لها
الضابط قال : استنا
 
العسكري : حاضر يافندم
صابر قال باستغراب : هو فيه ايه يا حضرة الضابط
الضابط قال : مافيش احنا كنا بنقبض علي عصابة سلاح في الجبل صابر قال باستغراب : عصابة سلاح
الضابط قال : ايوه
صابر قال : ودول من بلدنا
الضابط قال : للأسف في واحد كان من البلد
صابر قال باستغراب : مين ده
الضابط قال : سعد الناري
صابر قال بدهشة : سعد الناري بيتاجر في السلاح
الضابط قال : ايوه
صابر الجمال قال بدهشة : وقبضتم عليه
الضابط قال : للأسف هرب واحنا بنقبض عليه والعساكر فوق في الجبل بيدوره عليه
صابر قال بدهشة : و قضبتم علي إللي كانوا معها
الضابط قال : ايوه لازم امشي علشان ورايا شغل
صابر قال باستغراب : ايوه طبعا اتفضل
فكري قال : معقول اللي انا سمعته ده سعد الناري بيتاجر في السلاح

 
صابر قال : ومش معقول ليه مش والده بيتاجر في السلاح يبقي انت مستغرب ليه لما الابن كمان بيتاجر في السلاح
فكري قال بدهشة : يعني ممكن اللي انقال في البلد عن عز الدين الناري يكون صح
صابر قال : مش بعيد وليه لا بدل الاب طلع بيتاجر في السلاح هيكون الأبن ايه يعني قديس اكيد يعني بيتاجر في السلاح
فكري قال باستغراب : يا انا كنت فاكر انها اشاعات طلعت في البلد ومالهش أساسا
صابر قال : اهو ظهر الأساس بتاعها
فكري قال : بعد اللي حصل ده هتكسب يافندم الانتخابات وبكتساح زي كل مرة
صابر قال بإبتسامة : ايوه يلا
فكري قال : حاضر
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
خالد قال باستغراب : مين اللي كان بيكلمك
زاهر قال : مافيش انت خلصت الورق اللي معاك
خالد قال : ايوه خلصت بس انا مش مصدق اللي فيه ناس بتعاني بالشكل ده
زاهر قال : ما احنا علشان كده لازم نساعدهم
خالد قال بدهشة : معاك حق يا زاهر بس
زاهر قال باستغراب : بس ايه
خالد قال : بكرة التصويت في الانتخابات ومافيش وقت
زاهر قال : يا انت متابع بقي
خالد قال : ايوه طبعا لازم اتابع مش ناوي اشرح نفسي الدورة الجايه

 
زاهر قال : ده بجد بقي
خالد قال : ايوه طبعا هو كان لعب عيال ولا ايه
زاهر قال : لا يا سيدي بس استنا لما تشوف هنجح وله لأ وبعدين تبقى تقرر
خالد قال بإبتسامة : ان شاء الله هتنجح وانت ماشوفتك الناس بتحبك قده ايه في الدايرة ولما ننفذ طلبتهم دي كمان انا متأكد انك هتجح وبكتساح بس فيه حاجة
زاهر قال: ايه هي
خالد قال بدهشة : هنفذها امتا وبكرة التصويت في الانتخابات لازم نعملها النهاردة بس الوقت اتأخر
زاهر قال : لا طبعا
خالد قال باستغراب : ليه بقي
زاهر قال : علشان الناس هتفتكر اللي انا بعمل كده علشان يعطولي أصواتهم في الانتخابات وانا مش عاوز انهم يفكروا كده علشان أنا عاوز اساعدهم بجد حتي لو هسقط في الانتخابات مش مهم
خالد قال باستغراب : مش مهم ازاي يازاهر انك تسقط في الانتخابات يا انت مش بتدخل في حاجة غير لما تنجح فيها وبتفوق ولازم تنجح في دي كمان
زاهر قال : ما انا هنجح برده
خالد قال باستغراب : إزاي بقي
زاهر قال : علشان اللي انا هنجح فيه هيكون أهم من الانتخابات بكتير وهو اني أساعد الناس دول علي قده مقدر
خالد قال : إن شاء الله هتنجح في الانتخابات ومساعدة الناس دول بس ازاي وبكرة التصويت
زاهر قال : بكرة وانت رايح علي الشركة تاخد معاك الطلبات دي وتعمل كل اللي تقدر عليه علشان الطلبات دي تتنفذ ماشي
خالد قال : بس انا بكرة مش رايح الشركة
 
زاهر قال باستغراب : ليه
خالد قال : ليه ايه ازاي اسيبك لواحدك في يوم زي ده لازم اجي معاك
زاهر وقال : مش هينفع تجي معايا
خالد قال : متحولش يازاهر انا جاي معاك يعني جاي معاك
زاهر وقال : لازم تروح علي الشركة وتشوف الشغل ماشي ازاي وبعدين أنت ناسي ان اللي انا بعتلك المهندس ولازم تقابله
خالد قال : بس يازاهر
وقطع زاهر كلامه وقال: شوفوا وخلاص وبعدين تبقي تجلي علي هناك ماشي
خالد قال بإبتسامة : ماشي وانت هتعمل ايه
زاهر قال : انا هروح علي الدايرة واخد باقي الطلبات معايا علشان انفذهم
خالد قال بإبتسامة : طيب وقام
زاهر وقال : انت رايح فين
خالد قال : رايح انام علشان الوقت اتاخر وانت كمان نام لازم ترتاح انت تعبت
زاهر قال : طيب ورن هاتفه وبينظر له
خالد قال : مين اللي بيتصل بك دلوقتي
زاهر قال : مافيش تصبح علي خير
خالد قال بإبتسامة : وانت من اهله وخرج

 
وفتح زاهر الخط وقال : الوو أيوه يا ناجي انت كويس
ناجي قال : اه الحمدلله
زاهر قال : طيب كويس ايه اللي حصل الشرطة جات
ناجي قال : ايوه جات وقبضت عليهم
زاهر قال : وسعد الناري اتقبض عليه
ناجي قال : للأسف هرب من الشرطة وهي بتقبض عليهم
زاهر قال بدهشة: هرب
ناجي قال : ايوه يافندم والشرطة لسه بدور عليه في الجبل
زاهر قال : وانت فين دلوقتي مع الشرطة
ناجي قال : لا مش مع الشرطة ليه
زاهر قال : أصل افتكرت انك حصلك حاجة بعد مابلغتني علشان كده بلغت اللواء رفعت انهم خطفينك بس الحمد لله انك كويس
ناجي قال : لا انا كويس يافندم ماتقلقش
زاهر قال : طيب الحمد لله ابقي بلغني بل بيحصل ماشي
ناجي قال : حاضر
زاهر قال : وخلي بالك علي نفسك سلام
ناجي قال : مع السلامة
في القسم :
 
في مكتب الضابط :
الضابط قال : كل ده سلاح انتم كنتم ناوين علي ايه
أبو فراس قال : انا معرفش حاجة عن السلاح ده ياحضرة الضابط
الضابط قال : متعرفش ازاي واحنا مسكينك متلبس
أبو فراس قال : انا مش هتكلم غير في وجود المحامي بتاعي وده من حقي
الضابط قال : ايوه طبعا من حقك وانا كمان من حقي اني احبسك لغاية لما تتحول بكرة علي النيابة وشن الجرس
العسكري قال : تحت أمرك يافندم
الضابط قال : خدهم يابني علي الحجز
العسكري قال : حاضر يافندم
في الجبل :
ونزل سعد من علي الحصان ودخل مغارة واستخبها فيها وقال لنفسه بغضب : إزاي حصل كده والشرطة عرفت ازاي اكيد حد كان بيراقبني وانا مخدتش بالي واستنا اللحظة المناسبة وبلغ الشرطة بس مين هو وبيفكر معقول زاهر العشري لا لا مش زاهر هو هيعرف ازاي وهو في مصر لا مش هو
الشاويش محمد قال : هو راح فين ده كان قدامنها دلوقتي دوره في كل مكان لازم نلقيه
العساكر قالوا : حاضر يافندم

 
سعد قال لنفسه بقلق : فيه حد جاية اعمل ايه دلوقتي ونظر أمامه ايوه مافيش غير كده
ودخل الشاويش محمد المغارة وبيدور وقال لنفسه باستغراب : مافيش حد هنا امال هيكون رايح فين وطلع
ورحوا له العساكر وقالوا : مافيش حاجة يافندم
الشاويش محمد قال : دورتم كويس
العساكر قالوا : ايوه يافندم
الشاويش محمد قال : طيب يلا ونبقي ندور واحنا مشين
وطلع سعد من المخبء وقال لنفسه بقلق : الحمد لله انه ماشفنيش وطلع من المغارة اعمل ايه دلوقتي لازم ألقي مكان آمن علشان استخبها فيه ومشي
في فيلا الناري :
في الانتريه :
والداته قالت لنفسها بقلق : هو سعد اتاخر ليه الساعة بقت 12 بيعمل ايه ده كله بره ربنا يستر وبعدين بقي أنا هفضل كده لا هتطلع اصحي بابا ليكون فيه حاجة حصلت ويلحق يتصرف وطلعت بابا يابابا
وفاق شوقي بيه وبينظر وقال باستغراب : ايه ده هو انتي لسه منمتيش
 
مراته ابنه وقالت بقلق : انام ازاي وسعد مش موجود في البيت
وقعد شوقي بيه وقال باستغراب : ليه هو راح فين
مراته ابنه وقالت بقلق : قالي انه هيلف شويه في البلد بالحصان والوقت اتاخر ولسه مجاش
شوقي بيه : ليه هي الساعة كام دلوقتي
مراته ابنه وقالت بقلق : الساعة 12 ونص
شوقي بيه : زمانه جاي انا مش عارف انتي قلقنها ليه وبعدين هو مش عيل صغير علشان تقلقي عليه كده يا بكرة هيكون عضو في مجلس الشعب
مراته ابنه وقالت بقلق : انا عارفة بس
وقطع شوقي بيه كلامها وقال : اما انتي عارفة مصحيني ليه من النوم
مراته ابنه وقالت بقلق : مش عارفة ليه حاسة بشعور غريب
شوقي بيه وقال : ماتقلقيش هو زمانه جاي وبعدين مش هو معها جبل والرجالة
مراته ابنه وقالت بخوف : معرفش هو لما طلع كان لواحده
شوقي بيه وقال : لا هو اكيد معه علشان جبل مش بيسبه لواحده يلا بقي روحي نامي وهو شويه وهتلقيه داخل من الباب
مراته ابنه وقالت بقلق : طيب تصبح علي خير
شوقي بيه : وانتي من اهله
 
وخرجت مراته ابنه وقالت لنفسها بخوف : إزاي هعرف انام وابني مش موجود في البيت هنزل استنها في الانتريه ولما يجي هيكون حسابه عسير علشان اتاخر بالشكل ده
في القسم :
راح الشاويش محمد علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش محمد
الضابط قال بلهفه : إيه لقته
الشاويش محمد قال : للأسف يافندم لا
الضابط قال بنرفزه : يعني قدر يهرب منكم
الشاويش محمد قال : هو كان قدامنها يافندم بس بعد كده اختفها ومعتش بينه أثر واحنا دورنا عليه بس زي ماحضرتك عارف إن الجبل كبير والجو عتمة وعلشان ندور عليه محتاجين قوة كبيرة
الضابط قال : معاك حق ورن التليفون طيب اتفضل انت ياشاويش محمد
الشاويش محمد قال : حاضر وخرج
الضابط قال : الووه
اللواء رفعت قال : عملت ايه ياحضرة الضابط
الضابط قال : قبضنا عليهم يا فندم بس

 
اللواء رفعت قال : بس ايه
الضابط قال : واحد منهم قدر يهرب واحنا بنقبض عليه
اللواء رفعت قال : هرب
الضابط قال : ايوه يا فندم بس احنا دورنا عليه في الجبل بس يافندم الجبل كبير
اللواء رفعت قال : مافيش حاجة اسمها الجبل كبير لازم اللي هرب ده تجيبه مفهوم
الضابط قال : تمام يافندم بس علشان نعمل كده محتاجين حملة علشان نقبض عليه
اللواء رفعت قال : طيب والحارس اللي انا قوتلك عليه
الضابط قال : ماكنش فيه حد خطفينه يافندم
اللواء رفعت قال : انت متأكد
الضابط قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : طيب ابقي بلغني عملت ايه
الضابط قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال : سلام
الضابط قال : مع السلامة وشن الجرس
ودخل العسكري قال : تحت أمرك يافندم
الضابط قال : اندهلي يابني الشاويش محمد
 
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج شاويش محمد حضرة الضابط عاوزك في مكتبه
الشاويش محمد قال : طيب وراح وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش محمد وقال : تحت أمرك يافندم
وقام الضابط قال : تعال معايا
الشاويش محمد قال : علي فين يا فندم
الضابط قال : علي فيلا الناري
الشاويش محمد قال بإرتباك : بس الوقت اتأخر يافندم ممكن تخليها بكرة علشان
وقطع الضابط كلامه وقال : ايه يا شاويش محمد انت نسيت شغلنا ولا ايه
الشاويش محمد قال : لا يا فندم بس شوقي بيه مش هيستحمل الخبر ده وممكن يروح فيها
الضابط قال : ده شغلنا واحنا ملنش ذنب وبعدين حفيده نفسه مافكرش فيه قبل ما يعمل كده يلا يا شاويش محمد
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم
في فيلا صابر الجمال :
في الانتريه :
فكري قال : مش مصدق اللي انا سمعته سعد الناري تاجر سلاح
صابر قال : ومش مصدق ليه يعني

 
فكري قال : هو من أكبر رجال الأعمال في البلد وغني يعني مش محتاج انه يبقي بيتاجر في السلاح
صابر قال : يا الشرطة مسكها متلبس وبعدين حتي لو زي مابتقول كده ممكن تكون شركاته دي ستارة لتجارة في السلاح
فكري قال : تفتكر يا صابر بيه
صابر قال : إلا افتكر يا انا افتكر وافتكر كمان وبعد ما والده كمان كان اتحبس قبل كده في قضية سلاح يعني معني كده انه كان تاجر سلاح يعني مش غريبة عليهم تجارة السلاح
فكري قال : بس اللي طلع علي والده انه بيتاجر في السلاح ممكن مايكونش مظبوط مش علشان ابنه اتمسك متلبس في قضية سلاح يبقي ولده هو كمان بيتاجر في السلاح ممكن تكون شائعات زي ما أهل البلد بيقوله
صابر قال : لا مش شائعات
فكري قال : تقصد ايه انها ممكن تكون حقيقة
صابر قال : مش ممكن هي حقيقة فعلا
فكري قال : وحضرتك متأكد كده
صابر قال : انا سألت لما طلعت الشائعة دي في البلد وكان لازم اتاكد إن الكلام ده مظبوط ولا لا
فكري قال باستغراب : سألت
 
صابر قال : ايوه طبعا انت عارف اللي انا عندي معارف كتير
فكري قال : ايوه طبعا
صابر قال : فسالت واتاكدت انه عز الدين الناري كان فعلا مسجون في قضية سلاح وعندي الورق فوق
فكري قال : يعني ماكنتش إشاعة زي ما انا كنت فاكر
صابر قال : علشان انت طيب وفاكر إن كل الناس طيبن زيك
فكري قال باستغراب : طيب حضرتك مستغلتش الورق ده ليه وكانوا أهل البلد هيصدقوك علشان معاك دليل يثبت كلامك
صابر قال : لا طبعا انا مقدرش اعمل كده أخلاقي متسمحليش إن أشهر بسمعة الناس بالشكل ده حتي لو كان ده هيخلني أسقط في الانتخابات بس سمعة ناس وانا معملش كده ابدا
فكري قال لنفسه بدهشة : سمعة يا انت لو كنت تطول تقتل سعد الناري علشان تكسب الانتخابات كنت تعمل هو انا مش عارفك بس اكيد فى حاجة تانية خليتك متستغلش الورق ده قال سمعة قال
صابر قال : بقولك ايه انا عاوزك تروح القسم وتعرفي هما قبضوا علي سعد الناري ولا لا
وسرح فكري بتفكيره
صابر قال باستغراب : فكري يافكري
فكري قال : ايوه يا صابر بيه
صابر قال : ايوه ايه كنت سرحان في ايه
فكري قال : في اللي حصل
صابر قال : وعلشان كده انا عاوزك تروح القسم وتعرفي هما قبضوا علي سعد الناري ولا لا
 
فكري قال : طيب ليه ماهو خلاص بعد اللي حصل معها محدش هينتخبه وحضرتك اللي هتفوز يعني مالهوش لازمه تشغل نفسك بي
صابر قال : اعمل اللي بقولك عليه وخلاص
فكري قال : طيب وقام بعد اذنك
صابر قال : اتفضل
في فيلا الناري :
في الانتريه :
والداته قالت لنفسها بقلق : معقول ياسعد تتأخر ده كله ياتري ايه اللي حصل وسمعت صوت الباب يخبط لازم هو وراحت مسرعة وفتحت وبتنظر فيه ايه يا حضرة الضابط
الضابط قال : عاوزين نفتش البيت
مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : ايه تفتشوا
الضابط قال : ايوه
مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : تفتشوا علي ايه
الضابط قال : دلوقتي تعرفي هو شوقي بيه موجود
مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : ايوه موجود
الضابط قال : طيب ممكن تبلغيه اني موجود
مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : طيب وطلعت بابا يابابا
 
وفاق شوقي بيه وبينظر وقال : فيه ايه تاني
مراته ابنه قالت بدهشة : الشرطة تحت وعاوزها حضرتك
شوقي بيه وقال باستغراب : ايه الشرطة
مراته ابنه وقالت : ايوه
شوقي بيه وقال : ودول عاوزين ايه في الوقت المتأخر ده
مراته ابنه وقالت : عاوزين يفتشوا البيت
شوقي بيه وقال بدهشة : ايه يفتشوا البيت
مراته ابنه وقالت : ايوه
شوقي بيه وقال بغضب : هما مش عارفين ده بيت مين خليكي انتي هنا لما اشوف هما عاوزين ايه
مراته ابنه وقالت بقلق : طيب
ونزل شوقي بيه وقال : فيه ايه يا حضرة الضابط
الضابط قال : عاوزين نفتش البيت
شوقي بيه وقال باستغراب : تفتشوا البيت
الضابط قال : ايوه
شوقي بيه وقال : تفتشوا علي ايه ب
الضابط قال : علي حفيدك
 
شوقي بيه وقال باستغراب : حفيدي
الضابط قال : ايوه حفيدك مطلوب القبض عليه
سمعت والداته كلام الضابط ونزلت وقالت بخوف : ابني
شوقي بيه وقال باستغراب : اسنتي بس هو عمل ايه ياحضرة الضابط علشان تقبضوا عليه
الضابط قال : حفيدك ياشوقي بيه اتمسك هو والرجالة وهما بيستلموا سلاح
شوقي بيه وقال بدهشة : ايه سلاح
الضابط قال :ايوه وللأسف هرب واحنا بنقبض عليهم
شوقي بيه وقال : سلاح وداخ
ومسكته مراته ابنه وقالت بقلق : بابا
شوقي بيه وقال بحزن : سلاح تاني ليه ياسعد عملت كده
الضابط قال : وحضرتك عارف ان ده شغلنا
شوقي بيه وقال بحزن : اتفضل يا حضرة الضابط فتش
الضابط قال : انتم فتشوا فوق وانتم فتشوا تحت
وبتبكي مراته ابنه وقالت : ليه ياربي كده انا عملت ايه في حياتي علشان زوجي وابني يروحوا مني كده
شوقي بيه وقال بحزن : ليه سعد كده ضياعت كل حاجة في لحظة
والعساكر قالوا : مافيش حد يافندم
 
الضابط قال : دورتم كويس
العساكر قالوا : ايوه يافندم
الضابط قال : طيب شاويش محمد
شاويش محمد قال : ايوه يا فندم
الضابط قال : خد العساكر واسنتوني بره شويه
الشاويش محمد قال : تحت أمرك يافندم تعالوا وخرجوا
الضابط قال : انا اسف يا شوقي بيه علي اللي حصل بس حفيدك هو اللي اضطرني لكده وحضرتك اكيد مقدر موقفي
شوقي بيه وقال : حضرتك بتشوف شغلك وملقش ذنب في اللي حصل
الضابط قال : طبعا مش عاوز أفكر حضرتك اني اللي بيستر علي هارب بتكون جريمة علشان اكيد حضرتك عارف الكلام ده ولوسمحت لو حاول يكلمكم لازم تقولنا
وهز شوقي بيه راسه بنعم
الضابط قال : بعد اذنكم وخرج
مراته ابنه وقالت بكاء : ياحبيبي يابني ياتري عامل ايه دلوقتي
شوقي بيه وقال بحزن : ليه ياسعد كده انا اللي غلطان علشان سبته يعمل اللي هو عاوزه من غير ما سأله واعرف هو بيعمل ايه
مراته ابنه وقالت ببكاء : متعملتش في نفسك كده يابابا حضرتك ملقش ذنب في اللي حصل
شوقي بيه قال بعصبية : لا ليه انا اللي سبته لواحده من غير ما اعرف هو بيعمل ايه كان لازم اعرف عنه كل حاجة مسبهوش كده يعمل اللي هو عاوزه يمكن كنت لحقته قبل مايحصل كده كان لازم اعرف ان نزوله البلد بصفة مستمرة وراها حاجة انا اللي غلطان علشان سبته لواحده
 
مراته ابنه وقالت ببكاء : حضرتك مغلطش في حاجة هو مقدر ومكتوب وحضرتك ملقش ذنب في اللي حصل
شوقي بيه وقال بحزن : زمان غلطت نفس الغلطة وسبت ابني يضيع ودلوقتي حفيدي ليه ياسعد تعمل فيه كده
مراته ابنه وقالت ببكاء : احنا هنعمل ايه دلوقتي يابابا
شوقي قال بحزن : هنعمل ايه يعني مقدمنش حل غير اللي احنا نستنا لغاية ما الوضع يهدها شويه وهو اكيد هيحاول يشوفنها
مراته ابنه وقالت ببكاء : انا مقدرش استنا
شوقي بيه وقال : مقدمنش حل غير كده
مراته ابنه وقالت ببكاء : بس انا مقدرش
وقطع شوقي بيه كلامها وقال : هنعمل ايه يعني ماهو اللي عمل في نفسه وفينا كده
مراته ابنه وقالت ببكاء : انا عارفة انه غلطان بس ده ابني ولازم اشوفه واطمن عليه
شوقي بيه وقال بحزن : ما هو كمان حفيدي بس مقدمناش حل غير كده
مراته ابنه وقالت بخوف : طيب قوم يا بابا ارتاح شويه
ونظر لها شوقي بيه وقال بحزن : ارتاح هو عاد فيه راحة بعد اللي حصل ده خلاص وقت الراحة راح
في فيلا صابر الجمال :
في الجنينه :
صابر قال بلهفه : ها عملت ايه
وقعد فكري قال : لسه ماقبضوش عليه
صابر قال : يعني لسه هربنا
 
فكري قال : ايوه ياحتي الضابط ولا الشاويش كانوا في القسم
صابر قال باستغراب : ليه هيكون رحوا فين
فكري قال : وانا جاي لقتهم طلعين من فيلا الناري
صابر قال : يعني شوقي الناري عرف بل عمله حفيده
فكري قال : ايوه ليه
صابر قال : ادفع نص ثروتي واشوف شكله بعد ما عرف اللي عمله حفيده
فكري قال : اكيد زعلان من اللي حصل مع حفيده
صابر قال : وانت متأكد كده ليه
فكري قال باستغراب : تقصد ايه يا صابر بيه
صابر قال : أقصد انه عارف ان حفيده بيتاجر في السلاح
فكري قال بدهشة : لا معتقدش انه عارف
صابر قال : ليه بقي انت عاوز تفهمني انه حفيده ممكن يعمل كده من وراها
فكري قال : ايوه طبعا هو لو كان عارف ماكنش حفيده وصل لهنا
صابر قال : انت بيتهيلك انت عاوز تفهمني إن شخصية زي شخصية شوقي الناري ممكن حد يعمل حاجة من وراها وخصوصا حاجة كبير زي دي
فكري قال : هو مش ممكن بس ممكن برده تحصل
صابر قال : ممكن تحصل ازاي انت نسيت واحنا رايحين الصوان حصل ايه وازاي وقف حفيده قدامنا يبقي ازاي حفيده يبقي بيتاجر في السلاح من غير ما يعرف
 
فكري قال : تقصد ايه
صابر قال : أقصد انه كان عارف ومش بعيد يكون هو كمان بيتاجر في السلاح
فكري قال بدهشة : تاجر سلاح لالا ده راجل طيب
صابر قال : والله انت اللي طيب النوع اللي زي شوقي الناري ده بيبقي خبيث مش طيب زي ما انتم فاكرين ومش بعيد يكون هو اللي بيتاجر في السلاح وحفيده حاطته ستارة مش اكتر
فكري قال : لا يا صابر بيه معتقدش انه زي ما بتقول كده
صابر قال : طيب بكرة الأيام تثبتلك كلامي ده اذا ماكنش الرجل ده شكله غير ماهو ظاهر للناس يبقي انا معرفش حاجة
فكري قال : طيب لازم حضرتك ترتاح شويه علشان بكرة يوم طويل
صابر قال : معاك حق وقام
فكري قال : تصبح علي خير
صابر قال : وانت من اهله
في الصباح
في فيلا العشري :
نزل زاهر من غرفته ومعها الطلبات وقال بصوت مرتفع : يا داده دادة خيرية
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت بإبتسامة : صباح الخير
زاهر قال : صباح النور اعمللي فنجان قهوة مظبوط
خيرية قالت : النهاردة التصويت في الانتخابات صح
 
زاهر قال باستغراب : هو انتي متابعة الانتخابات يادادة
خيرية قالت : ايوه طبعا مش ابني مرشح نفسه يبقي لازم اتابع
وان شاء هتجح هو هيلقوا احسن منك فين علشان يمثلهم
زاهر قال : ربنا يخليك يادادة القهوة بقي
خيرية قالت : مش تفطر الأول قبل ماتشرب القهوة علشان تبقي مالي مركزك كده وانت واقف قدام أهل الدايرة
زاهر قال : طيب علشان خاطرك انتي بس
خيرية قالت : ربنا ينجحك وتبقي عضو كده في مجلس الشعب
زاهر قال : الله علي دعواتك يادادة اللي فتحت نفسي
خيرية قالت بإبتسامة : خلاص هبقي ادعيلك كل يوم علشان تأكل
زاهر قال : يا انا بالشكل ده هزيد في الوزن
خيرية قالت بإبتسامة : لا متخفش انا هعملك أكل صحي
زاهر قال : اذا كان كده فأنا موافق
ونزل خالد ومعه الطلبات وقال : موافق علي ايه كده من علي الصبح
زاهر قال : انت صحيت كويس أنك صحيت بدري
خالد قال : هو ده يوم حد ينام فيه صباح الخير يا داده
خيرية قالت : صباح النور بعد اذنكم
زاهر قال : اتفضلي يا داده
خالد قال : مقلتليش كنت بتقول موافق علي ايه
زاهر قال : مافيش هو جدي صحها ولا لسه
 
خالد قال : مش عارف بس معتقدش انه لسه نايم
زاهر قال : امال فين
وجاء جده وقال : انا هنا يازاهر
زاهر قال : صباح الخير يا جدي
وقعد جده قال : صباح الخير يا خالد كمان صاحي من بدري
خالد قال : ايوه طبعا لازم اصح من بدري ازاي أفضل نايم في يوم زي ده
ملك قالت باستغراب : ليه هو فيه ايه النهاردة
خالد قال بدهشة : ليه وهو انت متعرفيش
ملك قالت : معرفش ايه
خالد قال : يا انت مش متابعة خلاص
ملك قالت باستغراب : متابعة ايه
خالد قال : الانتخابات النهاردة يوم التصويت
ملك قالت : اه ااااه أصل مليش في موضوع الانتخابات ده علشان كده انا مش متابعة
حامد بيه وقال : ولا احنا بس بما إن زاهر مترشح يبقي لازم نهتم المهم انا هجيلك علي الدايرة طبعا مش هقدر اسيبك في يوم زي ده
زاهر قال : مافيش داعي ياجدي
جده قال : إزاي بقي لازم أكون واقف جانبك في يوم زي ده
 
زاهر قال : بس انا مش عاوز اتعبك ياجدي
جده قال : ولا تعب ولا حاجة وبعدين انا عاوز اروح اشوف المنطقة بقالي زمان مروحتش هناك
زاهر قال : طيب علي راحتك ياجدي
ملك قالت : شويه وجاية ياجدي
حامد بيه وقال: طيب بقولك ايه يازاهر هو انت رايح امتا
زاهر قال : بعد مافطر ليه ياجدي
جده قال : ما تأخذ ملك معاك
زاهر وقال باستغراب : أخدها فين
جده قال : الدايرة هتخدها فين يعني
زاهر قال بنرفزه : جدي انا مش رايح العب علشان اخدها معايا انا رايح اشوف شغلي يعني مش هبقي فاضي
جده قال : ايوه انا عارف
زاهر قال بنرفزه : اما حضرتك عارف بتقولي اخدها معايا ليه
جده قال : وفيها ايه يعني لو جات معاك هي مش هتعطلك عن حاجة
زاهر قال بنرفزه : جدي بلاش المرة دي
جده قال : ليه يا حتي الناس لما هيشوفها معاك هيصدقه الكلام اللي انت قولته في الصوان
زاهر قال باستغراب : وانت عرفت منين ياجدي اللي قولته
 
جده قال : خالد قالي
زاهر قال بغضب : اه ااااه خالد
خالد قال بإرتباك : اعمل ايه جدي هو اللي أصر عليا اني احكيله ايه اللي حصل
جده قال : مش وقته الكلام ده هتخدها معاك
زاهر وقال بنرفزه : علشان خاطري ياجدي لو انت بتحبي بلاش تصر اني اخدها معايا المرة دي
خالد قال باستغراب : طيب ليه
زاهر قال بنرفزه : هو كده
جده قال باستغراب : يعني واحد يبقي خاطب وخطبته ماتكونش معها في يوم زي ده ازاي
زاهر قال : جدي مش انت بتحبني
جده قال : ايوه طبعا هو ده سؤال تسأله
زاهر قال : يبقي خلاص علشان خاطري ماتخلنيش اخدها معايا غصب عني
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الفطار جاهز
خالد قال : طيب يادادة اتفضلي انت
خيرية قالت : طيب
في السفرة
حامد بيه وقال : كنتي فين ياملك
 
وقعدة ملك قالت : مافيش كنت يجيب الدواء اللي هتاخده بعد الفطار
حامد بيه وقال بإبتسامة : ربنا يخليكي ليها
ملك قالت : يخليك لي ياجدي
خالد قال : وبعدين انا كده هبتدي اغير
حامد بيه وقال : لازم تغير مش قاعد جانب أجمل بنت في البلد
ملك قالت : مش لدرجتي ياجدي
حامد بيه وقال : طيب قومي شوفي نفسك في المرايا وهتشوفي اني كلامي مظبوط وطبعا المرايا مش هتكذب
خالد قال : جدي بيتكلم صح ياملوكة
ملك قالت بنرفزه : انا قوتلك قبل كده متقوليش ياملوكة انا اسمي ملك مدلعنيش تاني
خالد قال : ليه بقي أولا انتي بقيتي واحدة من علتنها ثانيا بقي وده الأهم انك بقيتي خطيبة زاهر ابني عمي يعني عندي الحق اللي انا اقولك ياملوكة
جده قال : هو في دي معها حق
ونظر ملك لزاهر بنرفزه
زاهر قال بغضب : طيب امشي انا بقي
جده قال : انت لسه فطرت
زاهر قال بغضب : الحمد لله فطرت وكمان علشان الحق
جده قال : طيب خود ملك معاك
 
ونظر له زاهر باستغراب وبدون تعليق
ملك قالت : اروح فين ياجدي
حامد بيه وقال: تروحي علي المنطقة اللي زاهر مترشح فيه
ملك قالت : لا يا جدي انا مش عاوزة اروح
زاهر قال : ما انا قوتلك ياجدي اني مش هكون فاضي
جده قال باستغراب : قولتي امتا
زاهر قال بدهشة : من شويه
جده قال : مش فاكر
خالد قال بدهشة : إزاي ده ياجدي يازاهر لسه من شويه مكلمك في الموضوع ده يبقي مش فاكر ازاي
جده قال : ما انتم عارفين اني بنسي
خالد قال : ايوه صح بس انا افتكرتك خفيت منه بما انك صحتك بقت كويسه بس إظهار كنت غلطان ياجدي
جده قال : معتش تفتكر تاني ماشي
خالد : طيب
جده : زاهر خدها معاك
زاهر وقال : بس ياجدي هي مش عاوزه يبقي خلاص مش هخدها غصب عنها
جده قال باستغراب : هي قالت امتا انها مش عايزه تروح
زاهر قال : ماهي لسه قايلة اهي
 
جده قال : حقه ياملك انتي قولتي كده
ملك قالت باستغراب : انت كويس ياجدي
حامد بيه وقال : ايوه كويس بس مش فاكر انك قولتي كده مش مهم خدها معاك يازاهر وانا هبقي احصلكم ماشي
زاهر قال بغضب : ماشي اتفضلي
ملك قالت : جدي انت اكيد كويس
حامد بيه وقال : ايوه كويس روحي بقي
ملك قالت : طيب سلام
حامد بيه وقال : مع السلامة
خالد قال باستغراب : مالك يا جدي انت كويس ولا اتصل بالدكتور يجي يشوفك
جده قال : لا انا كويس ماتقلقش
خالد قال : اكيد ياجدي انك كويس
جده قال : ايوه يا بني انا كويس
خالد قال : طيب انا رايح علي الشركة عاوز حاجه
جده قال : لا سلامتك
خالد قال : اشوفك في الدايرة
جده قال : طيب
في عربية زاهر
زاهر قال بصوت منخفض : هو جدي ماله النهاردة
ملك قالت : حتي انا مستغربة هو كان كويس النهاردة الصبح ازاي نسي فجأة كده
زاهر قال : ايوه فعلا هو كان كويس الصبح وانا اتكلمت معها ماكنش باين عليه حاجة
ملك قالت : ممكن النسيان اللي عنده ده بيجيلوا فجأة
 
 
زاهر قال باستغراب : ممكن يحصل كده
ملك قالت : ايوه ممكن يحصل كده بسبب السن بس انا ملاحظتش علي جدي قبل كده انه بينسي
زاهر : لا بعد وفاة جدتي تعب اوي نفسيا وصحيا وبدأ ينسي حاجة ويفتكرها بعد كده بس مش في وقتها والدكاترة قالوا إن ده بسبب انه فقد الأمل في العيش بعد وفاة زوجته بس ده مؤقت لما يتحسن نفسيا وصحيا هيرجع تاني ومعتش هينسها حاجة وهو دلوقتي بقي كويس والحمد لله بس مش عارف إيه اللي حصله انهارده ورجع ينسي زي الأول
ملك قالت باستغراب : فعلا حاجة تحير
ونظر لها زاهر باستغراب بدون تعليق
في الشركة العشري :
أمام مكتب خالد بيه :
ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : صباح الخير يا فندم
خالد قال باستغراب : صباح الخير حد سأل عليها
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم حضرته عاوز يقابلك
خالد قال باستغراب : مين حضرتك
المهندس محمد قال : انا المهندس محمد علوي بعتني الأستاذ عصام مدير الدعاية الانتخابية بتاعته زاهر بيه
خالد قال : ايوه ايوه اهلا يا بشمهندس
المهندس محمد قال بإبتسامة : اهلا بحضرتك يافندم
خالد قال : اتفضل
ودخل المهندس محمد المكتب بدون تعليق
خالد قال : ابعتلي المهندس هاني
 
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
ودخل خالد المكتب وقال : اتفضل واقف ليه
المهندس محمد قال : شكرا
خالد قال : اسف عن التأخير بس معرفش انك هتجي بدري كده
المهندس محمد قال : لا يا فندم مافيش حاجة
خالد قال : ممكن الملف بتاعتك
المهندس محمد : اتفضل يافندم
وبينظر خالد في الملف وقال : حضرتك متعينتش قبل كده
المهندس محمد قال : للأسف لا يا فندم
خالد قال : طيب حضرتك هتبقي في الأول فترة تحت التدريب وبعد كده هتبقي مهندس أساسي في الشركة ومتقلقش التدريب ده هيكون عليه مرتب ولما تخلص فترة التدريب دي هتكون مهندس أساسي هيبقي مرتبك حاجة تانية تمام
المهندس محمد قال بإبتسامة : انا متشكر متشكرا جدا يافندم
وراحت ياسمين السكرتارية علي مكتب خالد بيه
خالد قال: أدخل
دخلت ياسمين السكرتارية قالت : المهندس هاني يافندم
 
خالد قال : خليه يدخل
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر اتفضل
ودخل المهندس هاني وقال : حضرتك طلبتني يا فندم
خالد قال : ايوه يا بشمهندس ده المهندس محمد هتاخده وهتوريه مكتبه ومن دلوقتي هيكون مسئوليتك تدريبه تمام
المهندس هاني قال : حاضر اهلا بك يابشمهندس
المهندس محمد قال : اهلا يابشمهندس
المهندس محمد قال : متشكر جدا يافندم وإن شاء الله هكون عند حسن ظنك
خالد قال بإبتسامة : ان شاء الله اتفضل
المهندس هاني قال : بعد اذنك يافندم
خالد قال : اتفضلوا
في دايرة زاهر :
ونزل زاهر من العربية ومعها الأوراق
ونظرة له ملك وقالت باستغراب : هما ايه الأوراق دي
زاهر قال بغضب : مش شغلك
ملك قالت : انا اللي غلطانة اني بكلمك من الأساس
 
وبيتصل عصام بزاهر وقال : الووه
زاهر قال : ايوه يا عصام
عصام قال : حضرتك اتاخرت ليه
زاهر قال : متاخرتش ولا حاجة
عصام قال : إزاي بقي المفروض حضرتك تكون عندي دلوقتي
زاهر قال : ما انا فعلا موجود
عصام قال : فين ده
زاهر قال : بس وراك
ونظر عصام وراها لقي زاهر وملك وراح لهم وقال : حضرتك اتاخرت كده ليه
زاهر قال : ليه هو التصويت بدأ
عصام قال : لا لسه شويه وهتفتح اللجان
زاهر قال : طيب كويس
عصام قال : مش دي الطلبات اللي انا عطيها لحضرتك
زاهر قال : ايوه هي
 
عصام قال باستغراب : طيب حضرتك جيبها معاك ليه
زاهر قال : علشان انفذهم
عصام قال باستغراب : بس يافندم النهاردة يوم التصويت وانا واثق إن شاء الله انك هتنجح
زاهر قال : انا قوتلك قبل كده إني مش بعمل كده علشان الانتخابات
عصام قال باستغراب : ايوه فعلا حضرتك قوتلي كده بس انا مفهمتش تقصد ايه
زاهر قال : انا بعمل كده علشان عاوز اساعدهم انا لما قراءة الطلبات بتاعتهم عرفت هما قده ايه بيعانوا من اللي هما فيه وبعدين بدل اقدر اعمل حاجة معملهش ليه ايه المانع يعني
وبتنظر ملك لزاهر باستغراب علي ما قاله
عصام قال : بس يافندم لازم حضرتك تكون معايا أمام اللجنة
زاهر قال : بس اللجنة لسه مفتحتش
عصام قال : ايوه بس حضرتك قبل كده قوتلي انك رافض تعمل كده بنفسك علشان ميحسوش إن حضرتك بتعطف عليهم
زاهر قال : ايوه فعلا انا قولت كده وانا لسه عندي رأي
عصام قال : طيب والعمل دلوقتي
 
زاهر قال : مش عارف
عصام قال بتفكير : انا عندي الحل
زاهر قال باستغراب : ايه هو
عصام قال : اني الآنسة ملك هي اللي تقوم بالحكاية دي
زاهر قال : لا طبعا
عصام قال : ليه
زاهر قال : هو كده
ملك قالت : بس انا موافقة وحبها اعمل كده
زاهر قال : وانا مش موافق وبعدين انتي متعرفيش المنطقة هنا كويس ازاي هتعملي كده
عصام قال : ايوه صح بس ممكن ابعت معها حد علشان يساعدها
ملك قالت : اهي اتحلت
زاهر قال : برده لا
ملك قالت بنرفزه : لا ليه ماهو حلها ولا انت عاوز تعمل الخير لواحدك
زاهر قال : المسألة مش كده
ملك قالت بنرفزه : امال ايه
 
زاهر قال بعصبية : افرضي حصلك حاجة بسبب الصوراللي تعلقت لينا في المنطقة يبقي ساعتها اعمل ايه
ملك قالت باستغراب : ايه تقصد ايه
زاهر قال بإرتباك : مقصودتش حاجة المهم انك مش رايحة عصام
عصام قال : ايوه يافندم
زاهر قال : روح مع الناس اللي هيجم دلوقتي علشان توريهم عناوين الناس ماشي
عصام قال : بس
وقطع زاهر كلامه وقال بنرفزه : مابسش انا هفضل هنا ماشي
عصام قال : طيب
زاهر قال : أهم وصلوا يلا روح وخده الطلبات دي معاك
عصام قال : طيب
ملك قالت : طيب اوراح معهم
زاهر قال : لا
ملك قالت بنرفزه : انا مش جايه معاك علشان تتحكم فيه وبعدين أنت مش مسئول عندي
زاهر قال بنرفزه : ايوه صح انا مش مسئول عندك بس بدل جيتي معايا يبقي باقتي مسئوليتي و هحافظ عليكي لما اوصلك لجدي تاني وانا مفرطش في مسئولياتي ابدا
ملك : بس انا اقدر أحافظ علي نفسي كويس يعني مش مستنيا حد علشان يحميني
زاهر : انا مش بحميكي انتي باقتي أمانة معي ولازم اسلمها لصاحبها
 
ملك قالت باستغراب : وصاحبها ده مين إن شاء الله
زاهر قال : اللي انا واخدك منه طبعا جدي
ملك قالت بنرفزه : بس انا كنت حبها اعمل كده
زاهر قال : وانا مقدرش أتحمل انك يحصلك حاجة
ملك قالت بنرفزه : طيب والعمل ايه
زاهر قال : شوفي خالد برده معها طلبات من الناس زي اللي كانت معايا دي ابقي روحي معها تمام
ملك قالت : طيب ليه هو انت مش بتثق في اللي اسمه عصام ده
زاهر قال : بثق فيه بس مش لدرجتي اني اخليكي تروحي معها وأمنه عليكي
ونظرة له ملك بنرفزه وبدون تعليق
في فيلا العشري :
وصل رأفت الحوت علي الفيلا
وراح له حمزه الحارس وقال : اهلا يا رأفت بيه
رأفت قال : ازيك يا حمزه عامل ايه
حمزه الحارس قال : الحمد لله
رأفت قال : انت مبسوط هنا
حمزه الحارس قال : الحمد لله يافندم
 
رأفت :طيب خالد بيه موجود
حمزه الحارس : لا مش موجود
رأفت : طيب زاهر بيه موجود
حمزه الحارس : لا يا فندم هو مش موجود
رأفت قال باستغراب : هو كمان مش موجود امال مين اللي جوه
حمزه الحارس : حامد بيه
رأفت :طيب ممكن اقابله
حمزه الحارس قال : ايوه يافندم اتفضل فتحية يا فتحية
وطلعت فتحية من المطبخ وقالت : ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : رأفت بيه عاوز يقابل حامد بيه
فتحية قالت : طيب روح انت
حمزه الحارس قال : بعد اذنك يافندم
رأفت قال : اتفضل يا حمزه
فتحية قالت : اتفضل يافندم
وقعد رأفت قال : شكرا
فتحية قالت : بعد اذنك هدي للبيه خبر
 
رأفت قال : اتفضلي
وطلعت فتحية وبخبطت علي الباب
حامد بيه وقال : أدخل
ودخلت فتحية وقالت : رأفت بيه عاوز حضرتك تحت
حامد بيه قال : رأفت بيه مين
فتحية قالت : معرفش بس حمزه الحارس عارفه
حامد بيه وقال : طيب روحي انتي وانا نزله
فتحية قالت : حاضر
ونزل حامد بيه قال : اهلا وسهلا
وقام رأفت قال : اهلا بك يافندم
حامد بيه قال : اتفضل
رأفت قال : شكرا
حامد بيه : اي خدمة
رأفت : إظهار حضرتك مش فاكرني
حامد بيه وقال : لا والله مش واخد بالي
رأفت قال:كده ياجده حامد مش فاكرني
حامد قال : انا حسس اني اعرفك بس مش متذكر
 
رأفت قال : طيب انا هفكر حضرتك فاكر الولد اللي كان بيجلك يشتكي إن خالد بياخذ الشاندوتش بتاعته وحضرتك تعمله ساندوتش زيادة
حامد بيه : ايوه ايوه انت رأفت الحوت صح
رأفت قال بإبتسامة : ايوه بس حضرتك شكلك نستني ياجدي
حامد بيه : هو انا اقدر برده أصل انت اتغيرت اوي
رأفت قال : اتغيرت ازاي يعني
حامد بيه وقال : أصل وانت صغير ماكنتش كده
رأفت : الصغير بيكبر ياجدي
حامد بيه : معاك حق
رأفت قال : امال خالد فين
حامد بيه : تلقيه في الشركة ليه فيه حاجة
رأفت : أصل بحاول اوصله وتليفونه مشغول واتصلت بزاهر لقيت تليفونه مشغول برده
حامد بيه : أصل زاهر مترشح في الانتخابات مجلس الشعب
رأفت : اترشح في الانتخابات
حامد بيه : هو انت متعرفش
رأفت قال : لا أصل كنت مشغول اليومين اللي فاتوا
 
حامد بيه : ليه خير
رأفت قال : مافيش في الشغل
حامد بيه و : اه في الشغل انت عامل زي خالد وزاهر
رأفت : هنعمل ايه بس ياجده
حامد بيه : المفروض يكون فيه وقت للشغل ووقت تعيش حياتك وتعمل اللي انت عاوزه انا نفسي كنت بعمل كده
رأفت : بس الوضع اختلف عن زمان احنا دلوقتي بنسابق الزمان علشان نعمل اللي احنا عاوزينه غير كده ياجدي مش هتعرف تعمل اللي انت عاوزه علي العموم ياجدي انا كنت جاي علشان ادعيكم علي خطبتي اتفضل
حامد بيه : ايه ده انت خطبت
رأفت : ايوه ولازم تيجوا
حامد بيه وقال بإبتسامة : طبعا هنجي ومين دي سعيدة الحظ
رأفت : واحدة كانت زملتي في الجامعة
حامد بيه وقال بإبتسامة : يعني قصة حب بقي
وضحك رأفت : يعني المهم لازم تيجوا
حامد بيه : حاضر هجي انا وخالد وزاهر وملك
رأفت قال باستغراب : ملك مين ياجدي
حامد بيه وقال : هو انا مقولتلكش
 
رأفت : مقلتليش ايه
حامد بيه قال : إن زاهر هو كمان خطب
رأفت قال : ايه خطب وازاي محدش يقولي
حامد بيه : ما احنا معملنش حاجة ولا حتي عزمنا حد
رأفت قال باستغراب : ليه كده
حامد بيه : علشان الانتخابات بتاعت زاهر ما انا قوتلك إن زاهر مترشح في الانتخابات وموضوع الخطوبة ده قررنها بسرعة وقولنا في الفرح إن شاء الله نبقي نعزم كل معارفنا والأصدقاء
رأفت قال : اه ااااه علشان كده خالد مقليش وانا بقول برده ازاي خالد ميعزمنش وهي تبقي مين ياجدي
حامد بيه : هي قربتنا
رأفت : علشان كده وافقة علي الخطوبة بسرعة علي العموم الف مبروك ياجدي
حامد بيه وقال : الله يبارك فيك
رأفت قال : لازم هي كمان تجي مع زاهر في الخطوبة علشان نتعرف عليها
حامد بيه قال : طبعا هاتجي إن شاء الله
وقام رأفت قال بإبتسامة : طيب ياجدي انا لازم أمشي علشان عندي حاجات كتير لازم اعملها
حامد بيه وقال : الكلام خدنا ومشربتش حاجة
رأفت قال بإبتسامة : اعتبره وصل ياجدي وبقي سلامني علي خالد وزاهر
حامد بيه وقال : حاضر مع السلامة
 
رأفت قال : الله يسلامك يا جدي ومشي
في شركة العشري :
في مكتب خالد بيه :
خالد قال لنفسه : انا بكده يكون خلصت تنفيذ كل الطلبات اللي اخذتها من زاهر واعقبال ما اروح علي الدايرة يكون طلبات الناس اتنفذت وبيتصل بياسمين السكرتارية ياسمين تعاللي شويه
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وراحت وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخلت ياسمين السكرتارية وقالت : ايوه يا فندم
خالد قال : في أي مواعيد تانية النهاردة
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
خالد قال : طيب كويس وقام انا هامشي دلوقتي ولو فيه أي حاجة ابقي كلمني
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
خالد قال : المهندس حسام موجود
ياسمين السكرتارية قالت : مش عارفة يافندم اشوفوا لحضرتك
خالد قال : لا خلاص ومشي
 
في الصعيد :
في فيلا الناري :
سمع شوقي الناري صوت أهل البلد وهي بتهتف باسم صابر الجمال قال لنفسه بغضب : ليه ياسعد عملت فيه وفيك كده مش كان زمانك دلوقتي الناس بتهفته باسمك مكان صابر الجمال ياكان خلاص معتش اللي خطوة واحدة وتبقي عضو في مجلس الشعب ضياعت كل حاجة في غمضة عين ليه بس كده وبكي وبينظر لقي مراته ابنه جاية عليه وفمسح دموعه
مراته ابنه وقالت بحزن : انت بتعيط يابابا
شوقي بيه وقال : بعيط ايه
مراته ابنه وقالت بحزن : امال ايه الدموع اللي انا شايفها في عنيك دي
شوقي بيه وقال : مافيش أصل دخل في عنيا عفار علشان كنت واقف في البلكونة
مراته ابنه وقالت : اكيد مضايق علشان الناس بره بتهتفه باسم صابر الجمال مكان سعد
شوقي بيه وقال : وهضايق من ايه كل شي قسمه ونصيب
مراته ابنه وقالت بتنهيد : ايوه كل شي قسمة ونصيب طيب مش هتفطر
شوقي بيه وقال : مين اللي ليه نفس
مراته ابنه وقالت : بس يا بابا لازم تاكل حاجة علشان صحتك
شوقي بيه وقال : صحتي
مراته ابنه وقالت : ايوه يا بابا ما حضرتك لو مخدتش بالك من صحتك من اللي هيساعد سعد ويخرجوا من اللى هو فيه
شوقي بيه وقال بحزن : اخرجوا يمسكوه متلبس زي ما مسكين ابني عز الدين يعني مش هينفع يخرج منها وهيتسجن يعني هيتسجن
 
مراته ابنه وقالت ببكاء : لا يا بابا متقولش كده إن شاء مش هيتسجن وانت لازم تخرجوا منها
شوقي بيه وقال : ودي اعملها ازاي ياحتي لو جبت واحد واعترف مكانه مش هينفع خلاص عوضي علي الله وقام عوضي علي الله وبتبكي مراته ابنه
في دايرة زاهر :
نزل خالد من العربية لقي زاهر وملك واقفين وراح لهم وقال : انتم واقفين كده ليه
زاهر قال : مافيش
خالد قال : امال عصام فين
زاهر قال : راح يوصل الحاجات للناس
خالد قال : الحاجات دي بخصوص الطلبات اللي بعتتها الناس لك
زاهر : ايوه
خالد : مالك يا ملك شكلك مضايق كده ليه
زاهر قال بنرفزه : كويس أنك جيت علشان تروح معاك للناس وانت بتعطلهم الحاجات اللي هما طلبوها
خالد : ما انا بعتها خلاص
زاهر : بعتها ازاي
خالد : ما الورق اللي انا اخذته منك لقيت كل طلب عليه العنوان بتاعه وعلشان محرجش نفسي والناس كمان بعتلهم الحاجات مع الناس اللي ساعدتني باسمك وخلاص
زاهر : طيب كويس
 
خالد : ليه هي كانت عاوزه تروح للناس وتوزع عليهم الحاجات اللي طلابوها
زاهر قال : ايوه
خالد قال : طيب مرحتيش ليه
زاهر : ما انا مرضتش
خالد قال : ايوه يبقوا اتخنقتم صح
زاهر قال بنرفزه : مش بضبط
خالد قال : إزاي يعني
زاهر قال : أصل انا مرضتش علشان الصور اللي اتعلقت ليا وليها في المنطقة وممكن يحصل حاجة وكمان هي متعرفش المنطقة دي كويس علشان كده مرتضش انها تروح
خالد قال : زاهر معه حق يا ملك وانا لو في مكان زاهر كنت عملت كده وانتي دلوقتي بقتي من عيلتنا ولازم نخاف عليكي ولو مشيتي لواحدك ممكن حد يضايقك كده ولا كده بكلمة
ملك قالت : بس انا اقدر احمي نفسي كويس
زاهر قال بنرفزه : شوف بتقول ايه واحنا بنقول ايه
خالد قال :استنا يا زاهر انا متأكد انك تقدري تحمي نفسك بس برده الأمر ميسلمش صح ولا ايه
ملك قالت : خلاص يا خالد انت معاك حق في اللي انت قولته
زاهر قال : الحمد لله انك اخير اقتنعتي بي الكلام اللي انا قاعد بقولك فيه بقالي ساعة
ملك قالت بنرفزه : انت
 
وقطع خالد كلامها وقال : علشان خاطري يا ملك مترديش مش وقته الكلام ده
ملك قالت بنرفزه : انت معاك حق مش وقته ولا حتي مكانه علشان أرد عليك
خالد قال : أخبار التصويت إيه
زاهر قال : اهي اللجنه فتحت من ساعة و الناس واقفة علشان تنتخب
خالد قال : طيب الحمد لله جدي لسه مجاش
زاهر قال : لا لسه
وراح لهم واحدة من أهل المنطقة وقالت : انا مش عارفه اشكرك ازاي علي اللي انت عملته معها ابني
زاهر قال : انا اسف بس انا معرفش حضرتك
واحدة من أهل المنطقة وقالت بإبتسامة : صحيح حضرتك متعرفنيش بس انا اعرفك كويس انا ابني المهندس اللي حضرتك وظفته في الشركة بتاعتك
خالد قال : حضرتك والداته المهندس محمد علوي
واحدة من أهل المنطقة وقالت : ايوه انا حضرتك عملت معها جميل مش هقدر اردهولك طول ما انا عايشه حضرتك متعرفش ابني بقي مبسوط قده ايه زي ما يكون رجعتله للحياة تاني انت ربنا بعتك لينا ربنا يسعدك ويخليك وبنويلك كل اللي في بالك
زاهر قال : انا معملتش حاجة
والداته المهندس محمد قالت : إزاي بقي أنا ابني عايش دلوقتي بسبب ربنا وبسبك انت وتستهل تبقي النائب بتاعنا
زاهر : شكرا يافندم
والداته المهندس محمد قالت بإبتسامة : دي خطبتك
زاهر قال بإبتسامة خفيفة : ايوه ملك
 
والداته المهندس محمد قالت بإبتسامة : الف مبروك علي الخطوبة وربنا يخليكم لبعض
ملك قالت : شكرا
والداته المهندس محمد قالت : طيب انا هروح انتخب بعد اذنكم
زاهر قال : اتفضلي
خالد قال بإبتسامة : شوفت فرحانه قده ايه
زاهر قال : ايوه
خالد قال : انا متخيلتش انها تكون فرحانه بالشكل ده علشان ابنها اتعين
ملك قالت : هي الام كده ياخالد تفرح لابنها اكتر ماتفرح لنفسها
خالد قال : معاكي حق يا ملك
في فيلا العشري :
نزل حامد بيه من غرفته وقال بصوت مرتفع : يا خيرية خيرية
وطلعت خيرية من المطبخ وقالت : ايوه يا فندم
حامد بيه وقال : انا رايح علي دايرة زاهر لو حصل حاجة ابقي كلمني ماشي
خيرية قالت : حاضر هو حضرتك هتتاخر
حامد بيه : لا اعقبال بس لما نعرف زاهر نجح ولا لا
خيرية : ان شاء الله هينجح
حامد بيه : ان شاء الله هامشي أنا بقي
في الصعيد :
في لجنة الانتخابات :
راح واحد من أهل البلد وقال : احنا ماكنش نعرف ياصابر بيه إن سعد الناري ممكن يكون تاجر سلاح وتلقي جده كمان تاجر سلاح بس ربنا كشفهم علي حقيقتهم قدامنا قبل مانتخبهم في الانتخابات
صابر بيه : ماينفعش تقول كده يا مهما كانوا من اهل بلدنا وحتي لو غلطوا متكلمش عليه بالشكل ده برده
واحد من أهل البلد قال : يسلام علي طيبة قلبك يا صابر بيه تنتخبوا مين
أهل البلد : صابر بيه صابر بيه
صابر : شكرا وانا هعمل كل اللي في وسعي علشان اساعدكم
في دايرة زاهر :
وجاء عصام وقال : كله تمام يازاهر بيه كل الناس اللي في الدايرة بيدعولك على اللي عملته معهم وبكده اضمنلك انك هتنجح وبكتساح
زاهر قال : ان شاء الله
وبتنظر واحدة من أهل المنطقة لقت زاهر بيه واقف فاراحت له وقالت : انا مش عارفه اقولك ايه
زاهر قال باستغراب : حضرتك تعرفيني
 
واحدة من أهل المنطقة وقالت : ايوه طبعا انت نقذت بناتي انهم يقعدوا في الشارع والناس تنهش في لحمهم
زاهر قال : علي العموم ياحاجة لو احتاجتي أي حاجة انا موجود
الحاجة قالت : انت ماتعرفنيش صح
زاهر قال : لا
الحاجة قالت : أصل انت ماشفتنيش قبل كده
عصام قال : دي يافندم اللي بيتها هيقع وعايشه فيه هي واحفادها البنات واللي حضرتك كلفت المهندس حسام بي
خالد قال : هو حضرتك
الحاجة قالت : ايوه
زاهر قال : اه ااااه افتكرت والمهندس حسام شغل فيه دلوقتي
الحاجة قالت بإبتسامة : ايوه هو والعمال اللي عملته ده انا مش هنسها طول عمري
زاهر قال بإبتسامة : ماتقوليش كده انا مش زي حفيدك زي ماقولتي في الطلب اللي بعتهولي
وجاء حامد بيه وبينظر اللي بيحصل وبدون تعليق
الحاجة قالت بإبتسامة : انا يبقي ليا الشرف اني يكون عندي حفيد زيك ربنا يسترك ويديك الصحة وطولت العمر ويديك كل اللي انت بتتمنها
زاهر قال : شكرا يا حاجة ولو احتاجتي أي حاجة ابقي بلغي الأستاذ عصام وهو هيبلغني
الحاجة قالت : ربنا يخليك لينا ياحفيدي الغالي انا لو كان عندي حفيد ماكنش هيعمل اللي انت عملته معايا وبتنظر لملك مش دي اللي معاك فى الصور اللي اتعلقت في المنطقة
زاهر قال بنرفزه : ايوه بس هي خطبتي
الحاجة قالت بإبتسامة : خطبتك الف مبروك يابنتي
ملك قالت : الله يبارك فيكي ياحاجة
الحاجة قالت : خالي بالك منه وحافظي عليه علشان شكله بيحبك اوي انا سمعت من الناس أنه دافع عنك وعن أخلاقك وشرفك أمام أهل المنطقة كلهم
وبتنظر ملك لزاهر باستغراب وبدون تعليق
الحاجة قالت : وسمعت كمان من الناس أنه كان هيتخانق مع واحد علشان قال عنك كلام وحش حطيه في عنيكي وانت كمان حافظ عليها ووعي في يوم تزعلها علشان شكلها بنت حلال علشان كده ربنا بعتهلك
وبينظر زاهر لملك بدهشة وبدون تعليق
الحاجة قالت : امشي انا بقي
 
زاهر قال : طيب اوصلك
الحاجة قالت بإبتسامة : لا والله خليك مكانك
زاهر قال : طيب بما انك حلفتي وصلها يا عصام
عصام قال : حاضر ومشي معها
وجاء حامد بيه وقال : ايه الاخبار
خالد قال : لسه ياجدي
زاهر قال : بقول ايه مانجي نقعد في حته بدل ما احنا واقفين وكمان علشان جدي ميتعبش من الواقفة
جده قال : علي رأيك
خالد قال : هنروح فين
زاهر قال : فيه ايه حته
وجاء عصام وقال : علي فين يا فندم
زاهر قال : رايحين نقعد في حته
عصام قال : بس يافندم ماينفعش تمشي في يوم زي ده لازم حضرتك تبقي موجود
زاهر قال : بس انا مش حابب الواقفة كده
عصام قال : بس يافندم
خالد قال : عصام معه حق يا زاهر وجودك مهم هنا
زاهر قال : بس
وقطع جده كلامه وقال : خلاص انت مش هتمشي من هنا وفي نفس الوقت هتقعد في حته
زاهر قال باستغراب : إزاي بقي
جده قال : انت نسيت شقتي القديمة اللي هنا
زاهر قال باستغراب : هو حضرتك ياجدي مبعتهاش
جده قال : ابعها ازاي وانا عشت فيها أجمل أيام حياتي
ملك قالت : انا نفسي اشوفها ياجدي
حامد بيه وقال : بس كده انتي تامري تعالوا نقعد فيها لما يخلص التصويت وتبان النتيجه مش هما هيفرزوا النهاردة
عصام قال : ايوه يافندم
حامد بيه قال : طيب كويس تعالوا
خالد قال : بس زمانها ملئية تراب
جده قال : تعالوا بس ونبقي ننظف كرسين بدل الوقفة دي
زاهر قال : علي رأيك ياجدي يلا انا هناك ياعصام انت طبعا عرفها
عصام قال : لا
زاهر قال : خلاص ابقي كلمني ماشي وانا انزلك
عصام قال : طيب يلا يا جدي
في الجبل :
في مغارة :
 
سعد قال لنفسه بغضب : زمان البلد كلها عرفت بلي حصل وجدي زمانه عرف كمان واكيد زعلان مني بسبب اللي عملته وسمعتنا بقت في الأرض بسبب اللي حصل انا سعد الناري اللي البلد كلها كانت بتعملي الف حساب دلوقتي بقيت مطارد زي دياب الجبل وسمعتي وسمعة عليتي بقت في الأرض وزمان جدي مش قادر يطلع من البيت ويرفع عينه في أهل البلد بس لو اعرف مين اللي بلغ الشرطة الله في سما ماهسيبه حي لحظة واحدة علشان هو السبب في اللي انا فيه دلوقتي ده انا لازم انزل البلد علشان اشوف جدي وأمي بس ازاي والشرطة بدور عليا وكمان الوضع لسه ماهدش في البلد استنا لما الوضع يهدها شويه وبعدين ابقي انزل بدل مانزل وتتمسك بس هفضل كده لازم اعمل حاجة علشان اعرف بها الأخبار في البلد بس ازاي اسكت بقي مالك بترفس ليه
وسمع رجل صوت حصان وبينظر في المغارة لقي سعد قعد وحصان وقال : انت بتعمل ايه هنا
سعد قال : انا
رجل قال : مش انت اللي هربت من الشرطة ساعت ماكانت بتقبض عليك
سعد قال : ايوه وركب الحصان
ومسك الرجل البندقيته ووجها ناحيته
سعد : استنا انت رايح فين
سعد قال : انت عاوز ايه
الرجل قال : انزل من علي الحصان انزل والا هضرب عليك نار
ونزل سعد وقال : اديني نزلت عاوز ايه
الرجل قال : تعال معايا لما الكبير يشوف حكايتك ايه
سعد قال : كبير مين وبعدين أنت عاوز مني ايه متروح لحالك
الرجل قال : قولت امشي قدمي ومن غير كلام يلا والا
سعد قال : خلاص هامشي ومسك الحصان
الرجل قال : سيب الحصان ومشي قدامي امشي
سعد قال : طيب طيب ومشي
ومسك الرجل الحصان ومشي بدون تعليق
سعد قال : مش تقولي احنا رايحين علي فين
الرجل قال : دلوقتي تعرف امشي وانت ساكت
في شقة حامد بيه :
ملك قالت : هي دي صورة زوجتك ياجدي
حامد بيه وقال : ايوه ايه رأيك فيها
ملك قالت : كانت زي القمر الله يرحمها
خالد قال : انا مش عارف انت ياجدي مبعتهاش لغاية دلوقتي ليه
جده قال : ابيع شقتي اللي اتجوزت فيها وبمناسبة الجواز رأفت صديقك جيه الفيلا النهاردة
خالد قال باستغراب : جيه الفيلا امال متصلش بي ليه
جده قال : هو بيقول انه اتصل بك كذا مرة بس كان تليفونك مشغول ياحتي اتصل بزاهر كان هو كمان خطه مشغول
زاهر قال : ليه كان عاوز حاجه
 
جده قال : لا كان جاي علشان يعزمكم
خالد قال باستغراب : يعزمنا علي ايه
جده قال : يعزمكم علي خطبته
خالد قال بإبتسامة : رأفت خطب
جده قال : ايوه
خالد قال : وخطبته امتا
جده قال : النهاردة
خالد قال : النهاردة
جده قال : ايوه وعوزنا نروح كلنا
زاهر قال باستغراب : كلنا اللي هما مين
جده قال : انا وانتم وملك
زاهر قال : وهو يعرفها منين علشان يعزمها
جده قال : واحنا بنكلم جبت سيرتها في الكلام وفعزمها معانا
زاهر قال : وطبعا قولته انها خطبتي
جده قال : مش فاكر قولته ولا لا المهم انها هتروح معانا وخلاص
زاهر قال : هو ايه حكاية النسيان اللي بيجلك ده ياجدي
جده قال : مش عارف بس انا كويس ماتقلقش
زاهر قال : انت متأكد
جده قال : ايوه
زاهر قال : بما انك ياجدي مش فاكر قولت لرأفت انها خطبتي ولا لا يبقي خلاص مش مهم تجي معانا
خالد قال : ليه يازاهر
زاهر قال : أولا هي متعرفش رأفت ده مين ولا تعرف عيلته ثانيا متعرفش حد من عيلة العروس يبقي لازمته ايه تجي معانا
خالد قال : ودي يعني مشكلة تتعرف ايه يعني
جده قال : خالد معها حق وبعدين مش انت قولت انها هتكون خطبتك قدام الناس يبقي خلاص تجي معاك علي المكان اللي انت رايحه
 
زاهر قال : ايوه صحيح انا قولت كده بس مش معني كده انها تجي معايا في كل حته أروحها
وجاءت ملك وقالت بنرفزه : مين اللي قالك بقي اللي انا عاوزة اجي معاك وبعدين بناءا علي ايه قاعد تقرر عني انا صحيح خطبتك بس قدام الناس يعني تمثيل مش اكتر وده ميعطلكش الحق انك تقعد وتقرر عني وكمان قعدين يقنعوك انك توافق علي أساس ايه مليش رأيه ياانتم حتي مفكروتش تسالوني الأول كأني حاجة مش مهمة مش من حقها ترفض أو تقبل
خالد قال : الموضوع مش كده ياملك الموضوع إن
وقطعت ملك كلامه وقالت بنرفزه : لا يا خالد الحقيقة انكم ضمنين اني هوافق علشان مقدرش أقول لا وحضرتك ياجدي كنت فاكرة انك بتحافظ علي كرامتي زي ماحفظت علي سمعتي بس طلعت غلطانة وحضرتك يازاهر بيه انا والله لولا جدي ماكنت قعدة ولا ثانية واحدة وعلي فكرة انا ميشرفنش انك تبقي خطيبي وفتحت الباب وخرجت
خالد قال : يا ملك
ونظر جده لزاهر وقال : عجبك كده
زاهر قال بنرفزه : شايف قالت ايه ميشرفهش اني انا أكون خطبها
جده قال : عندها حق
زاهر قال باستغراب : عندها حق
جده قال : ايوه قاعد تشتري وتبيع فيها كدا يااخي يا لو واحدة بتشغيل عندك هتحترمها اكتر من كده وبعدين مش عاوز الناس تعرف أنها خطبتك ليه علي فكرة بقي ملك تشرف أي عيلة تدخل عليها وبعدين احنا اللي محظوظين علشان هي قعدة عندنا مش هي علي فكرة
زاهر قال : انت بتقول ايه ياجدي
جده قال : بقول اللي انت سمعته انت نسيت هي عملت ايه لينا ياشيخ يا أنقذت حياتي اكتر من مرة بدل ما تشكرها تعمل كده هي مش جارية عندك علشان تشتري وتبيع فيها بالشكل ده انا نفسي اعرف هي عملتك ايه علشان تعمل كده دي من ساعة ماجت عندنا وهي بتعطي مش بتاخد تقوم في الآخر تعملها كده زي مش عاوز حد يهينك انت كمان متنهش مش انت حفيدي بس والله متستهلها
زاهر قال بغضب : شايف ياخالد جدي بيقول ايه
خالد قال : جدي معه حق في كل كلمة بيقولها يازاهر ملك من ساعة ماجيت عندنا وهي معملتش غير كل حاجة حلوة وكويسة لينا بالعكس احنا اللي ازنها كتير وتعرضت حياتها للخطر كذا مرة بسبنا ومع ذلك ماشتكت من اللي انت بتعملوا فيها وقالت انا عملت وعملت وفي الآخر تعملوني كده واحدة غيرها كانت عملت كده بس هي مش أي حد دي ملك يعني ملاك نوار حياتنا من غير ما تطلب حاجة نقوم احنا نعملها كده
جده قال بغضب : زاهر زي مخلتها تمشي وهي زعلانها تروح وتراجعها ولو راجعت من غيرها انا مش هسمحك طول ما انا عايش
 
زاهر قال باستغراب : جدي
جده قال بغضب : زي ما انت سمعت
خالد قال بخوف : يا خبر دي نزلت وهي متعرفش حد هنا وممكن يحصلها حاجة
زاهر قال بقلق : طيب ياجدي انا بوعدك اني هرجعها معايا يلا يا خالد ومشي
حامد بيه وقال لنفسه بحزن : يارب بس ترضي ترجع معاك بعد اللي حصل
زاهر قال بصوت مرتفع : يا عصام
وراح له عصام قال : ايوه يا فندم
زاهر قال بقلق : ماشوفتش ملك
عصام قال : لا ليه
خالد قال بقلق :أصل نزلت وهي متعرفش المكان هنا
عصام قال : لا ماشوفتهاش
خالد قال بقلق : والعمل ايه دلوقتي يازاهر
زاهر قال بإصرار : لازم القيها حتي لو كلفني ده حياتي اسمع يا خالد انت هتروح من هنا وانا هروح من هنا ولو لقتها ابقي كلمني ماشي
خالد قال : حاضر
عصام قال : اجي معاكم
زاهر قال باستعجال : لا خليك انت هنا علشان الانتخابات ولو شوفتها ابقي كلمني
عصام قال : حاضر
خالد قال بقلق : يلا يا زاهر
زاهر قال : طيب ومشي
في الصعيد :
في الجبل :
وبينظر كبير المطاريد وقال : وده ايه اللي انت جيبوا ده يا عويس
عويس قال : ده شوفته مستخبي في المغارة فقلت اجيبه معايا تشوف حكايته ايه
كبير المطاريد قال : وانت حكايتك ايه بقي وكنت مستخبي في المغارة ليه
عويس قال : ماهو ده ياكبير اللي كانت الشرطة بدور عليه
كبير المطاريد قال : هو انت وهربت من الشرطة ليه قتلت حد
سعد قال : بقولك ايه ما تجيب من الاخر وتقولي عاوز ايه مني
كبير المطاريد قال : مش لما نعرف الأول انت مين قبل مانجيب من الاخر
سعد قال : انا سعد الناري
ووقف كبير المطاريد وقال : حفيد شوقي الناري
سعد قال : ايوه هو انت تعرف جدي
كبير المطاريد قال بإرتباك : ها لا معرفهوش
سعد قال : امال عرفه منين
كبير المطاريد قال بتفكير : اسمع عنه المهم الشرطة بطردتك ليه
سعد قال : مافيش أصل مسكتني متلبس في صفقة سلاح
كبير المطاريد قال : هو انت بتاجر في السلاح
 
سعد قال : مش شغلك اللي عاوزت تعرفه عرفته يبقي خلاص سبني امشي
كبير المطاريد قال : اسيبك تمشي ازاي افرض الشرطة قبضت عليك أنت هتقعد معانا هنا
سعد قال : بس
كبير المطاريد : مابسش مافيش حل تاني قدامك
سعد قال : طيب
كبير المطاريد قال : اكيد انت جعان باين عليك أديله أكل ياعويس
عويس قال : حاضر ياكبير تعال
في دايرة زاهر :
زاهر قال لنفسه بقلق : يا تري انتي فين انا دورت عليها في كل مكان هتكون راحت فين بس اما اتصل بخالد يمكن يكون لقها ايوه ايوه يا خالد عملت ايه لقتها
خالد قال بقلق : لا يا زاهر انا دورت عليها بس ملهاش أي أثر انت ملقتهاش
زاهر قال بخوف : لا
خالد قال بقلق : طيب هنعمل ايه ليكون حصلها حاجة
زاهر قال بخوف : لا إن شاء الله هتكون كويسه بقولك ايه دور تاني وانا هدور ماشي
خالد قال بخوف : طيب
زاهر قال : ولو لقتها ابقي كلمني
خالد قال بقلق : طيب سلام
زاهر قال : سلام ياتري راحت فين ومشي
ونظر شاب لملك وهي ماشيه وقال : مالك بتعيطي ليه هو فيه حد يزعل الجميل ده
شاب 2 وقال : معاك حق يا حتي يبقي معندوش نظر
شاب 1 قال : ما تجي واحنا نصلحك وسيبك منه
شاب 2 قال : ومش هنزعلك زيه
شاب 1 قال : الحق يا هي اللي في الصورة اللي علي الجدار
وبينظر شاب 2 لصورة وقال : ايوه صح
ومشت ملك بسرعة وعلي وجهها علامات الخوف وبدون تعليق
وقام شاب 1ووقف أمام ملك وقال : انتي رايحه فين اشمعنا هو واحنا ملنش نفس كمان ومسك ايدها
شاب 2 قال : علي فكرة احنا هنبسطك اكتر منه
ملك قالت بعصبية : سيب ايدي
شاب 1 قال : تعالي بس
 
ملك قالت بصوت مرتفع : بقولك سيب ايدي
ومسك شاب 2 ايدها الثانية وقال : تعالى
ملك قالت بصوت مرتفع : الحقوني يا ناس وبتحاول تتحرك وبتنظر أمامها لقت زاهر أمامها
ونظر لها زاهر وقال بنرفزه : علي فين يا شباب
شاب 1 وقال : وانت مالك ابعد من هنا
زاهر قال بنرفزه : إزاي بقي مش لازم اعرف مش يمكن اساعدكم
ملك قالت باستغراب : انت بتقول ايه
زاهر قال بنرفزه : ايه هساعدكم
ملك قالت بغضب : بدل ماتساعدني
زاهر قال بنرفزه : اساعدك ليه مش انتي نزلتي من غير ما تقولي لحد
وبينظر لهم شاب 1 وقال : هو انتم تعرفوا بعض
زاهر قال بنرفزه : استنا انت شويه ايه اللي نزلك لواحدك وانت متعرفش حد هنا
ملك قالت بغضب : وانت مالك انا حرة وبعدين بتحسبني ليه
زاهر قال : لا انتي مش حرة علشان لو ماكنتيش نزلتي ماكنش ده حصل
ملك قالت : ما كل ده بسببك
زاهر قال بغضب : انتي غلطانه وبتجبي اللوم علي غيرك
ملك قالت بنرفزه : لا مش غلطانة انت اللي غلطان
زاهر قال بإصرار : لا انت غلطانة
ملك قالت بغضب : لا انت اللي غلطان
وشده شاب 1 شعره وقال بنرفزه : بس
وبينظروا لهم زاهر ملك باستغراب وبدون تعليق
شاب 1 وقال بنرفزه : أبعد من وشي ومشي هو وصاحبه
ومسكه زاهر وقال بغضب : سيب ايدها
شاب 2 قال بنرفزه : ولو مسبتهاش
زاهر قال بغضب : مش هقولها تاني سيب ايدها
شاب 1 وقال : مش هنسيبها وريني بقي هتعمل ايه
زاهر قال بغضب : تمام يبقي انت اللي اختارت وضربه في وشه
شاب 1 قال بغضب : تمام وساب ايد ملك وطلع المطوة
زاهر قال : تمام
وهجم شاب 1 علي زاهر بالمطوة وعلي وجهه علامات الغضب
بيحاول زاهر يوقعه علي الأرض
 
فجرح شاب 1 زاهر في ايده بالمطوة
ملك قالت بخوف : زاهر
ونظر لها زاهر باستغراب ورفع رجله ووقع المطوة من ايد الشاب وضربه
فوقع الشاب 1 علي الأرض من الضرب
ونظر زاهر لشاب 2 وقال بإبتسامة : هتجي ولا هتفكر كتير
وبينظر الشاب 2 لصاحبه اللي علي الأرض وساب ملك وجري
وراحت ملك لزاهر وقالت بخوف : انت كويس وبتنظر للجرح
زاهر قال : اه ده جرح بسيط
ملك قالت بقلق : كل ده بسيط امال اللي مش بسيط يبقي ايه وبعدين انا مش قوتلك متحركش ايدك حركتها ليه انت نسيت انها مجزوعة
زاهر قال : هي بقيت كويس
ملك قالت بنرفزه : وانت عرفت ازاي كنت دكتور
زاهر قال : انا احسن من الدكتور
ملك قالت بدهشة : يا سلام
زاهر قال : طبعا مش انا اللي حاسس بها
ونظرة له ملك بدهشة وطلعت منديل وحطته علي ايده
زاهر قال : انا اسف
ونظرة له ملك بدهشة وبدون تعليق ومشت
ومشي زاهر وراها ومسكها وقال بوجع : اه ااااه
ملك قالت بقلق : حاسب
زاهر قال : انتي سمعتي انا قولت ايه
ملك قالت : متحركش ايدك علشان الجرح ومشت
زاهر قال بدهشة : انتي سمعتني
ملك قالت : يلا علشان مايحصلش حاجة تانية كفاية اللي حصل ومشت
زاهر قال لنفسه باستغراب : يا بتجهلني ولا انا بيتهيئلي ورن هاتفه الووه
خالد قال بقلق : ايه يازاهر لقتها
زاهر قال : ايوه معايا اهي
خالد قال بقلق : وهي كويسة
زاهر قال : اه الحمدلله
خالد قال بإبتسامة : طيب الحمد لله وانا هروح بقي
زاهر قال : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة
زاهر قال لنفسه بدهشة : انا مش بيتهلي هي بتتجهلني فعلا
في الصعيد :
 
في فيلا الناري :
مراته ابنه وقالت : بابا علشان خاطري لازم تاكل
شوقي بيه وقال : مليش نفس
مراته ابنه وقالت بقلق : ماينفعش كده لازم تاكل أي حاجة حضرتك مااكلتش حاجة من الصبح
شوقي بيه وقال : مش عاوز أكل
مراته ابنه وقالت ببكاء : يا بابا انا مش ناقصة كفاية اللي انا فيه ومش حمل واحد تاني بعد الشر يقع بلاش مش علشان خاطري علشان خاطر عز الدين تقوم تأكل
شوقي بيه وقال : طيب خلاص هاكل وقام
في الدايرة زاهر بيه :
في شقة حامد بيه :
حامد بيه وقال : امال فين ملك ملقتهاش
خالد قال : لا زاهر لقها بس غربية انهم مجوش لغاية دلوقتي
جده قال بقلق : طيب كلم زاهر شوفه فين ليكون ملك حصلها حاجة
خالد قال : لا يا جدي هي كويس انا قبل ماجي كلمته وقالي انها كويسة
جده قال باستغراب : امال مجوش لغاية دلوقتي ليه
خالد قال : معرفش
جده قال : طيب كلمه ليكونوا اتخنقوا تاني
خالد قال : طيب وبيتصل
الباب خبط
خالد قال : أهم وصلوا وراح وفتح اتاخرتم كده ليه
ملك قالت بحزن : انا اسف يا جدي علي اللي قولتوا لحضرتك
حامد بيه وقال : لا مافيش حاجة انتي كويسة
ملك قالت : اه الحمد لله
حامد بيه وقال بإبتسامة : طيب الحمد لله ادخلي ارتاحي شويه
ملك قالت : يعني انت مش زعلان مني
حامد بيه وقال : هو انا اقدر ازعل من ملوكة أدخلي ارتاحي وماتفكريش في أي حاجة
ملك قالت : طيب ودخلت
خالد قال :مالك يا زاهر اتجرحت من ايه
زاهر قال : لا مافيش ده جرح بسيط
جده قال باستغراب : من ايه انت نازل كويس
 
وقعد زاهر وحكله علي اللي حصل وقال : بس انا كويس
جده قال : كل ده بسببك لو ماكنتش اتكلمت من الأساس ماكنش ده كله حصل
زاهر قال : يعني كل اللي حصل واللي أنا عملته ابقي برده انا اللي غلطان
جده قال : خلاص مالهوش لازمها الكلام دلوقتي إلا حصل حصل امال مين اللي عقملك الحرج وربطهولك كده
خالد قال : اكيد ملك صح
جده قال : حقها هي
زاهر قال : ايوه
جده قال باستغراب : عملتهولك فين
زاهر قال : في الصيدلية
خالد قال : هو انتم روحتم الصيدلية
زاهر قال : اه علشان كده اتاخرنا
جده قال بإبتسامة : انا مش عارف ايه الطيبة اللي عندها دي يعني بعد كل اللي انت عملته معها تقوم برده تساعدك معقول فيه كده
المهم هما خلصوا تحت فرز الأصوات ولا لسه
زاهر قال : مش عارف
خالد قال : طيب كلم عصام علشان نلحق نروح الخطوبة بتاعت رأفت
زاهر قال : طيب وبيتصل بعصام الووه ايوه يا عصام إيه الأخبار خلصوا فرز ولا لسه
عصام قال : لسه يافندم بيفرزوا الأصوات
زاهر قال : طيب اول ما يخلصوا كلمني ماشي
عصام قال : حاضر
زاهر قال : سلام
عصام قال : مع السلامة
زاهر قال : لسه شويه
جده قال : طيب نقعد نستنها اقعد انت تعبان
زاهر قال : طيب وقعد
وقعد خالد قال : ملك شكلها لسه زعلانه من اللي حصل
جده قال: معاها حق هو يعني اللي حصل شويه لازم تكون زعلانة طبعا والحمد لله انها مقررتش انها تمشي من عندنا وطلعت عقله
خالد قال : طيب هدخل اتكلم معها شويه
جده قال : لا سبها دلوقتي وهي هتبقي كويسة لما تقعد لواحدها
خالد قال :طيب
ووصل رضا علي شقته وخبط علي الباب
 
وفتحت أيه وقالت : اتاخرت كده ليه يابابا
ودخل والدها وقال : مافيش اعقبال ما جبت الفول والطعمية
ايه قالت بإبتسامة : الفول والطعمية برده ولا الجريدة
والدها قال : ما انتي عارفه اني بحب أقرأها
ايه قالت : ايوه يا بابا بس الزمن اتغير دلوقتي فيه تليفون والانترنت وممكن تعرف منه أي خبر انت عاوزه
والدها قال : حتي لو كده انا متعود علي قرأه الجريدة حتي لما كنت في الخدمة كنت بقراءها برده وبعدين التليفون بتاعكم ده بيضعف النظر
ايه قالت : انا عارفة اني مش هعرف اقنعك علشان كده هروح لماما احسن علي المطبخ وهساعدها
وضحك والدها وقال : طيب
ايه قالت بإبتسامة : وحضرتك اقعد اقرأ الجريدة لما نخلص العشا
والدها قال : طيب ماتنسش
وقطعت ايه كلامه وقال : عارفة احط الليمون علي الفول صح
والدها قال : صح
ايه قالت : هو انا اقدر انسي حاجة حضرتك بتحبها
والدها قال بإبتسامة : ربنا يخليكي لي
ايه قالت : ويخليك لينا يااحسن بابا في الدنيا ومشت
وقعد رضا وفتح الجريدة ويقرأ وبينظر علي اليمين وقال لنفسه باستغراب : ايه ده زاهر العشري مترشح في الانتخابات وبيفكر لا لا اكيد حفيد حامد العشري لا هو اسمه زاهر حامد حامد العشري اعمل ايه دلوقتي لازم أبلغ ده عبد الرحمن محملني امانه بس ما بسش لازم تعمل الصح دي وصية ولازم تتنفذ أيوه صح وقام
وجاء زوجته ميرفت وقالت باستغراب : رايح فين يارضا
رضا قال : جاي اهوه مش اتاخر وخرج
ميرفت قالت لنفسها باستغراب : ما كان لسه بره رايح فين ده
وجاءت ايه وقالت : امال بابا راح فين
والداته قالت : خرج
ايه قالت : خرج رايح فين
والداته قالت : مش عارفة بس مش هيتاخر
ايه قالت : طيب
في دايرة زاهر
في شقة حامد بيه :
وبيرن تليفون زاهر ونظر فيه وقال : الووه ايوه يا عصام ايه الاخبار
عصام قال : مبروك يازاهر بيه حضرتك نجحت في الانتخابات
زاهر قال : انت بتكلم جاد
عصام قال : ايوه يافندم هما لسه مخلصين وحصده النتيجة الف مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيك شكرا يا عصام
 
عصام قال : انا معملتش حاجة حضرتك اللي ساعدت الناس وتستهل انك تبقي النائب بتاعهم
زاهر قال : لا ازاي لوله أنك وافقت انك تمسك الدعاية بتاعتي ماكنتش بقيت نائب
عصام قال : انا معملتش غير الواجب المهم دلوقتي الناس تحت عاوزين يبركولك علي الفوز
زاهر قال بإبتسامة : طيب انا نازل سلام
عصام قال : مع السلامة
زاهر قال : نجحت ياجدي وبقيت عضو في مجلس الشعب
جده قال بإبتسامة : الف الف مبروك يازاهر
وحضنه خالد قال : الف مبروك يا حضرة النائب
زاهر قال بإبتسامة : الله يبارك فيكم
حامد بيه وقال بصوت مرتفع : يا ملك ملك
وطلعت ملك وراحت له وقالت : ايوه يا جدي
وبينظر زاهر لها بدهشة وبدون تعليق
حامد بيه قال بإبتسامة : زاهر نجح في الانتخابات وبقي عضو في مجلس الشعب
ملك قالت بإبتسامة : مبروك يا جدي
حامد بيه قال : الله يبارك فيكي
ونظر لها زاهر وقال باستغراب وبدون تعليق
خالد قال : طيب يلا يا زاهر علشان تنزل للناس
وبينظر زاهر لملك بسرحان وبدون تعليق
خالد قال : زاهر يلا
زاهر قال : ها
خالد قال : ها ايه يلا علشان تشكر الناس
زاهر قال : يلا
حامد بيه وقال : يلا يا ملك
ملك قالت : حاضر
ونظرت الناس له وقالوا بصوت مرتفع : زاهر بيه زاهر بيه
زاهر قال بصوت مرتفع : اسمعوني
وساكتوا الناس وبينظروا له
زاهر قال : انا متشكر علي الثقة دي وواعدكم اني هعمل كل اللي اقدر عليه علشان اساعدكم
الناس قالوا بصوت مرتفع : زاهر بيه زاهر بيه
جده قال بصوت منخفض : يلا علشان نلحق الخطوبة
زاهر قال : طيب ياجدي
جده قال : انا هستناك في العربية
زاهر قال : طيب
جده قال : يلا يا ملك
ملك قالت : حاضر
واحد من الناس قال بإبتسامة : ايه ده حامد بيه ازي حضرتك
حامد بيه وقال : الحمد لله
واحد من الناس قال : بقالك كتير مجاتش
حامد بيه : انت عارف المشاغل
 
واحد من الناس قال : انت وحشتنا اوي والله
حامد بيه : وانتم والله علشان كده انا جيت مع حفيدي النهاردة
واحد من الناس : يازين مربيت والف مبروك
حامد بيه : الله يبارك فيك
واحد من الناس قال : ودي مين
حامد بيه وقال : دي خطيبت زاهر
واحد من الناس قال : اه ااااه الف مبروك علي الخطوبة
ملك قالت : الله يبارك فيك
حامد بيه وقال : طيب معلشي احنا مستعجلين شويه ولازم نمشي
واحد من الناس قال : اتفضل يا حامد بيه وبقي خلينا نشوفك
حامد بيه وقال بإبتسامة : ان شاء الله ومشي
ومشي زاهر وخالد والناس حوليهم بيقولوا: زاهر بيه زاهر
وركب زاهر وخالد العربية ومشوا رايحين علي الفيلا
وتحرك وراهم حمزه الحارس بالعربية
في عربية حامد بيه :
حامد بيه : ملك
ملك قالت : نعم يا جدي
حامد بيه قال بإرتباك : أصل انا عاوز اقولك حاجة بس
ملك قالت : بس ايه ياجدي حضرتك تقول اللي انت عاوزه
حامد بيه : كنت عاوز اقولك طبعا بعد اللي حصل مش هترضي تجي معايا خطوبة رأفت
ملك قالت : حضرتك عاوز ايه ياجدي
حامد بيه : مش مهم انا عاوز ايه المهم انتي رأيك ايه انا بأخذ رأيك اهوه علشان متقوليش اني مش باخد رأيك
ملك قالت : انت زعلان مني صح
حامد بيه : انا عمري مهزعل منك وبعدين اللي انتي قولتيه صح وانا معاكي فيه كان لازم اسالك الأول واشوف رأيك
ملك قالت : لا يا جدي حضرتك ماغلطش في الحاجة وعلي العموم انا نسيت اللي حصل وعاوزك حضرتك كمان تنسها
حامد بيه : يعني هاتجي معايا علي الخطوبة
ملك قالت بإبتسامة : انت عاوزني اجي معاك
حامد بيه : انتي عارفها اني مستغناش عندك ابدا
ملك قالت بإبتسامة : خلاص ياجدي بدل انت عاوزني اجي معاك هاجي معاك
حامد بيه وقال بإبتسامة : هي دي ملوكة اللي انا عارفها
 
ونظرة له ملك بإبتسامة وبدون تعليق
في الصعيد
أمام فيلا صابر الجمال :
أهل البلد وقالوا : الف مبروك ياصابر بيه
صابر بيه قال : الله يبارك فيكم وان شاء الله هكون عند حسن ظنكم بي وأي حد عاوز أي حاجة مايتردتش لحظة انه يجلي
واحد من الناس قال : صابر بيه صابر بيه
الناس بصوت مرتفع : صابر بيه صابر بيه
في فيلا العشري :
ونظرة لهم خيرية وقالت بقلق : ايه زاهر بيه نجح
خالد قال بإبتسامة : ايوه يا داده وبقي عضو في مجلس الشعب
خيرية قالت بإبتسامة : الف مبروك الف الف مبروك يازاهر بيه
زاهر قال بإبتسامة : الله يبارك فيكي يادادة
خيرية قالت بإبتسامة : نفسي ازغرت بس مابعرفش بس ملحوقه يافتحية فتحية
وطلعت فتحية قالت : ايوه ياست خيرية
خيرية قالت : زغرتي
فتحية قالت : ليه خير
خيرية قالت بإبتسامة : زاهر بيه بقي نائب في مجلس الشعب
فتحية قالت بإبتسامة : الف مبروك وزغرتت
زاهر قال : خلاص كفاية زغريت
خيرية قالت بإبتسامة : خلاص يا فتحية روحي خلي متولي يعمل الشربات
فتحية قالت : حاضر ومشت
خالد قال : انا هطلع علشان اجهز علشان منتاخرش علي الخطوبة
خيرية قالت : خطوبة مين
خالد قال : خطوبة صديقي
خيرية قالت : اعقبالك انت كمان
خالد قال : لسه بدري يادادة
خيرية قالت : ولا بدري ولا حاجة
خالد قال بإبتسامة : طيب وطلع
وبينظر زاهر لملك بسرحان وبدون تعليق
حامد بيه : انا كمان هطلع اجهز ملك تعالي معايا شويه
ملك قالت : حاضر وطلعت وراها
خيرية قالت : وحضرتك يازاهر بيه مش هتروح معهم
زاهر قال : ها لا يادادة رايح وطلع
في غرفة حامد بيه :
ملك قالت : ايوه يا جدي فيه حاجة ولا ايه
حامد بيه قال : استني بس وراح وفتح الدولاب وأخذ شنطة امسكي
 
ملك قالت باستغراب : ايه ده يا جدي
حامد بيه : افتحي وانتي تعرفي
ملك قالت : طيب وفتحت الشنطة ايه ده ياجدي مش دول الفسانين اللي انت اخترتهم ليا في المحل وانا مرضتش أخذهم
حامد بيه وقال بإبتسامة : ايوه ومعهم واحد عجبني اشترته لك
ملك قالت باستغراب : هو حضرتك اشترتهم
حامد بيه وقال : ايوه
ملك قالت باستغراب : طيب ليه
حامد بيه وقال : علشان لما قستهم كنتي طلعها زي القمر علشان كده اشترتهم
ملك قالت باستغراب : طيب وانا اعمل ايه بهم
حامد بيه وقال : وده سؤال برده طبعا علشان تلبسي واحد منهم علشان الخطوبة وعاوزه رأيه البسي اللي بلون الكشميري هيبقي تحفة عليكي
ملك قالت بتردد : بس ياجدي
وقطع حامد بيه كلامها وقال : مابسش دي مناسبة مش هينفع تروحي بحاجة تانية استني
ملك قالت باستغراب : فيه ايه تاني
حامد بيه وقال : امسكي الطقم ده هيريق عليه
ملك قالت : هو الطقم ده بتاع مين
حامد بيه وقال : كان بتاع زوجتي
ملك قالت : كده كتير ياجدي
حامد بيه وقال بإبتسامة : ولا كتير ولا حاجة يلا بقي علشان تلحقي تجهزي واجهز انا كمان
ملك قالت : انا موافق إني اخده بس بشرط
حامد بيه وقال باستغراب : شرط
ملك قالت : ايوه اني ارجعهولك تاني بعد ما اجي من الخطوبة ماشي
حامد بيه قال باستغراب : ليه هو مش عجبك
ملك قالت : لا عجبني ده تحفة بس دي حاجات زوجتك ولازم تحافظ عليه ومتفرتش فيها ابدا
حامد بيه وقال : مافيش فايدة
ملك قالت : قولت ايه
حامد بيه قال : ماشي انا موافق يلا بقي روحي اجهزي
ملك قالت : حاضر وخرجت
في القسم :
رضا قال : ممكن أقابل حضرة الضابط
الشاويش قال : حضرة الضابط مرة واحدة
رضا قال : ايوه
الشاويش قال : وعاوز تقابله ليه بقي
رضا قال : قوله بس واحد عاوز يقابلك
الشاويش قال : ماينفعش تقابله
رضا قال : دي مسألة حياة أو موت
الشاويش قال : طيب قولي ايه هي مسألة الحياة والموت دي
رضا قال : مش هينفع لازم اقول له شخصيا
الشاويش قال : ماينفعش
رضا قال بنرفزه : علي فكرة انا كنت شاويش زيك بس طلعت علي المعاش اعمل معروف ياحضرة الشاويش دي حاجة مهمة ولازم يعرفها
ونظر له الشاويش وقال : طيب استني هنا
رضا قال : طيب
وراح الشاويش علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش
الضابط قال : فيه حاجة يا شاويش إسماعيل
الشاويش إسماعيل قال : فيه واحد بره عاوز يقابل حضرتك ضروري
الضابط قال : طيب دخله
الشاويش إسماعيل قال : حاضر يافندم وخرج اتفضل حضرة الضابط مستنيك
رضا قال : شكرا ودخل
ودخل وراها الشاويش إسماعيل
الضابط قال : خير فيه ايه
 
ونظر رضا للشاويش وقال : ممكن ياحضرة الضابط نكون لواحدنا الضابط قال : شاويش إسماعيل اتفضل انت
الشاويش إسماعيل قال : حاضر يافندم وخرج
الضابط قال : اتفضل
رضا قال : شكرا
الضابط قال : ايه الموضوع
وحكله رضا علي اللي حصل وقال : هو ده اللي حصل
الضابط قال : انت متأكد من الكلام ده
رضا قال : ايوه يافندم
الضابط قال : طيب مجاتش تبلغ من ساعتها ليه
رضا قال : بصراحة يافندم خفت من اللي حصل
الضابط قال : طيب بس النيابة حفظت الموضوع
رضا قال : انا قولت ابلغكم بل حصل علشان أكون خلصت ذمتي أمام ربنا
في فيلا العشري :
ونزل خالد من غرفته وقال لنفسه : هما لسه مخلصوش ولا ايه أما اقعد استنهم وطلع هاتفه وبيتصفح
ونزل زاهر من غرفته وقال : انت خلصت
خالد قال : ايوه وقاعد استناكم إنما ايه الشياكة دي ولا اكنك عريس
زاهر قال : دي أقل حاجة عندي
خالد قال بإبتسامة : يا سلام
زاهر قال : أيوه طبعا انا طول عمري شيك
خالد قال : ايه رأيك فيا
زاهر قال بإبتسامة : زي العادة طبعا مافيش بعد كده البدلة تحفة عليك
خالد قال بثقة : شكرا وادي جدي نزل كمان ايه ياجدي ده احنا كده هنغير منك
جده قال : طبعا لازم تغيروا انتم ناسين انا مين
زاهر قال : في دي معاك حق يا جدي
جده قال : إنما ايه الشياكة اللي انتم فيها دي يا انتم كبرتم وانا مش واخد بالي
خالد قال بإبتسامة : لازم تاخد بالك
زاهر قال : طيب يلا علشان منتاخرش
جده قال : لا استنوا شويه
زاهر قال : هنستنا ايه يا جدي
جده قال : دلوقتي تعرف اهي جاءت
ونظر زاهر وخالد بدهشة لقوا ملك لبسها فستان بلون الكشمير وجاية عليهم وبدون تعليق
ملك قالت : انا جاهزه ياجدي
خالد قال بإبتسامة : ايه الجمال ده
ملك قالت : بجد طلعه حلوة
خالد قال بإبتسامة : زي القمر انتي ماشوفتيش نفسك في المرايا ولا ايه
ونظر زاهر لها بسرحان وبدون تعليق
وجاءت خيرية وبتنظر لملك وقالت : ايه الجمال ده ياملك
خالد قال بإبتسامة : شوفتي بقي علشان تصدقني
ملك قالت بإبتسامة : شكرا يا داده
 
حامد بيه وقال بإبتسامة : تعالي ياملك وانجشها يلا
ومشي خالد نظر وراها و قال : يلا يا زاهر زاهر
زاهر قال : ايوه وراح
في القسم :
رضا قال : وحضرتك ناوي علي ايه
الضابط قال : استنا وبيتصل باللواء رفعت الووه ايوه يا فندم حضرتك في المكتب
اللواء رفعت قال : ليه فيه حاجة
وحكله الضابط علي حصل وقال : حضرتك تامر بأيه
اللواء رفعت قال : والرجل ده عندك دلوقتي
الضابط قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : طيب خليه عندك و انا جيلك متعملش حاجة غير لما اجي
الضابط قال : حاضر يافندم
اللواء رفعت قال : طيب سلام
الضابط قال : مع السلامة انت هتستنا معانا شويه
رضا قال بتردد : بس يا حضرة الضابط
وقطع الضابط كلامه وقال : مابسش كمل جميلك بقي بما انك جيت وبلغت
رضا قال : حاضر يافندم
في خطوبة رأفت الحوت :
خالد قال بإبتسامة : الف مبروك يا صديقي
رأفت : خالد يا انا قولت انك مش جاي
خالد : هو انا اقدر برده اني مجيش الف مبروك
رأفت : الله يبارك فيك اعقبالك
خالد : لا يا عم لسه بدري
رأفت : انا كنت بقول زيك كده بس لما شوفت هالة غيرت رأيي وبعدين أنت بس اللي لسه ملقتش نصك التاني
خالد : نص ايه ده
رأفت : نصك الحلوة شريكت حيايتك وصدقني لما تلاقيها حياتك هتتغير خالص
خالد قال : ولا هتتغير لا حاجة انا هفضل كده ومش هتغير
رأفت قال : بيتهلك وبكرة افكرك لما تلاقيها
خالد قال بإبتسامة : انا اللي هفكرك اني مش هتغير
رأفت قال بإبتسامة : ماشي
وبينظر زاهر لملك بسرحان وبدون تعليق
حامد بيه وقال بإبتسامة : الف مبروك يا رأفت ربنا يتمم بخير
رأفت : الله يبارك فيك ياجدي اعرفكم بهالة خطبتي
خالد قال : الف مبروك
هالة قالت بإبتسامة : الله يبارك فيك
 
رأفت : ده بقي يا هالة خالد صديق من الطفولة
هالة قالت بإبتسامة : رأفت كلمني عندك كتير
خالد قال بإبتسامة : يا رب يكون اتكلم عني كويس
هالة قال : لا متخافش اتكلم عنك كويس اوي وهو فعلا بيحبك اوي خالد : وانا كمان بحبه
حامد بيه وقال بإبتسامة : الف مبروك
هالة قالت : الله يبارك فيك
رأفت قال بإبتسامة : حضرته يبقي حامد بيه جدي التاني
هالة قالت بإبتسامة : تشرفنا يافندم
حامد بيه قال : انا اللي اتشرفت وربنا يتمم علي خير
هالة قالت بإبتسامة : شكرا
ملك قالت : مبروك
رأفت قال بإبتسامة : الله يبارك فيكي
ملك قالت بإبتسامة : مبروك
هالة قالت بإبتسامة : الله يبارك فيكي
رأفت قال : مش تعرفنا
خالد قال : دي بقي ياسيدي ملك خطيبت زاهر
رأفت قال : اه ااااه الف مبروك علي الخطوبة
ملك قالت بإبتسامة :الله يبارك
ملك قالت بإبتسامة :الله يبارك فيك
ونظر خالد لزاهر وقال بصوت منخفض : ايه يا زاهر مش هتبارك لرأفت
وبينظر زاهر لملك بسرحان وبدون تعليق
خالد قال بصوت منخفض : زاهر وهزه
زاهر قال : ايوه يا خالد فيه حاجة
خالد قال بصوت منخفض : مش هتبارك لرأفت
زاهر قال : ها طيب الف مبروك يا رأفت
رأفت قال : الله يبارك فيك ومبروك لك كمان
وبينظر زاهر لملك وقال بإبتسامة : شكرا ونظر لهالة مبروك
هالة قالت بإبتسامة : شكرا
خالد قال بإبتسامة : طيب احنا هنروح نقعد
رأفت قال : لا استنوا نأخذ صورة مع بعض
 
حامد بيه قال : طيب
خالد قال بإبتسامة : هنروح نقعد
رأفت قال : طيب
علي الترابيزة :
وبينظر زاهر لملك بسرحان وبدون تعليق
خالد قال بإبتسامة : بقولك ايه ياملك ممكن ترقصي معايا
ملك قالت بتردد : بس
خالد قال : بس ايه مش عاوزا ترقصي معايا
ملك قالت : لا بس انا مبعرفش ارقص
خالد قال : مش مشكلة هي سهلة ماتقلقيش
ملك قالت بتردد : لا يا خالد بالاها
خالد قال : جدي
جده قال : فيه ايه ياخالد
خالد : بقول لملك ترقص معايا وهي مش راضيه اقنعها إنتي
جده قال : وفيها ايه ياملك قومي ارقصي معها
ملك قالت : ما انا ياجدي مش بعرف ارقص
حامد بيه وقال : اه ااااه طيب خلاص يا خالد بقي وبينظر لزاهر لقها بينظر لملك بسرحان بقولك ايه ياملك قومي ارقصي معها دي سهلة خالص
ملك قالت : بس
حامد بيه قال : مابسش قومي قومي
ملك قالت : طيب
خالد قال بإبتسامة : شكرا يا جدي
وبتنظر ملك لزاهر وهي قايمة بسرحان
ونظر له جده بإبتسامة وبدون تعليق
خالد قال : شوفي حطي ايدك هنا
ملك قالت بتردد : بس
خالد قال بإبتسامة : ماتخافيش يلا
ملك قالت : طيب وحطت ايدها علي كتفه
خالد قال بإبتسامة : ايوه كده وحط ايده علي وسطها وايده التانية في ايدها وبدأ يرقص ايوه كده
وبينظر زاهر لملك وهي بترقص وبدون تعليق
ودست ملك علي رجل خالد وقالت : آسفة
خالد قال بوجع : ولا يهمك وبيرقص
وبينظر جده لزاهر لقها بينظر لملك وهي بترقص مع خالد
ودست ملك مرة تانية علي رجل خالد وقالت : آسفة
 
خالد قال بوجع : اه ايه ياملك مش تخلي بالك
ملك قالت : ما انا قوتلك اني مابعرفش ارقص
خالد قال بوجع : اه بس مش لدرجتي انتي كده هتكسرلي رجلي
ملك قالت : انا آسفة
وراح زاهر لهم وحط ايده علي كتف خالد وقال : ممكن
خالد قال : اتفضل بس خالي بالك انها تكسرلك رجلك
زاهر قال : ما تخافش
خالد قال بوجع : طيب انا برده حظرتك ومشي
ونظر حامد بيه لزاهر وملك وقال لنفسه بإبتسامة : شكلك وقعت ولا ايه يا زاهر
ونظر زاهر لها وقال : تسمحلي
وبتنظر ملك حوليها لقيت هالة ورافت بينظروا لها وابتسمت لهم وقالت : اتفضل
ومسك زاهر ايدها و قال : متبسيش لتحت خليكي مع الموسيقي وبس وتحركي معها
ونظرة له ملك وبدون تعليق
خالد قال بإبتسامة : ايه ده بترقص حلوة مع زاهر اشمعنا انا فركت رجلي
جده قال بإبتسامة : علشان انت مبتعرفش ترقص وضحك
خالد : جايز برده
زاهر : ايوه كده تقدري تقوللي انتي مردتتيش عليا ليه ساعة ما كنت بكلمك في الدايرة
وبترقص ملك وبدون تعليق
زاهر : يعني مش عاوزة تردي
وبترقص ملك وبدون تعليق
زاهر : تمام مترديش بس انا ماكنتش أقصد اللي انتي فهمتيه ساعتها
ووقفت ملك وسابت ايده وبدون تعليق ومشت راحت علي الترابيزة
ونظر لها زاهر وهي مشيها بدهشة وبدون تعليق ومشي
حامد بيه وقال باستغراب : انتي كويسة
ملك قالت بإبتسامة خفيفة : اه ياجدي
حامد بيه : طيب
وبينظر زاهر لها بدهشة وبدون تعليق
 
حامد بيه نظر لهم وقال لنفسه باستغراب : يا تري ايه اللي حصل خلهم ميكملوش الرقص إظهار ملك لسه زعلانه من اللي حصل
ملك قالت : لسه بتوجعك
خالد قال بوجع : اه اوي
ملك قالت بإبتسامة : انا آسفة
خالد قال : ولا يهمك
في القسم :
اللواء رفعت قال : الضابط موجود
العسكري قال : ايوه
اللواء رفعت قال : طيب قوله اللواء رفعت عاوز يقابلك
ورفع العسكري ايده وقال : تمام يافندم وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل العسكري وقال : اللواء رفعت بره
وقطع الضابط كلامه وقال : خليه يدخل بسرعة وقام
العسكري قال : حاضر اتفضل يافندم
ودخل اللواء رفعت وقال : خليك قاعد
الضابط : مايصحش يافندم
اللواء رفعت : اسمع الكلام
الضابط قال : حاضر يافندم تشرب ايه يافندم
اللواء رفعت : ولا حاجة
الضابط قال : ماينفعش يافندم لازم تشرب حاجة
اللواء رفعت : مش عاوز حاجه
الضابط : حاضر يافندم طيب روح انت
اللواء رفعت قال : اسمع
العسكري قال : تحت أمرك يافندم
اللواء رفعت قال : ماحدش يدخل علينا
العسكري قال : حاضر يافندم وخرج
اللواء رفعت قال : وانت استنيت كل ده ليه
رضا قال : هو اللي كان مانع اني ابلغ
اللواء رفعت قال : ليه كان في حد بيهدده
رضا قال : هو مقليش بس هو كان خايف اوي وقبل مايموت وصني اني أبلغ
اللواء رفعت قال : وفيه إثبات علي كلامك ده
رضا قال : ايوه يافندم
اللواء رفعت قال : ايه هو
رضا قال : ورقة هو كتب فيها كل اللي حصل يومها
اللواء رفعت قال : وفين الورقة دي
رضا قال : هو قالي علي مكانها قبل مايموت
اللواء رفعت قال بلهفه : وهو حطتها فين
رضا قال : في بيته
اللواء رفعت قال : وانت عارف بيته
رضا قال : ايوه هو وصني قبل مايموت اني اسلمهلكم
اللواء رفعت قال : طيب كويس شويه وجاي وانت خليك زي ماانت
رضا قال : حاضر
وخرج اللواء رفعت من المكتب وطلع هاتفه وبيتصل بزاهر
في خطوبة رأفت :
وبينظر زاهر لملك بسرحان وبدون تعليق
وسمع خالد صوت تليفون زاهر وهو بيرن وقال: زاهر زاهر
زاهر قال : ايوه يا خالد
خالد قال : تليفونك بيرن
زاهر قال : طيب وطلع من جيبه ونظر فيه ونظر لملك وهو قايم الووه
اللواء رفعت قال : الووه ايوه يا زاهر
 
زاهر قال : ايوه فيه حاجة
اللواء رفعت قال : ايوه حادثة والداك وعمك ظهر فيها دليل
زاهر قال : مش سامع حضرتك بتقول ايه
اللواء رفعت قال : هي ايه الدوشة اللي عندك دي
زاهر قال : أصل انا في خطوبة حضرتك كنت بتقول ايه
اللواء رفعت قال : بقولك حادثة والدك وعمك ظهر فيها دليل جديد
زاهر قال : برده مش سامع خليك معايا وطلع من القاعة ايوه حضرتك كنت بتقول ايه
اللواء رفعت قال : انت كده سمعني كويس
زاهر قال : ايوه انا كده سمعك كويس
زاهر قال بدهشة : ايه دليل ————-
reaction:

تعليقات