Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل الرابع 4 - بقلم سهيله مصطفى

 رواية احببت قلبا ليس لي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم سهيله مصطفى 

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل الرابع 4 

"أحببتُ قلباً ليس لي" 
 البارت الرابع 
*يعني إنت فاكر إن خطوبتك هتعدي كدا 
قام قصي من مكانه وجرى ناحية البنوتة وحضنها جامد 
قصي: مقولتليش لي إنك نازلة.. كنت رحت جبتك من المطار 
حنين بغضب: زي م أنت مقولتليش إنك هتخطب وبعدين كنت هتسيب خطوبتك وتجيلي 
قصي بحنان: أسيب العالم كله وأجيلك يا نوني 
استوووووووب 
حنين الراوي أخت قصي أو في رواية تاني بنت قصي هو اللي رباها بعد ما مامتهم إتوفت وهما صغيرين... حنين فتاة لطيفة جدا تعشق الضحك والهزار قصيرة جدا عيونها خضراء مثل أخيها تماما.. تدرس في أمريكا في أول سنة لها بكلية الطب البشري فهذا حلم والدها وحلمها أيضا 
دخلت حنين وسلمت على الجميع وما إن وقع عينها على ذلك الواقف حتى كاد أن يتوقف قلبها عن النبض 
زين: إزيك يا أوزعة عاملة اي 
حنين: الحمد لله بخير يا أبيه زين وبعصبية متقوليش أوزعة دي تاني علشان هنزعل 
زين بضحك: أحلى أوزعة في الدنيا 
استووووب 
زين المحمدي صاحب عمر قصي أو نقول أخوه كدا بينهم صداقة متينة وشراكة في الشغل كمان وضعوا أيديهم سوا لتبقى شركات المحمدي والراوي الأولى عالميا طويل جدا عيونه بنية وشعره أيضا بني وبشرته بيضاء وكأنه ممثل في إحدى المسىسلات التركية ٢٨ سنة برضو 
إنتهوا من حفل الترحيب بتلك الحنين ليبدأو بخطبتهم 
قصي: يلا يا دودي هاتي إيدك كدا 
دموع برعشة مدت إيدها وألبسها قصي شبكتها لتُعلن دموع خطيبة قصي رسميا غير مبالين بتلك التي خرجت بسرعة تمسح دموعها حتى لا يراها أحد 
فرح: يارب والله م قادرة أتحمل كنت مفكرة إنه إعجاب وهيروح بمجرد م اشوفه مع غيري لكن لا قلبي وجعني أكتر لما شوفت دبلته في إيد صاحبة عمري 
# بتحبيه أوي كدا 
فرح بخضة: آدم إنت سمعت حاجة 
آدم: آه يا فرح سمعت لما بتحبيه كدا سكتي لي كنتي اعترفتي قبل م يفوت الأوان 
فرح: هو بيحب دموع ودموع بتحبه كمان إعترافي كان هيبقى هو وقلته واحد 
ادم: مش هتتحملي وجع القلب دا صدقيني صعب أوي 
فرح بمزاح: دا أنت شكلك مجرب بقا 
ادم: اه وعلشان كدا بقولك كنتي لحقتي نفسك 
فرح: ومين هي بقا.. أينعم إنت غلس ودمك سم وتافه وهايف بس قلبك ابيض والله 
أدم: بعد دا كله خليتي فيها قلب أبيض ولا زفت 
فرح: طيب مش هتقولي هي مين 
ادم: مش هيفيد والله دا كان حب من طرف واحد يمكن هي متعرفش اني عايش اصلا 
فرح: يمكن تكون بتحبك وبتكابر 
ادم: لا دا انا بشوف لمعة في عينها بس للأسف مش ليا 
فرح: صدقني لو نصيبك مش هتروح لغيرك لو مهما حصل
ادم: والله وانا عايش على الأمل دا 
فرح: ادم اللي حصل دا محدش يعرف عنه وإلا هنزعل
ادم: متخفيش يا فروحة بس خلي بالك على نفسك وحاولي تطلعي قصي من قلبك وعقلك قبل م تعملي زيي
فرح: هحاول والله لأنه مبقاش ينفع اصلا.. يلا بقا ندخل أحسن يلاحظوا غيابنا 
... في الداخل 
إبراهيم: خلاص يجماعة كتب الكتاب والفرح بعد شهر تكون دموع خلصت امتحانات وقصي خلص الصفقة اللي شغال عليها 
مالك: تمام جدا يكون أحمد (والد فرح)  وياسين رجعوا من السفر لأنهم بيخلصوا شغل في الشركات اللي في أمريكا
حنين: إي دا عمو وياسين في أمريكا ومحدش قالي 
فرح: معلش هما لسة مسافرين قريب وجايين قريب برضو
حنين بطفولة: لما يجيلي عمو أحمد بس 
فرح: عايزاكي تنفخيهم علشان مرضوش ياخدوني معاهم 
حنين: عونيا ليكي يا فوفا

بعد وقت غادر الجميع من ڤيلا الصياد ولم يبقى سوى قصي ودموع جالسين في حديقة الڤيلا 
قصي بنفاذ صبر: هتفضلي ساكتة كدا كتير 
دموع وأوشكت على البكاء من فرط الخجل: أومال عايزني أعمل إي 
قصي: إتكلمي يا دموع قولي أي حاجة 
دموع بجدية: قصي أنا عارفة إنك زعلان لأني مش عارفة اتكلم بس والله انا بتكسف خصوصا أنا وإنت مكناش مقربين قبل الخطوبة زيك إنت وفرح كدا 
قصي: يا حبيبتي م أنا عايزك تاخدي عليا ومش تتكسفي مني بصي إعتبريني صاحبك
دموع ببراءة: لا 
قصي بإستغراب: لا لي إن شاء الله 
دموع: علشان عندي صحبتي فرح وقالتلي إنك هتاخدني منها وأنا قولتلها لا ووعدتها كمان 
قصي: فرح دي فظيعة بجد بقى خايفة اخدك منها 
دموع: آه والله كمان قالتلي هتقعدي تكلمي قصي النهاردة وتسهري معاه ومش هنسهر ع الفون زي كل يوم علشان كدا قوم إنت امشي علشان اكلم فرح 
قصي بدهشة: بقى بتطرديني علشان فرح أنا أصلا كنت ماشي علشان الوقت إتأخر وإستدار ليرحل أنا ولا فرح يا دموع 
دموع بمزاح: دا كلام تقوله فروحتي طبعا
قصي بفرحة لأنها أخدت عليه شوية: واطية من يومك يلا تصبحي على خير يا حبيبتي 
دموع بخجل: وإنت من أهل الخير يا قصي 

ذهب قصي ودخلت دموع الڤيلا وإستلقت على سريرها بتعب فرن هاتفها إلتقطته دموع 
دموع: ألووو يا فروح 
فرح: أهلا بالواطية اللي نسيتني 
دموع: جرى اي يا بشر كله اللي يشوفني يقول واطية والله كدا غلط طيب 
فرح: شكل حد هزقك قبلي 
دموع: قصي خيرني بينك وبينه إختارتك إنتي قالي إني واطية 
فرح: تحيا دموع تحيا دموع هي دي الصحاب ولا بلاش 
دموع: بس مش تتعودي ع كدا علشان بعد كدا هختار قرة عيني 
فرح: أنا قولت إنك واطية محدش صدقني يلا تصبحي على خير لأني هموت من التعب 
دموع بتثاؤب: وإنتي من أهله أنا أصلا يُعتبر نمت 

في ڤيلا الراوي 
دخل قصي وذهب لغرفته واستلقى على سريره بتعب وما إن كاد أن يغلبه النوم حتى رن هاتفه 
قصي: ألو
# حضرتك قصي الراوي 
قصي: أيوة أنا خير 
#........... 
قصي: إنت بتقول إي وسقط الهاتف من يديه 
يا ترى إي اللي حصل؟!! 
بقلمي/سهيلة مصطفى 
يُتبع

  •تابع الفصل التالي "رواية احببت قلبا ليس لي" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات