رواية نسيم العشق كاملة بقلم يارا عبدالعزيز عبر مدومنة كوكب الروايات
رواية نسيم العشق الفصل التاسع عشر 19
فتحت درج مكتبها و مسكت صورة ، نزلت دمعة من عيونها غصبن عنها ، واتكلمت بصوت حزين
سحر :- مش هسيب حقك يا رانيا هدفعهم التمن غالية عيلة الجبالي مش هسيب حقك يختي و هثبت برأتك فى الموضوع اللي كان السبب فى مـ”وتك بحسرتك
قالت كلامها وهي بترجع بذكراتها للماضي من تسعتاشر سنة
fℓαsн вαcĸ
رانيا بأنهيار:- والله ما عملت حاجه يابا الحاج والله ما عملت كدا انا من ساعة ما محمود جوزي ما.ت وانا دافـ”نة نفسي بالحيا و مفكرتش ابدا اني ابص لغيره
كريمة:- متصدقهاش يابا الحاج انا شفتهم بعيني وبعدين ما هو محمود الغفير اعترف بنفسه انها كانت بتواعده فى السـ”ر ومن ورانا
رانيا بأنهيار: اخـ”رصي انا اشرف منك بمليون مرة صدقني يابا الحاج انا مخنـ”تكوش معملتش حاجه
محمود بغضب:- والله لولا بتك لكنت دفـ”نتك بالحيا على اللي عملتيه كمل وهو بيبص لجنة اللي كانت صفاء ام مصطفى ماسكها وهي لسه عمرها شهور
:- بس مش عايز حفيدتي تكـ”رهني اما تكبر سحر خدي اختك و اطلعوا برا القصر ديه ومشوفش وشكوا تاني
رانيا بأنهيار:- طب خليني اخاد بتي معايا انا مقدرش اعيش من غيرها مش هتشوفوا وشي تاني بس خليني اخاد بتي يابا الحاج هي لسه صغيره ومحتاجة حضن امها ارجوك
كامل:- يا عوض انت يا زفـ”ت طلعهم كلهم برا يلا
عوض بأحترام:- حاضر يابا الحاج
كامل:- بالنسبة لى اللي خونـ”تي ابني معاه قوليله اني هجيبه حتى لو كان فين طلعوها برا يالا
رانيا بأنهيار:- بتي يابا الحاج بتي عايزة اخدها معايا خليني اخاد جنة معايا مقدرش اعيش من غيرها
خرجوا الحراس رانيا و سحر برا القصر و رانيا كانت بتبكي بشدة، اغمى عليها بمجرد خروجها من القصر لتفقد حياتها من السكتة القلبية فهي فى الاساس مريضة قلب
вαcĸ
سحر :- اخاد حقك منيهم بس و هجيب الكـ”لب اللي اتبلى عليكي قدامهم يقول الحقيقه و يظهر برائتك وهاخد جنة تعيش معايا مش هسمحلها تعيش مع الناس دي اكتر من كدا فضلت طول السنين دي كلها مستنية اللحظة اللي هاخد حقك منهم فيها و اكتر شخص هيوجـ”ع قلوبهم هو عيسى المفضل لجده وابن كريمة اللي اتبليت عليكي و طلعتك خايـ”نة قدامهم
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ♥️
* فى المستشفى و تحديداً فى غرفة عيسى الجبالي *
فريدة : طب هروح انا اعمل مكالمة صغيرة و راجعة تاني
عيسى :- خدي راحتك
خرجت فريدة من الغرفة ، جنة كانت قاعدة على الكنبة و دموعها فى عينيها
جنة :- عيسى انت زعلان مني
عيسى بألم وهو بيمسك ايديه ، جنة راحت عنده بسرعة واتكلمت بخوف شديد
:- مالك فيه ايه انادي الدكتور
عيسى وهو بيمسح دموعها:- مالك بتعيطي ليه
جنة بدموع :- انا مضايقة من نفسي عشان اتكلمت كدا على مرات عمي كريمة قدامك انا آسفة
عيسى :- يعني لو كنتي اتكلمتي من ورايا مكنتيش هتزعلي من نفسك بصي يجنة انتي مراتي وانا بحبك و كل حاجه بس دي امي يعني عندي خط احمر مش هسمح ليكي أو لغيرك انه يتكلم عليها فى وجودي أو فى غيابي نص كلمة حتى و كل اما استوعبتي دا اسرع كل اما كان احسن ليكي تمام
جنة بصوت مخـ”نوق من العياط
:- تمام
عيسى فتحلها دراعه السليم راحت قعدت جانبه و حطيت رأسها على صدره
جنة :- انا آسفة يعيسى انت معاك حق انا لازم احترامها كملت ببكاء
:- بس انا نفسي يعاملوني زي ولادهم انا انا اتحـ”رمت من امي من وانا لسه موعتيش على الدنيا لما كنت بسأل عليها عشان كنت ببقى محتاجها اوي و كانوا بيقلولي طلعت عند ربنا كنت بروح لمرات عمي كريمة عشان تقعدني فى حضنها زي حنين عشان كنت ببقى محتاجه لحضن ام كانت بترفض كان نفسي تعاملني شببها اوي والله كان نفسي احس بالشعور دا
عيسى بحزن على حالتها وبحنية مفرطة
:- هششش اهدي وانا روحت فين كل اما تحسي انك محتاجة لحضن تطلعي فيه حزنك انا موجود يحبيبتى كمل بغمزة
:- هو انا اكره
خجلت من كلامه وهي لسه دافـ”نة رأسها فى صدره
* فى كلية الطب جامعة سوهاج و تحديدا في مكتب كريم *
حنين بصدمة وهي بتبص للورقة
:- دي مش ورقتي
كريم :- اوماال اسم مين المكتوب عليها ايه مبتعرفيش تقري حنين كارم الجبالي
حنين :- دا مش خطي ودي مش ورقتي اكيد فيه حاجه غلط
قام من على كرسي مكتبه بغضب و راح وقف جانبها
:- قصدك ايه انا اللي عملت كدا
حنين:- هو ليه حضرتك بتقولني كلام انا مقولتش بقول لحضرتك اكيد فيه حاجه غلطة ممكن يكون حد من الطلبة و لو دورنا فى الورق اكيد هنلاقي ورقتي الحقيقة
كريم :- وليه لا امسكي ادي كل الورق امسكي دوري فيهم بس لو ملقتيش حاجه انتي شايلة مادتي
بصتله حنين بتحدي فهي واثقة جدا انها مش ورقتها مسكت الورق كلها وفضلت تدور فى ورقة ورقة بس من غير اي فايدة
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه ♥️
حنين بدموع :- والله ما ورقتي انا متأكدة يا دكتور
كريم بسخرية :- كلكم بتقولوا كدا لو مش اد الطب دخلتيه ليه يحلوة انتي الاحسن تروحي تسحبي ورقك و تحطيه للبهـ ..ايم عندكم ياكلوه و لا روحي اديه لاخوكي اللي عامل فيها ابن السفير يشوفلك كلية تانية
حنين: انت بتعمل كدا عشان تضايق عيسى صح انت اللي بجد مينفعش تبقى معيد بأخلاقك دي انت واحد زبا”لة انك تضيع
كريم بمقاطعة و غضب مفرط و صوت عالي جدا
:- انتي بتقولي ايه يبت انتي واحدة زيك مينفعش تبقى فى طب ولا في اي مكان بقى بتشـ”مني انا والله لهوريكي قدامي على غرفة العميد
نور كانت معدية فى الطرقة بس شافت معيدة فى الكلية وهي خارجه من اوضة مصطفى و بتبص لنفسها فى المرايا و بتبتسم بأنتصار ، بصتلها بغيرة شديدة و راحت عندها
نور بغيرة و غضب :- حضرتك كنتي بتعملي ايه جوا فى اوضة مكتب دكتور مصطفى
:- حاجات كبيرة عليكي عن اذنك
نور بصتلها بغيظ شديد و دخلت المكتب بغضب من غير ما تخبط لاقيت مصطفى قاعد على مكتبه و مركز فى اللاب توب اللي قدامه ، راحت وقفت جانبه واتكلمت بغضب
:- هي اللي كانت هنا دي كانت بتعمل ايه
مصطفى قام من على مكتبه و قرب منها مسك ايديها بحب و حضنـ”ها واتكلم بحنية مفرطة
:- وحشتينى وحشتينى اوى من انبارح وانا جدي مانعني عنك بجد حاسس ان روحي بتروح مني عشان انتي روحي
نور كانت هتستسلم وتحاوط بأيديها ظهره ، بس سرعان ما افتكرت كل اللى عامله ، حاولت تبعد بس كان ماسك فيها بقوة
نور بدموع: مصطفى ابعد
مصطفى:- ارجوكي يا نور
نور ببكاء:- بقولك ابعد مش قادره اتنفس
بعد عنها بخوف و هو بيبصلها لاقها بتعيط بشدة
مصطفى بخوف :- انا اسف اهدي حاولي تاخدي نفس ماشي انا بعدت أهو تمام
نور بشهقات : كل كل اما بتقرب مني بفتكر كل اللى عملته معايا و بتعب مش بقدر
مصطفى بدموع :- خلاص اهدي انا اسف عشان وصلتك لكدا بس صدقني غصبن عني والله غصبن عني
نور بشهقات وهي بتمسح دموعها بكم بلوزتها زي الأطفال :- الدكتورة اللي كانت هنا كانت بتعمل ايه
مصطفى:- بتغيري
نور بعصبية:- كانت بتعمل ايه يمصطفى
مصطفى:- احلى مصطفى اسمعها فى حياتي تصدقي
نور ببكاء: انت كنت بتخـ”وني معاها صح
مصطفى بحنية:- لا والله كنت بس بساعدها عشان الماجستير بتاعها مش اكتر
نور بغيرة :- كانت بتبص على نفسها فى المرايا وهي خارجه وبتقولي حاجات كبيرة عليكي
مصطفى:- تعمل اللي تعمله يا نور انا مش شايف غيرك و مفيش غيرك فى قلبي
كلامه كان بيطيرها من الفرحة بس تصنعت الجمود
نور :- طب انا همشي بقى
مصطفى:- طب ما تخليكي قاعدة لحد معياد المحاضره الجاية
نور :- مش عايزة اقعد معاك
خرجت من الغرفه فضل باصص لطفيها بحزن و شرود ، قاطع شروده دخول حنين وهي بتبكي بشدة
مصطفى:- ايه مالك فيه ايه
حنين بشهقات:- العميد فصلني لمدة أسبوعين من الكلية
مصطفى :- ايه ليه
حنين بدأت تحكيله اللي حصل وهي منهارة من العياط
مصطفى:- طب اهدي و تعالي معايا انا هتصرف
فريدة:- طب ممكن انزل معاكوا الصعيد اما تنزلوا حابة اسأل جدك عن حاجه
عيسى :- اكيد طبعاً تنورينا
مصطفى بجدية :- الموضوع مش مستاهل يا دكتور كريم
كريم بغضب :- بقولك شتـ”متني دي واحدة مش متربـ”ية
حنين كانت بتسمع الكلام وهي منهارة من العياط
مصطفى بغضب وهو بيروح عنده و بيقف قدامه
:- كفاية كدا انا سكتلك كتير عشان انت بس ضيف فى بلدنا بس كلمة كمان و هطلعلك مصطفى الصعيدي و مش هرحـ”مك سيدة العميد
:- ايوا
مصطفى:- حضرتك تقدر تشوف الورقة و تقارنها بخط حنين فى امتحانات المواد التانية و وقتها هنعرف مين الغلطان
قال كلامه وهو بيبص لكريم بتوعد
كريم بخوف و توتر :- خلاص انا هرجع ادور على ورقتها تاني مفيش داعي
مصطفى:- اعتذرلها
كريم :- لا طبعاً
مصطفى:- خلاص ندور احنا بقى
كريم وهو بيبص لحنين :- بعتذر انا اسف
حنين :- تمام عن اذنكم
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️
بعد مرور أسبوعين و كل واحد على نفس وضعه
وصلوا جنة و عيسى و فريدة سوهاج
كامل بفرحة:- حمد لله على سلامتكوا
عيسى :- الله يسلمك يجدي اتفضلي يا فريدة هانم
دخلت فريدة بصلها كامل بصدمة شديدة و خوف
عيسى :- فريدة هانم مرات عاصم النويري هتشرفنا هنا كام يوم بعد اذنك يجدي
كامل بتوتر:- م ماشي يا ولدي تنور
فريدة :- عايزه حضرتك فى موضوع مهم يا حاج كامل بس على انفراد لو سمحت
كامل بخوف :- اه اكيد تعالي نتكلم فى مكتبي طلعوا حاجات الهانم فى اوضة الضيوف
عيسى:- يلا نطلع نرتاح
جنة :- اطلع انت هروح اسلم على مرتات اعمامي و جاية
عيسى : هستناكي هنا متتأخريش
جنة :- تمام
دخلت جنة المطبخ سلمت على صفاء و جت تسلم على كريمة
كريمة بعدت واتكلمت بسخرية :- يكش تكوني راجعة بأخبار حلوة داخلة فى شهر متجوزة اهو ولا اه اكيد مسمحتيش لجوزك يقـر”ب منك نسيت أنه اتجوزك عشان يصلح اللي عمله مصطفى ويحميك من ان البلد تتكلم عليكى
جنة كانت لسه هتتكلم بس دخلت نور و حنين وقتها
نور بفرحة: اول اما شوفنا عربية عيسى قولنا اكيد جاتوا حمد لله على سلامتك يحبيبتى
جنة :- الله يسلمكوا وحشتوني خالص
كريمة:- اهلا بالست الهانم التانية بشرني هتطلقي امتى و تخرجي من بيتنا مستنية اليوم دا بفارغ الصبر
نور بدموع :- شكراً لحضرتك
فريدة:- الصراحة يا حاج كامل كنت حابة اسألك عن حاجه وبتمنى انك تفدني
كامل بخوف و توتر:- أت اتفضلي
كانت لسه هنتكلم بس فجأة جيه صوت عالي من المطبخ
:- يا دكتور مصطفى الست نور اغمى عليها
جريوا كلهم على المطبخ بما فيهم فريدة و كامل ، بص مصطفى لنور الواقـ’عة على الأرض بخوف شديد ، شالها بخوف و نايمها على الكنبة اللي فى الصالة
مصطفى بخوف و صوت عالى:- حد يطلع يجبلي الشنطة بتاعتي من العربية بسرعة
خرجوا الخدم بسرعة يجيبوا الشنطة ، دخلوا القصر وادوله شنطته كشف مصطفى على نور بخوف شديد عليها
مصطفى بهمس و صوت منخفض جدا و صدمة
:- حامل
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية نسيم العشق ) اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق