Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل التاسع 9 - بقلم سهيله مصطفى

 رواية احببت قلبا ليس لي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم سهيله مصطفى 

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل التاسع 9 

"أحببتُ قلباً ليس لي" 
 البارت التاسع
قصي: إنتي السبب في كل اللي حصل
 نعم إنت بتقول إي وإي اللي حصل أصلا 
قصي: زي م سمعتي كدا دموع قررت تفسخ الخطوبة ودا من بعد م طلبت تتكلم معاكي 
فرح بصدمة: إي؟! دموع هتفسخ الخطوبة 
قصي بغضب:  أيوة يا فرح هانم والقرار دا طلع من بعد م اتكلمت معاكي 
فرح: طيب وأنا مالي.. والله م أعرف حاجة عن الموضوع دا
قصي: طيب أنا عايز أقابلك دلوقتي وأعرف كل اللي حصل
فرح: بس الوقت متأخر ومش هينفع انزل دلوقتي 
قصي: البسي وانا جايلك دلوقتي وهنتكلم برة الڤيلا يعني مش هنبعد 
فرح: طيب تمام 

.. في غرفة دموع إستأذن آدم ودخل 
آدم: إي دا هي فرح مشيت 
دموع: آه جه أخدها ياسين 
آدم: أومال مالك كدا من ساعة م جيتي وحاسس إن حزن الدنيا كلها في عيونك 
دموع بتهرب: لا ولا حزن ولا حاجة إنت بتقول كدا لي 
آدم مسك إيدها: دموع أنا أخوكي وفاهمك كويس حتى لو متكلمتيش بس عيونك قايلة كل حاجة إحكيلي يا قلب أخوكي 
دموع إرتمت في أحضان أخيها وإنهارت من البكاء: قصي مش بيحبني يا آدم بعد الحب دا كله مني طلع مبيحبنيش
آدم بإستغراب: إنتي بتقولي إي؟! أكيد فاهمة غلط قصي بيحبك وإلا عمره م كان هيخطبك 
دموع: لا والله هو فعلا مش بيحبني وحكت له ما أخبرها به أمير 
آدم بتفكير: جايز يكون أمير بيقول كدا علشان يفرق بينكم وبكدا يبقى حقق اللي في باله 
دموع:أنا فكرت في كدا برضو بس إتأكدت لما رجعت وشوفت نظرة قصي اللي كلها لامبالاة وكأن الموضوع مش هامه كان كل همه يعرف أنا ازاي هربت من أمير 
آدم:والله أنا مش فاهم حاجة..طيب انتي ناوية على اي وهتتصرفي إزاي 
دموع بثبات مزيف:أنا إتصرفت خلاص 
آدم بقلق: عملتي إي يا دموع 
دموع ببرود: كلمت قصي وطلبت منه نفسخ الخطوبة 
آدم: طيب وهو قالك إي 
دموع:منتظرتش أسمع رده ولا هيفرق أصلا إني أسمع..إحنا هنفسخ الخطوبة دي وكل واحد يروح لحاله 
آدم:طيب حاولي إرتاحي دلوقتي والصبح نتكلم في الموضوع دا..يلا تصبحي على خير

على الجانب الآخر
وصل قصي إلى ڤيلا أحمد الهاشمي ورن على فرح وما هي إلا دقائق حتى كانت فرح تترجل من بوابة الڤيلا
قصي بغضب:أهلا بالهانم اللي عايزة تفسخ خطوبة صحبتها
فرح بغضب هي الأخرى:معلش ممكن تتكلم بأسلوب أحسن من كدا وتعرف نفسك بتقول إي 
قصي:أنا عارف نفسي كويس ومش إنتي اللي هتعلميني يا آنسة فرح 
فرح:وأنا قولتلك يا قصي بيه إني ماليش علاقة بالموضوع أصلا ولو عايز تعرف دموع هتفسخ الخطوبة لي راجع نفسك ومشاعرك الأول وهتلاقي الأجوبة لكل أسئلتك
قصي مسك إيدها بقوة وبهمس مخيف:إي اللي إنتي بتقوليه دا إنتي مفكراني مجبور على الخطوبة دي مش قصي الراوي اللي حد يجبره على حاجة فهماني 
فرح بألم:ممكن تسيب إيدي لأنك بتوجعني 
قصي:ولسة ياما هتتوجعي لو مقولتليش اي اللي حصل وخلى دموع تقول كدا 
فرح:سيب إيدي وخلي دموع تحكيلك 
قصي بعصبية:وأنا مش همشي من هنا غير لما أعرف كل حاجة ومسكها من إيدها ودخلها العربية 
دخل قصي وجلس على المقعد المجاور بعد م قفل العربية علشان يمنع فرح من النزول 
فرح:ممكن يا قصي باشا تفتح الباب علشان أنزل لأن الوقت إتأخر ومش هينفع أفضل برة أكتر من كدا 
قصي بخبث:إثبتيلي الأول إنك مش السبب في فسخ الخطوبة وإنك مش بتعملي كدا علشان بتحبيني مثلا 
فرح بصدمة:نعم؟!
قصي:أومال فكراني مش عارف ولا إي أنا عارف إنك بتحبيني ومن زمان وضحيتي بحبك علشان دموع 
فرح:لا طبعا أنا مستحيل أحبك إي الكلام دا وبعد إذنك إفتح الباب بقا 
قصي:بطلي كذب أنا عارف إنك ع الأقل معجبة بيا ومرضتيش تقولي علشان صاحبتك بس حتى لو كنتي قولتي مش هيفيدك بحاجة لأني عمري م فكرت فيكي أصلا ولا هفكر في المستقبل 
فرح بقوة لأن جرح كرامتها وكبريائها:آه كنت بحبك بس دا في الماضي قبل م أعرف إنك مغرور كدا ومش عندك إحترام لغيرك أنا ندمانة أشد ندم إني حبيت واحد زيك في يوم من الأيام تعرف أنا دلوقتي بكرهك سامع بكرهك يا قصي أنا مبقتش عايزة أشوف وشك وعلشان تريح نفسك وتريحني هقولك دموع عايزة تفسخ لي بسبب أمير صاحبك 
قصي:نعم أمير؟!وأمير ماله ولا بترمي غلطك ع أمير
فرح بغضب:هتفضل طول عمرك غبي يا قصي بيه وعلى فكرة دموع مهربتش زي م قالت وقصت له كل ما حدث ويلا بعد إذنك إفتح الزفت الباب علشان أنزل 
قصي: بصي أنا مش.... 
فرح أشارت بيدها لتسكته: بعد اذنك مش عايزة اسمع حاجة أنا قولتلك اللي أعرفه أهو ومش عايزة أشوف وشك تاني وحتى دموع أنا هقطع علاقتي بيها علشان حضرتك ترتاح وبصوت عالي:يلا افتح الباب
فتح قصي الباب لتنزل منه فرح مكسورة القلب والخاطر جرياً على غرفتها 
فرح:والله لأخليك تندم يا قصي هدوس على قلبي وهنساك لا ومش بس كدا أنا هكرهك كمان كله إلا كرامتي يا قصي باشا إلا كرامتي 

في صباح يوم جديد إستيقظ كل واحد يحمل في عقله شئ غير الآخر 
في الجامعة
 دموع:صباح الخير يا فرح إنتي مكلمتنيش لي إمبارح بالليل ولا النهاردة الصبح 
فرح:دموع بعد إذنك مش حابة أتكلم دلوقتي وتركت الجامعة بأكملها وغادرت 
دموع:إي دا مالها فرح هسيبها تهدى وبعدين نتكلم ودلوقتي أروح أحضر المحاضرة وأسجلها علشان أبعتها لفرح علشان مش هتحضر تقريبا 

في مكان هادئ على البحر
# يارب أنا مش قادرة أتحمل الوجع دا كله والله قلبي تاعبني جدا
# إنتي اللي تاعبة نفسك ومصرة توجعي قلبك معاه أنا قدامك من زمان بس إنتي مش شايفاني حبك ليه عامي على قلبك ومخليكي مش شايفة اللي بيعشقك دا 
# آدم إنت!!!!!!
آدم بقوة:آه أنا بحبك من زمان ونفسي تكوني ليا بس انتي للآسف مش شايفة غيره ومش بتحبي غيره 
# إنت بجد بتحبني 
آدم:أيوة بحبك يا............
يا ترى مييييين دي بقا؟! 
بقلم/سهيلة مصطفى
يُتبع......
آخر بارت هنزله ولو لقيت تفاعل كتير هكمل

  •تابع الفصل التالي "رواية احببت قلبا ليس لي" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات