Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية التحدي المستحيل الفصل الثالث و الاربعون 43 - بقلم اسراء هاني

      رواية التحدي المستحيل (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم اسراء هاني

رواية التحدي المستحيل الفصل الثالث و الاربعون 43

 

امسكت الشريط الذي ظهر فيه الحمل وخرجت من الحمام وهي تنتفض خوفا اقتربت منه بانفاس مقطوعة ووجه شاحب من الخوف

اقترب منها بخوف وهمس : ايه يا قلب زين مالك وشك اصفر كدة

انتبه لشئ في يدها وهي تنتفض خوفا ..

حدق بعينيه بشرار وهمس : ايه ده

هناء بفزع : انا حامل

زادت انفاسه واقترب منها كالاسد وهمس : اه يا بنت &&* حامل من مين .. انا ما بخلفش

هناء بدموع: والله العظيم منك انا ما حدش غيرك لمسني

زين بصراخ: مني ازاااي يا بنت مصطفى يا مؤدبة يا محترمة.. انا بقى عايز ابوكي يجي يشوف بنته الخا..ينة

اقترب منها وسحبها بقوة وهي تنتفض وتصر.خ : لا يا زين والله العظيم انا بحبك وعمري ما خن.تك زيييين والنبي يا زين خلينا نتأكد

وصل الجنينة وبدأ يحفر وهو يهمس بغل : حد.فنك عايشة

وضعها في الحفرة وبدأ يردم فوقها تحت صراخها : لا يا زين انا حبيبتك

زين : هناء هناء في ايه هناء مالك اصحي يا حبيبتي

فتحت عينيها لتنتفض بخوف وتقع من على السرير وترجع للخلف كأنها رأت وحش

زين بقلق وهو يقترب منها وهي ترجع للخلف : في ايه يا هناء مالك بتبصيلي كدة ليه

هناء ؛ انت عايز تقت.تلني ابعد عني

زين بذهول ” ااقت.لك في ايه يا روحي انا زين مالك

علت نبرة بكاءها وبدات تنادي: بابا انا عايزة بابا

ضمها بقوة رغما عنها وهبطت دمعة منه على شكلها

حاولت دفعه ثم استكانت في حض.نه

حملها في السرير وضمها بقوة وسحب الغطاء فوقها لو يستطيع ادخالها في قلبه

زين بحنان : ايه يا روحي خايفة من ايه

هناء وهي تتثبت به بقوة : حلمت اني حامل

زين بابتسامه: ان شاء الله يارب ياريت

هناء : يعني لو طلعت حامل مش حتشك فيا

زين بضيق : اشك فيكي يا هناء اشك في روحي والله العظيم لو قالي الدكتور حالتي ميؤوس منها وانتي حامل مش حشك ثانية انه مش ابني ايه روحي انتي مش عارفاني انا بعشقك بتنفسك


زادت من ضمه وهمست ببكاء: حلم وحش اوي حلمت انك دفن.تني عايشة زي ما يكون حقيقة وانت بتردم فوقي الرمل

انقبض قلبه بشدة وهمس بألم : انا اسف اني قسيت عليكي حقك عليا والله ما تتكرر ولا عمري حارفع صوتي تاني

قب.ل جبينها وهمس : فرق كبير بين الغيرة والشك .. انا بغير عليكي من ابوكي واخوكي .. اما اشك بنفسي وانتي لا .. سامحيني يا قلب زين

قب.لت شفت.يه قب.لة سريعة وهمست : مش زعلانة منك يا حبيبي .. ده كابوس

زين : حتى لو كابوس اوعي تخافي مني ابدا .. من شويا لما خوفتي مني وناديتي بابا .. حسيت اني … سكت قليلا ثم همس : دايما حضني مفتوح يا هناء .. انا وبس

هزت راسها ليبدا يغني لها بصوته الجميل جدا : ايوة بسبب قادر اكمل وقت ما بتعب ليكي باروح

لما ببان الدنيا تقفل حضنك اخر باب مفتوح

ياللي عيونك وقت ما بتعب بالنسبالي دي مركب نوح

بدأ يقب.لها قب.لات سريعة ثم همس بعشق : تعبانة لو ..

هناء بخجل: ده العلاج اصلا

ضحك على شقاوتها وبدأ يحبها بطريقته ..

في اليوم التالي كان والده عندهم وطلب رؤيته دخل معه وحده ..

زين بقلق : ايوة يا بابا

خالد : ايه الكلام اللي قالته ليا والدتك

زين : بابا دي حاجة تخصني حياتي وانا حر فيها


خالد : حياتك تقول العيب فيك .. ايه انت عارف وانا عارف انك سليم وكنت بعملك كل ٦ شهور فحص شامل

زين بهدوء : وبعدين

خالد : تتجوز

شهق زين من المفاجأة وهمس : اا.. ايه اتجوز على هناء انت بتهزر

خالد : ايه لا اول ولا اخر واحد اهي موجودة حتروح فين انا عايز حفيد حقي

زين بدموع : بابا انت سامع نفسك انت بتقول ايه .. ااقت.ل هناء في ايدي

خالد: ليه ليه عندها مشكلة و..

زين : اما قولتلها العيب مني اذا عايزة تنفصلي رفضت وبشدة والموضوع ولا فرق معاها دلوقتي انا اروح اتجوز

خالد : عشان هيا ما ينفعش تتجوز تنين اما انت ينفع

زين بعصبية : ومين قالك حتفضل على ذمتي اصلا لما اتجوز دي بتغيير عليا من نفسها بابا حالة هناء مش ميؤوس منها حنسافر وحتتعالج وحتى لو ما تعالجتش انا مكتفي فيها.. ولا مليون وحدة تملى عيني بدالها والموضوع منته بالنسبة ليا .. لو ربنا اراد اني ابقى اب يبقى من هناء .. عايز أسألك سؤال لو ماما ما كانتش بتخلف كنت حتتجوز عليها

نظر له خالد ولم يجب ليكمل زين ؛ اعتقد انك على قد ما بتحبني بس مش قد ماما ولا حتى نصها فأنا تعلمت الحب على ايديك عن اذنك

فتح الباب ليتفاجأ ب…

&&&&

اسبوع يدور حول نفسه وهي تصده حتى انها ترفض ان تستمع له … ركض خلفها من الجامعة حتى وصل بيت والدها لم يكن سواهم

علي: اقسم بالله العمليات والجلسات ما تعبوني كدة اوقفي اسمعيني يا بنت الناس

رحمة بعصبية ” سبتلك المركز بحاله اسيبلك الجامعة كمان

علي بغيظ : ما هو حترجعيلي حترجعيلي بكيفك غصب عنك حاخدك حخط.فك حقت.لك انتي حرة

رحمة بابتسامه سخرية : انا ابتديت باجراءات الخلع يا قلبي

علي بضحك : كويس طيب مش عايزة مساعدة محامي شاطر اي حاجة انا موجود ده انا زي جوزك برضو

رحمة ” متشكرة شايلينك للتقيلة عن اذنك

امسك يدها وهمس برجاء : فرصة اخيرة.. حنسيكي … انا تمنيت لو مت في العمليات من ..

رحمة بلهفة ” بعد الشر عنك ما تقولش كدة

ابتسم بسعادة وهمس وهو يسحبها لحضنه: شوفتي لسة نفس لهفتك وخوفك عليا.. ليه بتعاندي بنفسك وبتعانديني حموت عليكي حتتجنن والله العظيم بحبك لدرجة الجنون

قربه جعلها في عالم آخر لم تستطيع النطق حتى سحبها وضمها بحنان كما يتعامل معها دائما نظر داخل عينيها التي دائما ما سلبت روحه ثم إلى شفت.يها التي لم ينساها ابتلع ريقه واقترب منهم اغمضت عينيها واستسلمت بدأت قب.لته حنونة لكن لم تكن كافية لتروي اشتياقه لتتحول لجنونية عاشقة ذهب بها ناحية الباب وهي على نفس الوضع في حضنه واغلقه بالمفتاح ومشى الى الاريكة تمددت عليها ليعتليها وهمس بجنون : وحشتيني اوي اوي


تريد القيام الذهاب لكن هيهات فكل جزء فيها يريده

ليبدأ ينهل من شه.دها ويق.بلها بشوق كبير

طالت جولتهم وطالت حتى نسوا الدنيا كلها في حض.ن بعضهم حتى تركها خوفا عليها ..

نظر لها وهو ينهج بشدة وهمس بعشق : بحبك

اعتدلت في جلستها واستغبت نفسها انها استسلمت له بدأت تبكي ليفهم قصدها

علي بحزن: رحمة عشان خاطري خلاص سامحيني

رحمة بسخرية : عارف اللي حصل ده تمنيته قد ايه .. ٤ شهور لينا سوا وانا حموت على قربك وانت بتبعد دلوقتي يا علي بقيت متاحة ايه خلفت مني فمافيش مانع تخلف تاني

جلس على ركبتيه امامها وهمس : ان انتي تمنيتي قراط انا تمنيته مليون انا كنت بموت وانتي قدامي بس مش عايز في يوم تندمي مش عايز حياتك توقف عليا سامحيني يا رحمة.

رحمة: فكرت وقررت وخططت ونفذت باي حق بتقرر اني حازهق وحندم لو انا اللي كنت مكانك كنت حتسيبني يا علي .. كنت حتوافق اتعالج واتعب لوحدي وانت مش معايا

علي : كنت حاخد كل وجعك ليا انا .. انا غلطت بس بلاش يكون التمن انتي حيكون غالي اوي اوي

وقفت وبدأت ترتدي ملابسها وهي في حيرة شديدة خائفة جدا من التجربة وغير قادرة على مسامحته

علي بلهفة ورجاء: تعالي معايا يا رحمة مش قادر ادخل بيتنا من غيرك تعالي

رحمة : ما بقاش بيتي انا قولتلك اخر كلامي ان ما طلقتش ذوق حتطلق عافية

خرجت وذهبت غرفة اخرى تبكي ..

ارتدى ملابسه وخرج يس.ب ذلك الذي يدعى الحب فقد عذبه بما فيه الكفاية..

في اليوم التالي اتى برفقة والدته لرؤية ابنته ..

لم يكن احد يعرفها كانت ترتدي جيب قصيرة عليه جاكيت كانت جميلة جدا كأنها في الثلاثون من عمرها

فتحت الباب نفين لتصفر : اوووه يا جوز اختي مين المزة الجامدة دي

علي بضحك: مزة .. دي ماما

نفين بصدمة: ماما ده انا االي ماما دي صاروخ تعطيها ٢٠ سنة بالكتير .. هاي

دخلت ايفلين اوقفت نفين علي وهمست : اسمع هيا رحمة تعرف انها امك شافتها قبل كدة

علي: امك .. لا ما شافتهاش كلمتها وبس

نفين : اسمع مني العب عالنقطة دي امك مزة قصدي مامتك جامدة وختخلي رحمة ترجعلك تجري

علي بتفكير : وان كان طلاقي على ايدك

نفين بضحك : انت بس قول يارب ما تقرش

علي: بعد الشر .. ان شاء الله عدوينه

قالها وهو ينظر لها ودخل ..

نفين بغيظ : عدوينك انت تقصدني انا

دخل علي وسلم عليهم وجلس معها ومصطفى ينظر لهم باستغراب

مصطفى: انت تجوزت على بنتي وجايبها هنا

علي بضحك: تجوزت عبنتك بعد كل ده

دخلت نفين لرحمة وهمست: بخبث الحقي علي برة معاه مزة جامدة اوي

رحمة بغيظ وغيرة : علي ..


ركضت للخارج كما هيا ترتدي بجامة ملتصقة بجس.دها وشعرها على اكتافها بهيئة جميلة جدا لم يستطيع انزال عينيه

نظرت رحمة لتلك التي تشبه الملكات وهمست بتماسك : اهلا مين دي

ابتسم علي وخصوصا عندما هزت راسها نفين خلفه : جيت اعرفك بصاحبتي من فرنسا

ابتلعت ريقها فاي مقارنة معها هيا الخاسرة لكنها لا تعرف انها عشقه وانه راى أجمل بكثير لم يؤثر به غيرها

ايفلين بالفرنسية : اين طفلتك يا علي ولماذا تنظر لي زوجتك هكذا

علي بالفرنسية : انها تحسبك صديقتي واريدك ان تمثلي ذلك ربما تعود لي يا ايفا

ايفلين بمكر : لكني اعجبت بوالدها كثيرا

علي بصدمة وفزع : ايفا اريدك ان تقربي بيني وبين زوجتي لا في طلاقي .. اترين تلك .. واشار لنورا . ربما تحرقي حية .. وعمي ليس من ذاك النوع اهدئي والدتي لاجلي

وضعت ايفلين يدها على كتف علي وهمست بالانجليزية لتغيظ رحمة: علي من اغلى اصدقائي واكثر انه قلبي ..

رحمة بغيظ : رائع جدا اذا عندما يطلق لن يبقى وحيدا سيجد بديل سريعا

ايفلين بسعادة: سيطلق .. اذن سيكون هناك فرصة انا جدا سعيدة يا علي وطفلتك مع من ستبقى

رحمة بعصبية : طفلتي انا .. خذيه هو لا اريده

دخل عمر البيت ليهمس بصفير : ايه القمر ده

لتل.كمه نفين في بطنه وكتفه جعلته يصر.خ بشدة

علي : اتلم يا عمر عشان ما قوملكش

رحمة بعينين دامعة: وكمان غيران عليها

احضرت نفين طفلته واعطتها له …

عمر ” مين دي .. مش ملاحظين انها بتشبه شام اوي بصوا كويس

مصطفى لم يرفع عينيه خوفا من تلك التي تنتظر منه شئ للانقاض عليه

رحمة براحة بعد ان فهمت : ايفلين .. مامتك صح

عمر: مامته والله العظيم هو اخته الصغيرة

ليتلقى لك.مة اخرى وضر.ب من كل اتجاه

مصطفى بعدم تصديق: والدتك

نورا وهي ترفع حاجبها ” وايه الغريب في كدة مالها يعني

مصطفى بخوف: لا انا حاروح اصلي العصر

عمر: انت مش صليت

مصطفى: حاصلي تاني بدل ما اموت مقت.ول

عمر : انا مستعد اموت مقت.ول

وهرب لداخل غرفة واغلق عليه الباب

علي : شبهتيني يا ماما مش عارف اخرجها مكان

نفين : عرفت دلوقتي انت قمر لمين

عمر بعيون كالصقر : مين ده اللي قمر ما تتلمي

نفين : وحدة بوحدة

علي: شكلي حاطلق العيلة كلها خليهم يونسوني

رحبت رحمة بها كثيرا واعتذرت على طريقتها وكانت ايفلين تحضن وتقب.ل الطفلة كثيرا

وعند الخروج اوقفت رحمة علي وهمست: انا في واحد زميل ليا.. قالي عايز يقابل بابا فلو سامحت تسرع في إجراءات الطلاق

في اليوم التالي دخلت البيت لتتفاجأ بوالدها وجانبه مؤذون

رحمة: ايه في ايه مين بيتجوز مش باقي حد

عمر بأسف : علي كلم بابا وقالوا يجيب المؤذون عشان يطلق

  •تابع الفصل التالي "رواية التحدي المستحيل" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات