Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل السابع والعشرون 27 - بقلم سهيله مصطفى

  رواية احببت قلبا ليس لي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم سهيله مصطفى 

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل السابع والعشرون 27

قصي: لما احنا دفناكي في القبر مين اللي خرجك وطلعتي ازاي يعني مين الشخص اللي ساعدك 
نسمة: هتصدق ولا لا 
قصي: أكيد هصدق يا ماما أنا بثق فيكي أكتر من نفسي 
نسمة:...... 
قصي: مستحيل 
نسمة بضحك:  والله زي م بقولك كدا.. أمير هو اللي ساعدني وكان معايا طول الفتره اللي فاتت دي 
قصي: طب إزاي؟! ولي مقاليش على كل دا.. لي مقاليش انك لسة عايشة؟! 
نسمة: أنا اللي طلبت منه ميقولش لحد وبالعافية أقنعته يخبي عنك... فاكر لما اتخانقت إنت وهو بسبب موضوع نسرين 
قصي بتذكر: آه فاكر دا احنا كمان قعدنا فترة مش بنكلم بعض
نسمة: أمير كان عارف كل حاجة وعارف خطة نسرين كلها وإنها كذابة وشغالة لحساب باباها بس هو عمل كدا لأني كنت بعمل كذا عملية الفترة دي وعمل كدا علشان يبقى جنبي من غير إنت م تشك فيه 
قصي: طيب لما أشوفك يا أمير الزفت 
نسمة بضحك: والله يبني هو  مالهوش ذنب هو كان بينفذ كلامي 
قصي: خلاص هسامحه علشان خاطرك انتي بس
نسمة: طيب عايزة اتكلم معاك شويه يا قصي 
قصي: حاضر يا أمي 
_______________________________
في ڤيلا أحمد الهاشمي 
كانت فرح تبكي بشدة وتنهر نفسها على ما فعلته لم يكن عليها أن توافق على طلب أمير نعم كان يجب أن ترفض فهذه ليست من طباعها أن تظلم أحد أو تتسبب في أذية أحدهم في قلبه ومشاعره دخلت عليها والدتها 
مريم: مالك يبنتي من ساعة م جيتي من برة وانتي قافلة على نفسك الأوضة وبتعيطي احكيلي فيكي اي
فرح بدموع: مفيش حاجة يا ماما دا أنا مخنوقة شوية بس 
مريم: لا انتي مبقتيش فرح بتاعت زمان اللي بتضحك وتهزر وتعمل للبيت روح احكيلي في اي يمكن اقدر اساعدك
فرح: مبقاش ينفع يا أمي أنا تعبت والله تعبت ثم ارتمت في حضن والدتها تبكي بشدة أنا مبقاش فيا طاقة أتحمل أكتر من كدا 
مريم: الموضوع ليه علاقة بخطوبتك من أمير صح 
فرح: لا رد
مريم: قوليلي يبنتي وريحي نفسك وريحيني معاكي 
فرح: آه 
مريم بتلقائية: مش عايزاه 
فرح: لا يا ماما مفيش الكلام دا اي اللي انتي بتقوليه دا
مريم: لا كل حاجة بتقول كدا من يوم خطوبتك وانتي شاردة وزعلانة ودمعتك مش بتفارقك قولت أسيبها هتحكي لوحدها لكن انتي مجيتيش وحكتيلي ف كان لازم اسألك انا
فرح: يا ماما صدقيني مفيش حاجه 
مريم:مش بتحبيه صح 
فرح بعياط هيستيري:والله حاولت أدي قلبي فرصة حاولت أحبه بس للأسف مقدرتش 
مريم:مين 
فرح:أمير 
مريم:لا أنا قصدي مين السبب اللي مانعك تحبي أمير مين اللي مالك قلبك 
فرح: مفيش حد 
مريم:فرح قولي وبلاش تتعبيني معاكي 
فرح بدموع: ق قصي وقبل م تعاتبيني اني بحب خطيب صاحبتي أنا بحبه من قبلها والله من قبل م دموع تحبه او تفكر فيه أصلا مكنتش اعرف انه بيحبها او هيخطبها حاولت أشيله من قلبي بس والله م قدرت 
مريم بهدوء:بصي يا فرح إنتي بنتي وعمري م أتمنى ليكي حاجة وحشة وعمري م هرضالك وجع القلب لو مش عايزة أمير ومش هتقدري تتحملي قولي بس برضو المشكلة هتبقى بعينها قصي خاطب ودا واقع لازم تعيشي فيه 
فرح: أنا مش ليا دعوة ب قصي بس أنا مش هظلم أمير معايا وهعتذرله وهقوله إني مش هقدر أكمل لأني فعلا مش قادرة أتحمل أكتر 
مريم: وأنا معاكي في أي قرار هتاخديه... أسيبك دلوقتي علشان أتكلم مع باباكي في الموضوع إغسلي وشك وتعالي ورايا 
فرح: حاضر 
_____________________________
في مكان آخر 
آدم: بجد فرحان أوي إن طنط رجعت بالسلامة 
حنين بهزار: يبني إنت فاكرها أصلا 
آدم: أنا فرحان لفرحتك إنتي... سعادتك بتخلي قلبي من جوا فرحان ودموعك بتحرقني 
حنين: بجد والله؟ 
آدم: يمكن تكوني مش مصدقة بس والله لما بتحصلك حاجة حلوة بكون فرحان أكتر منك انتي شخصيا ولما بتحصلك حاجة تزعل قلبي بيحزن وبكره الدنيا... ضحكتك بتخطف قلبي ودموعك غالية عليا أوي دا إنتي كبرتي قدام عيني حافظك صم لدرجة ممكن أفكرك بحاجات إنتي نفسك مش فاكراها 
حنين بفرحة: قول عايزة أسمع منك 
آدم: إسم زين اللي كان أول إسم تنطقيه حتى قبل ماما وبابا.... فستانك البنفسجي اللي كنتي بتعشقيه وقاعد عندك لحد دلوقتي.. آيس كريم الفراولة اللي مكنتيش بتروحي الحضانة غير وهو معاكي.. اليوم اللي جيت عندكم ومجتش ليكي حاجة حلوة زي كل مرة بقيتي أسبوع تسيبي كل حاجة أجيبها ليكي ترفضي تاخديها وتسيبيها في مكانك... اليوم اللي وافقتي فيه أكون صديقك لما كنتي متخانقة مع زين وأول م إتصالحتوا نسيتيني خالص وبطلتي تكلميني.. خناقة الولد بتاع الحضانة اللي ضربك وأنا ضربته وبابا حبسني ومنع عني المصروف 
حنين بدموع: إنت إزاي فاكر كل التفاصيل دي 
آدم بحب: لأني بحبك لا أنا تخطيت مرحلة الحب أنا بقيت بعشقك 
حنين بزعل طفولي: بس إنت نسيت إني بعشق الأندومي 
آدم بمشاغبة: أنهي أندومي بالظبط 
حنين بخجل: والله إنت بارد 
آدم: في واحدة في العالم كاتبة خطيبها ع الموبايل أندومي
حنين بضحك: م أنا بحبه 
آدم بزعل مزيف: طب وأنا؟! 
حنين: م أنا بحبكم إنتو الإتنين 
آدم: لا مين الأكتر
حنين: يبني بتعاند في الأندومي 
آدم: م من اللي انتي عاملاه فيا يا بنت عمو إبراهيم أسكت أحسن دا بييجي من أي ناحية زي القدر المستعجل
حنين بضحك: طيب هقوله بقا وهخليه يأجل الفرح 
آدم: بيتزا وكريب وبيبسي دايت وملاهي لحد بالليل 
حنين: آدم تقبل تتجوزني بكرة 
آدم: يلا يا أوزعة يا طفسة 
________________________________
في ڤيلا الراوي خصوصا في غرفة جنى 
جنى: طيب يا ياسين أنا مالي دي ظروف بقا 
ياسين: يبنتي عادي والله 
جنى: لا مش عادي إزاي عايز تيجي تتقدم وخالتو لسة جاية النهاردة اصبر يومين تلاتة كدا الدنيا مش هتطير 
ياسين: لا النهاردة ونخلي الفرحة فرحتين 
جنى: وانا مش هوافق عليك 
ياسين: جنى إنتي مش عايزاني صح وبتأجلي علشان متقدمش طب م انتي كنتي هتوافقي على العريس اللي جايبهولك قصي قبل م تعرفي إنه أنا إنتي كدا أثبتي إنك رفضاني عموما أنا آسف ومن النهاردة كل واحد في حاله.... ثم أغلق الهاتف 
جنى: ياسين استنى..... 
________________________________
في ڤيلا الراوي أيضا ولكن هذه المرة في غرفة قصي
قصي: خير يا ماما عايزاني في إي 
نسمة: مالك 
قصي: مش هكذب وأقولك مفيش لأني فعلا تعبان 
نسمة بحنان: مالك يحبيبي 
قصي بدموع ووجع: مش قادر أتحمل يا أمي إن البنت اللي حبيتها دلوقتي خطيبة صاحب عمري مش متخيل إنها يوم م هتلبس الفستان الأبيض هيكون هو اللي جنبها دبلته في إيديها والمفروض تكون دبلتي أنا بتخرج معاه هو وتكلمه هو في الموبايل والمفروض أكون أنا مكانه أنا اللي بحبها أنا اللي مستعد أضحي بعمري وروحي علشانها أنا اللي مستعد أحرق الدنيا علشان مشوفش دمعة واحدة منها بس للأسف كل دا مبقيش من حقي أنا بتعذب من غيرها المفروض إني خاطب بس أنا مش مبسوط حاسس إن حزن الدنيا كلها في قلبي أنا من غيرها أموت والله تعبت يا أمي تعبت مش قادر.... أنهى كلامه وارتمى في حضن والدته يبكي بشدة كالطفل الصغير 
نسمة: إهدى بس وفهمني كل حاجة لأن فيه كام حاجة مش واضحة بالنسبالي 
__حكى لها قصي ما حدث دون أن يخفي حرف واحد
نسمة: بس إزاي دا أنت من صغرك بتحبها إزاي حقدك عليها يوصلك تعمل كل دا إنت كسرتها وصعب أوي إنها تسامحك 
قصي: مستعد أعمل أي حاجة علشان تسامحني أي حاجة 
نسمة: أولا كدا لازم تفسخ خطوبتك من دموع ومش بقول كدا علشان أنا أم مش كويسة أو كدا لا أنا مش عايزاك تظلمها معاك لأنك مش بتحبها ف هتفسخ خطوبتك بس كدا هتبقى نفس المشكلة لأن فرح مخطوبة
قصي: بس فرح مش بتحب أمير أنا متأكد هي عمرها م حبت حد غيري 
نسمة: بس إسمها مخطوبة وأنا عمري م هقدر اروح أقولها افسخي خطوبتك علشان إبني بيحبك فإنت خد الخطوة الأولى وافسخ الخطوبة علشان متظلمش نفسك ودموع أكتر من كدا 
قصي: أنا هحارب مرة وعشرة ومليون وفرح مش هتبقى غير ليا ل قصي وبس 
_____________________________
في ڤيلا مالك الصياد 
كانت جالسة تفكر في حالها مه خطيبها الذي بات لا يطاق أصبحت المكالمات بينهم لا تتخطى الدقائق  ، لم يعد يذهب لبيتهم كالمعتاد ترى ماذا حدث؟!  فقررت أن تحادثه ليجيبها عن كل تلك الأسئلة إلتقطت هاتفها وطلبت رقمه 
قصي: إحم السلام عليكم 
دموع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
قصي: عاملة إي 
دموع: الحمد لله بس عايزة أسألك سؤال 
قصي: اتفضلي سامعك
دموع: في إي مبقيتش بتيجي ولو حصل واتكلمنا بيبقى كام دقيقة وبتتهرب مني كل م نتقابل في مكان أنا دماغي هتشت من التفكير 
قصي: عايزة إجابة لكل أسئلتك دي 
دموع: ياريت 
قصي: هستناكي في......... 
دموع: تمام مش هتأخر 
'_____ في أحد الكافيهات المشهورة 
أمير: مالك يبنتي جبتيني على ملى وشي كدا في إي 
فرح: معلشبس الموضوع ضروري والله 
أمير: ولا يهمك قولي 
فرح:............. 
أمير: إي!!!!!!!!!!!!

  •تابع الفصل التالي "رواية احببت قلبا ليس لي" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات