Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية وجع الندى الفصل الاول 1 - بقلم همس كاتبه

  رواية وجع الندى (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم همس كاتبه

رواية وجع الندى الفصل الاول 1 

صدمة عمري كانت لما جوزي دخل الشقة و كانت ايده بايد بنت عمه الي هيه صاحبتي الوحيدة 
قولت وانا ببص على ايديهم المتشابكة : هو في ايه 
هبة : اصل حبينا نفرحك اول وحدة بخبر جوازنا 
وقع الطبق من ايدي 
سعيد : ندى حببتي ، انا اتجوزت هبة بنت عمي ، عشان عارف انك بتحبيها اوي و هتكونو زي الاخوات 

قولت بز.عيق : انت اتجننت ، اتجوزت عليا يا سعيد 
وقتها دموعي خانتني ، الصدمة الي انا فيها ما اتمنهاش لاي بنت 

سعيد بز.عيق هو الاخر : وطي صوتك يا ندى ، و بعدين هبة بنت عمي وانا اولى فيها من الغريب ، وانتي خلفتك كلها بنات انا عايز ولد ، ده غير بقا انك ما بقتيش تهتمي في نفسك و تخنتي اوي و تغيرتي 

انا من الصدمة ما قدرتش انطق روحت فورا لاوضتي و قفلت على نفسي و بدأت الم شنطة هدومي و اتصلت ببابا و قولتله يجي فورا من غير ما اوضحله اي حاجة 

بعد شوية 
 بابا : في ايه يا سعيد ندى اتصلت بيا بتعي.ط* 
سعيد بتوتر : يعمي 
هبة : انا هقولك يا اونكل كل الحكاية انه انا وسعيد تجوزنا و الهانم زعلانة علشان كدة 
بابا بصدمة : انت بتقول ايه اتجوزت على بنتي يا سعيد وكمان صاحبتها 
سعيد : يعمي بنتك ما عادتش تهتم بالبيت و خلفتها بنات و انا عايز ولد 
بابا : انت متخل.ف هو لسا في حد بيفكر كدة ، انا هاخد بنتي و بناتها حالا ، و ورقة طلاقها توصلها انت فاهم 
قولت : بابا انا جاهزة 
بابا : تعالي يا ندى يا بنتي انا هطلقك من الحيوان ده 

روحت مع بابا 
وانا في العربية سندت دماغي على الشباك و سرحت بافكاري 
انا ندي عندي ١٩ سنة متجوزة  من اربع سنين عن قصة حب الكل بيتكلم فيها يمكن كان كلامهم صحيح حب مراهقة و هيروح مع الزمن  نظرا لاني تجوزت صغيرة جدا ، عندي تلات بنات ، بنتين توأم اسيل و ايسل عندهم ٣ سنين ، و بعدها جبت قمر بنتي الصغيرة عندها سنة واحدة 

مامتي سورية انفصلت عن بابا بعد جوازي بشهرين ، بابا كان متجوز قبلها طنط ندى ومن شدة حبه ليها سماني على اسمها ، عنده منها خمس اولاد كلهم عايشين مع جدي بالصعيد و متجوزين 

بس بابا قرر يعيش بالقاهرة و جاب طنط ندى معاه و اتجوز ماما لانه اعجب بيها كونها طالبة عنده بالكلية و طنط ندى تقبلت الموضوع مش عارفة ازاي 

فلاش باك 
قبل اربع سنين بالزبط 
كان عندي ١٥ سنة ، كانت هبة صاحبتي الوحيدة و ماما ومامتها صحاب جدا 
في يوم اقترحت مامت هبة اني اخد دروس انجليزي مع هبة عند ابن عمها الي هو سعيد و فعلا ماما وافقت 

من زمان و ماما بتعلمني اكون ست بمعنى الكلمة و ازاي اتعامل مع الناس خصوصا الرجالة لدرجة اني بقيت اظهر اكبر من عمري و كانت عيون الكل عليا 

روحت للدرس مع هبة 
هبة : ابن عمي هيعجبك اوي يا ندى ، ده دارس برا مصر و جنتل اوي و بيشتغل في شركة سياحة 
قولت باعجاب : و عنده كام سنة 
هبة : عنده ٢٥ سنة 
قولت : يخرابي ده اكبر مني بعشر سنين 
هبة : انتي تطولي ، ده مز ، لو اتقدملي انا هوافق بسرعة 
قولت : ايوة بس هو اكبر منك بتسع سنين 
هبة : انتي هتعاير.يني* بالسنة الي سقط.تها* 
قولت : مش القصد 
هبة : طب يلا بسرعة احسن يتعصب سي سعيد 

دخلت شقة اهل سعيد و كانت فخمة جدا  
و اول ما شوفت بوشي شاب وسيم اوي اوي وقعت بحبه من اول نظرة و هو كانت نظراته ليا مش طبيعة كان بيبص ليا من فوق لتحت 
سعيد : هيا فين صاحبتك يا هبة 
هبة : الله اهي يا ابيه 
سعيد باعجاب : انتي عندك ١٥ سنة ، الي يشوفك يقول عندك حاجة و عشرين 
هبة بضحك : بس يا ابيه اصلها بتتكسف 
سعيد : اتفضلو هنقعد ع البلكونة نذاكر 

طول الوقت كان بيشرح وانا وهبة مش معاه خالص بس مركزين بجمال امه المش طبيعي ده ، فضلت ابصله كتير وهو يبصلي و يبتسم 
بعد شوية هبة استأذنت تروح الحمام 
سعيد قرب مني شوية وقال : انتي ما بتتكلميش ليه 
قولت بخجل : اتكلم اقول ايه 
مسك خصلة من شعري رجعها لورا و قال : اي حاجة ، سمعيني صوتك الحلو ده 
انا كنت دايبة بكلامه حرفيا و اعجابي بيه بيزيد 

مرت ايام و اسابيع و انا طول الوقت بفكر فيه و بتفاصيله و ازاي هو حد حنون و رومانسي ، علاقتنا بقت قوية بشكل ملحوظ 
بعد فترة اكتشفت ان الناس بقت تتكلم عليا و بقولو احنا بنبعت البنات تتعلم ولا تحب  
اتاريها هبة مش سايبة حتة الا واتكلمت عليا فيها 
حسيت الدنيا اسودت بوشي ، روحت لسعيد و فهمته سبب زعلي 
سعيد : انتي هتسمعي للناس يا ندى 
قولت : برضو يا سعيد انا مقبلش ان اهلي يتأذ.و* بسببي خلاص انا هبطل اخد دروس عندك 
سعيد مسك اديا بسرعة : لا يا ندى انا ما اقدرش اسيبك خالص مش هقدر اتحمل بعدك 
قولت : احنا لازم نعمل كدة عشان مصلحتنا 
سعيد : خلاص يا ندى انا عندي الحل ، انا هكلم ابوكي و اخطبك رسمي و نشوف بقا مين هيفتح بوقه بحرف عليكي 
قولت بفرحة : بجد يا سعيد 
سعيد : اه يقلب سعيد 

فعلا بعد فترة كلم بابا 
بابا كان شايف اني صغيرة و كان رافض الموضوع تماما و كدة طنط ندي 
لكن ماما كانت موافقة وبشدة لانها كانت بتفكر تطلق من بابا بس ما هانش عليها تسيبني عند مرات ابويا و فضلت تزن على بابا يوافق خصوصا اني كنت فرحانة اوي 

عشان كدة بابا كلم جدو و اخواتي عشان ياخد رأيهم و الكل وافق و قالو انه البنت اولها واخرها بيت جوزها  عدا اخويا محمد الي كان رافض تماما و كان رأيه اني لازم اخلص تعليم علما انه اخواتي كلهم تربية صعايدة بس مش ضد التعليم و عندهم الجواز حرية شخصية و بيرجع للبنت و طبعا ده مبدأ في العيلة و الكل ماشي عليه  و عشان انا موافقة كلهم وافقوني الرأي 

اتجوزت انا وسعيد وعشت احلا ايام عمري معاه و من اول سنة جواز كنت حامل و جبت توأم بنات لكن بعد كدة المشاكل بينا بدأت تزيد و انا كنت بحاول افهم عليه قدر الامكان 
و أسو.أ* قرار خدته بحياتي اني سبت المدرسة و قولت اقعد لبيتي و لبناتي ودي كانت اكبر غلطة* بحياتي 

باك 
بابا : ندى ندى ، قومي يا بنتي احنا وصلنا 
نزلت من العربية و طلعت للشقة 

طنط ندى  بشهقة : يخرابي* انتي رجعتي تاني هو احنا مش هنخلص* منك ومن مشاكل.ك.*يا بت…………… يتبع 

-قصة حقيقة -

  •تابع الفصل التالي "رواية وجع الندى" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات