Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقي لصعيدي الفصل السابع والعشرون 27 - بقلم كيان كاتبه

 رواية عشقي لصعيدي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم كيان كاتبه

رواية عشقي لصعيدي الفصل السابع والعشرون 27 

الفصل السابع والعشرين 
الساعه 12 
ريهام و تقى قعدين مع وعد في وضتها القديمه 
ريهام: هما هيطولو
وعد: معاهم للفجر 
ريهام: طاب بياخدو كام يوم وهو اي حصيد القمح دا
تقي: بياخد شهر تقريباً..بيلموا فيها محصول القمح من الزرع
وعد:ما تيجو يا بنات نعمله شاي ونروحلهم 
تقى: خالد يتخانق معاي 
وعد بإلحاح: مش هيقول حاجه يلا ونبي  
تقى: لو اتكلم هزعلك انتي
وعد: ماشي يلا 
..... 
ام جبل: يعني اي مش عايزه خلاص 
مياده: زي ما سمعتي يا عمتي مش عايزه ربنا يسهله 
ام حبل: طاب وانتي
مياده: انا مش حمل شغل ولا مسؤوليه ومش هتجوز تاني بعده هشتغل بشهاتي الي معاي ويزيد تقى احسن ام ليه
ام جبل: انتي اكيد اتخوتي في نفوخك
مياده: لا يا خالتي انا يدوب عرفت محتاجه اي
ام جبل: انتي اتجننتي مش عارفه مصلحتك فين
مياده بهدوء: مع السلامه يا خالتي 
ام جبل بغصب: دي غبيه مش عارفه مصلحته.. بس انا هرجعه لابنها غصب عنها.. هتبقا البت ومها وبت اخوها ويلهفو هما كل الورث بس انا مش هسكت مش هسكت
..... 
خالد رفع وشه لقي البنات جيين عليه مسح العرق الي على جبينه وستنا لما قربوا منه
خالد: اي الي جيبكم بليل كدا 
وعد: جيبنكلكم شاي 
الشباب قعدوا و تقى بتصبلهم شاي 
خالد: متجوش في وقت زي دا تاني وانتوا مش معاكم حد
وعد: حاضر يا عمي 
زياد قرب من ريهام وتكلم بصوت واطي
: احسن دلوقتي ولا اي 
ريهام ابتسمت بخجل: ايوه 
زياد: اتعشيتي 
ريهام: ايوه... وانت 
زياد: لا انا هاكل لما ارجع 
ريهام:هتخلص امتى
زياد: لا دا مش بيخلص بس هاجي على الفجر كدا  اخدك 
ريهام: هستناك
جبل كان بيشرب الشاي وعينه علي وعد 
وعد ابتسمت وهي  وبتشاور علي بطنها وبتحرك شفيفها
: أنا حامل
جبل مره وحده شنق فضل يحح جامد 
وعد قربت منه
: اسم الله عليك براحه 
جبل هسملها: اي الي قلتيه دا 
خالد: يلا روحو روحوا 
وعد ابتسمت لجيل وعملتها باي و مشيت معاهم
.... 
زياد وخالد وجبل رجعوا من الزرعه وقفين قدم الباب بس جبل مستناش معاهم ودخل جري علي البيت
زياد: خلي وعد تبعتهالي 
خالد: طاب تعالها اشرب شاي 
زياد: انا مش قادر اقف على رجليا اندها خلينا نروح 
خالد: استنا دقيقه طيب
خالد خل وخبط علي باب اوضة وعد القديمه 
خالد بصوت خشن
: زياد مستني برا
ريهام حطت الحجاب علي راسها وحضنت
تقى
: ابقي سلميلي علي الواطيه التانيه الي اول ما عرفت ان جوزها قرب يوصل سبتنا
تقى بضحك: يوصل 
ريهام طلعت لقيت زياد مستنيها وهو مبتسم جريت عليه وهي بتضحك 
زياد ضحك: وحشتك
ريهام ابتسمت بخجل 
زياد ضحك اكتر
: عارف وحشتك يلا نروح... ريهام مشيت جنب زياد وهي بتاخد نفس بفرحه 
زياد مسك ايدها بين اديه بحب 
: عجبك الجو 
ريهام: اوي 
زياد ابتسم وهو بيبصلها بحب
....... 
خالد قعد جنب يزيد علي السرير وفصل يبوس فيه 
تقى واقفه تبص عليهم بحب 
خالد بعد: عازين نخويه 
تقى بخجل: لما تخلص ايام لما المحصول دي 
خالد قرب: ليه مش هقدر عليكي وعلي الشغل يعنى 
تقى ضحك: لا بس انا يعنى مش حابه تكون مشغول و
خالد: عازاني ابقا فضيلك يعنى 
يزيد صحي وهو بيعيط علشان يشرب
تقى جريت على يزيد وهربت من خالد 
تقى: حبيبي عشطان... اشرب 
خالد قرب منهم وخد يزيد في حضنه 
: بتهربي مني بيه على أساسا مش هقدر اجيبك 
تقى نامت على صدره 
: انا عايزك لوحدي علشان كدا بهرب منك دلوقتي 
..... 
جبل دخل الشقه وقفل الباب بسرعه 
وعد اول ما جبل دخل جريت علي الحمام تستخبه فيه... جبل شدها من وسطها قبل ما تدخل
: خدي هنا يا بت راحه فين
وعد ضحكت
جبل كمل: اي الي قلتيه في الزرعه دا 
وعد حطت ايدها علي بطنها
: حامل.. انا حامل... حامل في ابنك الي كلها كام شهر ويجي يقولك يا بابا 
جبل: ح.. ح.. حامل حامل بجد 
وعد: ايوه كنت حاسه بشويه اعراض غريبه كدا من كام يوم ونهارده اتاكدا 
جبل: ط.. طب يعني مش المفروض نروح عند دكتوره... نتابع معاها.. تاخدي علاج و 
وعد: يومين بس تخلصوا الدوشة المحصول ونشوف 
جبل: راحه كامله هااا متتحركيش من مكانك
وعد: حاضر.. روح استحما بقا بدل ترابك دا
جبل بغمز: طاب متيجي معاي
وعد: لا نخف سفاله 
..... 
زياد قاعد بعد ما استحما وغير هدومه بهدوم مريحه 
قاعد هو وريهام قصاد بعض على الدكه بياكلوا
ريهام بتبص لزياد الي بياكلها بحب
: المفروض انا الي أأكلك مش انت
زياد: لا كلي انتي بس ودعيلي 
ريهام ضحكت: يا سلام بقا لو تلم الموعين وتعملي شاي 
زياد: بس كدا من عنيا احله كوباية شاي
ريهام: انا بهزر علي فكره. 
زياد: وانا مش بهزر هتشربي شاي من ايدي 
ريهام: بس انت جاي من الشغل تعبان و
زياد قام وشال لاكل
: ملكش دعوع انتي بس
بعد شويه ريهام نايمه علي الكنبه وزياد في حضنه وهي لافه رجليها عليه وبتلعب في شعره 
زياد حاول يدخل ايده من تحت هدومها 
ريهام بحده: زياد... مش تعبان
زياد اتعدل وشالها 
: لا مش تعبان
ريهام: زياد زياد نزلني 
زياد دخل بيها اوضتهم ووو.. يتبع
كيان كاتبه
كاتبت الصعيد
عشقي لصعيدي

الفصل السابع عشر
ام بسمله: شفتي الي حصل للبت سماح الي بتمشي معاها
بسمله بخوف: حصلها اي يما
امه: لقيوها مـ*ـيته عند مقبره و أعوز بالله اهله غسلوها وكل ما يجو يدفو**نها القبر يسود والي هيد**فنها ميشفش حاجه حتى لما ولعوا كشفات التلفون قال فصل اسود سبحان الله 
بسمله بخوف: انا داخله انام يما
ام بسملها: مالك يا بت وشك صفر كدا ليه 
بسمله: مفبش يا امي ودخلت
بسمله رمت نفسها علي السرير وفضلت تعيط 
: قلتلك بلاش يا سماح قلتلك بلاش كويس اني مسمعتش كلامك وسحر**تله تاني زي ما قلتيلي ولا زماني كنت مكانك.. ربنا يرحمك 
...... 
بليل
ريهام لبست قميـ**ـص نو**م بني لحد قبل الركبه و فردت شعرها
طلعت وتجهت للمطبخ وهي عارفه ان زياد هناك بيعمل لنفسه قهوه 
ريهام برقه: اوعا اعملهالك أنا 
زياد بصله من راسه لرجليه وبعد
: تعالي 
ريهام وقفت علي البوتاجاز وزياد سند علي الرخامه وكتف اديه  بيبصلها بتركيز 
ريهام زي ما هي عطياه ضهره و مشغوله 
: زياد 
زياد قرب وقف ور ضهرها مفيش مسافه بينهم وميل با**س كتفها 
: روح زياد
ريهام لفت ليه بخضه ونزلت عيونها لتحت 
زياد با**سها علي كتفها ورقبتها وريهام مسكته من الجلبه علشان تسند نفسها 
زياد لسه هيبعد بس ريهام شتدته عليها تاني برفض 
زياد هنا فهم انها عيزاه رجع با**سها بنهم اكتر ووو
... 
في الحمام 
تقى حاطه يزيد في البانيو وبيلعب في الميه وهي بتلعب معاها وبتضحك
دخل عليهم خالد بهدوء وقرب من الحوض وهو بيجهز مكينه الحلاقه 
خالد بهدوء لتقى
: بتعرفي تحلقي
تقى قربت منه
: ايوه 
خالد اداها المكنه وهي رفعت نفسها علي اطراف رجليه علشان تطول دقنه وبدأت حلاقه 
خالد: لسه زعلانه برضو 
تقى نزلت ايدها ودموع في عنيها
: هو انا مش شريكت حياتك ولا انت جيبني زينه.. المفروض اعرف كل حاجه عنك لكن أنت لا بتخبي كل حاجه وعلك برود و زي ما اكون مش موجود في حياتك
خالد: علشان الموضوع مكنش ليه لازمه
تقى بصوت عالي: لا ليه
خالد بحده: تقى
تقى مسحت دموعها ولسه هتمشي خالد مسك ايدها 
: لما اكلمك تقفي وتكلميني
تقى وقفت مكانها وهو اتنهد وحاول يهدي نفسه
خالد حط ايده الخشنه علي رقبتها يزيح خصلات شعرها 
: انا متعوتش احكي حاجه لحد ومش بطريقه دي هحكيلك ممكن انتي تخديني وحده وحده وتلقائين هتلاقيني بحميلك 
تقى ودت وشها النحيه التانيه 
خالد قرب وشه من وشها 
: اصالحك بطريقة تاني يعنى 
تقى ابتسمت بخجل لما فهمت قصده 
: يزيد معانا على فكره
خالد: لا ما يزيد مش واخد باله وبيلعب 
تقى عضت على ش*فيفها 
خالد: لا مبدهاش انتي الي عايزه كدا
.... 
عند وعد وجبل 
جبل نايم علي السرير وعد بتعمله مساچ
جبل: ااه ونبي كمان علشان خالد هيطحنا في حصيد القمح بكره 
وعد ضحكت: انت قعدت 14سنه مشتغلش شغل الزرعه لسه فاكر تعبه
جبل: وهو تعب القمح يتنسي
وعد: بس خلصنا. 
جبل لف وباس ايدها 
: لو كل الستات زيك كدا تهتم بجوزها و مفيش نكدا 
وعد ضحكت: وهما كلهم زي جوزي 
جبل: هو انا عملت حاجه 
وعد: كفايه حنيتك عليا 
جبل: طاب اقولك اي ما تجيبي بو*سه. 
وعد: نام علشان بكره عندك حصيد
جبل شدها عليه
: تعالي بس احنا هنحصد بليل
.... 
تاني يوم 
زياد صحي علي صوت ريهام الرقيق 
ريهام برقه: صباح الخير 
زياد بيحاول يطرد النوم 
: هو انا عجزت بجد ولا اي ازي صاحيه بنشاط كدا هو شغل امبارح ماثرش فيكي 
ريهام: لا اثر ولاني عرفاك سافل قمت قبلك استحميت وعملتلك الفطار 
زياد: لا فطار اي أنا عايز اشبع دلوقتي علشان احتمال الواحد ما يشوفكيش غير اخر الشهر دا
ريهام قربت منه
: ليه هتروح فين 
زياد شدها عليه 
: بعدين احكيلك 
ريهام: زياد... زياد بس 
زياد سندها علي دراعه وميل عليها
زياد سرح فيها شويه وهي سرحت 
زياد ميل باسها علي راسها وخدها ووو
..... 
خالد قاعد في الحوش وجنبه جبل وقدامه مجموعه من المحشات بينقي الاجداد فيهم 
جبل: متيجي نحصد دلوقتي يا خالد
خالد: الجو حر وزياد مش فاضي 
وعد طلعت بشاي حطته قدامه وفضلت واقفه بتوتر 
خالد رفع عيونه ليها: اقعدي يا وعد
وعد قعت جنبه بسرعه حطت ايدها علي كتفه وقلتله حاجه في ودنه وقامت 
خالد بهدوء: ماشي 
وعد دخلت المطبخ تاني 
خالد زي ما هو ماسك المحش وعيونه عليه نده عليها
: تقي.... بص لاجبل.. قوم شوف مراتك 
جبل ضحك: ماشي يعم
تقي طلعت بتوتر
: ايوه
خالد: عايزه تروحي بيت ابوكي 
تقي: ايوه يعنى امي بتساعد ابوي في الزرعه وانا هقعد في البيت... مش هطلع من الييت والله 
خالد حرك ايده علي دقنه 
: ابوكي عنده قد اي قمح
تقى: نص فدان
خالد هز راسه
تق:اروح
خالد بهدوء: هشوف 
بليل.... يتبع 
كيان كاتبه 
ععشقي لصعيد
اي ريكم في نهاية سماح

   •تابع الفصل التالي "رواية عشقي لصعيدي" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات