Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلب بريء الجزء الثاني الفصل الاول 1 - بقلم لروريتا يونس

       رواية قلب بريء كاملة بقلم لروريتا يونس عبر مدونة كوكب الروايات


 رواية قلب بريء الجزء الثاني  الفصل الاول 1

 
عدت سنين كتير وبطلتنا سليمة كبرت واتخرجت وهيا معهاش اهلها ..اه نسيت اقولكو اصلهم ما’تو في حادثه لما كانت سليمة عندها 14 سنه وجدتها ( ام عمر ) هيا يلي ربتها وعايشة معاها
…طب ياترى اي يلي حصل علي ومنى ؟
منى بعد ما سمعت انهم اتجوزوا حست بيأس كبير وقررت تستسلم وتفضل مع جوزها وخلفت بنت اسمها ( روان ) هتتعرفو عليها اكتر في الايام الجاية ..وعلي شاف حياته واتجوز بس كان لسا كرهه لعمر ونيرة في قلبه حتى بعد ما ما.تو وخلف ( يونس البطل )
يونس وهوا كان صغير مكنش حد بيحبه بسبب عنفه وعصبيته اتجاه الناس ما عدا شخص واحد ، روان هيا يلي كانت بتعامله بلطف عكس الجميع ، كبر يونس وكبر تملكه وهوسه اتجاه روان خوف من فقدانها يا ترى سليمة هتقدر تنهي هوسه وجنونه اتجاه روان ولا لا ؟
تعريف الابطال
(يونس 26 سنه متخرج من كلية العلوم)
(سليمة 25 سنة متخرجة من كلية الطب بتشتغل دكتوره امراض نفسية وعصبية )
(روان 23 سنة في كلية فنون جميلة)
(سليم 24 سنه مع روان في الجامعه وبيحبوا بعض )
الحلقه الاولى
روان بعصبية : انتي مش مفروض تاخدي رأيي قبل ما تعملي حاجة زي كدا مين قالكو تحددو معاد كتب كتابي
منى بغضب : انتي ليه محسساني اني بقولك حاجة جديدة من وانتو صغيرين والحتة كلها عارفة انكو لبعض يونس ل روان وروان ل يونس وهوا خلاص حبك واتعلق بيكي وانا حددت مع الحج علي ومش هقدر ارجع في قراري
روان : يماما افهمي لما كنا صغيرين حاجة ولما كبرنا حاجة تانية ، انا بشوف يونس اخ صديق لكن مش اكتر من كدا عمري ما هشوفه حبيب ليا
منى : هتتجوزيه ورجلك فوق رقبتك
روان بغضب : ماشي يا ماما انتو يلي هتضطروني اعمل حاجة انا مش عايزة اعملها
..دخلت اوضتها ورزعت الباب جامد وفضلت تفكر هتعمل اي وقررت انها هتهرب !!
منى : الو
علي : ايوا يا حجة عاملة اي وازاي صحتك
منى : الحمدلله بخير نحمد ربنا ..كنت عايزة اقولك أن روان وافقت وهنعمل كتب الكتاب بعد شهرين بأذن الله
علي بابتسامة : ايوا كدا هيا دي الاخبار يلي تفرح ، صح كنت عايزة اقترح عليكي حاجة ..اي رأيك نشتري بيت يلمنا كلنا ما دام كدا كدا العيال هتتجوز واحنا خلاص بقينا أسرة واحدة
منى بفرحة : اه طبعا موفقاك جدا ..انا هبلغ منى وأشوف الفلوس يلي معايا على الفلوس يلي معاك ويلي فيه الخير يقدمه ربنا
علي : إن شاء الله ..مع السلامة ..سلام
…عدا شهرين وبالفعل اشتروا البيت وجه يوم كتب الكتاب ودخلو اوضة روان واتفاجأو لما لاقوها هربت
يونس بارتعاش : ي ..يعني اي
علي بغضب : اي يلي بيحصل ده يا ام روان يعني اي تهرب
منى بتوتر : ه..هيا كانت قالتلي الصبح مش موافق على الجوازة بس انا أجبرتها وفكرتها أنها خايفة مش اكتر لاكن متوقعتش انها تهرب
..يونس بص في الأرض لقى ورقة مكتوبة قرأها كان فيها : انا اسفة جدا يا ماما بس انا مستحيل اتجوز يونس انا مش بحبه وعمري ما اعتبرته غير صاحبي واخويا انا بحب ولد معايا في الجامعه وانا هربت معاه وهنتجوز لأن هوا ده الشخص يلي اختاره قلبي مش هتجوز على رغبتكو انا اسفة
..عنيه احمرت جامد وبقى زي الاعصار بيكسر كل حاجة في الاوضة وابوه بيحاول يهديه لكنه خلاص انهار ..
منى بصوت عالي : حد يتصل على دكتور بسرعة
…اتصلوا على المستشفى وسليمة جات
سليمة : لو سمحت اهدا اهدا حضرتك
يونس بزعيق : ابعدي عني بقولك ابعدي متدنيش حاجة سيبوني في حالي
..ادته الحقنه بسرعة ونام وكشفت عليه وهنا كانت الصدمه
سليمة بصدمة : اي دا !!!!




reaction:

تعليقات