Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية العشق الابدي الفصل الرابع و العشرون 24 - بقلم لبنى دراز

     رواية العشق الابدي كاملة بقلم لبنى دراز عبر مدونة كوكب الروايات 


 رواية العشق الابدي الفصل الرابع و العشرون 24 

 

الدعاء .. عبادة و فرصة عظيمة و جليلة ينبغي على المسلم أن يلجأ ويتضرع بالدعاء إلى الله دائما و في وقت الحاجة لقوله تعالى “وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ”، و يجب على كل مسلم اغتنام هذه العبادة ، فقد يكون الشخص في أزمة معينة أو يطلب تحقيق شيء معين فعليه ان يدعو الله فى اى وقت وخصوصًا فى الاوقات المستحبة لإستجابة الدعاء لعل الله يستجيب

🥀🌱🥀🌱🥀

عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ أن رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ كان يدعو فيقول: (اللهم أصلح لي ديني الذي هو عصمة أمري، وأصلح لي دنياي التي فيها معاشي، وأصلح لي اخرتي التي فيها معادي، واجعل الحياة زيادة لي في كل خير، واجعل الموت راحة لي من كل شر).. صحيح الجامع.

العشق الأبدي بقلمى✍️__________لبنى دراز

فـ بيت فارس

بعد مرور شهر اللى حصل فيه ان أدهم و أمل و قصي و ياسمين و سيف و عاليا سافروا ع رحلة شهر العسل .. و فارس ماسابش مكان هو و هشام الا و دوروا فيه ع حلم و مش لاقينها .. خديجة أخدت شروق و ضحى هى و فاروق و رجعوا بلدهم .. أحلام ما فرقش معاها غياب أختها هى كل اللى يهمها الفلوس و بس .. و حاليا رجعوا العرسان من السفر ع بيت فارس ع طول و رن جرس الباب بسرعة وخبط ع الباب كأنه طبل

فاتن :: حاااضر يا اللى ع الباب متسربع ليه كدا هى القيامة قامت و هى بتفتح صرخت بفرحة لما شافت

عاليا :: بفرحة انتى لسة بترغى كتير و تبرطمى يا فاتن و انتى بتفتحى الباب

فاتن:: أنسة عاليا حمد الله ع السلامة يا عروسة

سيف:: بضحك .. ايييييه يا فاتن مش مالى عينك انا ولا ايه .. ايه انسة دى عيب فـ حقى يا بنتى ههههههههههههه

أدهم:: لـ سيف .. يابنى أدخل فضـ حتنا حتى فاتن شكت فـ قدراتك

قصي:: لـ سيف انا لو منك استخبى خميس و جمعة يا حبيبى و ماطلعش غير السبت بعد ما اتأكد ان ماحدش شايفنى

سيف:: لـ فاتن عاجبك كدا خليتى تيمون و بومبا دول يحفلوا عليا .. الله يسامحك

ياسمين:: بضحك .. معلش يا جوز أختى فاتن لسة ما اتعودتش ع الوضع الجديد

فاتن:: اه و النبى قوليله يا انسة

ياسـ …… يوه بقى قصدى يا ست ياسمين

سيف:: هههههههههههههههههههه قابل يا عم قصي الدور عليك

قصي:: ههههههههههههه لأ ياخويا لحقت نفسها و عدلتها هههههههههه

أمل:: طيب ايه يا جدعان هندخل و لا هنفضل واقفين ع الباب كدا تعبانييين من السفر يا بشر

أدهم:: عاش يا وحش حبيبى يا ناس أدخلى يا قلبى براحتك .. و لـ فاتن ماما و فارس مش موجودين و لا ايه يا فاتن

فاتن :: بحزن متدارى .. ست نجوى نايمة و فارس بيه برة شوية و يرجع ان شاء الله

ياسمين:: ماما مش متعودة تنام فـ الوقت ده .. هى ماما تعبانة يا فاتن

فاتن:: لا يا ست ياسمين بس هى لاقت نفسها قاعدة لوحدها زهقت و غلبها النوم هروح أصحيها و قبل ما تتحرك كانت

نجوى:: صحيت ع صوتهم و طلعت جرى تشوفهم .. بدموع حبايب قلبى حمد الله ع سلامتكم

أدهم:: حبيبتى ليه الدموع دى طيب أحنا رجعنا اهو .. و لا بتعيطى عشان رجعنا اصلا نمشى تانى و بص لـ أخواته .. مش كدا يا بنات

نجوى:: بس يا واد انت انا بعيط من فرحتى انى شوفتكم و رجعتوا بالسلامة

أمل:: حماتى حبيبتشى وحشتينى يا مزة .. الرحلة كانت عايزاكى بصراحة

نجوى:: المرة الجاية بقى نبقى نسافر سوا و بعدين مسكتها من ودانها .. بطلى حماتى دى قولى ماما او نوجة فاهمة و لا لأ

أمل:: أى أى سيبى ودنى طيب يا نوجتى هتطلع فـ إيدك .. و ابنك يلاقنى ناقصة ودن يبدلنى بواحدة تانية بودانها كاملين

أدهم:: لأ ماتخافيش يا قلبى انا ماضى و باصم مش هعرف أغيرك خلاص اتدبست و اللى كان كان

عاليا:: مامتى حبيبتى وحشتينى أوى و أبيه فارس كمان وحشنى أوى أوى أوى

ياسمين:: حبيبتى يا ماما شكلك تعبان مالك يا أمى .. و فين فارس

سيف:: سلم عليها و باس راسها ..عاملة ايه يا ست الكل طمنينا

قصي:: باس ايديها .. عاملة ايه يا أمى و اخبار فارس ايه

نجوى:: ع قد فرحتها برجوعهم ع قد وجعها ع فارس .. بتنهيدة وجع انا كويسة يا ولاد الحمدلله

أدهم:: حس ان فى حاجة مش طبيعية .. مالك يا أمى فيكى أيه

نجوى:: مافيش يا حبيبى انا كويسة ماتشغلش بالك انت خليك فـ عروستك القمر دى

أدهم:: أزاى يعنى ماشغلش بالى يا حبيبتى .. اومال اشغل بالى بمين بس

سيف:: مالك يا ست الكل طمنينا فارس كويس ؟

نجوى:: بدموع .. فارس بيموت كل يوم بالبطيئ

عاليا و ياسمين:: شهقوا بخضة و حطوا ايديهم ع بؤقهم و مش عارفين يتكلموا

أدهم:: بخضة .. ماله فارس يا أمى حصله ايه طمنينا أرجوكى

نجوى:: من قبل فرحكم بأسبوع حصل ان …. و ابتدت تحكى كل حاجة من وقت ما وصلت الرسالة لـ فارس لغاية ما عرف الحقيقة و حلم اللى اختفت من يوم الفرح و مش لاقينها لغاية دلوقتي

ياسمين:: بدموع يا حبيبى يا فارس كل ده حصله و كان طول الوقت بيضحك و جواه موجوع اوى كدا

أدهم:: انا كنت عارف بالرسالة وقتها قولتله فى حاجة غلط حور ما تقولش كدا روح و اسألها بعدها لما سألته قالى خلاص حليت الموضوع و ماتقلقش خليك فـ فرحك

قصي:: بس ازاى لغاية دلوقتي مش قادرين تعرفوا هى فين

سيف:: طيب ما قالش ليه للوا حسين او كان بلغ بأختفائها

نجوى:: ياحبيبى هو و اخوها ما سابوش حاجة الا و عملوها و لا حد الا و كلموه

و هى لسة بتحكى شافوا فارس داخل شكله مرهق جدا تحت عينيه سواد وشه دبلان و خاسس

عاليا:: جريت عليه بدموع .. أبيه فارس مالك يا حبيبى شكلك عامل كدا ليه

فارس :: ضمها بحب .. حمد الله ع السلامة يا حبيبتى

عاليا:: بدموع .. حبيبى طمنى عليك ماما بتقول ان….

فارس:: بمقاطعة … ششششش بس يا عاليا اهدى انا كويس قدامك اهو

سيف:: وصلت لـ حاجة يا فارس

أدهم:: بحزن ع حال أخوه .. انت مش كنت جايب لها سلسلة فيها GBS ازاى ماعرفتش توصلها

فارس:: قعد و بتنهيدة بكل الوجع اللى جواه .. قلعتها يا أدهم و سابتها زى ما سابت كل حاجة وراها و مشيت حتى عربيتها و بيتها و شغلها و حياتها و سابتنى و بعدت عني

قصي:: ازاى يعنى سابت كل حاجة .. انا من يوم ما اشتغلت معاها عمرها ما سابت شغلها رغم كل مشاغلها بس عارفة تشوف كل شغلها

فارس:: دورت عليها فـ كل مكان حتى فـ المدافن .. مش موجودة

أدهم:: ما سألتش دكتور كمال ليه .. أكيد يعرف هى فين .. لانه الاب الروحى ليها و بيعرف عنها كل حاجة

فارس:: قولت زيك كدا و كل شوية اروح له اسأله .. اقسملى انه ما يعرفش حاجة عنها و انا اتأكدت من كلامه

أدهم:: طيب و العمل ايه

فارس:: مش عارف يا أدهم .. من يوم فرحكم أختفت و مش عارف ألاقيها زى ما تكون الارض انشقت و بلعتها

أمل:: أزاى يعنى يا سيادة العقيد مش لاقيها .. و بعدين دى شخصية عامة و معروفة ازاى خبر اختفائها ما اتعرفش اصلا

فارس:: انا و هشام منعنا أى حد يتكلم و اللى بيسأل عليها من التجار او الناس اللى ليهم شغل معاها حازم و الاء بيقولوا مسافرة برة مصر عشان كدا مافيش اى خبر عن اختفائها يا دكتورة

ياسمين:: طيب هى مش ممكن فعلا تكون خرجت برة مصر

فارس:: مش هتعدى عليا يا ياسمين انا سألت فـ كل مكان ماخرجتش خالص برة مصر ولا عن طريق المطار و لا البحر و لا حتى البر ماسيبتش مكان ممكن تكون فيه الا و روحته مرة و اتنين و عشرة لغاية ما تعبت .. تعبت أوى نفسى ترجع و أطمن عليها

__________________________

فـ بيت الجناين

حلم قاعدة مافيش غير دموعها و صورة فارس ونيسها بتحكى معاها قد ايه هو واحشها و بعد شوية وقت جه

@:: عاملة ايه دلوقتي

حلم:: الحمدلله كويسة .. ايه الأخبار

@:: مابطلش يدور عليكى

حلم:: مسيره ييأس و يبطل يدور

@:: و أخوكى برضوا مش ساكت

حلم:: صدقنى بكرة يزهقوا و ينسوا

@:: و انتى مانستيش ليه

حلم:: عايزنى انسى ايه بالظبط .. انسى اللى اتفقوا عليا يهـ دونى و لا انسى اللى جرحنى وحكم عليا من غير ما يسمعنى

@:: انتى كمان حكمتى عليه من غير ماتسمعيه

حلم:: بوجع .. ما ادانيش فرصة لييييه

@:: بعد ما شكّيتى فيه طب ازاى

حلم:: لما سمعت الفويس فهمت انها لعبة و كنت هقوله الحقيقة .. كنت هفهّمه كل حاجة

@:: اتوجع من كلامك لانه بيحبك بجد

حلم:: و انا كمان ما حبيتش غيره و اتوجعت لما شوفت صورته و فـ حضنه واحدة غيرى و اتوجعت أكتررر لما ضـ ربنى و رفض يسمعنى

@::طيب مأنش الأوان ترجعى

حلم:: أرررجع .. انت عايزنى أرجع .. أرجع لمين لـ أخواتى اللى كل واحد فيهم مابيفتكرنيش غير فـ المناسبات و بس و لا لـ أختى الوحيدة اللى طمعانة فيا و كل اللى شاغل تفكيرها ازاى تحرمنى من أبسط حقوقى أنى أحب و أتجوز و أعيش حياتى عشان بس خايفة كل خيرى ده يروح منها .. و لا ارجع لـ فارس اللى كـ سرنى و صدق الكلام اللى سمعه من غير ما يسألنى او حتى يسمعنى

@:: انتى كمان صدقتى فيه اللى شوفتيه و مش بس كدا .. ده انتى كمان روحتى و سألتى عشان تتأكدى

حلم:: انا روحت عشان كنت متأكدة انه عمره ما يعمل فيا كدا .. كنت واثقة فيه و بعدها عرفت ان ثقتى فيه مالهاش حدود .. و انها لعبة حقـ ـيرة و أتعملت علينا

@::طيب و بعد ما أتأكدتى انها لعبة فعلا برضوا مش ناوية ترجعى

حلم:: لو زهقت مني انا ممكن أمشى و أدبر مكان تانى

@:: أكيد مازهقتش و مش بقولك كدا غير عشان انتوا الاتنين صعبانين عليا

حلم:: ما تقلقش هى فترة و هتعدى و أكيد هينسى

@:: طيب و انتى ؟

حلم:: لغاية ما أعرف انه بطل يدور عليا هسيب البلد كلها و امشى

@:: امممممم يعنى برضوا مصممة

حلم:: أيوا و ياريت تفضل محافظ ع وعدك ليا و ماحدش يعرف حاجة و لا حتى فارس

@:: حاضر مش هقول لـ حد .. انا همشى و هبعتلك طلباتك مع واحدة من البنات

حلم:: ما تنساش تاخد بالك .. لا يكون حد ماشى وراك

@:: ماتقلقيش انا واخد بالى كويس .. همشى دلوقتي و هبقى ارجعلك تانى

حلم:: أبقى طمنى عليه ممكن؟

@:: بحزن ع حالها .. حاضر هطمنك عليه

وفعلا مشى الشخص المجهول و رجعت حلم تانى لـ صورة فارس تشكيلها و تحكى عن حالها فـ بعده..

أيهـــا القَمَـــر المُــطِـلّ عَــلى نـَافِـــذته ،،،

أخبـِرهَ كَـــم أنــا مُـشــتاقٌة لعَينـَيــه،،،

قُـــل لهَ أنّـــي لا أنـــام اللّـــيل ،،،،

قُــل له أيّهـــا القَـــمر أنّــي لســتُ عَــلى قَــيد الحَــــياة “…بـــدُونه

_________________________

فـ ڤيلا المزرعة

هشام و فارس وسيف وقصي راحوا الڤيلا و بعتوا لـ حازم يجى يقعد معاهم و بيفكروا يدوروا فين تانى وقال

سيف:: دلوقتي يا فارس انت بتقول انك دورت فـ المطارات و الموانى و كمان طريق البر وعرفت انها موجودة فـ مصر ما خرجتش

فارس:: أيوا ما سيبتش مطار و لا مينا و لا طريق برى إلا و سألت فيه

سيف:: طيب سألت جوة مصر فـ الفنادق مثلا و الاوتيلات او القرى السياحية

هشام:: تفتكر يعنى يا سيف اننا ما عملناش كدا

قصي:: دورتوا فـ كل المحافظات .. أكيد لأ ما اعتقدش

حازم:: دورنا يا قصي فـ اغلب الأماكن اللى ممكن تروحها

قصي:: يا حازم استاذة حلم مش غبية عشان تروح مكان هى عارفة انكم هتدوروا فيه أكيد هتروح مكان مش متوقع اصلا

فارس:: بوجع ااااااااه لو أعرف هى فين و لا أعرف مين ساعدها بس

و فجأة و هم بيتكلموا دخل بدر و قال لـ هشام

بدر:: هشام بيه انا لاقيت الجواب ده فـ صندوق البريد الخاص بالمزرعة

هشام:: بأستغراب .. جواب ايه ده !!

بدر:: بصراحة مش عارف يا بيه .. بس انا كل يومين بفتح الصندوق زى ما اتعودت و النهاردة بفتحه لاقيت فيه الجواب ده و لفت نظرى انه مش عليه اى عنوان

فارس:: قلبه دق جامد بمجرد ما شاف الظرف و قال أفتح بسرعة يا هشام شوف من مين بعت الجواب ده

هشام:: بص لـ بدر و هو بيفتح الجواب .. شكرا يا بدر اتفضل انت .. و شاف خط أخته من قبل ما يقراه .. قال الجواب ده من حور

فارس:: بخوف .. أرجوك اقراه بصوت عالى و طمنى عليها

هشام :: ابتدا يقرا الجواب بصوت عالى

بصوت حلم و بدموعها

ازيك يا هشام وحشتنى يا حبيبى ياريت تسامحنى انا عارفة انى تعبتك و قلقتك عليا عايزاك تطمن انا بخير .. و ياريت كمان تسامح أحلام هى ملهاش ذنب هى طبعها كدا و صعب خلاص تغيره بعد العمر ده كله .. حبيبى موجود فـ الظرف مع الرسالة توكيل بأسمك لـ أدارة كل حاجة مع حازم مافيش ورقة و لا شحنة او صفقة هتتم من غير أمضتكم انتوا الاتنين مع بعض و كمان هتلاقى شيك بمبلغ كويس يرضى غرور أحلام يمكن تقتنع و ترضى و قولها حلم بتقولك شكرا ع انك حرمتيها من ابسط حقوقها .. و ختمت جوابها سلم لى ع خالتو نجوى و كل اللى عندك و ياريت بلاش تتعبوا أكتر من كدا و تدوروا عليا

فارس:: بكل الوجع اللى جواه .. ااااااااااااااااه يا حلم عمري .. انتى زودتى الناااااااار مش طفتيها .. زودتى الوجع مش خففتيه زودتى القلق و الخووووف مش طمنتينا

هشام:: بدموع .. ياترى انتى فين و بعتى الجواب ده منين .. ااااه يارب طمنى عليها

سيف:: بجدية .. ممكن تهدوا انتوا الاتنين شوية .. مبدئياً كدا طالما بعتت جواب تبقى كويسة و بخير و معنى انها تبعته ورقى و كمان من غير أى عنواين ده معناه انه محطوط فـ صندوق البريد بالأيد و ده مالوش غير تفسير من اتنين إما هى جات بنفسها هنا او فى حد هنا عارف مكانها و بعتت معاه الجواب ده

حازم:: سيف بيتكلم صح احنا ننادى ع بدر و نـ … وقبل ما يكمل كلامه قاطعه

فارس:: و نده بكل صوته بببدددررررررر

بدر:: دخل جرى أمرك يا فارس باشا

فارس:: بنرفزة و زعيق .. انااااا عااااايز أعررررف الجواب ده وصل هنااااا ازاااااااى

بدر:: صدقنى انا ما عرفش حاجة و ماشوفتش مين اللى حطه أصلا

قصي:: لحظة بس يا شباب .. استاذة حلم حاطة كاميرات فـ كل مكان .. أحنا ممكن نراجعها و أحنا هنعرف مين اللى حط الجواب

حازم:: قصي بيتكلم صح .. الكاميرات هى اللى هتعرفنا مين حط الجواب

هشام:: طيب تعالوا نراجع الكاميرات بسرعة فـ المكتب

فارس:: دخل اول واحد ع المكتب و شاف اللاب بتاعها موجود حاول يفتحه لكن طبعا ماعرفش .. و لـ حازم تعرف الباسوورد بتاع اللاب ده

حازم:: أكيد لأ معرفهوش

سيف:: لـ هشام .. ولا انت تعرفه يا هشام

هشام:: لأ طبعا معرفش حاجة زى كدا

بدر:: أسمحلى يا باشا استاذة حلم مافيش حد بيقدر يعرف عنها حاجة غير اللى هى عايزاه و بس و أكيد ما حدش يعرف حاجة زى كدا

قصي:: و بعدين طيب احنا كدا عايزين حد يقدر يفتح اللاب عشان نقدر نشوف تفريغ الكاميرات

فارس:: قعد بهدوء و فكر فـ شخص معين .. و قال انا أعرف مين يقدر يفتحه .. و طلع موبايله و اتصل الووو السلام عليكم

سمير:: و عليكم السلام و رحمة الله .. فارس باشا أؤمرنى

فارس:: انت فين دلوقتي يا سمير

سمير:: انا فـ المصنع يا باشا خير

فارس:: طيب كويس تقدر تيجى حالا ڤيلا حلم

سمير:: خير يا باشا فيه حاجة

فارس:: لما تيجى هتعرف كل حاجة بس انجز 5 دقايق و تبقى هنا .. و قفل المكالمة من غير ما يسمع رده

سمير:: جواه استر يارب ياترى عايزنى ليه .. و قام فعلا و راح لـ فارس و فـ خلال دقايق كان وصل الڤيلا. و أستأذن و دخل

فارس:: تعال يا سمير

سمير:: دخل المكتب و شاف سيف مع فارس و هشام و كمان قصي و حازم و بقلق .. خير يا باشا هو فى حاجة حصلت

هشام:: ما تقلقش يا سمير .. احنا عايزينك تفتح لاب حلم ضرورى

سمير:: بأستغراب .. أفتح لاب استاذة حلم !!!

فارس:: أيوا يا سمير انا عارف انك تقدر تعمل كدا

سمير:: بص لـ فارس بقلق .. حاضر يا باشا هحاول افتحه

هشام:: مافيش حاجة اسمها تحاول لازم تفتحه انت فاهم

سمير:: بتوتر حاضر حاضر هفتحه .. و فعلا بيحاول مرة و اتنين و أخيرا قدر يفتح اللاب

فارس:: لـ سمير .. كويس كدا رجّعلى بقى تسجيل الكاميرات اللى قصاد صندوق البريد من يومين لغاية دلوقتي

سمير:: رغم انه مش فاهم حاجة بس وافق ع كلام فارس و فعلا راجع تسجيل الكاميرات لغاية ما شاف حد فـ وقت متأخر بيرمى ظرف جوة الصندوق و لف اللاب لـ فارس و هشام

بص كدا يا باشا

هشام:: أول ما شاف اللاب .. بسرعة يا سمير كبر الشاشة دى و قرب ع وشه

سمير:: بالفعل كبر الشاشة و بانت ملامح الشخص اللى بعت الجواب

فارس:: بدقة قلب .. حووور مش ممكن

سيف:: أهدى يا فارس .. الحمدلله انها كويسة

هشام:: ده معناه انها هنا او قريبة من هنا بس فييييين

سمير:: لـ فارس .. حضرتك محتاج منى حاجة تانى يا باشا

فارس:: بيأس .. لا يا سمير شكرا اتفضل انت

و بالفعل سمير رجع المصنع يكمل شغله و بدر استأذن و خرج و فارس و هشام مع كل اللى موجودين قاعدين بيفكروا حلم ممكن تكون فين

_________________________

فـ بيت الجناين

حلم قاعدة زى عادتها من أكتر من شهر ماسكة صورة فارس و بتحكى معاها شوقها ليه و شوية و رن جرس الباب و فتحت فُتنة

@::السلام عليكم

فُتنة:: وعليكم السلام ورحمة الله

@:: ازيك يا فُتنة

فُتنة:: بخير والله .. انت عامل ايه

@:: الحمدلله بخير .. استاذة حلم فين

فُتنة:: جوة فـ اوضتها ماسكة صورة الباشا و مش مبطلة عياط

@:: طيب لو سمحتى ادخلى بلغيها انى هنا

فتنة:: حاضر .. و فعلا دخلت و بلغتها بوجوده

حلم:: قامت طلعت مع فُتنة من غير كلام

@:: اول ما شاف حالتها .. و بعدين معاكى و أخرتها

حلم:: عايز ايه بس

@:: عايزك ترحمى قلبك و قلبه و كفاية كدا

حلم:: مسيره ينسى

@:: أسمحيلى بيتهيألك .. انتى ما شوفتيش حالته عاملة أزاى

حلم:: قولتلك مسيره ينسى و يعيش حياته

@:: انتى بتعاقبيه و لا بتعاقبى نفسك حرام عليكى

حلم:: و بعدين معاااااك بقى

@:: صدقينى انتى لو كنتى شوفتى حالته لما شاف جوابك و لا لما شافك فـ تسجيل الكاميرات مش هتعملى كدا

حلم:: غمضت عينها بوجع .. وحشنى اوى نفسى اشوفه نفسى اسمع صوته

@:: أرجوكى كفاية عذاب ليكى و ليه و أرجعى .. انا مش عارف انتى هربانة منه ليه

حلم:: انا مش هربانة منه .. انا هربانة من كل حاجة سيبت كل حاجة ورايا لانى تعبت من كتر المشاكل تعبت من كل حاجة

@:: طيب و هو مش صعبان عليكى

حلم:: قلبى واجعنى عليه

@:: مايستاهلش تنسى كل حاجة و ترمى ورا ضهرك و ترجعى عشانه

حلم:: يستاهل أكيد و أكتر كمان بس مش قادرة صدقنى .. حاولت بس فعلا مش قادرة

مشى الشخص المجهول و حلم زى عادتها دخلت اوضتها و هى بتفكر تفتح تليفونها و تسمع صوته

مؤمنَـة أنَّ القلوب حينَ تعشق . .

لا تهمُهـا المسافات ، ولا الحُدود

أعرفُ أن القلوب حينَ تعشق بصدق ، و يفرقهـا القدر

تشتاقُ لعودَة مُشتعلَـة ، مُلتهبَة بالحنين والشوق ..

و قالها نزار ذات يَوم :

إن لم يزدك البعد حُباً .. فأنت لم تُحب حقاً !

و أنا أحبك حقاً ، و أعشقُك حقـاً ♥

و أعدُك في كُل يوم سيزيدُ حُبي أكثر

و سأنتظرك إلى أن يملني الإنتظار

____________________________

فـ بيت أحلام

هشام بعد ما شاف جواب حلم و شاف الشيك ركب عربيته و راح لـ أحلام و جواه غضـ ـب منها مش عارف يسيطر عليه وصل و رن جرس الباب

أحلام:: افتحى الباب يا هاميس شوفى مين اللى حاطط ايده ع الجرس بغباء كدا

هاميس:: حاضر يا ماما .. و راحت تفتح شافت خالها .. ده خالو هشام يا ماما

هشام:: ازيك يا هاميس .. عاملة ايه يا حبيبتى

هاميس:: الحمدلله يا خالو

هشام:: امك فين

أحلام:: الناس تدخل تقول السلام عليكم .. مش امك فين و بعدين أخيرا اتفكرت ان ليك اخت تسأل عليها يا سي هشام

هشام:: لـ هاميس .. ادخلى اوضتك يا حبيبتى و سيبنى مع أحلام شوية

هاميس:: حاضر يا خالو

أحلام:: بغيظ .. خييير داخل مد خن ليييه كدا

هشام:: بغـ ـضب .. هى البعييييييدة اييييييه مابتحسسسسسش .. أختك اختفت ليها أكتر من شههههرررر بسببك و انتى و لا فااااااارق معاكى

أحلام:: ببرود .. و الله ماحدش قالها تسيب الدنيا تمشى

هشام:: بكل قوته ضر بها بالقلم

أحلام:: بزعيق .. انت جاى بعد المدة دى كلها عشان تمد ايدك عليا و فـ بيتى يا هشام

هشام:: ده مش أمد إيدى بس ده انا هفتـ ح دماغك كمان .. انتى اييييه يا شيييخة اييييه مش كفاية اللى عملتيه و كمان مش عاجبك انى مديت إيدى عليكى

أحلام:: عملت ايه انا ها فهّمنى يا هشام بيه كدا

هشام:: يااا بروودك يا شيخة بقى مش عارفة عملتى ايه .. بتتفقى ع أختك مع بنات عم خطيبها كل ده ليييه ها قوليلى لييييه

أحلام:: بكل برود أهدى يا هشام و اسمعنى أختك فلوسها و خيرها كتير لو اتجوزت فارس مش هنطول حاجة انما كدا خلاص مش هتفكر فـ الجواز تانى و أحنا أولى بـ الخير ده كله

هشام:: ااانننتى أكييييد اتجننتى الفلوس لحست مخك يااااا شييييخة ملعووووووونة الفلوس اللى تخلينى أبيع لحمى و د مى ايييييه ما اتعظتييييش من اللى حصّلى لما عزة طمعت و اتفقت ع حووور أختك النتييييجة اييييه أمك و مااااتت و انا بيتى اتـ ـهد وانتى جاية تفكرى تانى و تد مرى حياة أختك

أحلام:: بقولك ايه يا هشام بلاش شعارات كدابة و كلام فارغ انت نفسك تلاقيك بتقرب منها عشان نفس السبب يا أبن أمى و أبويا و لا هو حلال ليك انت و حرام عليا

هشام:: ضر بها قلم تانى بقوة أكبر أخرسى بقى و كفاية غِـ ـل و حـ ـقد بقى .. و طلع الشيك و رماه فـ وشها .. أمسكى يمكن تشبعى

أحلام :: ايه ده ان شاء الله

هشام:: ده شيك بمبلغ كبير بعتتتهولك أختك اللى انتى دمـ ـرتى حياتها ياكش ترضي .. مع أنى عارف انك ما يملاش عينك ألا التراب

أحلام:: بصت فـ الشيك و اتصدمت من الرقم .. معقووول كل الفلوس دى بتاعتى انا ده غير الوديعة اللى بـ 6 مليون بأسم البنات يا سعدى يا هنايا و بقيت مليونيرة .. و نسيت خاااالص هشام اللى واقف و مش مصدق نفسه

و بالفعل مشى و سابها و هو بيكلم نفسه معقول دى أحلام أختى هو ده بس فعلا كل همها الفلوس و بس .. انا كنت بكدب نفسى رغم اللى سمعته و شوفته كنت أتمنى انى أكون بحلم لكن للاسف طلع حقيقة

_________________________

فـ بيت فارس

بعد شهرين كمان مافقدش الأمل فيهم انه يلاقيها و ماسابش و لا أوتيل و لا قرية سياحية فـ مصر كلها الا و دور فيها ع حلم عمره اللى أختفت

نجوى:: بحزن .. و بعدين يا فارس هتفضل كدا لغاية أمتى يابنى بس

فارس:: بوجع الاشتياق .. 3 شهور يا أمى و معرفش حاجة عنها نفسى بس أسمع صوتها أطمن عليها

نجوى:: هتلاقيها و هتطمن عليها و ترجعوا تانى لبعض .. بس هون ع نفسك يا حبيبى عشان خاطرى

فارس:: اااااااااااه يا أمى .. تعبت من غيرها أوى .. ياريتنى كنت سمعتها ياريت إيدى كانت اتقطـ عت قبل ما تتمد عليها

نجوى:: بعد الشر عنك يابنى ماتقولش كدا ده كله نصيب .. و منهم لله اللى كانوا السبب

فارس:: بغيظ .. اااه نفسى أكلهم بسنانى .. بس ألاقيها و اطمن عليها الاول و بعدها هعرف شغلى معاهم

نجوى:: هتلاقيها ان شاء الله يا حبيبى صدقنى .. يلا بقى تعال نتغدا انا جوعت و لا انت مش جعان

فارس:: ماليش نفس يا أمى

نجوى:: و بعدهالك بقى كل شوية توجع قلبى كدا .. يلا قوم قلة الأكل مش هتفيدك بالعكس هتتعبك بزيادة يلا بقى قوم عشان خاطرى

فارس:: حاضر يا أمى هقوم .. و فعلا قام عشان يتغدا بس زى عادته بيعمل نفسه بياكل عشان خاطر أمه اللى أصلا واخدة بالها منه بس مش عارفة تعمل حاجة .. و فجاة أعلن تليفونه عن رسالة و قبل ما يفتحها كان رن موبايله برقم و رد بعدم أهتمام .. ألوو السلام عليكم

حلم:: ……… مافيش رد

فارس:: زادت ضربات قلبه وقام وقف بسرعة .. حووورررر

حلم:: ساكتة و مافيش غير دموعها

فارس:: سامع انفاسها و بوجع .. أرجوكى ردى عليا سمعينى صوتك طمنينى عنك قوليلى انتى فين

حلم:: بتسمع فارس و مش بترد و مش قادرة تقفل الخط

نجوى:: بسرعة هات يا فارس أكلمها أطمن عليها و أخدت التليفون منه .. و لـ حلم انتى فين يابنتى وجعتى قلبى عليكى 3 شهور دايخين عليكى أرجعى بقى وحشتينا

حلم:: غمضت عينيها بوجع و قفلت المكالمة .. و جواها انتوا كمان وحشتونى اوى

نجوى:: حور حوور يا حوووررر .. و بحزن قفلتى ليه بس كنتى حتى طمنينا عليكى

فارس:: دخل أوضته يغير هدومه وطلع أخد الموبايل من أمه و ماشى

نجوى:: رايح فين بس يا فارس يابنى

فارس:: هتصل بـ سيف عشان يحددلى مكان حور بالظبط فين

نجوى:: ازاى يا حبيبى مش فاهمة

فارس:: بأستعجال .. هشرحلك بعدين يا أمى دلوقتي لازم ألحق سيف عشان اقدر اوصل لـ حور و أعرف مكانها .. و فعلا اتصل بسيف وقاله اللى حصل

سيف:: خلاص تمام كويس انك عملت ربط لـ تليفونها مع تليفونك .. تعالى بسرعة و أدعى انها ماتقفلش الفون تانى

عند سيف

فارس:: وصل عند سيف بأقصى سرعة و من غير ما يسلم عليه .. أمسك الموبايل و أعرفلى مكانها بسرعة

سيف:: أهدى يا فارس .. انت طبيعى كنت تعرف المكان من نفسك من البرنامج اللى انت عامله

فارس:: قعد بتنهيدة وجع .. ماعرفش ايه اللى جرالى مش قادر أفكر فـ حاجة حاسس ان دماغى واقفة

سيف:: طيب رن عليها كدا و شوف تليفونها مفتوح و لا قفلته

فارس:: و هو بيتصل ع حلم شاف الرسالة و كانت عبارة تنبيه ان رقم حلم متاح .. و أتصل فعلا بس للاسف الفون مغلق .. قال بيأس قفلت تليفونها يا سيف

سيف:: أهدى طيب أكيد هتفحه تانى .. أصبر انت بس شوية

فارس:: بعصبية .. اصبررررر اييييه هستنى كااااام شهر تاااانى انا ماسيبتش خرم أبرة الا و دورت فيييه أعمل ايييه تااااااانى بس

و شوية و رن موبايله و فتح كان

سمير:: الووو السلام عليكم يا فارس باشا

فارس:: و عليكم السلام و رحمة الله

سمير:: عايز اقابل حضرتك ضروري

فارس:: خير يا سمير .. قول عايز ايه و انا تحت أمرك فـ اى حاجة

سمير:: أنا أعرف مكان استاذة حلم

فارس:: وقف بصدمة .. نعععععممم !! و نزل يجرى .. انت فييين انطق

سيف:: نده عليه .. فارس يا فارس انت يابنى فى ايه

فارس:: جرى و مش سامع سيف و لا رد عليه .. و بيكلم سمير انت فييين انطق

سمير:: انا فـ المصنع

فارس:: بغـ ـضب .. ما تتحرررركش من مكااااانك انا جاى مسافة السكة انت فاااااهم

سمير:: و انا فـ انتظار حضرتك

و بالفعل فارس طار بعربيته ع اقصى سرعة وصل المزرعة فعلا و شاف سمير مستنيه برة المصنع

فـ المصنع

سمير:: حمد الـ …. قبل ما يكمل كلمته

فارس:: ضر به بوكس وقعه .. و رجع وقفه تانى ..بغـ ـضب و هو بيـ ضـ ربه بقى انت عاااارف مكانها ياااااا حيووووان و شايفنا بنلف و ندور حوالين نفسنا وساااااكت

سمير:: مش قادر ياخد نفسه .. أرجوك سامحنى .. هى طلبت مني مكان تختفي فيه و طلبت مني وعد انى ما قولش لـ حد خصوصا حضرتك .. و ابتدى يحكى

“فلاش باك”

فـ المصنع

قبل الفرح بـ 3 ايام سمير كان رايح لـ حلم المكتب يمضى منها شوية اوراق خاصة بـ الشغل خبط

حلم:: بتعب .. أدخل

سمير:: مساء الخير يافندم

حلم:: مساء الخير يا سمير .. تعال اتفضل

سمير:: انا اسف ما لاقيتش السكرتيرة برة اضطريت ادخل بنفسى

حلم:: و لا يهمك يا سمير خير

سمير:: كنت محتاج أمضت حضرتك ع الاوراق دى

حلم:: بتعب .. بتمضى الاوراق و هى بتسلمها لـ سمير

سمير:: أسمحيلى حضرتك شكلك تعبان تحبى اتصل بـ فارس باشا او بأى حد يجيلك

حلم:: بدموع .. لأ شكرا يا سمير

سمير:: طيب لو مافيهاش اساءة أدب ممكن أعرف حضرتك بتعيطى ليه يمكن اقدر اساعدك

حلم:: بشرود و حالة لا وعى .. لو تقدر تخلينى أختفى عن الناس و العالم ده و أبعد و أسيب كل حاجة أكون ممنونة ليك

سمير:: حضرتك .. عايزة تسيبى كل حاجة و تمشى

حلم:: ياريت امشى و ماحدش يعرفلى طريق

سمير:: بأستفسار .. حتى فارس باشا

حلم:: بوجع .. فارس بالذات مش عايزاه يعرف طريقى

سمير:: فكر فعلا يساعدها .. طيب انا اقدر اساعدك و اخليكى تختفى عن الكل بس ليه عايزة تمشى و تسيبى كل حاجة

حلم:: عشا….. و قطـ ـعت كلامها بأنتباه .. انت قولت ايه دلوقتي يا سمير

سمير:: قولت ليه عايزة تمشى

حلم:: لألأ مش دى اللى قبلها قولت ايه قبل الجملة دى

سمير:: قولت اقدر اساعدك و اخليكى تختفى عن الكل

حلم:: بجد يا سمير تقدر تساعدنى

سمير:: قوليلى حضرتك عايزة ايه بالظبط و رقبتى سدادة

حلم:: مش عايزة غير انى ابعد فـ مكان ماحدش يعرفوا و لا يمكن يفكروا انى فـ المكان ده

سمير:: موجود .. بيت جدتى فـ الجناين مقفول و مافيش حد بيروح فيه خالص غيرى انا و اخواتى البنات كل فترة نفتحه شوية

حلم:: بيت جدتك ؟!

سمير:: أيوا يافندم و ماتقلقيش البيت ورث امى من جدتى يعنى مافيش غيرنا .. لو تحبى تروحى من دلوقتي تحت امرك

حلم:: انا متشكرة ليك جدا مش عارفة بجد اقولك ايه

سمير:: ماتقوليش حاجة حضرتك .. انا اللى المفروض اشكر فارس باشا انه شغلنى عند حضرتك بفضل ربنا ثم فضل فارس باشا و حضرتك انا بقيت انسان جديد ليا قيمة و رجعت تانى أبويا يفتخر بيا عشان كدا مستعد اساعدك بس اللى مش فاهمه ليه عايزة تبعدى

حلم:: دى حكاية يطول شرحها المهم دلوقتي ابعد و بس و عايزاك توعدنى ان مهما حصل ما تقولش لـ اى حد مكانى و لا حتى فارس .. انا عارفة انه بيثق فيك و بيحبك عشان كدا انا كمان هثق فيك بس لو …

سمير:: برقبتى صدقينى ماحدش هيعرف

حلم:: تمام يبقى يوم فرح أخوات فارس و الكل مشغول

سمير:: تمام و انا هبعت اخواتى يفتحوا البيت و كمان هخلى واحدة تفضل معاكى

“عودة للوقت الحالى”

فارس:: بيسمع سمير و كل تفكيره فيها وبعدين قال .. ايه اللى خلاك تساعدها

سمير:: حالتها .. فعلا كانت شكلها تعبانة .. ده غير انى من يوم ما اشتغلت فـ المصنع مافيش مرة أمضى منها ورق الا لما تقولى سيبه لما اقراه و بعدين هبعتهولك او تقول استنى شوية هقراه و خده فـ إيدك .. دى كانت اول مرة تمضى ورق من غير ما تشوف بتمضى ع ايه و دموعها مغرقة وشها .. و بعدين لما عرضت اساعدها انا افتكرت الموضوع كله كام يوم بس صدقنى

فارس:: بيتنفس غيظ من سمير .. و لما لاقيتها طولت كدا ما قولتش لييييه انننططق

سمير:: بندم .. صدقنى حاولت كتير و كل مرة تفكرنى بالوعد و هد دت انى لو قولت ع مكانها هتمشى خالص و بصراحة خوفت انها تنفذ تهد يد ها و تمشى خالص

فارس:: بعصبية .. اتفضل قدامى وصلنى عندها يلاااا

سمير:: حاضر يا باشا بس أرجوك سامحنى .. ربنا يعلم انا كنت بتقطـ ع من جوايا و بلوم حالى كل يوم

فارس:: بزعيق .. أسسسسكت مش عايز اسمع صووووتك لغاية ما نوصل فاااااهم ولا لأ

و فعلا سمير فضل طول الطريق ساكت لغاية ما وصل هو و فارس البيت اللى فيه حلم

____________________________

فـ بيت الجناين

نزل سمير من العربية هو و فارس و قبل ما يدخل البيت

سمير:: أرجوك يا باشا سامحنى انا و الله مقدر قلقك و خوفك بس غصب عني سكت عشان ماتبعدش اكتر من كدا

فارس:: بغيظ .. و ايه اللى خلاك تتكلم دلوقتي انطق

سمير:: ماقدرتش استحمل أكتر من كدا حالتكم انتوا الاتنين و انا شايفكم بتمو توا بالبطيئ اضطريت أخلف وعدى

فارس:: طيب اتفضل ادخل و افتح الباب

سمير:: دخل بالفعل و رن الجرس

فُتنة:: أيوا ياللى بتخبط جاية اهو .. وفتحت الباب

سمير:: السلام عليكم يا فُتنة

فُتنة:: وعليكم السلام ورحمة الله ..

سمير:: عاملة ايه يا حبيبتى

فُتنة:: الحمدلله يا حبيبى بخير انت عامل ايه و بابا و رحمة

سمير:: كلنا كويسين و بخير .. طمنينى هى عاملة ايه دلوقتي

فُتنة:: زى ما هى قاعدة فـ اوضتها و ماسكة صورته و مش مبطلة عياط

فارس:: بلهفة .. ممكن توصيلنى لـ أوضتها لو سمحتى

فُتنة:: بخضة .. فارس بيه !!! و لـ سمير انت قولتله ؟

سمير:: وصلى الباشا و تعالى و انتى ساكتة

فُتنة:: حاضر .. اتفضل يا باشا هى دى الاوضة

فارس:: شكرا .. و دخل أوضة حلم بهدوء شافها ماسكة صورته و بتعيط و شكلها دبلان اوى .. و بدموع وحشتينى اوى يا حلم عمرى

حلم:: ضربات قلبها مسموعة غمضت عينها بوجع و مافيش غير دموعها و بس

فارس:: قعد قصادها .. بوجع ليييه مشيتى لييييه وجعتى قلبى عليكى كل ده قدرتى تبعدى عنى 3 شهور بحالهم .. قوووولى لييييه هونت عليكى تكسـ رى قلبى و تبعدى المدة دى كلها

حلم:: بتنهيدة وجع .. عايزنى أقول اييه .. قولتلك اسمعنى و بأنهيار ماسمعتنيش لييييييه ماحولتش تتخلى عن غرورك و تفهمنى ليييييه

ما صاررحتنييييششش من الاول ليييييه .. ليه أديتهم الفرصة يوقعوا بيننا قوووول لييييييه وصلتهم انهم يخلونى أقول كلام يووووجعك لييييه تخليهم يشككونى فيييك

فارس:: بوجع أكبر .. و انتى ما وثقتيش فيا لييه .. صدقتييييهم ليييه .. حكمتى عليا من شوية صور لييييه و مش بس كدا ده انتى روحتى و سألتى عشان تتأكدى من كلامهم و تصدقى انى خاااااااين

حلم:: ايووووا خاااااااين .. أيوااااا انت خو نتنى لما رفضت تسمعنى .. خوووونتنى لما ما صارحتنيش بحقيقة الميعاد اللى رحته .. خوووونتنى لما أديتلهم الفرصة انهم يدخلوا بينى و بينك .. قعدت بتعب .. عارفة انا كمان غلطانة انى صدقت كلامهم و شوية صور بعتوها انا كمان وجعتك لما صدقتهم و إديتلهم الفرصة يلعبوا بينا

و أدى النتيجة احنا بعدنا عن بعض فـ الوقت اللي كان المفروض نكون فيه فـ بيتنا سوا و هما بيتفرجوا علينا و يضحكوا

برة فـ الصالة

عند سمير فـ نفس الوقت اخته أستغربت و جود فارس وسألته

فُتنة:: هو عرف أزاى انها هنا؟؟

سمير:: انا اللى قولتله يا فُتنة

فُتنة:: ليه عرّفته و خَلفت وعدك ليها

سمير:: انتى كان عاجبك حالتها و هى لا بتاكل و لا بتشرب و لا بتنام و مافيش غير دموعها و صورته و بس

فُتنة:: بصراحة لأ ما كانتش عجبانى و كانت صعبانة عليا و مافيش فـ إيدى حاجة أعملها

سمير:: و هو كمان يا فُتنة حاله اتبدل مش ده الباشا اللى كان وشه منور زى البدر فـ عز ما كنا وسط مجـ ر مين و وسط المـ و ت ما كانش كدا

ابدا .. ماقدرتش أسكت بصراحة و قولت لـ نفسى رد الجميل مش كدا مش انى أخليه يلف حوالين نفسه كل المدة دى .. يا فُتنة فارس باشا هو سبب رجعتى ليكم هو السبب انى رجعت تانى الباشمهندس سمير .. و خطيبته سبب الخير اللى احنا فيه بعد ما وفقت انى اشتغل عندها فـ المصنع من غير ما تعرف عنى حاجة فهمتى بقى يا حبيبتى انا خلفت وعدى ليه

فُتنة:: بصراحة انا لغاية دلوقتي مستغربة لما بيحبوا بعض اوى كدا ليه بعدت عنه كل الشهور دى

سمير:: دى حاجة تخصهم مالناش دعوة .. الله أعلم باللى حصل بينهم المهم انهم يرجعوا لـ بعض و ينسوا الزعل اللى خلاهم يبعدوا عن بعضهم

نرجع أوضة حلم

بعد ما اتعاتبوا و كل واحد طلع اللى شايله جواه و فهموا الحقيقة

فارس:: شدها لـ حضنه و غلاوتك و حياة كل لحظة وجع عيشناها لا أخليهم يتمنوا الموووت كل ثانية و مايطولوهوش

حلم:: كلبشت فيه .. سامحنى ع كل كلمة قولتها و انا مقصدش معناها سامحنى ع الوجع اللى سببتهولك من غير قصد كان نفسى بس تسمعنى وقتها و كنت هتعرف الحقيقة انا ما حبيتش ولا هحب حد غيرك انت

فارس:: بتنهيدة .. ااااااااه يا حلم عمرى .. أنا أسف انى وجعتك .. أسف انى ماكنتش قد وعدى لما قولتلك

مش عايزك تخافى ابدا طول ما انا جنبك و مهما حصل مش هيقدروا يفرقونا عن بعض .. انا بجد أسف ع كل حاجة اسف ع كل ليلة نمتيها معيطة بسببهم

حلم:: بتنهيدة وجع أحنا الاتنين غلطنا لما سمحنالهم يلعبوا بينا يمكن لأن حبنا ماكانش قوى كفاية او يمكن شرهم أقوى

فارس:: مسك وشها بين ايديه .. صدقينى مهما كانت قوة شرهم حبنا أقوى منه أضعاف مضاعفة و الدليل أهو رجعنا تانى لـ بعض و فهمنا غلطنا و أتعلمنا منه و مش هنسمح لـ أى حد مهما كان يدخل تانى بيننا

حلم:: مسكت إيده اللى ع وشها و بأبتسامة صافية .. تعرف نفسى أشكرهم ع اللى عملوه فينا

فارس:: برفعة حاجب .. تشكريهم ليه بقى ان شاء الله

حلم:: لأنهم كان هدفهم نبعد عن بعض و من غير ما يعرفوا قربونا لـ بعض أكتر خلوا حبنا أقوى و مافيش اى عاصفة تقدر تهد الحب ده مهما كانت قوتها

فارس:: عند حق يا حلم عمرى و دنيتى كلها

حلم:: و هى بتبص فـ عينيه

ايها الساكن فى وتين أعماقى

اليك حروفى انقشها بروحى…

اليك وحدك يولد حنينى …

اليك تصاغ و ترسم اشواقى…

تدرى أو لن تدرى انت مقصدى..

فلن أمِل يوما أن ابعث عزفى..

فيكفينى انك بالوجود وجودى..

احبك دوما و ابدا … وحشتنى أوى

فارس:: بهزار .. انا بقول نقوم نخرج حالا من هنا قبل ما أتهور و انتى حلوة اوى كدا و وحشانى .. و انا بصراحة همووووت و أتهور ههههههههههه

حلم:: بضحك و هى بتجرى برة الاوضة .. لأ و ع أيه الطيب أحسن يا باشا ههههههههههههه

و بالفعل خرجوا برة ألاوضة بحال غير الحال و فعلا رجعتلهم الضحكة من تانى و نورت وشهم

سمير:: انا ماعملتش حاجة و صدقينى كله من خير حضرتك و فضل فارس باشا

فارس:: بغيظ و فارس باشا هيعلقك يا سمير عشان سايبنى بلف حوالين نفسى و جبت الجمهورية من شرقها لغربها و هى أصلا ما خرجتش من البلد و قاعدة عندك هنا

سمير:: سماح بقى يا باشا غصب عنى والله هى حلفتنى و انا وعدتها

حلم:: برفعة حاجب … اممممم يعنى انت كنت حافظت ع الوعد يا سمييييير

سمير:: بضحك خلاص بقى يا استاذة حلم سامحينى مش هكررها تانى ههههههههههههه

فارس:: ماشى يا سمير خلاص حصل خير و لـ حلم يلا بينا نجوى هتتجنن عليكى

حلم:: حاضر يا حبيبى يلا

فارس:: ماشى يلا هاتى شنطة هدومك و انا هتصل بيها أطمنها

حلم:: و هى داخلة تجيب شنطتها من الاوضة .. سلملى عليها

فارس:: اتصل فعلا بـ أمه و بفرحة نوجة أنا لاقيت حوورر

بقلمى✍️________________لبنى دراز

حلم ::بدموع .. حسااااااااااااام لاااااا مش ممكن

reaction:

تعليقات